Ehkä sä et sitten vaan osaa?Kisu wrote:Todennäköisesti en osannut ilmaista itseäni tarpeeksi selkeästi (kuten en yleensäkään osaa), mutta olenhan minä siis kokeillut sitruunamehun käyttämistä valmistusprosessissa, monet kerrat. Ja kuten edellisessä viestissäni sanoin, se ei ole koskaan tehnyt juomasta millään tavalla paremmin vaikuttavaa kuin ilman sitruunaa tehdyistä juomista. En missään tapauksessa epäile sitä, ettetkö kokisi sitruunan käyttämistä hyödylliseksi, placebolla on merkittävä vaikutus päihtymyskokemukseen, kuten myös sanoin edellisessä viestissäni.
On totta etten ole opiskellut kemiaa sen vertaa että pääsisin tässä nyt älylläni loistamaan, mutta tuota prosessia jota käytän olen hionut AIKA VITUSTI suuntaan jos toiseenkin aina sen mukaan mikä vaikuttaa toimivalta. Tiedän myös että tasan siihen asti saan kuunnella tuota vähättelevää "luulet vaa"-gaggaa, kunnes osaan selittää kaiken mikä prosessiin vaikuttaa. (Ei taida olla eka kerta tällä pallolla kun jauhetaan siitä kuka osaa ja kuka osaa vaan jauhaa?
Mutta täällä on aika hyvät ohjeet teelle. Ja se mitä kukin tekee sitten sille on niitä omia valintoja. Tehkööt.
Oli ehkä jopa typerää ottaa puheeksi, mutta tosiaan ainoa tarkoitukseni oli että muutkin olisivat saaneet paremman kokemuksen muutaman kokeilun jälkeen.
Tässä on vielä se ohje miten itse valmistan teeni:
1,5l-pulloon laitan vettä johon olen lorauttanut sopivasti sitruunamehutiivistettä 6,5dl.
Kaadan suppiloa käyttäen siemenet pulloon, laitan korkin, ja ravistelen pulloa n. 20.sekunttia. Jätän pöydälle n. 20. minuutiksi.
Ravistan pulloa n. 1. minuutin, puristan pullosta korkki sen verran auki että nesteet pääsee puristettaessa ulos n. 5,5dl nestettä.
Lisään sitruunavettä n.6,5dl, ja ravistan n. 20. sekunttia. Jätän pullon pöydälle n. 20. minuutiksi.
Ravistan pulloa n. 1. minuutin, ja puristan pullosta n, 6,5dl nestettä.
Nämä nesteet laitan 5l-kattilaan, ja keitän levy kutosella n. 15. minuuttia, jolloin nesteet haihtuvat n. 3dl.
Kaadan nesteet 0,5dl-pulloon ja lisään sokerin.
Ravistelen sokerit liukenemaan nesteeseen.
Jäähdytän ja juon. Nakkaan ehkä salmiakin perään suuhuni.
n. 30. minuutin - 1. tunnin kuluessa kolahtaa kovaa, eikä tule maha kipeäksi.
Se minua kuitenkin on jäänyt ihmetyttämään, että jos/kun niitä öljyjä irtoaa tuohon teehen, (jotka sitruuna kyllä irroittaa sakaksi pullon/kannun pohjalle) niin onko niistä jotakin haittaa? Siis muuten kuin voi maistua ikävälle?