Mistäköhän johtuu, että en enää saa metyylifenidaatista(Concerta) juurikaan positiivisia oloja. Vaikka saisinkin niin se ei kestä kuin muutaman tunnin, ja sen jälkeen tai toisinaan jo sinä aikana alkaa niskasärky, voimakas vasokonstrio käsissä ja jaloissa, heikotus, zombimainen olo, ahdistus ja alakuloisuus. Rauhallinen/tasapainoisempi kuitenkin olen ja pystyn keskittymään paremmin, että jotain positiivista sentään.
Annostus on 72mg/vrk kahdessa osassa niin, että aamulla otan 54mg, ja puolenpäivän aikoihin tai vähän sen jälkeen 18mg. Lähes poikkeuksetta otan kummatkin ihan kokonaisena nieltynä, varsinkin 54mg ihan nieltynä ilman pureskelemista tai mitään muitakaan kikkailuja.
Joskus kuitenkin on tullut pureskeluun tai IV:n sorruttua eikä siitä yleensä seuraa kuin 30-45min OK olo ja sen jälkeen noi yllämainitut negatiiviset vaikutukset entistä vittumaisempina. Ei siis mitään järkeä.
Joku voisi sanoa, että mikset kokeile pienemmällä annoksella. No, olen kokeillut, mutta lopputulos on lähestulkoon sama ja silloin en koe sitäkään vähää mitään positiivista fiilistä. Sitäpaitsi olen kuitenkin käyttänyt metyylifenidaattia vuodesta 2007, vaikkakin 2008-2010 loppuun söinkin pääasiassa Dexedrinea. Siitä en saanut läheskään yhtä pahoja fyysisiä sivuvaikutuksia.
Joku varmaan ihmettelee, että miksi sitten ylipäänsä syön tätä lääkettä enkä vaihda sitä vaikkapa deksamfetamiiniin tai lopeta kokonaan.
Suurimpia syitä metyylifenidaatin(Concerta) käytön jatkamiselle on Metadon korvaushoito ja ADD oireiden paheneminen,jos lopetan. Metadon annokseni on 90mg, mutta aiemmin se oli 100mg.
Jos en ota Concertaa niin koko ajan on vetämätön olo, en jaksa tehdä mitään ja nukun pitkiä päiväunia. Sen lisäksi olen ärtyisä ja keskittyminenkin on aivan nollassa. Metadon korvaushoidon takia minulla on myös apteekkisopimus, joten yksityisen voi unohtaa ja kh:sta ja Concertasta vastaava lääkärini on haluton vaihtamaan Concertaa Elvanseen(lisdeksamfetamiini).
Lääkäri on myöskin haluton vaihtamaan metadonia Suboxoneen, vaikka seulat+puhalluskoe on olleet täysin puhtaita kohta 1½v. Sitäpaitsi metadoni lääkevaihtoehdoksi oli alun perin oma valintani. Tiedän toimineeni typerästi, mutta olin kuitenkin utelias, kun en ollut ikinä kokeillut metadonia ja sen sanottiin toimivan paremmin kuin buprenorfiini. Toimiihan se, mutta sivuvaikutusten kirjo on sen verran laaja, että valitsisin ehdottomasti Suboxonen, jos nyt saisin valita uudelleen.
Mikäköhän neuvoksi tässä pattitilanteessa?