Buprenorfiini (mm. Subutex)

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
eNZYMe
OD

Re: Buprenorfiini (mm. Subutex)

Post by eNZYMe »

Kasiko wrote:Hampaat ottaa damagea tosiaan suun kuivumisen takia. Nyt vielä sitte korvaushoidossa hoksannu, että varsinkin tuo suboxonen naloksoni on melkeimpä syövyttävää tavaraa, vaikka harjaaki hampaat, ja käyttää suuvettä liotuksen yhteydessä. :/ Pienempi paha se kyllä on, jos miettii iv käytön tuhoja.
Kannattaa muuten pestä hampaat ennen liotusta miuluummin kun jälkeen. Saattaa kuulostaa järjettömältä, mutta ne pillerit on kuitenkin melko happamia ja kiille ottaa damagea jos syöt tai laitat suuhusi hapanta ja harjaat heti perään. Sama juttu aamupalan kanssa. Kannattaa harjata ennen ruokaa tai juomia.
kuumottelija
Lepakko

Post by kuumottelija »

Onneksi en ikinä osannut IV-ttää itse ;) 40 h viimeisestä annoksesta, pakko myöntää että hieman paleltaa mutta samalla on niin valtavasti selkeämpi olo kuin noina vähemmän selkeinä kuukausina. Lepo, lepo ja lepo. Muutama lasillinen viiniä ja kauneusunet ovat auttaneet. Seuraava askel onkin unirytmin korjaus ja armeija-intoisen äidin herätykset, ateriat ja kuri maalla ennen lomien loppumista. Kaikilla on erilainen keho, kuten joku aikaisemmin täällä totesi, kesti vuosia monen päivän perättäisillä käytöilläkin jäädä nalkkiin. Onneksi itse omaan sellaisen kehon, jonka on helppo irtautua opiaateista. Ehkä tieto viinipakkauksista, kaljakoreista ja codeista jo sinänsä auttaa psykologisesti paljon. Mielenkiintoista, kuinka pukumiehen on helppo kätkeä heikko kohtansa tämän aineen suhteen; vain äiti ja paras ystävä kyselivät (vain erittäin harvoin), olenko ottanut jotakin.
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

eNZYMe wrote:
Kannattaa muuten pestä hampaat ennen liotusta miuluummin kun jälkeen. Saattaa kuulostaa järjettömältä, mutta ne pillerit on kuitenkin melko happamia ja kiille ottaa damagea jos syöt tai laitat suuhusi hapanta ja harjaat heti perään. Sama juttu aamupalan kanssa. Kannattaa harjata ennen ruokaa tai juomia.
Täysin totta, ja muutenki lääkkeet imeytyy paremmin, kun on puhdas suu.
mentalhell
Kameleontti

Post by mentalhell »

Tänään toka päivä ilman metadonia, oli tiputus siitä ja 10mg oli viimeinen annos. Bupre toimi tänään ihan hyvin, eka otin 1mg ja sit 2mg. 1mg ei sanonu mitään, 2mg toimi just niinku piti. Lyricaa ja piriä myös alla nyt. Jeah. :shock:
kuumottelija
Lepakko

Post by kuumottelija »

3 vrk kulunut ja huomaan kuinka pieni ongelma onkaan joku pikkukrapula on verrattuna 2 h välein heräämiseen tykytyksineen redosettamaan! Kaikki opioidit ollut käsillä jos tarvis, mutta ei ole tarvinnut ottaa. Reilu 600 Xanor Depotia 2 mg/kpl, 400 Rivatrilia 2 mg/kpl, 112 Lyricaa 300 mg/kpl sekä pari tonkkaa Magista, näiden avulla luulisi elämän taas voittavan :) Siis huhhuh, ikään kuin koko lähes 4 kkta ei muistaisi lainkaan.
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Kyllä noilla varmasti pärjää, kun vaan pitää huolen ettei jää sitte koukkuun bentsoihin.
Ite monen vuoden bentsokierteen jälkeen voin todeta, että xanori viekkarit oli paljo bupre viekkareita pahemmat, kouristuksineen ja muine ongelmineen. Psyykkinen puoli ei vieläkään kunnossa bendojen ahdistus oireista. Mutta sen voi tietenki välttää, kun pitää annostuksista huolen.
mentalhell
Kameleontti

Post by mentalhell »

Kasiko wrote:Kyllä noilla varmasti pärjää, kun vaan pitää huolen ettei jää sitte koukkuun bentsoihin.
Ite monen vuoden bentsokierteen jälkeen voin todeta, että xanori viekkarit oli paljo bupre viekkareita pahemmat, kouristuksineen ja muine ongelmineen. Psyykkinen puoli ei vieläkään kunnossa bendojen ahdistus oireista. Mutta sen voi tietenki välttää, kun pitää annostuksista huolen.
Allekirjoitan täysin ton et oppariviekkarit on kevyet verrattuna bentsoviekkareihin, itsellä kyseessä klonatsepaami mutta varmaankin aika samaa tasoa ovat viekkarit klonatsepaamilla ja alpratsolaamilla, alprolla varmaan vaan vähän jyrkemmin alkaa oireet ellei depotteja sit ole käyttänyt.

Opparireflois pystyn jotenkin toimimaan ja jotain tekemään mut bentsoviekkareis oon ku kuollu vaik mun pää on täynnä ajatuksia ja täysin ylivirittyny fiilis, samoin kroppa vetää ihan ylikierroksille ja se olo on iha vitun hirveä - onneks ei oo bentsot loppumas ja klonatsepaamia virtaa apteekista mulle varmaan loppuelämän ajan, parempi niin koska musta se ainaki omasta mielestäni kohottaa mun elämänlaatua kun en kärsi niistä oireista mihin ne on määrätty mulle. Tietty vähän, mut klonatsepaami vaimentaa oireista aika ison osan. Elelen siis pikku pöhnäs kokoajan ja oon terveempi näin, minkäs sille voi.

Isoin ero on se että opparireflat ei lyö psyykettä 10000000x ylikuormitukselle niinkuin bentsoreflat tekee. Rebound efektit on mahtavia kun saa kymmenen paniikkikohtausta 5 minsa aikana ja sitä jatkuu loputtomasti, siihe fyysiset oireet ja muute paska olo ni mite sitä voi kestää. Mut problem solved - syön rivoja tänään, huomenna ja siitä edelleen ja kaikki on hyvin. Alkuperäiset oireet ei ole palanneet ton bentson alotuksen jälkeen vaikka sellasesta varoteltiin. Yhtäkää paniikkikohtausta ei ole ollu 4 - 5v rivatril lääkityksen aikana, ahdistuneisuutta ainoastaan terveellä tavalla pääsääntöisesti ja sosiaaliset pelot on muisto vaan ennen tätä lääkitystä, tämän kun kerron lekureille myös niin ovat sitä mieltä että se lääkitys on hyväksi.

Siitä että rivan teho heikkenis pitkäl juoksul on peloteltu mut onneks mulla ei niin oo käyny. Annokset on noussu jonki verra mut ei loputtomiin vaan tasaantuneet tiettyyn pisteeseen. Varmaan ihan normaalia ja onneks en oo alkanu tarvii mitään älyttömiä doseja vaan 5v aikana annos on n. 2x kertaistunut ja jäänyt siihen, tuo tapahtui jo lääkityksen alussa.

Rebound efektit ovat kyllä totta ja paljon pahempaa mitä oisin ikinä voinu kuvitella. Saan kaikki psyykkiset häiriöt suunnilleen kun klonatsepaamia ei ole enää reseptoreissa ja tällön on aina tapahtunu kaikki flippaamiset.

Eli lääkitys pelaa täydellisesti moneen eri oireeseen ja pitää yleistilan tasaisena ja vakaana vaimentaen tyyliin 90% niistä oireista mistä kärsin, en usko että tän lääkkeen vaikutus tulee koskaan enää heikkenemään, se olisi tapahtunut jo 5v ajassa. Joten niin kuin sanoin, rivatrilliä 3 - 4 mg päivässä ja voin hyvin ja näin tuun jatkamaan. Ei mul ole mitään syytä alkaa lopettamaan kun olen varma et voin paremmin rivatril lääkityksellä joka on pitkäaikainen kuin ilman sitä. Onneks on toi lääke, psyyke pysyny kasassa varmaan rivatrilin ansiosta pahimpina aikoina ja tulee varmaan niin jatkossakin tekemään joten se riippuvuus on pikku juttu koska ei noi multa lopu koskaan kun en vetele pillerihumala settejä.. tai joo joskus otan esim. 6 - 8 mg kerral mut iha vaa sen verran et vähä relaksoi päihdyttäväl taval ja tätä tapahtuu pari viiko välei max.
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

^Hieno homma, hyvä varsinkin tuo, että annokset pysyny tasasina. :up: Itekki ottaisin, koska vaan mieluummin tasaiset päivittäiset bentso annokset, kuin tämän korvaushoidon, jos niillä yksinään pärjäisin. Kokeilin sitä kymmeniä kertoja, mutta aina tuli sitte opparit takas kuvioihin kans.
Korvaushoidon alussa laskettiin tosi hitaasti bentsot pois, ja kouristuskohtauksiin löyty onneksi apu valproaatista. Tosi hyvä kuvaus muuten bentso refloista.

(Anteeksi vaulttilaiset, kun meni vähän offariksi.) :roll:
Opiaate

Post by Opiaate »

Hitto kun kutkuttelee toi palanen tuolla laatikossa.
Pöhissy pitkästä aikaa koko yön ja tekis mieli jo vähän jarrutella mut silti tekis mieli säästää myöhemmin aamulla otettavaksi. First world problems, ja sillee.
No ehkä mä vaan otan pikkudosen nyt rivatrilin kera ja sit säästän toisen pienen doussin myöhemmäksi. Onko täällä ketään hereillä, saatanan puhelias olo.
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Koitin selailla threadia, mutta en löytänyt etsimääni. Siispä kysyn, että oisko kellään ohjeita tai vinkkejä bupreliuoksen valmistukseen, jota vois käyttää sitte nasaalisesti?
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Kasiko wrote:Koitin selailla threadia, mutta en löytänyt etsimääni. Siispä kysyn, että oisko kellään ohjeita tai vinkkejä bupreliuoksen valmistukseen, jota vois käyttää sitte nasaalisesti?
En oikein ymmärrä pointtia tuossa, itse olen käyttänyt sellaista liuosta johon tulee 1ml väkevää alkoholia (80% jos on) ja 1ml vettä ja kielen alle. Tällöin hyötyosuus ja toiminnan nopeus on sama kuin nokittamalla. Säästää keuhkojen kuntoa, mutta silti oon jotenkin niin kiinni tossa nokittamisessa, että hyvin harvoin tulee tuota hyödynnettyä.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Joo tiiän tuon alkoholi liuoksen nostavan sublinguaalista hyötyosuutta. Mutta tarkotan semmosta liuosta, mitä voi suihkauttaa nokkaan vaikkapa nenä spray pullosta. Pointtihan tässä on se, että liukenee nätimmin ja säästää nenän limakalvoja. En vain muista pitikö se bupre liuottaa suola veteen vai mihin. Jos liuosta tekee vähän enempi kerralla niin ei tarvi sitte väsäillä linjoja vähän väliä. Kätevä systeemi siinäki mielessä, että voi missä vaan suihkauttaa, eikä kukaan huomaa. ;)
Don
Lepakko

Post by Don »

Bupre on kyllä mahtilääke kun tarvitsee puhtia askareiden hoitamiseen saaden hyvän focuksen. Paremmin ajaa asian kuin amfetamiini omalla kohdalla.
poppers
Psykonautti

Post by poppers »

^Mullakin bupre toimi(i) nimenomaan loistavana piristeenä, tulee energiaa tehdä asiota & sosialisoi mukavasti. Nykyään kyllä tuntuu, et oon tullut ihan veltoksi subun myötä ja mitä enemmän käytän, sitä vähemmän jaksaa enää.

Onko täällä ihmisiä siirtyny IV-käytöstä takas nokittamiseen? Oon pohtinu tota kovasti, kun tuntuu ettei tää rännitys loppujen lopuks ees anna niin paljoa, vaikutusaika tuntuu lyhenevän tosi paljon, joten eipä noi annokset oo sen pienempiä tai mitenkään tunnu rahaa säästävän... Ja tosiaan oon nykyään kyllä hirveen passiivinen vaikutuksenalasenaki, en sitte tiedä kuinka paljon tää addiktio itsessään passivoi.

edit. Oon kyllä tosin piikkikoukussakin, mut jos vaikka osittain vaihtais neulailut nenään, säästäis noita puhkikuluneita suoniakin...
tajunta laajenee kunnes se hajoaa
princeps
Psykonautti

Post by princeps »

Moro, oon uus käyttäjä täällä, ja haluaisin ehdottomasti mukaan lempipäihdettäni koskevaan keskusteluun.
"Ei varaa kokkelii, mut pirii riitti hiluja"
NatiHero
Kameleontti

Post by NatiHero »

No sit vaan keskustelemaan, alota vaik miks bubre on sun lemppari päihde? Ootko kauan käyttäny nenää vai suoneen?
Velho wrote: Wed 28 Aug 2019, 19:34 NYT VITTU RYHDISTÄYTYKÄÄ DOUPPI ON ELÄMÄN PARASTA AIKAA ja muuteki sillo on jänskää :doh: :foil:
Mushru
Moderator

Post by Mushru »

Jep, rohkeesti vaan keskustelemaan!
Kunhan näillä alueilla välttää off-topikkia ja pysyy aiheessa, tuhkikseen epämääräset ja kuosiset höpötykset.
Säännöt kannattaa muistaa kun kirjottelee. ;)
. . . (--) °
princeps
Psykonautti

Post by princeps »

NatiHero wrote:No sit vaan keskustelemaan, alota vaik miks bubre on sun lemppari päihde? Ootko kauan käyttäny nenää vai suoneen?
Teen tälläsen +- listan todella omaperäsesti

+ mulle tulee rauhallinen. levollinen, tyyni olotila
+ kevyt olo
+ seksihalut
+ valveunet
+ hyvä olo / euforia
+ rohkeus
+ empaattisuus
+ pystyy "tsempaamaan" (jos ei nyt puhuta mistään overeistä)
+ nuokut

+- tulee puhuttua ihan hölyn pölyä kavereille ja havahtuu itse siihen et mitähän hittoa tuli sanottua äsken... sanat siis vaan tulee suuhun!

- ei maistu ruoka
- huonosti nukkuminen ja painajaiset
- kutina
- joskus pahoinvointi
- kusilukko ja ummetus
- neulanpääpupillit (jos liikkuu ihmisten ilmoilla)

Je nokkaan tulee otettua, ikinä en oo iv:sti mitään itselleni pistänyt, enkä pistäkkään.
Freshii
Psykonautti

Post by Freshii »

Avokki on tossa viimeiset pari vuotta käyttänyt subua muutamana päivänä viikossa ja muun ajan käyttänyt milloin mitäkin. Nyt oli ilman subua kolmisen viikkoa ja reflat alkoi siinä 9. päivän kohdalla, en osaa sanoa koska loppuivat. Joka tapauksessa nyt se valopää on pari päivää käyttänyt taas. Jos nyt lopettaisi käytön tohon pariin päivään, niin onko odotettavissa uudet reflat? Tiedän, että on yksilöllistä,
zerk

Post by zerk »

princeps wrote:
NatiHero wrote:No sit vaan keskustelemaan, alota vaik miks bubre on sun lemppari päihde? Ootko kauan käyttäny nenää vai suoneen?
Teen tälläsen +- listan todella omaperäsesti

+ mulle tulee rauhallinen. levollinen, tyyni olotila
+ kevyt olo
+ seksihalut
+ valveunet
+ hyvä olo / euforia
+ rohkeus
+ empaattisuus
+ pystyy "tsempaamaan" (jos ei nyt puhuta mistään overeistä)
+ nuokut

+- tulee puhuttua ihan hölyn pölyä kavereille ja havahtuu itse siihen et mitähän hittoa tuli sanottua äsken... sanat siis vaan tulee suuhun!

- ei maistu ruoka
- huonosti nukkuminen ja painajaiset
- kutina
- joskus pahoinvointi
- kusilukko ja ummetus
- neulanpääpupillit (jos liikkuu ihmisten ilmoilla)

Je nokkaan tulee otettua, ikinä en oo iv:sti mitään itselleni pistänyt, enkä pistäkkään.
Vinkki: antihistamiinit jeesaa opioidien aiheuttamaan kutinaa hyvin

Kokeilin itse buprea ensimmäistä kertaa vasta kun takana oli voimakasta täysagonistien käyttöä lääkkeenä ja päihteenä, joten mun listani on hyvin erilainen. Bupre tuo mulle ensinnäkin ne kaksi tärkeintä asiaa; analgesian ja reflojen poiston, ts. normaalin olon. Lisäksi vaikutus on havaittavissa boostina sosiaalisuuteen ja energisyyden kasvuna. Joskus harvoin todella pieni annos saattaa aiheuttaa mulle perinteiset opiaattinotkut - en ymmärrä yhtään miksi, eikä se ole melkeinpä ikinä myöskään toivottua.

Bupre on mulle päivittäistä selviämistä kivun kanssa ja skarppiutta. Vietin elämästäni niin monta vuotta bentso-zombina ennen niiden lopettamista, että en halua enää tuhlata aikaani notkumalla turhaan. Kaiken kaikkiaan bupre on mielestäni aivan ylivoimainen päivittäisopioidi. Se sallii "normaalin" elämän ja skarppiuden, mutta toimii myös hyvin kipulääkkeenä ja tuo ne pienet positiiviset lisät päivään.

NIIN JOO. Kyllä se bupre panettaa, edelleen. Se on mulle ihan älytön seksisubstanssi.
NatiHero
Kameleontti

Post by NatiHero »

Princeps, kuulostaa ettet kauaa oo bubree käyttäny. Jonkin aikaa ku n sitä käyttäny se ei meinaa enää aiheuta, mitään valveunia tai euforioita. Sitä polkua on moni menny, älä mee perässä.
Velho wrote: Wed 28 Aug 2019, 19:34 NYT VITTU RYHDISTÄYTYKÄÄ DOUPPI ON ELÄMÄN PARASTA AIKAA ja muuteki sillo on jänskää :doh: :foil:
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Samaa mieltä tuosta, mitä Natihero laitto. Aika äkkiä ajautuu päivittäis käytöllä koukkuun bupreen eikä siitä tuu enää mitään oloja, pysyy vaan terveenä ku ottaa. Reflat on tosi ikävät, ja kestää pitkään. Paljo pidempään mitä esim. Pollen tai mopon vierotusoireet. Tiiän että tämä on sanottu sata kertaa, että ei kannata vetää yms. , itekkään en uskonu ja tuntu, että helppo hallita käyttöä, kun pari teemua riittää hyviin notkuihin ja kun ottaaa harvon. No kumminki jäin koukkuun, ja tarvin nyt 18 mg/pv xonea, että voin elää suht normaalia elämää.
princeps
Psykonautti

Post by princeps »

Tosiaan antihistamiinit on käytössä sillon kun pahimmat kutinat iskee. Atarax ykkönen!
NatiHero wrote:Princeps, kuulostaa ettet kauaa oo bubree käyttäny. Jonkin aikaa ku n sitä käyttäny se ei meinaa enää aiheuta, mitään valveunia tai euforioita. Sitä polkua on moni menny, älä mee perässä.
Oot oikeassa, puolisen vuotta vasta oon käyttäny. Käyttöä on muutamana päivänä viikossa, mutta taukopäiviä on sitten käytön välissä vähintään 3 (kai ajattelen, että tolet "nollaantuu", en tiedä onko vain toiveajattelua). En koe itseäni riippuvaiseksi subusta, eikä refloja ole ikinä tullut. Bentsohelvetti koukkuineen ja refloineen on koettu, ei sitä samaa enää ikinä...

Toivon, ja uskon että tämä käyttö pysyy aisoissa. Mutta niin ajattelee varmaan kaikki muutkin alottelevat käyttäjät. Sitte kun tulee se vaihe, ettei subusta saa enää hyviä oloja, vaan vedoista tulee vaan normaali olo, onko jo riippuvainen? Tai siis kuinka paljon/kauan on pitänyt käyttää, että tulee reflat ja riippuvuus?
princeps
Psykonautti

Post by princeps »

Kasiko,

Tiiät sitte varmaan mun tän hetkiset fiilikset aika hyvin... Koska en mä usko, että jäisin koukkuun. Jotenkin koen, että kyl mä hallitsen kamaa eikä kama mua. Mut missä vaiheessa menee raja?
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

^Jokaisella se raja on varmasti henkilökohtainen, mutta monelle käy ikävä kyllä niin, että sen huomaa vasta kun se on jo ylitetty. :/ Tietysti on sitte jokunen niitäki, jotka saa pidettyä käytön viihdekäyttönä. Joitakin tuntomerkkejä siitä rajasta antaa omat tuntemukset mm. kasvava halu käyttää, annosten suureneminen, käyttöpäivien lisääntyminen, käyttö menee muiden asioiden edelle, terveydelliset haitat jne. . Aika yleistä on myöskin se, että käytön aiheuttamia vaikutuksia/seuraamuksia tulee helposti aliarvioitua ihan huomaamatta.
princeps
Psykonautti

Post by princeps »

Kasiko wrote:Joitakin tuntomerkkejä siitä rajasta antaa omat tuntemukset mm. kasvava halu käyttää, annosten suureneminen, käyttöpäivien lisääntyminen, käyttö menee muiden asioiden edelle, terveydelliset haitat jne. . Aika yleistä on myöskin se, että käytön aiheuttamia vaikutuksia/seuraamuksia tulee helposti aliarvioitua ihan huomaamatta.
Aika huolestuttavaa kyllä näin omalta kantilta jo nuo sun luettelemat asiat. Kyllä tulee usein peruttua menoja, kun bupree ois tiedossa kotona. Annokset kasvanut huomattavasti, ja sitä menee oikeestaan niin paljon päivässäkin, kun sitä vaan on. HUOH! Mutta kun ahdistus poistuu ja pääsee edes hetkeksi pois tästä pahasta maailmasta.
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

^Älä ota tätä vihamielisyytenä, holhouksena tai ylemmyydentuntona, mutta minulla ei ole epäilystäkään ettetkö tulisi jäämään vielä koukkuun. Samoin on täysin selvää, etten minä tai kukaan muukaan voi sanoa tai tehdä mitään sen estämiseksi. Sinulla itselläsikään ei ole mitään muuta keinoa ehkäistä addiktiota kuin lopettamalla käyttö välittömästi ja lopullisesti. Jos päihderiippuvuutta voisi ehkäistä sen riskin olemassaolon tiedostamalla, ei kukaan jäisi koukkuun. Bupresta saamasi vaikutukset ovat tae edessä olevasta riippuvuudesta, se on valitettavasti vain ajan kysymys. Edellisen viestisi viimeinen huomio, tuo että pääset subun avulla pakoon maailmaa ja vapaudut ahdistuksesta kielii siitä, että kauaa ei koukkua enää tarvitsekaan odottaa. Jossakin vaiheessa elämä väkisinkin kaataa aimo annoksen kuraa niskaan ja melkoisen poikkeuksellinen yksilö saa olla, että ei sorru käsittelemään vaikeuksia opioidikuurilla, jos kertaalleen aineen on siihen tarkoitukseen toimivaksi havainnut.

Kuten sanottua, tätä ei suinkaan ole tarkoitettu millään pahalla, olenhan itsekin riippuvainen opiaateista. Jos yhtään lohduttaa, valtava määrä ihmisiä on jossain vaiheessa elämäänsä tai sen loppuun asti riippuvaisia jostakin. Se ei tee kenestäkään sen huonompaa tai pahempaa ihmistä. Niin kauan kuin maailmassa on kärsimystä, on myös ihmisiä jotka käyttävät jotakin päihdettä/käyttäytyvät jollakin tavalla pakonomaisesti tuota kärsimystä helpottaakseen. Voi hyvinkin olla, että addiktio on sinulle hyväksyttävä hinta maksaa siitä, että voit käyttää buprea. Jos luin aikaisemmat viestisi oikein, sinulla on kuitenkin jo kokemusta riippuvuudesta, joten osaat ehkä arvioidakin onko asian laita näin. Yritä miettiä asiaa ja mikäli sittenkin olet sitä mieltä, että et halua enää toiste kokea kaikkea sitä mitä addiktio mukanaan tuo, tiedät mitä tehdä. Jos taas jatkat käyttöä, pidä mahdollisimman paljon ja pitkiä taukoja, sen sijaan että nostaisit vain jatkuvasti annosta. Riippuvuutta se ei tule estämään, mutta auttaa pitämään subun vaikutukset voimakkaampina pidempään.
princeps
Psykonautti

Post by princeps »

^En missää nimessä ottanut viestiäsi pahalla. Kerroit riippuvaiseksi tulosta hyvin järkevästi, ja tiedostan sen jollain tapaa itsekin, että ei tässä kauaa enää mene, jos tätä vain jatkaa... Mutta kun en halua lopettaakaan, kun silti mä ajattelen naiivisti, etten jää koukkuun. Tiedän, että näin ajattelee varmasti kaikki alussa. En vain ole löytänyt mitään muita keinoja, joilla saada sama fiilis kun buprella/muilla opioideilla tai päihteillä ylipäätänsä. Mun kokema ahdistus ja paniikki on ihan kamalaa. Tuntuu, ettei kukaan ymmärrä sitä, miltä musta tuntuu sillon, ja tällöin olen selvänä.

Bentsoriippuvuus on joo koettu ja "hoidettu" (tosin tällä hetkellä ne taas käytössä satunnaisesti), ja sekin tuli kyllä niin salakavalasti, etten itse sitä huomannut. Se tässä kyllä suorastaan pelottaakin, että käy tän bupren kanssa samalla tavalla. Yritän pitää tän käytön kuitenkin mahdollisimman vähäisenä ja pitää pitkiä taukoja (mikä on muuten tarpeeksi pitkä aika, jotta tolet nollaantuu vaikkapa kolmen päivän putken jälkeen?)

Päihdepolilla kävin n. puoli vuotta, mutta sieltä en kokenut saaneeni minkäänlaista järkevää apua tai syytä siihen miksi lopettaa käyttö (tiedän kyllä varsin hyvin kaman haittapuolet, niinkuin varmasti kaikki käyttäjät). "Lähde lenkille kun tulee kamahimot" ei ainakaan mua auttanut pätkän vertaa.

Kiitos kuitenkin järkevästi ja ajatuksia herättävästä kirjoituksesta. Olen kuitenkin vielä niin nuori, ja "elämä edessä" ja päällisin puolin kunnossa, ettei edes kukaan läheinen tiedä tästä.
Don
Lepakko

Post by Don »

Varmaan kaksi viikkoa aika hyvä aika tolejen nollaantumiseen, viikkokin tuntuu isolta päivittäiskäytön jälkeen, tai muutamakin päivä jo. Ja subu jos mikä on salakavalaa. Eka fyysinen koukku kestää yleensä useita kuukausia
päivittäiskäyttöä syntyäkseen. Ja kestää kauan ennenkuin iskee reflat päälle vikasta annoksesta.
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

princeps wrote:En vain ole löytänyt mitään muita keinoja, joilla saada sama fiilis kun buprella/muilla opioideilla tai päihteillä ylipäätänsä. Mun kokema ahdistus ja paniikki on ihan kamalaa. Tuntuu, ettei kukaan ymmärrä sitä, miltä musta tuntuu sillon, ja tällöin olen selvänä.
Ymmärrän tunteesi erittäin hyvin. Olen itse autistinen ja sen vuoksi koko ikäni kokenut huomattavan vaikeaksi toimia oikealla tavalla sosiaalisissa tilanteissa. Tämän takia olenkin siis kokenut päivittäin musertavaa häpeää ja jatkuvaa ahdistusta, mikä sitten kouluikäiseksi päästyäni johti selektiivisen mutismin puhkeamiseen. Kun tarpeeksi monta kertaa jouduin katumaan sanomisiani, oli ainoa oloa helpottava keino lopettaa puhuminen kokonaan. Sillä tiellä olen vielä tänäkin päivänä ja jokainen pystyy varmaan mielikuvitustaan käyttämällä arvioimaan, miten hankalaa elämä voi pahimmillaan olla aikuiselle ihmiselle, joka ei pysty kommunikoimaan puheella lainkaan ja hyvin vähän ja vaivoin muillakaan keinoilla. Mikään minulla kokeilutettu lääkitys tai terapia ei ole auttanut vähääkään, opioidit sen sijaan suunnattoman paljon. Ilmiselväähän siis on, että lääke-/huumausaine joka mahdollistaa lähestulkoon normaalin kaltaisen kommunikoinnin sellaiselle ihmisellä joka siihen ei muuten kykenisi, on melkoisen addiktoivaa.

Pystyn samaistumaan erityisen hyvin turhautumiseesi siitä, että kukaan ei tunnu tajuavan millaista on olla sinä. Vaikka valikoiva puhumattomuus on lapsilla verrattain yleistä, on äärimmaisen harvinaista että se jatkuisi aikuisuuteen asti. Vaikka omat ongelmasi olisivatkin hieman tavanomaisempia, voi normaaleille ihmisille olla ihan yhtä mahdotonta käsittää vaikkapa ahdistus- tai paniikkihäiriötä, kuin autismia ja selektiivistä mutismiakin. Ilman opioideja minä en pysty "vain rohkeasti avaamaan suutani" tai "olemaan välittämättä siitä mitä muut ajattelevat" sen enempää, kuin kalakaan pystyisi pyrähtämään lentoon. Itseni toistamisen uhallakin siis sanon vielä, että minulla ei ole mitään oikeutta tai halua tuomita sinua siitä hyvästä, että nautit bupren käytöstä. Kannattaa kuitenkin asemoitua henkisesti siihen, että jonakin päivänä opioidikorvaushoito tulee ajankohtaiseksi vaihtoehdoksi. Silläkin on omat varjopuolensa (eikä vähimpänä se, että ne normaalit ihmiset eivät todellakaan ymmärrä laillista opioidien käyttöä lääkkeenä muuhun kuin fyysiseen kipuun), mutta mielestäni ei ole realistista odottaa, että joka ikinen ihminen tässä maailmassa kykenisi vain hammasta purren sietämään epäinhimillisen huonoa vointia ilman lääkitystä, joka tämän hetkisen lainsäädännön ja kulttuuri-ilmapiirin mielestä on moraalisesti arveluttava.

Ihan hirvittävän huonolaatuista tekstiä, mutta pää ei tunnu pelaavaan täysillä tällä(kään) hetkellä. Toivottavasti tuosta saa edes suurinpiirtein selkoa.