Buprenorfiini (mm. Subutex)

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
renttuni
Apteekki

Re: Buprenorfiini (mm. Subutex)

Post by renttuni »

Retkahdin toista kuukautta sitten bupreen. Ja hitto mikä järki oli nollatoleilla mennä ottamaan 5mg !? En suosittele :P Nuokuin vessanpöntön juurella laattaamassa että se siitä euforiasta ja "olot" kesti vaikka kuinka kauan.
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

Öhhh.. miksi ottaa yleensäkkään jotain viittä milliä kerrallaan..... kyl ihmiset on hölmöjä.
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!
Opiaate

Post by Opiaate »

Oon rykiny tätä paskaa melkeen päivittäin vuoden ajan ja mulla toimii 1.5millin doset, mitä voi odottaa jos ottaa ton verran kerralla? :D
xPetu
Psykonautti

Post by xPetu »

Joo siis ei ollu tarkotus koukuttaa itteensä uudestaa tramaleihin, se jo koettu...Mutta päivittäis käytölle pitäis piste laittaa ja samalla pienentää annosta kun alkaa lompakon päälle käymään aika rajusti...

Itse olen vain vähän huonossa asemassa kun hermotraumaa selässä ja on ajoittan erittäin kipeä että jotain lääkettä tartteis... (en kuitenkaan päivittäin) :|
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

Juu en minäkää parin vuoden putken jälkee ottanu ku sen 1-1.5milliä :D voipihan sitä rahansa noinkin käyttää.
kuumottelija
Lepakko

Post by kuumottelija »

Olen aina ihmetellyt; miksei kohdalle ole koskaan sattunut vieroitushaluista ihmistä, joka hoitelisi oireet muun puutteessa lähikaupasta saatavalla keskioluella?
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Kyllähän se alkoholikin varmasti vieroitusoireisiin auttaa mutta kaukana se on parhaasta vaihtoehdosta. Vieroitusoireet ja paha krapula kuulostavat varsin ikävältä yhdistelmältä.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

kuumottelija wrote:Olen aina ihmetellyt; miksei kohdalle ole koskaan sattunut vieroitushaluista ihmistä, joka hoitelisi oireet muun puutteessa lähikaupasta saatavalla keskioluella?
Mulle ainakin iskee vielä pahempi kylmä kuuma oire jo yhestä oluesta suburefloissa. Tuntuu aika pitkälle samalta, kun jos jois kaljaa flunssassa. Keuhkoon sattuun, hikoilut lisääntyy.
zerk

Post by zerk »

Dexma wrote:
kuumottelija wrote:Olen aina ihmetellyt; miksei kohdalle ole koskaan sattunut vieroitushaluista ihmistä, joka hoitelisi oireet muun puutteessa lähikaupasta saatavalla keskioluella?
Mulle ainakin iskee vielä pahempi kylmä kuuma oire jo yhestä oluesta suburefloissa. Tuntuu aika pitkälle samalta, kun jos jois kaljaa flunssassa. Keuhkoon sattuun, hikoilut lisääntyy.
Jep. Oparefloihin jo yks olut pahensi oloa aivan helvetisti.
Whirl
Psykonautti

Post by Whirl »

Kauas tarkka aika ny bupren blockkauksella on muihi opioideihi? riittäkö 48h eli 2 vuorokautta abouttia rallaa vai enemmänki viime annostuksesta?
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Whirl wrote:Kauas tarkka aika ny bupren blockkauksella on muihi opioideihi? riittäkö 48h eli 2 vuorokautta abouttia rallaa vai enemmänki viime annostuksesta?
Riippuu käytön pituudesta, käytetyistä annoksista ja käyttötavasta. Kaksi vuorokautta riittää hyvin, mikäli käyttö ei ole pitkään yhtäjaksoisesti isoilla annoksilla jatkunutta.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
kuumottelija
Lepakko

Post by kuumottelija »

3 kuukauden metsästämisen jälkeen (ihan oikeasti tätä ainetta säätävä jengi sählää helvetisti asioita jos ei satu tuntemaan isoa kihoa) sain vihdoinkin tätä käsiini ja laadukkaan kukan kanssa kolisi aika helkkaristi. Kuitenkin varottava tätä, nuo 3 kuukautta kun olen ollut ihmeellisissä opiaattihimoissa (vaikken käytä niitä todellakaan säännöllisesti).
kuumottelija
Lepakko

Post by kuumottelija »

xPetu wrote:Joo siis ei ollu tarkotus koukuttaa itteensä uudestaa tramaleihin, se jo koettu...Mutta päivittäis käytölle pitäis piste laittaa ja samalla pienentää annosta kun alkaa lompakon päälle käymään aika rajusti...

Itse olen vain vähän huonossa asemassa kun hermotraumaa selässä ja on ajoittan erittäin kipeä että jotain lääkettä tartteis... (en kuitenkaan päivittäin) :|
Lyrrethän jeesaa molempiin tehokkaasti!
Bukhos
Psykonautti

Post by Bukhos »

En vittu ymmärrä mikä se on tässä päihteessä.. sitä vihaa enemmän ku mitään muut ja tahtoo todellakin päästä siitä irti.

Mut sit oot vaikka kaks viikkoo katkol ja het ekan vapaapäivän sun aivot keksii et nythä mä voisinki vähän ottaa.. tuntuu et omaan päähän on pesiytyny jonkunlaine kasvain , jolla on valta ja kyky muokata mun ajatuksia ja tekoja. Sitä kehittelee iha huomaamattaan mitä uskomattomimåia ja järjettömumpuä syitä miks vois jatkaa käyttöä. Sillä hetkellä ne näyttäytyy tietenkin tosi järkeviltä.
vastaavia kokemuksia?
Säästä se huomiseksi.
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

Bukhos. Tuttua. En oo katkolla koskaan kyllä ollut mutta useampi lopetusyritys vaadittiin että irti pääsi. Pitää vaan pysyä lujana, ei antaa periksi mielihaluilleen. Tiedän että helpommin sanottu ku tehty. Mut hei, mäkin pystyin siihen. Ilman mitään apuja.
kuumottelija
Lepakko

Post by kuumottelija »

Kyllä on osunut omalle kohdalle, erittäin salakavala aine, jota ilman (ainakaan vielä en ole kokenut...) vieroitusoireitakin tekee himo jatkuvasti ottaa ja soittelee kaikille jos sattuu olemaan tyhjä vapaapäivä josko olisi. Itsekuri on tämän aineen kanssa paikallaan, jos se pitää niin melko turvallinen ja hyvä viihdepäihde. Jos ei, joutuu toteamaan että normiannostuksella lähinnä vaan tulee hieman pirteämmäksi vailla mitään muuta eroa normitilaan ja harkitsee jopa hihaan vetämistä. Onneksi en osaa.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Totuus on vaan se, että hyvin harvalla, joka buporenorfiinista (puhumattakaan vahvemmista täysagonisteista) nauttii, se käyttö pysyy kontrollissa pitkässä aikajuoksussa (vuosien tai vuosikymmenten aikana). Kun tekee päätöksen vahvojen opioidien kokeilemisesta, kannattaa ottaa huomioon, että sen tunteen muistaa lopun elämäänsä, ja jos elämässä tapahtuu jokin käänne negatiiviseen suuntaan (työttömyys, pasrisuhteen päättyminen, läheisen kuolema jne.), ja opioideja on helposti saatavilla (ja niitähän on aina semilaillisestikin, jos tietää mistä etsiä), on äärimmäisen vaikea olla ottamatta sitä ihmeainetta, joka pimeimmälläkin hetkellä vie kaiken kivun (niin fyysisen kuin emotionaalisenkin) välittömästi pois ja korvaa sen euforisella huolettomuuden ja onnen tunteella (eikä se siinä vaiheessa kiinnosta, että tuo tunne on "valheellinen"). Itsekurilla ei ole pitkässä juoksussa paljonkaan tekemistä opioidiaddiktion muodostumisen kanssa (kuten itsekin aikoinaan ajattelin kun aloin niitä silloin tällöin käyttää, tietenkin itsekuri voi merkittävästi hidastaa addiktion kehittymistä, mutta hyvin harvoin estää sitä kokonaan), vaikka addiktio ei ole opioidien jatkuvankaan "viihde"käytön väistämätön seuraus, on se kuitenkin sen melkoisen todennäköinen seuraus.
Don
Lepakko

Post by Don »

Viha-rakkaussuhde tähän päihteeseen. En oikeasti osaa sanoa mikä juuri tässä vetää puoleensa niin paljon, sillä millään yksittäisellä osa-alueella tämä ei ole kuin keskitasoa tai alle.

Plussaa tulee todella pitkästä vaikutusajasta, minulla ilman toleja tai max muutamien päivien käytöllä vaikutusaika noin 5 tuntia. Nykyään tulee otettua aina hieman lyricaa alle lisäämään euforiaa ja mielestäni vaikutusaikakin pitenee näin hieman.

Pienen toleranssin kasvun jälkeen kokee mielestäni parhaat vaikutukset (päivittäiskäytön kannalta) tässä, rento; mutta silti samaan aikaan pirteä ja aktiivinen olo. Nämäkään eivät kestä kuin muutaman viikon ilman annoksen jyrkkää nostamista ja boostia ryyneillä.

Ärsyttävin yksittäinen sivuvaikutus itselläni on noin kaksi tuntia nousujen loputtua kireähermoisuus, ei varsinaisesti vituta, mutta saattaa sanoa välillä turhankin suorat sanat toiselle.

Nokkaan imailtaessa päivittäiskäytön tasolla limakalvot ovat kovilla, jatkuvaa nenän vuotamista, tukkoisuutta sekä lähes kokonaan haju- ja makuaistin puutumista. Öisin nukkuessa on suu aivan kuiva kitalaki "rohtunut" välillä, kun joutunut suun kautta hengittämään koska nenäontelot täysin tukossa.

Tuo taisi ollakin suurin yksittäinen syy miksi lopetin päivittäiskäytön subun kohdalla. Rahanmeno tietenkin toinen. Toisaalta taas, mikäli ei ole koukussa ja onnistuu pitämään käyttökerrat 1-2 kertaa kuukaudessa, subu voi olla halvimmasta päästä oleva douppi, riippuu tietenkin ihan mistä kamansa hankkii.
Last edited by Huiko on Sun 26 Apr 2015, 16:38, edited 1 time in total.
Reason: Kappalejaon lisäsin.
kuumottelija
Lepakko

Post by kuumottelija »

No, tulihan tätä kiskottua nenukkiin krapulapäivän "kunniaksi" - "unta" (vai ei?) ja olohelpotus vailla valtavia määriä kaljaa kuten ennen. Verenpaine, joka on ongelma minulla krapuloissa, on normaali/melko alhainen. Mielestäni tämän aineen (ja opiaattien yleensä) kylkiäisenä kulkee vahvasti kannabis. Teksi buustaa sitä ainakin omalla kohdalla hyvin paljon, mikä antaa hyvin euforisoivan olon niin, että esim. pallero säilyy kuukausia pienten annostarveiden vuoksi. Silti, olisi tämäkin voitu hoitaa kenties ilmankin. Olen käyttänyt buprea myös samaan tarkoitukseen kuin benzoja, joihin en helkkari vie saa toleranssia enää vedettyä siihen mitä ennen vaikka miten pitkään tauottaisin, eli ahdistuneisuuden hoitoon ja siten - koulunkäyntiin yhdessä Rivojen kanssa; mikä on kahdesti viikossa, mutten silti todellakaan halua riskeerata aineen varaan. Bentsoja saan iteroidulla reseptillä, mutta jos maailma kaatuu kun texi loppuu, lienee huono fiilis. Siksi edelleen hyvin varovasti tämän kanssa, ei niin että olisin kukaan neuvomaan... Joka tapauksessa, jos vastuullista opiaattien käyttöä on, mielestäni sitä harjoitan menemättä ikinä nukkumaan opiaattien huippuvaikutusten alaisena ja tarkkailemalla sykettä/hengitystä tasaisin väliajoin.
reseptorit
Psykonautti

Post by reseptorit »

Onko muut bupren satunnaiskäyttäjät huomanneet bupren vaikutuksen alaisena fiiliksen että ei ole pakottava tarve ottaa päälle mitään muuta douppia? Olen buprea käyttävien kavereiden kanssa puhunut siitä että bupre antaa ns. kaiken mitä tarvitsee eli ei tarvitse enään mitään :cheers:
Opiaate

Post by Opiaate »

Don wrote:
Pienen toleranssin kasvun jälkeen kokee mielestäni parhaat vaikutukset (päivittäiskäytön kannalta) tässä, rento; mutta silti samaan aikaan pirteä ja aktiivinen olo. Nämäkään eivät kestä kuin muutaman viikon ilman annoksen jyrkkää nostamista ja boostia ryyneillä.
Kyllä meikä on nytkin pumpuleissa ja ihan aktiivisena vaikka on/off-käyttöä takana jo lähemmäs pari vuotta. Varmaan aika henk.kohtasta. En mä nuokkuja enää tästä saa, mut kyllä 1.5millin annoksella tulee hyvät lämmöt ja euforinen olo. Ei tietenkään mitään verrattuna niihin ensimmäisiin kertoihin, mut kyl tästä saa kauanki iloa irti, mikä on myös helvetin huono juttu koska en mä tätä poistais jos en oloja sais. Vaikka se tietäski sit jonkin asteisia refloja, mut silti. En tuhlais rahaa vaan sen takia et oisin toimintakykyinen. :p
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Voisitko hieman täsmentää, mitä tarkoitat tuolla on off -käytöllä? Itse en muista saaneeni tuota opiaatten tuottamaa lämpöä edes ensimmäisillä käyttökerroilla, vaikka euforiaa ja nuokkuja toki olikin.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Petri6 wrote:Voisitko hieman täsmentää, mitä tarkoitat tuolla on off -käytöllä?

Ite ainakin tarkoitan on off käytöllä sitä mikä on jäänyt sen jälkeen, kun lopetin päivittäis käytön. Välillä menee viikko ja sit viikko taukoo. Sitä on silloin kyl koukussa enemmän henkisesti, mutta myös ton viikon putken jälkeen aina ne reflat iskee ja sit taas heti kun pääsee irti niin uusi putki ja reflat...

Itelle se on sellainen välitila kohti parempaa parantumista.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Dexma wrote:
Petri6 wrote:Voisitko hieman täsmentää, mitä tarkoitat tuolla on off -käytöllä?

Ite ainakin tarkoitan on off käytöllä sitä mikä on jäänyt sen jälkeen, kun lopetin päivittäis käytön. Välillä menee viikko ja sit viikko taukoo. Sitä on silloin kyl koukussa enemmän henkisesti, mutta myös ton viikon putken jälkeen aina ne reflat iskee ja sit taas heti kun pääsee irti niin uusi putki ja reflat...

Itelle se on sellainen välitila kohti parempaa parantumista.
Ei kun tuossa kyseisessä tapauksessa olisin vaan kiinnostunut tarkemmista käyttötavoista (patterns), jos subusta irtoaa vielä ihan oikeaa euforiaa ja jopa opiaattilämpöä.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Petri6 wrote: Ei kun tuossa kyseisessä tapauksessa olisin vaan kiinnostunut tarkemmista käyttötavoista (patterns), jos subusta irtoaa vielä ihan oikeaa euforiaa ja jopa opiaattilämpöä.
No vaik kysytkin opiaatelta niin vastaan omaa mielipidettä.

Silloinkin, kun käytin päivittäin subua niin tietyssä vaiheessa aloin pitään sen ns terveenä pysymisen annoksen pienenä ja monesti päivät meni alle millin dosella vaikka ihan päivittäiskäyttö oli päällä. Monesti, kun sain uuden pallon niin hajotin pallon noin 14 osaan jossa oli kaksi palaa jokaiselle päivälle. Tästä aina itselle jäi pöytään aikamoinen kasa random pulveria jolla sitten viihteilin aina sen yhden päivän. Tämä laini jysähti hattuun, mutta ei ehkä tuonut mitään nuokkuja vielä, mutta yöunet jäi vähäsemmäksi, kun tuli hössötettyä pitkin yötä.

Myös yksi tapa millä sai vähän enemmän oloja oli se, että juurikin ennen iltaa nakkasi ison dosen ja sen jälkeen pienessä euforiassa makoili sängyllä vaikkei ollut mitään nuokkua niin silti yö oli mukavan stressaamaton aika jolloin käytin aikaani luovien asioiden pohdiskeluun. Sitten yöllä, kun alkoi piristyyn niin, ettei unta saanut niin oli aika käydä vetämässä taas yksi reippaampi laini ja sen jälkeen saikin makoilla isommissa euforioissa aamuun asti, aamulla saatoin vielä ottaa yhden reippaamman dosen ja lähdin iloisesti kohti koulun reenikämpälle soitteleen kokopäiväksi. Aloitin aamun syömällä, herkullista ruokaa ja juomalla laten. Tää oli mun viikon paras hetki monesti aina, kun sai yhden päivän subuissa säätää kitaran kanssa.

Mun mielestä subun päivittäiskäyttö "viihteellisesti" onnistuu kaikista pisimpään verrattuna muihin opiaatteihin esimerkiksi oksikodonissa niin siitä lähtee nopeasti se hohto taas buprella voi räknätä tota annostaan ja toleranssia aina pikkaisen ja siitä saa ne kivat olot tai ainakin sen energisen olon vielä pitkän päivittäiskäytön jälkeen. Ne nuokut joo häviää nopeasti, mutta silti se säilyy viihdyttävänä. Itsellä meni kevyesti yli vuosi lähemmäs kaksi vuotta, ennenkuin bupresta muuttui vain lääke muiden joukossa.

Nyt on tässä viimeaikoina mennyt sillai, että oon pitänyt viikosta kahteen taukoo ja sit taas hommannut buprea itelleni. Tossa viime viikolla hommasin itselleni pienen palasen ja siitä otin dosen illalla. Otin niin ison dosen, että yöunet meni vähän huonoiksi ja töihin piti lähteä (ja apteekkiin vielä :D ) jotenka yritin aamulla piristää itseäni buprella. No tämä meni ihan vituiksi ja olin niin kuosit työpaikalla, että meinasi laatta lentää enkä pystynyt katsettani kohdistaan enään. Jouduin sanoon, että oli vatsa tauti päällä ja lähdin työpaikalta nopeesti pois :D Oon yllättynyt siitä, että vaikka en ole enään pitkään aikaan päivittäisesti käyttänyt niin olen saanut tolet yllättävän alas vaikka välillä on tullut ihan putkessakin vedettyä tota bupree. Nyt ehkä vuoden on mennyt sillai, että aina pallon jälkeen on se viikko taukoo maksimissaan ollut kuukausi ja vaikkei mitään päivän mittaisia notkuja saa niinkuin alussa niin silti notkut saa sentään. Huomaa monesti jopa silloin jos tulee nokiteltua isompia doseja muutama päivä niin se energisyys loppuu ihan täysin ja enemmän on sellaista pumpulimaista väsymystä ilmassa. Aika kauan meni, että sain ns kesto tolen pois päältä ja nopeasti ne tolet nousee takaisin, mutta silti yllättynyt siitä, kuinka hyvin bupre taas toimii.

Aikoinaan kun viimeisen avovieroituksen lopetin ja olin ollut jotain parikuukautta ilman buprea päädyin testaamaan 2 mg dosen nokittamista ja kylhän siitä laatta lensi ja hyvin bupre toimi. Monesti silti nuo ns nuokku annokset vaatii sen pari annosta, muuten bupresta tulee liian pöhinä olo vaikkei se ole sellainen bupremaisen keskittynyt tai energinen niin silti ei pääse siihen sohvalla makaamisen moodiin helpolla.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Okei, ehkä itselläni on vielä niin vähän aikaa tuosta tolkuttomasta metkun käytöstä, että tolet on vieläkin tapissa (eikä sitä kahdeksan vuorokauden katko miksikään muuttanut) ja itselleni kynnys euforia-sanan käyttämiselle on aina ollut varsin korkea (eli opioidien kohdalla sellainen, jota subu alkuaikoina aiheutti tai jota täysagonistit tarpeeksi isolla annoksella aiheuttavat). Ollut vaikea päästä tuon metadonin käytön jälkeen taas siihen, että ottaisi vaan sen "ylläpitoannoksen" subua. Nyt joutunut kyllä sitä säästelemään, josta syystä Lyricaa ja bentsoja on sitten taas mennyt tolkuttomasti (jopa siinä määrin, että ellei ihan just lopu, niin saattaa jopa niihin ekaa kertaa fyysisesti koukahtaa).
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Tossa eilen näinin aikoihin laittoin 0.5ml isopropyylialkoholia (putsilapuista) liukenemaan 1.5mg slaissin norspan tarraa. kokonaisena pumppuun sinne alkoholinsekaan ja annoin olla about 12h+ ja nautin aamulla kanyylin kautta (sairaalassa ku oon) tuli todella hyvä olo mutta sitten iski paniikki ja morkkis että olisi pitänyt alun perin ottaa puolet siitä vain koska se polttelikin niin pirusti kun kämmenselässä kanyyli ja ohut suoni. niin tosiaan pitäisi pärjätä täällä tiistaihin asti. reflasena ei huvittaisi olla päivääkään. Niin mitä luulette olisiko tuosta 1.5mg slaissista norspania irronnut kaikki buprenorfiini tossa ajassa siihen isopropylalkoholiin ja onkohan se edes mahdollista? ittekun yleensä keitän norspanit. 5min ajan,.sillon kyllä jää toisellekin keittokerralle vielä. noh nyt se on ollut uudessa hieman pienemmässä määrässä isopropylalkoholia tuolla pumpussa lillumassa ja pohdin että saanko huomenna aamuvedot vielä siitä?`ainakin se on sitten jo lähemmäs 24h lillunut siinä. ja kun en palotellut sitä teippi osaa edes niin luulisi että siihen olis ehkä puolet jäänyt? Ei huvittaisi turhaan riskeerata kun on verenmyrkytyskin päälä niin tota nauttimista. olen kyllä ollut hygieniasa tarkka eikä oo tarttenu tökkiä ku on kanyyli mistä menee antibioottia iv.3x vrk. ainut vaan että joutunut käyttämään hanavettä. mihinhän pyytäisin keittosuolaa että tekisi huomenna varmuuden vuoksi sen siihen. Vaikannattaneetko tuota edes ottaa?
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
Petri6
OD

Post by Petri6 »

En ainakaan itse tuollaisessa tilanteessa riskeeraisi vaan lähtisin oletuksesta, että kaikki on liuennut siihen aikaisempaan liuokseen. Jos vielä haluat varmistaa asian niin laita se liuos kielen alle.
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Ekö plugaaminen olisi hyödyllisempi jos siinä esim olis puoli mg jälellä? Kaitnyt se toimii niinkin ettei hukkaan mene. Vieläkö siinä on sitä isopropyl alkoholia ni sehä vaa imeytyyki paremmin? Villi veikkaus.!
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
Petri6
OD

Post by Petri6 »

SadPanda wrote:Ekö plugaaminen olisi hyödyllisempi jos siinä esim olis puoli mg jälellä? Kaitnyt se toimii niinkin ettei hukkaan mene. Vieläkö siinä on sitä isopropyl alkoholia ni sehä vaa imeytyyki paremmin? Villi veikkaus.!
Itselläni ei ole tietoa buprenorfiinin pluggaamisen hyötyosuudesta, mutta tuo IPA saattaa siinä kirvellä aika ikävästi (ja siitä on paljon case studejakin, kun on tullut ihan vahinkoa suoleen etyylialkoholin pluggaamisesta) eli kyllä se sublinguaalinen tapa olisi se turvallisin eikä se mahdollinen pieni bupremäärä siinäkään hukkaan mene.

edit: Yhden lähteen löysin, joka väitti anaaliseksi hyötyosuudeksi 54% eli noin 1,5 kertaa suurempi kuin kielen alta. Tästä huolimatta edellä mainituista syistä (sekä annostelun helppoudesta) johtuen laittaisin sen kielen alle.