No voi saatanan saatana.. Ensiavussa käyty eikä helpotusta näy.
Mulla on tosiaan ollut perseessä haava (fissuura) nyt jo vuoden. Viimeisten kolmen kuukauden aikana kivusta on tullut ihan järjetöntä, jonka vuoksi en meinaa uskaltaa käydä paskalla ollenkaan ja se on muutenkin todella hankala prosessi. Nyt kaiken lisäksi Jumala vai liekö Allah on päättänyt pilkata mua peräpukamalla, joka lisää vain kipua ja tukkii mun reikäni niin, ettei sieltä mahdu ulos mitään sormea suurempaa.
Mä en oo paskonut 8 päivään ja sitäkin ennen mulla oli siitä pitkä tauko, eli oon periaatteessa paskantanut kerran 2 viikon aikana. Ei tunnu vatsassa kivalta. Ummetuslääkkeitä oon kyllä käyttänyt, mutta ne toimii vaihtelevalla menestyksellä.
Oon ootellut, että saan muuton pois alta ennen kuin meen lääkäriin, sillä aajttelin ettei ole mitään järkeä aloittaa hoitoa kun se pitää heti kuitenkin aloittaa toisaalla taas uudestaan.
Yritin nyt sitten varata sitä lääkärinaikaa. Sieltä sanottiin, että koska ajan saisi vasta elokuulle ja tilanteeni on sen verran kiirellinen, mun kannattaa mennä terveysaseman päivystykseen. Menin sinne, mutta näemmä maistraatti ei oo vielä käsitellyt muuttoilmoitustani eli en oo vielä turkulainen, joten mua ei voida hoitaa vielä terveysasemalla. Kiva. Mua kehotettiin menemään kunnallissairaalan päivystykseen.
Aattelin sitten odottaa huomiseen. Tuossa yöllä istuin tunnin vessassa hiestä märkänä ja itku silmässä eikä peräpukaman vuoksi mitään vaan tullut, vaikka suoli kyllä toimi, ja sen lisäksi sieltä tuli normaalia enemmän verta ja se oli tummaa ja paksua. Ummetuskivut alkoivat myös olla jo aika huolestuttavia ja olin kaikesta stressistä ja kivusta niin lähellä hajoamispistettä, että päätin painua sinne sairaalaan heti.
Odottelin päivystyksessä tunnin, kunnes pääsin lääkärin luo. Vihdoinkin apua! Tai sitten ei. Hän vain totesi, että juu, sulla on fissuura ja revennyt peräpukama. Varaa aika lääkärille kun pystyt. Tuo ummetus pitää kyllä hoitaa, joten ota tästä mukaasi reseptivapaata ummetuslääkettä, peräruisketta ja Panadolia ja lähde himaan.
Okei, en mä odottanut, että ne olis pystynyt taikomaan mun ongelmia heti pois, mutta kyllä mä olisin odottanut edes parempaa kipulääkettä tai vaikka puuduttavaa voidetta ja ennenkaikkea pikaista jatkohoitoa. Tää on kuitenkin aiheuttanut mulle jo pitkään järkyttävintä kipua, jota olen koskaan kokenut. En uskalla paskoa, en uskalla syödä, mua masentaa ja stressaa ihan vitusti.
Kestää yli kuukausi, ennen kuin ylipäätään saan aikaa lääkärille, ja sielläkin sitä tullaan luultavasti hoitamaan kuukausia lääkkein ja voitein ennen kuin muita hoitomenetelmiä edes harkitaan (Suomessa luultavasti vielä hanakammin). Mutta krooniset (eli yli 2 kuukautta kestäneet ja arpikudokselliset) fissuurat ei vaan usein parane ilman leikkausta. Mä en jaksa tätä kipua taas kuukausikaupalla. Tekisi mieli mennä yksityiselle, niin saisin ainakin nopeampaa hoitoa, mutta mulla ei oo varaa siihen.
Huoh. Oli vaan pakko vähän valittaa. Sain kyllä tossa noiden lääkkeiden avulla just paskannettua, mutta sattui taas helvetillisesti eikä sieltä paljoa tullut.