Apua tullin kanssa!

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
sxoxyvg
OD

Re: Apua tullin kanssa!

Post by sxoxyvg »

Tai sitten tilaa ihan niinkuin oikean kuuloisella keksityllä nimellä jos haluaa esmes lähetystunnuksen avulla seurausta.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
zerk

Post by zerk »

sxoxyvg wrote:Tai sitten tilaa ihan niinkuin oikean kuuloisella keksityllä nimellä jos haluaa esmes lähetystunnuksen avulla seurausta.
Jea. Mut se valtakirjan väärentäminen on imo hirvee säätäminen siitä, että saa kytätä lähetyksen matkaamista. Jos on epäilys, että vendori jättää kirjeet lähettämättä niin sitten tossa voi olla järkeä mut muuten toi tuntuu aika isolta vaivalta.
dopE
Lepakko

Post by dopE »

Itelle on tulossa ulkomailta restanteen nimimerkillä tollanen rekisteröity kirje johon mulla on seurantakoodiki. Niin vittu jos alkavat kitisemään että "joo ei voida antaa tätä sulle" niin vannon että otan sen vaikka väkisin sieltä saatanan lokerosta :D
zerk

Post by zerk »

Muista kertoa miten tossa käy. Kiinnostaa tietää.
dopE
Lepakko

Post by dopE »

Joo mä ilmottelen :) Ainakin muita paketteja (ei restante) yms oon monesti hakenu pelkällä seurantakoodilla eikä henkkareitakaan oo kyselty :roll:
TabulaRasa
Tuppisuu

Post by TabulaRasa »

Onko muuten kellään tullut tullin lappua kotiin, vierailua kotiosoitteeseen ym. jos on tilannut restaan omalla nimellä? Henk. koht käytön suurusista paketeista puhuen.
zerk

Post by zerk »

TabulaRasa wrote:Onko muuten kellään tullut tullin lappua kotiin, vierailua kotiosoitteeseen ym. jos on tilannut restaan omalla nimellä? Henk. koht käytön suurusista paketeista puhuen.
Mulle vendori lähetti vahingossa mun oikealla nimellä kirjeen poste restanteen ja se jäi tulliin. Parin viikon kuluttua tuli soitto tullista, että tällainen on tullut sun nimelläs, voisit tulla tänne kertomaan oman puoles tarinasta. Postitse tulli ei lähestynyt mua missään vaiheessa eikä kotietsintää myöskään tehty. Kyseessä oli todella pieni määrä paria tutkaria. Tästä ei kyllä voi vetää mitään johtopäätöstä, että sullekaan ei vastaavassa tilanteessa tehtäisi kotietsintää. Eräälle ystävälle tehtiin kotietsintä samantapaisessa tilanteessa vaikka määrät olivat silloin muistaakseni vielä pienempiä.

Mulle sattui tuolla kerralla tosi mukava kaveri sitä hommaa hoitamaan, eikä sitä tuntunut edes kamalasti kiinnostavan olinko jotain tilannut vai en ja kuulustelutilanne oli ylipäätään todella rento. Antoi tuon jälkeen vielä kyydinkin keskustaan. Kuulusteluissa kielsin tietäväni asiasta mitään ja syyttämättäjättämispäätöshän siitä tietysti tuli.
doof
Kameleontti

Post by doof »

Mitä hommaa siitä valtakirjan väärentämisestä koituu? Jonkun toisen nimen ja hlötunnuksen voi kattoa netistä ja hakea sillä.. Vai vaatiiko se muka muuta?
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Tässä Itellan sivu, josta voi ladata ja tulostaa valtakirjapohjan itselleen.

Täälläpäin on toiminut (aika pieni kaupunki) myös vapaasti paperille kirjoitettu viesti, jossa on samoja tietoja kuin tuossa virallisessa paperissa. ''Hei, en pääse reissun takia itse hakemaan minulle tullutta kirjettä, joten valtuutan henkilön .. .. hakemaan sen puolestani''. Ja sitten mukaan tiedot mitä virallisessakin paperissa on. Eivät oo muuten onneks kaipailleet osoitetta, vaikka se virallisessa valtakirjapohjassa onkin..

En tiedä miten eri paikkakunnilla/isommissa kaupungeissa toimitaan.

Jos haluaa, niin tässä sivu millä voi ''luoda'' henkilötunnuksia, ei tarvitse kenenkään oikean ihmisen nimeä/tunnusta käyttää.
TabulaRasa
Tuppisuu

Post by TabulaRasa »

zerk wrote:
TabulaRasa wrote:Onko muuten kellään tullut tullin lappua kotiin, vierailua kotiosoitteeseen ym. jos on tilannut restaan omalla nimellä? Henk. koht käytön suurusista paketeista puhuen.
Mulle vendori lähetti vahingossa mun oikealla nimellä kirjeen poste restanteen ja se jäi tulliin. Parin viikon kuluttua tuli soitto tullista, että tällainen on tullut sun nimelläs, voisit tulla tänne kertomaan oman puoles tarinasta. Postitse tulli ei lähestynyt mua missään vaiheessa eikä kotietsintää myöskään tehty. Kyseessä oli todella pieni määrä paria tutkaria. Tästä ei kyllä voi vetää mitään johtopäätöstä, että sullekaan ei vastaavassa tilanteessa tehtäisi kotietsintää. Eräälle ystävälle tehtiin kotietsintä samantapaisessa tilanteessa vaikka määrät olivat silloin muistaakseni vielä pienempiä.

Mulle sattui tuolla kerralla tosi mukava kaveri sitä hommaa hoitamaan, eikä sitä tuntunut edes kamalasti kiinnostavan olinko jotain tilannut vai en ja kuulustelutilanne oli ylipäätään todella rento. Antoi tuon jälkeen vielä kyydinkin keskustaan. Kuulusteluissa kielsin tietäväni asiasta mitään ja syyttämättäjättämispäätöshän siitä tietysti tuli.
Joo on kans kerran ollut tullin kuulustelu kun tilasin kotiosotteeseen ja jäi tulliin. Se "kuulustelu" tilanne muistutti enemmän jonkin koulutehtävän yhdessä tekemistä. Eli vastattiin vaan kysymyksiin mitkä siinä paperissa oli syyttäjää varten. Lopuks se vielä näytti sitä lappua et onko nää kaikki vastaukset mun mielestä ok. Pari kk myöhemmin tuli syyttämättäjättämispäätös. Menossa vaan kämppä alta et pitäs alkaa taas jtn restapelleilyä. Vajaa vuos takaperin ku noita tuli tehtyä niin onnistumisprosentti 50%. Kotiosotteeseen 95%. Tottakai ne restapaketit on postin lajittelussa hävinny ei kaikki oo tulliin voineet jäädä.
Tuttiritari
Tuppisuu

Post by Tuttiritari »

Timp3 wrote:Jumaleissön.. Liekkö joku tehovalvonta tullissa ku jäi kaks erinlaista kirjettä niitten haaviin. Kyseessä on brittiläinen firma. En oo onneksi ainut tältä kylältä kellä jääny kirjeet viikosisää tullii... (britteistä neki)
Samaa huomannut myös itse kantapään kautta :doh:

Tilasin neljältä eri saarivaltion vendorilta nootropiineiksi luokiteltua aineita alle 10 grammaa kirjelähetyksenä. Ensimmäisen kirjeen lähetyksestä alkaa kulumaan jo toista kuukautta ja yksikään lähetys ei ole tullut vieläkään perille. Eräs vendori jopa uskalsi luvata mulle 100% deliveryä to Finland, mutta tässä sitä ollaan ja pureksitaan kynsiä. Tilaamani aineet eivät ole 1.1.2010 voimaan astuneessa lääkeluettelossa (Lääkelaitoksen päätös 1095/2009). Mutta ei se varmasti tarkoita sitä, etteikö tullimiehet voisi käyttää omaa mielivaltaa luokitellakseen kyseiset aineet lääkkeiksi ?

Missä vaiheessa tulli alkaa ilmoittelemaan olemassaolostaan? Kotietsintä tulee sitten 1-2 kk viiveellä tullin ensimmäisestä kirjeestä? Vai voiko kotietsintä tulla jo ennen kuin tulee kirje tullista ? Jos he tulevat tekemään kotietsintää silloin kun en ole kotona, niin jäävätkö odottamaan ulko-ovelle vai tulevatko väkisin sisälle murtaen oven ?

Tekeekö kotietsinnän tulli vai poliisi? Takavarikoidaanko kotietsinnässä esimerkiksi kannettava tietokone, jos sitä epäillään rikoksentekovälineeksi? ...tilaukset kun naputettu koneella.
cook
Lepakko

Post by cook »

Tuttiritari wrote: Samaa huomannut myös itse kantapään kautta :doh:
Tilasin neljältä eri saarivaltion vendorilta nootropiineiksi luokiteltua aineita alle 10 grammaa kirjelähetyksenä. Ensimmäisen kirjeen lähetyksestä alkaa kulumaan jo toista kuukautta ja yksikään lähetys ei ole tullut vieläkään perille. Eräs vendori jopa uskalsi luvata mulle 100% deliveryä to Finland, mutta tässä sitä ollaan ja pureksitaan kynsiä. Tilaamani aineet eivät ole 1.1.2010 voimaan astuneessa lääkeluettelossa (Lääkelaitoksen päätös 1095/2009). Mutta ei se varmasti tarkoita sitä, etteikö tullimiehet voisi käyttää omaa mielivaltaa luokitellakseen kyseiset aineet lääkkeiksi ?
Niin, lääkeaineluettelo ei ole kattava ja on ohjeellinen eli käytännössä jää mahdollisuus mielivaltaan, yleensä kai tuota kuitenkin käytetään referenssinä. Tätä kannattaa käyttää apuna jos on epäselvää luokittelun suhteen:

http://classification.nam.fi/indox/nam/luokittelu.jsp
Tuttiritari wrote: Missä vaiheessa tulli alkaa ilmoittelemaan olemassaolostaan? Kotietsintä tulee sitten 1-2 kk viiveellä tullin ensimmäisestä kirjeestä? Vai voiko kotietsintä tulla jo ennen kuin tulee kirje tullista ? Jos he tulevat tekemään kotietsintää silloin kun en ole kotona, niin jäävätkö odottamaan ulko-ovelle vai tulevatko väkisin sisälle murtaen oven ?
Kotietsintä voidaan tehdä joko heti (ennen kirjeen odotettua saapumista), jonkun ajan päästä tai ei ollenkaan. Tuskin ne oveasi rikkovat, varmasti yleisavain on käytössä ja saatavilla ellet asu omakotitalossa tms. Jos ei muu auta niin kutsutaan lukkoseppä paikalle, ei ne etsinnät tekemättä jää sen vuoksi.
Tuttiritari wrote: Tekeekö kotietsinnän tulli vai poliisi? Takavarikoidaanko kotietsinnässä esimerkiksi kannettava tietokone, jos sitä epäillään rikoksentekovälineeksi? ...tilaukset kun naputettu koneella.
Näissä rikoksissa yleensä tulli. Tietokone voi lähteä jos siitä oletetaan löytyvän todisteita tai muuta asiaan liittyvää materiaalia. Kannattaa varmuuden vuoksi pitää kone putsina.
Skilla
Lepakko

Post by Skilla »

Pahoittelen nyt jos sivuaa aiheesta, mutta tahtoisin kysyä, onko muilla ollut viivästyksiä postin kanssa? viime to postitettu keskieuroopasta ja vielä ei ole tullut. toivottavasti jouluruuhkaa ;D

EDIT: eiköhän se ollu siin, 15 pv :D
Last edited by Skilla on Wed 19 Dec 2012, 13:44, edited 3 times in total.
zerk

Post by zerk »

Mulla kesti DPD:n paketissa selkeesti kauemmin mitä piti. Kuulemma nyt alkaa olla jo saksan päässä jouluruuhkaa.
cook
Lepakko

Post by cook »

Hidasta tuntuu olevan juu, ei kannata joulun alla heti alkaa panikoimaan. Itse asiassa joulun alus on varmaankin parasta aikaa liikutella epämääräistä tavaraa postitse kun postin volyymi on suurimmillaan.
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Onko nuuskan lähettäminen Ruotsista Suomeen laitonta?
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
cook
Lepakko

Post by cook »

OnnenVarjot wrote:Onko nuuskan lähettäminen Ruotsista Suomeen laitonta?
On. Ainoastaan henkilökohtaisesti tuomalla saa laillisesti maahan.
MantaRay

Post by MantaRay »

Neste wrote:
Kansku wrote:Tässä miettinyt kannattaako tilata jauhoja suoraan himaan vai poste restantena?
Onko jollain kokemusta kumpi on parempi?
Tästä just jauhettiin edellisellä sivulla. En tilais kumpaankaan - oman postilaatikon pystyttäminen on paras ratkaisu.

Neste, voisitko valaista minua siitä kuinka "postilaatikon pystyttäminen" onnistuu?
cook
Lepakko

Post by cook »

Epru0 wrote:
Neste wrote:
Kansku wrote:Tässä miettinyt kannattaako tilata jauhoja suoraan himaan vai poste restantena?
Onko jollain kokemusta kumpi on parempi?
Tästä just jauhettiin edellisellä sivulla. En tilais kumpaankaan - oman postilaatikon pystyttäminen on paras ratkaisu.

Neste, voisitko valaista minua siitä kuinka "postilaatikon pystyttäminen" onnistuu?
Kaupunkialueella esimerkiksi etsimällä taloyhtiö jossai normaaleita muovisia muutaman kympin postilaatikkoja kasassa ja lisäämällä siihen oman lootan. Tai sitten tilaamalla jonkun muun lootaan 8)
MantaRay

Post by MantaRay »

cook wrote:Kaupunkialueella esimerkiksi etsimällä taloyhtiö jossai normaaleita muovisia muutaman kympin postilaatikkoja kasassa ja lisäämällä siihen oman lootan. Tai sitten tilaamalla jonkun muun lootaan 8)

Lähinnä tossa oman lootan pystyttämisessä mietityttää se, että tuleeko posti perille ihan sellaisenaan, vai pitääkö ilmoittaa itellalle?
Neste
OD

Post by Neste »

Ei tarvitse ilmoittaa.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
porter

Post by porter »

vittu et kuumottaa... vendori on hyvä ja frendillä tullu kaikki läpi kun on laitettu" hand written and also used carbon paper for extra protection." ... ja 3 pv sit lähetetty , et täs on viel monta päivää et voi tulla. Mutta santtu päisäni laittanu kotio sen tilauksen huhhuh...... kuumottaa jos ei tuu läpi..

kaveri kielsi ainakin tilanneensa mitään, että joku tilannu hänen nimellään.. niin jäi mitään merkintöjä saamati?

Ja jos ny sattuu et se jää sinne tulliin... niin pystynkö välttää koti-etsinnät että kämppä jonku toisen nimiin? ja minun osote on restante?
Skilla
Lepakko

Post by Skilla »

porter wrote: Ja jos ny sattuu et se jää sinne tulliin... niin pystynkö välttää koti-etsinnät että kämppä jonku toisen nimiin? ja minun osote on restante?
en usko että tolla pystyy välttämään kotietsintää.. kattovat notta mihin kirje on osotettu. emmä lähtis kuumottelee viel täs vaihees ja eritoten jos se nyt ei oo mikää kilon paketti
cook
Lepakko

Post by cook »

porter wrote: Ja jos ny sattuu et se jää sinne tulliin... niin pystynkö välttää koti-etsinnät että kämppä jonku toisen nimiin? ja minun osote on restante?
Öö, et? Pidä se kämppä puhtaana mieluiten, jos jää tulliin eikä maksua/kirjetta pystytä yhdistämään etkä myönnä mitään, niin et saa syytettä. Mut tosiaan kämppä on oltava kunnossa, sillä tavalla ihmisiä käräytellään vaikka kirjeistä ei tietäisi mitään.
porter

Post by porter »

Asun vielä vanhemmillani täl hetkel, joten jos tänne tulee koti-etsintä niin eivät ole oikeutettuja tutkimaan kuin huoneeni.. ja ei täällä muutenkaan oo mitn laitonta.
Skilla
Lepakko

Post by Skilla »

porter wrote:joten jos tänne tulee koti-etsintä niin eivät ole oikeutettuja tutkimaan kuin huoneeni..

oliko tää vitsi?
porter

Post by porter »

Skilla wrote:
porter wrote:joten jos tänne tulee koti-etsintä niin eivät ole oikeutettuja tutkimaan kuin huoneeni..

oliko tää vitsi?
Ei oo vitsi, tiedän ihan tapauksen Muu alue on vanhempieni omistuksessa :D :mrgreen:
... saavat tutkia vain huoneesi.
Timp3
Kameleontti

Post by Timp3 »

porter wrote:
Skilla wrote:

oliko tää vitsi?
Ei oo vitsi, tiedän ihan tapauksen Muu alue on vanhempieni omistuksessa :D :mrgreen:
Et oo vittu tosissas.. Ei ne paljoo kysele ku nakkaavat sut maijanperään, että saavat rauhasa tonkia KOKO kämpän. Tiedän montaki tapausta vaikka asunu porukoilla.
"What's worse? Being strung out or being fat?"
— Nikki Sixx
hörhö
Psykonautti

Post by hörhö »

Joo-o on kummalista toimintaa postilla kuukausi sitten tilaama kirje tuli nyt tiistaina perille kaikki oli mitä pitikin olin jo satavarma että tullissa on vaan eipäs sitten ollutkaa harmitti kun ei saanut joululle viihdettä mutta kiva yllätys kuitenkin.Varmaan se jouluruuhka teki paljon.
Pitää olla välillä sekaisin jotta saisi ajatukset selkeäksi tai sitten olen enemmän sekaisin selvinpäin.
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

porter wrote:
Skilla wrote:

oliko tää vitsi?
Tiedän tapauksen missä vanhempien kämppä pengottiin vaikkei pojankoltiainen edes asunut siellä enää. Oli kyse varastetusta tavarasta.
Parhaat karstat on pohjalla.