Vaakanne tarkkuus ja yleinen vaakakeskustelu

Asiaa Asiasta Asiallisesti.

Vaakanne tarkkuus?

parempi kuin 0.1mg
13
8%
0.1mg
12
7%
1mg
59
36%
5mg
2
1%
10mg
37
22%
50mg
7
4%
0,1g
29
17%
1g
7
4%

Total votes: 166

King Ink
LD50

Re: Vaakanne tarkkuus ja yleinen vaakakeskustelu

Post by King Ink »

PsykeAnonyymi wrote:Tosin ei tunnu heittävän numeroa ruutuun kuin vasta 4mg kohdalla, joten esim. 1mg annoksia voi olla vaikeampi mittailla, tai sitten oon vaan failannu tuossa jotain ja odottanu liian vähän tms...
Jos sulla on käytössä semmoinen kuppi mikä ainakin mulla tuli mukana. Kokeile ottaa se kippo pois siitä vaa'alta, laittaa pieni määrä jauhetta kuppiin, ja se takaisin vaa'alle. Mulla on oman pelin kanssa vähän samanlaisia ongelmia, ja huomasin, että tuolla tavalla saa myös pienet määrät näkymään. Ehkä se on niin epätarkka, ettei se huomaa pieniä ''töytäisijä''? :D

En kyllä milligrammoissa annosteltavia aineita rupeaisi sellaisella parin kympin 0,001 fiktillä mittailemaan.
PsykeAnonyymi
Psykonautti

Post by PsykeAnonyymi »

Kiitos vinkistä, pitänee muistaa tuo. Joo pienimmät annokset mitä olen tuon kautta mitannut ovat olleet jotain 10mg luokkaa, joten ei ole vielä tullut ainakaan esim. 2mg satsia mitattua, eikä ole tarvetta ollut. Tosin tekisi mieli hankkia NBOMEa käsiin, niin voi tarvita tarkkuutta enemmän...
Elämällä on tarkoitus, se olet sinä.
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Jos ei omista kovin herkkää vaakaa, niin ainahan voi esim punnita 100 mg substanssia x, ja sitten liottaa se 100 ml nestettä, niin saadaan 1 mg/ml konsentraatioinen neste. :P
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

OnnenVarjot wrote:Jos ei omista kovin herkkää vaakaa, niin ainahan voi esim punnita 100 mg substanssia x, ja sitten liottaa se 100 ml nestettä, niin saadaan 1 mg/ml konsentraatioinen neste. :P
Ongelmia tuottaa vaan aineet joita ei haluaisi nestemäiseen muotoon. Mutta yleispätevä ohje monille kemikaaleille, vähintäänkin suositeltavaa.
Parhaat karstat on pohjalla.
p420
Psykonautti

Post by p420 »

0,01 tarkkuudella ja kolmeen heikkiin asti. Merkistä ei tietoa, joku kiinalainen taitaa olla, mutta helvetin hyvä sellainen.
mentalhell
Kameleontti

Post by mentalhell »

Noin 30 euroa sijoitin mania33 fiktiin, minkä oisi ulkomailta saanu 15 eurolla. Mutta oli kiire saada se, ja nopeasti se tulikin.

Siis 0,01 g fikti joka yltää 100 grammaan, mukaan otin 100 g painon + "ruutikupin". (Mahtava tuo kuppi pirille etenkin, kun ei viitsi itse alustalle niitä kaataa eikä väsäillä aina jotain folio alustoja. Sen verran kookaskin tuo kuppi on että 5 grammaa menee hyvin siihen.)

(Melko moiset vedot muuten sain tuosta ruutikupista kun sen huuhtelin myöhemmin, oli aika reilusti jäänyt itse ainetta siihen.)

Tahtoisin ostaa DX.com vielä sellaisen 20 gramman jalokivi fiktin. Mikä mittaa 0,001 gramman tarkkuudella ja mukana tulee pieni kuppi + pihdit ja paino. Eikä maksa paljon, ainoa on että menee yleensä lähes 2 viikkoa että sieltä posti saapuu. Tämän siis tarkempaan mittailuun, vaikka tuo yllämainittukin hoitaa kaikenlaisen mittailun melko hyvin.
Pen
OD

Post by Pen »

mentalhell wrote:Tahtoisin ostaa DX.com vielä sellaisen 20 gramman jalokivi fiktin. Mikä mittaa 0,001 gramman tarkkuudella ja mukana tulee pieni kuppi + pihdit ja paino. Eikä maksa paljon, ainoa on että menee yleensä lähes 2 viikkoa että sieltä posti saapuu. Tämän siis tarkempaan mittailuun, vaikka tuo yllämainittukin hoitaa kaikenlaisen mittailun melko hyvin.
Ite olin ostamassa aikoinaan DX:stä kans kristallivaakaa. 3 viikkoa meni et tuli postia - pattereita. Kuukaus meni säätämisessä että lähettäisivät uuen vaa-an mutta lopputulos oli et tavara loppu, saat rahat takas.
Sit ostin maniasta 48 eurolla sen vaa-an, saapu parissa päivässä. Ihan toimiva laite, paino ja pari kuppia sisälty pakettiin.

Onhan toi puolet kalliimpi ku DX:n vastaavat, mut noilal toimitusajoilla kyl mielelläni maksan vähän enemmän. :D
dopE
Lepakko

Post by dopE »

Mulla ei koskaan oo ollu mitään kunnon fiktiä ja ois ihan mielenkiinnosta kiva nähdä joku kuva jossa esim. kolikon päällä olis 5mg jotain tutkaria :)
Turskajoe
Tuppisuu

Post by Turskajoe »

Moi.

Aattelin vaa'an hommata, ja kyselisin kokemuksia. Max viittä grammaa tulis fiktailtua, ja varmaan 0,05g tarkkuus riittäisi. Kuitenkin vaa'an ilmoitettu tarkkuus saisi olla 0,01g, kun varmaan noilla pienillä painoilla herkkyys tuskin riittää kovinkaan luotettavaan tulokseen jos ilmoitettu tarkkuus on 0,05 grammaa. Madmaa varten, eli ei tässä nyt mitään labralaitetta tarvita.

Huutonetissä olis tämmösiä Mania50 -vaakoja 16€:
http://www.huuto.net/kohteet/digitaaliv ... /248425566

Onko tuosta kokemuksia kun mittaillaan tyyliin 0,1 – 0,5 grammaa? Ovatko silloin luotettavia?

Toinen mitä kattelin olis DX:stä tämmönen (tästä ketjusta alkupäästä bongattu):
http://dx.com/p/digital-precision-scale ... tion-10515

Tarkkuus parempi, mutta en kyllä jaksais venailla. JA DX:n laatu nyt voi olla vähän mitä sattuu, toi on kuitenkin saanu ihan hyviä arvioita.

e/
Huomasinpas juuri, että voihan tuolta manialta suoraankin tilata. Onko mitään järkeä olla tilaamatta kalibrointipainoa? Tuollaisilla pienillä painoilla (0,1g – 0,5g) jos pelailee, niin ilman kalibrointia menee varmaan melkoseksi arpapeliksi?
psykemuikkunen
Tuppisuu

Post by psykemuikkunen »

100g x 0,01g
My weigh Lighterscale
Alle 30e
Eipä tässä sen kummosempaa tarvii.
container
Karvakuono

Post by container »

Mulla neljäs fikti menossa, ekassa tarkkuus 0,01g, vaihoin grammaan vauhtia aikoinaan.
Toinen oli saman hintainen, 65€, hempsteristä. Piti näyttää 0,01, mutta näytti vain 0,1, Turun poliisit takavarikoivat sen kesällä, kannabiksen käyttörikoksen myötä :D (ratissa tikkariin eilisistä savuista positiivinen THC -> rattijuopumus, vaikka olin selvinpäin...
Sitten ostin 10g pesolan, jonka annoin kaverille vaihettyani 1,8grammaa budia USA weightin kymmenen mg:n tarkkuiseen digifiktiin,tällä mennään :)
Personaes
OD

Post by Personaes »

Mulla on ollut(ja on vieläkin, tosin rikkinäisenä) tollainen maniassa myytävä 1mg tarkkuudella näyttävä timanttivaaka.

Vaikka tosiaan yhdyn siihen, että ei sillä kyllä 1mg annoksia saa laskettua, vaan pikemminkin pienimillään juuri jotain 3mg.

Normaalisti käytössä itellä kaksi vaakaa. Koti-vaakana tuollainen mg vaaka, jolla mittaan tarkempaa mittaamista vaativat pöperöt ja sitten säätövaakana tuollainen 0.1g tarkuudella näyttävä.

Toinen on kokonaan rikki nyt ja toinen toimii tois puolisesti.

Eli uusia vaakoja olen hankkimassa.

Onko tuo mulla ollut timanttivaaka(1mg) hyvä, että oonko vaan pitänyt sitä jotenkin huonosti kun lahos aika nopeasti? Vinkkejä vaa'an huoltoon/ylläpitoon?

Suositelkaapa jotain hyvää 1mg tarkkuudella näyttävää kotivaakaa, budjetti 60-120e.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
Pen
OD

Post by Pen »

Mul, kuten sanoinkin on toi manian 1mg timanttivaaka. Tosiaan, se ei 1mg tarkkuudel näytä ja aina kun sen käynnistää, niin näyttää jotai -28mg joten täytyy tarettaa. Jotain tarkkaa millipeliä en sen kans alkas harrastaa, mut 5mg ylöspäin jo ajaa asiansa.

5mg 25B-nBOMEa pitäs ens viikolla mittailla.. Varmaan paras tapa laittaa kaikki vaakaan, mitata että sitä tosiaa 5mg on ja sit tehdä vaikka 10 ml liuos, sekottaa hyvin että tulee 500µg / ml?

Yli vuoden toi on kyl ongelmitta toiminu toi manian kristallivaaka, ainoastaan toi et alkuun näyttää väärin ärsyttää mut tare tosiaan korjaa ongelman.

Luulen et oikeesti hyvät 1mg tarkkuiset vaa-at on hintaluokassa useampaa sataa euroa. Jos siis haluaa olla varma että siinä on oikeasti se 1mg fiktillä.
MantaRay

Post by MantaRay »

Pen wrote:Mul, kuten sanoinkin on toi manian 1mg timanttivaaka. Tosiaan, se ei 1mg tarkkuudel näytä ja aina kun sen käynnistää, niin näyttää jotai -28mg joten täytyy tarettaa. Jotain tarkkaa millipeliä en sen kans alkas harrastaa, mut 5mg ylöspäin jo ajaa asiansa.
Milligrammadoseja punnitessa vaaka tulisi AINA kalibroida ennen käyttöönottoa.
Lisäksi vaaka ei näytä tarkkaa lukemaa jos sen tarettaa juuri ennen punnittavaa substanssia laitettaessa kuppiin.

Saat huomattavasti tarkemman lukeman mikäli vaa'alla on ennestään jo jotakin(painoa) ennen punnituksen aloittamista.

1. Katso että olet täysin tasaisen alustan päällä
2. Kalibroi vaaka
3. Laita jokin kuppi / paperi vaa'alle ja anna vaa'an lukeman pysähtyä kokonaan
4. Kirjoita ylös vaa'an lukema kupin/paperin painolle
5. ÄLÄ paina TARE:a
6. Lisää punnittavaa tuotetta kuppiin paperin päälle kunnes olet saavuttanut halutun annoksen (kannattaa mielummin laittaa ihan vähän vähemmän kuin ihan vähän liikaa

Tämä siis sama tyyli, jolla punnitaan kemikaaleja korkeatasoisissa laboratorioissa. Tosin heillä vaa'an kupin ja kalibrointipainojen painot on verifioitu mikrogrammojen tarkkuudella ja vaihdetaan melko usein. Vaakojen hinnat pyörivät myös 1000€ ylöspäin.
Edellä mainittua ohjeistusta käyttäen tosin perus jäbäkin saa "huomattavasti" tarkempia mittaustuloksia, joilla oikeasti on väliä esim. nbomeja punnittaessa.
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Vinkkinä ulkomailta tilaaville. Ebayn Kiinalaisilta ja Hong Kongilaisilta myyjiltä saa parhaimmillaan n. viikossa vaa'an ja usein halvemmalla kuin noista megaluokan marketeista kuten DX. DX sun muut lähettävät tuhansia paketteja päivässä bulkkimailina. Pieneltä diileriltä tulee normipostimaksulla ja harvoin menee 2 viikkoa pitempään. DX sun muut vastaavat ottavat tullakseen n. kuukauden ilman seurantakoodia ja n 2-3 viikkoa seurannalla.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Muuten tuosta kalibroimisesta. Kuinka usein vaaka pitäisi kalibroida?

Aijemmin oon tilannut mukana tuon kalibrointi painon, mutta kun nyt tilasin uuden vaa'an, niin en tilannut.

Tilasin vaa'an joka näyttää 10mg tarkkuudella 200g asti. Mukaan olisi saanut 200g kalibrointi painon, jonka jätin ostamatta.
Pystyykö vaakaa kalibroimaan muulla, kuin juuri 200g painavalla painolla? Eli pystynkö kalibroimaan tuon vaa'an vaikkapa aijemmin joskus hankkimallani 20g painolla?

Jätin ostamatta painon, kun oon aina ajoittain testannut vaakoja niin, että punninnut tiettyjä esineitä, joiden painon tiedän. Näin todeten että vaaka näyttää oikein.
Vai voiko sitä tuolla tavalla oikeasti todentaa että vaaka näyttää oikein, vai voiko se sitten heitellä isommissa/pienemmissä punnitsemisissa?

Edit. Toisesta jutusta --->

Mitenkäs kun ajattelin myös hankkia tässä kunnon mg vaa'an, siis paremman/tarkemman kuin vaikkapa tuo mania33;n timantti vaaka.
Saako jostain kohtuulliseen hintaan mg vaakaa, joka näyttää vaikkapa 0.5mg;n tarkkuudella?(että pystyisi laskemaan tarkasti niitä 1-10mg annoksia). Vai maksaako ne sitten useita satoja, ellei jopa yli tuhatta euroa?
-Edgar Allan Poe
Pen
OD

Post by Pen »

Veikkaan että hyvät, noin tarkat vaa-at on jo labrakamaa mut jos joku tietää toimivan laitteen joka tosiaan näyttää 0,5mg tarkkuudellakin hyvin niin mullekin saa tietoa antaa
MantaRay

Post by MantaRay »

narcocorrido wrote:Muuten tuosta kalibroimisesta. Kuinka usein vaaka pitäisi kalibroida?

Aijemmin oon tilannut mukana tuon kalibrointi painon, mutta kun nyt tilasin uuden vaa'an, niin en tilannut.

Tilasin vaa'an joka näyttää 10mg tarkkuudella 200g asti. Mukaan olisi saanut 200g kalibrointi painon, jonka jätin ostamatta.
Pystyykö vaakaa kalibroimaan muulla, kuin juuri 200g painavalla painolla? Eli pystynkö kalibroimaan tuon vaa'an vaikkapa aijemmin joskus hankkimallani 20g painolla?
Nyrkkisääntönä jos haluat tarkan tuloksen, kalibroit vaa'an aina ennen kuin käytät sitä.

Tuosta painoasiasta aika helkkarin vaikea kenenkään sanoa yhtään mitään. Vaa'an mukana tulleissa dokumenteissa varmaankin lukee millä ja miten vaaka tulee kalibroida. TS. et voi varmaankaan kalibroida vaakaa 20g painolla jos vaaka pitää kalibroida 200g painolla :roll:?
MantaRay

Post by MantaRay »

Pen wrote:Veikkaan että hyvät, noin tarkat vaa-at on jo labrakamaa mut jos joku tietää toimivan laitteen joka tosiaan näyttää 0,5mg tarkkuudellakin hyvin niin mullekin saa tietoa antaa
Vajaan tonnin saat maksaa vaa'asta joka näyttää luotettavasti 0,1 mg tarkkuudella. (0,5 mg tarkkuudella näyttävää vaakaa voi olla aika vaikea löytää).
Lisäksi punnitsemisalustan tulee olla täysin stabiili ja suorassa.

Ei ole mitään järkeä ostaa paskaa vaakaa tarkkuuspunnitsemiseen, joka näyttää ruudulla ehkä jotakin arvoa, mutta todellisuudessa heittää juuri pari milliä ylös alas.

[Hinta ei sisällä korkeatasoisia kalibrointipainoja, joita huom. tulisi korkean tarkkuuden laitteita kalibroidessa aina käsitellä hansikkaat kädessä ja mieluiten pinseteillä, koska ihmisen ihon öljyt sotkevat pian kalibrointipainojen painon.]

Käytetyn analytical grade vaa'an voi tosin löytää huokeammalla.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Koska paljastin jo noobeuteni vaakojen suhteen, niin esitän toisen noobimaisen kysymyksen.

[noobeilua]Kun mulla on tosiaan tuo 20g kalibrointi paino, jonka oon punninnut mut uudella 10mg tarkkuudella näyttävällä vaa'alla. Niin voinko sillä todentaa että vaaka näyttää oikein, aina ennen punnitsemisia käyttää tuota 20g painoa siinä ja jos paino näyttää samaa, niin vaaka näyttää oikein?

Vai voiko se heitellä muilla painoilla sitten? Varmuuden vuoksi otin painot useasta eri esineestä, kuten vaikkapa tupakasta, patterista jne.

Mutta mutta, täytyykö mun jossain vaiheessa kuitenkin hankkia tämä tälle vaa'alle tarkoitettu kalibrointi paino, eli alkaako vaaka aina ajanmyötä heittämään painoissa ilman kalibrointia?[/noobeilua]
-Edgar Allan Poe
Desse

Post by Desse »

200x0.01g
zero
Kameleontti

Post by zero »

ketään lahdesta täällä? tarvis akuuttii tietoo löytyykö täältä mitään kauppaa mistä suht halvalla kolikkovaakoja löytyisi? pitkään aikaan ollu fiktii ku fiksuna menin viimesen vaihtamaa aikoinaa pois, aattelin et ois korkee aika hommata taas.
Tässä vain olen enkä sille mitään mahda.

http://www.soundcloud.com/suni-4 - Soundcloud
vauhtihirmu
Karvakuono

Post by vauhtihirmu »

Tuolta Mania33:sta ostin jonku perus vaa'an 0,001 tarkkuudella pitäis näyttää. Ajaa asiansa. :up:
Never get a second chance to make a first impression
Pen
OD

Post by Pen »

Vituttaa toi Mania33 kristallivaaka, aina kun käynnistää niin näyttää jotain -44mg. Tarella selviää mutta se ei ole tietääkseni kannatavaa.

Miten tossa se kalibrointi mahto mennä? 10g paino on mutta ei käyttöohjetta tallessa.
Cannabist
Psykonautti

Post by Cannabist »

Muistaakseni noille suositeltiin kalibrointia 20g punnuksella, mut en nyt yhtään muista miten..
hahaviv
Lepakko

Post by hahaviv »

Meinas jo pää räjähtää, ku kaadettiin iso lasi vettä uunituoreen kiinasta tulleen fiktin päälle just kesken säädön. Ja kaverilla ei tietenkään ollut fiktiä. Onneks pienen kuivattelun jälkeen se kuitenkin rupes toimii normaalisti. Saatiin budit säädettyä. :D
theres not enough love, you gotta make love, remake love, co create love, cremate love, reincarnate love, gotta make love,
just make love
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Tilasin pari tollasta, kun on tarjouksessa: http://www.buyincoins.com/item/15932.html

Halvalla lähtee ja Buyincoins on Kiinan isojen halpaa myyvien parhaimmistoa ainakin lähetysnopeudessa ja toimitusajoissa. Otin Singapore Post Air Mail 2€ tohon päälle. Seurantakoodi tulee ja toimitus 1-2 viikkoa.

Kiinan postilla ilman seurantaa ilmaiset postit, jos jaksaa mahdollisesti odottaa muutaman lisäviikon. kauppa ainakin on ihan jees. Pari kertaa jotain pientä tuolta tilannut ja tullut n. 2 viikossa noilla ilmasilla posteillakin suoraan kotipostilaatikkoon.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Päivitelkääpä tietoja.. En jaksa koko topicia selata ja viestitkin jo vanhoja.

Mulla olis fiktin osto edessä. Mistä saisi Suomesta tilattua? Tai peräti ihan kaupasta ostettua? Myyntihommia en harrastele, vaan lähinnä mittaisin omia käyttöannoksia :) Ennen mulla ei oo omaa vaakaa ollut vaan kaverit joilla on ollut, ovat punninneet mun puolesta.
ExtraTerrestrial
Psykonautti

Post by ExtraTerrestrial »

renttuni wrote:Mulla olis fiktin osto edessä. Mistä saisi Suomesta tilattua? Tai peräti ihan kaupasta ostettua? Myyntihommia en harrastele, vaan lähinnä mittaisin omia käyttöannoksia :) Ennen mulla ei oo omaa vaakaa ollut vaan kaverit joilla on ollut, ovat punninneet mun puolesta.
Riippuu ihan tarkkuudesta. Motonetistä saa 0,1g tarkkuudella vaa'an hintaan 16,90€. 0,01g tarkkuudella saa jo esim. Hempsteristä. Oletan kuitenkin että haluat milligrammatarkkuuden vaa'an- Suomesta saa tilattua vaa'an milligrammatarkkuudella esimerkiksi täältä, hintaa tulee 38 euroa. Jos kuitenkin haluaa säästää hieman vaa'an hankkimiskustannuksissa niin kannattaa katsella Brittien tai Saksan eBaysta. Itselläni meni viime viikolla tilaukseen tämä. Hintaa toimitusmaksuineen tuli 10,58 puntaa eli karvan verran alle 14 euroa. Tarkkuus on juuri sen 0,001g. Vaa'an yläraja on kymmenessä grammassa, joten juuri oiva käyttöannosten mittailussa. Siksipä tuonkin pistin tilaukseen, onhan se tarkka käyttöannosten mittailu aina parempi kuin summamutikkainen eyeballaus. Muutenkin silloin tällöin tulee eteen tilanteita, jolloin on tarvetta fiktailla esimerkiksi pieniä määriä ganjaa.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Kiitos tiedosta ja linkeistä! :up: :love: Oon laiska googlettamaan.

Mulla on melkoisen vahvaa vauhtia tässä ja oon silmämääräsesti ottanut ja on se vähä hankalaa. Yhdet vedot tuntu olevan liiankin tujut.