Suomusammaleet

Keskustelua kannabiskasvista ja -jalosteista sekä kannabiksen tavoin vaikuttavista aineista.
User avatar
Touchet
Moderator
Posts: 1711
Joined: Fri 18 May 2007, 14:45

Suomusammaleet

Post by Touchet »

Suomusammaleet: Kannabinoideja löytyy muualtakin luonnosta!

Melko tuoreiden löydösten mukaan tietyt suomusammallajit, jotka kuuluvat aitomaksasammalten luokkaan, sisältävät perrottetineeniä (joka sai nimensä Radula perrottetii -sammaleelta) ja sen derivatiiveja, jotka ovat THC:n sukuisia, kannabinergisiä yhdisteitä.

Rakenne-aktiivisuus -vuorovaikutuksia koskevien kartoitusten mukaan perrottetineeni on CB1/CB2-osittaisagonisti, aivan kuten THC:kin.
  • Image
New Bibenzyl Cannabinoid from the New Zealand Liverwort Radula marginata (Toyota et al., 2002)
https://www.jstage.jst.go.jp/article/cp ... 0/_article
The ether extract of the New Zealand liverwort Radula marginata afforded a new cannabinoid type bibenzyl compound named perrottetinenic acid, and two new bibenzyls, together with a known cannabinoid, perrottetinene. Their structures were established by two dimensional (2D) NMR spectral data. The structure of perrottetinenic acid was a similar to that of Δ1-tetrahydrocannabinol, a known hallucinogen. Cannabinoid type bibenzyls have been isolated from liverwort Radula perrottetii, though have not previously been reported from the liverwort R. marginata.
Tietyillä underground-foorumeilla onkin nyt innokkaasti alettu kokeilemaan erinäisiä suomusammallajeja päihdyttävien ja lääkinnällisten psykoaktiivisten vaikutusten toivossa. Suomessa melko yleinen haapasuomusammal (Radula complanata) on jo muutamien (muissa maissa asuvien) kokeilijoiden toimesta todettu voimakkaasti pilvisen olotilan tuottavaksi sammaleeksi.

Erään raportin mukaan kahdesta grammasta kuivaa sammalta saatu uutos tuotti hyvin paljon kannabispäihtymystä vastaavan tilan, joka saavutti huippunsa 15-30 minuutissa ja jonka kesto oli yhteensä kolmisen tuntia.

Itse olen ihan lähiaikoina lähdössä metsästämään kasvupaikkoja ja keräämään satoa. Teräsharja ja äyskäri käteen vaan. Raportoin vaikutuksista oitis, kunhan olen saanut asetonilla vedettyä mahdollisista löydöksistäni uutokset.
  • Image
    Radula complanata, Hohenlohe, Saksa [kuva: Wikimedia]
Tältä sivulta löytyy kuvaus kasvista:
Kuvaus: Haapasuomusammal kuuluu suomusammalten (Radulaceae) heimoon, josta Suomessa tavataan vain yksi suku ja siinä kaksi lajia. Sammal kiinnittyy alustaansa tiiviisti muodostaen suikertavia kasvustoja. Sen kylkilehdet muodostavat taskun, vatsalehtiä sillä ei ole. Sammal tuottaa runsaasti irtoavia suomuja.

Koko: Muodostaa joskus jopa parikymmentä senttiä laajoja kasvustoja.

Kasvupaikka: Sammal kasvaa yleisimmin suurten haapojen rungoilla läiskämäisesti varjon puolella, mutta sitä voi tavata myös toisinaan kosteilta kallioseinämiltä, jolloin se sekoittuu helposti muihin maksasammaliin.

Levinneisyys: Yleinen koko maassa.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
User avatar
Jussi
Apteekki
Posts: 463
Joined: Sun 03 Sep 2006, 16:52

Re: Suomusammalet

Post by Jussi »

Mulla heräsi mielenkiinto ja pitää katsella näkyiskö noita, kun seuraavan kerran käyn metsässä. Kertoisitko lisää; mitä aiot asetonilla tehdä ja miten?
Kun matkalle kerran on lähdetty, ei paluuta takaisin enää ole.
User avatar
Touchet
Moderator
Posts: 1711
Joined: Fri 18 May 2007, 14:45

Re: Suomusammalet

Post by Touchet »

Jussi wrote:Kertoisitko lisää; mitä aiot asetonilla tehdä ja miten?
Liotan puolikuivan, hienonnetun kasvimassan asetonissa, suodatan ja valutan liuoksen lasiastiaan (joka istuu lämpimässä vesihauteessa). Asetoni haihtuu nopeasti ja jäljelle jää pooliseen liuottimeen jäävä, aktiivisia terpenoideja sisältävä massa - jolloin voi savustaa puhtaampaa tavaraa, eikä tarvitse poltella kaikkea sammaleen sisältämää solukkoa.

Tässä ohjeistus tripme.co.nz-sivustolta poimittu ohjeistus:

Image
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
User avatar
eNZYMe
OD
Posts: 1024
Joined: Wed 26 Mar 2008, 07:42

Re: Suomusammalet

Post by eNZYMe »

Hyvin mielenkiintoinen löydös. Tätä voisi testata jos löytäis hyvän kasvupaikan tuolle sammaleelle. Odotan mielenkiinnolla kuvauksia kokemuksista.
User avatar
Kirwa
Psykonautti
Posts: 87
Joined: Fri 19 Nov 2010, 16:29

Re: Suomusammalet

Post by Kirwa »

Eka jäkälät ja sit sammaleet, luonto keeps amazing me :mrgreen: Seuraavan kerran ku lähtee sienestämään ni vois samalla koittaa myös sammaltaa.

Joo Touchet pistä ihmeessä lisää tietoa jos pääset testailemaan tätä ja kiitos kun jaoit ainaski minulle upouutta tietoa :up:

PS. Kohta on varmaan sammaleetkin laittomia...
sxoxyvg
OD
Posts: 1624
Joined: Tue 19 Jun 2007, 02:22

Re: Suomusammalet

Post by sxoxyvg »

Loistavia uutisia, nyt voi hipit jättää ne jäkälät rauhaan :)

Samantien tuli itsellä mieleen onnistuisiko tuon kasvattaminen yksinkertaisesti samalla tavalla siirtämällä kuin muilla sammalilla? Nappaahan Touchet pieni pala ehjänä ja täräytä vaikka talosi seinään varjon puolelle noin testiksi.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
User avatar
Hippisaukko
Apteekki
Posts: 433
Joined: Sat 13 Nov 2010, 06:47

Re: Suomusammalet

Post by Hippisaukko »

mua kans kiinnostaa ihan hirmusesti että miten tämä juttu etenee!
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot
User avatar
Kasvualusta
Psykonautti
Posts: 122
Joined: Wed 28 Sep 2005, 01:11

Re: Suomusammalet

Post by Kasvualusta »

Voinee kasvattaa terraariossa? Luonnosta tuskin irtoaa tarpeeksi?
Culture is not your friend! -Terrence Mckenna
Kottonmouth

Re: Suomusammalet

Post by Kottonmouth »

:D

Oon aina miettiny että sammaleissa on jotain jännää, ja nyt tuli sit tää :mrgreen:
SahkoinenVelho
Kameleontti
Posts: 770
Joined: Sun 27 Jun 2010, 21:17

Re: Suomusammalet

Post by SahkoinenVelho »

Tosiaan mielenkiintoselta vaikuttaa, postatkaa ihmeessä kokemuksia jos jollekkin sellasia kertyy :)

Vaikuttaa kyl jotenkin epäilyttävältä et tällainen ois tajuttu vasta nyt. Tuntuis et pakko tossa on joku probleema olla, jos tosiaan kahdesta grammasta tehdystä uutteesta hyviin paukkuihin niin kuulostaishan se jo substanssilta joka ois pitänyt olla tiedossa vähintään tuhansia vuosia... :roll:
Kottonmouth

Re: Suomusammalet

Post by Kottonmouth »

Nää on vaan sellaisia asioita joita homo sapienssit ei oo älynny imeskellä aikaisemmin :mrgreen:
User avatar
gerhes
Psykonautti
Posts: 113
Joined: Fri 15 Oct 2010, 18:44

Re: Suomusammalet

Post by gerhes »

Nyt rupes kiinnostamaan. Odotan innolla kokemuksia/kokeiluja/havaintoja.
Itsekkin rupean tästä lueskelemaan.. :up:
User avatar
magiclymagical
Apteekki
Posts: 397
Joined: Wed 25 Oct 2006, 16:17

Re: Suomusammalet

Post by magiclymagical »

Mitään uutta tällä rintamalla?
Mun ajatukset on vaan mun ajatuksii, sul on vapaus miettii omia.
User avatar
eNZYMe
OD
Posts: 1024
Joined: Wed 26 Mar 2008, 07:42

Re: Suomusammalet

Post by eNZYMe »

Kasvaa ilmeisesti haapojen kyljessä ja haapojen läheisillä kallioilla/kivillä. Varmaan suht helppo löytää. Itse vaan en jaksa lähteä metsästämään.
User avatar
liukuri
Karvakuono
Posts: 41
Joined: Wed 12 Sep 2012, 04:36

Re: Suomusammalet

Post by liukuri »

Juu testattu ja voisin kertoa vähä tarkemmi mut nyt salille :D Mitäköhän tästä tulee :twisted:
As high as i am i cant never get enought
User avatar
liukuri
Karvakuono
Posts: 41
Joined: Wed 12 Sep 2012, 04:36

Re: Suomusammalet

Post by liukuri »

Joo eli ihan ekana.. Jos Äitisi, Isäsi tai jonkun tälläisen kanssa olet lupautunut lähtemään salille niin varmistaudu että 30min nauttimisen jälkeen ei tule lähtöä :D Onneksi äitin kanssa tosi läheisiä ja se on aika ymmärtäväinen mut ei kyl puntti noussu niin missään :D

Tämä kummastutti minua ihan alusta asti. En tiedä minkäköhän verta poltin mutta 3g kuivaa olin laittanut itselle testiin. Putouksella (isolla) nostin nuo savut kolmessa osassa heti peräkanaan. Ensimmäiset tuntemukset alkoivat kun päätä alkoi painaa ja tuntui painetta ympäri päätä. Sellaisella mittanauhan paksusella alueella noin, eli ei laajasti mutta se meni koko pääni ympäri. Tuosta en tiedä mistä johtuu mutta veikkaan jotain sammalen sisältämää muuta ainesta tai sitten pienenmuotoista jotain hapenpuutetta tai jotain, ku oli aika tuskaa nuita savuja imeä. Huomasin et jos noin suoraan polttaa on savun määrä ainakin todella massiivinen. Kuitenkin. Sitten semmoista pikkuista jumitusta ajatuksessa alkoi tuntua. Jonkun 20 min päästä ei varmastikkaan yksikään ajatuskulkenut päässä mutta oisin voinut suoltaa sanoja suusta vaikka en ollut varma mitä sieltä olisi tullut :) Tuon kokonaan ajatusten puuttumisen takia tuo erosi (ainakin omasta) paukkuolosta myös sillä että kaikki kauneus kuitenkin puuttui. Kaikki oli normaalin tasaista. No sitten kirjotinkin tänne että salille. Äitin kanssa lähdin sinne aluksi kuumotin vähäisen, mutta se helpottui kun tajusin olevani paljon aktiivisempi toimimaan ja että mitä teinkään ei ollut mitään ihan järjetöntä. Vaikka kuvittelisi jos ei ole ajatuksia että ei paljon järkeäkään. Salille lähdettyä taisi ajantajunta jäädä kämpille. Siinä sitten selitin jotain ihme stooreja äitille ja välillä menin johonkin laitteelle mutta olo sen verta saamaton että ehkä maksimissaan vatsalihaksia kehitin pienillä naurun puuskilla kun en enään jaksanut vähäisimpäänkään painon nostamiseen käyttää voimaa :) No joku aika siinä kului ja takas kämpille olo ollut jo saliltä lähdettyä selvä ja tässä teet join ja juttelin vielä äitin kanssa. Kysymys kuuluukin. KUKA SIIVOSI MUN KÄMPÄN??? Ilmeisesti oon tehny jonkun nopean mutta aika loistavan siivouksen tos 30min aikana mut muistan vain ajatelleeni laittaa putouksen kaappiin ja siivota pöydän jossa savuja väsänny. Tää muisti temppuilee joskus :( En tiedä onko tämän vika vai ihan normaalisti siitä et mul aika huono muisti mut se kyl ollu täs kuukauden sisään muuten ihan moitteettomas kunnos. Ainakin muistelisin niin :roll: Mut joo.. Ite ku nautin tosiaan siit et paukuis kelaa kaikkia tosi syvällisesti ja tajuaa miten kauniita ja miten "koskettavia" asiat on niin se oli kyl iso miinus et tämä tunne puuttu kokonaan. Tämä muute eka mitä kirjotan jostain vaikutuksista yms, mistä sitte kirjotin, ihan tiedoks jos ulkoasu on jotenkin "outo" tai jotain. Noi "" on muuten aika kiva juttu :D Ja tosiaan.. taisin yhdessä kohtaa ruveta nauramaan (en niin hysteerisesti, mutta se kyllä jatkui jonkun aikaa.) jollekkin aivan turhalle jutulle. Yksi taisi olla kun kirjotin jotain hirveen pitkää juttua mitä sitten kirjotinkaan kaverille (oli tosi pitkä) ja sieltä tuli niinkin suppea kommentti kuin Lol. en tiedä mikä tuossa oli sitten hauskaa ja tajusin itsekkin että ei tuolle edes saisi nauraa. Ja se alkoi naurattaa lisää. Kuittaan Loppu.

Edit: tosissaan mul oli viel enemmä tota en niin tarkalleen tiiä paljonko noin se toinen 3g ja siitä jonkun epämääräsen nostin jossain kohtaa? ainakin pussin hälvenimisen perusteella

Uusi edit: Löyty toinen pussi? En tiedä mitä tehny mut en ollukkaan polttanu kun ton eka ja ne hävinneet oli vaihtanut pussia? Mitäköhän touhunnu. Vaan on se kätevä uutta kokeilua mutta paukun kanssa että jaksaa elääkkin. Mut nyt luovuta ku alkaa iskee mieli kirjottaa jotain epämäärästä.
As high as i am i cant never get enought
User avatar
eNZYMe
OD
Posts: 1024
Joined: Wed 26 Mar 2008, 07:42

Re: Suomusammalet

Post by eNZYMe »

Haha, aika sekaisin taisit olla tuosta. Hyvä tietää että toi tavara ainakin toimii jollain tavalla. Poltitko muuten ihan raakaa sammalta vai teitkö ekstraktia?
User avatar
liukuri
Karvakuono
Posts: 41
Joined: Wed 12 Sep 2012, 04:36

Re: Suomusammalet

Post by liukuri »

Ihan semmosenaan poltin mutta pitäsi ekstraktointikin tehdä.. en nyt tiedä sekaisin olosta.. Tuntui vaan että ei todellakaan älynny mistään mitään :D mut silti vissiin joku ajatus siel oli ku en mitään ihan hullua tehny ja keskustella kuitenkin pysty.. Jos jotenki sillee vois kuvailla et teki lukon mun mielen ja ymmärryksen välillä, mut kuitenki tieto meni mielestä tekemiseen ja kaikkeen.. kivempi kyl minusta hiisailla kun siin on semmosta tunnetta mukana.. Ihan tyhmä kysymys mut onko näihin tolet jotenki liitännäisiä toho mitä paukun kanssa? Ei vissiinkään? Ja tuo juttujen unohtaminen on aika yleistä ollu, nyt vähentäny paukkua hitusen ja kuukauden tosiian hyvi muistanu mitä nyt taas unohtunu jotain mitä tapahtunu/tehny, mut nimi pysyy viel mieles :D mut unohan kyl muutenki helposti jos juon tai mitään :(
As high as i am i cant never get enought
Infitialis
Apteekki
Posts: 360
Joined: Sun 10 Jan 2010, 06:57

Re: Suomusammalet

Post by Infitialis »

liukuri wrote:Ihan semmosenaan poltin mutta pitäsi ekstraktointikin tehdä.. en nyt tiedä sekaisin olosta.. Tuntui vaan että ei todellakaan älynny mistään mitään :D mut silti vissiin joku ajatus siel oli ku en mitään ihan hullua tehny ja keskustella kuitenkin pysty.. Jos jotenki sillee vois kuvailla et teki lukon mun mielen ja ymmärryksen välillä, mut kuitenki tieto meni mielestä tekemiseen ja kaikkeen.. kivempi kyl minusta hiisailla kun siin on semmosta tunnetta mukana.. Ihan tyhmä kysymys mut onko näihin tolet jotenki liitännäisiä toho mitä paukun kanssa? Ei vissiinkään? Ja tuo juttujen unohtaminen on aika yleistä ollu, nyt vähentäny paukkua hitusen ja kuukauden tosiian hyvi muistanu mitä nyt taas unohtunu jotain mitä tapahtunu/tehny, mut nimi pysyy viel mieles :D mut unohan kyl muutenki helposti jos juon tai mitään :(
Uskoisin että kaikilla cb1 ja tai cb2 agonisteillä on ristitolea.
Parhaat karstat on pohjalla.
User avatar
Hippisaukko
Apteekki
Posts: 433
Joined: Sat 13 Nov 2010, 06:47

Re: Suomusammalet

Post by Hippisaukko »

Ilmeisesti tuo haavoissa suurin määrin kasvava harmaa asia ei ole oikeaa?
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot
cognition
Karvakuono
Posts: 25
Joined: Wed 11 Jul 2012, 21:49
Location: P-pohjanmaa

Re: Suomusammalet

Post by cognition »

Eikä luultavasti tämä täälläpäin yleinen, haapojen kyljissä laikkuina kasvava keltainen tavara, joka muuten on kuin tuo haapasuomusammal, mutta keltainen?
"Turn off your mind, relax and float downstream."
User avatar
Hippisaukko
Apteekki
Posts: 433
Joined: Sat 13 Nov 2010, 06:47

Re: Suomusammalet

Post by Hippisaukko »

Uskoisin että tuo harmaa ei ole oikeaa, eikä liioin tuo keltaoranssi. Löysin nimittäin tuota vihreää, täysin kuvausta vastaavaa tavaraa. :p Sitä löytyy paikoitellen ns. aivan vitusti. Kohta testataan!

EDIT: Kolisee. 8) Tosi letkee ja shamanistinen pilvi. Tykkään! Ei muistuta kamalasti hamppua.
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot
cognition
Karvakuono
Posts: 25
Joined: Wed 11 Jul 2012, 21:49
Location: P-pohjanmaa

Re: Suomusammalet

Post by cognition »

Kisukettu wrote:Löysin nimittäin tuota vihreää, täysin kuvausta vastaavaa tavaraa. :p Sitä löytyy paikoitellen ns. aivan vitusti. Kohta testataan!
Millä korkeudella tämä aito kasvaa, kun ihan juuresta alkaen kasvaa jotain vihreää tavaraa, mutta tämä keltainen näyttää silmääni oikeamman muotoiselta, mutta väärän väriseltä? Tämä jota kasvaa juuresta alkaen, kasvaa n. reiden puoliväliin asti, ja loppuu sille korkeudelle kokonaan.
"Turn off your mind, relax and float downstream."
User avatar
Hippisaukko
Apteekki
Posts: 433
Joined: Sat 13 Nov 2010, 06:47

Re: Suomusammalet

Post by Hippisaukko »

tää oikea vihreä tavara kasvaa samalla korkeudella kuin oranssi. kaikissa puissa ei vain ole sitä vihreää.

Lisäystä:
Mä kuvailisin tätä hyvin euforiseksi. Ei missään tapauksessa korvike savuille. Tosi chill. Luonnollinen. Shamanistinen.
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot
User avatar
eNZYMe
OD
Posts: 1024
Joined: Wed 26 Mar 2008, 07:42

Re: Suomusammalet

Post by eNZYMe »

Hienoa! Tattista tiedoista, Kisukettu! Taidan itsekin lähteä katselemaan spotteja ja tehdä talveksi ison läjän ekstraktia. Eksoottista tarjottavaa ystäville ja tulee halvaksi. Asetonia ja isopropanoliakin on tossa monta desiä kaapissa. Riittää ainakin pienen testerimäärän tekemiseen.

Toimii varmaan myös mikserinä tavalliseen polttoon tai synteettisiin kannabinoideihin. Kannabinoidit synergisoi useimmiten mukavasti yhdessä. Nyrkkisääntönä ainakin mulla ollut, että mitä isompi kirjo kannabinoideja, niin sitä smoothimpi pilvi.
User avatar
Hippisaukko
Apteekki
Posts: 433
Joined: Sat 13 Nov 2010, 06:47

Re: Suomusammalet

Post by Hippisaukko »

Mä en tiedä miten tää toimii tavallisen polton kanssa, mutta en ite tykänny tästä miksattuna mamiin. Vei tosi vahvasti sitä rentoutta ja euforisuutta pois ja tilalle tuli "normipilvi".
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot
User avatar
eNZYMe
OD
Posts: 1024
Joined: Wed 26 Mar 2008, 07:42

Re: Suomusammalet

Post by eNZYMe »

OK. Onko tää mielästäsi jopa parempaa kun normipilvi?
User avatar
Hippisaukko
Apteekki
Posts: 433
Joined: Sat 13 Nov 2010, 06:47

Re: Suomusammalet

Post by Hippisaukko »

Noku mä en rinnastais tätä pilveen ollenkaa. Tää ei vieny kannabinoidinitkuja pois vaikka olo oli mitä mainioin. :D Enemmä vertaisin johonki empatogeeniin kuin piliveen.
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot
Kurimus
Tuppisuu
Posts: 8
Joined: Thu 02 Aug 2012, 18:07

Re: Suomusammalet

Post by Kurimus »

Koirulin kanssa käytiin kunnon metsälenkillä niin pitihän se tutkia kaikki haavat (haapat?) matkan varrella ja hyvin löytyi kyllä tota, rapsuttelin varmaan joku 2 grammaa irti tota sammalta. ;) Olihan se pakko heti koittaa polttaa kun kotiin pääsin ja kyllähän se mun mielestä toimi, en kyllä polttanut kuin kaks älypesällistä, mutta ihan selvästi on kyllä jotain samaa pilven kanssa. Ainakin se tuttu paineen tuntu ja hieman pilvinen olo tuli. Mulla ei kyllä ole tällä hetkellä mitään tolea hatsiin että voi olla et senkin takia tuntui toimivan niin hyvin. Oli muuten aika kitkerän makuista savua. :P
User avatar
Hippisaukko
Apteekki
Posts: 433
Joined: Sat 13 Nov 2010, 06:47

Re: Suomusammalet

Post by Hippisaukko »

Mä veikkaan että sun annos on mahdollisesti vähän liian pieni. Mulle toi euforia yms. tuli vasta huomattavan suurella annoksella. Testaile rauhassa, tutki mitä tää sammal sulle haluu kertoo. :) Ite diggailen ihan sikana.

Tää vie muuten kivut yllättävän hyvin pois!
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot