Ilmaisin ilmeisesti asian hieman huonosti.Touchet wrote:Eiks deksamfetamiinista saa Kela-korvauksia? Kyllä must.
Metyylifenidaattia ja amfetamiinia ei mun mielestä ole kovin mielekästä vertailla keskenään, koska noiden vaikutusmekanismit on hyvin eriäväisiä. Mä mieluusti käyttäisin kumpaakin, sekä lisäksi vielä pariakymmentä muuta lääkeainetta lähes päivittäin.
Aloitan nyt vaikkapa siitä, että onhan näitä katkoksia Dexedrinen suhteen ollut.. sekä toimituksen suhteen, (pahimmillaan joutunut olemaan 3kk ilman lääkitystä) kuin myöskin kelakorvauksen suhteen.
Tosin aina dexe lopulta on päätynyt kela-korvauksen piiriin.
Myöskin uusien dexe-respojen määrä on vuosi vuodelta pudonnut 300->200->20->2
Monelta dexea respalla saavalta olen myöskin kuullut samansuuntaista kommenttia, mitä itsekin huomannut ja kokenut, että on yhä vaikeampi ensinnäkin saada enää uusittua respaa, sekä lääkärit ovat määrätietoisesti pyrkineet vähentämään määrättäviä annoksia vähempään ja vähempään.
Lääkärini sanoi eräällä käynnillä, että valviralta oli tullut viestiä, että mites herra Z:n (dexe)lääkitys, että vähemmällä tulisi pärjätä.. ja näinollen annostani tiputettiin puoleen aikaisemmasta.
Tämä nyt kuuluisi jo melkeinpä dexetopicciin.
Toisin on on ollut metyylifenidaatin kohdalla.
Se on ensisijainen lääke ADHD:n jota määrätään. (ei sovi itselle laisinkaan)
Myöskään mf-lääkkeiden kohdalla ei ole ollut toimitusvaikeuksien ja kelakorvausten kanssa pelleilyä.
tai on..
em. 25vuoden ikä muodostui esteeksi metyylifenidaatti-valmisteiden kela-korvattavuudelle, sillä lääke on tarkoitettu lapsille. Ja lääkelafkathan sen määrittävät mitkä ovat lääkkeen käyttöaiheet.
Medikinetin pakkausselosteessa lukee:
Mainittakoon nyt vielä, että hienoa että jotain järkeä tuohonkin saatiin, että edes Concerta on aikuisillekin kela-korvattava.Medikinet-tabletteja ei ole tarkoitettu alle 6-vuotiaiden lasten tai aikuisten ADHD-häiriön hoitoon.
Lääkkeen turvallisuudesta tai tehosta ei ole tietoa näissä ikäryhmissä.
Eikä tarkoitukseni sinällään ollut millääntapaa lähteä lääkkeitä vertailemaan.
Itsellänihän on ollut kumpaistakin samaanaikaan, ja eriaikaan.
Metyylifenidaatti ei kertakaikkiaan vain sovi minulle (lääkkeenä), joten Dexeen olen päätynyt.