Keskustelua terveydestä - liikunnasta, ruokavaliosta etc...

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Infitialis
Apteekki

Re: Keskustelua terveydestä - liikunnasta, ruokavaliosta etc

Post by Infitialis »

Touchet wrote: En käy salilla tai vedä palautumisjuomia. Mun nähdäkseni treenaamiseen liittyy paljon uskomustietoon perustuvia tapoja (kuten proteiinintankkaus, pakkotoistojen vetäminen ja välipäivien pitäminen), joilla ei ole mitään tekemistä tieteellisen todistusaineiston kanssa ja joiden käytännön merkitys on nolla.
Voitko kertoa lisää välipäivien todellisesta tarpeettomuudesta tai ohjata informaatioon?
Parhaat karstat on pohjalla.
PeppeHalti
Lepakko

Post by PeppeHalti »

Liikunta auttoi minua radikaalisti.

Nykyään tulee liikuttua paljon. Noin vuosi sitten aloitin, oltuani passiivinen sohvaperuna ensin 29 ja puoli vuotta. Nyt tulee juostua melkein joka päivä 2-5 kilometriä, karatea 3 kertaa viikossa one-one yksityisopetuksessa, ja kolme kertaa viikossa noin tunnin verran yksinäni. Siihen päälle salitreenit noin kolme kertaa viikossa.

Sitten samalla lisäsin kasvikset ruokavalioon, jätin einekset pois, ja pikaruuan syömisen vähemmälle. Alkoholin lähes kokonaan pois, kuten myös kaikki huumeet kannabista lukuunottamatta.

Olo on parantunut merkittävästi, ja turha aggressiivisuus kadonnut kokonaan. Nykyään ottaa paljon rauhallisemmin asiat. Liikkumiseen jää tosin koukkuun, ja sellaisia euforioita mitä aluksi tuli, niin ei enää oikein tule samalla lailla. Liikkumatta jättämisestä tulee vitutus. Luultavasti liikunnalla on vaan paikannut sitä aukkoa, joka jäi, kun päihteily väheni niin paljon.

Hyvä olo, ja tunne "kyllä tämä on aika hyvin hanskassa", on johtanut elämän muitten osa-alueitten paranemiseen. Kun ei ahdista niin paljoa, saa asiat hoidettua ajallaan, joten ahdistuksen syytkin vähenevät.

Ja extrabonuksenä näytän nykyään paljon paremmalta, kuin ennen.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Infitialis wrote:Voitko kertoa lisää välipäivien todellisesta tarpeettomuudesta tai ohjata informaatioon?
Päädyin tähän tulokseen, kun käsitin, että kukaan ei koskaan ole todistanut välipäivien pitämisen tarpeellisuutta tai edes niiden edullisuutta. Alunperin kuviteltiin, että lihaskivut johtuvat maitohaposta joka jää lillumaan kudoksiin päiväkausiksi, mutta nykyään tiedetään että näin ei ole.

Mun käsittääkseni tehokkain tapa negatoida lihasrasitusta, laskea stressihormonien pitoisuuksia ja boostata lihaskasvua on treenata lisää. Myönnän kuitenkin, että mun tiedot tällä saralla on vielä melko vajaita.

Olen kuitenkin todennut, että a) treeninjälkeiset kivut ovat pahimmillaan huomista seuraavana päivänä b) treenaaminen myös huomispäivänä vähentää kipuja huomista seuraavana päivänä c) huomista seuraavana päivänä suorituskyky tuntuu kasvaneen.

Pidän kuitenkin välipäiviä aina silloin kun tekee mieli.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

Touchet wrote:
Infitialis wrote:Voitko kertoa lisää välipäivien todellisesta tarpeettomuudesta tai ohjata informaatioon?
Päädyin tähän tulokseen, kun käsitin, että kukaan ei koskaan ole todistanut välipäivien pitämisen tarpeellisuutta tai edes niiden edullisuutta. Alunperin kuviteltiin, että lihaskivut johtuvat maitohaposta joka jää lillumaan kudoksiin päiväkausiksi, mutta nykyään tiedetään että näin ei ole.

Mun käsittääkseni tehokkain tapa negatoida lihasrasitusta, laskea stressihormonien pitoisuuksia ja boostata lihaskasvua on treenata lisää. Myönnän kuitenkin, että mun tiedot tällä saralla on vielä melko vajaita.

Olen kuitenkin todennut, että a) treeninjälkeiset kivut ovat pahimmillaan huomista seuraavana päivänä b) treenaaminen myös huomispäivänä vähentää kipuja huomista seuraavana päivänä c) huomista seuraavana päivänä suorituskyky tuntuu kasvaneen.

Pidän kuitenkin välipäiviä aina silloin kun tekee mieli.
Onko mun ajatukset hirveen hakoteilla ja en ehkä ihan sanasta sanaan tuota tekstiä saanut käännettyä...

Mutta kuitenkin jos kerran maitohapot taistelevat fysiologista asidoosia vastaan, jonka me havaitsemme lihasväsymyksenä.
Niin ei ole mahdoton ajatus että seuraavana päivänä pienemmällä intensiteetillä suoritettu liikunta voi uudestaan kasvaneiden maitohappotasojen ansiosta olla edullista?
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Infitialis wrote:Mutta kuitenkin jos kerran maitohapot taistelevat fysiologista asidoosia vastaan, jonka me havaitsemme lihasväsymyksenä.
Niin ei ole mahdoton ajatus että seuraavana päivänä pienemmällä intensiteetillä suoritettu liikunta voi uudestaan kasvaneiden maitohappotasojen ansiosta olla edullista?
Näin mäkin olen uumoillut. Lihasrasitus myös alentaa kortisolipitoisuuksia ja kohottaa testosteronin määrää, joka edelleen aktivoi hormonaalisia lihaskasvutekijöitä.

Ahkerat crossfit-harjoittajat treenaa yleensä 5-6 päivää viikossa, useasti myös monta kertaa päivässä. Tällaisen rutiinin tehokkuudesta kertoo hyvin esim. Mikko Salon kovakuntoisuus.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

Touchet wrote:Lihasrasitus myös alentaa kortisolipitoisuuksia ja kohottaa testosteronin määrää, joka edelleen aktivoi hormonaalisia lihaskasvutekijöitä.
Ensin kyselin tyhmiä tutkimatta yhtään sen enempää asiaa... poistin sen viestin.
Nytkun mulkoilin kortisolin toimintapoja ajatuksella niin tulinko oikeaan lopputulokseen, että tuo on kuitenkin kaksiteräinen miekka liikunnan osalta.
Kohonneet kortisoliarvot niin liian raskas liikunta nostaa sitä entisestään mistä sitten aiheutuu pahimmillaan lihaskatoakin ja rasva ei ainakaan pala?
Skilla
Lepakko

Post by Skilla »

Noniin, nyt on taas se aika vuodesta kun pääsee ulkojäille sähläämään :) Onkos täällä vaultissa innokkaita luistelijoita ? Me ollaan nyt viikon sisään käyty melkein joka päivä joko tossa vieressä jäillä (huonompi ylläpito) tai kauempana, missä on paremmat jäät. Perkele että tekee hyvää, kolmen tunnin pumppi ja se vaan suhahtaa. Sitte siitä lämpöseen, kaakaota ja leipää mutustamaan. :P

Mietittiin tos sälllien kans et pitäs olla moken vehkeet ja joku uskalias sinne tolppien välii, niin ois enempi haastetta. Ihan kiva nyt muutenki on lämiä mut tois siihen uutta ulottuvuutta.

Vois melkeen tehä fiksusti ja sijoittaa tammikuussa uusiin hanskoihin ja mailaan. Mitä nyt vähän oon kaupoilla tänä jouluna kattonu ni ainaki reebokilla on ihan kohtuuhintaisia komposiittimailoja, hanskoista en oo kyllä vuosiin ollut perillä. Joku fiksumpi valaiskoon mua?

EDIT: JES! Nivunen venätetty x2, hädin tuskin pystyy kävelemään. Se niistä ulkojäistä :P