Silokit ( P. semilanceata )
-
SadPanda
- LD50
Re: Silokit ( P. semilanceata )
Pohjoissuomen sienet onkiii infected 
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
-
SahkoinenVelho
- Kameleontti
Ne sun sienet ei suurimmaks osaks ollu siloja jos olit tonne Huumekuvia-topiciin postannuChronic123 wrote:40 kpl silokkeja ei toiminut ollenkaan kun edellisenä päivänä oli nautittu 2c-p.. kumma juttu..
-
Chronic123
- Lepakko
Kuva oli todella epä selvä ja itiöt, varret, kasvupaikka ja lakit olivat ihan todisetusti Silokki 
-
rainbowfocus
- Tuppisuu

Mökkini pellolta tullu kerättyä tänä syksynä jo reilu 500 silokkia. Tänä syksynä hokasin ekaa kertaa että perkele
-
Mushru
- Moderator
-
doof
- Kameleontti
Mun mielest siit ei ainakaa haittaa ole jos poimii koko sienen. Sienioppaissakin kehotetaa poimimaa sieni varresta kiertämällä ja nostamalla, jonka jälkee multanen osa leikataan veksMushru wrote:eeei saa juurineen repiä pienokaisia....![]()
![]()
-
Mushru
- Moderator
juu mutta tajusitko pointtia miksi juuri kannattaisi jättää ja on kehotettu katkaisemaan varsi juuresta silokkien "poiminta-oppaissa" jos sellaisia on lukaissut?jNas wrote:Mun mielest siit ei ainakaa haittaa ole jos poimii koko sienen. Sienioppaissakin kehotetaa poimimaa sieni varresta kiertämällä ja nostamalla, jonka jälkee multanen osa leikataan veksMushru wrote:eeei saa juurineen repiä pienokaisia....![]()
![]()
Saa sen repiä jos haluu ei siinä mitään.
Last edited by Mushru on Sun 18 Sep 2011, 20:13, edited 2 times in total.
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
lappilainen
Älkää ihmeessä repikö "juurineen", rihmasto vahingoittuu! Jos katkaisette jalasta, niin spottinne säästyy ja tuottaa lisää herkullisia itiöemiä.jNas wrote:Mun mielest siit ei ainakaa haittaa ole jos poimii koko sienen. Sienioppaissakin kehotetaa poimimaa sieni varresta kiertämällä ja nostamalla, jonka jälkee multanen osa leikataan veksMushru wrote:eeei saa juurineen repiä pienokaisia....![]()
![]()
-
doof
- Kameleontti
En kyl vieläkää tajunnu pointtii ja miks on kehotettu katkasemaa juuresta? Oliko tos sun jutus ees pointtia?Mushru wrote:juu mutta tajusitko pointtia miksi juuri kannattaisi jättää ja on kehotettu katkaisemaan varsi juuresta silokkien "poiminta-oppaissa" jos sellaisia on lukaissut?jNas wrote:Mun mielest siit ei ainakaa haittaa ole jos poimii koko sienen. Sienioppaissakin kehotetaa poimimaa sieni varresta kiertämällä ja nostamalla, jonka jälkee multanen osa leikataan veksMushru wrote:eeei saa juurineen repiä pienokaisia....![]()
![]()
Saa sen repiä jos haluu ei siinä mitään.tuskin tappiota tulee..
Juu kai se rihmasto siitä murto-osan vaurioituu, mut tuskin sillä ole mitään väliä.
Jos katkasee sienen tyvestä ja jättää loppuosan maan alle, nii siihen pääse bakteerit sunmuut tappajat jotka leviää rihmastoon. Tuskin sekää oo hyväksi. Tämätämmöinen on samaa luokkaa kun tuo rihmaston vaurioituminen mutu.
-
Mushru
- Moderator
no pointti oli se rihmaston vahingoittuminen,sori jos oli vaikeasti napattava pointti. Ajattelin sen olevan näiden kans päivänselvä juttu,vihjaisin tuolla _jos on lukenut poimimisoppaita_...
Onhan tuo rihmasto herkkä. Just sen takia vois sen vahingoittamisen välttää jos haluu helppoja spotteja.
Emt kuinka todistettua toi on mut tosiaa miks se ois hankalaa katkasta vartta juurelta? Vaikka taas tullaan siihen kohtaan et "ihan sama" mut...
voihan tässä kohtaa vaikka kopauttaa itiöt tai jtn...
Mut anti olla. Kaikki tekee tavallaan jeh?
Onhan tuo rihmasto herkkä. Just sen takia vois sen vahingoittamisen välttää jos haluu helppoja spotteja.
Emt kuinka todistettua toi on mut tosiaa miks se ois hankalaa katkasta vartta juurelta? Vaikka taas tullaan siihen kohtaan et "ihan sama" mut...
Mut anti olla. Kaikki tekee tavallaan jeh?
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
jlaur
- Tuppisuu
Mitäs luulette että löytyiskö niitä vielä? Melko kylmä on jo täällä ainakin, mutta itse ainakin uskon että löytyis.
Pari viikkoa takaperin niin tuli kerättyä sellaset 300 yksilöä, kaverin kanssa syötiin 80 per naama ja oli tosiaan molempien eka kerta, mukava matka oli
Pari viikkoa takaperin niin tuli kerättyä sellaset 300 yksilöä, kaverin kanssa syötiin 80 per naama ja oli tosiaan molempien eka kerta, mukava matka oli
-
wRRa
- Moderator
Joten parempi kiskoa rihmasto pois ja varmistaa sen lisäks et maahan syntyneestä reiästä pääsee yhtälailla bakteerit sinne jäljelle jääneen rihmaston sekaan?jNas wrote:Jos katkasee sienen tyvestä ja jättää loppuosan maan alle, nii siihen pääse bakteerit sunmuut tappajat jotka leviää rihmastoon. Tuskin sekää oo hyväksi. Tämätämmöinen on samaa luokkaa kun tuo rihmaston vaurioituminen mutu.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
doof
- Kameleontti
Sanoinki että samallaine mutu tuo bakteerihomma ku toi rihmastokin, eli mitään todisteita sen paikkaansapitävyydelle ei ole. Kyllä, koko rihmasto sieltä tulee jos vaan kiskoo sienen ylös, sen huomaa tosta ylemmästä kuvastakin. Mun mielest turha väittää noin kovasti vastaan jos ei ole muuta todisteita ku "oon joskus lukenu vaultist".wRRa wrote:Joten parempi kiskoa rihmasto pois ja varmistaa sen lisäks et maahan syntyneestä reiästä pääsee yhtälailla bakteerit sinne jäljelle jääneen rihmaston sekaan?jNas wrote:Jos katkasee sienen tyvestä ja jättää loppuosan maan alle, nii siihen pääse bakteerit sunmuut tappajat jotka leviää rihmastoon. Tuskin sekää oo hyväksi. Tämätämmöinen on samaa luokkaa kun tuo rihmaston vaurioituminen mutu.Ei tossa oo mitään järkeä...
-
wRRa
- Moderator
Kukaan ei toki väitä, että koko rihmasto tuolla tavalla tulisi kiskottua pois. Kukaan ei myöskään väitä, ettei sieniä kasva, vaikka rihmasto vaurioituisi. Mut, enempi parempi? Loogisest ajatellen; mitä enemmän rihmastoo, sitä enemmän mahollisuuksii isommalle määrälle sienii kasvaa.
Vai onks se rihmastoineen pois kiskominen niin tärkeet? Mun mielest se vaiva jonka joudut näkee varren katkasemiseen on niin pieni, että se kannattaa nähä jos on ees pieni mahollisuus et se edistää sienisatoo. Se vaiva on myös niin pieni, ettei musta oo väliä vaikka sen tekiskin "turhaan".
Mut joo, tuskinpa asia niin tärkeä on, että siitä kannattaa enempää alkaa kinastella.
Vai onks se rihmastoineen pois kiskominen niin tärkeet? Mun mielest se vaiva jonka joudut näkee varren katkasemiseen on niin pieni, että se kannattaa nähä jos on ees pieni mahollisuus et se edistää sienisatoo. Se vaiva on myös niin pieni, ettei musta oo väliä vaikka sen tekiskin "turhaan".
Mut joo, tuskinpa asia niin tärkeä on, että siitä kannattaa enempää alkaa kinastella.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
Timp3
- Kameleontti
Näin on jokainen tallaa tyylillää.. Mutta faktahan on se, että ei siittä mitään niin suurta haittaa oo että siittä pitäs noin iso numero tehäwRRa wrote:Mut joo, tuskinpa asia niin tärkeä on, että siitä kannattaa enempää alkaa kinastella.
"What's worse? Being strung out or being fat?"
— Nikki Sixx
— Nikki Sixx
-
Spinaalipuudutus
- Psykonautti
Eilen käväisin sienessä, 150kpl pieniä sieniä tuli saaliiksi
Itse en revi juurineen sieniä, vaan napsaisen tyvestä poikki, olen huomannut, että siihen samaan kohtaan, mistä poimii, niin kasvaa uusia suippuja muutaman päivän kuluttua edellisten poiminnasta JOS on nippaissut vain tyvestä poikki. Jos taas olen riipinyt juurineen, ei samaan kohtaan ole läheskään niin montaa uutta sientä kasvanut.. Joten kyllä, olen sitä mieltä, ettei juurineen saa repiä
Itse en revi juurineen sieniä, vaan napsaisen tyvestä poikki, olen huomannut, että siihen samaan kohtaan, mistä poimii, niin kasvaa uusia suippuja muutaman päivän kuluttua edellisten poiminnasta JOS on nippaissut vain tyvestä poikki. Jos taas olen riipinyt juurineen, ei samaan kohtaan ole läheskään niin montaa uutta sientä kasvanut.. Joten kyllä, olen sitä mieltä, ettei juurineen saa repiä
I got ice in my veins, blood in my eye, hate in my heart, love in my mind, i´ve seen nights full of pain, days of the same, you keep the sunshine, save me the rain..
-
Rastis
- Lepakko
- Location: I'm everywhere. I'm in the air you breath, and in the ground you walk on.
Millä alueella mökkisi mahtaa sijaita?rainbowfocus wrote:
Mökkini pellolta tullu kerättyä tänä syksynä jo reilu 500 silokkia. Tänä syksynä hokasin ekaa kertaa että perkele
"Kaikki tässä maailmassa on joko moraalitonta, laitonta tai lihottaa"
-
mauseri
- LD50
Ois aika jees jos jengi viittis laittaa tänne löytömäärän lisäksi millaisesta maastosta/pellosta on ne silokit löytäneet. Mä en tajuu miks en niitä löydä juuri yhtään, vaikka täällä on monenlaisia peltoja lähellä.. Kuvat löytöpaikan maastosta ois kans aika jepajee, niin tietäsin mille pellolle keskitän etsinnät. Kiitos ja hyvää syksyä.
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
-
wRRa
- Moderator
Mä löysin silokkini luonnonsuojelualueelta, jolla oli lehmiä laiduntamassa. Kasvoivat nurmilauhatupoista (erityisesti niistä joita lehmät olivat vähän lyhentäneet) tai nurmilauhan vieressä. Wikipediasta voi katsoa kuvan.
-
frapathea
Tänä syksynä? Että niitä on jo etelässä? Yölämpötilat eivät ole itseän edes vielä kannustaneet pyllistelemään pellonreunoille, kuten ei etelän havaintoraporttein vähäisyyskään.wRRa wrote:Mä löysin silokkini luonnonsuojelualueelta, jolla oli lehmiä laiduntamassa. Kasvoivat nurmilauhatupoista (erityisesti niistä joita lehmät olivat vähän lyhentäneet) tai nurmilauhan vieressä. Wikipediasta voi katsoa kuvan.
-
wRRa
- Moderator
Onhan niitä ollu täällä jo ties kuinka kauan. Me käytiin ekan kerran sienestämäs 2.9 ja sillon löyty jo ihan hyvin. Tiedän myös paljon muita, jotka ovat etelästä jo sieniä poimineet joten ihmettelen tota "etelän havaintoraporttein vähäisyyttä"frapathea wrote:Tänä syksynä? Että niitä on jo etelässä? Yölämpötilat eivät ole itseän edes vielä kannustaneet pyllistelemään pellonreunoille, kuten ei etelän havaintoraporttein vähäisyyskään.
-
Spinaalipuudutus
- Psykonautti
Täällä, missä itse asun, olen törmännyt suippuihin mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Lieneekö runsas maatalous (ei kuitenkaan lähimailla, sanotaanko, että muutamien kilometrien päässä) syynä siihen? Nyt vain sataa, sataa, sataa, ei pääse sieneen, kun kaikki paikat on ihan velliä ja nurmet lilluu vedestä.. Aurinkoa odotellessa.
I got ice in my veins, blood in my eye, hate in my heart, love in my mind, i´ve seen nights full of pain, days of the same, you keep the sunshine, save me the rain..
-
Mustikka
- Karvakuono
Hei, haluaisko joku jakaa hyvän reseptin semi-teen valmistamiseen? Noista lämpötiloista väännetään kättä, mutta mikä on totuus?
You are never too young to have vietnam flashbacks.
-
rainbowfocus
- Tuppisuu
Kymenlaakso--->Kouvola--->ValkealaRastis wrote:Millä alueella mökkisi mahtaa sijaita?rainbowfocus wrote:
Hyvät pellot ja ilosia asukkaita. Pellolla 30 senttistä nurmea ja paljon "tuppoja". Silokkeja löytyy sitten vain toisesta päästä peltoa kun kaikki lannoitteet yms ovat valuneen sinne.
-
frapathea
No, suuresti tällaisissa asioissa luottamani ihmiset ovat vielä vajaa viikko sitten puhuneet pirkanmaan tilanteesta tällaista: http://www.taikasieni.net/smf/index.php ... 32#msg9332wRRa wrote:ihmettelen tota "etelän havaintoraporttein vähäisyyttä"
Ja sikäli kun etelä on kuitenkin etelämpänä, niin olen ehkä tehnyt turhan pikaisia päätelmiä esiintymisestä yhdistettynä vieläpä yli kymmenen asteen yölämpötiloihin.
-
mauseri
- LD50
Tälläsiä ois satoja ollu tuolla pellon reunassa metsän puolella, mitä nää on?
Edit: Googlen kuvahaussa silokki sanalla löytyy tänkin näkösii.. ET EI TARVII VITTUILLA JOS EIVÄT OLE SILOKKEJA!
Täs toinen kuva: Edittii.. Taitaa olla jotain vitun hiippoja.
Täs toinen kuva: Edittii.. Taitaa olla jotain vitun hiippoja.
-
wRRa
- Moderator
frapa, joo ei toki varmasti vielä paras sienestysaika ole, mutta ei se tarkoita etteikö niitä jo löytyis.
mauseri, en oo ihan varma mitä sieniä noi on mutta valitettavasti ei ainakaan silokkeja. Nyt ensinnäkin katso tota kasvupaikkaa. Sammalta? Onks noi poimittu metsästä? Silokit kasvaa yleensä pelloilla tai tienvarsilla ja heinien kanssa.
mauseri, en oo ihan varma mitä sieniä noi on mutta valitettavasti ei ainakaan silokkeja. Nyt ensinnäkin katso tota kasvupaikkaa. Sammalta? Onks noi poimittu metsästä? Silokit kasvaa yleensä pelloilla tai tienvarsilla ja heinien kanssa.
-
mauseri
- LD50
Joo, heittelin noi jo vittuun. Metsässä ne oli. Sori tyhmä postaus. Söin 10kpl satavarmoja silokkeja just, kaikki mitä oon löytäny, saas nähdä sanooko yhtään mitään. Tuli uutta toivoa silokkejen löytämiseen kun äsken huomas että nyt vasta sieniä alkaa noille pelloille tulla kunnolla.wRRa wrote:frapa, joo ei toki varmasti vielä paras sienestysaika ole, mutta ei se tarkoita etteikö niitä jo löytyis.
-
foghat
- Psykonautti
Useampi viikko täällä itäsuomessa keräilty jo, erään lähi"kaupungin liepeiltä ollaan käyty, ihanat pellot
. Pitäs alkaa pitää kiirettä näitten keräämisessä & säillömisessä, ei varmaan kovin pitkään enää sienikausi jatku?
-
Spinaalipuudutus
- Psykonautti
Itse käväisin eilen sienestämässä, reilut 200kpl keräilin puolen tunnin sisään
Ja pitihän se viikonloppuna ensimmäisistä keräilyistä "vähän" maistella, 2g kuivia isoja ja pieniä sieniä nassuun, vihreetä teetä päälle ja menoksi, voin sanoa, että aina se syksyn ensimmäinen trippi on se kaikkein paras, muistaa, miksi jaksaa kykkiä pitkin nurmikoita ja peltoja vesisateessa sairastuttaen itsensä kuumeeseen
Ja pitihän se viikonloppuna ensimmäisistä keräilyistä "vähän" maistella, 2g kuivia isoja ja pieniä sieniä nassuun, vihreetä teetä päälle ja menoksi, voin sanoa, että aina se syksyn ensimmäinen trippi on se kaikkein paras, muistaa, miksi jaksaa kykkiä pitkin nurmikoita ja peltoja vesisateessa sairastuttaen itsensä kuumeeseen