E: Niin ja kannattaako/pitääkö kuivata ennen nauttimista?
Silokit ( P. semilanceata )
-
Comadope
Re: Silokit ( P. semilanceata )
Tänä syksynä olisi mitä luultavimmin edessä ensimmäinen matka sienillä joten tuli vain niinkin olennainen kysymys mieleen, että kuinka paljon ensikertalaisen kannattaa syödä? Puhutaan kappalemäärissä eikä painossa, koska vaakaa en omista. 
-
Matkustaja
- Psykonautti
^
Kuivaus on lähinnä säilytystä varten. Joku 30 on hyvä määrä aluksi kait.
-
Aivolisäke
- Karvakuono
Itsekkin olen lähdössä eka kertaa matkalle, ja sain toiselta ensikertalaiselta kolmestakymmenestä sienestä sellaiset kuvailut että ajattelin alottaa jollain 20 sienen dosella.Matkustaja wrote:^
(PS. Kävi todella nolo, tai huvittava "kämmi" äsken kun ajattelin että testataan nyt näitä ihan pikkusen ennen varsinaista matkailua. Otin hyppysellisen 40 sienen pussista joka vaikutti helvetin pieneltä ennenkuin jälkikäteen avasin pussin pöydälle ja levittelin vähän. Tajusin vasta levitellessä ottaneeni noin 1-2 tattia. Odottelin puoli tuntia efektejä ennen operaatiota turhaan tietysti.. noh, säästyypä sienet oikeeseen kertaan
See me walking, see me crawling, see my future, see a dead man.
-
Matkustaja
- Psykonautti
Happotatin sienistä kyllä muutama on mielestäni selvästi silokki. Toki siellä on muutama nurmikirjoheltta ja kuupikka(?) seassa, mutta voisin vaikka lyödä vetoa muuaman puolesta että ovat silokkeja.
-
wRRa
- Moderator
Mun mielest happotatin sienis ei oo yhtään silokkia. Yhdestä katoin lakin perusteella et ehkä ois, mutta jos vertaa vaikka vartta mun kuvan varsiin niin eron näkee selkeästi.
Mä löysin eilen silokkeja, ekaa kertaa. Joskus aiempina vuosina oon keräilly paljon sieniä joista oon ollu vähän epävarma, mutta kun oikean silokin näin niin tunnistin sen kyllä heti.
En ole lukenut koko topicia... Mutta joku ehkä vinkannutkin, mutta silokit elävät symbioosissa ainakin nurmilauhan kanssa. Toisin sanoen silokkeja kannattaa metsästää tällaisista heinätupoista.
Vielä oli vähän aikasta, jätettiin pikkusieniä paljon kasvamaan. Pyyntönä myös kaikille että älkää kiskoko rihmastoineen sieniä, niin saadaan niitä lisääkin
Ite myös kopautin isompien sienien lakkia vähän poimimisen yhteydessä toivoen että ehkä itiöitä varisisi maahan
Me löydettiin joku vähän reilu 50 silokkia, mut ajateltiin käydä uudestaan kattomas tässä viikon päästä. Sienestys loppu siihen kun sonni kävi kimppuun, tuli puskemaan niin että lensin ihan ilmaan
Eli varokaapa muita eläimiä sienestysalueillanne!
Silokkien parhaat tuntomerkit on mun mielestä lilahtavat itiöt ja kiemurainen jalka. Muissa silokin näköisissä sienissä en näitä ominaisuuksia ole havainnut. Joillain yksilöillä oli todella terävä nänni, jota ei myöskään muissa sienissä oo näkynyt, mutta löytyi paljon myös yksilöitä joilla nänni ei ollut lainkaan terävä.
Mä löysin eilen silokkeja, ekaa kertaa. Joskus aiempina vuosina oon keräilly paljon sieniä joista oon ollu vähän epävarma, mutta kun oikean silokin näin niin tunnistin sen kyllä heti.
En ole lukenut koko topicia... Mutta joku ehkä vinkannutkin, mutta silokit elävät symbioosissa ainakin nurmilauhan kanssa. Toisin sanoen silokkeja kannattaa metsästää tällaisista heinätupoista.
Vielä oli vähän aikasta, jätettiin pikkusieniä paljon kasvamaan. Pyyntönä myös kaikille että älkää kiskoko rihmastoineen sieniä, niin saadaan niitä lisääkin
Silokkien parhaat tuntomerkit on mun mielestä lilahtavat itiöt ja kiemurainen jalka. Muissa silokin näköisissä sienissä en näitä ominaisuuksia ole havainnut. Joillain yksilöillä oli todella terävä nänni, jota ei myöskään muissa sienissä oo näkynyt, mutta löytyi paljon myös yksilöitä joilla nänni ei ollut lainkaan terävä.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
Sober
- Karvakuono
Onnistuukohan rihmaston istuttaminen uuteen paikkaan vai kärsiikö silokki siirtelystä?
Synnyin sienistä
-
jlaur
- Tuppisuu
Morjesta, elikkä oon aivan uus täällä foorumeilla joten en tiedä vielä ihan kaikkea 
En tiedä saako tänne laittaa tunnistuspyyntöjä mutta kun en ole aivan varma niin laitetaan nyt, tuskin se ketään haittaa.
Elikkäs tälläsiä tuli poimittua eilen hevostallin lähistöllä olevalta niityltä, heinä/ruoho tuposta (anteeksi iso mutta huonolaatuinen kuva):
http://www.mediafire.com/imageview.php? ... di&thumb=6
Ja tämähän oli meikäläisen ensimmäinen sienestyskerta!
Onko nämä nyt semejä? En ole 100% varma, siksi tänne tämän laitoinkin.
Kiitän jo etukäteen, oli vastaus mikä tahansa!
EDIT: Linkki fixattu! (hope so)
En tiedä saako tänne laittaa tunnistuspyyntöjä mutta kun en ole aivan varma niin laitetaan nyt, tuskin se ketään haittaa.
Elikkäs tälläsiä tuli poimittua eilen hevostallin lähistöllä olevalta niityltä, heinä/ruoho tuposta (anteeksi iso mutta huonolaatuinen kuva):
http://www.mediafire.com/imageview.php? ... di&thumb=6
Ja tämähän oli meikäläisen ensimmäinen sienestyskerta!
Onko nämä nyt semejä? En ole 100% varma, siksi tänne tämän laitoinkin.
Kiitän jo etukäteen, oli vastaus mikä tahansa!
EDIT: Linkki fixattu! (hope so)
Last edited by jlaur on Mon 05 Sep 2011, 12:48, edited 1 time in total.
-
wRRa
- Moderator
Ei ainakaan mulla näy mitään kuvaa. Onko toi 38 tossa www:n kanssa tarkotuksella?
Jos et oo 100% varma niin tuskin ovat semejä. Onko kiemurainen jalka? Lilahtavat itiöt? Jos kostutat vähän sormeasi ja kosket sienen lakkia, onko se limainen? Vertaa myös mun kuvaan sieniäsi. Näyttääkö tismalleen samalta? Jos vastaus näihin kaikkiin kysymyksiin on kyllä, ovat sienesi todennäköisesti silokkeja.
Sober, onhan toi teoriassa mahollista jos mesta on otollinen. Kylhän se rihmasto saattaa lähteä leviämään uudessakin paikassa. Myös itiöitä voi koittaa varistella uusiin paikkoihin. Koita ihmeessä. Mitään 100% varmuutta toki ei oo että rihmasto lähtis kasvaa.
Jos et oo 100% varma niin tuskin ovat semejä. Onko kiemurainen jalka? Lilahtavat itiöt? Jos kostutat vähän sormeasi ja kosket sienen lakkia, onko se limainen? Vertaa myös mun kuvaan sieniäsi. Näyttääkö tismalleen samalta? Jos vastaus näihin kaikkiin kysymyksiin on kyllä, ovat sienesi todennäköisesti silokkeja.
Sober, onhan toi teoriassa mahollista jos mesta on otollinen. Kylhän se rihmasto saattaa lähteä leviämään uudessakin paikassa. Myös itiöitä voi koittaa varistella uusiin paikkoihin. Koita ihmeessä. Mitään 100% varmuutta toki ei oo että rihmasto lähtis kasvaa.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
jlaur
- Tuppisuu
Fixasin linkin. http://www.mediafire.com/imageview.php? ... di&thumb=6
Nämä yksilöt on todella oudon näkösiä, ne vois ehkäpä näyttää semeiltä mutta hieman vammaisilta sellasilta?
Vaikee mun on sanoa, pro:iden vastauksia kehiin :p
Ei ole niin terävää nänniä noissa mutta ainakin musta piste löytyy päältä, ja jonkinlainen nännikin
Nämä yksilöt on todella oudon näkösiä, ne vois ehkäpä näyttää semeiltä mutta hieman vammaisilta sellasilta?
Ei ole niin terävää nänniä noissa mutta ainakin musta piste löytyy päältä, ja jonkinlainen nännikin
-
Mushru
- Moderator
Toisiks viiminen oikeelta saattas olla,muut...neäh.jlaur wrote:Fixasin linkin. http://www.mediafire.com/imageview.php? ... di&thumb=6
Kokeilitko noita niksejä mitä wRRa sano? Itiöt? Katkeeko sormen ympärille pyöräytettynä jalka? yms.
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
jlaur
- Tuppisuu
Ei poikkea jalka kun kierittää sormen ympärille, on myös kiemurainen, lilahtavat on itiöt, ja oli keräyshetkellä suht limaisia.
Mutta silti jokin mua noissa epäröidyttää, taidanpa heittää menemään tai sitten odottaa vielä jonkun toisen mielipidettä
Se paikkakin mistä nuo löytyi niin oli just sellanen mistä niiden pitäski. Mut jaa-a, tiedä sitte
Mutta silti jokin mua noissa epäröidyttää, taidanpa heittää menemään tai sitten odottaa vielä jonkun toisen mielipidettä
Se paikkakin mistä nuo löytyi niin oli just sellanen mistä niiden pitäski. Mut jaa-a, tiedä sitte
-
Mushru
- Moderator
-
wRRa
- Moderator
Mun mielestä ainakin oikealta katsottuna toinen on silokki. Muista en oo ihan varma, osa näyttää ehkä vähän nurmikirjoheltoilta... epäilyttää vähän taittuneen näköiset varret muutamalla sienellä.
Siitä oon kuitenkin aika varma että mitään myrkyllisiä sieniä eivät ole, eli en tiiä kantsiiko heittää pois. Jos itiöt on liiloja niin musta se on sillon aika varma silokki. En oo ite törmänny muihin sieniin mis ois liilat itiöt.
Siitä oon kuitenkin aika varma että mitään myrkyllisiä sieniä eivät ole, eli en tiiä kantsiiko heittää pois. Jos itiöt on liiloja niin musta se on sillon aika varma silokki. En oo ite törmänny muihin sieniin mis ois liilat itiöt.
-
Aivolisäke
- Karvakuono
Onko jotain ohjeita kuivatukseen?
Ajattelin pitää liinavaatekaapissa lautasen päällä sieniä joku sanomalehti alla jonkun viikon. Mutta kun päästään uunitusvaiheeseen niin paljonko laitan lämpöä ja kauanko annan olla? (per sieni, tilavuus..
)
Ajattelin pitää liinavaatekaapissa lautasen päällä sieniä joku sanomalehti alla jonkun viikon. Mutta kun päästään uunitusvaiheeseen niin paljonko laitan lämpöä ja kauanko annan olla? (per sieni, tilavuus..
-
mauseri
- LD50
Ei niitä uuniin tarvii laittaa, kuivaa ihan huoneen lämmössä nopeesti. Taidanpa itekin taas tehdä reissun tonne pellolle, vaikka en niitä kuitenkaan löydä.Aivolisäke wrote:Onko jotain ohjeita kuivatukseen?
Ajattelin pitää liinavaatekaapissa lautasen päällä sieniä joku sanomalehti alla jonkun viikon. Mutta kun päästään uunitusvaiheeseen niin paljonko laitan lämpöä ja kauanko annan olla? (per sieni, tilavuus..)
Ei niitä vaan vielä täällä taida pahemmin olla, muutama ihan pikkunen löyty. Sateitten jälkeen uusiks.
Last edited by mauseri on Mon 05 Sep 2011, 17:10, edited 1 time in total.
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
-
wRRa
- Moderator
Mulla kuivas päivässä ku pistin sanomalehden päälle ja sellasen pöytälampun (hehkulamppu) osottamaan sieniä päin... Kärppärit pitää tosiaan uunissa valmistaa (tai kuivata jonku vuoden tai jotai
) mutta silokithan voi syödä tuoreenakin ja kuivaa tosiaan hyvin huoneenlämmöski. Veikkaan et itellä ehkä nopeutti kuivumista vähän et oli toi pöytälamppu siin mut en usko et on välttämätön mitenkää.
-
jlaur
- Tuppisuu
Kävin justiin tuon viereisen pellon läpi, yli tunnin siellä olin ja löytyi yksi pieni semin alku ._.
Tarkotuksena olis tänään vielä lähteä eläintilalle kattelemaan, pitäkää peukkuja pystyssä!
Tarkotuksena olis tänään vielä lähteä eläintilalle kattelemaan, pitäkää peukkuja pystyssä!
-
Aivolisäke
- Karvakuono
Löydettiin tänään 20 sientä, aateltiin 1,5vk päästä käydä uudestaan niin kasvaa sato johonkin 50-100 sieneen.
-
jlaur
- Tuppisuu
Onnea sulle!
kävin tänään vielä hevostallilla, on ollut suht lämpimät kelit nyt eikä ole paljoa satanut, varmaankin sen takia löytyi hääppöset 6 pienehköä ja aika pehmeetä siloa, jotkut näytti todella huonokuntoisilta, varsinkin sellainen iso semi.
Onneksi on nyt luvattu sadetta 4 päiväksi!! Yippee
Onneksi on nyt luvattu sadetta 4 päiväksi!! Yippee
-
placebo
- Kameleontti
Tänään lähdetään elämän ensimäiselle sienestys reissulle! Ensin silokit sitten kanttarellit 
Periaatteet perustana, totuus selustana.
-
Hemmo
- Karvakuono
Tämä on mullakin edessä, viikonlopuksi ollaan kaverin kanssa ajoitettu keräysreissu. Kuulemma kasvaa laitumilla aika tehokkaasti, ja täällähän niitä riittää, kun vähän landempana satun asumaan.boodomi wrote:Tänään lähdetään elämän ensimäiselle sienestys reissulle! Ensin silokit sitten kanttarellit
"There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
-
seesee
- Lepakko
Mä varmaan lähde nviikon tai parin päästä uudestraan etsimään silokkeja. Hmh. En vain oikein tiedä mihin suuntaan lähtisin. Lähdenkö sinne missä viimeksi olin (olin laitumella mistä en mitään löytänyt ja vieressä oli toinenkin laudun minne en kuitenkaan kerennyt) vai jonnekin muualle. Bussilla pääsisi aika hyvin jonnekin missä olisi laitumia.
Mites, saako ratsastuskoulujen laitumille mennä? Onko tallikohtaista vai onko siihen jotkin yleiset säännöt? Ei kauhesti houkuttelisi ajatus että mua käytäisiin häätyyttelemään.
Mites, saako ratsastuskoulujen laitumille mennä? Onko tallikohtaista vai onko siihen jotkin yleiset säännöt? Ei kauhesti houkuttelisi ajatus että mua käytäisiin häätyyttelemään.
Siis tottakai tyhmä saa olla..
Mut ei noin vitu aivokuollu
- puslu
- puslu
-
wRRa
- Moderator
Tälleen hevosenomitajana en ainakaan usko että kovin innoissaan katsotaan jos meet laitumelle millä on hevosia. Hevoset on myös joskus vähän arvaamattomia eläimiä, eli joku saattaa olla äkäpussi ja käydä kimppuun. Jos meet laitumelle millä ei oo hevosia niin voihan joku tulla kysyy että mitä oikein teet, mihin voit vaikka todeta et keräilet erilaisia kasveja johonkin kansioon tms
D
-
Hemmo
- Karvakuono
Mites lehmät? Ne kun näyttää seisovan siellä pelolla yötä päivää. Sonneja ei ole, pelkkiä lehmiä.wRRa wrote:Tälleen hevosenomitajana en ainakaan usko että kovin innoissaan katsotaan jos meet laitumelle millä on hevosia. Hevoset on myös joskus vähän arvaamattomia eläimiä, eli joku saattaa olla äkäpussi ja käydä kimppuun.
"There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
-
King Ink
- LD50
Kaikki mun tapaamat lehmät on olleet tosi rauhallisia, ne vaan chillaa ja vetää heinää turpaan ja kahtelee että mitäs toi täällä tekee.
-
placebo
- Kameleontti
Itsekkin kun karjatilalla olen töissä ollut voin allekirjoittaa sanonnan : lihavat on leppoisia. Ne lehmät ei todellakaan mitään tee ja vaikka yrittäisikin jotain tehdä (mikä on kyllä todella epätodennäköistä), niin ovat sen verran hitaita elukoita, että eivät kyllä sulle mitään ehdi tekemään ennen kuin jo pingot sieltä karkuun
Muista kuitenkin varoa paimenlankoja..itte sain ihan mukavan tällin persauksiin.. 
-
doof
- Kameleontti
Lampaita kannattaa varoa! 10min ehin kyykkiä heinikossa enennku lampaat spottas mut, ja eiköhä ne lähteny laumana juoksee mun luo
kyllä ne aika lepposia sit loppujenlopuks oli ku syötin kukkii niil
aidan takaa... Kovin takkusia.
Mut sieltä laitumelta ei löytyny yhtää silokkia, vaikka oli tuollasia heinäryppäitä ja oolrait spotti kaikinpuoli. (mielestäni)
Omalla pihalla kasvaa muutama silokki, mut ne on tosi pieniä eikä kasva vaan kuihtuu, vaikka satais.
Mut sieltä laitumelta ei löytyny yhtää silokkia, vaikka oli tuollasia heinäryppäitä ja oolrait spotti kaikinpuoli. (mielestäni)
Omalla pihalla kasvaa muutama silokki, mut ne on tosi pieniä eikä kasva vaan kuihtuu, vaikka satais.
-
placebo
- Kameleontti
Mulla kans ollu tosi huono tuuri/skillsit noitten silokkien spottaamisen kans. Ei oikeen tunnu nyt hyppivän silmille ja huomenna vielä tarvii lähtee viikonlopuks töihi. Lauantaina onneks pitäis jo ehtoolla palata takaisin tänne omille huudeille. Toivottavasti ku menee emännän luo landelle, niin sieltä sitte sunnuntaina jotain löytäis. Ensimmäinen silokkikokemus odottaa vielä tulemistaan, koska haluan ensimäisen matkani ihan omien ponnistelujen hedelmänä ja palkkiona 
-
seesee
- Lepakko
Ok, kiitos vinkeistä. Kyllä iohan hevosettomalla laitumella ajattelinkin käydä. Ja ehkä mä vaan kuumoilen tai muuten hermoilen suotta kun ei ole tuota sienestystä vielä tullut harrasteltua. 
Siis tottakai tyhmä saa olla..
- puslu
- puslu
-
Hemmo
- Karvakuono
Eilen kävin kahdelta laitumelta ettimässä silokkeja kaverin kanssa, mutta en löytäny yhtäkään
mutta lehmät oli lepposia! Vähän turhanki lepposia/seurallisia, mut paita oli ihan lehmän kuolassa ku ne tuli nuolemaan mua.