Silokit ( P. semilanceata )
-
Matkustaja
- Psykonautti
Re: Silokit ( P. semilanceata )
Luulisi ainakin.
-
RcKokki
- Apteekki
Joo, kyllä voi löytää. Yksi parhaimmista spoteistani on juuri syrjäinen jalkapallokenttä, jossa ihmiset käyvät huvinvuoksi pelailemassaParanoid wrote:Onkohan urheilukentän nurmikko sellanen paikka missä vois kasvaa?
-
STRN
- Psykonautti
Ei mitään vaikutusta muhun. Söin varmaan ne kaikki mitä olin keränny eli joku puol leipäpussillista. Maha meni vaan kuralle.
Olikohan ne sitten vääriä?
4:20pm
-
Matkustaja
- Psykonautti
Todennäköisesti. Otitko mitään kuvia niistä?
-
STRN
- Psykonautti
Eipä tullu kameraan mukaan. Mutta ihan samanlaisia ne oli kun netistä katoin kuvia sieni kädessä. Tai sitten katoin vääriä kuvia. Kyl viel vois mennä kattoo jostain taas sieniä lisää kamera mukana ja kokeilla uudelleen, josko sitten.
-
Mushru
- Moderator
kokeilitko sienten kanssa sormitemppua?Psykodium wrote:Eipä tullu kameraan mukaan. Mutta ihan samanlaisia ne oli kun netistä katoin kuvia sieni kädessä. Tai sitten katoin vääriä kuvia. Kyl viel vois mennä kattoo jostain taas sieniä lisää kamera mukana ja kokeilla uudelleen, josko sitten.
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
STRN
- Psykonautti
En, kerros.Mushru wrote:kokeilitko sienten kanssa sormitemppua?Psykodium wrote:Eipä tullu kameraan mukaan. Mutta ihan samanlaisia ne oli kun netistä katoin kuvia sieni kädessä. Tai sitten katoin vääriä kuvia. Kyl viel vois mennä kattoo jostain taas sieniä lisää kamera mukana ja kokeilla uudelleen, josko sitten.
-
Mushru
- Moderator
aah.. Semien jalka kestää sormen ympäri kiepautuksen katkeamatta.Psykodium wrote:En, kerros.Mushru wrote:kokeilitko sienten kanssa sormitemppua?Psykodium wrote:Eipä tullu kameraan mukaan. Mutta ihan samanlaisia ne oli kun netistä katoin kuvia sieni kädessä. Tai sitten katoin vääriä kuvia. Kyl viel vois mennä kattoo jostain taas sieniä lisää kamera mukana ja kokeilla uudelleen, josko sitten.
Kannattaa ottaa enempi selvää tunnisteista ennenku lähtee sieneen.
myös itiöiden väristä tunnistaa.
Last edited by Mushru on Wed 17 Aug 2011, 22:52, edited 1 time in total.
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
taikasieni
- Karvakuono
ite tossa löysin vahingossa pari hiekkapohjaiselta maalta heinän keskeltä mutta en oo varma onko silokkeja mut ne on tosi pieniä ohkanen varsi vähän limainen vaaleahkolakki (suippo) mut heltatkin on vaaleat mahtaakohan olla oikea sieni?
-
doof
- Kameleontti
Tiiän nää sienet ja ne ei oo silokkeja. Jotan wannabeja vaantaikasieni wrote:ite tossa löysin vahingossa pari hiekkapohjaiselta maalta heinän keskeltä mutta en oo varma onko silokkeja mut ne on tosi pieniä ohkanen varsi vähän limainen vaaleahkolakki (suippo) mut heltatkin on vaaleat mahtaakohan olla oikea sieni?
-
SahkoinenVelho
- Kameleontti
Silokkeja on tosi paljon look-a-likeja, jotka on ihan hitosti itse silokkeja yleisempiä. Mun mielestä hyvä nyrkkisääntö melkein on se, et jos pitää kysyä, et "onkohan nää silokkeja", niin ne tosi isolla todennäkösyydellä ei ole. Sit kun niitä oikeita itse suippumadonlakkeja tulee vastaan, niin kyllä ne jotenkin vain suoraan tunnistaa... 
-
Matkustaja
- Psykonautti
Hehe, no mun mielestä taas silokit on aika uniikin näköisiä, itse en voisi kuvitellakaan sekoittavani niitä muihin.
Muttajoo, olenkin sienestänyt lapsesta asti, jotenkin helpompi tunnistaa eri lajeja.
Muttajoo, olenkin sienestänyt lapsesta asti, jotenkin helpompi tunnistaa eri lajeja.
-
testeri420
- OD
Pieni tunnistus tehtävä tunnistaako kukaan? Löysin puuliiteristä kasvamassa tälläsiä. Jalka noin sentin paksu ja korkeimmat vajaata 20cm korkeita..
En kadu mitään mitä olen tehnyt. Kadun vain sitä mitä en ole vielä kerennyt tekemään.
onlydeadfishgo with the flow..
"The water bong is so smooth that you dont realize how high youre getting, until its too late..." -Bubbles
Music is a saint.
onlydeadfishgo with the flow..
"The water bong is so smooth that you dont realize how high youre getting, until its too late..." -Bubbles
Music is a saint.
-
Vape
- Lepakko
Ei noi kyllä mun silmään ainakaan näytä yhtään silokeilta
Onko kukaan tehnyt tampereen suunnalla minkäänlaista havaintoa? Viime vuonna kävin elokuun lopussa metsästään, onko vielä liian lämpimät kelit?
Onko kukaan tehnyt tampereen suunnalla minkäänlaista havaintoa? Viime vuonna kävin elokuun lopussa metsästään, onko vielä liian lämpimät kelit?
-
avantGarde
- Lepakko
^^ Joo ei noi kyllä silokeita ainakaan ole 
-
anaganja
- Psykonautti
Kävin kattoon tänää mutta kun periaatteessa ja käytännössä ekaa kertaa olen keräilemässä nii enpä löytänyt.. En sit tiiä johtuuko minusta vai eikö niitä vaan ollu.Vape wrote:Ei noi kyllä mun silmään ainakaan näytä yhtään silokeilta![]()
-
haureus
- Lepakko
Nyt ihmmeiset voi vittu loppuu se perseily ja päättömien kanojen matkiminen. Tämän vuotamisen jälkeen tänne ei tule enää yhtään viestiä, jossa on jotain herkkutatteja ja mukana kysymys "onx nää semei?!".
Jos katsot netistä pari kuvaa semeistä, niin et vielä niiden perusteella osaa tunnistaa maastossa sieniä - ihan oikeesti. Sitä kutsutaan tunnistamiseksi ihan syystä; se on aktiviteetti, jossa Sinä tarkastat sen yksittäisen sienen huolellisesti, että se vastaa kaikilta osin (heltat, jalka, itiöt, yms) toivottua esimerkkiä. Tunnistamista ei tehdä poimimalla satunnaisesti tatteja, jotka vastaa jossain määrin niitä kuvia, joita katsoit sienestämistä edeltäen.
Onko semejä vaikea tunnistaa ja onko luonnossa monia samanlaisia sieniä? Kyllä ja ei. Jos haet niitä edellä mainituilla taktiikoilla, niin voipi olla että niiden hakeminen ei ole vaikeaa, koska niitä on kaikkialla (koska mitkään niistä eivät ole semejä). Ei niitä niin järjettömän vaikea ole sekoittaa muihin sieniin, jos vähääkään tietää, mitä on hakemassa.
Taikasieni foorumin puolella on aika helvetin ideaalit ja täydelliset sepustukset siitä, millainen on hyvä semimaasto ja millainen se sieni itsessään on. Voisin vaikka linkittää ne tähän, mutta ei kiinnosta. Jos et osaa ja/tai ymmärrä niitä itse hakea, niin sulla taida kauheasta kiinnostusta niiden vastuulliseen käyttöön.
Jos katsot netistä pari kuvaa semeistä, niin et vielä niiden perusteella osaa tunnistaa maastossa sieniä - ihan oikeesti. Sitä kutsutaan tunnistamiseksi ihan syystä; se on aktiviteetti, jossa Sinä tarkastat sen yksittäisen sienen huolellisesti, että se vastaa kaikilta osin (heltat, jalka, itiöt, yms) toivottua esimerkkiä. Tunnistamista ei tehdä poimimalla satunnaisesti tatteja, jotka vastaa jossain määrin niitä kuvia, joita katsoit sienestämistä edeltäen.
Onko semejä vaikea tunnistaa ja onko luonnossa monia samanlaisia sieniä? Kyllä ja ei. Jos haet niitä edellä mainituilla taktiikoilla, niin voipi olla että niiden hakeminen ei ole vaikeaa, koska niitä on kaikkialla (koska mitkään niistä eivät ole semejä). Ei niitä niin järjettömän vaikea ole sekoittaa muihin sieniin, jos vähääkään tietää, mitä on hakemassa.
Taikasieni foorumin puolella on aika helvetin ideaalit ja täydelliset sepustukset siitä, millainen on hyvä semimaasto ja millainen se sieni itsessään on. Voisin vaikka linkittää ne tähän, mutta ei kiinnosta. Jos et osaa ja/tai ymmärrä niitä itse hakea, niin sulla taida kauheasta kiinnostusta niiden vastuulliseen käyttöön.
"Ei ole parempaa tapaa välttää huumeita ja niiden haittoja kuin tietää aiheesta mahdollisimman paljon." -Sanohuumeilleei.net
-
Hanky
- Apteekki
Kävin tänää ettimässä ja löysin 20 jota mun mielestä vastas netin silokkikuviihin, ja sormitemppu toimi!
Tänään kokeiluun!
-
King Ink
- LD50
Ah, kohtahan sitä voisi taas lähtee rymyymään. Jotenkin vain, ei tee mieli yhtään. Mut jos jätän keräämättä, niin sit kaduttaa talvella. Ei varmaan jokatapauksessa tuu yhtä paljon kerättyä kuin viime vuonna, ihan älytöntä kun niitä on vieläkin.
Onnekspa kasvuaika on sen verran pitkä, et ei tarvii hätäillä, ellei sit halua mahdollisimman perkuleesti niitä sieniä.
Tosiaan, yrittäkää itse tunnistaa sienet. Mut jos on epävarma (ja siitä huolimatta haluaa jostainsyystä ne syödä) niin sitten kannattaa turvautua muiden apuun. Muistan kyl itekin kun ekaa kertaa metsästeli nii tuli oltua vähän pihal, mut kunhan ekat varmat löytyy, niin sit homma helpottuu huomattavasti.
Onnekspa kasvuaika on sen verran pitkä, et ei tarvii hätäillä, ellei sit halua mahdollisimman perkuleesti niitä sieniä.
Tosiaan, yrittäkää itse tunnistaa sienet. Mut jos on epävarma (ja siitä huolimatta haluaa jostainsyystä ne syödä) niin sitten kannattaa turvautua muiden apuun. Muistan kyl itekin kun ekaa kertaa metsästeli nii tuli oltua vähän pihal, mut kunhan ekat varmat löytyy, niin sit homma helpottuu huomattavasti.
-
mauseri
- LD50
Onkohan Jyväskylän korkeudelta vielä löytynyt? Kävin kävelemässä tuolla korvessa ja löyty 2 ihan oppikirja peltoa, tosin ei semejä löytynyt. Eli jos niitä ei nyt ollut niin kannattaako mennä parin viikon päästä uudestaan? Ei oo tullut itse kerättyä silokkeja laiskuuden vuoksi, nyt kun on innostunut kuntoilusta niin voisi etsiskellä sieniä kävelylenkin lomassa. Täällä maalla kun noita mahdollisia paikkojakin on joka puolella. Täytyy muistaa ottaa kamera mukaan ensi kerralla jos vaikka jotain näkyisi.
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
-
King Ink
- LD50
Hyvännäköiset paikat kannattaa käydä tarkistamassa viikoittain/parin viikon välein. Mun mielest on vielä aika aikaista, eli on aika hyvä todennäkösyys että ne ilmestyy sinne myöhemmin jos oot potenttiaalisia paikkoja löytäny.
Sienien keräily on kyl mukavaa puuhaa, ihmiselle joka kaipaa tekosyytä lähteä pihalle.
Sienien keräily on kyl mukavaa puuhaa, ihmiselle joka kaipaa tekosyytä lähteä pihalle.
-
sxoxyvg
- OD
Eipä vielä ole kuulunut että olisi mitään löytynyt. Kattelee muutaman viikon päästä.mauseri wrote:Onkohan Jyväskylän korkeudelta vielä löytynyt? Kävin kävelemässä tuolla korvessa ja löyty 2 ihan oppikirja peltoa, tosin ei semejä löytynyt. Eli jos niitä ei nyt ollut niin kannattaako mennä parin viikon päästä uudestaan? Ei oo tullut itse kerättyä silokkeja laiskuuden vuoksi, nyt kun on innostunut kuntoilusta niin voisi etsiskellä sieniä kävelylenkin lomassa. Täällä maalla kun noita mahdollisia paikkojakin on joka puolella. Täytyy muistaa ottaa kamera mukaan ensi kerralla jos vaikka jotain näkyisi.
negatiivisesti sekaisin
<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
-
doof
- Kameleontti
Mä tykkään kans ettii semei jos spotti on miellyttävä.King Ink wrote:Sienien keräily on kyl mukavaa puuhaa, ihmiselle joka kaipaa tekosyytä lähteä pihalle.
Viimevuon täs oman pihan koristekatteen keskel kasvo bout 10sient, ni sii on hyvä merkki koska lähtee sienee. Voin tännekki pläjästä infot ku Turun sienet nousee
-
Rastis
- Lepakko
- Location: I'm everywhere. I'm in the air you breath, and in the ground you walk on.
Itse pitäisi huomenissa lähteä sieneen
ilmottelen jos löytyy, jos olen siinä kunnossa että uskaltaa tulla koneelle 
"Kaikki tässä maailmassa on joko moraalitonta, laitonta tai lihottaa"
-
tsundere
- Lepakko
ajattelin tänään illalla käydä tsekkailemassa pari paikkaa.. ilmotan jos löytyy! =) vaik tuskinpa niitä ihan vielä alkaa olee.. kuopio/joensuu - korkeus
ja semejä kun lähtee etsimään.. niin SEN KYLLÄ TUNNISTAA KUN LÖYTÄÄ!! Jos et ole ihan varma mitä sieniä olet löytänyt, niin älä syö niitä. jos olet vähänkään epävarma, niin sieni ei luultavasti ole silokki. Semin kun löytää niin tietää heti 100% varmasti, että on "tosi kyseessä"
ja semejä kun lähtee etsimään.. niin SEN KYLLÄ TUNNISTAA KUN LÖYTÄÄ!! Jos et ole ihan varma mitä sieniä olet löytänyt, niin älä syö niitä. jos olet vähänkään epävarma, niin sieni ei luultavasti ole silokki. Semin kun löytää niin tietää heti 100% varmasti, että on "tosi kyseessä"
-
haureus
- Lepakko
Itse ei pitäisi lähteä sieneen, enkä ilmoittele vaikka en löytäisikään.Rastis wrote:Itse pitäisi huomenissa lähteä sieneenilmottelen jos löytyy, jos olen siinä kunnossa että uskaltaa tulla koneelle
Ei välttämäti.tsundere wrote:Semin kun löytää niin tietää heti 100% varmasti, että on "tosi kyseessä"
"Ei ole parempaa tapaa välttää huumeita ja niiden haittoja kuin tietää aiheesta mahdollisimman paljon." -Sanohuumeilleei.net
-
doof
- Kameleontti
Sit saa jo olla helvetin tyhmä sienestäjä.haureus wrote:Ei välttämäti.tsundere wrote:Semin kun löytää niin tietää heti 100% varmasti, että on "tosi kyseessä"
-
Mushru
- Moderator
Noh noh pois tollaset.jNas wrote:Sit saa jo olla helvetin tyhmä sienestäjä.haureus wrote:Ei välttämäti.tsundere wrote:Semin kun löytää niin tietää heti 100% varmasti, että on "tosi kyseessä"
Edellee se tuskin tekee helvetin tyhmää jos ei saa semisäväreit ekalla kerralla sieni''metsäs'',tai ole täysin varma,
Ihme settii ku porukka tulee selittää ja ''neuvoo'' vitun amatöörit - meiningil
hei haloo
ja, ei välttämättä tartte tulla tänne mainostaa joka kerta jos/kun on lähös ettii sienii,jospa vaikka sitten ilmottaa jos jotai löytyy.
Peace and out.
ja onse myös kumma ku porukka ei osaa ite testailla ja miettii tuntomerkkei kunnolla ennenku tulevat tänne huutelee et onks nää semei,
pliis mistä mekään sitä tiedetää.
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
tsundere
- Lepakko
ohoh, sori ei ollut tarkoitus.. olla mitenkään ylimielinen tai mitään. "neuvoni" (joo, hyvä pitää lainausmerkeissä) oli ehkä turha,,, mut.. nii... tätä foorumia lukee myös moni "vitun amatööri", jolla ei ole edes tunnuksia.Mushru wrote: Ihme settii ku porukka tulee selittää ja ''neuvoo'' vitun amatöörit - meiningil
ja joo. ei löytynyt vielä mitään. viikon päästä uudestaan katselemaan. tulis nyt kunnon sateita..
-
Mushru
- Moderator
ei ollu kellee henkilökohtasesti 
en ontopikkii osaa ny sanoo mitää...
en ontopikkii osaa ny sanoo mitää...
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺