Korvaushoito

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
SadPanda
LD50

Korvaushoito

Post by SadPanda » Mon 01 Jul 2013, 10:40

Elikkäs tein tän "KH" topicin kun varmaan täälläki foorumilla on korvaushoitopotilaita? Itse olen nyt 3vkoa buprenorfiinista korvaushoidossa suboxonehoidossa tarkemmin, niin kelasin tänne et vois pistää kikkoja miten liotatte ne xonet,

esim:

-Jos hoitaja juttelee ja juttelee siinä samalla liottaessa niin sylkeä erittyy ja itetllä ainakin valuu nieluun niin pirusti sitä ja tuntu et menee hukkaan suurin osa,(Itse nykysin sanon et halaun olla hiljaa koko liotuksen ajan( joku ylilääkäri oli sanonut että buprenorfiini liukene 5-10minuutissa siitä tabusta verenkiertoo mitä liukenee ja loput on jatkeita) *tuohon en itse usko*

-Painatteko kielellä tabletetja vasten? Imeytyykö se kieleenki samanlaila mitä kielenalle,

Niin kelasin et tänne vois laittaa vinkkejä miten olisi se "ihanne" liotus koska itselläni tuntuu vaihtelevan pävittäin se et onnistuuko se ja miten tuntuu ja meneekö se täysin pieleen. Koskaan ei ole ollut samanlaista liotusta. joka päivä on erillainen.

Tai metadonipotilaat? Monilla paikkakunnillahan saa nykysin itse melkeempä valita joko suboxone tai sitten metadoni.

Sori mulla no nämä topicin kirjotustyylit vähä sotkusia mut mietin myös aina sitä että "tuntuuko" teillä miten tuo liotus? Onko legendaa että esim 16mg liukenee vaan se 4mg,

Ittellä on puhtaat seulat ollu 3vkon ajan eikä ole tehnyt mieli mitn aineita. Aktiiviteetinpuute on kyllä suuri. Ostin rullaluistimet, ajattelin jotain kuntoilua alkaa harrastamaan(kypärä pitää vielä ostaa)

Kyllä tästä on ittelleni ollut apua ja en pidä tätä yhtään huonona juttuna tai ajattele että saan narkata valtion piikkiin :P Mulla on tasainen hyvä fiilis melkeen kokoajan, ei tartte miettiä mistä lainaan rahaa / rikoksia tehdä tms... Ja olen alkanut innostumaan asioista selvinpäinkin :) Tietty pikkuhiljaa mut hyvä tulee.

Kirjotelkaa tosiaan ajatuksia ihan kaikkea liittyen tähän "korvaushoitoon" :)
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma

zerk
Moderator

Re: KORVAUSHOITO

Post by zerk » Mon 01 Jul 2013, 12:50

Tosi hienoa kuulla, että sulla menee noin hyvin. Toivottavasti löydät erilaisia harrastuksia, opiskelua tai duunia täyttämään tyhjiä hetkiä; mun oman kokemuksen mukaan tylsyys aiheuttaa usein douppaamista. 3 viikkoa on hieno alku, onnea matkaan!
SadPanda wrote:joku ylilääkäri oli sanonut että buprenorfiini liukene 5-10minuutissa siitä tabusta verenkiertoo mitä liukenee ja loput on jatkeita) *tuohon en itse usko*
Mulla ei ole texin tai xonen kielen alta nauttimisesta juuri kokemusta, mutta teemuista ainakin liukenee vaikuttava aine ihan hyvin alle 10 minuutissa. Mikset usko sitä ylilääkäriä?

Mulla oli myös temgesicin kanssa huolena se, että tunsin nieleväni vaikuttavaa ainetta liuottamisen aikana mahdollisesti liikaa. Keskusteltiin asiasta mun kipulääkärin kanssa, joka totesi sen tuskin olevan ongelma. Buprenorfiini kuulemma imeytyy varsin nopeasti eikä hukka ole useimmiten mitenkään merkittävä. Puhumista pyrin välttämään liuotuksen ajan.
^^@_

paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti » Mon 01 Jul 2013, 14:50

Tää on nyt rajusti off-topicia, mutta nikotiiniresoribleteistä jää jäljelle - kun on tovin pitänyt sitä kielen alla - semmoinen kova lastu, jonka joutuu melkein puremaan rikki, kun se ei tunnu enää liukenevan. Onko muissa resoribleteissa sama homma? :shock:
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.

zerk
Moderator

Post by zerk » Mon 01 Jul 2013, 15:21

mellow wrote:Tää on nyt rajusti off-topicia, mutta nikotiiniresoribleteistä jää jäljelle - kun on tovin pitänyt sitä kielen alla - semmoinen kova lastu, jonka joutuu melkein puremaan rikki, kun se ei tunnu enää liukenevan. Onko muissa resoribleteissa sama homma? :shock:
Olisiko tätä voinut kysyä jossain muualla? Buprevalmisteissa ei ole tuota ongelmaa.
^^@_

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Mon 01 Jul 2013, 15:49

Kiitos kiitos :) Olen itseasias ylypeä itestäni ja YLLÄTTYNY et miten mä oon asenoitunu ja motivaatio on näi korkeel vaikka tästä ei saa kiksejä oikeastaan muutaku sen ettei tartte metästää ja tuhlata rahojasa kaikkia tähän ja rikostella yms..

Siis joku just duuni tai aluks kurssi tähä kylkiäiseks niin hyvä tulee. Nukkumiseen 25-50mg ketiapiinia & 6mg melatoniinia. EN OLIS USKONU ET MIELI MUUTTUU NÄIN. Jotain tapahtu jossain. Ylempiä voimia en tiedä mitä vittua mä siin jossai vaihees pyysin apuun niin onko ne ne tullu vai usko sit tähän et onnistun. Nimittäin ei tulis mieleenkää retkahtaa,

Täähän saattaa viedä tosiaankin vielä johonkin hienoon vaikka tosiaan pitkä matka on edesssä.. Nyt on rullaluistimet millä kulukia! :D Fireflyt!, kypärä enää niin saapi liikunnatki samal ku polkee liotteleee,

Petri6
OD

Post by Petri6 » Tue 02 Jul 2013, 19:11

SadPanda wrote:Tai metadonipotilaat? Monilla paikkakunnillahan saa nykysin itse melkeempä valita joko suboxone tai sitten metadoni.
Kun olisikin noin, mutta usein se menee niin, että subunistit pakotetaan metadonihoitoon kustannussyistä. Kaikkein älyttömintä on, että joissain paikoissa tuota käytetään rangaistuksena, jos subuhoidossa on jotain törttöillyt.

Alkoholiliuos ainakin auttaa nostamaan liuotuksen hyötysuhdetta, mutta tuskin antavat sinun tiputtaa alkoholia pipetillä joukkoon. En tiedä auttaisiko, jos kielen alle laittaisi alkoholia ja nielaisisi sen juuri ennen liuotusta. Voisi ehkä pienentää syljeneritystä.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

SadPanda
LD50

Re: Korvaushoito

Post by SadPanda » Thu 04 Jul 2013, 07:48

Sillälaillaa jotenki outoa et välil tuntu et liotus "onnistuu" paremmin ja välillä huonommin. Painatteko te kieltä tabuja vasten vai annatteko olla vaan siellä?
Vai onko sillä nyt sen enempää merkitystä miten ne siel on kuha sulavat eikä nyt iha kaikki valu mahaan?

Ku välillä huomaan että saattaa haluttaa enempi tupakkaa ja välillä ei haluta kessua ollenkaan, alkuunsa tuli buprenorfiinista liotuksen jälkeen 2-4h päästä kauheat mässyt ja nykysin ei tule mitään tuntu niinku ei olis ruokahalua etes..

Voiskohan tää olla et mulla on ne arvot liian alhaiset? Tänään vois kysästä paljoko ne ovat ku aikoja sitte käyny sielä. Lääkärille on sit aikaa kai tulossa kuitenkin. En oo huomannu muuta ku et aamusin palelee, annos mulla on se perus 16mg.. 2x 8 xone nappii :P

Mut jooh. Emt. Tai sit se on psykosomaattista. Ja oliko myös et yht 16mg ei imeydy kun 4mg verenkiertoon? eli 1 napista irtoaa 2mg? vai onko nuo ihan huhupuheita vai siis vastasko jokujo tohon kyssäriin. pitääpi tsekata. :P

-panda

Personaes
OD

Post by Personaes » Thu 04 Jul 2013, 11:34

SadPanda wrote:Ja oliko myös et yht 16mg ei imeydy kun 4mg verenkiertoon? eli 1 napista irtoaa 2mg? vai onko nuo ihan huhupuheita vai siis vastasko jokujo tohon kyssäriin. pitääpi tsekata. :P

-panda
No bioavailability on jotain ~50%(kielenalta), vaikka oon ite monesti kuullut ja lukenut(kun olin ite buprella joitakin vuosia sitten) että se luku oliskin juuri about ~30-40%. Eli 16mg imeytyy kielenalta about puolet. Siis ihan maksimissaan, siihen sitten voi laskea, jos menee hukkaan jotain liuotuksessa.

Bupre on korvaushoidossa muuten ihan hyvä, mutta liian lyhyt puoliintumisaika ainakin itsellä kävi niin, että jo iltapäivällä rupesi tulemaan vilunväreitä ja hikoilua joka oli ikävää kun oli juuri aina silloin koulussa ja/tai töissä. Sitten illalla on jo sellainen olo, että vaikka ei varsinaisia refloja ole, niin ei jaksa kiinnostaa mikään. Mun mielestä korvaushoidoissa pitäis antaa mahdollisuus ottaa lääkkeet kahdessa osassa, vaikka 60-70% aamulla ja alku illasta loput 30-40%. Muualla se ilmeisesti onnistuukin, mutta suomi on suomi ja meillä on tyyliin maailman kireimmät hoito-sopimukset...
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Fri 05 Jul 2013, 07:41

narcocorrido wrote:
SadPanda wrote:Ja oliko myös et yht 16mg ei imeydy kun 4mg verenkiertoon? eli 1 napista irtoaa 2mg? vai onko nuo ihan huhupuheita vai siis vastasko jokujo tohon kyssäriin. pitääpi tsekata. :P

-panda
No bioavailability on jotain ~50%(kielenalta), vaikka oon ite monesti kuullut ja lukenut(kun olin ite buprella joitakin vuosia sitten) että se luku oliskin juuri about ~30-40%. Eli 16mg imeytyy kielenalta about puolet. Siis ihan maksimissaan, siihen sitten voi laskea, jos menee hukkaan jotain liuotuksessa.

Bupre on korvaushoidossa muuten ihan hyvä, mutta liian lyhyt puoliintumisaika ainakin itsellä kävi niin, että jo iltapäivällä rupesi tulemaan vilunväreitä ja hikoilua joka oli ikävää kun oli juuri aina silloin koulussa ja/tai töissä. Sitten illalla on jo sellainen olo, että vaikka ei varsinaisia refloja ole, niin ei jaksa kiinnostaa mikään. Mun mielestä korvaushoidoissa pitäis antaa mahdollisuus ottaa lääkkeet kahdessa osassa, vaikka 60-70% aamulla ja alku illasta loput 30-40%. Muualla se ilmeisesti onnistuukin, mutta suomi on suomi ja meillä on tyyliin maailman kireimmät hoito-sopimukset...

Mä olen täsin samaa mielä tosta et Aamulla ja illalla, Jo osasto jaksolla missä alotettiin sitä nostamaan sitä määrää ylöspäin niin tuntui parhaalta se 4mg aamulla ja 4mg illalla. Siis se oli parempi ku toi 16mg kerralla, ite huomannu kans et illalla about 17-19:00 välillä alkaa just tuntuu siltä et tarttis buprea elimistöön, en tiedä niit pitoisuuksia tässä venailtu et miten onko ne täysin päin persettä, mut huomanu sen että nyt alkanu tasottumaan tuo ja tottumaan elimistö tuohon 16mg kun on ollut nyt 3vko sama 16mg määrä,

Joka liotuskerta tuntuu "onnistuvan" ja menevän nyt vähä erillailla ja vaikka kuinka koitan sanoa että haluan pitää suuni kiini liotuksen ajan ettei valu hukaan sylen erityksen takia nin silti hoitaja jututtaa ja kyselee smalltalkkia tyyliiin "miten se no nyt mennyt jne" :D Ei siinä kehtaa olla vastaamattakaan.

Eilen kokeilin taas että painoin kielä vähä tabuja vasten, en huomannu eroa lopputuloksessa muutakun kielenpää tuli araks siit sitruunasta.

Myös huomannu että sitruunan makuiset pastillit/mynthonit yök ja 7UP LIMSA, en varmaan enää koskaan pysty kyseistä sitruslemonaadia jjuomaan, tulee sitruunat ulos joka paikasta, nothanks. Opiaattiumetus on myös kova. Mutta huomannut etku tankkaa hyvin vettä jne niin pyssyy hallinnassa ilman levolacca tai muita kalliita ummetuslääkkeittä (taino ne vissiin pitäs myös saadamaksusitoomuksena korvaushoidon vuoksi mut) noh anaways ja sit välttää sokerisia juomia ja miettii mitä syö. Vois kokeila activiaa.. lol :D

Että semmosta. Puhtailla seuloilla mennään ja kohta 1kk täysin str8. Ja hyvä fiilis. Mut silti mieliala vaihtelut ei ole kadonneet, silti mietin välillä pv vetoja mutta totean ettei se ole sen arvoista se paska se..

Varasin myös ajan psykiatrianlääkärille jos aloittaisin ssri lääkityksen kun kuulut että se tasoittaa ja helpottaa elämää huomattavasti. Iltasin menee 50mg ketipinoria en oikeen tiedä iha hyvä unilääkkeenä 6mg melatoniinin rinnalla mut viimiyönä eräilin 2h välein ja voiskohan olla ettäjuurikin tuo ketipinor tekee niitä vakeita oloja loppupäivästä,

Bentsoja mene vielä 3x 25mg risolid,<- Tuosta lääkkeestä olen huomanut että mitä pienempimäärä sitä paremmin se auttaa, että jos syön tyyin kaikki päivän lääkkeet kerralla niin jopa tuntuu et ahdistus paheee, jos otan niinku pitää niin tuntuu hyvälle, välillä myös puolitan ja nappaan puolikaan parin h välein, ( noh nuo tullan kuitenkin puolen vuoden aikaa laskemaan nolliin)

Ei siinä, oikein paljo tsemii kaikille kh:ssa oleville !" =)

Petri6
OD

Post by Petri6 » Fri 05 Jul 2013, 16:30

Onko siis niin, että Suomessa ei ole ollenkaan tuota 2krt/päivä liotusta? Muistaisin tällaisesta lukeneeni, mutta voi hyvin olla, että kyseessä oli ulkomaalainen foorumi.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

Personaes
OD

Post by Personaes » Fri 05 Jul 2013, 18:13

Petri6 wrote:Onko siis niin, että Suomessa ei ole ollenkaan tuota 2krt/päivä liotusta? Muistaisin tällaisesta lukeneeni, mutta voi hyvin olla, että kyseessä oli ulkomaalainen foorumi.
Mun tietääkseni ei ole, joskus oon kuullut että poikkeustapauksissa(poikkeuksellisen nopea aineenvaihdunta) voidaan antaa, mutta en edes tiedä miten se olisi täällä järjestettävissä, kun lääkkeenjako on aamulla eikä ainakaan täällä ole ketään enää paikalla aamupäivän jälkeen. Oon ite myös kysellyt tuota joskus että jos olisin voinut saada kahdessa osassa, perustelut oli hyvät(lääkkeen antamiselle kahdessa osassa) mutta ei kuulema onnistu mitenkään.

Tuo on aivan vitun perseestä moneltakin kantilta. Juuri 2krt/pv varmistaisi sen että ainetta olisi tasaisesti vuorokauden ympäri kehossa. Nyt annetaan aamulla kerta pommi, joka vaikuttaa voimakkaasti vähän aikaa, sitten rupee laskemaan ja illalla on nihkeä olo. Eli käytönnössä kaikki aktiviteetit pitää hoitaa aamulla/päivällä(nihkeillä töissä alku iltaan) ja olla ilta sohvalla kun ei jaksa kiinnostaa harrastukset/tms järkevät aktiviteetit.
-Edgar Allan Poe

Personaes
OD

Post by Personaes » Fri 05 Jul 2013, 18:18

Mutta vielä hullumpaa täällä on se, että ylläpitohoito potilaat(eli suurinosa, meillä varmaan 90%) joutuu hakemaan lääkkeen joka vitun päivä. Vaikka olisia vuosia hoidossa kunnolla antamatta yhtiäkään positiivisia seuloja, voi vain saada yhden kotiannoksen viikonlopuksi. Siistiä varmaan ravata joka vitun aamu hakemaan annosta.

Itse en kuitenkaan onneksi ole ylläpitoon joutunut(enkä menisi), silti, kuntouttavassakin viikon lääkkeet on aika mitätöntä kun vertaa että yleensä saa ekan puolenvuoden jälkeen kuukauden lääkkeet kerralla.

Ymmärrän kyllä että monia ei houkuta korvaushoito, varsinkaan kun joutuu jonottamaan kuukausista yli vuoteen ennenkuin pääsee hoitoon...
-Edgar Allan Poe

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Fri 05 Jul 2013, 20:50

narcocorrido wrote:Mutta vielä hullumpaa täällä on se, että ylläpitohoito potilaat(eli suurinosa, meillä varmaan 90%) joutuu hakemaan lääkkeen joka vitun päivä. Vaikka olisia vuosia hoidossa kunnolla antamatta yhtiäkään positiivisia seuloja, voi vain saada yhden kotiannoksen viikonlopuksi. Siistiä varmaan ravata joka vitun aamu hakemaan annosta.

Itse en kuitenkaan onneksi ole ylläpitoon joutunut(enkä menisi), silti, kuntouttavassakin viikon lääkkeet on aika mitätöntä kun vertaa että yleensä saa ekan puolenvuoden jälkeen kuukauden lääkkeet kerralla.

Ymmärrän kyllä että monia ei houkuta korvaushoito, varsinkaan kun joutuu jonottamaan kuukausista yli vuoteen ennenkuin pääsee hoitoon...
Mutta siis sopimuksessa lukee että mahdollisuus kotilääkkeisiin (puolen vuoden jälkeen ja kun on osoittanut hyvää motivoitumista hoitoon ja puhtaat seulat antanu)

Eli eikö olekkaan mahollista saaha vai miten se menee.. Siis kutsutaanko jos on subuntakia hoidossa niin ylläpitohoidoksi? Ja siis mikä ero kuntouttavassa hoidossa enkai mä ole kuulukkaa semmosesta... :P Vai onkse pollenisteille?

Mä kelasin etku puolen vuoden jälkeen on näyttänyt et hyvin menee ja käy esim duunissa tai jossai pitkäaikaistyöttömille tarkotetussa kurssihommelissa ja ei retkahellu niin mahollisuus kotilääkkeisiin :P
Mä luulin et mitä sopimuksessa lukee niin olis ja menis niin, mut kuulut tosiaan vähä huonoja kokemuksia just tuosta et 9kk hoidossa ja puhtaat seulat kokoaika eikä kotilääkkeitä, (tosin tuo on 2. korvaushoitoyritys)

Personaes
OD

Post by Personaes » Fri 05 Jul 2013, 21:57

Siis täälläpäin on korvaushoito ja ylläpitohoito(nykyään nimillä korvaushoito ja kuntouttava-kourvaushoito)

Ylläpitohoito on niille ns. "toivottomille tapauksille", hoidossa olevat saavat syödä esim. bentsoja ja pilvenpolttoa katsotaan läpi sormien.

Kun taas kuntouttavassa-korvaushoidossa ei saa bentsoja vaikka niihin olisi resepti ja pilvenpolttoa ei hyväksytä(vaan rangaistaa, aika kovaa vielä ---> kotiannokset pois).

Muutenkin kuntouttavahoito on paljon tiukempi, potilailta odotetaan että ovat töissä tai koulussa. Kun taas ylläpidossa porukka notkuu kaupungilla tai kämpillä juoden bisseä.

Että en tiedä kyllä kummassa sä olet, mutta ihmettelen, miten et ole tietoinen että kummassa olet. Tai sitten teillä ei ole tällaista systeemiä, tietääkseni tämänlainen systeemi on kuitenkin yleinen.
Ja jos teillä on samanlainen systeemi ja oot ylläpidohoidossa, niin vaikka olisit siinä 5v antaen aina puhtaan seulan, opiskellen/töitä tehden samalla, niin silti voit saada maksimissaan yhden kotiannoksen/vko.

Tuo on mun mielestä aivan käsittämättömän perseestä ja kohtuutonta(vaikka ei mua olekkaan koskenut). Voit tietenkin hakea sitten kuntouttavaan hoitoon, jos siltä tuntuu. Mutta et saa bentso reseptejä, etkä käsittääkseni muitakaan, esim. lyrica respaa tai ADHD lääkkeitä, tai muitakaan keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä.
-Edgar Allan Poe

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Sat 06 Jul 2013, 20:32

Aaaa OK! No sopimusta allekirjottaessa oli että pitää olla työpaikka jne että voi saada oikeudet kotilääkkeisiin. Ja tosiaan siis seulat otetaan aika tiiviiseen tahtiin ja bentsot (xanor ) vaihettiin risolidiin jo silloin kun olin korvaushoitoon hakeutumassa, sit jonotin ja nyt on lekurille aika parin vkon sisään ja kattellaan arvot jne ja aletaan laskemaan bentsot pois, (koska korvaushoidossa on bentsojen & kaikkien huumaavien lääkkeiden yms oheiskäyttö kiellettyä,)

Mulla on tuo risolid 3x 25mg päivässä ja sanoivat että se puotetaan puolessa vuodessa nolliin :)

Et mä kyllä luulen et tää on ihan kuntouttava hoito mut mun päihdehistoria jne ollu niin raskasta ja nyt olen näyttänyt tosiaan motivaatiota ja erittäin hyvää käytöstä niin pitääkin ensikerralla keskustella asiasta tarkemmin.. Johonkin kuntouttavaan työhommaan tässä vois alkaa kohta jo hakemaan, kunhan pahimmat olot on saatu rauhaan. kelasin myös et varaan aikaa psykiatriselle kun olen huomannnut edelleen masennusta ja pakko-oireista ajatushäiriötä että jos siihen joku ssri lääke kylkiäiseks niin olis jees.

Et en usko et täälä on niitä kovin montaa erillaista, mä luulen et on vähän tapauskohtainen. kovasti koittavat hoitajat tiedustella muiden asioista mut olen aina töksäyttänyt sen homman siihen pisteeseen että eikö täälä ole tarkoitus minua hoitaa ja minä olen potilas, ei kiinosta tosiaankaan mennä muiden asioista läyryämään jollekkin hoitajalle, jos se sen mielestä vaiktutaa "luottamukseen" yms niin olkoot sitten luottamatta muhun, mulla on omissa asioissa tarpeeks asiaa PISTE. :D

Kerran hoitajani jopa sanoi että sehän on selvää että tulet sortumaan ( tai saatoin käsittää väärin) mutta sillai sen otin. Mut ymmärän kyllä kun millainen nisti olen ollut että vaikea uskoa mutku en oikein tajua itekkään et oonko sit asennoitunu NIIN täydellisesti tähän kun mulla ei ole haluttanut loppujenlopuksi stimulantteja TIPPAAKAAN, ei niinku yhtään. Ja nyt olen ollut reilusti yli 1kk käyttämättä muuta kuin buprea ja bentsoa (risolid) & Nukkumiseen ketipinoria 50mg ja 6mg melatoniinia.

Mutta jokainen liotus tuntuu erillaiselta ja tänään taas tuntui pitkästä aikaa niinku olisi jopa tuntunut "nuokuttavan" ku luin kirjaa..

^. voisko tuo olla sitä että buprepitoisuudet eivät ole vielä todellakaan kohdallaan? Kun niitäkin tulokksia on tässä odotettu mutta en tiedä onko ne hukassa vai missä kun mitään ei kuulu.

Mutta joo. Itsestähän se on kiini miten se etenee jne. Varmasti tulee sellaisia tilanteita että haluaa tai miettii että pitäiskö tarttua taas stimukuuurille / vaikka jos jotain pahaa sattuu. Mutta toisaalta ei voi ajatella todellakaan noin, pakko elää päiväkerrallaan ja kun on nähnyt pohjan niin mä kelaan tuonki silti valmiiksi niin että sitten jos negatiivisuus tai jotain surullista tapahtuu niin miten surullisemmaksi se siitä menee kun alkaa doussaan taas. Mä todellakin sain ton 3-4v mdpv kaaoksen jälkeen tarpeekseni. Mutta joo. Sais niitä buprepitosuuksia tietoon niin tietäis et mikä tos nyt mättää. Vai voiko liotuksen tehä väärin. Tänään suli ku oli niin mukava mieshoitaja ja juteltiin jotain säästä nin suli tosiaan jossai 9minuutissa kuitenki alle 10minuutissa.

Et eiköhän se kaiki tarpeellinen liukene sinne, Eilen aamulla olin ihan jäässä, hampaat kalisi yhteen ja oli reflanen olo. Varmaan sentakia se sit helpottikin koska tuo oli melkeimpä eka kerta ton koko kh, aikana että SELKEÄÄ "reflaa" ilmeni. :)

Personaes
OD

Post by Personaes » Sat 06 Jul 2013, 21:05

Aika vitun uskomatonta ja röyhkeätä käytöstä hoitajilta rueta vaatimaan tilitystä muista potilaista. Täällä ei ole koskaan mitään kyselty muiden jutuista ja tuntuis oudolta jos kysyttäis.

Oot ollut mitä ~kuukauden hoidossa? Päihdyttävät vaikutukset vähenee ensimmäisten viikkojen jälkeen olemattomiin ja tyyliin pari kuukautta hoidon aloittamisesta ei tullut enää yhtään minkäänlaisia opiaattioloja itselleni.
Ehkä kun ottaa aamulla lääkkeen niin pariksi tunniksi tulee hivenen lämmin olo/lievää mielihyvää, mutta ei todellakaan mitään notkuja tai euforiaa. Ei tee kuitenkaan mieli opiaatteja ollenkaan.

Et kannattaa tottua siihen ajatukseen, että mitään oloja lääkkeestä ei saa, kunhan oot ollut hoidossa vähänkään pidempään.

Moni tekee typerän virheen(etenkin metadonilla) ja hamuaa mahdollisimman ison annoksen(vaikka tulisi pienemmälläkin toimeen), että saisi oloja lääkkeestä. Kuitenkin oli annos mikä tahansa niin ajan myötä siihen tottuu eikä siitä saa enää mitään irti, sivuoireet vaan kasvaa, jotka voi olla tosi vittumaisia.

Eli paras neuvo mitä voin kellekkään korvaushoitoon aikovalle antaa, ota ihmeessä pienin mahdollinen annos, millä pysyt terveenä(mitä pienempi sitä parempi). Paitsi että parhaan yleisfiiliksen saat mahdollisimman pienestä annoksesta(kun ei sivuoireet kiusaa), niin on myös helpoin sitten joskus pudottaa pois ja mitä pienempi annos niin sitä enemmän energiaa tehdä asioita! Toki annoksen pitää olla riittävä, että pysyy cravingit pois. Ei kannata kuvitella että isolla annoksella pystyisi vaan nauttimaan opiaattioloista päivät pitkät, koska olo tasaantuu hyvin pian hoidon alussa, oli annos mikä tahansa.
-Edgar Allan Poe

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Sun 07 Jul 2013, 07:54

Kyllä, asiallista :)

En mäkään usko et alan nostamaan jos ei lääkäri sitten nosta kysymättä :D Ihan hyvä näin. Ja ehkä sen "euforian" tunteekin juuri siinä kun on ollut niin helkatin kipeitä päiviä ( ennen kh:n alkua) ja siinä kun ei tartte ressata et jättääkö palaa tai kerääkö jotain helvetin bupreventtejä mitä litkuttaa sitten ku loppuu.. Vittumaista hommaa se oli mutta jonottaminen oli sen arvosta,, Ja tosiaan kuhan nyt sais sen rullaamaan kunnolla (tuki-asunto, tai yksityiseltä ja keskustasta, psykiatrianpuolelle ajat ja sieltä tohon mun 2 suuntaseen tai mikä onkaa häiriö niin joku tasottamaan sitä jne)

ja tosiaan ei haluta opiaatteja. Ittellä riittäny tuo puoliintumisaika ihan just hyvin, siis metadonillako se on pitempi?
googlettelin eilen niin oli jotain et joillakin buprenorfiini-potilailla on kh lääkkeenhaku mahdollista järjestää myös joka toinen päivä et juurikin sen pitkän puoliintumisajan takia,,ja sen oli kirjoittanut vielä oulun ylilääkäri (voin pasteta myöhemmin tähä topicciin sen jutun siitä)

nyt alkaa tulla kiire liottelee sitruunaa ja pilaamaan hampaat :D

Personaes
OD

Post by Personaes » Sun 07 Jul 2013, 11:25

Oon itekkin kuullut että jossain voi käydä ottamassa buprea joka toinen päivä.
Mutta pitkään käsitin että metiksellä olis pidempi puoliintumisaika. Nyt katsoin, niin metiksellä on wikipedian mukaan 36-55h kun buprella on 20–70h. Keskiverto taitaa olla samaa tasoa.

En kuitenkaan todellakaan ottaisi joka toinen päivä annosta. En vaan voi uskoa, että toisena päivänä pitäisi sellaisessa kunnossa, että voisi esim. painaa duunia tms.

Olis kiva lukea tarkemmin esim. buprenorfiini implanteista. Kuulostaa pirun käteviltä. Ite olin joitain vuosia sitten ottamassa, mutta tuli toinen vaihtoehto esiin.
Naloksoni implantti voisi taas olla aika kätevä korvaushoidon jälkeiseen elämään.
-Edgar Allan Poe

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Tue 09 Jul 2013, 17:47

Mä huomasin aamulla herääväni paleluun, oksetti myös.. Noh sit menin 16mg liottaa siin aamupäivästä ja helpotus tuli 2h kuluttua kunnolla ja sitä kesti sinne 16:00 kunnes nukahdin ja nytku heräsin 17:00 niin taas palelee ja äske hikoilutti.

Kuuluuko tähän että arvot heittelee tms että välillä tulee refloja? vaikka olen liottanut 16mg joka päivä kohta 4vkon ajan. Että outoa et tässä vaiheessa viekkarit tulee kehiin? voisko joku selventää....

Olen myös kuulut et tääläpäin on erittäin vaikea saada nostettua tuota määrää ja en halua itekkää että sitä nostettas. paitsi jos tätä helvettiä jatkuu vielä joka päivä. nyt taas hikoiluttaa,, jooh kyl mä reflat tunnistan. Mittasin myös kuumeen ( ei olllu aamulla eikä nyt iltapäivästä)

emt voinko tehdä jotain väärin liotuksessa? Jokainen hoitaja on sanonut että anna ne olla siellä vaan eikä tarvitse painaa kieltä tabletteja vasten. Noh, saanähä sanon kyllä tästä huomennakin hoitajalle.. Ei pahat ole mutta silti jos tää vielä tästä pahenee (koputan puuta) niin on kyl outoa. Jotain mun täytyy tehdä väärin liottamisen aikana.

Personaes
OD

Post by Personaes » Tue 09 Jul 2013, 19:53

En osaa sanoa.

Sillä kun itse olin buprella, niin oli mahdollista ottaa alku-illasta pienet tasaamaan oloa(sain virosta lääkkeet).

Siis juuri tuollaiseen jännään paleluun ja hikoiluun, en vaan olis varma että ne on refloja. Sillä myöhemmin metiksellä tuli vähän vastaavanlaisia oloja tuossa iltapäivästä ja kuulema silloin iltapäivällä on juuri eniten metistä(tai buprea) elimistössä. Eli ne voi olla ihan sivuoireita.

Tuossa yksi syy miksi pitäisi mielestäni olla ehdottomasti mahdollista ottaa lääke kahdessa osassa. Ei olisi vuoristorataa olojen kanssa, vaan pysyisi tasainen normaali olo ympärivuorokauden. Voithan kysyä että onko sun mahdollista saada ottaa osa lääkkeestä iltapäivällä. En kuitenkaan usko että on mahdollista, etenkään vielä kun sulla ei ole kotiannoksia.

Oon joskus mielestäni kuullut, että joku olis suomessakin saanut ottaa kahdessa osassa lääkkeen, erillaisen aineenvaihdunnan vuoksi.

En usko että annoksen nosto auttaa, päinvastoin, jos ne on sivuoireita niin pahenee vaan...
-Edgar Allan Poe

zerk
Moderator

Post by zerk » Tue 09 Jul 2013, 21:00

Mä pitäisin noita oireita myös ihan sivuvaikutuksina. Bupre toimii mun kokemuksen mukaan kielen alta vielä kauemmin kuin nokkaan vedettynä. Kuulostaa todella oudolta, että reflat alkais muka noin nopeasti.
^^@_

eNZYMe
OD

Post by eNZYMe » Wed 10 Jul 2013, 20:24

Sivuvaikutuksia itsekin veikkaisin. Vaikka vain n. 30% imeytyisi kielen alta, niin k-hoidossa käytettävä kokonaisannos on yleensä kuitenkin melko suuri. Saatan olla väärässä, mutta käsittääkseni myös Buprenorfiinin osittainen antagonisti-ominaisuus vahvistuu suurilla annoksilla. Saattaa johtua vaan annostelutavan ja annoksen eroista ja menee ohi ajan kanssa, kunhan keho tottuu tasaiseen annokseen ja aikatauluun.

Kannattaa varmaan kuulostella kuukausi vielä ja jos ei siihen mennessä auta, niin pyytää vaikka lisää annosta jos suinkin vaan onnistuu.

LeFairylette
OD

Post by LeFairylette » Wed 10 Jul 2013, 22:59

Luulisi että lääkäri säätää annosta jos ei tunnu toimivalta! En usko et kannattaa ressata. Kyllä ne reflatirallaatki siit sit lähtee, ehkä :D
Korvaushoito on musta kyl vähän tyhmä hoitomuoto..niinku siis subunisteille. Heskailijoille varmasti hyvä, mutta että samaa ainetta "korvaushoidossa", mihin on koukussa :down:
Anteeks että otin ton taas esille... Mut no, näin mun mielestä.

Kiitti ja kuitti (ja anteeksi....)
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!

Personaes
OD

Post by Personaes » Wed 10 Jul 2013, 23:22

BlisSeeker wrote:Luulisi että lääkäri säätää annosta jos ei tunnu toimivalta! En usko et kannattaa ressata. Kyllä ne reflatirallaatki siit sit lähtee, ehkä :D
Korvaushoito on musta kyl vähän tyhmä hoitomuoto..niinku siis subunisteille. Heskailijoille varmasti hyvä, mutta että samaa ainetta "korvaushoidossa", mihin on koukussa :down:

Moni ei ihan täysin ymmärrä korvaushoidon ideaa.

Tarkoitushan on että saadaan ongelmakäyttö loppumaan ja tasattua elämäntilanne niin että voi esim. kouluttautua, korjata sosiaalisia suhteita, treenata itseään parempaan fyysiseen kuntoon jne. Että sitten kun lääke lasketaan pois niin on mahdollisimman hyvät edellytyksen pärjätä ilman ja elää normaalia elämää.

Se että subunistille annetaan subua on epäolennaista, vaikka vähän turhaa, kun olis varmaan parempiakin(miedompia/riittäviä subunistille) vaihtoehtoja(kuten ite uskoisin vaikka tramadolin depotti muodossa kahdesti päivässä olevan). Pitää myös muistaa että subun rännääminen viihdekäytössä/olojen toivossa on eri asia kuin että annetaan sublinguaalisesti sen verran että tulee normaali olo. Jälkimmäisessä aivot saa korjattua sitä narkkamis-vuoristoradan aiheuttamia vaurioita aivoissa.

Omalla kohdalla olisin ite taas halunnut subulle(käytin pääosin kontteja, opiumia, jne. vahvoja jarruja), mutta jouduin taloudellisista syistä metadonille(täällä ei saa bupea). Sen myönnän että meidän korvaushoito systeemi on rikkinäinen ja typerästi järjestetty moneltakin kantilta. Pitäis olla useita eri vahvuisia korvaushoito lääkkeitä, pitäisi olla mahdollisuus lääkkeen ottamiseen kahdessa osassa. Hoitoon pitäisi päästä nopeammin(suurinosa vanhoista OC kavereista ei jaksa edes hakea, elämä niin hektistä joka päivä että ei kauheasti kiinnosta jos vuoden päästä pääsee hoitoon) ja kotiannoksia pitäisi saada enemmän.

Suomessa saa korkeintaan mitä, viikon lääkkeet(jos oot tosi pitkään tosi kiltisti), kun vaikka monessa muussa maassa saa viikonlääkkeet vaikka narkkaisi joka päivä muuta kovaa kamaa ja tyyliin kuukauden lääkkeet jos on kiltisti. Perseestä kun elämä pyörii hoidon ympärillä, minnekkään pidemmille lomille ei voi lähteä. Kaikinpuolin todella tiukat säännöt. Meillä on tyyliin maailman vaikein päästä hoitoon, pisimmät jonot ja tiukin kaikinpuolin. Mutta minkäs teet, kun keskiverto tallaajaa ei voisi vähempää kiinnostaa, päinvastoin, jos saisivat päättää niin ei olis hoitoa ollenkaan.
-Edgar Allan Poe

zerk
Moderator

Post by zerk » Thu 11 Jul 2013, 00:45

BlisSeeker wrote:Luulisi että lääkäri säätää annosta jos ei tunnu toimivalta! En usko et kannattaa ressata. Kyllä ne reflatirallaatki siit sit lähtee, ehkä :D

Miksi korvaushoito on sun mielestäsi typerää suburiippuvaisten kohdalla? Mitä väliä sillä muka on mihin opioidiin sattuu olemaan sillä hetkellä koukussa? Esimerkiksi Sveitsissä pollenisteille annetaan hoidossa heroiinia ja tulokset ovat olleet erittäin positiivisia. Onko se eri asia? Jos on niin miksi?
^^@_

LeFairylette
OD

Post by LeFairylette » Thu 11 Jul 2013, 01:26

mun mielstäni se ruokkii sitä addiktioo, kun annetaan sitä samaa ainetta. Tietty voin olla väärässä. Liian moni vaan menee sinne hoitoo vaan ja ainoastaan siksi, että saa valtiolta ilmaset doupit :down: se vituttaa siinä systeemissä...tietysti, ei kaikki niin tee, jollain voi toimiikki. Ai nii, mun piti kiittää ja kuitata, ja pyysin myöskin anteeksi, että ilmaisin mielipiteeni tässä topicissa(kin)...
Huh, en viitti kirjottaa enää... Vähän on pää sekasin, ja olen rämpyttäny luuria IHAN KOKO päivän... Vittu!
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Thu 11 Jul 2013, 08:27

Minulla on taas aineiden ju bupren HIMO kadonnut,. Ja hyvästi edennyt tämä korvaushoito ja tehnyt ainoastaan hyvää. Verenpaineet laski normeihin, sit kunto kasvaa näytän ihmiseltä taas ja tuntuu et pääkin selvenee :) Ja mä uskon taas siihen että elämä voittaa enkä kuole 10v sisällä johki yliannostukseen =)

Eise kaikkien YLEENSä kohalla toimi näin. tai mene. Kun ei usko tai leikittele. Mut jos tosissan ottaa ja menee omien periaatteiden ja moraalin mukaan niin hyvä tulee! tsemiä kaikille!

Personaes
OD

Post by Personaes » Thu 11 Jul 2013, 10:47

Liian moni vaan menee sinne hoitoo vaan ja ainoastaan siksi, että saa valtiolta ilmaset doupit
Tuo on tosi yleinen harhaluulo.

Korvaushoidossa, siitä lääkkeestä ei saa mitään oloja irti(ekojen viikkojen jälkeen). Ei sitten minkäänlaisia euforioita, nuokkuja tms. Itsellä on täysin normaali olo. Senhän takia esim. korvaushoito potilaat saavat ajaa autolla, on fakta että se ei vaikuta millään tavalla päihdyttävästi. Toki on niitä, jotka kuvittelee, että voivat vaan viihteillä hoidossa valtion rahoilla, meidänkin klinikalla niitä on käynyt, mutta ne poikkeuksetta tippuu hoidosta pois hyvin pian alusta, juuri sen takia, kun tajuavat että tästä ei saa oloja ja lopettavat hoidon/tai heitetään pihalle kun tulee ohikäyttöä.

Eli korvaushoitolaiset(jotka siinä hoidossa on pidempään kuin ~1kk), on siinä sen takia että saa korjattua elämäänsä.

Eikä sun tarvi anteeksi pyydellä siitä, että et ole perillä näistä asioista. Moni ajattelee tuolla tavalla, tietämättä kuitenkaan mitä se todellisuus on.

Mielestäni korvaushoito hyvin hoidettuna, on erittäin onnistunut ratkaisu pitkään opiaattiriippuvaisena olleille. Hektinen nisti-elämä riskikäyttäytymisineen ja mahdollisine rikoksineen muuttuu selväpäiseksi elämäksi, jossa ei tee mieli kamaa, voi opiskella ammatin, mennä töihin, korjata suhteita vanhoihin tavis-kavereihin, korjata fyysistä kuntoaan, hankkia uusia harrastuksia ja kavereita. Paitsi että opiaatti-nistin hoito tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi kuin kadulla oleva opiaatti-nisti, niin potilaan itsensä kohdalla muutos on hyvin dramaattinen ja tällä saadaan poistettua niin paljon epätoivoa ja pahaa oloa. Boonuksena kuntoutetusta nististä kun tulee tavallinen veronmaksaja(kuten itsestäni) niin yhteiskunta paitsi säästää, niin myös tienaa tällä hoidolla.

Tämä on ainut vaihtoehto mitä tulee pitkään hidasteista koukussa olleille!

Edit.

Panda sulle hyvä vinkki korvaushoitoon.

Rupea harrastamaan liikuntaa(jos et jo harrasta). Mielestäni tämä on hoidon kannalta yksi keskeisimpiä asioita. Paitsi että parantaa itsetuntoa&mielialoja niin säännöllinen liikunta parantaa yleisvointia, vähentää sivuvaikutuksia ja tuo miellyttävän olon. Omalla kohdallani tämä oli tärkein osa hoitoa.

Muutenkin kannattaa olla aktiivinen, lääke voi passivoida jos antaa sen passivoida, sen takia kannattaa olla mahdollisimman aktiivinen! Onnea hoitoon!
-Edgar Allan Poe

cook
Lepakko

Post by cook » Fri 12 Jul 2013, 11:20

Mutta kuinka moni menee korvaushoitoon taloudellinen hyöty mielessä? Määrätään iso annos xonea, alkuliottelun jälkeen pikkuhiljaa apteekista hakemaan tavaraa. Käyttää itse huomattavasti pienempää annosta, loput myyntiin.

Tämä on ainoa mieleentuleva tapa miten korvaushoitoa voi hyväksikäyttää. Eikö se välillä näinkin mene? Vai mistä ne xonet kaduille ilmestyy.

Personaes
OD

Post by Personaes » Fri 12 Jul 2013, 11:50

cook wrote:Mutta kuinka moni menee korvaushoitoon taloudellinen hyöty mielessä? Määrätään iso annos xonea, alkuliottelun jälkeen pikkuhiljaa apteekista hakemaan tavaraa. Käyttää itse huomattavasti pienempää annosta, loput myyntiin.

Tämä on ainoa mieleentuleva tapa miten korvaushoitoa voi hyväksikäyttää. Eikö se välillä näinkin mene? Vai mistä ne xonet kaduille ilmestyy.
No ei kyllä mene noin ollenkaan.

Suuriosa ei saa kotiannoksia kuin yhden viikossa, niin ei siinä kauheasti taloudellista hyötyä tule vaikka sen myisikin. Ne taas jotka on kuntouttavassa ja saa kotiannoksia, niin on töissä/koulussa ja tarvii sinne omat lääkkeet. Ei tulis itellä mieleenkään myydä kotiannoksia, vaikka maksettaisiin kuinka paljon, enkä tiedä tai ole kuullut kenestäkään kuntouttavassa, jotka kotiannoksiaan myisi. Ylläpidossa on joskus tyyppejä, jotka ovat satunnaisesti osan siitä viikonloppu annoksestaan myynyt, mutta ite en tiedä kuin 2 tapausta varmaan 5v sisään eikä kumpikaan ole enää hoidossa.

En tiedä onko tilanne muualla toisenlainen, mutta xonet ei välttämättä ole korvaushoito potilailta.

Kyllä ajatus että joku jonottaisi jopa vuoden hoitoon ja kävisi kaikki ne ruljanssit läpi, vain sen takia että voisi myydä muutamia hassuja milligrammoja/vko(ja kärsiä refloja sen takia) tuntuu typerältä.
Toki on niitä poikkeustapauksia, joilla on ohikäyttöä ja jos tarvitsee niihin kipeästi rahaa, niin voi poistaa omaa lääkettään. Mutta tuo porukka lentää hoidosta aika pian pois, eikä saa edes kotiannoksia kun kuitenkin jäävät ennen pitkää seuloissa kiinni.
-Edgar Allan Poe