Lopettaminen (ja vähentäminen)

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
zerk

Re: Lopettaminen (ja vähentäminen)

Post by zerk »

Vai että vain jesse voi pelastaa addiktiolta?

Mä en edes tiedä mitä sanoa.
rlsmooth
Apteekki

Post by rlsmooth »

Jep kuulostaa jotenkin surulliselta, ettei luota itseensä vaan täytyy ulkoistaa paraneminen mielikuvitusolennoille.
frapathea

Post by frapathea »

rlsmooth wrote:Jep kuulostaa jotenkin surulliselta, ettei luota itseensä vaan täytyy ulkoistaa paraneminen mielikuvitusolennoille.
Vielä surullisemmalta levittää uskonnollista propagandaa sellaisten ihmisten parissa jotka vaikean tilanteensa takia saattavat hyvinkin olla vaikutusherkissä tiloissa.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Hyvä, jos avun löytää jostain - vaikka sitten Jeesuksesta. Miksi ei?

Kaipa kaikilla on oikeus uskoa, mihin haluavat. Yhtälaista oman aatteensa tuputtamista moni ateisti harrastaa, kuten esim. rlsmooth sinä teet viestissäsi.

En toivoisi foorumille paasausta sen enempää uskovaisilta kuin ateisteiltakaan (paitsi jos keskustelu keskittyy nimenomaan uskontoihin ja elämänkatsomukseen). Jos minä haluan uskoa lentävään spagettihirviöön ja se auttaa mua parantamaan mun elämäntapoja, eiks se oo ihan hyvä juttu? Eikä oo tarkotuksena vähätellä uskoa Jumalaan tai Jeesukseen tällä, vaan tuoda esiin sitä näkemystä, että uskosta voi saada paljon voimaa moniin asioihin ja se voi olla tosi hyväksi, riippumatta siitä, vastaako se objektiivista todellisuutta vai ei (ja mikä lopulta vastais muutenkaan).

Sitä paitsi, toimiihan placebokin.

Omasta henkilökohtaisesta uskostaan saa mun mielestä ihan vapaasti kertoa täällä (mut käännyttämiset jääkööt pois). Toki ei ehkä ole hyvä lähtökohta viljellä näkemystä, että ilman uskoa ei voisi onnistua lopettamaan - kyllä voi. Mutta se on totta, että usko auttaa monia. Joitain voi auttaa sit taas meditointi, parisuhde, lapsen saaminen tai joku muu juttu elämässä.

Uskokaan ei ole aina pysyvä juttu. Mä oon aikanaan kokenut uskoontulemisen. Ja sit uskosta luopumisen. Nykyään en enää tiedä mistään mitään. Yritän pitää kaikki vaihtoehdot avoinna ja välillä kyseenalaistan, onko mitään objektiivista koskaan mahdollista tietääkään.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
frapathea

Post by frapathea »

wRRa wrote:Hyvä, jos avun löytää jostain - vaikka sitten Jeesuksesta. Miksi ei?

Kaipa kaikilla on oikeus uskoa, mihin haluavat. Yhtälaista oman aatteensa tuputtamista moni ateisti harrastaa, kuten esim. rlsmooth sinä teet viestissäsi.
Ömm, ei. Ateismi on jumaluskon puutetta eikä mikään yhtenäinen dogmaattinen aate, toisin kuin järjestäytyneet uskonnot. On täysin eri asia tulla lopettamisketjuun levittämään väitettä siitä että vain uskomalla uskontoon x voit päästä eroon koukusta kuin huomauttaa väitteen problemaattisuudesta. Toisessa myydään aatetta x vaikuteherkässä tilassa oleville, toisessa kritisoidaan aatetta x ja sen mainostamisen vastuuttomuutta tällaisessa tilanteessa. Vissi ero.

Jokainen saa toki uskoa mihin haluaa, mutta uskon tuputtaminen problemaattisissa paikoissa on asia erikseen.
porter

Post by porter »

Kyllähän ateismi on oma uskontonsa, uskotaan siihen ettei ole mitään ja sitten pilkataan kaikkia joilla on Jumala usko. Minä en ateisteja pilkkaa, mieluiten keskustelen asioista järkevästi enkä lähde pilkkaamaan.

Sanon vain että minun kohdallani ei toiminut terapiat eikä mikään maallinen, aina ratkesin vaan uusiksi ja uusiksi.
Hyvä jos jollain toimii, minulla ei toiminut.

On se jännää jos minä pelkällä placeboolla ja flippaamalla Jeesuksesta pääsen eroon douppiperkeleestä, kannattaa itsekin olla nöyrä ja kokeilla "placebota".

Enkä ketään käännytä, kerron vain vaihtoehdoista näissä asioissa.

Onko se sitten täysin irtipääsemistä, että vielä 10vuoden päästäki pitää ravata na/aa kerhoissa tai ratkeaa? En nää sitä minään vapautumisena täysin.

ja jos sanotaan että on ahdasmielistä ja outoa uskoa vaan Jeesuksen Jumaluuteen ja sitten itse ei yritetä kuitenkaa ollenkaa pitää mahdollisuutta asiaan että asia onkin näin.. niin kyllä se ahdasmielisyys on jossakin muualla kuin minussa :) .
Masis
Psykonautti

Post by Masis »

Ateismi on yhtä paljon uskonto kuin nappien keräilemättömyys on harrastus.
getto
Apteekki

Post by getto »

frapathea wrote:
rlsmooth wrote:Jep kuulostaa jotenkin surulliselta, ettei luota itseensä vaan täytyy ulkoistaa paraneminen mielikuvitusolennoille.
Vielä surullisemmalta levittää uskonnollista propagandaa sellaisten ihmisten parissa jotka vaikean tilanteensa takia saattavat hyvinkin olla vaikutusherkissä tiloissa.
Sä teet frapa kyl täysin samaa...
Last edited by getto on Tue 16 Sep 2014, 01:17, edited 1 time in total.
getto
Apteekki

Post by getto »

porter wrote:Kyllähän ateismi on oma uskontonsa, uskotaan siihen ettei ole mitään ja sitten pilkataan kaikkia joilla on Jumala usko. Minä en ateisteja pilkkaa, mieluiten keskustelen asioista järkevästi enkä lähde pilkkaamaan..
Usko on päätös, samoin kuin olla uskomatta on päätös. Yleensä ihmiset käsittää sen niin et puhutaan johonkin uskomisesta mut täs asias puhutaan päätöksestä uskoo jonka päälle se konkreettinen usko muodostuu, näin siis niissä tapauksissa joissa uskoa Jumalaan tai yliluonnollisiin asioihin ei lähtökohtaisesti ole. Joissain tapauksissa ihmiset ovat tietoisia näistä asioista ja tietoisesti myös päättävät olla Jumalaa ja poikaa, Jeesusta vastaan.

Joka tapaukses suurin osa ihmisistä on niitä jotka päättävät olla uskomatta, olivatpa sitten evankeliumin todellisuudesta tietoisia tai eivät. Tämän voi nähdä maailmalla jo siinä et ihmiset kaikkoo Jeesuksen nimee mut saatana on kuitenkin ihan jees.
Last edited by getto on Tue 16 Sep 2014, 01:18, edited 1 time in total.
porter

Post by porter »

Joo, päätöksiä kyllä!

Vaikka varmaan jonkinlaista "vihaa" herättää se että todistaa Jeesuksesta, niin kuitenkin itse rakastan teitä ihmisiä ihmisinä ja toivon parasta jokaiselle! :love:
getto
Apteekki

Post by getto »

Niin, ja itsekin pääsin silloin pari vuotta sitten huumekoukusta pitkän yrittämisen jälkeen nimenomaan rukoilemalla Jeesukselta apua. Helmikuussa lopetin luovan käytön ja röökkaamisen seinään, tämänkin tein Pyhän Hengen vaikutuksen alaisena. Pyhä Henki on valtava voima jonka saa lahjana (kuten paljon muutakin, kannattaa lukee armolahjoista) kun tekee päätöksen uskoa Jeesukseen. Vaikka ihminen itsessään olisi kuinka heikko Pyhä Henki voi tehdä hänestä vahvan.

Edit:

Komppaan vielä Porteria siinä että ootte kyllä todellakin todella rakkaita, sen takia me tätä evankeliumiakin täällä blastataan :D
zerk

Post by zerk »

I don't want to live on this planet anymore. En mä millään kykene näkemään ateismia uskontona. Ainakin se on paljon rationaalisempi tapa tarkastella asiaa ja tehdä päätöksiä. Jos ihminen tekee oikein vain siksi, että uskonto velvoittaa, niin eikö se tee siitä aika huonon ihmisen?

Voi tulla porterille vielä tosi kova paluu arkeen kun jossain vaiheessa jesse ei enää jeesaakaan. Oon nähnyt miljoonaan kertaan, että mainostetaan nopeasti lopettamisen jälkeen miten helppoa se on, ja vannotaan ettei ikinä enää doupata, kun ollaan tultu "uskoon". Sitten 6kk-1,5v välissä tuleekin se vaikein vaihe ja retkahdus. Toivon toki ettei näin pääse käymään, mutta tää kaikki on nähty liian monta kertaa.

Mua vituttaa suunnattomasti se, että jesseen hurahtaneet lähestulkoon poikkeuksetta mainostavat ettei lopettaminen ole mahdollista ilman jesseä. "You are powerless" "olet heikko ilman jeesusta", vittu mitä paskaa.
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

Mä en usko "mihinkään". Olen onnistunut olemaan pian sen 3 kuukautta selvänä. Mieli tekee kaikkee douppii ihan sikana, enkä oo tehny mitään "loppuun asti streittinä" lupausta.
Joku voi toki saada uskosta voimaa. Eikä siinä mitään.
Mut eikö se ois kivempi sanoa että"olin vahva ja lopetin narkkaamisen" ku antaa siitä kovasta työstä propsit jollekkin olemattomalle taruhahmolle...
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!
frapathea

Post by frapathea »

getto wrote:
frapathea wrote:
Sä teet frapa kyl täysin samaa...
En tee etenkään lopettamiseen liittyvissä ketjuissa, enkä kyllä muutenkaan tuputa uskonnollisia aatteita joiden todenperäisyyttä en pysty osoittamaan.

Uskontokeskustelu loppuu nyt ja jatkossa ei sitten mainosteta niin uskontoja, homeopatiaa, enkelikristalleja kuin mitään muutakaan huuhaata ainoana keinona lopettaa "oikeasti".
getto
Apteekki

Post by getto »

frapathea wrote:
Uskontokeskustelu loppuu nyt ja jatkossa ei sitten mainosteta niin uskontoja, homeopatiaa, enkelikristalleja kuin mitään muutakaan huuhaata ainoana keinona lopettaa "oikeasti".
Tos ei oo nyt mitään järkee, jos Jeesukselta on mahdollista saada apua lopettamiseen niin siitä todellakin pitää mainita täällä ketjussa?
Last edited by getto on Tue 16 Sep 2014, 12:08, edited 1 time in total.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

getto wrote:Tos ei oo nyt mitään järkee, jos Jeesukselta on mahdollista saada apua lopettamiseen niin siitä todellakin pitää mainita täällä ketjussa?
Frapa sanoi, että ei mainosteta mitään ainoana keinona lopettaa.

Pitäiskö uskontokeskustelu splittaa jos siitä kerran riittää vielä jauhamista?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
getto
Apteekki

Post by getto »

wRRa wrote:
getto wrote:Tos ei oo nyt mitään järkee, jos Jeesukselta on mahdollista saada apua lopettamiseen niin siitä todellakin pitää mainita täällä ketjussa?
Frapa sanoi, että ei mainosteta mitään ainoana keinona lopettaa.

Pitäiskö uskontokeskustelu splittaa jos siitä kerran riittää vielä jauhamista?
Hyvä huomio! En mä ainakaan näe tarvetta splittaamiselle.
porter

Post by porter »

Minulla on ainakin pokkaa myöntää, että olin liian heikko itse lopettamaan ja jos se on teiti mielestä mielikuvitusolento ja placebo joka jeesas, niin olkoot :mrgreen: .
Sinäkin Zerk nyt selvästi vain kieliposkella odotat minun retkahtamistani, ainakin se huokuu sinun kirjoituksistani. Voisit sitten sanoa "katsokaa mitä sanoin, pelkkä yksi sekopää taas lisää"
Tossa jo sanoinkin että se oli MINULLE ainoa keino, selvästi jengin mielestä olisi parempi vain" vahvana itsenäisesti " jatkaa douppaamista, kuin uskoa Jumalaan. "Mielummin vahva ateisti, kuin heikko pyhä kieriskelijä joka saa apunsa muualta".

Siitä tietää että olen löytäny oikean asian, kun ei oikeasti enään huvita vilkuilla taaksensa kokoajan ja palata oksennuksellansa kuin koira.
frapathea

Post by frapathea »

porter wrote:Tossa jo sanoinkin että se oli MINULLE ainoa keino
Et sanonut. Miksi koetat valehdella, kun tuo sun viestis yllä selvästi sanoo:
Sitä on tosi vaikea selittää, mutta on siinä perää ettei näistä asioista mikään muu vapauta TÄYSIN kuin Jeesus tai kuolema.
porter

Post by porter »

porter wrote: Sanon vain että minun kohdallani ei toiminut terapiat eikä mikään maallinen, aina ratkesin vaan uusiksi ja uusiksi.
Hyvä jos jollain toimii, minulla ei toiminut.
On se jännää jos minä pelkällä placeboolla ja flippaamalla Jeesuksesta pääsen eroon douppiperkeleestä, kannattaa itsekin olla nöyrä ja kokeilla "placebota".

Enkä ketään käännytä, kerron vain vaihtoehdoista näissä asioissa.

Onko se sitten täysin irtipääsemistä, että vielä 10vuoden päästäki pitää ravata na/aa kerhoissa tai ratkeaa? En nää sitä minään vapautumisena täysin.
ja korjasin frapathea noin hiukan asiaa.. :roll:

Jokseenkin huvittavaa, miten kovaan ajojahtiin lähdetään heti kun joku tuo oman muista radikaalisti eroavan näkökantansa omasta kokemuksestan esiin.

Haaskalinnut kieliposkella odottaa milloiin ratkeaa että pääsisi mässäilemään jutuilla :mrgreen: .

Ja frapa, kerro miten se on TÄYSIN asioista vapautumista, jos 10vuodenkin päästä se kalja maistuu vielä suussa ja mieli kovasti tekisi?
Last edited by porter on Tue 16 Sep 2014, 14:13, edited 1 time in total.
zerk

Post by zerk »

porter wrote:
porter wrote:
Ja frapa, kerro miten se on TÄYSIN asioista vapautumista, jos 10vuodenkin päästä se kalja maistuu vielä suussa ja mieli kovasti tekisi?
Miten sä voit tietää olevasi 10 vuoden päästä täysin vapautunut addiktiosta?
porter

Post by porter »

Koska olen jo vapaa asiasta ja minun ei tarvitse märehtiä menneitä.Minä en tiedä mitään, minä vain uskon .

Jos sanotte minua heikoksi, koska teidän mielestänne turvaudun mielikuvitusasioihin, niin eikö se lopetuksen voima silloin tule kuitenkin minusta eikä Jumalasta? Minä uskon että se tuli Jumalalta ja te sanotte minun olevan heikko koska tarvitsin Jumalaa ja ette kuitenkaan edes usko Jumalaan johon minun piti turvautua, eli se voima silloin teidän logiikalla kuitenkin tuli minusta itsestäni. :up:
zerk

Post by zerk »

Mun mielestä lopettaminen on aika heikolla pohjalla jos se kaikki tulee pelkästään uskoon tulemisesta. Esimerkiksi tämän takia pidän monien harjoittamaa päihteitä lopettavien aivopesua uskonnolla aika paskana asiana.

Mä toivon porter ihan vilpittömästi, että sä pystyt pysymään selvänä loppuelämäsi ajan. En mä todellakaan toivoisi kenellekään retkahdusta. Mä olen vain nähnyt sen tapahtuvan tosi monta kertaa näissä tapauksissa.
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

Asiaa zerk. Tää valaistuminen kestää jonkin aikaa...ja kun se on "ohi" alkaa taas doupit kiinnostaa, vaikka ensin ollu sitä mieltä ettei koskaan enää mitään sellasta paskaa....nähty.
Minä löydän sen voiman olla douppaamatta ihan itsestäni ja omista tarpeistani. Helppoo se ei ole ja mieli tekee usein luovuttaa, mutta en anna nyt periksi.
Kaikilla on omat selviytymiskeinot. Mutta yks tietty ei sovi kaikille...
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!
doof
Kameleontti

Post by doof »

Imo ei sekään oo kunnon vapautta jos on koukussa johonki uskontoon? Riippuvuus seki mutta varmaan iisimpi. Tästä huolimatta toivottavasti usko pysyy yllä ja zemiä =)
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

On uskonto varmasti monelle douppia parempi vaihtoehto. Antaa suunnan ja sisältöä elämään. Vahvoja ja syvällisiä kokemuksia. Näin semi-nisti ateistina ymmärrän kyllä, vaikken itse mihinkään uskontoon itse liittyisi.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Mun mielestä jos uskoa voi käyttää voimavarana mistä tahansa ongelmasta vapautumiseen niin se on silloin hyvä ja kannattava juttu. Uskomuksiinkin voi joskus ottaa toisenlaisen näkökannan: Ei aina tarvitse miettiä, mikä on totta, koska loppujen lopuks objektiivisen totuuden tietäminen ylipäätään on aika hankalaa ellei mahdotonta. Joskus voi pysähtyä pohtimaan myös sitä, mihin kannattaa uskoa. Jos johonkin asiaan uskominen parantaa omaa elämänlaatua, why the hell not?

Usko voi olla tosi hyvästä niin kauan, kun siitä nimenomaan saa voimavaroja kohdata vaikeuksia yms. Uskonnot sen sijaan voivat aiheuttaa aika paljonkin pahaa, kun ne on organisoituneita ja niiden avulla lietsotaan ihmisiä tekemään ties mitä iljettävää. Mut jos mietitään et kannattaako uskoa vai ei, niin tässä tapauksessahan ei enää kannattaisi.

Itse ainakin jonkin verran kykenen tekemään valintoja sen suhteen, mihin uskon. Joihinkin asioihin uskon vaan, koska haluan uskoa ja koen et siitä on mulle hyötyä, riippumatta siitä, voiko niitä objektiivisesti todistaa paikkansa pitäviksi. Sit on tietysti myös eri juttu tuomita muiden subjektiiviset todellisuudet ja väittää omaansa ainoaksi oikeaksi.
getto
Apteekki

Post by getto »

wRRa wrote:
Usko voi olla tosi hyvästä niin kauan, kun siitä nimenomaan saa voimavaroja kohdata vaikeuksia yms. Uskonnot sen sijaan voivat aiheuttaa aika paljonkin pahaa, kun ne on organisoituneita ja niiden avulla lietsotaan ihmisiä tekemään ties mitä iljettävää. Mut jos mietitään et kannattaako uskoa vai ei, niin tässä tapauksessahan ei enää kannattaisi.
Jea... Tuon uskonto-termin takia monella ihmisellä on niin vääristynyt kuva uskosta nykypäivänä. Ei sitä niin pitäis hoitaa et lapsille ensin opetetaan kristinuskoo ja juutalaisten historiaa ja sitten muita _uskontoja_. Jotkut löytävät Jeesuksen ja ymmärtävät sit minkä takia uskovat hänestä niin paljon blastaavat. Voisin totta puhuakseni sanoo et elämä on melkein helpompaa kun ei oo uskossa, mut uskovalle se on sen vaivan arvosta kuitenkin sillä siinä todella ollaan elävien asioiden kanssa tekemisissä ja sen saa kyllä huomata. Mut ihminen voi myös kuolla hengellisesti ts. luopua uskosta jos sitä ei pidä elos ylistämällä ja lukemalla Raamattua. Seurakuntayhteyteen hakeutuminen ja kasteella käyminen kuuluu asiaan uskonratkaisun tehdessä ja seurakunnasta löytää myös uusia ystäviä, mikä on etenkin doupin lopettamisen kannalta merkittävä asia.

Jos vaan jatkaa muuten samaa elämää mitä ennen, ainoo vaan että ei käytä douppia, niin silloin "sortuminen" ennenpitkää on kyl aikas varmaa. Jos joku todella haluaa täysin aivan kokonaan eroon doupista loppuelämäkseen niin se vaatii kyl uuden elämän alottamista.

Itse en näe siinä pointtia että olisin loppuikäni absolutisti päihteiden suhteen, mutta näkökulmani asioihin ovat muuttuneet paljon. Ennen ne olivat itselleni mieluisia, mutta nykyään koen niiden olevan pitkällä aikavälillä itselleni hyväksi. Eikä mun elämä oo muutenkaan ollu uskoontulon jälkeen niinkään taistelua olla ilman douppia, sain vaan niin paljon muuta ajateltavaa silloin, eikä nykyisessä elämäntilanteessa tulisi kuuloon lähteä radalle tuosta noin. Mut se on henkilökohtaista, huomioon ottaen senkin että en kyseisenä tapahtuma-ajankohtana ollut koukussa mihinkään, vaan käyttöni oli hyvin hallinnassa ja olin siihen erittäin tyytyväinen. Niin siis silloin ajattelin, nyt kun katson taakse niihin aikoihin niin kyllä mä olin aika sekaisin sillai yleisesti.

Enzymelle kiitos ja zemiä kans pykälään :)
Last edited by getto on Thu 18 Sep 2014, 21:04, edited 1 time in total.
porter

Post by porter »

Olisi pitänyt muotoilla tuo alunperin paremmin, että minulla oli vainainoastaan yksi oikea vaihtoehto lopettamiselle (joka kanssa kestää). :mrgreen: Mutta siis itselleni tosiaan oli yksi ainoa tie , tunnustin että olen vajavainen ihminen joka tarvitsee jotain muuta apua kuin vaan omia ponnisteluja . Se joka uskoo että se oli Jumala niin tietää että olen vajavainen mutta Jumala auttoi minua, ja se joka ei usko Jumalaan niin on ainakin uskottava että jostain se voima minulla kumpuaa. :) Tsemppiä kaikille, keinoista viis!

Toivon ettei kelläkään jäisi ylpeydestään kiinni nämä asiat.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Mut tost uskontohommasta pakko vielä sen verran kertoa omia kokemuksia, että mähän tosiaan tulin uskoon joskus 15-vuotiaana ja lopetin kuosailun. Sitä kesti ehkä vuos tai puoltoist, sit alko meiningit taas ja se uskokin hävis sit jossain vaihees.

Olin kyl tosi hurmoksessa silloin ja kelasin et nyt oon saanut uuden suunnan elämälleni, Jumala jeesaa mua jne. Hengasin seurakuntapiireissä ja menin isosekski pari kertaa.

Nykyään tää tuntuu tosi etäiseltä ja oudoltakin jopa vähän. Mut sillon koin saaneeni Jumalalta jonkun merkin (eräs seurakuntalainen rukoili mun puolesta yhtä juttua ja se tapahtui) ja sitä kautta tulin uskoon. Nykyään en enää pidä kyseistä tapahtumaa todisteena mistään suuremmasta ja kykenen selittämään sen muilla tavoilla.

Tarkoitus ei ole lannistaa teitä uskovaisia, vaan muistuttaa ainoastaan siitä, että kuosiongelmat voi nostaa päätään pitkän ajankin päästä kaikesta huolimatta. Sillon kannattaa pysyä vahvana, vaikka se usko horjuiskin.