Mielialalääkkeet

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
zero
Kameleontti

Mielialalääkkeet

Post by zero »

moi. onko mielialalääkkeistä mihinkää? vai onko koko lääkitys yhtä suurta kusetusta/rahastusta? vai tarviiko siihen rinnalle jonku terapian tai vastaavaa? oon kokeillu sepramia, kaks kertaa efexoria, nyt oon pari kuukautta syöny cipralexia. kaikilla eri annoksilla tullu koitettua, eipä vaan tunnu auttavan vaikka rivoja syön tos niitten sivussa ni kyllä silti ahdistaa ja masentaa.

fyysinen kunto on myös heikko mikä voi tietysti vaikuttaa asiaan, joku urheilu vois kenties jeesaa? vai pitäskö yleensäkki hommaa elämää jotai tekemistä? mutta miten ne muka auttais ahdistuksee, sosiaalisii- ja julkisii pelkoihi? en usko.

onko joku oikeesti löytäny lääkkeitten kanssa avun tämmöisiin oireisiin? päihteitä ei nyt hirveesti oo menny mitä nyt viikonloput dokatessa ja sillontällön jotain muutakin. deeleistä oon pysynyt nyt jonkun aikaa irti, pahoja matkoja niistä vaan saa.

ihmetyttää vaan että mikä tässä auttais. vai auttaako mikään. no, päivä kerrallaan niinku sanotaan. ei täs muuta. heips.
artemisia absinthium
Apteekki

Post by artemisia absinthium »

Omalla kohdalla masennuslääkkeet vaan pahensi oloa. Olo on kohentunut huomattavasti, kun aloitin säännöllisen liikunnan ja syön terveellisesti!
Kuulostaa ehkä tosi tylsältä, mutta liikunta todellakin auttaa (:
Super Perio
Karvakuono

Post by Super Perio »

Ssri-lääkkeet on IMHO täyttä hevonpaskaa. Ei kannata käyttää ellei halua turruttaa päätään (myös alapäätä) ja muuttua zombiksi. Masennukseen ja ahdistukseen määrättiin cipramilia muttei se noihin paljon auttanut. Masennusta se vain pahensi kun huomasin ettei aivot enää toimi kuten pitäisi. Onneksi kaikki palasi ennalleen kun lopetin cipramilin syömisen. Mielialaan on auttanut vitusti paremmin pellavansiemenöljy.
zero
Kameleontti

Post by zero »

juujuu. mut ahistus sellast tasoo et ei himast pois pääse ennenku rivoja saa naamaa. mitä tuo optipar muuten sisältää/on?
Super Perio wrote:Ssri-lääkkeet on IMHO täyttä hevonpaskaa. Ei kannata käyttää ellei halua turruttaa päätään (myös alapäätä) ja muuttua zombiksi. Masennukseen ja ahdistukseen määrättiin cipramilia muttei se noihin paljon auttanut. Masennusta se vain pahensi kun huomasin ettei aivot enää toimi kuten pitäisi. Onneksi kaikki palasi ennalleen kun lopetin cipramilin syömisen. Mielialaan on auttanut vitusti paremmin pellavansiemenöljy.
eli ssri:t jättää ja rouskia rivoja vaan? emmä sillee, täytyy lääkärin kans jutella.
figaro
Karvakuono

Post by figaro »

zero wrote: juujuu. mut ahistus sellast tasoo et ei himast pois pääse ennenku rivoja saa naamaa. mitä tuo optipar muuten sisältää/on?
Optipar sisältää paroksetiiniä, mikä on SSRI-yhdiste (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor), estää serotoniinin liikapoistumisen reseptoreista, tms. Samaa tavaraa ku Paxil jenkeissä.
Super Perio
Karvakuono

Post by Super Perio »

zero wrote: eli ssri:t jättää ja rouskia rivoja vaan? emmä sillee, täytyy lääkärin kans jutella.
No en ihan tuota tarkoittanut, voihan sitä kokeilla. Ehkä ne toimii oikeastikin joillakin. Se on vain valittava kumpi on isompi paha, oireet vai sivuoireet.
zero
Kameleontti

Post by zero »

aivoruoska wrote:itse oon syönyt joskus zoloftia (ssri) ja nyt cipralexia (ssri)

ainoat sivuvaikutukset on että ekan viikon verran on maha sekaisin. eikä niihin jää koukkuun, voi lopettaa millon huvittaa.
.
onks tää cipralex jeesannu?

ja häränpaskaa ettei jää koukkuun, ei näihin välttämättä, mutta efexorista varsinkin sai kivat olot ku ei muutamaan päivään ottanu. niitä en kyllä muutenkaan voi suositella kenellekkään.

edit: ite en oo kyl täst cipralexist huomannu minkäänlaisia sivuoireita, ehkä snadii ruokahaluttomuutta mut sekin voi ihan muista jutuista johtua.
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

Cipralex lääkitys oli mulla yhtä helvettiä.. levottomuutta, aggressiota, tunnekylmyyttä jne.. pelottavaa.
Mä en henkilökohtaisesti suosittelis kenellekään mielialalääkkeitä.
Keep it unreal.
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

Kyllä mulla tuli jonkinnäköiset vierotusoireet kun lopetin Cipralexin..
Jäi sen jälkeen kammo niihin lääkkeisiin. Sanoin lääkärille etten niihin enää koske.. Sain sitten Xanorit, joka loppupeleissä sekin vain pahensi tilannetta.
Ja tottakai ollaan yksilöitä. Joillekin haitat ovat hyötyä pienemmät.
Voihan tosiaan olla että jokin lääke sopisi itellenkikin, mutten sitä rupea haeskelemaankaan.

Sitäpaitsi eihän mielialalääkkeistä tiedetä läheskään niin paljoa kuin lääkärit antavat ymmärtää.
Keep it unreal.
zero
Kameleontti

Post by zero »

aivoruoska wrote:ja cipralexista lääkäri ainakin sanoi että voi lopettaa ihan milloin huvittaa.
joo näin sanoivat myös efexorista.

mut kumma juttu kun mitkään ssri:t/snri:t eivät tunnu vaikuttavan psyykkisesti suuntaan eikä toiseen. oon kyl aika huono tunnustelemaan omaa psyykettä et en tiedä sit, ku en tiiä oikeestaan ees mikä mun päässä on. ja se on paha jos ite ei tiiä ni ei sitä kukaa muukaan voi tietää, kertokaa mulle mikä mul on? hä
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

zero wrote:[...]oon kyl aika huono tunnustelemaan omaa psyykettä et en tiedä sit, ku en tiiä oikeestaan ees mikä mun päässä on. ja se on paha jos ite ei tiiä ni ei sitä kukaa muukaan voi tietää, kertokaa mulle mikä mul on? hä
Pitää vaan kuunnella itteään.. Lääkkeethän vaan siirtää ongelmaa tai voi ne sitä pahentaakin.
Keep it unreal.
catha
Psykonautti

Post by catha »

Mulla cipralexista on ollut apua, eikä ole tullut sivu oireita. Ei pöhnää tai mitään muutakaan. Cipralex on lievittänyt valtavasti paniikkihäiriötä, auttanut sosiaalisiin fobioihin ja nostanut paljon masennuksesta ylös päin.

Se etteikö aiheuta riippuvuutta on paskan jauhamista. Kaksi päivää kun olen ilman cipralexia alkaa huimaus ja kolmantena päivänä tulee lisäksi pahoinvointi ja heikotus. Pidempää aikaa en olekkaan ollut ilman.

Bentsoilla ei saa kuin siirrettyä ongelmaa, mutta ssri-lääkkeet on eri juttu. Ne auttavat todellisesti sairauteen masennus korjaamalla aivojen serotoniini tasoa normaalimmaksi ja pitkä aikaisella käytöllä muutokset jäävät pysyvämmiksi. Tosin pelkällä lääkityksellä ei voi parantua, jos oikeasti sairastaa depressiota. Silloin siihen tarvitaan terapia lisäksi.

Minäkin otin viimeisenä oljen kortena lääkkeet, jota en ole jälkeen päin katunut yhtään. Ne ovat auttaneet minua sen verran paljon lähemmäksi ihmis arvoista elämää.
catha
Psykonautti

Post by catha »

Itse käsitän että jos tulee vierotusoireita, niin silloin on riippuvainen. Onko sitten vierotusoireet ja riippuvuus eri asia?
CharlieBigPpotato
Kameleontti

Post by CharlieBigPpotato »

Mä oon syönyt nyt jotain 2kk Cipralexia 5mg aamuisin.
If the falling tide can turn and then recover, all alone we must be part of one another
m
Lepakko

Post by m »

Oon koittanu lopettaa Cipralexin 2 kertaa tälle syksyä. Ja siitä tulee viekkarit! Vaikka napsin koko ajan rivoja ym, niin Ciprasta sen täytyy johtua, "sähköiskut" päässä, ja huippaava olo. Ekalla kertaa kestin sitä 2 viikkoa, sitte aloitin uudestaan. N.vuoden syönyt niitä, auttavat kyllä paniikki häiriöön, varsinkin rivojen kera..
Mutta viekkarit tulee, oon kuullut muiltakin..
CharlieBigPpotato
Kameleontti

Post by CharlieBigPpotato »

Mun viimeisin diagnoosi oli sekamuotoinen bipolaarinen häiriö.
If the falling tide can turn and then recover, all alone we must be part of one another
LadyDilemma
Karvakuono

Re: Mielialalääkkeet

Post by LadyDilemma »

Mulle noihin sosiaalisten tilanteiden ahistukseen löyty apua aika yllättävältä taholta: Zyprexa. Moon pöpi :D
Ilmeisesti mua ahisti niin paljon että se meni jo psykootisuuden puolelle?
Aika on vain rapistuvan materian kuolinkamppailua
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

LadyDilemma wrote:Mulle noihin sosiaalisten tilanteiden ahistukseen löyty apua aika yllättävältä taholta: Zyprexa. Moon pöpi :D
Ilmeisesti mua ahisti niin paljon että se meni jo psykootisuuden puolelle?
Ei ongelmien tarvitse psykoottisiksi asti mennä, että neuroleptit korjaisivat. Ne tasaavat yleisesti mieltä niin paljon, että lievemmätkin häiriöt unohtuvat - ja tilalle tulkoon sitten vaikka se törkeä levottomuus jonka neuroleptit voivat aiheuttaa.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

catha wrote:Itse käsitän että jos tulee vierotusoireita, niin silloin on riippuvainen. Onko sitten vierotusoireet ja riippuvuus eri asia?
Kyllä näkisin, että se on sama asia. Pitkäaikaiskäytössä voi aiheuttaa voimakkaitakin oireita, epilepsia kohtaus kuulostaa ainakin rajulta.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Inovix
Apteekki

Post by Inovix »

Hei vittu. Anteeksi, mutta minä en enää koska pitkällä tikullakaan Cipralexeihin. Oli ihan vitusta kun oli pää aina ihan puuroa eikä mistään tullut mitään.
Ihan oikeasti tärkeintä on hyvä/terveellinen ruoka joka nautitaan melko säännöllisesti, liikunta ja seura. Noihin kolmeen kun vielä lisätään virmajuuret (lähinnä Valeriaana Offisinalis), sitruunamelissa, humala, korianteri ja kamomilla, mäkikuisma jne.
Uskon siihen että luonto ja oma pää parantaa jos vain tahtoo. Kyllä se sitten siitä. Telareita on vielä kaapissa ihan vaan jos sattuu yöllä iskemään paniikkikohtaus. :oops:

Inovix
zero
Kameleontti

Post by zero »

m wrote:Oon koittanu lopettaa Cipralexin 2 kertaa tälle syksyä. Ja siitä tulee viekkarit! Vaikka napsin koko ajan rivoja ym, niin Ciprasta sen täytyy johtua, "sähköiskut" päässä, ja huippaava olo. Ekalla kertaa kestin sitä 2 viikkoa, sitte aloitin uudestaan. N.vuoden syönyt niitä, auttavat kyllä paniikki häiriöön, varsinkin rivojen kera..
Mutta viekkarit tulee, oon kuullut muiltakin..
jep. mielialalääkkeistähän noi sähkärit tulee.
LadyDilemma
Karvakuono

Post by LadyDilemma »

Inovix wrote:Hei vittu. Anteeksi, mutta minä en enää koska pitkällä tikullakaan Cipralexeihin. Oli ihan vitusta kun oli pää aina ihan puuroa eikä mistään tullut mitään.
Ihan oikeasti tärkeintä on hyvä/terveellinen ruoka joka nautitaan melko säännöllisesti, liikunta ja seura. Noihin kolmeen kun vielä lisätään virmajuuret (lähinnä Valeriaana Offisinalis), sitruunamelissa, humala, korianteri ja kamomilla, mäkikuisma jne.

Inovix
Amen. Siis oon samoilla linjoilla.
Aika on vain rapistuvan materian kuolinkamppailua
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

Pikkasen ohi aiheen, mutta yllättävän hyvin pystyy kodeiinillakin kohottamaan yleistä mielentilaa huomattavasti positiivisempaan. Ehkä joku 30-90mg annokset.
Eikä tule niin vittumaiset vierotukset.. lähinnä henkiset.
Keep it unreal.
zero
Kameleontti

Post by zero »

tRip wrote:Pikkasen ohi aiheen, mutta yllättävän hyvin pystyy kodeiinillakin kohottamaan yleistä mielentilaa huomattavasti positiivisempaan. Ehkä joku 30-90mg annokset.
Eikä tule niin vittumaiset vierotukset.. lähinnä henkiset.
öh.. ai pidemmäks aikaa?

tost dxms.t tuli just mielee: jengi sanoo et niil on "krapula" seuraavan päivänä käytön jälkee, itellä on pari päivää ainaki paljon parempi olo, tosin nyt ei oo aikoihin tullu otettua.

mistähän moinen vois johtua? yhteyttä ketamiinin ja uutisten kanssa?
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

Kodeiinilla tulee yleensä paljon positiivisempi olo seuraavaksi päiväksi.. ja itseasiassa yleensä kun ottaa useamman päivän peräkkäin tulee vasta kodeiinin parhaat vaikutukset esiin, varsinkin pienellä annoksella.
Mutta pitää muistaa muutama välipäivä viikossa, mielummin useampi :roll:
Tällä respetillä jaksaa kevääseen :P
Keep it unreal.
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

Mutta täytyyhän niillä olla kunniallinen käyttötarkoitus, eli "kipuun" (siis myös henkiseen) :D

Ärsyttävää, kun lääkkeetkin on kategorisoitu johonkin tiettyyn ryhmään, eikä voida katsoa mihin muuhunkin vaivaan se voisi sopia, paitsi tietysti kalliiden kliinisten je hölöpölö testien jälkeen ehkä..
Keep it unreal.
Thoxium

Post by Thoxium »

Hyvin toimii, masennus lähti ja nytten tunne enää mitään :lol:
Eipä tosin tuo ole auttanu oikeastaan tippaakaan, mielialat vaihetelee mut nyt ilman masennusta. Jouluna vasta pääsee muuttaa lääkitystä, terapiankin lopetin, kun ei ollut mitään hyötyä. Huoh, pitää kait sit mennä xanoreilla ja citaloprameilla jouluun asti.
Ayrenum
Lepakko

Post by Ayrenum »

zero wrote:ihmetyttää vaan että mikä tässä auttais. vai auttaako mikään. no, päivä kerrallaan niinku sanotaan. ei täs muuta. heips.
Testaa joogaa. Oikeesti.

Itekin mietit tota fyysisen puolen osuutta, niin aivan takuuvarmasti se vaikuttaa. Ja ruokavalio. Jooga lisää kehollista hyvinvointia ja lisäksi sen "sivuvaikutuksena" on se, että tulee tietoisemmaksi omasta sisäisestä maailmastaan ja voi siten availla oman tajuntansa solmuja, joista masennus ja vastaavat ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän seurausta. Se toimii vaikkei olisi mitenkään hörhökään.

Ja siis oikeasti tarpeellisten vitamiinien ja hivenaineiden tasaista saamista ei voi kyllin alleviivata...
olet oikeassa.
Walrus
Psykonautti

Post by Walrus »

20mg menee speramia, ja just virosta toin xanoreita ja rivoja ja niit syön sillonku huvittaa, ja nyt huvittaa ku asiat kusee.Vähä zombiekshan tulee mut ainakaa ei enää todellä ikävistäki asioista tunne sitä samaa tuskaa.
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Sain cipralexia tässä masennukseen, ekana päivänä iski niin huono olo päälle, että mikään ei auttanut oloon, piti vain nukkua koko päivä, jotta ei noteeraisi huonoa oloa. Toisena päivänä iltapäiväkahvilla rupesi huippaamaan ja taas piti pistää levoksi. Nyt on syöty 2vko tätä tavaraa ja kyllä alkaa huomaamaan vaikutusta. Välillä tulee jotain ihmeen onnellisuuspuuskia, kun taas välillä mieli on maassa enemmän kuin aiemmin. Alkavat onneksi jo tasoittumaan ja henkisesti hyvä olo yleistymään. Kyllä tää tuntuu toimivan. Ainoa vain, että vierotusoireet iskee heti, jos meinaa unohtaa lääkkeen. Sama ruumiin retki helvettiin, kuin ekana päivänä. Lähtee onneksi hetimiten pois kun pillerin naamariin saa, psyykkistä... Hitto oli kivaa kun lääkäri määräsi vielä efedriiniä alkuun poskionteloiden paineen tasaamiseksi, oi sitä euforiaa.