Huumeiden käyttö erinäisten sairauksien kanssa

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Uke
LD50

Huumeiden käyttö erinäisten sairauksien kanssa

Post by Uke »

Tuli tuossa mieleen, kun tylsistyneenä hain 'diabetes'-hakusanalla foorumeilta juttuja ja löysin yhden topikin sitä koskien (subutex+diabetes ).
Onko täällä muita diabeetikoita? Tai onko muita sellaisia ihmisiä, ketkä omaisivat sairauden, joka mahdollisesti voisi vaikuttaa douppaamisessa ynnä muussa sellaisessa. Tähän mennessä olen rohkeasti uskaltanu tutustua moniin eri aineisiin, kunhan sitä ennen verensokerini ovat vain olleet hyvät, enkä näekkään mitään vaaraa, esim. tuon subutexinkaan kanssa kokeilusta, kunhan verensokerit ovat kohillaan ennenkun alotellaan ja jos jossain kämpässä oleskellaan, niin mielellään ekalla kerralla voisi vaikk chekkailla aina välillä näitä omalla mittarilla. Kertokaahan kokemuksia, jos on tullut sairauksien kanssa ongelmia päihteiden käytön yhteydessä jne. :)
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
Uke
LD50

Re: Huumeiden käyttö erinäisten sairauksien kanssa

Post by Uke »

Eikö kellään ole ollut sairauksien kanssa miettimistä / ongelmia päihteilyn kanssa :D. Olettepas te kummallisia..
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

Uke
LD50

Post by Uke »

Onko muita diabeetikoita? Olis vaan sellanen kysymys, että oletteko huomanneet aineiden kanssa, millä pupillit laajenee, että diabeetikolla ei laajene yhtä suureksi, kuin "normaali-ihmisellä"? Minulla ja toisella diabeetikko kaverilla ei laajentunut paljon mitään, kun kerran otimme samaan aikaan essoja vähän isommassa porukassa. Muilla oli kunnon lautaset ja meillä oli pienesti näkyvissä, mutta ei mitään huomiota herättävää. Johtuukohan tämä sairaudesta vai ollaanko me vain erikoisia :D.
Toinen juttu tuo amfetamiini. En nyt kovin isoja annoksia ole ottanut tai kovinkaan hyvää katupiriä, mutta mulla ei ainakaan tuu samanlaista suhinaa, kuin monilla kavereilla, vähän tavallaan harmittaa, mutta minä pystyn tosin sosiaalisissatilanteissa hallitsemaan itseni paremmin, kuin toiset. (Psst.. olisi kva, jos muutkin vähän kommentoisivat tähän :) )
Image

mauseri
LD50

Post by mauseri »

Gandalffi wrote:Eikö kellään ole ollut sairauksien kanssa miettimistä / ongelmia päihteilyn kanssa :D. Olettepas te kummallisia..
huumeet on kato pitäneet meidät terveinä :D
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

mauser1911 wrote:
Gandalffi wrote:Eikö kellään ole ollut sairauksien kanssa miettimistä / ongelmia päihteilyn kanssa :D. Olettepas te kummallisia..
huumeet on kato pitäneet meidät terveinä :D
Sori mauser, mehän ollaan huume hörhöjä, eli päihdevammaisia. Meidän pahin sairaus on PÄIHDEVAMMA!... Toisaalta vitun siisti sairaus...

Mut oon huomannut, että kun käytän huumeita olen harvemmin kipeenä mistään perus taudista, niinkuin kuumeesta tai muusta... Aina on tietenkin reflat yms, mutta silti noi perustaudit puuttuu...
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!
slack1
Psykonautti

Post by slack1 »

Mahataudissa vedin dxm... tuntu kun olis ollu joku helvetin majava pyörimässä siellä vatsassa ja sit tuli laatta ja samalla tais mennä 3/4 aineesta 'hukkaan'.
Follow your dreams, you can reach your goals. I'm living proof.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

slack1 wrote:Mahataudissa vedin dxm... tuntu kun olis ollu joku helvetin majava pyörimässä siellä vatsassa ja sit tuli laatta ja samalla tais mennä 3/4 aineesta 'hukkaan'.
Jos se pysyy ede 0,5 tuntia niin se toimii kaikki... Muistan kerran, kun join dexmiä ressupullona niin tuli heti oksennnus, mutta muutaman tunnin päästä olikin jo trippi päällä...
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!
jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Hep! Mulla ollu nyt 12 vuotta lapsuusiän diabetes. Ihan hyvin on mennyt tähän asti, kun on vaan muistanut pitää kaikki tavarat käden ulottuvilla.
Verensokerimittarin oon laittanu aina täyteen latinkiin ennen trippejä, ja neuloja laittanu tarpeeks johonkin pöydälle, ettei sitten vaan lopu kesken.

Yleensä mulla ollut aina sokerit jostain syystä korkeella aineiden vaikutuksen aikana. Mutta kerran kävi niin, että pistin vahingossa kaksi kertaa peräkkäin humalogia.
Sitten joskus parin tunnin päästä mittasin, niin oli 1,2. Tuntui ku oisin kuollu, mutta jotenkin selvisin keittiöön ja tungin hunajaa suun täyteen. Makasin siinä 10min
keittiön lattialla ja sydän hakkas miljoonaa. Selvisin onneksi.
Seuraavana päivänä olikin hiton kovat rintakivut ja oikea kämmensyrjä oli puutuneena kolme päivää.

Ton tapahtuman jälkeen oon ajatellu, että parempi pitää ne sokerit siinä 15 pinnassa kun ottaa jotain. Mieluummin vähän korkealla kuin liian matalalla.

Mitenköhän muuten psykedeelit, vaikuttavatko jotenkin silmiin? Siis että tuleeko helpommin sitä silmänpohjan rappeumaa, kun mulla joskus pari vuotta sitten todettu
pieniä muutoksia, menivät kuitenkin vuodessa pois. Entäs verenpaineessa ym, onko suurempi riski sydäntauteihin tjtn?

Ei kai tästä muuten niin paljoa haittaa ole, kunhan vaan muistaa ahkerasti mittailla, vaikkei se niin kivaa aineissa olekaan. :)
jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Niin ja näin sanottiin DXM-faqssa:
The large amount of glycerine, glucose syrup, and sugars present in cough syrups can give some people problems ranging from stomach ache to sugar shock. Obviously anyone with diabetes or a family history of blood sugar problems should avoid cough syrups.
Eli tuosta johtuu se että sokerit tuppaavat nousemaan DXM-tripin aikana? :?
Uke
LD50

Post by Uke »

On se mukava, että löytyi tästä "kansantaudista" poteva käyttäjä täältä. Edes yksi uskaltautui puhumaan. Mulla ei ole vielä ainakaan mennyt kertaakaan liian alas sokerit, mutta tossa uudenvuoden vaihteessa, kun otettiin amfetamiinia, niin yhden trippimehun join siinä klo 23.00-15.00 ja 15.00 paikkeilla otin pari lasillista limonaadia. Sitten joskus illalla 22.00 otin pari leipää ja ihan hyvin selvisin. Verensokerin mittailusta itse asiassa kehittyi pien tekeminenkin yhdessä vaiheessa päivää, kun kaikki innostui ajatuksesta mitata verensokereita :)
Uskoisin, että psykedeelit ei vaikuta mitenkään (tai merkittävästi) silmiin / silmänpohjiin. Eiköhän siitä olisi tehty merkittävä haloo, jos joltain olisi näkö lähtenyt / huonontunut, kun on käyttänyt deelejä, joten se rappeuma on johtunut varmaan vain korkeasta verensokerista. Luulisin :foil:
Itsellä on ollu vielä sellanen kikka, että ottaa sokerit tahalteen ainekin +10, ennen kuin lähtee ottamaan ainetta mitä tahansa ja sitten pitkin iltaa pitää jotain patukkaa tai sitä trippiä mukana, että älyää ottaa. Trippi on ehkä parempi, koska sitä patukkaa ei tee kovin paljon mieli syödä ainakaan piriä, essoja yms. ottaneena :D.
Image

jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Mä oon aina tehnyt niin, että oon pitänyt 1,5L limsapulloa mukana, että siitä voi sitten hörppiä.
Ja yrittänyt aina aloittaa, kun sokerit ovat ~15. :)
Se on kyllä vähän perseestä, kun tuntemukset katoavat, niin ei tiedä yhtään sokereista, ellei mittaa. :(

Mulla on kyllä jo pari vuotta ollut sokerit viturallaan, pitkäaikaisverensokeri oli kaksi vuotta sitten jotain 7,5, mutta viimeksi
kolme kuukautta sitten olikin 14,4, eli huolestuttavan korkealla. Ja tuolla välillä oli jotain 10-12.
Sitten nyt puol vuotta ollut sellainen kierre, että sokerit ovat olleet aina korkealla, niin ei ole sitten jaksanut
mitata, eikä pistää, niin ne ovat pysyneet korkealla, eikä masennus auta yhtään asiaa.
Syksyllä olin Meilahden sairaalassa korkeiden sokereiden vuoksi.
Parin päivän päästä on onneksi poliklinikkakäynti, niin ehkä saadaan siellä homma kuntoon. :roll:

Oon tyttöystävän kouluttanut mittaamaan ja pistämään, niin osaa hoitaa mua kun oon aivan sekasin. :D
Vanhalla kolmipistoshoidolla pystyi olemaan vaikka minkälaisessa kuosissa ilman mitään hankaluuksia, mutta tällä lantus+humalog-yhdistelmällä tuleekin vähän enemmän ongelmia.
Pumppua ovat suositelleet, mutten oikein ole innostunut siitä, tuntuu jotenkin oudolta ajatuskin siitä.

Kaksi kertaa elämäni aikana on tullut kohtaus liian matalien arvojen takia, onneksi on ollut aina joku asiasta tietävä ihminen paikalla ja on tuikannut sen
oranssissa paketissa olevan piikin pakaraan.
Uke
LD50

Post by Uke »

Vastailenpa luettelomaisesti nyt, kun en muuten osaa... krhm..

Mullakin on kyllä rehellisesti sanottuna joku 0,5l limsapullo mukana, mut se tulee yleensä huitastua janoon alkuillasta, joten ehkä tuo 1,5l on sopiva :D.
Mä oon kyllä (ihme ja kyllä) erottanu tähän asti ainakin doussista tulleet olot ja verensokerista tulevat - ainakin heikotukset yms. alhaisen oireet.
Mullakin oli joskus piikityksen aikana se siellä ~9:ssä koko aika (hba1c=pitkäaikanen siis), mutta otin pumpun ja laski tuonne 6-7 ihan heti :) Tosin tossa ennen joulua tuli polikäynnillä mitattua hba1c:ksi 9.3, mutta sain sen laskettua tuohon 8.2:een alle kuukaudessa, todella tyytyväinen itseeni tällä hetkellä siltä puolelta.
Mulla ei ole vielä kertaakaan ollut kohtauksia, koska ne tuntemukset on tullu jo jossain 3-4 välillä yleensä, joten siinä pysyy ainakin muutaman tunnin heikotuksissa helposti ja siinä ajassa saanut yleensä ruokaa, sitä paitsi.. en edes ole omistanut tuota oranssissa paketissa olevaa "sokeriruiskua" varmaan viimeseen neljään vuoteen :oops:
Image

Ahab

Post by Ahab »

jantardi wrote:Niin ja näin sanottiin DXM-faqssa:
The large amount of glycerine, glucose syrup, and sugars present in cough syrups can give some people problems ranging from stomach ache to sugar shock. Obviously anyone with diabetes or a family history of blood sugar problems should avoid cough syrups.
Eli tuosta johtuu se että sokerit tuppaavat nousemaan DXM-tripin aikana? :?
Jos siis juot suoraan yskänlääkettä etkä eroteltua dexmiä.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Reagoiko kannabis mitenkään diabeteksen kanssa kun sehän laskee verensokeria?
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

jantardi wrote:Mitenköhän muuten psykedeelit, vaikuttavatko jotenkin silmiin? Siis että tuleeko helpommin sitä silmänpohjan rappeumaa, kun mulla joskus pari vuotta sitten todettu
pieniä muutoksia, menivät kuitenkin vuodessa pois.
Ei ole mitään tieteellistä heittää tiskiin, mutta varmasti ei normi käytössä tarvitse moisella vaivata päätänsä.
Uke
LD50

Post by Uke »

jesuiitta wrote:Reagoiko kannabis mitenkään diabeteksen kanssa kun sehän laskee verensokeria?
Ei se tietääkseni ainakaan laske sitä, vaikka mässyt heittääkin. Ainakaan itselläni ei ole tullut ikinä alhaisia verensokereita moisesta. Inhottaa kyllä, ku aina iskee mässyt ku ottaa pajaa :(
Image

jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Ahab wrote:Jos siis juot suoraan yskänlääkettä etkä eroteltua dexmiä.
Juujoo, eli eipä kauheasti tämä sairaus haittaa. :)

Sullahan on Gandalffi ihmeen hyvin sokerit hallinnassa. :) Olispa minullakin, haaveilen aina siitä hetkestä, että pitkäaikaisverensokeri on alle kymmenen,
muttei asian eteen koskaan tule tehtyä tarpeeksi töitä.
Monta vuotta olet sairastanut?

Eikös viinakin alenna sokereita? Sen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia.
Kaikista ärsyttävintä on se, kun jos on ottanut jotain, niin seuraavana aamuna on sokerit korkealla ja vatsa tyhjä.
Helvetin kova nälkä, muttei voi hetkeen syödä mitään. Usein kun tuppaa venymään yön pikkutunneille, eikä sitten
muista pistää sitä lantusta. Tuon takia pidän enemmän siitä perus pitkävaikutteisesta insuliinista, kun se pistetään aamulla ja illalla,
niin ei haittaa niin paljoa, jos unohtaa illalla pistää.
Uke
LD50

Post by Uke »

jantardi wrote:Sullahan on Gandalffi ihmeen hyvin sokerit hallinnassa. :) Olispa minullakin, haaveilen aina siitä hetkestä, että pitkäaikaisverensokeri on alle kymmenen,
muttei asian eteen koskaan tule tehtyä tarpeeksi töitä.
Monta vuotta olet sairastanut?

Eikös viinakin alenna sokereita? Sen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia.
Kaikista ärsyttävintä on se, kun jos on ottanut jotain, niin seuraavana aamuna on sokerit korkealla ja vatsa tyhjä.
Helvetin kova nälkä, muttei voi hetkeen syödä mitään. Usein kun tuppaa venymään yön pikkutunneille, eikä sitten
muista pistää sitä lantusta. Tuon takia pidän enemmän siitä perus pitkävaikutteisesta insuliinista, kun se pistetään aamulla ja illalla,
niin ei haittaa niin paljoa, jos unohtaa illalla pistää.
Juups, pumpulla saa niin paljon paremmin hallittua sokereita, kun piikillä :) Eikä sitä piikin repeämistä kannata pelätä, itellä lähti viime "yöunilla" ekaa kertaa ns. vahingossa se pois. Tai siis tiedottomasti. Hmm.. sairauden kanssa oon elelly.. jonkuu 6-7 vuotta nyt, 3-4 pumpulla ei voi muistaa ^^.
Tuosta viinasta. Alkoholi laskee verensokeria, mutta harva juo sitä koko iltaa raakana, eli lantringeista tulee sitten sokeria ja itse ainakin teen sen verran laimeaa paukkua, että sokerit pysyy kohillaan koko illan :) Tai ainakin korkealla, jos ei kohillaan :D
Image

jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Oon tässä nyt tänä iltana vakavasti miettiny tota, että pitäiskö siirtyä pumppuun.
Mietin vaan, että onko se epäkäytännöllinen se vehje, ja että missä sitä pitäis.
Onko se hankalaa laittaa ite takas, jos se neula sattuu lähtemään? :roll:

Mä taas en niinkään tykkää alkoholista, kaikki oluet maistuvat paskalta, viinaa juon joskus,
sitäkin vaan raakana. :D Mutta yleensä on jotain sokerista mukana, niin ei tule vaikeuksia.
Uke
LD50

Post by Uke »

jantardi wrote:Oon tässä nyt tänä iltana vakavasti miettiny tota, että pitäiskö siirtyä pumppuun.
Mietin vaan, että onko se epäkäytännöllinen se vehje, ja että missä sitä pitäis.
Onko se hankalaa laittaa ite takas, jos se neula sattuu lähtemään? :roll:

Mä taas en niinkään tykkää alkoholista, kaikki oluet maistuvat paskalta, viinaa juon joskus,
sitäkin vaan raakana. :D Mutta yleensä on jotain sokerista mukana, niin ei tule vaikeuksia.
Itse en ole juonut alkoholia päihdyttävässä tarkotuksessa yli puoleen vuoteen :D, mutta.. laitanpas pumpusta vähän sitten infoa, miten se soveltuu missäkin, haittapuolia jne.

Plussat:

- Hba1C laskee nopeasti alas ja saa sokerit muutenkin mukavasti kohilleen nopeammin
- Itse joudun pistämään piikin 3-4 päivän välein, mutta jotkut kuulemma vaihtaa päivittäin sitä, koska ei kuulemma se teipin liimapinta pidä tarpeeksi.
- Antaa paremman mahdollisuuden napostella ja samalla pitäää sokerit alle 10 koko aika (= Piikin kanssa napostelussa ei viitsinyt aina pistää pienistä annoksista montaa kertaa peräkkäin, kun pumpulla taas voi aina napin painalluksella laittaa min. 0.1 yksikköä insuliinia) - Paha tapa, mutta minkäs sille voi :)
- Nykyajan pumppuihin (uskoisin, että nykyään ei anneta enään vanhempia, mitä itselläni on tällä hetkellä käytössä) voi ohjelmoida monta eri ohjelmaa ja käyttää unirytmin yms. mukaan niitä. (= Voit laittaa basaalia eli sitä ns. pumpun pitkäaikaista, mikä virtaa koko aika tulemaan eri kellonaikoina eri annoksia)
- Urheilun ajaksi voit laittaa pumpun tehot vaikka 80% - sama pätee esim. mahataudissa ollessa
- Jos syöt seisovasta pöydästä pitkällä ajalla tai tiedät, että tulet napostelemaan koko illan (juhlat, joulu jne.) voit laittaa menemään jonkun tietyn insuliinimäärän tiettyyn kellonaikaan mennessä. (Hävis sanat päästä, eli siis: Voit laittaa esim. 20 yksikköä neljälle tunnille menemään, niin pumppu annostelee 20 yksikköä tasaisesti menemään 4 tunnin ajalla + basaali tietenkin.)
- Itse en kehdannut tökkiä kynällä mahamakkaraan keskellä ruokalaa / kaupunkia, joten tällä voi ujompikin laittaa insuliinia milloin haluaa, missä haluaa.
- Kaiken lisäksi, humalatilassa / päihtyneenä pystyy todella helposti hoitamaan kaikki pumppuhommat, koska kaikki ne jutut on niin nopeasti opeteltu, itse painelen nappia aina housun taskun lävitse.
- Näppäimet on aika jämäkät, joten ne ei painaudu itsekseen painelemaan insuliineja :)
- Kestää todella kovaa heittelyä, käyttöä yms. Vedenkestävä yleensä. (tippunut kerran vessanpönttöön, hyi..)

- Kysyit tuossa, että missä sitä pitää sitten. Itselläni se kulkee housun taskussa, lasketellessa laitan pidemmällä piuhalla (110cm) povariin tjsp. ettei insuliini jäädy / käy mitään äxidenttejä. Nukkuessa joskus alkuaikoina omistin sellaisen klipsillisen pidikkeen, mutta hävitin sen johonkin, niin nykyään se on nukkuessa aina boxereissa (pysyy ihan hyvin tiukissa boxereissa tuossa reittä vasten). Ps. ei kannata kertoa sitten tuosta säilytyspaikasta monille, koska sitä pumppua haluaa ihmetellä yks sun toinen ja ei heruis rispektiä, jos kertoisit kesken räpeltelyn tällaisen :D. Vessassakäynti oli itselleni ehkä hankalin, mutta itselläni se pysyy ihan hyvin tuossa reiden päällä häppeningin ajan. Kustessahan se voi olla koko aika taskussa, ellei sitten laske housuja kokonaan...

Miinukset:

- Saattaa jäädä ovenkahvoihin yms. samantapaisiin paikkoihin kiinni, mutta kyllä sitä osaa jo luonnostaan väistellä vähän ajan päästä ja eipä itsellänikään tämä ole tarttunut ~3 vuoden aikana kuin alle kymmenen kertaa johonkin.
- Piikki on vähän isompi, kuin kynässä, joten itselläni menee yleensä piikin vaihtamisessa parikin tuntia, kun mietin paikkaa mihin sitä laittaa ja jos ei se uppoakkaan jne. Tähän suosittelen sellaista ns. ampujaa, joka ampuu piikin itsestään ihon läpi - en tiedä tästä vehkeestä enempää, koska en ole ikinä nähnyt sellaista - kuullut vain. Paljon kätevämpi kuulemma, kuin käsin laittaa.
- Sokereita pitäisi mittailla se ~3 kertaa min. / päivä, sen takia, jos pumpussa ilmenee jotain häikkää ja se ei hälyytä, niin sokerisi nousee nopeasti. Sen takia sinulla pitää ollakkin kaapissa koko aika toimiva vanha kynä ja siihen insuliinejä (itselläni ei tosin ole.. krhm..). MUTTA itse olen parhaillaan ollu mittaamatta pumpun kanssa sen yli kuukauden, että jos vain oireet tunnistat, niin ei sitä tarvi tökkiä kuin Singeri konsonaan.
- Shokkien yms. riski nousee tietenkin vähäsen, koska sinulla ei ole muuta insuliinia, kuin se lyhytvaikutteinen insuliini pumpussasi, mutta itse pystyn ainakin olemaan +10h ihan hyvin ilman insuliinia. (testattu eilen viimeksi)
- Maksaa ~3000€ joillekkin, minä ainakin sain ilmaiseksi sen sairaalasta, mutta vituttaahan se, jos se häviäisi :D. Narkkarille en suosittele tätä, kun kumminkin myisi pois gemmin piripussia vastaan. :lol:
- Ilmeisesti kaikki pumput hälyttää jossain vaiheessa, että kohta tarvitsee lisätä uusi ampulli insuliinia. Omani tekee tämän 20 yksikön kohdalla, joka osoittautuu joskus liian pieneksi määräksi (juuri kouluun mennessä jne.), mutta jos tsekkailee sitä joka päivä, niin älyää vaihtaa sen ajoissa uuteen. Sama homma patterin kanssa. Tosin patteri ilmoittaa ehkä liiankin ajoissa, joten itsellä tuppaa aina unohtumaan koko homma, ellen sitten vaihda heti, kun sanoo, että patterit on menossa huonoiksi.
- Itseäni vähän aina hävettää mennä uimaan, kun on tuollainen kanyyli mahassa, mutta mitä vittua se muille kuuluu, mikä reikä sulla on mahassa.. Saatat saada pikkupoikien sormia osoittelemaan.

Itse pidän näitä miinuksia kumminkin sen verran pieninä murheina, että plussat voittaa 10 - 0 8)

Kokemukset koettu: 3-4 vuoden aikana Accu-Check Spirit pumpulla, 8mm pystypiikillä, 60cm letkulla (katetriko se oli?)

Vielä perustietona se, että basaali on se "pitkäaikainen" ja bolus on tämä ns. ruokainsuliini.
Jotain varmaan jäi vielä kertomatta - niin kuin aina :D. Oikeen mukava antaa informaatiota :)

edit103: Nii tuohon alkuperäiseen kysymykseen vielä, että onko helppo törkätät takaisin. Jos se lähtee irti, niin et voi samaa piikkiä laittaa enää takaisin, koska piikkipaketin kun avaat, niin siinä on metallipiikki, minkä ympärillä on silikoonipiikki, joka jää vatsaasi. Itellä lähti viime jussina tuo ja yritin kännissä vielä laittaa silikonipiikkiä vanhaan reikään, mutta eihä siitä mitään tullu, ku reikähän siinä on niin mitätön :lol: Uuden sain kumminkin laitettua ihan helposti, vaikka humla olikin päällä.
Image

jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Oho, kiitos kattavasta infosta. :)
Sairaalassa ei kuule kunnollisia argumentteja/kokemuksia.
Oli mukava kuulla joltain, jolla on omakohtaisia kokemuksia.

Sattuuko se, jos vaikka letku menee jotenkin oudosti, että piikki vääntyilee lihassa?
Mulla on jäänyt sellanen kammo niistä kohtauksista, etten viitsi pistää kauheesti ja pidän sokerit aina vähän korkealla,
niin ehkä siksi pumppu ei ole kiinnostanut. Varmaan kuitenkin kätevämpää kantaa sitä pumppua mukana, kuin isoa insuliinikynää ja neuloja.
Saisivat kehitellä jonkun pienen kynän, kulkisi helpommin taskussa.

Lisäksi vituttaa mittarit ja mittaaminen, koska se mittari raksuttaa hiton kovaa, niin julkisilla
paikoilla ei oikein kiinnosta mitata. Joskus olin jotain yli puol vuotta mittaamatta kertaakaan, aina pistin jonkun verran, kun tuli sellainen olo,
että sokerit on korkealla. :D Tossa touhussa ei kyllä ollut mitään järkeä. Nyt olen kuitenkin vähän ryhdistäytynyt ja mitannut noin 200 kertaa
viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kun olen dexmiä ottanut, niin yksi sellainen kuudentoista liuskan rulla on kulunut illan aikana.

Ajattelin, että yritän vielä seuraavaan käyntiin asti tällä monipistoshoidolla pärjätä, sitten kyllä pakko kokeilla pumppua tai jotain muuta, jos ei sokerit mene parempaan suuntaan.
Pumppu toimii siis myös automaattisesti, ettei tarvitse painella mitään ja se syöttää insuliinia tietyin ajoin tietyn verran?

Aikalailla omasta päästä kiinni, että miten hoitaminen kiinnostaa. Ekat kahdeksan vuotta meni ihan hyvin, mutta sen jälkeen ei enää oikein kiinnostanut
ja hoitaminen jäi vähemmälle. Jonkinlainen rutiini pitäis saada, niin kaikki toimisi vaivattomammin. Päihteiden kanssa olen kyllä ollut varovainen ja
hoitanut kunnolla, ettei vaan satu mitään vakavampaa.

Ja voihan sen pumpun ottaa pois, jos joskus lauantaina saunan jälkeen sattuu tyttöystävältä saamaan?
Ettei tarvitse tunkea sitä pumppua persvakoon, tai pitää kädessä aktin aikana? :D
Uke
LD50

Post by Uke »

Oho, kiitos kattavasta infosta. :)
Sairaalassa ei kuule kunnollisia argumentteja/kokemuksia.
Eipä kestä :). Se on kyllä totta, että lääkäriltä kuulet vain yleensä sen, mitä on ohjekirjassa sanottu.
Sattuuko se, jos vaikka letku menee jotenkin oudosti, että piikki vääntyilee lihassa?
Eli siis sinne jää se aika pieni silikooni/muovinen neula, joka on aika jämäkästi kiinni, joten ei se pahemmin vääntyile, kun se on paikoillaan. Mutta eipä tuo tosin satu muutenkaan. Kerran on ollut semmonen tilanne, että pari päivää ihmettelin, minkä takia sokerit korkealla ja yhtäkkiä tuli tukoshälytys. Aloin todella huolestumaan, koska en ymmärtänyt mistä oli kyse, joten vaihdoin varmuuden vuoksi neulan. Neula oli mennyt jotenkin ihmeellisesti myttyyn, eikä ollut ollenkaan ihon sisällä, vaan se pieni neula oli siellä mutturallaan. Hauska tilanne loppujen lopulta.
Varmaan kuitenkin kätevämpää kantaa sitä pumppua mukana, kuin isoa insuliinikynää ja neuloja.
Saisivat kehitellä jonkun pienen kynän, kulkisi helpommin taskussa.
Tässä vielä yksi plussa. Jotkut sanovat, että "en halua pumppua muistuttamaan minua koko aika tästä taudista." ja "Se pumppuhan on koko aika tiellä." Krhm. Pumput pienenee koko aika (vaikka niihin kohta tulee varmaan jo wlan ja PS3nen :lol: ) ja kynät ovat pysyneet jo kohtuullisen pitkään saman kokoisina. Myöskin tuo "muistutus"-juttu on IMHO aika helvetin tyhmää, koska tauti ei ole lähdössä näillä näkymin pois, niin pitää vaan mennä periaattella Live with it. Tai no, jos joku haluaa leikkiä, ettei omaa ko. tautia, niin mikäs siinä - itse en ainakaan (enää) häpeä tätä :)
Lisäksi vituttaa mittarit ja mittaaminen, koska se mittari raksuttaa hiton kovaa, niin julkisilla
paikoilla ei oikein kiinnosta mitata.
Olin jo sanomassa, että en ole eläessäni mitannut kaupungilla tai muualla näkyvällä paikalla, mutta yhden kerran piti mittailla tiuhempaan, joten olen yhdesti mitannut kahvilassa ja muutamasti koululla, siinäpä se oikeestaan. En ole nähnyt tarpeelliseksi mittailla oikeastaan muualla, kun en oikeen pidä sen tuomasta huomiosta, vaikka en sitä häpeäkkään.
Kun olen dexmiä ottanut, niin yksi sellainen kuudentoista liuskan rulla on kulunut illan aikana.
O_O ...
Veti ihan rehellisesti aika sanattomaks. Minä en saanu millään sitä rullaa kulumaan muutamassa päivässä, kun oli juhlimassa ja kaveritkin jopa mittaili samalla rullalla. Saavutus sinänsä, muttei ehkä noin varovainen tarvitse olla :P
Pumppu toimii siis myös automaattisesti, ettei tarvitse painella mitään ja se syöttää insuliinia tietyin ajoin tietyn verran?
Kyllä. Esim. minulla on päivän basaaliannoksena 46.8 muistaakseni ja se pumppaa sitä 2.1/h päivisin ja öisin 1.5/h tjsp. (en muista tarkkoja kellonaikoja). Joten jos et syö :arrow: Sinun ei periaatteessa tarvitse koskea koko pumppuun, ennen kuin insuliini loppuu.
Päihteiden kanssa olen kyllä ollut varovainen ja hoitanut kunnolla, ettei vaan satu mitään vakavampaa.
Jep. Pakkohan se on olla, ettei jää kiinni moisesta ja tule pahempaa sankiota :foil:
Ja voihan sen pumpun ottaa pois, jos joskus lauantaina saunan jälkeen sattuu tyttöystävältä saamaan?
Ettei tarvitse tunkea sitä pumppua persvakoon, tai pitää kädessä aktin aikana? :D
:lol: Toki. Pumpun saa irti 1-2 sekunnissa ja irrotat sen helposti ja huomaamattas muutaman käyttöviikon jälkeen. Joten suihkuun/saunaan mennessä sen voi ottaa (ja itseasiassa pitääkin ottaa) ja tietenkin siinä aktin aikana ;). Toki sen voi ottaa vaikka paskallakin käydessä, jos se tuntuu vaikealta.
Image

jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Aijuu, muistelinkin ettei se olekaan sellainen metallinen neula. Eli siis vähän niinkuin tippa. Varmaan aluksi tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu.

Pumpun hankin varmasti sitten, kun siihen ilmestyy navigaattori ja matopeli. :D Toistaiseksi vielä yritän näillä kynillä.
Vaikka kuulostaa kyllä todella hyvältä tuo, jos sen saa nopeasti irtikin. Missä sitä reikää yleensä pidetään?
Mullakin oli sellainen vaihe, että halusin kieltää koko taudin, enkä jaksanut tehdä mitään, silloin olin sokea koko pumppu-idealle.

Tuo 16 kpl meni silloin, kun oli ensiksi HI, sitten mittailin tiuhaan, sitten taas pari tuntia mittaamatta ja olikin 1,2. Sitten sen jälkeen taas
tiuhaan mittauksia, että lähteekö nousuun. Nousi 1,2:sta 25:een jossain vartissa, oli sydän aika kovilla. :(
Kerran tripin aikana tuli kyllä mitattua vain kerran, kaikki meni silti hyvin.

Joutuuko olemaan sairaalassa pari päivää, että katsotaan sopivat annokset pumpulle ym?
Uke
LD50

Post by Uke »

jantardi wrote:Aijuu, muistelinkin ettei se olekaan sellainen metallinen neula. Eli siis vähän niinkuin tippa. Varmaan aluksi tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu.

Pumpun hankin varmasti sitten, kun siihen ilmestyy navigaattori ja matopeli. :D Toistaiseksi vielä yritän näillä kynillä.
Vaikka kuulostaa kyllä todella hyvältä tuo, jos sen saa nopeasti irtikin. Missä sitä reikää yleensä pidetään?
Mullakin oli sellainen vaihe, että halusin kieltää koko taudin, enkä jaksanut tehdä mitään, silloin olin sokea koko pumppu-idealle.

Tuo 16 kpl meni silloin, kun oli ensiksi HI, sitten mittailin tiuhaan, sitten taas pari tuntia mittaamatta ja olikin 1,2. Sitten sen jälkeen taas
tiuhaan mittauksia, että lähteekö nousuun. Nousi 1,2:sta 25:een jossain vartissa, oli sydän aika kovilla. :(
Kerran tripin aikana tuli kyllä mitattua vain kerran, kaikki meni silti hyvin.

Joutuuko olemaan sairaalassa pari päivää, että katsotaan sopivat annokset pumpulle ym?
Joo vähänä niinkuin tippa vissiin :D. Sitä kanyyliä (=reikää) "pidetään" tai siis se yleensä asetetaan jonnekkin mahan alueelle. Aika paljolti samat paikat, mihin pistät lyhytvaikutteista kynillä. Ehkä vähän laajempi mahanalue vielä (jotkut laittavat jopa tuonne nännin lähelle sen). Nii ja sitten siihen on olemassa semmonen klipsitulppa, mikä estää kaikemaailma pöpöjä ja niitä kertyy ajan myötä sulle riesaks asti, kun niitä lähtee säilömään. Aktissa se olisi ehkä hyvä olla, mutta kun kotona käy saunassa/suihkussa, niin en koe sitä tarpeelliseksi.
Ja kyllä. Itse taisin olla 3 päivää sairaalassa pumpun takia ja sitten olikohan se pari viikkoa vai kuukausi pumpun oton jälkeen vielä sairaalaan puoleksi päivää pitää mennä diggailemaan ja katsotaan tuleeko sulle kuinka nopeasti näitä ketoaineita. Syöt ja oleskelet siellä ihan normaalisti ilman insuliinia. Ite olin siellä sillon 5h ja ei tullu yhtään ketoaineita = ilmeisesti haima tuottaa jonkun verra vielä inskaa.
Image

jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Okei, vakavasti harkitsen ton pumpun ottamista. Olis ihan kiva saada ne sokerit kuntoon.

Päätin nyt tänään kokeilla, että saanko pidettyä sokerit kurissa, jos haluan. Otin just puol tuntia sitten 600mg dexmiä,
toivottavasti pysyy sokerit tripin aikana kunnossa, ettei kuihdu suunnitelmat heti alkuunsa. :D
Uke
LD50

Post by Uke »

jantardi wrote:Okei, vakavasti harkitsen ton pumpun ottamista. Olis ihan kiva saada ne sokerit kuntoon.

Päätin nyt tänään kokeilla, että saanko pidettyä sokerit kurissa, jos haluan. Otin just puol tuntia sitten 600mg dexmiä,
toivottavasti pysyy sokerit tripin aikana kunnossa, ettei kuihdu suunnitelmat heti alkuunsa. :D
Hah :D. Onnea yritykselle ;)
Image

jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Nyt oon kolme päivää mittaillut ja pistänyt ahkerasti. Tänään sokerit olleet 7-9 välillä. :)
Päivien keskiarvo jossain 8,5:n paikkeilla. Motivaatio on palannut osittain. Jee!
Uke
LD50

Post by Uke »

jantardi wrote:Nyt oon kolme päivää mittaillut ja pistänyt ahkerasti. Tänään sokerit olleet 7-9 välillä. :)
Päivien keskiarvo jossain 8,5:n paikkeilla. Motivaatio on palannut osittain. Jee!
Pääsee viettämään viikonloppuja paremmalla mielellä :)
Image

Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Gandalffi wrote:
jesuiitta wrote:Reagoiko kannabis mitenkään diabeteksen kanssa kun sehän laskee verensokeria?
Ei se tietääkseni ainakaan laske sitä, vaikka mässyt heittääkin. Ainakaan itselläni ei ole tullut ikinä alhaisia verensokereita moisesta. Inhottaa kyllä, ku aina iskee mässyt ku ottaa pajaa :(
Ootko jotenkin mitannut, ettei ole verensokerit pajoissa laskenut?
Uke
LD50

Post by Uke »

Kyllä mä ainaki ekoilla kerroilla mittasin pari kertaa ja kyllä sen muutenkin tuntis jos tuo huomattavasti laskis, ainakin selvinpäin tunnen hyvinkii nopeasti, jos lähtee laskuun. Voihan se tosin jonkun 1-2mmol (tjsp.) heittää, mutta eipä tuo nyt ole niin justiinsa.
Image