Tiede ja uskovaisuus

Alue, jolle kuuluu keskustelu lähinnä luonnontieteistä, tutkimuksista ja tieteellisistä löydöistä.
Personaes
OD

Re: Tiede ja uskovaisuus

Post by Personaes »

Rauni-Leena Luukkanen-Kildekin on lääkäri. Se ei tarkoita, etteikö se suoltais välillä aika skitsofreenisen oloista höpönlöpöä.
No tuo vertaus kyllä ontuu ja pahasti. Kuka tahansa voi(no voi ja voi) opiskella lääkäriksi, mutta professuurin saa vain jos ympärillä oleva tiedeyhteisö(yliopisto) pitää sinua ja sinun tieteellisiä saavutuksia riittävinä. Kriteereinä on usein esim.
tohtorin tutkinto, korkeatasoista tieteellistä pätevyyttä, kokemusta tieteellisen tutkimuksen johtamisesta, kykyä antaa korkeatasoista tutkimukseen perustuvaa opetusta ja ohjata opinnäytteitä, sekä näyttöjä edustamansa tutkimusalan kansainvälisestä yhteistyöstä.
Ameriikoissa voisin kuvitella että kriteerit ovat vielä tiukemmat. Eli toisin sanoen, sun pitää saada joukko älykkäitä ja erittäin korkeasti koulutettuja tieteen ammattilaisia vakuuttuneeksi siitä että sussa on potentiaalia professuuria varten. Mulla ei ainakaan ole "credentialseja" rueta haukkumaan tällaisen ihmisen tutkimustyötä skitsofreeniseksi höpönlöpöksi, vieläpä ennenkuin olen edes lukenut hänen julkaisujaan aiheesta.

Aristoteles ja hänen kumppanit jotka olivat aikansa edistyneimpiä tiedemiehiä(mm.) olivat esimerkiksi sitä mieltä gravitaatiosta, että kohteet pysähtyvät, sen sijaan että jatkaisivat loputtomuuksiin(esim.heitetty kivi), koska ne väsyvät. Paljon ei ole siitä muuttunut, suurta kokonaisuutta ajatellen, me tiedetään about yhtä vähän. Kaikkia uusia(suuria) tieteellisiä teorioita on ensin pilkattu ja haukuttu epätieteellisiksi+ties miksi, usein ovat kuitenkin myöhemmin osoittautuneet merkittävimmiksi edistysaskeleiksi tieteessä. Ilman näitä rohkeita miehiä ja tutkimuksia, olisi jäänyt moni suuri ja merkittävä asia keksimättä.

Kirjoitin ensin pidemmän viestin tähän osaan, mutta en halua jatkaa tästä ilmiöstä kiistelemistä, alunperin mainitsin sen vain ohimennen, enkä odottanut että se herättäisi näin paljon kiinnostusta. Itsekkin olen aiheen suhteen skeptinen, vaikkakin pidän ilmiötä "plausible".
Probleema tässä koko Uskonto Vs. Tiede -väittelyssä on, että jotkut uskovaiset yrittävät yhdistää uskomuksensa fyysiseen maailmaan ja tiedepohjalta asiasta väittelevät taas pitäytyvät fyysisessä maailmassa.

Ei ole mitään järkeä lähteä väittelemään uskovaisen kanssa, joka uskoo tämän maailman ulkopuolella vaikuttavaan olentoon tai voimaan, koska sitä ei voi todistaa oikeaksi tai vääräksi ikinä. Jumalasta tai mistään yliluonnollisesta voimasta ei ole mitään tieteen kelpuuttamia todisteita fyysisessä maailmassa, joten jumalasta on turha väitellä "tieteen" kanssa.

Ne hihhulit (en siis viittaa suhun Narco) jotka kieltävät esim. evoluution, eivät monesti kuitenkaan kiellä sähkömagneettisen voiman teoriaa, vaikka sekä evoluutioteoria ja sähkömagneettisen voiman teoria, ovat kumpikin kehitetty samanlaisen tieteellisen todistamisen ja vaatimusten mukaisesti. Tiedemaailma hyväksyy evoluutioteorian faktana samoin kuin se hyväksyy painovoimateorian tai Newtonin I-III lait.
En tiedä oletko huomannut, mutta kun itse tässä olen puhunut jumalan mahdollisesta olemassaolosta, niin mielessä ei kyllä ole ollut mikään kristittyjen, muslimien tai muidenkaan "maallisten uskontojen" jumalat. Näihin mä suhtaudun myös itse kriittisesti. Jumala mitä mä tarkoitan ei pahastu yhtään evoluutioteorioista tms, päinvastoin, ilahtuu että vihdoin te paukapäät saitte sen oikein. Mutta jopa tähän jumalaan mä suhtaudun varovaisesti, edellämainituista syistä, meillä ei ole riittävästi tietoa että voitaisiin päätellä suuntaan tai toiseen, eikä tule olemaan pitkään aikaan riittävästi tietoa, taitoa tai tekniikkaa.

Tuo uskon sotkeutuminen valtarakenteisiin on mielestäni taas sitten eri keskustelu.

Mutta sanon sen verran että samaa mieltä olen, vaikka euroopassa ollaankin maallistuttu hyvin, niin amerikassa on vielä pieniä voimia(pienillä tarkoitan, näitä fundamentalisteja jotka haluaa sotkea uskonnon kaikkeen yhteiskunnan asioihin, ns. amerikan talibaneja). Enemmän olisin huolissani lähi-idästä ja muslimimaista ylipäätänsä, siellähän ollaan oltu jo pitkään hc-hihhuleita, mutta nyt monessa paikassa ollaan menossa siihen kaikkein ääripäisimpään fundamentalisti paskaan. Arabikevät on todellisuudessa arabitalvi ja mä sanoin näin jo ennenkuin oli edes nämä vallassa olevat hallitukset kaadettu.

Sanon vielä että tulee kaikille selväksi. Olen agnostikko! Uskon myös hengellisyyteen, eli sieluun ja siihen että kuoleman jälkeen on elämää. En ole uskovainen(jos tällä tarkoitetaan uskoa kristittyjen, muslimien tms. jumaliin). Meillä ei ole riittävästi tietoa, taikka teknologiaa/tieteellistä osaamista jotta me voitaisiin vastata näihin suuriin kysymyksiin(onko jumala olemassa jne.) vielä pitkään aikaan(kuka ties jos koskaan).
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
MantaRay

Post by MantaRay »

narcocorrido wrote:
En tiedä oletko huomannut, mutta kun itse tässä olen puhunut jumalan mahdollisesta olemassaolosta, niin mielessä ei kyllä ole ollut mikään kristittyjen, muslimien tai muidenkaan "maallisten uskontojen" jumalat. Näihin mä suhtaudun myös itse kriittisesti. Jumala mitä mä tarkoitan ei pahastu yhtään evoluutioteorioista tms, päinvastoin, ilahtuu että vihdoin te paukapäät saitte sen oikein. Mutta jopa tähän jumalaan mä suhtaudun varovaisesti, edellämainituista syistä, meillä ei ole riittävästi tietoa että voitaisiin päätellä suuntaan tai toiseen, eikä tule olemaan pitkään aikaan riittävästi tietoa, taitoa tai tekniikkaa.
Anteeks jos ymmärsit väärin, mutta sanoin kyllä etten viittaa suhun. :oops:
frapathea

Post by frapathea »

narcocorrido wrote:
Rauni-Leena Luukkanen-Kildekin on lääkäri. Se ei tarkoita, etteikö se suoltais välillä aika skitsofreenisen oloista höpönlöpöä.
No tuo vertaus kyllä ontuu ja pahasti. Kuka tahansa voi(no voi ja voi) opiskella lääkäriksi, mutta professuurin saa vain jos ympärillä oleva tiedeyhteisö(yliopisto) pitää sinua ja sinun tieteellisiä saavutuksia riittävinä. Kriteereinä on usein esim.
tohtorin tutkinto, korkeatasoista tieteellistä pätevyyttä, kokemusta tieteellisen tutkimuksen johtamisesta, kykyä antaa korkeatasoista tutkimukseen perustuvaa opetusta ja ohjata opinnäytteitä, sekä näyttöjä edustamansa tutkimusalan kansainvälisestä yhteistyöstä.
Kyllä LL on myös ihan akateeminen koulutus (josta voi jatkaa opintojaan LT:ksi). Professorit on nimenomaan opettajana toimivia tohtoreita – joskin jenkeissä, toisin kuin uumoilit, professorilla viitataan usein yleisnimenä tohtoreille. Point being, että akateemisesti koulutetut ihmiset saattaa olla ihan yhtä harhaisia kuin kuka tahansa muukin. Mua ei kiinnosta tieteilijöiden maailmankuva, vaan tieteellinen maailmankuva. Mulla on hylly täynnä kirjoja, joissa PhD:t selittää vittu levitaatioaikeistaan. Ne on mielenkiintoisia, muttei tieteellisesti päteviä nykyvalossa.
Mulla ei ainakaan ole "credentialseja" rueta haukkumaan tällaisen ihmisen tutkimustyötä skitsofreeniseksi höpönlöpöksi, vieläpä ennenkuin olen edes lukenut hänen julkaisujaan aiheesta.
Tiede ei vaadi auktoriteettiuskoa eikä hienotunteisuutta. Jos väitteesi vaatii moista, tarkista sen tieteellisyys.

Mut meinaan vaan, että jos tutkimuksen premissi on jo itessään mahdoton falsifioida, niin aikamoista pseudotieteilyä. Enkä seiso mitenkään yksin tän näkemyksen takana. Noiden reinkarnaatiotutkimusten metodologiasta on kitisty kritiikkiä ummet ja lammet, ja jos nyt namedroppailemaan aletaan, niin mm. emeritusprofessori Paul Kurtz on listannut reinkarnaatiotutkimuksen esimerkiksi pseudotieteestä.

Mun pointti? Akateemisesta maailmastakin löytyy monissa tapauksissa kahden oppineen täysin vastakkaiset näkemykset aiheesta kuin aiheesta. Turha vedota nimiin. Kerro mulle minkä perusteella just näet jonkun selityksen todennäköisimpänä käsillä olevana. Jos peruste nojaa johonkin homekorvaiseen proffaan, ni sen tasoisella logiikalla voi liittyä vaan saman tien lähiseurakunnan riveihin, sillä siellä auktoriteettiuskoa pidetään oikeesti pätevänä perusteluna.

Summa summarum: tää on se, mikä erottaa puhtaan tieteellisen maailmankuvan kaikesta muusta. Nurkkakuntainen nillittely siitä, että noku tää tyyppi sanoo niin ni kyl se nyt vaan, kuuluu keskiajalle.
Kaikkia uusia(suuria) tieteellisiä teorioita on ensin pilkattu ja haukuttu epätieteellisiksi+ties miksi, usein ovat kuitenkin myöhemmin osoittautuneet merkittävimmiksi edistysaskeleiksi tieteessä. Ilman näitä rohkeita miehiä ja tutkimuksia, olisi jäänyt moni suuri ja merkittävä asia keksimättä.
Yks hailee. Induktiivinen päättely (oletus siitä, että toistuvuus on tae toistuvuuden jatkuvuudesta) on debunkattu jokseenkin totaalisesti tieteenfilosofian kannalta, eikä tieteessä tulis olla kyse siitä, että ollaan nyt kivoja ja annetaan tollekin pikku tutkijalle hyvä mieli ja tykätään sen teoriasta. Ei. Ei. Vielä kerran ei.

Tieteen yks tärkeimmistä tehtävistä on ottaa uus teoria hampaisiinsa ja riepotella sitä niin totaalisesti kuin mahdollista, koettaen parhaansa mukaan todistaa sitä vääräksi. Totuus ei pala tulessa eikä sen ylpeys saa kolhuja. Jos jokin pitää paikkansa, se pitää paikkansa senkin jälkeen, kun sitä on kutsuttu skitsofreeniseks höpönlöpöks ja pompoteltu henkihieveriin Heurekan rottakoriksessa.

On totta, että tiede edistyy tehokkaimmin ottamalla riskejä askeleita tuntemattomaan ja heittämällä kehään hullujakin ajatuksia. Mutta tää harppausten voima latistuu, mikäli tiedeyhteisö tai yleisö jää jumiin joihinkin täysin epätieteellisiin, tieteen logiikan kannalta epäolennaisiin emotionaalis-territoriaalisiin ongelmiinsa.
Sanon vielä että tulee kaikille selväksi. Olen agnostikko! Uskon myös hengellisyyteen, eli sieluun ja siihen että kuoleman jälkeen on elämää. En ole uskovainen(jos tällä tarkoitetaan uskoa kristittyjen, muslimien tms. jumaliin). Meillä ei ole riittävästi tietoa, taikka teknologiaa/tieteellistä osaamista jotta me voitaisiin vastata näihin suuriin kysymyksiin(onko jumala olemassa jne.) vielä pitkään aikaan(kuka ties jos koskaan).
Täällä on uskonnoille ihan oma keskustelunsa – siellä puhtaasti mutuiluun ja henk. koht. perstuntumaan pohjautuvista ajatuksista saanee aikaan hedelmällisempää keskustelua (sillä itse ainakin osallistuisin siellä aiheeseen täysin tästä ketjusta poikkeavasta näkökulmasta). Tässä ketjussa keskustellaan nimenomaan tieteen ja uskovaisuuden suhteesta. Jos et kykene tarkastelemaan aihetta olankohauttelustas poikkeavasta perspektiivistä, oot väärässä ketjussa.
Personaes
OD

Post by Personaes »

MantaRay wrote:
narcocorrido wrote:
Anteeks jos ymmärsit väärin, mutta sanoin kyllä etten viittaa suhun. :oops:
Ei kyllä mä ymmärsin, toin vain ton vielä esiin ettei ole jäänyt epäselväksi.

Ja frapathea mähän en tuota kyseistä ilmiötä nostanut keskustelun aiheeksi varsinaisesti, totesin vain pidemmän viestin yhteydessä lyhyesti että on mielenkiintoinen. Sen takia mua ei kiinnosta rueta tuosta kyseisestä ilmiöstä kiistelemään, vaikka tossa sun viestissä olis parikin juttua jotka iski silmille.
-Edgar Allan Poe
frapathea

Post by frapathea »

narcocorrido wrote:vaikka tossa sun viestissä olis parikin juttua jotka iski silmille.
Antaa tulla vaan. Oppiakseen täs keskustellaan. Ihmetyttää tosin, miks kukaan kirjoittais viestiä keskustelufoorumille, mikäli viestin aiheesta ei kiinnosta keskustella.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Antaa tulla vaan. Oppiakseen täs keskustellaan. Ihmetyttää tosin, miks kukaan kirjoittais viestiä keskustelufoorumille, mikäli viestin aiheesta ei kiinnosta keskustella
Voin keskustella siitä aiheesta mistä tänne tulinkin keskustelemaan, tuo ilmiö oli pelkkä lauseen sivujuonne.

Vähänkuin sanoisin että oli kivaa metsäbileissä, paitsi mitä liukastuin sammaleella, niin sitten ihmetellään miksen halu loputtomasti keskustella siitä sammaleesta.

Sitäpaitsi, säkään et ole kertonut sitä sun teoriaas vielä. ;)
-Edgar Allan Poe
placebo
Kameleontti

Post by placebo »

narcocorrido wrote: Sitäpaitsi, säkään et ole kertonut sitä sun teoriaas vielä. ;)
Ittekki kyllä koko tän teidän keskustelun seuraamisen ajan odottanut tätä frapathean teoriaa. Se mua täs keskustelus oikeestaan ainoostaan kutkuttaakin...
Periaatteet perustana, totuus selustana.
frapathea

Post by frapathea »

placebo wrote:
narcocorrido wrote: Sitäpaitsi, säkään et ole kertonut sitä sun teoriaas vielä. ;)
Ittekki kyllä koko tän teidän keskustelun seuraamisen ajan odottanut tätä frapathean teoriaa. Se mua täs keskustelus oikeestaan ainoostaan kutkuttaakin...
En mä oo osannut vielä jäsennellä sitä riittävän koherenttiin muotoon, jotta siitä sais selvää ilman taustatietoa. Ja mulla on yks esseekokoelma tällä hetkellä kesken. Ehkä sen jälkeen. Älkää pidätelkö sitä odottaessanne. :D
placebo
Kameleontti

Post by placebo »

No voihan nyt perkele :D Mutta sen lupaan, että niin kauan kuulun psyvaultin käyttäjiin että pääsen kuulemaan sen sun teorias. Oikeesti kiinnostais kuulla tosi paljon teorioita tähän aiheeseen liittyen.
Periaatteet perustana, totuus selustana.
Rikkrakk
Tuppisuu

Post by Rikkrakk »

Uskovainen vai ateisti :) Vai niin. Kyllähän se ateistikin on uskovainen, ateisti uskoo ettei jumalaa ole olemassa. Itse oon agnostikko kaikkea tollaista kohtaan - toisaalta on vähän hupasaa että ikivanhoilla fairytale -hypoteeseilla koitetaan perustella maailman synty. Koitetaan periaatteessa perustella kaikki jollain mitä ei voi perustella.

Suomalainen ei usko ennenkuin näkee! mutta samalla uskoo jumalaan :DDD
Välillä on lähdettävä järjestään, että voi aloittaa uudelleenjärjestelyn.

Aivokemia psychonautics
Rikkrakk
Tuppisuu

Post by Rikkrakk »

Pitää lisätä että kyllä en enää Panteisminkaan nimeen kumartele. Jos Universumi = Jumala niin - miksei vaan puhuta jommasta kummasta? Rakkaalla lapsella monta nimeä?

Mulle riittää Universumi. Noh, käsitteitä ja termejä. Prototyyppejä ja hypoteeseja jumalista.. Miltähän tuntuis rukoilla apuun kristinuskon jumalaa ja sitten yhteyttä ottaiskin Allah. Vois mennä vähän plasmat sekasin :D

Täs höpölöpöö kans aiheesta:

https://www.youtube.com/watch?v=HKQQAv5svkk
Välillä on lähdettävä järjestään, että voi aloittaa uudelleenjärjestelyn.

Aivokemia psychonautics
Kimurantti
Psykonautti

Post by Kimurantti »

Rikkrakk wrote:Uskovainen vai ateisti :) Vai niin. Kyllähän se ateistikin on uskovainen, ateisti uskoo ettei jumalaa ole olemassa. Itse oon agnostikko kaikkea tollaista kohtaan - toisaalta on vähän hupasaa että ikivanhoilla fairytale -hypoteeseilla koitetaan perustella maailman synty. Koitetaan periaatteessa perustella kaikki jollain mitä ei voi perustella.

Suomalainen ei usko ennenkuin näkee! mutta samalla uskoo jumalaan :DDD
Eikun siis nimenomaan ateisti ei usko yhtään mihinkään, vaan on teististä, eli uskovaista maailmankuvaa vailla. Ateismi sanana tarkoittaa teismin poissaolevuutta, siitä johtuu etuliite a- sanassa ateismi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Teismi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi

Toisella kotimaisella vielä sanan etymologiaa

http://etymonline.com/index.php?term=atheist

Jos olet siis ateisti niin sulta vaan puuttuu kaikki jumalahommat kokonaan päästä ja uskoT ainoastaan siihen, minkä voit todistaa jotenkin järkevästi, eli kaikki jumala-asiat jää tämän ulkopuolelle järjestään, koska ovat uskon asioita. Sori, pakko aina avautua kun joku selittää että ateismikin on tavallaan uskonto :P
The music was new
black polished chrome
And came over the summer
like liquid night.
Thatspecialsomeone
Psykonautti

Post by Thatspecialsomeone »

Mulla on teoria joka mahdollistaa jumalan olemassaolon.

Ateistien vakio heitto on niille jotka sanovat että jumala loi maailmankaikkeuden, että kuka sitten loi jumalan?

Ehkä jumala on peräisin tyhjyydestä, unholasta, "ei mistään". Ennen alkuräjähdystä ei ollut aikaa, tilaa, materiaa tai fysiikan lakeja. Oli vain puhdasta energiaa. Ääretön määrä negatiivista energiaa ja ääretön määrä positiivista energiaa. Totaali energia määrä on kuitenkin ollut tasan nolla(kumoavat toisensa). Tämä eri energioiden lopulta tapahtunut yhteen törmäys on aiheuttanut singulariteetin ja alkuräjähdyksen. Tämä ilmiö on luonut jumalan, jumala syntyessään loi samaan aikaan alkuräjähdyksen, luonnon lait ja lopulta universumin.

Ennen alkuräjähdystä totaali energia oli tasan nolla, mutta alkuräjähdyksessä positiivinen ja negatiivinen energia liittyivät toisiinsa, luoden totaali energia määrän joka on tasan yksi. Jumala on siis negatiivisen ja positiivisen energian yhteen sulautumisen tuote. Tismalleen totaali energia määrältään yksi.

Uskon että jumala on universumi. Kaikkihan on meidän maailmassa vaan energiaa sen eri muodoissa, mitään muuta ei ole, jumala on tää energia.
Minä, sinä, kukat, puut, linnut, tähdet, planeetat kaikki on osa jumalaa.

Oon ajatellut uskontoja ja vanhan testamentin jumala on mun veikkaus täksi jumalaksi/universumiksi. Vanhan testamentin jumala on jakamaton yksi, kun jumala esittäytyi moosekselle hän sanoi "Minä olen minä olen" joka kuvaa hyvin äärimmäisen yksinkertaista(tiedostaa itsensä tiedostamassa itseään ja sitä samaa koodia joka syntyi singulariteetissa. Koodia joka luo kuitenkin lopulta äärettömän monimuotoisuuden.

Israelin lipussa on ylhäällä ja alhaalla siniset viivat. Ajattelen että ne kuvaa positiivista ja negatiivista energiaa. Niiden välissä on Daavidin tähti, joka mun mielestä kuvaa jumalaa. Jumala elää positiivisesta ja negatiivisesta energiasta. Daavidin tähti jopa näyttääkin joltain energian symbolilta(tähti).

Eli kuka loi universumin? jumala, samalla ollen tämä universumi. Kuka loi jumalan? "tyhjyys", "Ei mikään", "unhola". "Ei mikään" on ääretön ja ikuinen. Sieltä saa loputtomasti energiaa(jonka totaali summa on nolla), ensin alkuräjähdykseen ja sen jälkeen universumin laajentumiseen.

Tää teoria tekee minusta, sinusta, koirista, linnuista, puista, planeetoista ja tähdistä kaikista pienen osan jumalaa, sillä kaikki on sitä samaa jakamatonta energiaa. Valitettavasti tää tarkoittaa myös sitä että vapaa tahto on illuusio. Determinismi on ollut jo pitkään paljon tutkittu ja oikeaksi todettu teoria. Alkuräjähdyksestä lähtien kaikki on ollut määriteltyä. Jumala on kuin näkymätön pillipiipari joka soittaa huilullaan salaperäistä sävelmää jonka tahdissa kaikki olennot ja energiat tanssivat.

Pidän mahdollisena että kuoleman jälkeen meistä kaikista tulee se yksi ja sama kaikkeuden energia. Jumala. Joka ei tee mitään muuta kuin pohdiskelee itseään pohdiskelemassa ikuisesti jatkaen energian imemistä tyhjyydestä äärettömyyksiin.

Tää on mun mielestä varsin elegantti tapa ajatella asiaa. Kaikki on lopulta todella yksinkertaista. Kaikki on vaan energiaa. Kaikki on tasan yksi(niinkuin se numero kirjaimellisesti). Jopa lapsikin ymmärtää tällaisen käsitteen kun sitä yksinkertaisempaa maailmankaikkeutta ei voi olla olemassa. Minä olen, minä olen, minä olen(jatkuen ikuisuuksiin).

"Simplicity is the ultimate sophistication"
-Leonardo da Vinci
Last edited by Thatspecialsomeone on Fri 15 Jun 2018, 01:35, edited 1 time in total.
Woe is me, oh woe
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Jos jumala on universumi. Ja me ollaan vain osa jumalaa joka vain elää ja ihmettelee omaa olemassaoloaan joka laajentuu universumin tavoin niin miten se vaikuttaa mihinkään meidän elämässä?

Jumala sana on mun mielestä typerä. Se aina viittaa niin herkästi olentoon joka tekee meille sääntöjä miten elää jne. Mutta taas tuollainen abstrakti jumala jota osa me olemme ja joka on kaikki niin se ei taas millään tapaa tunnu tekevän mitään meidän elämään.

Jos ei uskonnolla tarjota ratkaisuja oikeaan ja väärään niin loppupeleissä vaikuttaako se mihinkää?
Thatspecialsomeone
Psykonautti

Dexma wrote: Thu 14 Jun 2018, 17:10 Jos jumala on universumi. Ja me ollaan vain osa jumalaa joka vain elää ja ihmettelee omaa olemassaoloaan joka laajentuu universumin tavoin niin miten se vaikuttaa mihinkään meidän elämässä?

Jumala sana on mun mielestä typerä. Se aina viittaa niin herkästi olentoon joka tekee meille sääntöjä miten elää jne. Mutta taas tuollainen abstrakti jumala jota osa me olemme ja joka on kaikki niin se ei taas millään tapaa tunnu tekevän mitään meidän elämään.

Jos ei uskonnolla tarjota ratkaisuja oikeaan ja väärään niin loppupeleissä vaikuttaako se mihinkää?
No tää riippuu siitä mitä uskoo. Itse pidän mahdollisena että jumala on luonut tietoisesti maailman, missä on niin paljon kärsimystä. Ihmiskunta on ollut jonkuntyylisessä sodassa koko historiansa ajan. On tuhansittain eri sairauksia, Köyhyyttä ja nälänhätää. Eläinmaailman meno on poikkeuksellisen julmaa/raakaa.

Tää tekisi jumalasta vähintään välinpitämättömän, joku voisi kutsua tuota jopa pahaksi. Juutalaiset, jumalan suosikki kansa meni 1940 luvulla miljoonien voimin kaasukammioihin kuolemaan eikä jumala tehnyt mitään auttaakseen heitä, vaikka kaikkivoimaisena ja kaiken tietävänä hän olisi helposti voinut estää esim. juuri holokaustin.

Oon miettinyt myös tarinaa aatamista ja eevasta. He eivät totelleet jumalaa, vaan söivät hyvän ja pahan tiedon puusta. Tän seurauksena kuolema ja perisynti tuli kuvioihin.

Jumala on kaiken näkevä ja kaiken tietävä. Jumala siis tiesi etukäteen, että kun hän laittaa hyvän ja pahan tiedon puun tiettyyn paikkaan ja kieltää syömästä siitä, että aatami ja eeva varmasti syövät puusta. Eli jumala on syyllinen perisyntiin, ei ihminen, joka joutui vain tietoisen ja uskomattoman häijyn ansan uhriksi.

“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”-Richard Dawkins

Tää mun kuvailema skenaario on yksi mahdollisista skenaarioista. Voi myös olla että jumala on vaan täysin välinpitämätön. Universumi piti luoda juuri tällaiseksi että se voisi kasvaa ja tuottaa optimaalisesti symbioosissa elävän ja kukoistavan eläinmaailman. Ehkä jumala ei tee mitään muuta kuin luo syntymällään universumin, laittaa lait järjestykseen ja aloittaa kaiken laittamisen liikkeeseen. Tämän jälkeen hän vain yksinkertaisesti on vähän kuin meditatiivisessa tilassa, pitämässä universumia kasassa jollain äärettömän yksinkertaisella ajatuksella. Ehkä jumala ei ajattele mitään, tiedostaa vain että on olemassa, tiedostamassa itsensä tiedostamassa itseään samaan aikaan kun maailmassa tapahtuu hulluja ja pahoja asioita.

Se nyt on varmaa että jumala ei todellakaan ole, niinkuin Aabrahamin uskonnot väittävät, kaikki hyvä. Tai jos on, niin hän rankaisee julmasti pienimmästäkin pahasta.

Tän takia jumalan olemassaololla on merkitystä meidän kokemalle todellisuudelle, ehkä jopa traagisen merkityksellistä koska ollaan vankeja jotka on tuomittu kuolemaan ja ikuiseen kärsimykseen perisynnin perusteella jo ennen syntymäämme. Eikä me voida mitenkään estää esim. juuri syntiä, koska jumala on auton ratissa, me istutaan pelkääjän paikalla voimatta vaikuttaa mihin suuntaan auto menee seuraavaksi.

"Judaism is not just one more religion, but in its way the root of religious evil."
-Christopher Hitchens
Woe is me, oh woe
Thatspecialsomeone
Psykonautti

Sen verran vielä että, jumalan sanotaan olevan kaikki voimainen, kaiken näkevä ja kaiken tietävä.

No mitä on ääretön energia? Yksi ja sama energia joka täyttää kaiken universumissa. Se on juuri kaikkeen pystyvä(pystyy muodostamaan ihan mitä tahansa itsestään/maailmasta). Se on myös kaiken näkevä, sillä se on jokapuolella. Se on kaiken tietävä, sillä se on tehnyt ja nähnyt kaiken.

On pakko olla jonkun tyyppinen jumala. Energian täytyy olla peräisin jostain ja täytyy olla joku joka on kirjoittanut luonnon lait. Ateistien väitteet eivät käy järkeen. Jumala on kaikkeus, jumala on universumi. Eli ateistit eivät voisi olla enempää väärässä kun sanovat "ei ole jumalaa", kun juuri on vain olemassa jumala, ei mitään muuta.

Ainut mikä on epävarmaa mun mielessä, on se että mikä on "ultimate fate of the universe". Uskon että tietoiset olennot ja se miten he ovat eläneet elämänsä vaikuttaa universumin lopulliseen kohtaloon.

Tähän olis vähän imelää sanoa, olkaa hyviä ja tehkää hyvää. Mutta sanon, olkaa oma itsenne ja tehkää mikä ikinä teidän omasta mielestänne on hyvää ja oikein.

Peruutan ja korjaan vielä mun aijempaa kuvaelmaa. Jumala voi olla kaikki hyvä, ehkä kaikki kärsimys on vain tie johonkin lopulliseen täydellisen hyvän tuotokseen. Maailmaan jossa ei ole mitään pahaa ja kaikki elävät onnellisina nauttien maailmasta, palvoen jumalaa ja oppien tästä uutta.
Woe is me, oh woe
luomukala
Tuppisuu

Post by luomukala »

Moi, tein blogin aiheesta "Evoluutioteoria, perimä & elämän synty" jonka voi lukea täältä:

http://lentonenhenri.puheenvuoro.uusisu ... aman-synty

--
Siinä tutkitaan tieteellistä todistusaineistoa verrattuna raamattuun. Siten se on eniten siis tiedettä kun raamatun luomiskertomus on perin lyhyt.

On varmasti muutkin ihmiset miettineet elämän syntyä jne. mutta ei ole Suomeksi koottua laajempaa materiaalia siitä, muutakuin teidemiesten omalla kielellä.

Liitteeksi yksi kuva artikkelista, missä verrattu ihmisen ja apinan perimää. Ei vaikuta kovin vakuuttavan samankaltaiselta?

Image