Mielenkiintoisia ja hienoja ajtuksia totisesti!Ayrenum wrote:Hih, en minä sanonutkaan että heillä olisi keskivertoa suppeampi ajatusmaailma, sanoin vain että heillä on usein suppea ajatusmaailma (tarkottaa sitä että monella on, muttei kaikilla). Aika suurella osalla ihmisistä on mielestäni hyvinkin suppea ajatusmaailma; aika harvoin tapaa ihmisiä jotka osaavat oikeasti katsoa asioita laajasti eri näkökulmista.spasm wrote:Ei tuo nyt ihan noinkaan mene. Ei heillä varmasti ole keskivertoa suppeampaa ajatusmaailmaa, päinvastoin. He vain ovat keskittyneet eri asioihin, jotka saattavat tuntua sinusta epäolennaisilta/suppeilta/typeriltä/whatsoever. He näkevät asian täysin eri silmin kuin sinä.
Itseeni en verrannutkaan, vaikka elänkin kuvitelmassa että oma näkökulmani olisi jossain määrin avara. Tiedän kuitenkin että sillä on vielä paljon (äärettömästi) tilaa avartua, joten pyrin sitä avartamaan jatkuvasti ja otan mielelläni vastaan ajatuksia joilla sitä avartaa. Siksi keskustelu on kivaa. Niin, ja tiedostan myös että ajatusmaailman suppeus on hyvin subjektiivinen asia, koska ihmiset näkevät mielellään muiden viisauden erityisesti niissä asioissa joista itse ovat kiinnostuneita. Osittain tämä on siis minulta myös egoistista kuvitelmaa, mutta kukapa sellaisia ei elättelisi? Onneksi aina voi kehittyä.
Olen huomannut myös, että yllättävän ja harmillisen monilla on kapeakatseinen ajatusmaailma/maailmankuva. Usein ihmisiä ei edes kiinnosta koko asia, jolloin se myös jäänee suppeaksi.
Kannustaisin jokaista ihmistä tarkastelemaan asioita eri kantilta, kuin mistä on tottunut ja ajattelemaan asioita monesta kulmasta, näin löytynee tilaa jokaiselle.
En sano tietenkään, että kaikkea/kaikkia tarvitsisi yrittää ymmärtää eikä pidäkkään, mutta usein ihmisillä on valmis mikropöperö maailmanuva, joka on opittu suoraan vanhemmilta valmiiksi pureskeltuna. Ei tarvitse ajatella ja tarkastella asioita mahdollisilta omilta näkökulmilta, kun kaikki on valmista. Tämä kulttuuri ei mielestäni anna valmiuksia mietiskelemään ja oppimaan kriittistä ja rakentavaa ajttelua.