C-Hepatiitti

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
sxoxyvg
OD

Re: C-Hepatiitti

Post by sxoxyvg »

Rykäset goalle bailaa kuukaudeks kauan kuuri sit kestääkää, pääset halvemmal.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

Tämä pn jännä juttu, että deekut jotka ovat dokanneet maksan niin guonoon kuntoon että kuolevat elleivät saa maksansiirtoa, tai toisessa tapauksessa maksan elastisuus niin korkea että pian ollaan maksansiirtojonossa - niin heidät hoidetaan uusimmilla, tehokkaimmilla ja kalleimmilla lääkkeillä.

Minun genotyyppini vaatii min. 48vk perus ribaviriini/imtergeroni hoitoa joka olisi todella rankka henkisesti ja fyusiset oireet olisivat pahoja. Normaalisti näillä yleisemmillä genotyypeillä hoito kestää 12-24 viikkoa. Meille nuorille ja terveille ei anneta noita uusia hyviä lääkkeitä koska olemme liian terveitä, eikä ole akuuttia hätää. Näin totesi Meilahden sisätautien ylilääkäri, joka on erikoistunut nimen omaam hepatiitteihin. Uskon että hän tietää mitä puhuu.

Minulla on nyt 5v välein kontrollit, odotellaan että saadaan uusia ja tehokkaita mutta halpoja lääkkeitä nimenomaan tuolle genotyypille. Toki maksa-arvoja mittaillaan säännöllisen epäsäännöllisesti.
Cogito, ergo sum
rufftuff
Lepakko

Post by rufftuff »

Blackened wrote:
sxoxyvg wrote:Ei se hirveesti elinajan ennustetta vähennä, ellei hc alkkis oo. Ja lääkehoito on jo kehittyny ettei interferoniakaa tarvii joten älä liikaa murehdi.
Onhan niitä, mutta ovat vitun kallliita, niillä hoidetaan maksakirrosi/maksansiirtopotilaat eli juopot.

Minun genotyypilläni hoito tulisi maksamaan arviolta 200 000€ uusilla lääkkeillä. Arvaapa hoitavatko? Not...

Juopot ja pahimmat retkut saa parhaat ja kalleimmat lääkkeet. Nuorilla on aikaa odotella lääkkeiden kehitystä ja halventumista.

Näin sanoi Meilahden sisätautien ylilääkäri, aika karua mutta totta.
Kalliit on lääkkeet juu tähän tautiin, mutta ei kukaan hoitoin menevä niitä ite joudu pulittaa, korkeintaan pieni omavastuu voi tulla maksettavaks ja sen rahan hoitaa kuka vaan pienellä vaivalla. Kannattaa ruveta ottaa yhteyksiä sossuun ja kelaan tossa asiassa niin alkaa homma etenee.
"LSD:tä koneistoon niin sä matkalle valmis oot,
niinhän lauloi aikoinaa jo beatlesi et lucy in the sky with diamondsi"
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

rufftuff wrote:
Blackened wrote:
sxoxyvg wrote:Ei se hirveesti elinajan ennustetta vähennä, ellei hc alkkis oo. Ja lääkehoito on jo kehittyny ettei interferoniakaa tarvii joten älä liikaa murehdi.
Onhan niitä, mutta ovat vitun kallliita, niillä hoidetaan maksakirrosi/maksansiirtopotilaat eli juopot.

Minun genotyypilläni hoito tulisi maksamaan arviolta 200 000€ uusilla lääkkeillä. Arvaapa hoitavatko? Not...

Juopot ja pahimmat retkut saa parhaat ja kalleimmat lääkkeet. Nuorilla on aikaa odotella lääkkeiden kehitystä ja halventumista.

Näin sanoi Meilahden sisätautien ylilääkäri, aika karua mutta totta.
Kalliit on lääkkeet juu tähän tautiin, mutta ei kukaan hoitoin menevä niitä ite joudu pulittaa, korkeintaan pieni omavastuu voi tulla maksettavaks ja sen rahan hoitaa kuka vaan pienellä vaivalla. Kannattaa ruveta ottaa yhteyksiä sossuun ja kelaan tossa asiassa niin alkaa homma etenee.
Pointti on siinä, että ei HUSilla (tai muilla yksiköillä) ole varaa hoitaa jokaista potilasta. Eihän sitä itse tietenkään makseta. Koska uudet tehokkaammat lääkkeet kalliimpia, niitä käytetään akuuttitapauksiin, jotka ovat joko hengenvaarassa tai vaarassa joutua heengenvaaraan.

Tällaista rämä reaalimaailma on; money talks, bullshit walks!

Minä olen jo ollut Meilahden sisätautien jonossa kohta kolme vuotta. Tosiaan 5v välein tsekataan kaikki arvot, tehdään maksabiopsia, maksan kimmoisuusmittaus (mittaa arpikudoksen määrää maksassa, 0-4 ja 4 on maksakirroosi. Minulla noin 1.5) ja ultra, jolla nähdään onko maksa rasvoittunut. Ja tosiaan jos on joku lääke jolla voidaan hoitaa.
Cogito, ergo sum
rufftuff
Lepakko

Post by rufftuff »

Pointti on siinä, että ei HUSilla (tai muilla yksiköillä) ole varaa hoitaa jokaista potilasta. Eihän sitä itse tietenkään makseta. Koska uudet tehokkaammat lääkkeet kalliimpia, niitä käytetään akuuttitapauksiin, jotka ovat joko hengenvaarassa tai vaarassa joutua heengenvaaraan.

Minä olen jo ollut Meilahden sisätautien jonossa kohta kolme vuotta. Tosiaan 5v välein tsekataan kaikki arvot, tehdään maksabiopsia, maksan kimmoisuusmittaus (mittaa arpikudoksen määrää maksassa, 0-4 ja 4 on maksakirroosi. Minulla noin 1.5) ja ultra, jolla nähdään onko maksa rasvoittunut. Ja tosiaan jos on joku lääke jolla voidaan hoitaa.

No joo tottahan se on että raha tässä maailmassa määrittää kaiken mitä näihin asioihin tulee, mutta varmaa tietoa se kuitenkin on että kaikilla on oikeus tuo sairaus hoidattaa, ilmaiseksi. kait se vaatii itseltään vitusti että pitää valittaa joka paikkaan että haluaa tohon hoitoon ja tehdä hakemuksia yms. mut mä en nyt tajua miten se siihen liittyy että HUS.sila ei ole varaa hoitaa, se rahahan haetaan kaupungilta siihen hoitoon/lääkkeisiin maksusitoumuksena?
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

rufftuff wrote:

No joo tottahan se on että raha tässä maailmassa määrittää kaiken mitä näihin asioihin tulee, mutta varmaa tietoa se kuitenkin on että kaikilla on oikeus tuo sairaus hoidattaa, ilmaiseksi. kait se vaatii itseltään vitusti että pitää valittaa joka paikkaan että haluaa tohon hoitoon ja tehdä hakemuksia yms. mut mä en nyt tajua miten se siihen liittyy että HUS.sila ei ole varaa hoitaa, se rahahan haetaan kaupungilta siihen hoitoon/lääkkeisiin maksusitoumuksena?
Genotyyppini on vaikeahoitoinen. Perinteisillä yhdistelmälääkkeillä hoidon kesto olisi 48vk, ja hoidon onnistuminen jotain 15-20% luokkaa. Se erikoislääkäri sanoi ettei lähde kiduttamaan mua lähes vuodeksi noilla perinteisillä edullisilla lääkkeillä millä hoidetaan "12-18vk peruskeissit". Ja olen liian terve saadakseni noita uusia, kalliita ja tehokkaita lääkkeitä. Ne ovat vain kaikista heikkokuntoisimmille joilla alkaa olla jo maksakirroosi lähellä.

Samahan semon muissakin hoidoissa. Jos menet lääkäriin valittamaan kipeää selkää, niin ei sinua automaattisesti laiteta röntgeniin, ultraan tai tt:hen. Sitten taas kun tulee kolaripotilas jolla rankavammoja, niin totta kai se pistetään noihin kaiken maailman tutkimuksiin.

Kunnilla, kaupungeilla ja sairaanhoitoalueilla yms. on tietyt budjetit niin kuin kaikilla muillakin toimijoilla. Esimerkiksi pienessä kunnassa jossa työskentelen, sattui yhden kesän aikana 6 vai 7 auto-onnettomuutta, joissa tuli vakavia vammoja jotka vaativat pitkiä ja kalliita hoitoja. Budjetti ylittyi aivan helvetisti, ja se oli osasyynä kunnan YT:hen jonka seurauksena 7 työntekijää irtisanottiin.

Kaikki on budjetoitu, ei sitä rahaa voida vain repäistä satunnaisesti sinne tai tänne, pitää ajatella kokonaisuutta. Budjetin ylittyessä tulee alijäämää, joka tarkoittaa yleensä jonkin toiminnan lakkauttamista tai henkilöstön irtisanomisia/organisaatiorakenteen muutoksia. Jostainhan se raha on saatava takaisin.

Raha ja moraali eivät valitettavasti kulje käsikädessä.
Cogito, ergo sum
rufftuff
Lepakko

Post by rufftuff »

Blackened wrote:
Genotyyppini on vaikeahoitoinen. Perinteisillä yhdistelmälääkkeillä hoidon kesto olisi 48vk, ja hoidon onnistuminen jotain 15-20% luokkaa. Se erikoislääkäri sanoi ettei lähde kiduttamaan mua lähes vuodeksi noilla perinteisillä edullisilla lääkkeillä millä hoidetaan "12-18vk peruskeissit". Ja olen liian terve saadakseni noita uusia, kalliita ja tehokkaita lääkkeitä. Ne ovat vain kaikista heikkokuntoisimmille joilla alkaa olla jo maksakirroosi lähellä.

Samahan semon muissakin hoidoissa. Jos menet lääkäriin valittamaan kipeää selkää, niin ei sinua automaattisesti laiteta röntgeniin, ultraan tai tt:hen. Sitten taas kun tulee kolaripotilas jolla rankavammoja, niin totta kai se pistetään noihin kaiken maailman tutkimuksiin.

Kunnilla, kaupungeilla ja sairaanhoitoalueilla yms. on tietyt budjetit niin kuin kaikilla muillakin toimijoilla. Esimerkiksi pienessä kunnassa jossa työskentelen, sattui yhden kesän aikana 6 vai 7 auto-onnettomuutta, joissa tuli vakavia vammoja jotka vaativat pitkiä ja kalliita hoitoja. Budjetti ylittyi aivan helvetisti, ja se oli osasyynä kunnan YT:hen jonka seurauksena 7 työntekijää irtisanottiin.

Kaikki on budjetoitu, ei sitä rahaa voida vain repäistä satunnaisesti sinne tai tänne, pitää ajatella kokonaisuutta. Budjetin ylittyessä tulee alijäämää, joka tarkoittaa yleensä jonkin toiminnan lakkauttamista tai henkilöstön irtisanomisia/organisaatiorakenteen muutoksia. Jostainhan se raha on saatava takaisin.

Raha ja moraali eivät valitettavasti kulje käsikädessä.
Selvä homma. Kyllä nää budjetti asiat yms. On selvillä kyllä. Ja ymmärrän tuon sun tilanteen ja vaikuttaa monimutkaiselta. Takerruin asiaan varmaan siks kun turhauttaa kuulla näistä että raha määrittää kaiken näissäkin asioissa ja toisten terveys on kiinni jostain vitun budjeteista. Toivottavasti pääset hoitoon kuitenkin tulevaisuudessa. Itsellä kanssa aikomus päästä hoitoon, kunhan saa aikaiseksi aloittaa varaamalla lääkärin ajan että saa lähetteet ja niin edespäin.

Ei pliis isoja quotetorneja. Voisi yrittää vähän lyhentää niitä ja lainata vaikka edellinen viesti vaan ja karsia muita. Ei ole mukavan näköistä, tämä on foorumietiketissä kerrottu. T. Mode
Last edited by Mushru on Sat 10 Sep 2016, 23:40, edited 1 time in total.
Reason: Supistin quoteita
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Mulla on ens viikolla aika testeihin. Viimeksi kävin pari vuotta sitten, ja ei ollut Ceetä. Mutta senkin jälkeen on tyhmänä tullut käytettyä muiden värkkejä.

Mitään oireita mulla ei siis ole. Kävin Vinkissä ottamassa rokotuksia (täällä saa ilmaiseksi) niin tuli samalla puhe että vois ne c-hepatiitin ja hivin käydä testauttamassa.
RcKokki
Apteekki

Post by RcKokki »

C, monesta eri värkistä. Ja alkoholia n.24/7. Ei huomaa eroa, kun muutenkin semi huonossa hapessa.
Minkä aikaa menee kun alkaa oireita tulla vai eikö tule ollenkaan? nyt ollut nyt n.7v
Hoitoon en mene, kun kun lekurit sanoo että olen niin "hyvässä" kunnossa :roll:
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

Krooninen hepatiitti harvoin oireilee, tietysti jos on ollut kosteaa menoa pidemmän aikaa niin maksa-arvot voivat nousta korkealle, mikä voi aiheuttaa väsymystä/uupumusta ja kutinaa. Toisaalta maksa-arvojen nousukaan ei välttämättä oireile. Miesten ALAT viitearvo on <50, korkeimmillaan minulla oli jotain 250 eikä oireillut.

Itselle tuli ainakin sinällään pommina, että ei tosiaan mitään tiedostettua oireilua ollut, vaan löytyi sattumalta ottaessani sukupuolitauti-, hiv- ja hepatiittitestit silloin tapailemani naisen pyynnöstä. Kävimme siis molemmat.
Cogito, ergo sum
zero
Kameleontti

Post by zero »

tuli tässä mieleen kun jokin aika sitten oli lievästi korkeella maksa-arvot (alat jotain 150 luokkaa) ja oli oikean kyljen vieressä ilkeeä kipua vähän väliä. että voiko tuommoset arvot aiheuttaa jo semmosta? se kun oli ohimenevää. ja alkoholi maittaa. ja on c-hepa siis.
Tässä vain olen enkä sille mitään mahda.

http://www.soundcloud.com/suni-4 - Soundcloud
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Täältä pohjoisesta löydetty E-Hepatiittia! mikä leviää piikeist! Edit: ilmeisesti nämä opiskelijat antoivat väärää informatiota. leviäää ruoasta! :up:
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

renttuni wrote:Mulla on ens viikolla aika testeihin. Viimeksi kävin pari vuotta sitten, ja ei ollut Ceetä. Mutta senkin jälkeen on tyhmänä tullut käytettyä .
Ei ollut C:tä mulla :) Eikä HIV:iä.
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

renttuni wrote:Ei ollut C:tä mulla :) Eikä HIV:iä.
Onnittelut, koita pysyä negatiivisena! ;)
Cogito, ergo sum
hitmanni
Tuppisuu

Post by hitmanni »

Itselläni todettiin keväällä -15 C-hepatiitti ja nyt korvaushoidon arvioinnin aikana otettiin verikokeet -17 syksyllä ja tulos oli tulokseton tms. Tuossa pari kk sitte otettiin uudet verikokeet C-hepan testaamiseksi ja viime viikolla sain kuulla että olen täysin parantunut C-hepasta ilman mitään hoitoja ym. Lääkäri sanoi että 15-20% C-hepa potilaista paranee siitä täysin itsestään. Olen aika helvetin kiitollinen että kuuluin tuohon joukkoon.
Velho
LD50

Post by Velho »

Blackened wrote: Fri 14 Oct 2016, 11:52
HIVikin on vähän kuin lottovoitto :twisted:
Ja itellä C-heppi ollu +10v ja aikoinaan vaan totesin jos lainas värkkei joltai ja sano et C ni "mä keräilen näitä" ja loppujen lopuksi oli ~12 eri kantaa tai joku virusmääritys arvo oli 12.jotain nyt se on 6.5
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Miten teillä jotka olette olleet korvaushoidossa, että otettiinko teillä ne kannat selville mitä on chepassa? Vai pitääkö ne pyytää erikseen?
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
Velho
LD50

Post by Velho »

Se muistaaksee 'pitäs' kuuluu KH mut kannattaa pyytää jod ei oonäkynynä
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Blackened wrote: Fri 14 Oct 2016, 11:52
Mä idari ton edellisen testauksen jälkeen käytin vielä toisten paskasilla värkeillä. Nyt ku oon ollu kaks vuotta kuivilla nii testattiin taas, nega!! :up:
Raitapaita
Tuppisuu

Post by Raitapaita »

en nyt lukenut koko ketjua läpi, mutta kun kerran kysytään niin vastaan: yksi töötti tautisella värkillä ja that's it. tauti hankittu.
annoin ajatuksen muhia pari vuotta ennen kuin sain päähäni eräänä päivänä pirteässä päiväkännissä alkaa "hoitaa vähän asioita" ja siinä muun sättäämisen ohessa kävin terveysasemalla testeissä. testattiin sukupuolitaudit ja kaikki mahdolliset vähän vinkeämmät vaivat. kysyttäessä vastasin ihan rehellisesti että jos jotain löytyy niin vieraasta neulasta tai maksullisesta naisesta se on sitten kotoisin.

ei siinä kauaa mennyt niin soittivat sairaalan suunnalta että c-hepatiitti on ja että milloinko kerkeisin vastaanotolle? menin heti kun kerkesin ja verenkuva siinä käytiin läpi ja jotain muuta small talkia ja määrättiin lääkitys. olin tuolloin reissuhommissa ja märkää meni aikas paljon koneesta läpi eli monesti oli aamulla hankaluuksia saada ne kaksi peukalonpään kokoista mötiskää pysymään alhaalla. pari kertaa toki nielemisen jälkeen päästelin pönttöönkin ne, mutta ilmeisesti nielin riittävän monta koska kontrollissa tsekattiin kahdeksan viikon jälkeen että tauti oli parantunut.

tilanne mistä tartunnan sain, oli sellainen että olin pirikaupoilla erään daamin kanssa kellä oli sekä c-hepatiitti, että melko huono happi. kun poistamisen aika tuli, tämä halusi ehdottomasti ottaa ne paljonpuhutut testivedot ja alkoi senpäiväinen sählääminen että allekirjoittaneella meni hermo! kun ei löytyny suonta ja oli väärä neula ja oli rouheet jatkeet ja ruman väristä ja pää pää pää.. nappasin sen päin v*ttua väsätyn töötin kaverin kädestä ja vedin pois kuleksimasta. pätkässä kun olin niin en asiaa sen suuremmin jäänyt suremaan vaan matka jatkui ja soitto soi.

edittiä: tämä siis vuonna 2016 tai 2017 muistaakseni, mikäli sillä on yhtään mitään merkitystä.
☼ not many have style - not many can keep style - i have seen dogs with more style than men ☼