C-Hepatiitti

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
placebo
Kameleontti

Re: C-Hepatiitti

Post by placebo »

renttuni wrote:Multa otettiin maanantaina kokeet, tuloksia odotellessa. Maksa-arvot ainakin ihan ok.
Kävitkö sä nyt yksityisellä vai ihan tos yleisellä?
Periaatteet perustana, totuus selustana.
zero
Kameleontti

Post by zero »

placebo wrote:
renttuni wrote:Multa otettiin maanantaina kokeet, tuloksia odotellessa. Maksa-arvot ainakin ihan ok.
Kävitkö sä nyt yksityisellä vai ihan tos yleisellä?
ei kai sillä mitään väliä ole?

edit: nojoo jos näin ajattelee, täällä päin saattaa muutamankin viikon ellei kuukaudenkin odottelemaan labrojen tuloksia, kun aikoinaan ne sai seuraavana tai jopa samana päivänä.
Tässä vain olen enkä sille mitään mahda.

http://www.soundcloud.com/suni-4 - Soundcloud
placebo
Kameleontti

Post by placebo »

zero wrote: ei kai sillä mitään väliä ole?

edit: nojoo jos näin ajattelee, täällä päin saattaa muutamankin viikon ellei kuukaudenkin odottelemaan labrojen tuloksia, kun aikoinaan ne sai seuraavana tai jopa samana päivänä.
Niin sitä mä juuri tarkoitin ku itte kävin pari viikkoo sitte yksityisellä niin sain labratulokset vielä illalla. Ja kyseinen lääkäri vielä itse soitti ja kysyi haluanko kuulla tulokset puhelimessa.
Periaatteet perustana, totuus selustana.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Kävin ihan perus a-klinikan kautta testeissä, olin siellä avovierotuksessa.

Ei ollut c:tä eikä muutakaan :)
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

frapathea wrote:Testataanko tää muuten yleensä sukupuolitautitestejä otettaessa?
Saitkin tähän jo vastauksen, mutta vielä kaikille tiedoksi, niin ainakaan terveyskeskuksessa ei välttämättä suostuta ottamaan HIV- ja C-hepatiittitestejä ellei ole jotain painavaa syytä epäillä, että olisit voinut saada tartunnan. Eli jos siis haluaa nämä testata, pitää erikseen sanoa vaikkapa, että kumppani on käyttänyt suonensisäisiä tms. silloin suostuvat testaamaan.

Periaatteessa C-hepatiitti tarttuu vain veren kautta, mutta seksissä voi joskus vertakin tulla jos limakalvot hankautuvat rikki. Anaaliseksi on suurempi riski kuin vaginaalinen yhdyntä. Periaatteessa samanlainen tartuntariski on myös samalla pillillä nokittaessa, sillä nenästäkin voi jäädä pilliin verta.

C-hepatiittia voi joskus olla myös kamassa, niin hirveältä kuin se kuulostaakin. Se, että et ole koskaan muiden värkkejä käyttänyt, ei välttämättä vielä takaa, ettet olisi voinut sille altistua. Riski on pieni, mutta olen kuullut näistäkin tapauksista. Esim. fiktattu piriä klikkikupissa jota joku on käyttänyt vetojen kyhäämiseen, kuppiin on jäänyt verta joka on tarttunut lirpakkaan ja siirtynyt sitä kautta seuraavan kaverin suoneen ja lopputuloksena ollut sitten positiivinen C-hepa.

Ei ole tarkoitus pelotella, mutta suosittelen kyllä lämpimästi säännöllisiä testejä jos ylipäätään hihaan pistää. Pienetkin riskit on hyvä tiedostaa.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

wRRa wrote:
frapathea wrote:Testataanko tää muuten yleensä sukupuolitautitestejä otettaessa?
Saitkin tähän jo vastauksen, mutta vielä kaikille tiedoksi, niin ainakaan terveyskeskuksessa ei välttämättä suostuta ottamaan HIV- ja C-hepatiittitestejä ellei ole jotain painavaa syytä epäillä, että olisit voinut saada tartunnan. Eli jos siis haluaa nämä testata, pitää erikseen sanoa vaikkapa, että kumppani on käyttänyt suonensisäisiä tms. silloin suostuvat testaamaan.
oikeastaan ne ei usein suostu testaan yhtään mitään sukupuolitautei ellei heitä just jotain tommosta tai että on paneskellut tuhannen ja yhen kanssa ilman suojausta. LUIN INTERNETISTÄ!
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.
frapathea

Post by frapathea »

VXA wrote:
wRRa wrote:
oikeastaan ne ei usein suostu testaan yhtään mitään sukupuolitautei ellei heitä just jotain tommosta tai että on paneskellut tuhannen ja yhen kanssa ilman suojausta. LUIN INTERNETISTÄ!
Joo siis ihan perussettii et siihen lomakkeeseen satuillaan että on käyty ulkomaisissa huorissa suojaamattomasti ja niin on muuten kaikki eksätkin ja rännätty likaisilla värkeillä jonkun rapanistin verta ja mitä nyt ikinä... Ihan älytöntä, että niistä ollaan noin nihkeitä, kun säännöllinen testaaminen on loistava tartuntojen leviämisen ehkäisykeino.
magiclymagical
Apteekki

Post by magiclymagical »

Oletetaan tilanne että kerran käytetyt vermeet, ne täytetään ja tyhjennetään keitetyllä vedellä 2-3x, tämän jälkeen 2-3x desinfiointiaineella ja annetaan aina joka kerran välissä hetki seisahtua alkoholin siellä ruiskun sisällä. Ja sitten taas keitetyllä vedellä ja antaa viimeistenki nesteiden poistua. Kuin todennäköstä ois C tässä kyseisessä skenaariossa, eli siis jos noilla värkeillä joku aikois tökkää?
Mun ajatukset on vaan mun ajatuksii, sul on vapaus miettii omia.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

magiclymagical wrote:Oletetaan tilanne että kerran käytetyt vermeet, ne täytetään ja tyhjennetään keitetyllä vedellä 2-3x, tämän jälkeen 2-3x desinfiointiaineella ja annetaan aina joka kerran välissä hetki seisahtua alkoholin siellä ruiskun sisällä. Ja sitten taas keitetyllä vedellä ja antaa viimeistenki nesteiden poistua. Kuin todennäköstä ois C tässä kyseisessä skenaariossa, eli siis jos noilla värkeillä joku aikois tökkää?
Paha sanoa. Itse käytin vermeitä jotka vaan huuhtaisin vedellä. Niitä oli käyttänyt henkilö jolla on C. Minulle ei tullut. Monesti tein niin että keitin vermeitä 15 minuuttia. Jotkut nakkas suolaa sekaan mutta eipä sillä taida oikeasti olla merkitystä :D
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Itte käytin kaverin vermeitä jonku 3v ajan ja ei muka tullu . No mut tli se sit kuitenkin. Dnn
edit: nii onse nyt ollu todettuna useamman vuojen. Aluksi se ei tarttunu millää..
Last edited by SadPanda on Wed 26 Nov 2014, 15:13, edited 1 time in total.
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Siinä voi mennä monta kuukautta ennen kuin näkyy testissä. Puolivuottakin. Kannattaa aina käydä uusintatestissä kun käytön on lopettanut jo pidemmäksi aikaa.
magiclymagical
Apteekki

Post by magiclymagical »

Joo siis oli iha eka kerta ku edes hihaan mitään tuuppasin. Kaveri vaan sit jälkikäteen vaivautu kertoon että on itse käyttänyt samoja... -.- Ajattelin mennä testeihin jossain välissä varmuuden vuoksi.
Pari kertaa ton jälkeen oon kyllä aina vaatinu nähä paketin ja että kaikki ok. Mut eipä tuo oo napannut ehkä sit erikoistilanteissa ja kaveri tuuppaamaan mut en ikään opi, enkä kyllä haluakaan, tätä pistely hommaa :D
Mun ajatukset on vaan mun ajatuksii, sul on vapaus miettii omia.
getto
Apteekki

Post by getto »

Kyl sen yleensä vaan oppii jos sen on alottanu ja huumeiden kans muuten pelaa. Huom yleensä ei aina (mut melkein aina, ennen pitkää).
savo
Psykonautti

Post by savo »

Tänään just sain tulokset ja positiivista se näytti :/ Onko kellään omakohtaista kokemusta näistä hoidoista, lääkärissä sanottii et kaks vuotta pitää olla todistettavasti kuivilla ennenkuin hoito voidaan ees alottaa..

Onko tuo totta?

Jos oot ollu hoidossa, kokemuksista ois kiva lukea. En jaksa alkaa selaamaan ketjuja läpi.
No one lives forever
zero
Kameleontti

Post by zero »

kellään tietoa tästä? http://fi.wikipedia.org/wiki/Sofosbuviiri

lueskelin että pitäisi tulla markkinoille tänä vuonna, kertoman mukaan paljon parempi c:n hoitoon kuin aiemmat keinot. 12 viikossa 95-100%:lla muistaakseni potilaista pitäisi poistaa kokonaan tuo hepatiitti, eikä pelkästään pysäyttää sen edistymistä. olo ei oo kovin freesi nyt niin en sen enempiä kirjottele etten valehtelemaan lähde koska en asiasta mitään tiedä. kiinnostaa vaan että onko kukaan täältä saanut tuota hoitoa, tai onko sen mahdollisuudesta puhuttu ja hinnoista esim. että onko ihan överikalliita ettei maksusitoomuksia vaikka saa koska tää kuulostaa helvetin hienolta jutulta.

nopea edit: no niinpä tietysti, pihtaavat sitten kusipäät ittellään tätä lääkettä, 14 000 euroa/kuukausi hintaa sanoo tämä sivu: http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ ... ice=mobile

että se kait siitä sitten.

sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

^Gilead antoi luvan rinnakkaisvalmisteiden valmistukseen kehitysmaita varten, ja myy Intiassa omaa kuuriaan 300$ hintaan. Eli muutamaks kuukaudeks Goalle rykii piriä ja sofosbuviiria tai en tiiä.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
NatiHero
Kameleontti

Post by NatiHero »

savo wrote: Onko tuo totta?
Kyl se taitaa olla. Muistasin a-klinikal lukeneeni jotai lehtistä sieltä, jossa sanottii just toi 2v .

Korjatkaa jos oon väärässä. Ite tänää menossa testauttaa, saas nähdä... No en mää kyl jaksa uskoo, todella epätodennäköistä.
Velho wrote: Wed 28 Aug 2019, 19:34 NYT VITTU RYHDISTÄYTYKÄÄ DOUPPI ON ELÄMÄN PARASTA AIKAA ja muuteki sillo on jänskää :doh: :foil:
getto
Apteekki

Post by getto »

NatiHero wrote:
savo wrote: Onko tuo totta?
Kyl se taitaa olla. Muistasin a-klinikal lukeneeni jotai lehtistä sieltä, jossa sanottii just toi 2v .

Korjatkaa jos oon väärässä. Ite tänää menossa testauttaa, saas nähdä... No en mää kyl jaksa uskoo, todella epätodennäköistä.
Klinikkakohtaista, täällä se on vuosi.
rufftuff
Lepakko

Post by rufftuff »

Onko ketään hoidossa täl hetkel tai alottamassa? mulla olis maaliskuussa mahdollist päästä eteneen tän asian suhteen, mut oon päättäny et alotan ens talvena vasta hoidon, en haluu pilata kesää jos vetää kipuihin se hoito.

Tiesittekö muuten et jos sulla on todettu c-hep niin sulla on oikeus saada ilmaseks A ja B hepatiitti rokotteet, kannattaa käyttää hyödyks. Eli sairaanhoitajalle vaan aika varaukseen ja kolmesti hakee se rokote.
"LSD:tä koneistoon niin sä matkalle valmis oot,
niinhän lauloi aikoinaa jo beatlesi et lucy in the sky with diamondsi"
zero
Kameleontti

Post by zero »

rufftuff wrote:Tiesittekö muuten et jos sulla on todettu c-hep niin sulla on oikeus saada ilmaseks A ja B hepatiitti rokotteet, kannattaa käyttää hyödyks. Eli sairaanhoitajalle vaan aika varaukseen ja kolmesti hakee se rokote.
täällä on muutenkin "jelpissä" ilmaiseks nuo a&b-rokotteet, helsingissä "vinkki". kantsiihan ne ottaa, 3 kertaa piikki lihaan ja se on siinä.

rufftuff
Lepakko

Post by rufftuff »

zero wrote:
rufftuff wrote:Tiesittekö muuten et jos sulla on todettu c-hep niin sulla on oikeus saada ilmaseks A ja B hepatiitti rokotteet, kannattaa käyttää hyödyks. Eli sairaanhoitajalle vaan aika varaukseen ja kolmesti hakee se rokote.
täällä on muutenkin "jelpissä" ilmaiseks nuo a&b-rokotteet, helsingissä "vinkki". kantsiihan ne ottaa, 3 kertaa piikki lihaan ja se on siinä.

Ok. Tätä en tiennykkään, hieno homma kyl. Ois kyl hieno kuulla kokemuksia C hoidosta jos joku olis hoidon käyny tai tällä hetkellä olis hoidossa. Vissiin aika fifty/fifty et meneekö se hoito oireettomana vai tuleeko ihan vitun kipeeks?
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

Todettiin 2013, tartunta erittäin todennäköisesti aikavälillä 2002-2007. Nyt keväällä seuraava kontrolli Meikussa. Tulehdusta aika merkittävä määrä 2v sitten, mutta maksa-arvot ok, ei rasvoittumista ja arpikudosta vain vähän eli maksan kimmoisuus asteikolla 0-4 oli 1. 0 siis täysin terve, 4 maksakirroosi. Hoitoja ei aloiteta, koska ei akuuttia tarvetta. Toisekseen hoito on kallis ja omalla kohdallani erittäin pitkä ja tuskallinen johtuen hankalasta genotyypistä.

Nyt odotellaan 2v välein että lääkehoidot kehittyvät vähemmän kehoa ja mieltä rasittaviksi. Tuo perinteinen interferoni+ribaviriini on pitkällä aikavälillä aiheuttanut itsemurhia ja vakavia mielenterveydellisiä ongelmia rankkojen fyysisten oireiden lisäksi. Minulla hoito kestäisi minimissään 48vk, mikä olisi lääkärin mukaan kidutusta.

Mikä genotyyppi muilla? Itsellä 1b joka siis sieltä vaikeimmasta päästä.

Miten muilla vaikuttaa normaaliin arkeen? Itsellä ei tiettävästi vaikuta muuten kuin tietysti henkisesti, kun tietää että on vakava sairaus. Väsynyt olen jatkuvasti levosta riippumatta, en tiedä onko oire siitä vai jostain muusta.
Last edited by Blackened on Fri 18 Mar 2016, 23:36, edited 1 time in total.
Cogito, ergo sum
rufftuff
Lepakko

Post by rufftuff »

thejunkass wrote:Todettiin 2013, tartunta erittäin todennäköisesti aikavälillä 2002-2007. Nyt keväällä seuraava kontrolli Meikussa. Tulehdusta aika merkittävä määrä 2v sitten, mutta maksa-arvot ok, ei rasvoittumista ja arpikudosta vain vähän eli maksan kilmoisuus asteikolla 0-4 oli 1. 0 siis täysin terve, 4 maksakirroosi. Hoitoja ei aloiteta, koska ei akuuttia tarvetta. Toisekseen hoito on kallis ja omalla kohdallani erittäin pitkä ja tuskallinen johtuen hankalasta genotyypistä.

Nyt odotellaan 2v välein että lääkehoidot kehittyvät vähemmän kehoa ja mieltä rasittaviksi. Tuo perinteinen interferoni+ribaviriini on pitkällä aikavälillä aiheuttanut itsemurhia ja vakavia mielenterveydellisiä ongelmia rankkojen fyysisten oireiden lisäksi. Minulla hoito kestäisi minimissään 48vk, mikä olisi lääkärin mukaan kidutusta.

Miten muilla vaikuttaa normaaliin arkeen? Itsellä ei tiettävästi vaikuta muuten kuin tietysti henkisesti, kun tietää että on vakava sairaus. Väsynyt olen jatkuvasti levosta riippumatta, en tiedä onko oire siitä vai jostain muusta.
Okei, pitää heti kertoo että en tiedä mikä genotyyppi mulla on, todettu on 2014 ja tartunta luultavasti 2005-2010 välillä saatu. Tosiaan kun tuo todettiin mulla niin sain päihdehoitajalta jonkun lapun vaan missä oli että on positiivinen ja niitä maksa arvoja siinä oli, sen enempää mulla ei oo tietoo.

En oo huomannu mitään oireita, tai ainakaan tiedostanu että johtuis tuosta sairaudesta.
Hoitoon mulla ois mahdollisuus nyt päästä kun on vuosi kuivaa aikaa alla, tai no okei pari retkahdusta lukuunottamatta mutta kuitenkin, täälläpäin riittää tuo vuosi puhdasta aikaa alle kun on mahdollisuus päästä hoitoon, sossu/KELAhan tuon mulle maksaa kokonaan. mutta en näe tarvetta vielä hakea hoitoon kuitenkaan, oon miettiny et alan kyseleen tän vuoden lopulla tai ensvuoden alussa siihen. haluun kesän mennä rennosti ja en ota riskiä että hoito vetää sairaaks jos vetää.

Oon kuullu monilta tutuilta jotka on hoidon käyny että osa menny koko hoidon läpi ihan terveenä ja osa taas ihan vitun sairaana. että tiedä sit tostakin miten se omalla kohalla hoituu.

Maksa arvot ollu ihan hyvissä rajoissa nyt selvinpäin ollessa, vähän oli pari arvoo koholla, mutta ei merkittävästi.
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

rufftuff wrote:
thejunkass wrote:Todettiin 2013, tartunta erittäin todennäköisesti aikavälillä 2002-2007. Nyt keväällä seuraava kontrolli Meikussa. Tulehdusta aika merkittävä määrä 2v sitten, mutta maksa-arvot ok, ei rasvoittumista ja arpikudosta vain vähän eli maksan kilmoisuus asteikolla 0-4 oli 1. 0 siis täysin terve, 4 maksakirroosi. Hoitoja ei aloiteta, koska ei akuuttia tarvetta. Toisekseen hoito on kallis ja omalla kohdallani erittäin pitkä ja tuskallinen johtuen hankalasta genotyypistä.

Okei, pitää heti kertoo että en tiedä mikä genotyyppi mulla on, todettu on 2014 ja tartunta luultavasti 2005-2010 välillä saatu. Tosiaan kun tuo todettiin mulla niin sain päihdehoitajalta jonkun lapun vaan missä oli että on positiivinen ja niitä maksa arvoja siinä oli, sen enempää mulla ei oo tietoo.

En oo huomannu mitään oireita, tai ainakaan tiedostanu että johtuis tuosta sairaudesta.
Hoitoon mulla ois mahdollisuus nyt päästä kun on vuosi kuivaa aikaa alla, tai no okei pari retkahdusta lukuunottamatta mutta kuitenkin, täälläpäin riittää tuo vuosi puhdasta aikaa alle kun on mahdollisuus päästä hoitoon, sossu/KELAhan tuon mulle maksaa kokonaan. mutta en näe tarvetta vielä hakea hoitoon kuitenkaan, oon miettiny et alan kyseleen tän vuoden lopulla tai ensvuoden alussa siihen. haluun kesän mennä rennosti ja en ota riskiä että hoito vetää sairaaks jos vetää.

Oon kuullu monilta tutuilta jotka on hoidon käyny että osa menny koko hoidon läpi ihan terveenä ja osa taas ihan vitun sairaana. että tiedä sit tostakin miten se omalla kohalla hoituu.

Maksa arvot ollu ihan hyvissä rajoissa nyt selvinpäin ollessa, vähän oli pari arvoo koholla, mutta ei merkittävästi.
Kävitkö maksabiopsiassa tai ultrassa? Itsellä molemmat tehty 2014. Tuo maksabiopsia oli kyllä aika tuskainen kokemus, ei ollut ihan pienimmästä päästä ne piikit ja instrumentit. Jännä juttu, että toisen nipsaisun jälkeen alkoi vetämään suonta vasemmalta hartiasta/niskasta, kuulemma normaalia. Sitten 8 tuntia pötköttelyä liikkumatta kylkiasennossa (piti siis maata kyljellään paino maksan päällä jotta ei pääse maksa vuotamaan sisäisesti) ja ilman syötävää tai juotavaa. Pirulliset kivut maksassa ja niskassa, antoivat kipuun yhden 1g Panadolin... Jouluna kun paksusuoli tulehtui niin kirurgisella osastolla sai sentään oxanestiä pyytämällä, oli tosin buprea alla niin ei se vienyt kuin kivulta pahimman terän.

Nuo lääkkeet tosiaan kehittyvät jatkuvasti, koska c-hepa on todella yleinen ja laajalle levinnyt sairaus. Ongelmana on vaan se, että tietty lääkefirmat patentoivat lääkkeensä jotta maksimoivat voittonsa, mikä tekee uusista lääkkeistä aivan vitun kalliita. Minun hoitoni jo perinteisillä lääkkeillä tulisi maksamaan ~100 000€ ja viruksen tuhoutumisella 30% prognoosi. Ei siis hoideta. Sinänsä tässä ei ole kiire, koska krooninen c-hepa ei yleensä oireile vuosikymmeniin jos pitää elämäntavat edes jollain tasolla terveellisenä. Itse jättänyt alkon melkein kokonaan pois ja lopetin röökin. Ruokavaliokin meni uusiksi, mutta oikeastaan johtuen vatsaongelmista. Pitää yrittää pitää yleiskuntoa hieman yllä.

Pahinta tässä on se mentaalinen puoli; minulla on tarttuva virus. Itsetunto ja itseluottamus naisrintamalla meni aika pohjamutiin kun sai positiivisen tuloksen. Eihän tämä seksin välityksellä tartu kuin helvetin huonolla tuurilla, mutta jotenkin koen olevani velvollinen kertomaan asiasta ennen kuin ryhdyn hommiin. Todennäköisempäähän on saada tartunta esim. partaterästä tai hammasharjasta kuin normaalista seksistä. Ulkomaan reissulla kaveri pesi krapuloissaan vahingossa hampaansa minun hammasharjallani ja hitto kun se panikoi kun tajusi asian. Olin kyllä kertonut että ei koske minun hygieniavälineisiin koska on tartuntariski, vaikkakin pieni.

Ai niin ja se, että esim. lääkärissä, hammaslääkärissä yms. pitää kertoa tartuntariskistä. Alkuun koin sen jotenkin nöyryyttävänä ja alentuvana, mutta nykyisellään se on aika rutiinia. Eipä siinä hammaslääkäri kuin totea, että "vai niin, laitetaan varmuuden vuoksi kahdet lateksihanskat". Ja nyt kun käy samalla hammaslekurilla niin ei tarvitse joka kerta käydä samoja juttuja läpi.
Cogito, ergo sum
heihoi
Lepakko

Post by heihoi »

Joo o vaikka iv köyttöä tuli testailtua vaa muutamia kertoja joskus 6v sitten ja olin aaina tarkka vermeiden puhtaudesta, mut mielee tuli yks poikkeuksellinen sekoilukerta noilta ajoilta ku oltiin sekoilemassa yhil puol tutuilla nisteillä, ikää oli mulla tällön 16v ja rännättii metaa ties kuinka paljon ja syötiin bentsoja ja dokattiin että iha varmasti on jossai vaihees menny värkit tai klikkikupit sekasin siinä kunnossa..ja nyt ahdistaa ihan sikana ku alkaa miettii...:( ja tulihan tätä sillonki mietittyä mut en ollu menny testaa ku noihi aikoihi tuli sit testattua hivit ja muut maholliset ni kelasin et jos ei muutakaa oo ni tuskin sitäkää mut eihän se sitä kerro.. että heti maanantaina kyl verikokeisiin ku ei oo tullu sitä testattua vaik se on tyylii todennäköisin tauti minkä voi noist hommista saada..

Ja en löydä mistään tietoa että miten todennäkösesti/miten nopeesti tohon niinku kuolee tai että onko tyylii nii et sit ku tartunnasta 20v ni maksakirroosi ja henki veke? Vai voiko elää tai miten todennäköstä on että vois elää vanhaks jos on tän taudin saanu?
sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

Ei se hirveesti elinajan ennustetta vähennä, ellei hc alkkis oo. Ja lääkehoito on jo kehittyny ettei interferoniakaa tarvii joten älä liikaa murehdi.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
heihoi
Lepakko

Post by heihoi »

sxoxyvg wrote:Ei se hirveesti elinajan ennustetta vähennä, ellei hc alkkis oo. Ja lääkehoito on jo kehittyny ettei interferoniakaa tarvii joten älä liikaa murehdi.
Kiitti tsempistä.. vail enhän mä ees viel tiiä onko mulla se, mut tosi vahva epäilys kyllä ku vaikka värkit ei oiskaa ollu sekaanunu ni klikkikupit ollu sata varmasti samat.. ja eihän sitä sillon tyhmänä teininä ollu ottanu selvää että mistä sen tartunnan voi saada eikä kyl oikee kiinostanukkaa... :/
frapathea

Post by frapathea »

heihoi wrote:
sxoxyvg wrote:Ei se hirveesti elinajan ennustetta vähennä, ellei hc alkkis oo. Ja lääkehoito on jo kehittyny ettei interferoniakaa tarvii joten älä liikaa murehdi.
Kiitti tsempistä.. vail enhän mä ees viel tiiä onko mulla se, mut tosi vahva epäilys kyllä ku vaikka värkit ei oiskaa ollu sekaanunu ni klikkikupit ollu sata varmasti samat.. ja eihän sitä sillon tyhmänä teininä ollu ottanu selvää että mistä sen tartunnan voi saada eikä kyl oikee kiinostanukkaa... :/
Siis mun tietääkseni tartuntariski klikkikupeista on suhteellisen pieni. Tartunta vaatii, että saat virusta kantavan henkilön verta omaan verenkiertoosi JA virus onnistuu tartuttamaan sun elimistön, mikä ei minkään viruksen kohdalla ole mikään itsestäänselvyys. Lisäksi n. 20-30% tartunnan saaneista paranee spontaanisti. Käy ihmeessä testeissä (testauta varmuuden vuoks myös HIV jos ne edelliset testit oli tosi lähellä tartuntariskiä, virukset itää joskus ainakin 2-3kk) mutta toi sun kuumottelu on turhaa sekä todennäköisyyksien valossa että siksi, ettei se auta asiaa mitenkään vaikka kantaisitkin virusta.

Googlaamalla löytyy helposti lisää infoa niin ei tarvii hepuloida täällä tyhjästä.
Isavela
Lepakko

Post by Isavela »

Mulla on c. Sain sen omaa tyhmyyttäni likaisista vermeistä nelisen vuotta sitten. Hoitoa en ole edes vielä miettinyt, kun pelkään sitä henkistä puolta siinä niin paljon. Jatkuva masentuneisuus/ahdistuneisuus ei houkuttele yhtään. Mulla ei ole oireillut mitenkään tää sairaus, paitsi ihan alkukuukausina nousi maksa-arvot taivaisiin (yli 2000) ja menin keltaiseksi kauttaaltaan, kutisin mielettömästi ja oli pientä lämpöä viikkotolkulla, enkä jaksanut harrastaa liikuntaa ollenkaan. Siitä se sit lähti asettumaan, eikä sen jälkeen mitään.
Krapulat on kyllä nykyään ihan kauheita, kestää se paska olo ja väsymys/ahdistus kolmisen päivää, ennenkuin olo on normaali. Kerran vuodessa otetaan kontrolliverikokeet, maksa-arvot kuulemma ihanteelliset olleet aina sen alkushokin jälkeen.
"I'm a living wreck i live in tooting bec, i'm cosmic ted spaced out of my head.."
Blackened
Apteekki

Post by Blackened »

Onhan niitä, mutta ovat vitun kallliita, niillä hoidetaan maksakirrosi/maksansiirtopotilaat eli juopot.

Minun genotyypilläni hoito tulisi maksamaan arviolta 200 000€ uusilla lääkkeillä. Arvaapa hoitavatko? Not...

Juopot ja pahimmat retkut saa parhaat ja kalleimmat lääkkeet. Nuorilla on aikaa odotella lääkkeiden kehitystä ja halventumista.

Näin sanoi Meilahden sisätautien ylilääkäri, aika karua mutta totta.
Cogito, ergo sum