Lainsäädäntö huumaus- ja lääkeaineista
-
anomaali
- Psykonautti
Re: Lainsäädäntö huumaus- ja lääkeaineista
Uusia vaarallisia design-huumeita aletaan määrittelemään huumausaineiksi agressiivisemmin.
YLE TV1 Tv-uutiset Torstai 20.5. klo 20.30
http://areena.yle.fi/video/997399
Poistuu: 19.6.2010 klo 20.30
Niin joo ja olihan tuolla pienet uutiset ketjussa tämä:
MDPV:lle huumeluokitus jo alkukesästä
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... 05/1127446
YLE TV1 Tv-uutiset Torstai 20.5. klo 20.30
http://areena.yle.fi/video/997399
Poistuu: 19.6.2010 klo 20.30
Niin joo ja olihan tuolla pienet uutiset ketjussa tämä:
MDPV:lle huumeluokitus jo alkukesästä
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... 05/1127446
-
ferox
- OD
Täälläkin olisi ehkä syytä toistaa eräs lääkeluetteloon liittyvä yksityiskohta. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen päätös lääkeluettelosta, 1 §:
Kyllä, tämä tarkoittaa selkokielellä, että tulli voi napata tilauksenne vaikka "se ei olisi listoilla". Lisäksi etenkin viimeinen lihavoitu kohta implikoi nähtävästi, että lääkeluokituksesta päättää viime kädessä tuomioistuin, riippumatta siitä löytyykö valmiste lääkeluettelosta vai ei.Lääkeluettelo on ohjeellinen. Lääkeluettelo ei ole tyhjentävä. Lääkkeen määritelmä perustuu lääkelakiin ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin 2001/83/EY ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevista yhteisön säännöistä. Lääkkeitä ovat tässä päätöksessä mainittujen lisäksi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hallintopäätöksillään lääkeaineeksi luokittelemat aineet sekä muut aineet ja rohdokset, jotka täyttävät lääkelain 3 §:n lääkkeen määritelmän.
Lääkkeellä tarkoitetaan valmistetta tai ainetta, jonka tarkoituksena on sisäisesti tai ulkoisesti käytettynä parantaa, lievittää tai ehkäistä sairautta tai sen oireita ihmisessä tai eläimessä. Lääkkeeksi katsotaan myös sisäisesti tai ulkoisesti käytettävä aine tai aineiden yhdistelmä, jota voidaan käyttää ihmisen tai eläimen elintoimintojen palauttamiseksi, korjaamiseksi tai muuttamiseksi farmakologisen, immunologisen tai metabolisen vaikutuksen avulla taikka terveydentilan tai sairauden syyn selvittämiseksi. Lääkeluettelo ei määrittele oikeudellisesti sitovasti, onko jokin valmiste lääke. Valmisteen lääkkeeksi luokittelu tehdään lääkelain 3 §:n perusteella ottaen huomioon valmisteen koostumus, farmakologiset ominaisuudet, käyttötavat, levityksen laajuus, kuluttajatieto sekä käytöstä aiheutuva vaara.
“ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ” — frapa
-
Rastis
- Lepakko
- Location: I'm everywhere. I'm in the air you breath, and in the ground you walk on.
ku toi 2c-e meni toukokuussa listalle ni mites 4-aco-dmt. ei mun muistaakseni oo missään mutta en oo varma
"Kaikki tässä maailmassa on joko moraalitonta, laitonta tai lihottaa"
-
King Ink
- LD50
Rastis wrote:ku toi 2c-e meni toukokuussa listalle ni mites 4-aco-dmt. ei mun muistaakseni oo missään mutta en oo varma
Lukekaa vaan tää ketju vaikka kokonaan ennenkuin kysytte yksittäisiä kemikaaleja.sxoxyvg wrote:Ystävät rakkaat, maa on kohta pelastettu kun loputkin tutkimuskemikaalit huitaistaan lääkeluettelon uusimisen myötä laittomiksi.
http://www.laakelaitos.fi/ajankohtaista ... erroksella
Liite 1A. (huom. tiedostonimi, Liite1A_ei_laakkeelliset_2009.pdf Ei lääkkeelliset lääkelistan aineet? Jätkät oikeesti.) Mutta kyllä se internet on hieno juttu näille päättäjillekin, ei tarvitse enää odotella että aineet kopsahtavat tulliin vaan voidaan mennä Stimulantit-sivulle wikipediassa ja copy-pastettaa alareunasta kaikki perkeleen kirjaimet ja numerot. Siinäpähän oppivat, nistit saatana.
4-AcO-DMTkin ovat keksineet.. Noh, ennen vuoden loppua sitten pitää tilata, kun eihän ne laittomana läpi tule!
-
lonecell
Etenkin olis kannattanut lukea tuo feroxin postaus joka oli ennen kysymystä viimeinen. Tiivistän vielä vähän: aivan sama. Mulla on käytännön kokemusta sellaisten aineiden takavarikoinnista jotka eivät varmasti ole missään listalla.King Ink wrote:Lukekaa vaan tää ketju vaikka kokonaan ennenkuin kysytte yksittäisiä kemikaaleja.
Huumausaineluettelossa oleminen on sit eri asia kun rikosnimike muuttuu.
-
anomaali
- Psykonautti
Useat muuntohuumeet odottavat pikakieltolakia
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Usea ... 5261627769
Jotenkin ollut aina sellainen fiilis että kyseiset viranomaiset yytsii tältäkin forumilta aika paljon noita suuntauksia ja vaikka uusien aineiden huumeluokittelu lienee väistämätöntä niin kenties se voisi hieman viivästyä sillä ettei kaikki tieto olisi täällä rekisteröitymättömille näkyvissä. Vaikka eihän se myöskään ole iso homma niitä tunnuksia tehdä ja väsätä joku keksitty esittely.
Jotenkin ollut aina sellainen fiilis että kyseiset viranomaiset yytsii tältäkin forumilta aika paljon noita suuntauksia ja vaikka uusien aineiden huumeluokittelu lienee väistämätöntä niin kenties se voisi hieman viivästyä sillä ettei kaikki tieto olisi täällä rekisteröitymättömille näkyvissä. Vaikka eihän se myöskään ole iso homma niitä tunnuksia tehdä ja väsätä joku keksitty esittely.
-
horna
- Kameleontti
Eiköhän siellä ole jo listat valmiina niistä aineista, jotka halutaan hlistalle lisätä. Uudet aineet puolestaan tulevat päätymään sinne takavarikoiden ja sairaalakeikkojen (tyyliin pevekki) myötä. Sen perusteella sinne tuskin aineita lisätään, mitä täällä ihmiset kirjoittelee.anomaali wrote:Useat muuntohuumeet odottavat pikakieltolakia
Edit: media on sentään viimein luopunut designerhuume sanasta. Tuo muuntohuume on kyllä ihan yhtä paska.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings. Drugs just flies you. Choose!
-
jamaka
Kuuluuko MDAI huumaus- tai lääkeainelistalle? Lailliseksi tuota olen luullut, mutta silti pamahti kuulustelukutsu poliisilta tuon aineen takia...
Olis mukava saada varmuus tuosta laillisuus statuksesta ennen kuulustelua.
Olis mukava saada varmuus tuosta laillisuus statuksesta ennen kuulustelua.
-
tRip
- Moderator
http://psyvault.net/viewtopic.php?f=5&t ... 88#p122388
ferox wrote:Ei kannata vedota laillisuuteen kun sellaisesta ei ole mitään takeita...jamaka wrote:Kuuluuko MDAI lääke- tai huumausainelistalle? Oon mielestäni selannu nuo listat huolellisesti läpi enkä ole löytänyt sitä mistään. Tulli nappasi 5g -> soitto viranomaiselta -> kuulustelut -> ?
Miten tässä nyt kannattaa menetellä? Vetoanko laillisuuteen vai kiistänkö tilanneeni mitään?
http://psyvault.net/viewtopic.php?f=5&t ... 374#p97374
Itse olen kerran kiistänyt kaiken enkä saanut syytteitä.
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
Vaultti.net - coming soon..
-
Kottonmouth
Esimerkkitilanne:
Istuskelet vaikka puistossa piripäissä ja poliisi kulkee ohi. Näkee sinun olevan huumeiden vaikutuksen alaisena, totetaa tämän saman pikatesterillä.
Mitäs sitten? Vievät verelle? Putkaan? Merkintöjä? Sakkoja?
Istuskelet vaikka puistossa piripäissä ja poliisi kulkee ohi. Näkee sinun olevan huumeiden vaikutuksen alaisena, totetaa tämän saman pikatesterillä.
-
xxx-men
- Kameleontti
Sakot kirjottaa huumausaineen käyttörikoksesta paikanpäällä. Tai sitten jos olet ns. "vakioasiakas" niin eipä nuo edes vaivaudu testailemaan. Mut aika kaukaa haettu homma toi kyllä ja jos tommonen tapahtunu jollekkin niin on kyllä ollu vitullisen paska arpaonniKottonmouth wrote:Esimerkkitilanne:
-
Kottonmouth
Tuleeko merkintää? Siis mihinkään sellaiseen joka esim. työtä hakiessa näkyy?
-
xxx-men
- Kameleontti
Poliisin sakkorekisteriin. Tuotahan ei ns. normi työnantajat saa tietoon mitä tuolla sinusta kerrotaan. Näkyy kaikki putkareissutkin tuolla poliisijärjestelmässä. Aseenkantolupaa et varmana saa ja poliisiksi pääse jos merkintä huumeista.Kottonmouth wrote:Tuleeko merkintää? Siis mihinkään sellaiseen joka esim. työtä hakiessa näkyy?
-
ferox
- OD
Näin ei oikeastaan kuuluisi tapahtua. Drugwipet on tarkoitettu rattijuoppojen seulontaan, oletettavasti taloudellisista syistä; testerit ovat melko kalliita. Poliisi saattaa tietenkin tarjota tikkaria suuhun, toisaalta siitä on oikeus kieltäytyä, toisaalta taas silloin lähdetään verikokeisiin.Kottonmouth wrote:Istuskelet vaikka puistossa piripäissä ja poliisi kulkee ohi. Näkee sinun olevan huumeiden vaikutuksen alaisena, totetaa tämän saman pikatesterillä.
Noh, palauta mieleesi kuinka paljon hörhöjä steissillä roikkuu joka päivä aamusta iltaan ja mieti, kuinka paljon asia keskimäärin kiinnostaa paikalla vilisevää virkavaltaa.
-
Kottonmouth
Eli korkeintaan putkareissu + sakko? Hieno homma niin ei tarvitse kuumotella. Viikonloppuna tulee taas sellaiset touhuilut, että joutuu pyörimään "hyvissä" ympäriinsä 
-
Hitler
- Apteekki
Meilläpäin tikkari lyödään suuhun ihan pärstäkertoimella vaikkei mitään ajoneuvoa oo lähelläkään. Vähän erikoista toimintaa kytiltä, hakemalla haetaan jotain hikistä käyttörikosta jos on tuttu ja ärsyttävä naama. Onneks noi nyt toimii miten sattuu.
pirun hyvä nuolla kuorena
-
xxx-men
- Kameleontti
Saako udella että missäpäin näin toimitaan? Jotenkin kuulostaa uskomattomalta toi homma siinäki mielessä et mitä ne siitä koittaisi muka hyötyä.MadVesto wrote:Meilläpäin tikkari lyödään suuhun ihan pärstäkertoimella vaikkei mitään ajoneuvoa oo lähelläkään. Vähän erikoista toimintaa kytiltä, hakemalla haetaan jotain hikistä käyttörikosta jos on tuttu ja ärsyttävä naama. Onneks noi nyt toimii miten sattuu.
Meinaan vaan et ei mua ainakaan haittaa onko mulla 1 vai 100 käyttörikosta ku ei se mua liikauta suuntaan eikä toiseen. Sitä voi muuten ruveta itekkin hankalaks ja kieltäytyä tikutuksesta ja aiheuttaa hieman lisä hommaa poliisille ku ne kuskaa sua kokeisiin ja takasi.
-
snusmumrik
- Psykonautti
Mistä löydän uusimman huumausaineluettelon? Tiedän tämän http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080543
Siinä on vuoden 2008 luettelo johon on lisätty 24.6.2010 MDPV
En itse löytänyt uudempaa kun etsin mutta ainakin Mephedrone on nykyään huume eli jostain pitäisi uudempi luettelo löytyä...
En itse löytänyt uudempaa kun etsin mutta ainakin Mephedrone on nykyään huume eli jostain pitäisi uudempi luettelo löytyä...
-
lonecell
Kyllä tuon pitäisi olla uusin. Minkä lähteen mukaan mefedroni on huumausaine? Lääkeluettelon liitteestä 1A se kyllä löytyy, 4-MMC:n kohdalta.snusmumrik wrote:Mistä löydän uusimman huumausaineluettelon? Tiedän tämän http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080543
-
snusmumrik
- Psykonautti
lonecell wrote:Kyllä tuon pitäisi olla uusin. Minkä lähteen mukaan mefedroni on huumausaine? Lääkeluettelon liitteestä 1A se kyllä löytyy, 4-MMC:n kohdalta.
Tosin nyt kun sanoit niin voihan se olla että se on vain tehty laittomaksi, mutta ei huumeeksi Euroopassa. Mutta ainakin sen käsityksen (toisilta foorumeilta) olen saanut että sillä olisi ihan huume-luokitus nyt...In 2010 it was made illegal in many European countries and in December 2010, the EU ruled it illegal across Europe. http://en.wikipedia.org/wiki/Mephedrone
Sitä myös ihmettelin että en löytänyt ketamiinia täältä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080543
Olenko vain sokea vai eikö ketamiini ole luokiteltu huumeeksi?
Ja 5-Meo-DMT topicissa Ferox sanoi että se on luokiteltu huumeeksi, mutta itse löydän ainoastaan nn-DMT:n tästä huumausaineluettelosta, eli onko 5-Meo-DMT huume vai ei?
-
ferox
- OD
Ei ole. Höpisin omiani.snusmumrik wrote:Ja 5-Meo-DMT topicissa Ferox sanoi että se on luokiteltu huumeeksi, mutta itse löydän ainoastaan nn-DMT:n tästä huumausaineluettelosta, eli onko 5-Meo-DMT huume vai ei?
-
lonecell
Wikipedia sanoo mefedronista näin:snusmumrik wrote:Tosin nyt kun sanoit niin voihan se olla että se on vain tehty laittomaksi, mutta ei huumeeksi Euroopassa. Mutta ainakin sen käsityksen (toisilta foorumeilta) olen saanut että sillä olisi ihan huume-luokitus nyt...
"In countries, which have not already banned it, such as the Netherlands, Greece, Spain and Portugal, they will need to change legislation to comply with the EU ruling."
Eli paikallista lainsäädäntöä pitää täälläkin käsittääkseni rukata. Huomioi vaikkapa toiseksi viimeinen muutos huumausainelistaan ennen MDPV-kohtaa jossa mm. BZP ja 2C-T-7 on lisätty EU-päätöksen nojalla.
-
Neste
- OD
En nyt jaksanut kaivaa tämän hetkisiä listoja esiin mutta ainakin trippipedia sanoo "Ketamiini on Suomessa reseptilääke"snusmumrik wrote:Olenko vain sokea vai eikö ketamiini ole luokiteltu huumeeksi?
Tuskimpa sitä huumeeksi luokiteltaisiinkaan kun taitaa kuitenkin eläinlääkäreillä olla suht yleisessä käytössä?
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
-
ferox
- OD
Lääkekäyttö ei mitenkään estä huumausaineeksi luokittelua. Kyllähän Suomessa lähes kaikkia yleisimpiä huumausaineita (amfetamiini, buprenorfiini & muut opioidit, bentsodiatsepiinit) käytetään myös lääkinnällisesti ja löytyy (sairaala-)apteekista. Kodeiinikin on huumausaine, toisaalta ketamiini tosiaankaan ei ole. Eipä nyt niin yllättävää, kun otetaan huomioon kuinka marginaalista sen esiintyvyys on.Neste wrote:Tuskimpa sitä huumeeksi luokiteltaisiinkaan kun taitaa kuitenkin eläinlääkäreillä olla suht yleisessä käytössä?
-
Neste
- OD
No näinhän se on. Eipä tullut mietittyä yhtään tarkemmin 
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
-
Hitler
- Apteekki
Tuppukylä Pirkanmaalla. Myönnettäköön että kun itelle tehtiin noin niin jouduin sillon asemalle (lentelin seiniä ja asfaltia päin toki myös) ärsyttävän käytöksen takia. Itepähän perseilin mitä perseilin. Mut siis ei se liittyny mitenkään minkään kulkuneuvon kuljettamiseen ja sen takia vähän outo juttu. Ne sattu vaan tietään että missä porukassa pyörin, eikä toi oo ainoo vastaava tapaus täällä.xxx-men wrote:Saako udella että missäpäin näin toimitaan? Jotenkin kuulostaa uskomattomalta toi homma siinäki mielessä et mitä ne siitä koittaisi muka hyötyä.MadVesto wrote:Meilläpäin tikkari lyödään suuhun ihan pärstäkertoimella vaikkei mitään ajoneuvoa oo lähelläkään. Vähän erikoista toimintaa kytiltä, hakemalla haetaan jotain hikistä käyttörikosta jos on tuttu ja ärsyttävä naama. Onneks noi nyt toimii miten sattuu.
Meinaan vaan et ei mua ainakaan haittaa onko mulla 1 vai 100 käyttörikosta ku ei se mua liikauta suuntaan eikä toiseen. Sitä voi muuten ruveta itekkin hankalaks ja kieltäytyä tikutuksesta ja aiheuttaa hieman lisä hommaa poliisille ku ne kuskaa sua kokeisiin ja takasi.
pirun hyvä nuolla kuorena
-
getto
- Apteekki
Tuosta yllämainitusta tuppukylästä vielä et juur muutama päivä sitten kyttä pysäytti ihan kun vaan kävelin kadulla. Huus nimee ja käski pysähtyyn.
Siinä sitten tutki taskut ja kyseli paikallisesta kokkelista mistä ei rehellisesti sanottuna ollu aavistustakaan
Stilkkareita ei onneks löytäny kun ei huomannu pientä taskuu housuis
Pienten pupillien johdosta tikkari suuhun ja hetken kuumottelu et näkyykö vai eikö. Ei sitten näkyny ja pääsin jatkaan matkaa.
Vituttaa tuo tuollane...
Siinä sitten tutki taskut ja kyseli paikallisesta kokkelista mistä ei rehellisesti sanottuna ollu aavistustakaan
Vituttaa tuo tuollane...
-
Boilder
- Lepakko
Melko ihmeellistä touhua kylläjakke wrote:Tuosta yllämainitusta tuppukylästä vielä et juur muutama päivä sitten kyttä pysäytti ihan kun vaan kävelin kadulla. Huus nimee ja käski pysähtyyn.
Siinä sitten tutki taskut ja kyseli paikallisesta kokkelista mistä ei rehellisesti sanottuna ollu aavistustakaanStilkkareita ei onneks löytäny kun ei huomannu pientä taskuu housuis
Pienten pupillien johdosta tikkari suuhun ja hetken kuumottelu et näkyykö vai eikö. Ei sitten näkyny ja pääsin jatkaan matkaa.
Vituttaa tuo tuollane...
“The more Chaotic I am, the more complete I am.”
-A.O.Spare
-A.O.Spare
-
Kottonmouth
Ihan perussettiä. Vituttaa kun ei olekaan päällä mitään = pitää yrittää saada edes joku hikinen käyttörikos.
Sama homma rekkakuskien kanssa. Pysäytellään rekkoja, ja kun jutut on kunnossa (puhallukset, kuorma, ajokiekot yms) niin aletaan etsiä IHAN mitä vain että voidaan sakko kirjoittaa. Jos on ajettu minuuttikin yli sallitun, niin sakko rapsahtaa. Jostakin pitää sanomista saada. Jos ei muuten niin väkisin.
Onneksi osa poliiseista on rennompia. Joskus baarista lennettiin kaverin perseilyn takia pihalle, ja poliisit olivat siellä ovella. Ottivat meidät kaikki erikseen jututteluun. Minulla oli mdma:sta lautaset päässä ja poliisi selvästi tuijotti silmiin koko keskustelun ajan. Näki selvästi että olin käyttänyt, mutta koska käyttäydyin moitteettomasti ja olin kohtelias, ei tullut mitään sanomista. Sanoi vielä lopuksi että "hyvää illanjatkoa, vaikket taida tänä yönä nukutuksi saada"
Sama homma rekkakuskien kanssa. Pysäytellään rekkoja, ja kun jutut on kunnossa (puhallukset, kuorma, ajokiekot yms) niin aletaan etsiä IHAN mitä vain että voidaan sakko kirjoittaa. Jos on ajettu minuuttikin yli sallitun, niin sakko rapsahtaa. Jostakin pitää sanomista saada. Jos ei muuten niin väkisin.
Onneksi osa poliiseista on rennompia. Joskus baarista lennettiin kaverin perseilyn takia pihalle, ja poliisit olivat siellä ovella. Ottivat meidät kaikki erikseen jututteluun. Minulla oli mdma:sta lautaset päässä ja poliisi selvästi tuijotti silmiin koko keskustelun ajan. Näki selvästi että olin käyttänyt, mutta koska käyttäydyin moitteettomasti ja olin kohtelias, ei tullut mitään sanomista. Sanoi vielä lopuksi että "hyvää illanjatkoa, vaikket taida tänä yönä nukutuksi saada"
-
Tanz
En oikein tiiä soppelia topikkia, niin kysyn täällä. Mites huumeiden lähetys postissa suomen sisällä? Onko minkälaiset mahdollisuudet jäädä kiinni? Kannabis haisee kyllä, joten siinä riski voi olla suurempi. Mites muut, vaikka essot tms?