Kirjoja

Keskustelua taiteista ja luovuudesta.
Patterson
Lepakko

Re: Kirjoja

Post by Patterson » Sat 07 Mar 2015, 11:39

Listaan muutamia kirjoja mistä on saanut itse eniten irti:

Taru Sormusten Herrasta-trilogia - Tolkien
Tajunnan ovet + Taivas ja Helvetti - Aldous Huxley
Pelon Valtakunta & Rommipäiväkirja - Hunter S. Thompson
Salainen Asiakirja no. 1 - Sven-Olof Jakobsson
Bhagavad Gita, Kuten Se On - Srila Prabhupadan kommentaarilla
Mahabharata

Pitkään hankintalistalla on ollut Esko Valtaojan Kaiken Käsikirja, onko kukaan lukenut?
Saatana elää ja voi hyvin.

Personaes
OD

Post by Personaes » Tue 10 Mar 2015, 11:20

Mulla olis tuolla kaapissa muuten Rauni Leena Luukkanen-Kilde;n kirja "salatut maailmamme", jonka veli antoi piruillen mulle lahjaksi joskus.

Siinä on ihan hauskoja juttuja. Norjassa on kuulema lapissa sellainen keskus missä opetetaan lapsille kehosto irtautumista, jotta ne pystyy irtautumaan ja siirtymään eri puolille maapalloa vakoilemaan.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

viherpiiper
Karvakuono

Post by viherpiiper » Sun 17 May 2015, 21:16

American Psycho - Bret Easton Ellis
Conversations with God - Neale Donald Walsch
Havahtuminen - Anthony de Mello
Shutter Island - Dennis Lehane
The Road - Cormac McCarthy

EDIT: Tie luovuuteen - Julia Cameron (Huom! Erittäin vahva suositus tälle kirjalle. Yksi merkittävimmistä kirjoista, jotka ovat minuun vaikuttaneet.)
Last edited by viherpiiper on Mon 18 May 2015, 08:54, edited 1 time in total.
“I was more addicted to self destruction than to the drugs themselves ... something very romantic about it.”

– Gerard Way

Numb3r0
Karvakuono

Post by Numb3r0 » Mon 18 May 2015, 00:39

Ei mitään uutta idän pikajunassa - Magnus Miles

Oli ihan hauska lukea, vähän erillaisempi tyyli tuolla Milesillä.

Harmittaa kun edellisen "muuton" yhteydessä jäi kaikki kirjat, nyt onneksi taas saanu vähän kartutettua valikoimaa, joka kuukausi ostanut pari kirjaa kirpputorilta ja aina välillä sortunut ostamaan uusia painoksia.

bom
Lepakko

Post by bom » Fri 29 May 2015, 21:43

Pari mitä viime aikoina lukenu:

Jean Genet - Varkaan päiväkirja

Ranskalainen kirjailija joka oli alkujaan pikkurikollinen, sitten kirjoitti seikkailuistaan. Pitkästä aikaa kirja joka todella pisti ajattelemaan. Omalaatuista moraalifilosofiaa.

"Petos on kaunista."

Risto Nordman - Huumekyttä, tapauksia "Nortti" Nordmanin poliisiuran varrelta

Tää oli tosi hauska löytö. Eläkkeelle jääneen huumepoliisin muistelmia, kiinnostavia anekdootteja 60-luvun Helsingistä. Ei mikään kirjallinen mestariteos - teksti suorasukaista ja yksinkertaista, ihan kuin kuuntelisi jonkun kertoilevan juttuja. Mielenkiintoisia juttuja.

"Poliisina vahvimpia puolinani oli luultavasti juuri se, että minulla oli hyvät suhteet alamaailmaan. Melkein väitän, ettei laitoksessa ollut montaa poliisia jolla olisi ollut minua paremmat tietolähteet ja suhteet rosvoihin.

Luulen että kaikki johtui siitä miten suhtauduin rikollisiin. Rosvo- ja poliisijutut ovat lasten leikkiä, ei elämä ole niin yksitotista, etteikö poliisi ja rosvo voisi viihtyä keskenään. Ihminen pitää ottaa ihmisenä."
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki

bom
Lepakko

Post by bom » Tue 22 Sep 2015, 21:16

http://www.absintti.fi.

Kirja johon on käännetty runoutta ja proosaa absintti-teemalla.

"Kirottujen Humalatar koostuu suomen kielelle käännetystä kaunokirjallisuudesta, pääosin runoudesta ja proosalainauksista jotka ovat peräisin Ranskassa fin-de-sièclenä tunnetulta ajanjaksolta. Kirjaan on käännetty mm. Charles Baudelairen, Oscar Wilden ja Ernest Dowsonin tekstiä."

Absintin ympärille on kasvanut mielenkiintoista kulttuuria. Suosittelen jos kiinnostaa dekadenssi tai runous.
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki

Personaes
OD

Post by Personaes » Wed 21 Oct 2015, 10:49

Parhaillaan menossa kaksi kirjaa. Stephen Hawkingsin "ajan lyhyt historia" jota luen uudelleen ja sitten Christiane F Zoo Station, joka on aivan mahtava kirja ollut. Oon just siinä kohdassa jossa se veti ekat polle töötit ja lähtee maalle kesälomalle.
-Edgar Allan Poe

moonshine
Tuppisuu

Post by moonshine » Fri 06 May 2016, 22:41

Tässä pari kirjaa, jotka ovat paitsi kirjalliselta tasoltaan korkeita, mutta ovat myös henkilökohtaisesti tärkeitä:

- Walt Whitman: Leaves of Grass
- Idries Shah: The Exploits of the Incomparable Mulla Nasrudin
- H.P. Lovecraft: koko tuotanto
- Edgar Allan Poe: koko tuotanto
- Allen Ginsberg: Howl
- William Burroughs: Naked Lunch
- T.S. Eliot: The Waste Land

Valitsin nyt tarkoituksellisesti sellaisia kirjoja, joista olen nauttinut erilaisten psykoaktiivisten aineiden vaikutuksen alaisena - osa näistä kirjoista on myös sellaisten alaisena kirjoitettu. PsyVaultin lukijoille voisi suositella myös Jaakko Hämeen-Anttilan kirjaa "Trippi ihmemaahan - huumeiden kulttuurihistoria". Se toki varmaan onkin jo monelle tuttu.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Tue 17 May 2016, 11:06

Mä haluaisin lukea sen ex cannobalin presidentin kirjan mikäs se olikaan hmmm. tais olla - Elämäni gangsterina -
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma

rufftuff
Lepakko

Post by rufftuff » Tue 17 May 2016, 15:34

SadPanda wrote:Mä haluaisin lukea sen ex cannobalin presidentin kirjan mikäs se olikaan hmmm. tais olla - Elämäni gangsterina -
Joo elämäni gangsterina on sen kirjan nimi. Presidentti ei oo kyseinen henkilö kuitenkaan koskaan ollut vaan ihan tavallinen rivijäsen.

Itse ajattelin tilata tuon J.K Tammisen - pasilan mies kirjan joka sivuaa näitä Aarnion hommiakin. Kiinnostava keissi tuo Jartsan homma on niin kyllä tää pitää lukea.
"LSD:tä koneistoon niin sä matkalle valmis oot,
niinhän lauloi aikoinaa jo beatlesi et lucy in the sky with diamondsi"

Personaes
OD

Post by Personaes » Sun 05 Jun 2016, 11:40

Seuraavaksi kirjaksi oon valinnut Joseph Conradin, "Heart of Darkness". Oon kyllä tutustunut jo kirjaan entuudestaan ja lukenut sitä vähän, mutta nyt aijon ekaa kertaa tilata ja lukea sen englannin kielisen version.

Tässä pari lainausta kirjasta.

“Since I had peeped over the edge myself, I understand better the meaning of his stare, that could not see the flame of the candle, but was wide enough to embrace the whole universe,
piercing enough to penetrate all the hearts that beat in the darkness.”

“He has to live in the midst of the incomprehensible, which is detestable. And it has a fascination, too, which goes to work upon him. The fascination of the abomination--you know.”
-Edgar Allan Poe

Shitface
Lepakko

Post by Shitface » Sat 18 Jun 2016, 19:16

Suosittelen lämpimästi kaikkia Game of Thrones-sarjan faneja tutustumaan itse kirjoihin ohjelman takana! Mie oon saanu luettua ne kaks ekaa ja pian alottelen kolmatta. Kerronta on todella eläväistä ja vilisee toinen toistaan nerokkaampia kielikuvia sekä tempaisee mukaansa tuosta noin vaan niin, että välillä ajantaju katoaa täysin ja huomaa uppoutuneensa teoksen pariin useiksi tunneiksi kerrallaan. Ja tokihan kirjat tuo lähes aina tarinan hahmoihin sellaista syvyyttä, jota ei ruudulta saada erottumaan.

Tietokirjoista pakko hehkuttaa Helena Telkänrannan Millaista on olla eläin?-opusta. Hirveän mielenkiintoinen kirja, johon on koottu ajankohtaista tietoa eläinten kognitiivisista kyvyistä kattaen niin älykkyyden eri osa-alueita kuin tunteita että kokemuksiakin. Kantsii ehottomasti lukasta läpi jos elukkahommat kiinnostaa!

Tietokirja- ja eläinaihetta jatkaen mainittakoon vielä Tuire Kaimion Koirien käyttäytyminen sekä Pennun kasvatus, joihon tutustumista suosittelen kaikille koirista kiinnostuneille ja etenkin sellaisen hankkimista harkitseville! Kaimio on kansainvälisestikin arvostettu eläintenkouluttaja, joka on uransa aikana opettanut useita eri eläinlajeja ja kouluttanut elukoita esimerkiksi elokuviin ja tv-sarjoihin - ja mikä parasta, ei käytä eettisesti arveluttavia keinoja työssään vaan etenee eläinten ehdoilla ja positiivista vahvistamista hyödyntäen.
"Ei tää rikollisenkaan elämä saatana mitään ruusuilla tanssimista ole!"

frapathea

Post by frapathea » Sat 18 Jun 2016, 20:36

Shitface wrote:Suosittelen lämpimästi kaikkia Game of Thrones-sarjan faneja tutustumaan itse kirjoihin ohjelman takana!
Itekin tässä just lueskelen näitä kun vuosien välttelyn jälkeen päädyin maratoonaamaan sarjan. GRRM:n proosa on irvistyttävän keskivertoa (ja suomennokset ovat kuulemani mukaan vielä vaivaannuttavampia), mutta hahmojen väliset dynamiikat ja asioiden syy-seuraussuhteet sekä lomittain kulkevat sivujuonet tekevät kirjoista kiinnostavia. Tarinankuljetus harrastelijamaisen huonon kirjoitustyylin alla on mestarillista. Sen näkee myös sarjasta, jonka taso on laskenut silminnähden sen jälkeen, kun D&D:ltä loppui lähdemateriaali.

King Ink
Moderator

Post by King Ink » Sun 19 Jun 2016, 14:36

Tästä on jatkettu Game of Thrones-televisiosarjaa käsittelevää keskustelua Mitä sarjoja tykkäätte kattoa?-ketjuun tänne: http://psyvault.net/viewtopic.php?f=7&t ... 34#p212278

Oon tänävuonna lukenut aikataulussa yksi kirja viikkoon, se on auttanut pääsemään yli vaikeudesta aloittaa uusia kirjoja. On aikataulu missä on ns. pakko pysyä, olisko vähän jotain OCPD-piirteitä persoonassa kun asioista tulee helppoja kun kuvittelee itselleen sääntöjä.

Andrew Vachss, vau mitä rikoskirjallisuutta. Rankat aiheet jotka pyörii kaikenkarvaisen rikollisuuden ja lasten hyväksikäytön ympärillä. Hienoja kuvauksia ihmissaastasta, hänen Burke-sarjansa sijoittuu New Yorkiin. Suosittelen (ainakin enimmäkseen) fiktiivisestä rikoskirjallisuudesta kiinnostuneille. Vachss on itse toiminut mm. lasten hyväksikäyttöön erikoistuneena asianajajana ja muistelisin hänen sanoneen jossain haastattelussa, että toivoo kirjoittavansa puhdasta fiktiota. Ainakin hyvä myyntipuhe jos ei muuta..

Pakolliset alkusanat Shellasta, joka on yksittäinen romaani eikä kuulu Burke-sarjaan. Tätä olen käyttänyt aina kun olen houkutellut uusia lukijoita kyseiselle kirjailijalle: "The first time I killed someone I was scared. Not scared to be doing it. I did it because I was scared. Shella told me it was like that for her the first time she had sex. I Was fifteen that first time. Shella was nine."

bom
Lepakko

Post by bom » Tue 16 Aug 2016, 18:57

Tom Wainwright: Narconomics - How to run a drug cartel.

Tää oli mielenkiintoinen silmäys globaaliin huumekauppaan taloustieteilijän silmin. Kirjoittaja vertaa huumekartelleja isoihin laillisiin bisneksiin ja kuvailee niiden toimintastrategioita. Kirja avaa huumepolitiikkaankin kiinnostavia näköaloja.

Hessutico
Psykonautti

Post by Hessutico » Wed 17 Aug 2016, 02:40

Metro 2033 oli loistava yllätys, kuuluu suosikkikirjoihini nykyään. Ensin tuli pelattua Metro 2033 peli, sen jälkeen tuli luettua Metro 2033 ja 2034 kirjat, jälkimmäinen myös hieno teos, joskin lyhyehkö ensimmäiseen verrattuna.

Tuli pari päivää sitten aloitettua taas "Poliisi Kertoo" kirjojen lukeminen. Tällä hetkellä luen vuoden 1993 kirjaa. Mielenkiintoista aina lukea rikoksista, niiden tekotavoista, tutkimuksista, jälkiseuraamuksista ym.
Broken body, broken mind, makes a merry cocktail.

zero
Kameleontti

Post by zero » Wed 17 Aug 2016, 08:36

Hessutico wrote:Metro 2033 oli loistava yllätys, kuuluu suosikkikirjoihini nykyään. Ensin tuli pelattua Metro 2033 peli, sen jälkeen tuli luettua Metro 2033 ja 2034 kirjat, jälkimmäinen myös hieno teos, joskin lyhyehkö ensimmäiseen verrattuna. .
tuli pelattua metro 2033 ja eilen metro last light läpi. ihan asia pelejä.

ja heroiinipäiväkirja eilen luettua loppuun. seuraavaksi burroughsin nisti odottaa tossa.
Tässä vain olen enkä sille mitään mahda.

http://www.soundcloud.com/suni-4 - Soundcloud

Hessutico
Psykonautti

Post by Hessutico » Wed 17 Aug 2016, 17:39

zero wrote:
Hessutico wrote:Metro 2033 oli loistava yllätys, kuuluu suosikkikirjoihini nykyään. Ensin tuli pelattua Metro 2033 peli, sen jälkeen tuli luettua Metro 2033 ja 2034 kirjat, jälkimmäinen myös hieno teos, joskin lyhyehkö ensimmäiseen verrattuna. .
tuli pelattua metro 2033 ja eilen metro last light läpi. ihan asia pelejä.

ja heroiinipäiväkirja eilen luettua loppuun. seuraavaksi burroughsin nisti odottaa tossa.
Pelasitko normaaleja vai Redux versioita? Jos olet kokeillut molempia, osaatko sanoa onko erot sellaisia että kannattaa hommata nuo redux versiot vai onko pelkästään graafiset uudistukset?

Itse tykkäsin myös peleistä, joskin Last Light on vielä kesken. Mukavan painostava ja ahdistava tunnelma paikoitellen. Todella komean näköistä ja mielestäni tuo kirjan tunnelma on hyvin saatu peleihin. Pelaan vielä venäjänkielellä enkkutekstein että tunnelma olisi vahvana :)

Heroiinipäiväkirjan luin tämän vuoden puolella, itse tykkäsin kovasti. Oli se Nikki kyllä sekaisin jos kirjan tarinat pitävät paikkansa. Harmi että vain noin lyhyeltä ajalta oli muistelmia kirjassa
Broken body, broken mind, makes a merry cocktail.

zero
Kameleontti

Post by zero » Thu 18 Aug 2016, 01:38

Hessutico wrote:Pelasitko normaaleja vai Redux versioita? Jos olet kokeillut molempia, osaatko sanoa onko erot sellaisia että kannattaa hommata nuo redux versiot vai onko pelkästään graafiset uudistukset?
aikoinaan jäi kesken normi 2033, nyt pelasin molemmat reduxina joten en osaa sanoa. muuta kuin että voi valita survivalin tai enemmän ammuksia -moodin.
Hessutico wrote:Heroiinipäiväkirjan luin tämän vuoden puolella, itse tykkäsin kovasti. Oli se Nikki kyllä sekaisin jos kirjan tarinat pitävät paikkansa. Harmi että vain noin lyhyeltä ajalta oli muistelmia kirjassa
itsekin olisin mieluusti lukenut pidemmältä ajalta. ihme että on ylipäätään hengissä mies.
Tässä vain olen enkä sille mitään mahda.

http://www.soundcloud.com/suni-4 - Soundcloud

viherpiiper
Karvakuono

Post by viherpiiper » Thu 18 Aug 2016, 17:26

Olen lukenut viime aikoina kirjaa nimeltä Enneagrammin viisaus. Aika osuvaa settiä on tuossa kirjassa ainakin omaan persoonallisuuteeni...

"Persoonallisuusenneagrammi jakaa ihmiset yhdeksään päätyyliin käyttäytymisen perusteella. Persoonallisuusenneagrammiteorian mukaan jokainen on oppinut jo lapsuudessaan selviytymisstrategian, jonka avulla on saanut turvallisuutta ja onnistumisen kokemuksia. Tätä lapsuudessa omaksuttua selviytymisstrategiaa ihmiset soveltavat myöhemmin elämässä eri tilanteissa. Nämä strategiat voidaan jakaa yhdeksään persoonallisuusenneagrammin mukaisesti. Jokaiseen strategiaan liittyy myös heikkouksia ja strategioiden alaryhmiä, jotka syventävät tietoa eri tyyleistä. Oman tyyppinsä voi selvittää internetissä lukuisien testien avulla tai aiheeseen perehtymällä. Ihmisen on usein melko helppo valita tyylinsä myös intuitiivisesti." - Wikipedia
“I was more addicted to self destruction than to the drugs themselves ... something very romantic about it.”

– Gerard Way

Patterson
Lepakko

Post by Patterson » Mon 17 Oct 2016, 12:38

Sain juuri päätökseen Gary Lachmanin Aleister Crowley-kirjan ja oli ihan mielenkiintoinen paketti.

Lain kirjaan ja joihinkin Crowleyn tuotoksiin olen tutustunut aikaisemmin ja tämä kirja oli ihan hyvä pikku luotaus myös itse Crowleyn elämänvaiheisiin.

Vähintäänkin mielenkiintoinen veijari :twisted:
Saatana elää ja voi hyvin.

silenceinthedark
Karvakuono

Post by silenceinthedark » Fri 13 Jan 2017, 13:53

James Clavellin "Shogun" on hyvä.

Robin Hobb "salamurhaajan taru".

Jani Salminen - Äidinmaa päräyttävä scifi ja yllättävän hyvä suomalaiseksi.

okkultis
Karvakuono

Post by okkultis » Thu 23 Mar 2017, 21:53

Hehkutuksen arvoinen kirja tuli aloitettua, william gibsonin "neurovelho", todellakin lukemisen arvoinen teos, mulla se on vielä kesken. Viimeisin loppuun asti luettu kirja taitaa olla tuo Theodore John Kaczynskin teollinen yhteiskunta ja sen tulevaisuus, sekin oli aika hyvä.
Kesken olevia kirjoja on vaikka kuinka, mulla tuo keskittymishärö vähän tekee sellasta, että monia hyviä teoksia tulee alotettua, mutta puolessa välissä alkaa tympii.
Egyptiläisten kuolleiden kirjan loitsuihin vois perehtyä seuraavan kerran, kunhan jostain löydän sen kirjan :P
Magia on Tahdon kanssa sopusoinnussa tapahtuvan muutoksen aikaansaamisen Tiede ja Taide

Thatspecialsomeone
Psykonautti

Post by Thatspecialsomeone » Sat 04 Nov 2017, 15:37

Just oon aloittamassa Friedrich Nietzsche;en "beyond good and evil".

En hirveästi lue, mikä on sääli. Pitäisi lukea enemmän. Tykkään enemmän kuunnella netistä erillaisia luentoja fysiikasta, filosofiasta ja uskonnosta.
The blue bus is calling us
Driver, where you taking us?

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Wed 14 Feb 2018, 10:32

Itsellä tulee mieleen hyviä kirjoja jotka tullut luettua useampaankin kertaan:

Burroughsin Nisti ja Interzone
Irwin Welsh Trainspotting
Pekka Jaatinen Kalpeat sotilaat (kertoo toisenmaailman sodan aikana ja sen jälkeen hepo koukkuun jääneistä suomalaisista sotilaista.)
Tolkien Taru sormusten herrasta trilogia
Metro 2033, 2034, ja 2035 (uusin vielä kesken.)

Tässä joitakin ainakin omasta mielestäni lukemisen arvoisia kirjoja.

outo-olio
Psykonautti

Post by outo-olio » Thu 15 Feb 2018, 20:49

Kasiko wrote:
Wed 14 Feb 2018, 10:32
Itsellä tulee mieleen hyviä kirjoja jotka tullut luettua useampaankin kertaan:

Burroughsin Nisti ja Interzone
Irwin Welsh Trainspotting
Pekka Jaatinen Kalpeat sotilaat (kertoo toisenmaailman sodan aikana ja sen jälkeen hepo koukkuun jääneistä suomalaisista sotilaista.)
Tolkien Taru sormusten herrasta trilogia
Metro 2033, 2034, ja 2035 (uusin vielä kesken.)

Tässä joitakin ainakin omasta mielestäni lukemisen arvoisia kirjoja.
Tuo kalpeat sotilaat oli kyllä hyvä, enpä tiennytkään että Helsingissa oli sotien jälkeen tuollainen morfiiniriippuvaisten rinki. Olikohan "höökipulveriin" koukuttuneita minkä verran sotien jälkeen?
On se kyllä ollut hienoa, kun heroiinia on ennen sotia saanut apteekista suurinpiirtein hyllystä...