Lähin vähän kokeileen uusia maailmoja etelä-Amerikasta. Brasiliasta ja Kuubasta joista muutamaa tyylialajia yritin yhdistää omaan kitaran soittooni. Pyrin mustalaisjazztyyliä muistaan eniten kitarasoolejen fraseerauksessa, mutta klassinen kitara jota päätin opetella kevään silti tuppas taipuun paljon yksinkertaisimpiin soitollisiin ideoihin improvisoidessa, mutta vittu kaikki nopeet kiihdytykset klasarilla kuulostaa ihan viiiiiiiitun prolta niin paljon helpommin. Silti jäi kyl swingi pieneksi sooloissa, kun soitti yksinkertaisen modaalisesti kaiken, toisaalta se ehkä on brasilia tyyleissä erittäin olennaista jotta saadaan Silja Line soundi ja tunnelma.
Enemmän vain tollasia kitara soolo näytteitä tein uusien rytmien päälle joita opetteli. Näistä teki aina jonkun laihan jazz-standardi version. Bassot ja rummut teki koneella, että sai jonkinlaisen pohjan joka nojautu uusiin rytmeihin ja oikeastaan kone-rummuilla/kone-bassolla oppi paljon enemmän ja tarkemmin musatyylejä, kun ne piti ajatella niin teoriassa muidenkin soittimien kuin skeban kannalta.
Komppikitaran puolella oppi eniten asioita varsinkin Brasilian tyyleissä. Siinä riittäis pitkäksi aikaa taas asiaa, kun pitäis enemmän miettiä kuinka sointuja soittava soitin pystyis tukeen aina melodiaa ja tarkkoja rytmejä. Teorian ja soittotekniikan puolelta komppaus olisikin isoin asia näissä tyyleissä opiskella.
Uusissa biiseissä oon yrittänyt saada jotain irti jostain musatyylistä jota luin ja opiskelin kesällä. Näitä kappaleita yrittänyt tehdä jonkinlaiseen muotoon jossa kitaroita olisi aina kaksi. Toinen melodia/soolo improvisaatio ja toinen komppikitarana. Olisi voinut vielä enemmän typistää rumpuja, mutta ne ois taas vienyt rytmin painottamiselta tilaa myös.
Bassoissa olisi pitänyt enemmän käyttää aikaa ja luovuutta. Soittaa esimerkiksi itse. Varsinkin brassijazzissa bassojen melodiat on astetta monipuolisempia ja sointuja enemmän soittavaa, kun taas kuubalaisissa tyyleissä soitetaan enemmän vain tarkoilla rytmeillä bassoa, kuin monilla nuoteilla.
Konerummuiltahan nuo soundit kuulostaa liikaa

Muutenkin miksaus on tehty halvasti enkä oikeastaan miksausta sinänsä paljoo edes hallitse. Kitaran soitto on kumminkin kivaa!
https://soundcloud.com/lasse-au/summertime
Kuubalaisia claveja yritin väsätä uuteen muotoon.
https://soundcloud.com/lasse-au/baiao-triste
Baiao musiikki tyyliä yrittänyt saada rumpuihin Pohjois-Brasiliasta. En tiiä onnistuinko tässä yhtään, sen verta uusi tyylilaji oli edessä. . Baiaon rytmi on aika marssimista hiljaalla temmolla, nopealla temmolla ja oikeanlaisella bassokuviolla rytmin saa yllättävän löysäksi ja kait jossain määrin tanssittavaksi bändin kera. Tosi omituinen rytmi ja tyyli jokatapauksessa. Tähän piti pistää blues- kohtauskin jonka väsääminen oli rentoa. Vitun pilvessä yritti vääntää sooloa kahen soinnun päälle.
https://soundcloud.com/lasse-au/jazz-and-zamba
Tossa yritin saada vähän bassokuvioo lainattua "Partido Alta" musast muutamaan kohtaan samban sekaan joka on brasilian tavallaan vanhempaa bilemusaa. Partido Altassa on astetta funkimpi basso joka tuo musalle ihan oman rytmin. Brassit keksi funkin paaaljon kuin mustiat detroitissa.
https://soundcloud.com/lasse-au Tuolta löytyy muutkin musat... Yksi bossanova kappale ja bluestyylinen kappale väsäsin lisää. + kaikkee muuta swingi jazzii joita pireis väsää
vittu
Yritin analysoida piripäissäni näitä biisejä jonkun tunnin ja kirjoittaa niistä jotain yyber dyyberin kuuloista ja sit taas vääntää se selkokielelle.. äääh
