Katsomisen arvoisia leffoja?

Keskustelua taiteista ja luovuudesta.
Personaes
OD

Re: Katsomisen arvoisia leffoja?

Post by Personaes » Sat 06 Jul 2013, 13:50

The Road: Tää on näitä parempia leffoja aiheesta maailmanloppu!
Tykkäsin itse kanssa paljon! Aihepiiri on yksi lemppareita ja tässä oltiin osattu vetää maailma poikkeuksellisen synkäksi ja toivottomaksi.

Osaako jengi suositella jotain hyviä katastrofi leffoja, tyyliin "knowing"(tykkäsin), "the road" jne. Joissa ei ole ns. "onnellista loppua" vaan on epätoivoinen ja synkkä meininki. Saa olla myös yliluonnollista/häröily/ufo/saatanallista menoa.

Eilen tullut "the box"(jonka oon nähnyt aijemminkin) olis voinut olla todella hyvä elokuva, mutta tietyt osat pilasi elokuvan. Ärsyttävästi oli nostettu epäolennaisia tunnelmaa latistavia seikkoja leffaan, kuten koko tän naisen jalkavamma, tai se kusipää vittuilija oppilas(jonka käytökselle ei ole mitään selitystä tai joka ei liity juoneen mitenkään) tai nämä naisen ja tän boxin tuoneen miehen jotkut keskustelut tunteistaan ja blaa blaa blaa.

Saako suomesta jostain ostettua "Christiane F.–We Children from Bahnhof Zoo"? Vai pitääkö tilata amazonista?
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

Personaes
OD

Post by Personaes » Sat 06 Jul 2013, 13:57

Itse suosittelisin katsomaan "Cocaine Cowboys", ykkönen on todella hyvä. Katsoin kakkosen nyt tässä ihan hiljattain ja ei ollut ollenkaan yhtä hyvä. Vaikka sinällään tarina on aika uskomaton(nämä on siis dokkareita). Nyt on kuulemma tekeillä "Cocaine Cowboys 3".

Toinen jota suosittelen katsomaan on "The Two Escobars".
-Edgar Allan Poe

frapathea

Post by frapathea » Sat 06 Jul 2013, 20:44

Voi vitsit, sain vihdoin tuossa viikon aikana katottua kauan vedonneen Rosencrantz & Guildenstern Are Deadin, ja meni kyllä mun suosikkipätkien arkistoon! Kestänee useita uusintavilkaisuja. Yks suosikkikohtauksista oli kysymystenniskohtaus, ja addiktoiduin tohon peliin, eikä kukaan jaksa pelata sitä pitkäjänteisesti mun kanssa :(

zerk
Moderator

Post by zerk » Sat 06 Jul 2013, 22:52

frapathea wrote:Voi vitsit, sain vihdoin tuossa viikon aikana katottua kauan vedonneen Rosencrantz & Guildenstern Are Deadin, ja meni kyllä mun suosikkipätkien arkistoon! Kestänee useita uusintavilkaisuja. Yks suosikkikohtauksista oli kysymystenniskohtaus, ja addiktoiduin tohon peliin, eikä kukaan jaksa pelata sitä pitkäjänteisesti mun kanssa :(
Katsoin tuon elokuvan pari kuukautta sitten ja tykkäsin kovasti. Gary Oldman oli myös tässä elokuvassa tosi hyvä. Suosittelen laadukkaiden leffojen ystäville.
^^@_

frapathea

Post by frapathea » Sun 07 Jul 2013, 03:15

Koska good ol' Oldman ei olis hyvä? Lemppari fo sho. Voin kattoo jopa vähän paskoja pätkiä sen suoritusten vuoks. Oon kattonu jopa Potter kolmosesta ne pätkät, missä se on. :D Vitun hyvin se siinäkin vetää!

Oli kyllä Rosencrantz & Guildensternissa muutenkin loistava näyttelijävalikoima.

Personaes
OD

Post by Personaes » Sun 07 Jul 2013, 11:35

frapathea wrote:Voi vitsit, sain vihdoin tuossa viikon aikana katottua kauan vedonneen Rosencrantz & Guildenstern Are Deadin, ja meni kyllä mun suosikkipätkien arkistoon! Kestänee useita uusintavilkaisuja. Yks suosikkikohtauksista oli kysymystenniskohtaus, ja addiktoiduin tohon peliin, eikä kukaan jaksa pelata sitä pitkäjänteisesti mun kanssa :(
Täytyy laittaa ylös seuraavaa amazon könttä-tilausta varten.

Alan ite nyt keräileen enemmän "vanhoja" hollywood leffoja, 40, 50 luvuilta. Tykkään hemmetisti siitä tunnelmasta mikä niissä usein on.

Ja joo, keräilen tosiaan leffoja. Jos on hyvä leffa kyseessä, niin se on pakko omistaa ja omistaa fyysisessä muodossa.
Vielä olen kuitenkin aika amatööri tässä puuhassa, ei ole kerinnyt kertyä hirveätä varastoa, puhutaan kymmenistä, ei sadoista.
-Edgar Allan Poe

zerk
Moderator

Post by zerk » Tue 09 Jul 2013, 21:04

frapathea wrote:Koska good ol' Oldman ei olis hyvä? Lemppari fo sho. Voin kattoo jopa vähän paskoja pätkiä sen suoritusten vuoks. Oon kattonu jopa Potter kolmosesta ne pätkät, missä se on. :D Vitun hyvin se siinäkin vetää!

Oli kyllä Rosencrantz & Guildensternissa muutenkin loistava näyttelijävalikoima.
Jea. Oldman on yks mun lempparinäyttelijöistä.

Katsoin tänään uudestaan The Shawshank Redemptionin mikä on yksi mun ehdottomista suosikkileffoista. Se on samaan aikaan todella ahdistava ja todella kaunis. Suosittelen sen katsomista varauksetta kaikille.
^^@_

Personaes
OD

Post by Personaes » Wed 10 Jul 2013, 14:10

zerk wrote:
frapathea wrote:Koska good ol' Oldman ei olis hyvä? Lemppari fo sho. Voin kattoo jopa vähän paskoja pätkiä sen suoritusten vuoks. Oon kattonu jopa Potter kolmosesta ne pätkät, missä se on. :D Vitun hyvin se siinäkin vetää!

Katsoin tänään uudestaan The Shawshank Redemptionin mikä on yksi mun ehdottomista suosikkileffoista. Se on samaan aikaan todella ahdistava ja todella kaunis. Suosittelen sen katsomista varauksetta kaikille.
Tuo on kyllä todella hyvä elokuva! Mun suosikkeja kanssa!

Laitoin amazoniin listaa, jossa mm. "The Treasure of the Sierra Madre", "2001 Space Odyssey", "Where the buffalo roam" ja "Casablanca".

En ole vielä lähettänyt tilausta, kun mietin vielä viitsinkö ostaa tuon dokumentin "breakfast with hunter", joka maksaa melkein 70$. Muutenkin tilaus on aika hinnakas, kun noiden lisäksi on vielä muita leffoja ja puolentusinaa kirjaa. Mutta kait se pitää laittaa mukaan, oon niin suuri fani!
-Edgar Allan Poe

Poliklinikka
OD

Post by Poliklinikka » Thu 11 Jul 2013, 20:06

Maailmanloppu, sci-fi, dystopia. Tässä muutama.

Children of men
The Road
The Book of Eli
28 päivää/viikkoa myöhemmin
Equilibrium
Daybreakers
Tartunta
Melankolia

Unforgivible
Karvakuono

Post by Unforgivible » Sat 21 Sep 2013, 17:43

Drugstore Cowboy (1989)
Ohjaaja: Gus Van Sant
Mihin sitä menis möyryy?

Pen
OD

Post by Pen » Sat 21 Sep 2013, 19:37

Katoin ton suomileffan 8-Pallo, olin yllättynyt. Suomalaiseksi ihan ok, ainakin parempi kun reindeerspotting.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Sat 21 Sep 2013, 20:22

Pen wrote:Katoin ton suomileffan 8-Pallo, olin yllättynyt. Suomalaiseksi ihan ok, ainakin parempi kun reindeerspotting.
Indeed. Olen samaa mieltä. Nykysin harvakseltaan tulee näinki hyviä suomileffoja :)
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma

D.E.S
Kameleontti

Post by D.E.S » Sun 29 Sep 2013, 00:35

Mary and max.

"A tale of friendship between two unlikely pen pals: Mary, a lonely, eight-year-old girl living in the suburbs of Melbourne, and Max, a forty-four-year old, severely obese man living in New York."

On siis animaatio, ja aivan loistava. Suosittelen, mikäli haluaa itkeä ja nauraa.
"Taste

CrystalBanana
Psykonautti

Post by CrystalBanana » Thu 03 Oct 2013, 15:46

D.E.S wrote:Mary and max.

"A tale of friendship between two unlikely pen pals: Mary, a lonely, eight-year-old girl living in the suburbs of Melbourne, and Max, a forty-four-year old, severely obese man living in New York."

On siis animaatio, ja aivan loistava. Suosittelen, mikäli haluaa itkeä ja nauraa.
Toi oli jotenkin tosi vaikuttava animaatioelokuva. Synkkä ja kaunis.

Ihastuin itse just Neil Patrick Harrisin tähdittämään lyhytelokuvamusikaaliin, Dr. Horrible's Sing-Along Blog:iin. Jotenkin se oli siinä parodiamaisessa mut silti nerokkaassa ja vertauskuvamaisessa olemuksessaan vaan ihan mahtava. Jotenkin tota vois ehkä verrata Rocky Horror Picture Show:n, joka on kyl helmien helmi.

Bongivedelläkuuhun
Karvakuono

Post by Bongivedelläkuuhun » Sun 10 Nov 2013, 00:35

The Fountain todellaki! :)
Tsiigaan lentokoneita, ne lentää bongivedellä kuuhun.

boost
Lepakko

Post by boost » Tue 12 Nov 2013, 14:11

Blood and bones -Perustuu katu tappeluun

KarstaFari
Apteekki

Post by KarstaFari » Wed 13 Nov 2013, 13:21

boost wrote:Blood and bones -Perustuu katu tappeluun
Toi on kova, nähny parikertaa. Se äijä vaan pieksee kaikki ehkä liiankin suvereenisti tosa..

Torg
Karvakuono

Post by Torg » Wed 20 Nov 2013, 21:26

Lars von Trierin "Melancholia" oli ihan katsomisen arvoinen. Vähän erilainen maailmanlopun kuvaus (tai oikeastaan sen odottaminen) siis kyseessä.
http://www.elitisti.net/arvostelu/2011/ ... trier.html

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Thu 21 Nov 2013, 02:50

Mä en tiiä. Mitkä elokuvat on oikeasti HYVII ja sit on paljon siistejä viihdyttäviä leffoja.

Leffoja jotka oikeasti on pistänyt hiljaiseksi ja tuijottaan maailmaa ja miettiin asioita hetken. Muitakin siellä täällä, mut harvoin tuolee leffaa jos on oikeasti tunne kokevansa mitään uutta ja tosi kokonaisvaltaista. Tän voin tuntee, kyl jossain Jimi Hendrixin levyillä tai Miles Davisin sooloissa, mut ei leffoissa ja tarinoissa oo mitään niin "tarpeeksi"..

Holy Mountain
Kellopeliappelsiini
Yellow Submarine
The Time Machine (H.G Wells) Kummatkin versiot oli ihan jees, mut vanhempi on aina parempi.

Tos on muutama leffa joita oon kattonut aika hiton monta kertaa ja ihmetellyt

Sit taas elokuvia joita on siisti kattella vain niiden ulkonäöltä.

Siellä tykkään vähän vanhemmista tehosteista. Ray Harryhousen ehottomasti kaikkien kingi. Sit se onnistu vielä pääseen isoihin leffoihin tekeen efektit niinkuin Maailmojen sotaan ja First men in the moon.
http://www.youtube.com/watch?v=pF_Fi7x93PY Tos ehkä yksi parhaina pidettyjä kohtauksia. Toi ihmisten ja luurankojen välinen taistelu menee tosi onnistuneeksi loppua kohden.

Mä rakastan tota 70 lukua ennen ollutta scifi leffamaailmaa. Siellä oli mulle katottavan H.G Wellsi kirjoittamista novelleista/kirjoista tulleita leffoja joissa uskottiin, että tätä voisi olla lähitulevaisuudessa ja sitä on ollut jännä nähä, kuin 1900 luvun alussa on oltu innoissaan tulevaisuudesta. Samalla sen aikunen scifi on tosi överii ajatuksissaan missä me oltais tänäpäivänä, mut oikeastaan jos ajattelen mistä Jules Verne kirjoitteli vaikka Pariisi 1900 Luvulla novellissa niin aika lähelle sen kelat, mun mielestä meni. (okei no siinä kirjassa ihmisistä tuli kaikista työnarkoottisia rahaapalvovii jne, mut muuten ihan kohalle meni, tietokoneet ja ja junat oli kyl)

Sit on elokuvia jotka näyttää siistiltä niiden näyttelijöiden, ohjausten, siihen elokuvaan kohdistuvan tyylin hienous.
Leffat niinkuin

Bullit jossa Stewe McQueenin makein takaa-ajo kohtaus ikinä.

Bruce Leen kaikki leffat! Oikeasti ne on ihan hiton loistavasti tehtyjä ja tykkään niitä katella. En varmaan kehostani pitäis paskaakaan huolta, mut Bruce lee sai potkimisen näyttään niin siistiltä, että vähän pitänyt edes elämässä tehä jotain.

Parasta Scifii
Space Odysseia
Apinoiden planeetat (vanhat tietenkin)
Solaris (venäläinen versio)

Kaunista ohjausta
Citizen Kane
Linnut ja Vertigo Hitchkocilta.
Woody Allenin leffat Hannah ja sisaret ja Sota ja rauha vaikka

Kaunista 60 luvun antiikkista vibaa. Kaikki on vain vitun isosti tehty.
Cleopatra
Mika Waltarin kirjoittama ainut suomalainen kirja josta on tehty Hollywoodleffa Sinuhe Egyptiläinen
Ben Hur

Suomi MUST-leffat
Valkoinen Peura
Täällä Pohjantähden alla
Maa on syntinen laulu
Aki Kaurismäki ---- Melkein kaikki leffat, uudemmat kyl paranee kokoajan.

Sit tietenkin nää joita voi kattoo puoliaivoilla.
Rocky koko se saaga..
RAMBOT
TERMINAATTORIT ja PREDATOR
Itseasiassa. Doomista tehty leffa oli kyl tosi siistiä, varsinkin kun ne jaksoi pistää hetkeksi sen kaverin silppuaan ufoja moottorisahalla niinkuin siinä pelissä. Tuli ihan lapsuus mieleen. :love:
Kaikki Renny Harlinin leffat.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Fri 22 Nov 2013, 16:14

Gravity pitäs käydä kattoo Bullockista huolimatta. Europa Report ja Moon näist uudemmist scifi-pätkist kovia.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO

VXA
Kameleontti

Post by VXA » Fri 20 Dec 2013, 03:46

Le Havre Kaurismäeltä. Omalaatuinen teos. Selkeä ja rauhallinen tyyli. Jokseenkin pelkistetty. Elähdyttävä, liikuttava. Meditatiivinen. Kertoo kengänkiillottajasta, joka yrittää pelastaa pakolaislapsen tulevaisuuden.

Teemamusiikkina kans jotain aika uskomatonta: The Renegades-Matelot

http://www.youtube.com/watch?v=zBdh60EeCGY
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.

boost
Lepakko

Post by boost » Mon 30 Dec 2013, 02:47

"28 weeks later" ja "the happening"...Jälkeinen on saanut aika huonoja arvosteluja, enkä ymmärrä, että miksi? Ite tykkäsin. :up:
Tykkään varmaan eniten tollasista maailmanloppu/katastrofi leffoista. Varsinkin sitten, kun on ottanut vähän piriä ja pajaria poltellut, niin saa semmosen "vittu, jos noin tapahtuisi" kuumotuksen. :foil:

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 19 Feb 2014, 23:49

Katoin Blueberryn varmaan kolmatta vai neljättä kertaa..

Ei kai sitä voi sanoin kuvata kuinka hieno elokuva toi oikeesti on.

Mulle henk.koht jotenki tosi tärkee ja muistuttaa mua monesta asiasta.

Aina ku oon kattonu ton niin oon jotenki tosi diipeissä keloissa, uudessa perspektiivissä.

Rakastan tota elokuvaa. :love:
Life = The Trip

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Thu 20 Feb 2014, 01:43

Coffy COFFY COFFY BROWN

Jos kaipaat tissejä. You got it.
Jos kaipaat asenetta. YOU GOT IT
jos kaipaat tiukkaa musaa. YOU STILL CAN GOT IT
Huumeita? FUCK YEAH
Ampumista JEAAAH
Mafiaa? OUJEE
Sutenöörejä? JEAAh

Vähän kuin Pane mua, mutta aikasemmin tehtynä ja mustalla tavalla.

En nyt tiiä kuinka hyvä leffa, mutta älyttömän viihdyttävä, kun diggaa tossa enemmän kulttuurin osista, musat, 70 luku, huumeet ja TISSIT.

Asia meno leffa, diggasin tosi paljon kattoa tota. Pää nytkytti joka musan tahdissa.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

King Ink
Moderator

Post by King Ink » Mon 21 Apr 2014, 21:56

Oot Dexma niin hyvä hehkuttaja, että varmasti saat huononkin elokuvan kuulostamaan hyvältä. Otan kuitenkin riskin ja myyntipuheesi perusteella lataan leffan. :)

Martin Scorsesen uus eli The Wolf Of Wall Street oli ihan jees. Pitkä tarina huipulle nousevasta pörssimeklarista, tuntu aika tyypilliseseltä Scorsesen elokuvalta, itteeni välil uuvutti, mutta myös palkitsi. Rahaa ja huumeita. DiCaprio oli ihan DiCaprio, tuntuu joka leffassa ihan samalta, ei miusta erityisen säväyttävää näyttelyä, mutta ei itellä syytä vihata. Jonah Hill veti miusta tosi loistavan roolisuorituksen. Oon ihan paska arvostelee elokuvia, miks teen tätä.

8/10 annoin.

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Mon 21 Apr 2014, 22:22

King Ink wrote:Oot Dexma niin hyvä hehkuttaja, että varmasti saat huononkin elokuvan kuulostamaan hyvältä.
Jos mä sanon, että joku on hyvää se on.

Jos et sä sitä tajua niin kato uudestaan se
Oikeastaan tärkeintä on etsiä joku arvostettu elokuva jota muut kaverit eivät ole just kattonut ja kattoo sen ja hehkuttaa sitä. Tällöin olet intelektuelli.

Ja ja.

Mitähän mä oon kattonut.
Jostain kumman syystä kattellut toisen maailmansodan elokuvia/dokkareita viimeaikoina. Se on jännä, että jenkit ei osaa tehdä sota leffoja. Oikeasti vähän voisin hehkuttaa jopa Tuntematonta Sotilasta, koska se on vain kylmä kuvaus sodasta. Ilman mitään suurempaa viestiä, ilman mitään suurempaa juonta. Vain ihmisiä sodassa ja niissä olleita tapahtumia.

mut mut.
Tuli katottua Perikato. Piti olla jotenkin "syvällinen katsaus Hitlerin mielenmaisemiin viimeisiltä päiviltä". Oikeastaan olikin mielenkiintoinen, koska ei sillain ollut ajatellut ikinä, miltähän mahtoi natsisaksassa tuntua viimeisinä päivinä ennen niiden rökittämistä ja mitä siellä Hitlerin bunkkerissa tapahtui. Sinällään ihan mielenkiintoinen kuvaus aiheesta.
Jotenkin tietenkin hämäävää itseni mielestä oli se, että seksikkäiden arjalaisnaisten puvut saivat minut ajattelemaan: "Pitäisikö minun runkata tämän elokuvan aikana".... Jep jep. Hitler elokuva!
tRip wrote:

Metku
Kameleontti

Post by Metku » Fri 13 Jun 2014, 00:15

The Music Never Stopped (2011)
Tale of a father who struggles to bond with his estranged son Gabriel, after Gabriel suffers from a brain tumor that prevents him from forming new memories. With Gabriel unable to shed the beliefs and interests that caused their physical and emotional distance, Henry must learn to embrace his son's choices and try to connect with him through music.
Koskettavaa, meinas tulla tippa linssiin. Sisältää mm. Grateful Dead:iä ja hippi-kulttuuria.
In the land of the blind, one-eyed man is the king

Hitler
Apteekki

Post by Hitler » Wed 30 Jul 2014, 07:45

Dexma wrote: Tuli katottua Perikato. Piti olla jotenkin "syvällinen katsaus Hitlerin mielenmaisemiin viimeisiltä päiviltä". Oikeastaan olikin mielenkiintoinen, koska ei sillain ollut ajatellut ikinä, miltähän mahtoi natsisaksassa tuntua viimeisinä päivinä ennen niiden rökittämistä ja mitä siellä Hitlerin bunkkerissa tapahtui. Sinällään ihan mielenkiintoinen kuvaus aiheesta.
Jotenkin tietenkin hämäävää itseni mielestä oli se, että seksikkäiden arjalaisnaisten puvut saivat minut ajattelemaan: "Pitäisikö minun runkata tämän elokuvan aikana".... Jep jep. Hitler elokuva!
Joskus aikoinaan nähnyt. A oli kyä roolina hyvis muistaaksein. Syvennyttiinkö tapaukseen Theodore Morell tässä lainkaan? Siis se puoskari joka vaikutti värkkeineen A:n siiven alla miltei potilaansa viimeisiin päiviin asti, väkisinkin aika keskeinen hahmo A:n persoonan nousukuohun ja laskukonkurssin kannalta. Ei tainnut olla yhtään rännäyskohtaustakaan, uskoisin muistavani moisen.
E:n ja A:n ihana vihkiminen :love: (en muista näitä häitä eli ei toiminut) ja syanidikapselijatkoja ei taidettu ees näyttää kunnolla kun olisi pitänyt mennä sinne pään sisään firstpersoonassa ennen ja jälkeen tästä maailmasta vetäytymisen. Niitä syvällisiä mielenmaisemia. Ei jaksa muistaa eli aika paskaruiskaa 1,5/8. Kattokaa Passion of the Christ uudestaan ja uudestaan.

Patty Jenkinsin Monster oli aikas samaistuttava jotenkin, vaikka sen näinkin selvinpäin. Pitkään ollu periaatteena katsoa leffat vähintään savuissa, mieluummin deeleissä. Jos ei oo jotain jännää dissoa mukana niin helposti menee anaalysoimiseks jo vastaanottovaiheessa ("miten tonkin ois voinu tehä paremmin ja halvemmin"). Ensivaikutelmasta sain hyvät väreet, se miten ne alun takaumat muuttuu siihen sateessa sillan alla kuvaan. Sen kuvan asetelma oli vaan aivan nirvanaa ja sateen ropina oli In Utero.
Hirveitä biisejä tohon oli valittu mut sopi hyvin hirveän koviin ääniin. Ei ihme että kävi niinku kävi jos Aileen Wuornos todella altistui moiselle musalle.
Tämmönen elävännäkönen lesborampage. Girlpower! 5,5/8. Ainoo oikeen sarjamurhailijasta kertova pätkä jonka oon kai loppuun jaksanu. (Leffan nimitekstistä joku puol minaa eteenpäin 8/8)

Katoin Kaurismäen Leningrad Cowboys Go America:n ekan kohtauksen äsken ja edelleen 8/8 paskaa.
pirun hyvä nuolla kuorena

Psyyke
Tuppisuu

Post by Psyyke » Tue 30 Sep 2014, 15:56

Katsomisen arvoisia leffoja löytyisi pitkäksi luetteloksi asti, joten tyydyn mainitsemaan tässä ainoastaan niitä, jotka olen aivan vastikään katsonut - vaikuttaisi siltä, että tällaisia yleispäteviä klassikkoja tai muutoin hypetettyjä leffoja on tässä ketjussa jo mainittu tarpeeksi.

Alejandro Jodorowsky - Dance of Reality 2013

http://www.imdb.com/title/tt2301592/

Lyhyesti: Autobiografinen surrealistinen taidedraama ohjaaja-käsikirjoittaja Jodorowskyn lapsuusvuosista.

Kävin tuossa viime viikolla katsomassa Helsingissä Rakkautta & Anarkiaa festarilla Jodorowskyn uuden tulemisen ja kyllähän tuo ihan miellytti. Mikäli tykkää Jodorowskyn tyylistä, niin kannattaahan tsekata. Antaa muutenkin aika mielenkiintoisen katsauksen taiteilijan omaan elämään. Siinä missä aiemmat elokuvat ovat heijastelleet ohjaajan filosofiaa lähinnä hyvin etäisten metaforien kautta, tässä mentiin niin sanotusti suoraan omaelämänkerrannonnallisuuteen. Joskin tuo "omaelämänkerronnallisuus" tapahtuu tietysti Jodorowskyn omilla, hyvin surrealistisilla ehdoilla, joten mitään realistista draamaa ei siis ole odotettavissa. Elämän tanssista löytyy useita tasoja - siinä on huumoria, ihmissuhde draamaa, yhteiskunnallista kritiikkiä, eksistentiaalista pohdintaa, symbolismia ja ripaus jotain täysin absurdia ja vinksahtanutta. Vaikka leffa käsittelee Jodorowskyn omaa lapsuutta, löytyy siitä aika paljon yleispäteviä ristiriitoja, jotka varmasti useat löytävät omasta elämästään. Maskuliinisuus vs. Feminiinisyys, Sosialismi vs. Fasismi, Itä vastaan Länsi jnejne.

R&A-tapahtumassa Jodorowskyn poika lupasi, että ohjaaja on aikeissa tehdä elokuvalle jatko-osan, jossa hän etenee kertomaan elämästään nuorena aikuisena. Sitä odotellessa!

Terry Gilliam - The Zero Theorem 2013

http://www.imdb.com/title/tt2333804/?ref_=nv_sr_1

Lyhyesti: Eksistentiaalinen scifi-dystopia hakkerista, joka yrittää koodauksen avulla päästä selville maailmankaikkeuden tarkoituksesta.

Laitan tän nyt tähän, vaikka se ei omaa maailmaani räjäyttänytkään. Kyseisen leffan kävin katsomassa myös R&A - festareilla. Gilliamin metafysiikka pohdiskelut eivät varsinaisesti itselleni tarjonneet mitään, mitä en olisi jo omalla päättelylläni saanut aikaan ("maailma koostuu energiasta, joka on jatkuvassa etenemisliikettä, eikä mitään älyllistä ihmismäistä jumalsuunnittelijaa ole olemassa") mutta sen sijaan se näyttää meille varsin traagisen kuvan ihmisestä, joka etsimällä elämälleen suurta tarkoitusta itse asiassa negatoi oman elämänsä merkityksellisyyden katkaisemalla kaikki siteensä ulkopuoliseen maailmaan. Lisäksi elokuva on yhtä visuaalipornoa alusta loppuun, eli vähintäänkin elokuvan estetiikkaa on pakko arvostaa. Ja no, sen lisäksi että elokuvassa oli syvällisiä teemoja, se on myös hauska. Oikeastaan voisi jopa sanoa, että tässä tapauksessa hauskuus osoittautui syvällisyyttä paremmin toimivaksi elementiksi elokuvassa.

Panos Cosmatos - Beyond the Black Rainbow 2012

https://www.youtube.com/watch?v=Q1ertVYn750

Lyhyesti: Psykedeelinen kauhuscifi elokuva yliluonnollisia voimia omaavasta tytöstä, joka on lukittu New Age-henkistä hoitometodiikkaa harjoittavan instituutin hoitolaitokseen.

Katoin tämän pienessä jurrissa, mikä ehkä vaikutti katselukokemukseeni, mutta pakko kyllä arvostaa taas tätä estetiikkaa. Beyond the Black Rainbow on mulle ehkä kuvauksen ja äänisuunnittelun kannalta pärisyttävin kokemus mitä olen kokenut vähään aikaan. Jos 2001:Avaruusseikkailu, Enter the Void tai Tarkovskyn Solaris kolahtivat yhtään, niin voi olla, että tässä vois olla jotain uutta makusteltavaa. Tarinaltaan Beyond the Black Rainbow ei ole mitenkään hirmu erikoinen, mutta elokuvallisia ilmaisukeinoja se käyttää innovatiivisesti tarinansa esille tuomiseksi. Vois olla helvetin päräyttävää katsottavaa psykedeelisten substanssien alaisena, mitä en kyllä oikeastaan suosittele, koska kyseessä on kauhuleffa, jonka ilmapiiri on aivan helvetin ahdistava alusta loppuun. Mielenkiintoista on myös, että kyseessä on ohjaaja Panos Cosmatosin ensimmäinen pitkä elokuva - eli ihan näyttävä sisääntulo ohjaajan uraan. Hyvän kauhun ja atmosfääristen elokuvien ystäville!

Leffafiili poistuu näyttämöltä toistaiseksi! Vielä jäivät näkemättä Linklaterin Boyhood ja J-P Valkeapään He Ovat Paenneet, mutta ehkä niiden aika vielä tulee.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will live its whole life believing it is stupid."
- Albert Einstein

Skitzle
Psykonautti

Post by Skitzle » Thu 02 Oct 2014, 13:00

Jos tykkää nauramisesta niin suosittelen ehdottomasti Trailer Park Boysia. :D
Just eilen katoin Season 8:n loppuun eilen ja toimi, vaikka vedinkin vain alkoholia.
Suosittelen varaamaan paljon savuja ja alkoholia.. ja katsomaan myös tuon "Trailer Park Boys - Don't Legalize It"
Kaverit hypetti vasta mulle tätä kauhuelokuvaa, et ois kuulemma qmottava, mut mul oon varmaa reseptorit nii kärähtänyt, ku ei ilmekkää värähtänyt, oli katottava silti. Edge of Tomorrow lähtee seuraavaksi pyörimään.

Katsoin juuri tuon 22 Jump Street ja oli kyl erittäin erinomainen elokuva. Loistavan hohdokasta viihdettä, jopa lopetus oli hyvä. Täytti omat korkeat odotukset, nauroin paljon, vaikka selvin päin katsoinkin.. :p
Suosittelen lämpimästi niille, joita kiinnostaa.