Kaktuksien kasvatus

Keskustelua psykedeeleistä ja hallusinogeeneista.
Kasvualusta
Psykonautti

Re: Kaktuksien kasvatus

Post by Kasvualusta » Fri 24 Oct 2008, 01:30

Eikös annos koko ole sen verta paljon, että yhden kaupan kaktuset saattaisivat juuri riittää yhteen annokseen? Eli en pitäisi näitä mitenkään käytännöllisenä projektina, jos ei kasvata lavallista itse?

Kiitoksia kalastaja :) Toinenkin pereskiopsis varretus osoittaa kuoleman merkkejä eli tarvitsisi näemmä vähän parempaa hoitoa tai olosuhteiden muutosta. Kunhan kerkeän niin pitää kokeilla hydroa noille..
Culture is not your friend! -Terrence Mckenna

Coce
Psykonautti

Post by Coce » Fri 24 Oct 2008, 07:46

Eli jos ostaisin sen kaktuksen, pystyykö se tuottamaan siemeniä, jos pystyy miten? Ja voiko sille tehdä sen tempun, että ottaa jonkun tavallisen kaktuksen, leikkaa siltä latvasta palan irti, sitten leikkaa sen Myrkkykaktuksen kahtia, ja laittaa sen päälle (en tiedä miten tuota nimitetään) mutta ainakin YouTubessa yksi näyttää miten tehdä, ja hän saa todella monta uutta palleroa ;)

Video: http://www.youtube.com/watch?v=MuCj6E82xKY (Part 1, Part 2 löytyy sieltä sen profiileista).

Eli voiko käyttää tuota tekniikkaa että tekisi enemmän noita Myrkkykaktuksia, ja mikä kaktus pitäisi olla tuo alimmainen? Mikä vain?

chibbo

Post by chibbo » Fri 24 Oct 2008, 12:56

https://www.apotheca.org/keskustelu/viewtopic.php?t=38
Grafting taitaa olla ko. tekniikan nimi ja tuolla on siitä muistaakseni jotain tietoa.

Coce
Psykonautti

Post by Coce » Fri 24 Oct 2008, 14:52

.
Last edited by Coce on Mon 10 Nov 2008, 22:19, edited 1 time in total.

inebrius
Tuppisuu

Post by inebrius » Fri 24 Oct 2008, 15:43

Peyotessa ei ole piikkejä, mutta onhan kasvien kasvattaminen kivaa vaikkei niistä oloja saisikaan.

Ahab

Post by Ahab » Fri 24 Oct 2008, 17:27

Graftingista eli varttamisesta löytyy myös tietoa tästä ketjusta.

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Wed 29 Oct 2008, 23:09

Tervehdys arvoisat kaktusharrastajat

Kiinnostaisi tietää että oletteko kukaan kukittanut san pedroja tai peyoteja? Itse tilasin kesällä englannista kyseisiä kasveja ja pidin niitä parvekkeella ekoihin yöpakkasiin asti. Nyt ovat olleet pari viikkoa loisteputkien alla. Ne on alkaneet kasvaa aika nopeesti mut ei ainakaan vielä osoita kukkimisen merkkejä. Onkohan siis valojaksolla, lannnotteilla tai kaktusten iällä merkitystä kukinnan kannalta?
mä oon hullu

Kasvualusta
Psykonautti

Post by Kasvualusta » Sun 02 Nov 2008, 04:22

Luonnossa peyote kukkii +10v. Vartettuna helposti alle 2v. Todennäköisimmin vaikuttaa koko, koska mitään muuta en ole asian eteen tehnyt, vaikkakin komerossa lämpötila laskee talvella muutaman asteen. Siementen tekoon tarvittaisi kaksi yhtä aikaa kukkivaa kasvia, eikä siitä löydy vielä kokemusta. Kukkivat San Pedrot ovat kuvissa olleet aina yli 2m joten en usko sisäkukituksen olevan realistista.
Culture is not your friend! -Terrence Mckenna

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Sun 02 Nov 2008, 18:35

ok. kiitos vastauksesta. mun peyote on vasta pari senttinen nappula ja pedrot on vähän reilut 12 cm, joten pitää odotella vielä jokunen vuosi tai sitten varttaa peyote.
Last edited by maanviljelija on Sun 02 Nov 2008, 19:29, edited 1 time in total.
mä oon hullu

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Sun 02 Nov 2008, 19:08

Image
Image

dodii :)

tossa on pari kuvaa kaktuksistani.

pedroista laihempi oli alussa pidempi, mutta lampun alle siirtämisen ja kastelun aloittamisen jälkeen paksumpi on ottanut sen kiinni. kasvaminen on lähtenyt hyvin käyntiin. parissa viikossa päälle on tullut vaaleita pehmeitä piikkejä ja juuret pursuu pohjareijästä ulos. toisessa kuvassa on peyote. siinä oleva kolo johtuu siitä että talitintti söi sitä partsilla alkusyksystä. liekkö sitten joutunut matkoille? toivottavasti ei ainakaan saanut myrkytystä.
mä oon hullu

Kalastaja

Post by Kalastaja » Thu 06 Nov 2008, 03:08

Coce wrote:
Onko Myrkkykaktus/Peyote/Williamsii vai ei? ;)
Ei ole Lophophora. Ei niinku lähelläkään. Vois olla joku Ferocactus jtn.

Mulla kukki kahtena keväänä jotakuinkin 5-8 vuotias L. williamsii var. 'caespitosa', ja teki jopa siemeniä kun se itsetyydytti itsensä (mikä runkkari!). Ikävä kyllä imuri imi aikanaan lautasella olleen siemenkodan sisäänsä, joten mitään siemeniä ei minulle jäänyt. Kukinnasta hedelmän (siemenkodan) muodostumiseen meni kesä tai noin. Eli kaunokainen kukki keväällä heti kun valoa alkoi tulla ja lisäsin sen kastelua, ja kasvatti hedelmäänsä pari kuukautta, jonka jälkeen noukin sen kuivumaan massiivisen sadon toivossa.

Asiaan vaikuttaa pääasiassa koko, mutta myös vuodenaikarytmillä (eli siten lannoituksella, kastelulla ja valorytmillä) on vaikutusta. Esim. lophot kukkii normaalisit keväästä. Mutta riippuu ihan suvusta ja lajista, ja yksilöstä. Trichocereukset kukkii tosiaan vasta isoina, joten ei hirveän toiveikas kannata olla.

On muuten maanviljelijä tarveen näkösiä Trichocereuksia! Mitä noi vihreet kivet ruukuissa on?

Ahabi wrote:Huomasin muuten juuri että Trichocereus sukua kutsutaan myös Echinopsis suvuksi. Kumpi lienee nykyään yleisemmin käytetty
Trichocereus suku yhdistettiin Echinopsikseen joitakin kymmeniä vuosia sitten, joten Echinopsis on se virallinen, mutta totta kai kyseenalainen, sukunimi. Tosi usein noita käytetään ristiin, ja monet käyttävät Trichocereusta. Mutta siis virallisesti Echinopsis nykyään. Echinopsis sukuun kuuluu paljon muitakin lajeja kuin pelkkiä Trichocereuksia, joten se ei suinkaan ole vain synonyymi Trichocereukselle.

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Thu 06 Nov 2008, 15:06

kiitos kalastaja. Olisko kylmyys tehny niille hyvää. eivät ainakaan päällepäin tykänneet kyttyrää vaik lämpötila painui pakkasen puolelle parinakin yönä kun olivat vielä parvekkeella. kivet on jotain ulkomaisia murikoita jotka pöllin avovaimon kokoelmista.
mä oon hullu

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Fri 28 Nov 2008, 16:58

Image
Image
Image
Image
Image

Ylimmän kuvan pedro on kasvanu kuin kurkku. laskin että jotain vähän alle sentin viikossa valon alle siirtämisen jälkeen. ruukussa on kaktusmultaa ja lannoitteena on käytetty plantagenin kaktuslannosta.

Toisen pedroistani leikkasin poikki jotain 3 viikkoa sitten ja vartoin tynkään peyoten. Huonolla menestyksellä. Pedron tynkä taisi kuolla alta ja nyt myös peyote näyttää kuolleelta. En lukenut ennen toimenpidettä ohjeita tarkkaan. Jälkeenpäin niitä tutkiessa huomasin että niissä kehoitettiin varttamaan aivan latvaan, eikä tyveen niinun mä tein. ehkä ensi kerralla parempi yritys.

Kolmannessa kuvassa on peyoten tynkä. Saa nähdä alkaako se vielä kasvaa, vähän epäilyttää.

Leikatun pedron pätkän keskiputken viereen ilmestyi pieni juuri, kun olin ensin pitänyt sitä 2 viikkoa pimeässä ja sitten viikon valossa. Rakensin sille yksinkertaisen ilmapumppuhydron. lannotteena on Duch formula kukituslannosta puoliks laimennettuna.
Last edited by maanviljelija on Sat 29 Nov 2008, 14:56, edited 2 times in total.
mä oon hullu

Kalastaja

Post by Kalastaja » Fri 28 Nov 2008, 23:01

Toi kuminauha on ainakin ollut ihan liian kireellä. Ei se tarkotus ole painaa sitä, kunhan pitää sen paikallaan. Ei siihen välttämättä edes tarvitse mitään kuminauhoja tms., jos näyttää asettuvan hyvin eikä ole kosteassa tilassa.

Ja tohon kuminauhan ja kaktuksen väliin kannattaa ehdottomasti pistää jotain pehmustetta, niin että se kuminauha ei poraudu kaktukseen kuten esim. tossa kuvassa. Se pehmuste pehumastaa ja jakaa sen painavan pinta-alan isommaksi.

Tosi cool toi hydro! Siitä se lähtee.

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Sat 29 Nov 2008, 15:15

Kuminauha ei ollu kovin kireellä. toi peyote vaan lösähti kokonaan toissapäivänä. Luulen että Pedro kuoli jo siinä vaiheessa kun katkasin sen ja peyote lopulta vaan kuihtui ku ei tullu vettä mistään. Oliskohan joku muu lajike parempi varttamiseen? Ainakin jotain blue myrtlejä mainostetaan eräiden nettikauppojen sivuilla. Varttojuttua pitää vielä kokeilla vaik toi eka kerta meni pieleen.

Nää kaktukset on tosi siisti harrastus. Jos vertaa vaikka hamppuihin ni näistä on vielä aika vähän tietoa olemassa. Vähän niinku jotain tutkimusmatkailua. Lisäks pärjää suht pienitehoisella valaistuksella ja pienessä tilassa.
mä oon hullu

nasa
Tuppisuu

Post by nasa » Tue 30 Dec 2008, 19:31

Onko noita San Pedroja mahdollista ihan vain ikkunalaudalla kasvatella?
Ei nyt pääasiallisena tarkoituksena ole niistä tripeille päästä, mutta kun pari kaktusta ajattelin muutenkin hankkia... mielellään sitten noita :)

Saako noita siemeniä mistään tilattua suomeen ? Tai sitten niin pieniä "esikasvatettuja", että niissä ei riittävästi ole mitään laittomia aineita. Vai saisiko peräti suomesta?

Ei tarvitse paikkaa kertoa, jos niitä jostain saa niin enköhän sen itsekkin löydä. Kunhan en turhaan etsi.

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Fri 02 Jan 2009, 21:16

nasa wrote:Onko noita San Pedroja mahdollista ihan vain ikkunalaudalla kasvatella?
Ei nyt pääasiallisena tarkoituksena ole niistä tripeille päästä, mutta kun pari kaktusta ajattelin muutenkin hankkia... mielellään sitten noita :)

Saako noita siemeniä mistään tilattua suomeen ? Tai sitten niin pieniä "esikasvatettuja", että niissä ei riittävästi ole mitään laittomia aineita. Vai saisiko peräti suomesta?

Ei tarvitse paikkaa kertoa, jos niitä jostain saa niin enköhän sen itsekkin löydä. Kunhan en turhaan etsi.
Itse tilasin esikasvatetut pedrot netistä firmasta joka ekana tuli googlettamalla vastaan. Viikossa tulivat postissa ja aika edullisiakin vielä olivat. Myös siemeniä siellä oli tarjolla, mutta itse ajattelin etten jaksa odottaa niiden itämistä joten otin noin kaksivuotiaita pedroja. kukkakaupoista niota on varmaan aika turhaa etsiä.

kasvavat varmaan kesällä ikkunalaudallakin

nasa
Tuppisuu

Post by nasa » Fri 02 Jan 2009, 23:05

maanviljelija wrote:
Säilyykö nämä sitten talven yli kuitenkin ?? Jos pitää jotain valoja kaktuksille käydä hankkimaan niin taitaa jäädä siihen...

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Sat 03 Jan 2009, 16:33

nasa wrote:
maanviljelija wrote:
Säilyykö nämä sitten talven yli kuitenkin ?? Jos pitää jotain valoja kaktuksille käydä hankkimaan niin taitaa jäädä siihen...
Kyllä ne varmaan säilyy siinä missä mitkätahansa kaktukset. kastelua vaan kannattaa pimeinä vuodenaikoina välttää. Muuten niistä tulee pitkiä ruippanoita, jotka ei pysy pystyssä.

Kalastaja

Post by Kalastaja » Sun 04 Jan 2009, 03:45

maanviljelija wrote: Nää kaktukset on tosi siisti harrastus. Jos vertaa vaikka hamppuihin ni näistä on vielä aika vähän tietoa olemassa. Vähän niinku jotain tutkimusmatkailua. Lisäks pärjää suht pienitehoisella valaistuksella ja pienessä tilassa.
Pärjää täydellisesti ilman valoja, jos vaan on ikkuna, josta kaktukset saavat kesällä valoa. Riippuen lajista edes suora auringonvalo ei ole välttämätöntä. Esim. lophoille ei suoraa auringonvaloa edes kannata antaa kun ne palaa niin helposti. Et ei niitä tarttee lampulla tai hydrolla kasvattaa...Talvella voi esim. trichocereukset pistää vaikka täyspimeään kellariin ilman valoa, jos siellä on vaan viileää (<10 C). Jos ei oo viileetä pitää kattoa pitääkö niitä kastella esim. kerran tai kaks talven aikana. Ite en kastelis kertaakaan, jos ne on vaikka ikkunalaudalla (jos on ehkä jotain 18 astetta tai vähemmän).

Lue tää kejtu noista varttamiseen soveltuvista lajeista. Oisko ekalla sivulla joku mun posti niistä.

Toi sun varttamises muuten näytti silleen huonolta, et se lopho oli liian iso sille trichocereukselle. Ne johotoputket ei voinu täsmää. Mielummin iso trichocereus ja pieni lopho, niin sen lophon putki osuu kunnolla sen trichocereuksen putkeen, josta menee kaikki ravinteet ja noin.
Ja se kuminauhan tiukkuus saatto kans lisätä epäonnistumista. Tosin tossa kuvassa se kyl näyttää mädältä, niinku sanoitkin. Ekalla kerralla en huomannut sitä niin selkeästi.
Varttamisessa se varttamisrunko pitää kans olla aktiivisessa kasvussa, et koko hommasta tulis mitään.

Niin joo, muutes muutes, elokuun alusta 2008 alkaen "meskaliini kaktukset" on ollut laittomia Suomen huumausainelain mukaan. Eli meskaliinia sisältävien kaktusten kasvatus on huumausainerikos. :lol:

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Tue 06 Jan 2009, 17:11

Image

Löysin kukkakaupasta alakuvan kaktuksen jonka tulkitsin kuvien perusteella olevan varreksi käyvä blue myrtle. 'Lopho'' josta leikkasin yläosan edelliseen epäonniseen varttamisyritykseen alkoi yllättäen viimeviikolla taas kasvaa ja siihen ilmestyi neljä pikkupalleroa. Oliskohan noi kokojensa puolesta vartettaessa keskenään? Netistä löytämistäni ohjeista käsitin että vesiputket tulisi laittaa vain puoliksi päällekkäin.

Vieressä on vielä kuva S Pedrosta, joka elää ja voi hyvin. Ajattelin heittää kohta isomman ruukun että saa juuret lisää tilaa.

Vaikka joku pikkujuttu onkin laitonta niin kyllä omaa harkintaa voi kans käyttää. Etenki jos lain rikkomisesta ei ole muille ihmisille haittaa ;) .

el bandido

Post by el bandido » Tue 27 Jan 2009, 23:35

saako lophon vartettua mihin vaan saman tyyppiseen kaktukseen
ostin damist kymmenen williamssiin siementa mistä lähti viis ja on kolme viikkoo vanhoja noin kahden nuppineulan kokosii

Kalastaja

Post by Kalastaja » Wed 28 Jan 2009, 00:57

maanviljelija wrote:Netistä löytämistäni ohjeista käsitin että vesiputket tulisi laittaa vain puoliksi päällekkäin.
Hmm. Vähän tutkittuani niin tajusin olleeni väärässä. Pahoittelen. Tai silleen, että tarkotus on tosiaan saada jälsit (vascular cambium) kohtaamaan mahdollisimman hyvin. Jälsi on just siinä johtojänteen ytimen ympärillä. Eli sen ympärillä jota me nyt kutsuttiin vesiputkeks. Niin sillon voi olla välttämätöntä pistää vartettava vähän sivuun, mutta se riippuu ihan yksilöistä ja niiden johtojänteistä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vascular_cambium

http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/ ... enDocument

Old and large plants, especially if glubose and thick, tend to have a very large vascular ring. For this reason it is easier to graft these plants on wider stocks, such as the larger species of Echinopsis (Trichocereus). The union between the scion and stock has to be as close as possible and must be maintained thus for a week or more by using rubber bands, spines or light weights. The vessels of the stock and scion must closely correspond in position and all air must be excluded. Best results are achieved of grafting is done when plants are in active growth.

--

It is important to ensure that the vascular cambium of scion and stock coincide to the maxium extent, which may mean that the former is placed off-center. Only large scions need to be firmly fixed with rubber bands.

Propagation of Threatend Mexican Cacti. Andrea Cattabriga. Artikkeli kirjassa Threatened Cacti of Mexico. Toimittaneet E. Anderson ym.

sienisalaatti
Karvakuono

Post by sienisalaatti » Wed 04 Feb 2009, 14:03

Olen omista san pedroistani kummastakin ajatellut ottaa pistokkaan kärjestä sitten kun tuosta vielä kasvavat... kärjen laitan kosteaan multaan ja katkaistuista pedroista odotan kasvavan moni haaraisia. Olen harjoitellut kaktuksien pistokkaan ottoa kukkakaupasta ostamilla monihaaraisilla kaktusilla ja hyvin näyttävät juurtuvan kosteahkoon multaan pelkästään. kaksi kolmesta pistokkaasta onnistui moitteetta, yksi sattui kuihtumaan. En tiedä johtuiko se sen kuolleen pistokkaan pienuudesta vai oliko siinä joku muu ongelma. Kaksi pistokasta on elinvoimaisia ja ovat kasvaneetkin. Jos kaktuksista haluaa ottaa pistokkaita niin kannttaa ostaa kukkakaupoista mitä tahansa kaktuksia ja harjoitella niillä pistokkaan ottamista ja samalla tutkia miten kaktukset mihinkin reagoi. Omia san pedroja en ole uskaltanut vielä leikata pistokkaiksi kun ovat vasta noin 10cm pituisia alle vuoden ikäisiä, että aikaa vielä menee.

Hengu
Karvakuono

Post by Hengu » Thu 05 Feb 2009, 18:58

Hei! Ajattelin jakaa uutiseni.

Laitoin eilen omat San pedroni kasvamaan :) Kova ja pitkä odottelu edessä. Silti mukavin mielin. Onpahan edessä jotain mitä odottaa!

Pack
Kasvatusalusta sekä siihen sopiva kansi.
Multa 50%
Hiekka 20%
Sora 20%
Perliitti 10%
25 San Pedro siementä (T. pachanoi)

Packin ohjeiden mukaisesti: Sterilisoi tavara (multa, hiekka, sora ja perliitti) uunissa, 150-180 asteessa n. tunti. Tätä odotellessa tee kasvatusalustan pohjaan useita pieniä reikiä. Kanteen voi tehdä pari reikää. Ohjeissa sanottiin ettei ollenkaan mutta luonto ei anna periksi, se kuulostaisi liian tunkkaiselta.
Miksaa setit mutta jätä soraa sen verran käyttämättä että pystyt peittämään kasvatusalustan.

Kastele mixiä varovasti, juuri sen verran että se tuntuu kädessä kostealta, mutta ei valuta juurikaan vettä vaikka mixiä puristaisi kädessä.

Sorat pohjalle, loput päälle.
Paina siemenet noin 3-5mm syvyyteen tai kaksi kertaa siemenen koon verran. Eli erittäin vähän tavaraa päälle. Tämä oli vaikein osuus koska olen sokea kuin lepakko. Enkä ehkä kyseisellä hetkellä täysin selvinpäin.

Tämän jalkeen suihkuta pinnalle hieman vettä ja sulje kasvatusalusta kannella. Kannen voi poistaa muutaman päivän päästä. Mission complete! Sitten vaan oikeat olosuhteet. Jep. Ootteko antanut idätys vaiheessa valoa päivässä jo sen 16-18h? Kuulostaa suurelta määrältä, mutta en oo siihen kieltävääkään vastausta mistään löytänyt.

Kiitoksia uutiseni lukemisesta.
Properly numb.

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Sat 07 Feb 2009, 13:12

Valojakson pituudella ei kuvittelis olevan idätyksessä suurta merkitystä. Sensijaan valotehon kannattaa olla aika pieni esim. joku loisteputki vaikka 20cm:n päässä idätyksen kohteista. Jos heti alkaa natikalla paahtamaan niin kuivattaa ja tappaa tehokkaasti pienet idut. Ei sillä että mulla ois mitään kokemusta kaktusten idättämisestä, mutta toi pätee moniin muihin kasveihin joita olen kasvattanut.

Ens viikolla vartan lophon toiseen kaktukseen viimekerran epäonnistuneen yrityksen jälkeen. pitää vaan hankkia jostain terävä veitsi ja sopiva mielentila että pystyy kyseisen kirurgisen operaation viemään kunnialla läpi.

_FOOL_
Apteekki

Post by _FOOL_ » Sat 07 Feb 2009, 19:37

Hengu wrote:Ohjeissa sanottiin ettei ollenkaan mutta luonto ei anna periksi, se kuulostaisi liian tunkkaiselta.
Tarkoituksenahan tuossa on että kun steriloit kasvualustan, niin homeet ja muut monkiäiset pysyvät loitolla sen 6kk, minkä kaktukset viettävät tuossa suljetussa astiassa. Kosteus ja hiilidioksidi pysyvät astian sisällä, kun taas home ja sieni-itiöt sekä pikkukärpäset pysyvät ulkopuolella. Kantta ei aukaista ainakaan ensimmäiseen 6kk. Liikaa valoa tulee myös välttää, sillä kosteus voi päästä haihtumaan liian nopeasti tuolta. Uskosin kyllä että onnistuu ilman steriloimistakin. Itsellä vaan on pikkukärpäsiä niin paljon näissä ensimmäisissä, että tein tällä steriilillä tavalla toisen satsin. Kasvuvauhti on yhtä nopea, vaikka aika vaikeahan tuota on edes tarkkailla.
Image

maanviljelija
Karvakuono

Post by maanviljelija » Sun 15 Mar 2009, 14:02

Image

Laitoinpa vähän kuvia kasvatuksista.

kaktuksen vesiviljelykokeilu ei oikein ole ottanut tuulta siipien alle. kasvua on kyllä tapahtunut, mutta on aika ruipelo varsi ja piikitkin ovat laihoja ja pehemitä kun vertaa mullassa kasvaneeseen lajitoveriin. jos jollain on positiivisia kokemuksia vesiviljelystä niin neuvoja otetaan vastaan. tossa mun systeemissä juuret tuntuu mätänevän ehkä vesi vaihtuu liian hitaasti tai sitten lannotteet on väärät.

Alla on lopho, jonka onnistuin varttamaan kukkakaupasta ostettuun varteen noin kolme viikkoa sitten. se on kasvanut nyt jo huomattavasti.

kokonaispotretti kasvihuineestani. ylhäällä on 150w natikka ja takaseinällä 2x18w tehoputket. mitä mukavin paikka nauttia aamukahvit :)

purple
Karvakuono

Post by purple » Wed 20 May 2009, 20:17

Nonniin nyt sain siemenet tilattua. Lophophora williamsii ja Trichocereus peruvianus.
Ensi viikolla kylvöhommiin. :)

Thoxium

Post by Thoxium » Fri 20 Nov 2009, 20:01

Hmm, kasvaako Lohophora williamsii talvisin, tossa muutaman kuukauden ollut niin ei näytä kasvaneen edes vähän. Taitaa talvehtia? Vettä tarjoan muutaman kerran kuukaudessa, tietääkseni kerran kuussa suositellaan. No tiedossa tietenkin on, että ocat hyvin pitkä-ikäisiä ja kasvavat kauan, ettei siinä, mietyttää vaan ettei ole muutosta edes vähän.

Niin, eka kasvi mitä kasvattelen, tuppaa unohtumaan kastelut, kun kerrankin piti kastella yhtä kasvia, mut unohtui sit aika pitkäksi aikaa ja kuihtui pois. :roll: