Ayahuasca & analogit

Keskustelua psykedeeleistä ja hallusinogeeneista.
psychiCNoob
Moderator

Re: Ayahuasca & analogit

Post by psychiCNoob » Thu 02 Oct 2014, 21:06

Skitzle wrote:Kiitos Dexma loistavasta myyntipuheesta! Sait minut taas ylipuhuttua vetämään kamaa
Saanen huomauttaa, että jos intentiosi on vetää kamaa, ei Ayahuasca ole siihen tarkoitettu. Aya on jotain ihan muuta, "oikeaoppisesti" sitä ei käytetä hedonismiseen kuositteluun, vaan parantamiseen/parantumiseen/puhdistumiseen/oppimiseen. Jos haluat vetää kamaa. niin siwan kaljahylly saattaa olla sopiva osoite sinulle. :P

Tai no, eihän se mulle kuulu, että mitä sie "vedät", mutta ole valmiina siihen että Aya saattaakin vetää sinua, etkä sä sitä.

Enkä myöskään ole varma, että tiedätkö jo mitä Aya on, mutta kuhan varmuuden vuoksi halusin huomauttaa.

Eikä tämä ole saarna. Peace. :love:
Life = The Trip

Skitzle
Psykonautti

Post by Skitzle » Thu 02 Oct 2014, 22:30

psychiCNoob wrote:
Skitzle wrote:Kiitos Dexma loistavasta myyntipuheesta! Sait minut taas ylipuhuttua vetämään kamaa
Saanen huomauttaa, että jos intentiosi on vetää kamaa, ei Ayahuasca ole siihen tarkoitettu. Aya on jotain ihan muuta, "oikeaoppisesti" sitä ei käytetä hedonismiseen kuositteluun, vaan parantamiseen/parantumiseen/puhdistumiseen/oppimiseen. Jos haluat vetää kamaa. niin siwan kaljahylly saattaa olla sopiva osoite sinulle. :P

Tai no, eihän se mulle kuulu, että mitä sie "vedät", mutta ole valmiina siihen että Aya saattaakin vetää sinua, etkä sä sitä.

Enkä myöskään ole varma, että tiedätkö jo mitä Aya on, mutta kuhan varmuuden vuoksi halusin huomauttaa.

Eikä tämä ole saarna. Peace. :love:
Ehkäpä tämä juuri sen takia sopii mulle? Jos saan joltain henkiolennoilta selkään tai löydän vastauksia, nii ehkäpä sen jälkeen ei douppi kiinnostaisi minua enää niin paljoa, ehkä saisin jopa inspiraatiota jatkaa elämääni, enkä vain masentuneena maata sohvalla ja kirjoitella nistipalstalle. Mitä mie oon tarinoita lukenut nii iha samaa stooria, ku muissa deeleissä. Miten tämmöseen reissuun voi koskaan valmistautua? Tää antaa selkään, mut nii on antanu happo ja sienetki. Kannabisövereissä olen myös ollut. Sekakäyttöä olen harrastanut ja saanut useamman "bad tripin.." Kamalan pelottavia kokemuksia, mut tää kestää vain 4 tuntia ja ymmärrän, et tuo tuntuu ikuisuudelta.
:D DMT:stäkin olen onnistunut pahan matkan saamaan ja se jäi elävästi mieleen. Niin vähässä ajassa niin pelottava olo.

En voi edes kuvitella mitä tämä sekoitus tekee, kun DMT pelkästään oli jo jotain nii jumalattoman euforista vai voiko sitä siksi enää kutsua. Ymmärrän sen verran, et tuo MAOI boostaa tän aineen ihan uusiin sfääreihin ja kestää pidempään, eli kuulostaa kidutukselta tai riippuu miten sen nyt vastaanottaa?

Kumpi sinusta on parempi vaihtoehto? Rännätä piriä vai vetää ayahuascaa "oppimishaluisena"..? :)
Vai onko se sama asia? Miten Aya ny sitten sienistä eroaa? Ne ovat ainakin mua aina vetäneet ihan kybällä,
sit mitä mun pitää tehdä, et oon oppimishaluinen, semmoinen olen omasta mielestäni koko elämäni ollut, en muuten edes kävisi tällä palstalla. No sait silti jotain järkeä minuun puhuttua, tuntuu että olisin valmis, mutta
voiko sitä ikinä olla varma.. Olen nähnyt jopa kiehtovan pelottavaa unta tästä kyseisestä "kama-sekoituksesta."
Sanotaanko näin, että siihen liittyy skitzofreenikko tätini.

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Fri 03 Oct 2014, 18:06

Skitzle wrote:Kiitos Dexma loistavasta myyntipuheesta! Sait minut taas ylipuhuttua vetämään kamaa, joka ei valitettavasti ole hirveän kova saavutus. :D
Voisinpa puhua sut tästä ideasta pois...

Toisaalta kait sitä päätä seinään hakkaamalla parhaiten oppii välillä. Nimimerkillä päänsä hajottanut.

Ayahuasca muuttuu huumeesta kokemuksesta jos asettuu siihen erilailla, kuin normi kaljaansa. Sanotaan näin, että se joka pitää päivän parin paaston ja meditoi ennen trippejä jaksaa keittää huascaa monia tunteja paneutuen siihen touhuun, niin on kyllä menossa oikealla tapaa sitä kohden, mutta...

No kait mäkin oisin voinut joskus jättää pari kertaa juomatta huascaakin. Se on vain joillekkin ihmisille joissain kohdissa vastaus moniin kysymyksiin ja täyttää sielun hetkeksi niin, ettei tartte paeta hedonismiin. Se on jotain muuta. Se näyttää elämän. Mun kohdalla se on inspiroinut mua elämään. Nauttimaan siitä, kohteleen sitä paremmin. Kohteleen sitä niinkuin kaikkea pitäisi kunnioittaa. Se pistää hetkeksi palaset kohdalle. Sit pitäis yrittää pitää ne palaset kohallaan.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

LeeviON
Lepakko

Post by LeeviON » Tue 02 Dec 2014, 17:57

Äsken tuossa join B. Caapista eroteltua litkua, ja uskaltauduin jopa pikkuisen lusikallisen siemeniä syömään.
Kohta menee alas M. Hostilis-litku..

Ja tuli liian nopeasti la purga, minkä takia nyt toimii vaan pamit, paja ja kalja :cheers:
zero wrote:mikset saatana menis työhaastatteluu? minä vedän lippuviinan ja kourallisen tennareita ja työkkärii. mikset sinä menisi EDES TYÖHAASTATTELUUN? ET SÄ SITÄ DUUNIA KUMMINKAA SAA!
Not even milk can stop me now!

Otorongo
Kameleontti

Post by Otorongo » Wed 03 Dec 2014, 07:16

^ Taitaa olla harmalaa eikä Caapia kun kerta siemeniä on.

Viimeinen lause kertoo jo todella paljon asenteestasi Ayahuascaa kohtaan. En jaksa nyt edes aloittaa... :doh:

Ja ei, se ei todellakaan ollut La Purga, vaan harmalan ja Jureman aiheuttamasta nauseasta johtuva juoman ennenaikainen oksentaminen. Ja osittain myös siitä aiheutuva ettet selvästikään ole henkisesti valmis juomaan Huascaa. La Purga on todella paljon intensiivisempi ja laajempi kokemus ja tapahtuma kuin pelkkä oksentaminen. Pelkkä oksennus ei ole aito Purga, sen kyllä erottaa kun se oikeasti tulee.

Ayahuasca ei ole vain psykedeelinen substanssi, jota otetaan mielenkiinnosta. Se on todellinen siirtyminen henkimaailman. Ja henkimaailmassa varomattomasti käyminen on sen verran riskialtista niin fyysiselle kuin mielenterveydellesi, että sitä ei tehdä huvin vuoksi, eikä varsinkaan niin ettei yhtään tiedä mitä tekee. Se ei todellakaan sovi suurimmalle osalle ihmisistä. Kun tiedät liikaa tästä todellisuudesta, ei ole enää paluuta "tavalliseksi". Joko kykenet käsittämään, sisäistämään ja hyväksymään sen kaiken, tai sekoat lopullisesti.

Siinä ei paljoa auta olla uskomatta henkimaailmaan kun paha henki hyökkää kimppuusi ja sairastuttaa sinut aivan todellisesti ja fyysisesti, lääkäreiden ollessa avuttomia...

Jos haluaa juoda Ayahuascaa, asian eteen tulee oikeasti nähdä vaivaa, ottaa selvää asioista ja tehdä se ajan kanssa, oikealla asenteella ja intentiolla. Tai sitten mennä seremoniaan, jonka pitää joku joka tietää mitä tekee. Mutta, älkää missään tapauksessa juoko sitä suhtautuen siihen vain substanssina muiden joukossa, se on jo itsessään loukkaavaa kaikkien kasvien äitiä kohtaan, puhumattakaan henkimaailman riskeistä.
Taajuuden noustessa huippuun, kaikki mitä aistin, tiivistyi voimakkaan kuohuvasti yhdeksi pisteeksi, joka räjähti auki uskomattomaksi mandalamaiseksi kukaksi.
Mitään muuta ei enää ollut. Vain kaikkeus kauneimmillaan kukassa.

taudis
Lepakko

Post by taudis » Mon 22 Dec 2014, 21:37

Oon vähän kelaillu et kohta on aika tätä nauttia, ja uusivuosi vois olla täydellinen ajankohta. Nyt vaan sattuu ainesosat olemaan sieltä epätavanomaisemmasta päästä ja mietin mitenköhän edes onnistun. Pilviharmikin siemenet nyt ihan semiperus, mut ei kasvimateriaalin muodossa nimittäin enää löydy DMT:tä. Vaan viimeiset Yopo-nuuskani, muutaman kerran jälkeen ei sitä huvita enää itselleen tehdä ihan sen fyysisen kivunkin takia, mikä on imo toista luokkaa kun ayahuasca-nauseat.

Valmis Yopo-nuuska sisältää Anadenanthera peregrinan siemenmateriaalia, sekä n,n-DMT:n ja 5-MeO-DMT:n suoloja. Kysymykseni onkin, onnistunkohan saaman pätevän sopan aikaan pelkästään lisäämällä hienonnetusta harmalasta keitettyyn teehen yopot, ja hetken sekoittelisin vielä miedolla lämmöllä ja suodattaisin sakan pois? Kun pelkän harmala-teen valmistus ei käsittääkseni vie yhtä pitkää aikaa toisin kuin OG-huascan keittely, ja suolat liukenisivat teehen kuitenkin suht. nopeasti kun noin 2 annoksen alkaloidit kätevästi parissa grammassa hienoa jauhetta.
Come up with your own damn quotes.

Otorongo
Kameleontti

Post by Otorongo » Wed 24 Dec 2014, 14:04

^ Tätä en osaa farmalogisesta näkökulmasta tarkemmin perustella, mutta muistaakseni Yopo ei sovi yhteen voimakkaan MAO-eston kanssa (pienet määrät asia erikseen). Tämä siis muiden Yopossa olevien aineiden kuin itse DMT:n takia, kai juurikin niiden jotka aiheuttavan sen Yopolle ominaisen mukavan nausean. En muutenkaan suosittele Yopoa syötynä/juotuna, nuuskatessakin se nausea tulee siitä jos tavaraa valuu nieluun.

On se Yopokin syystä epämukavaa, kuten monet muutkin voimakkaat kasvit. Niitä ei ole tarkoitettu niille jotka eivät kestä epämukavuutta. :P
Taajuuden noustessa huippuun, kaikki mitä aistin, tiivistyi voimakkaan kuohuvasti yhdeksi pisteeksi, joka räjähti auki uskomattomaksi mandalamaiseksi kukaksi.
Mitään muuta ei enää ollut. Vain kaikkeus kauneimmillaan kukassa.

taudis
Lepakko

Post by taudis » Thu 25 Dec 2014, 20:40

Tein tänään vähän tutkimustyötä asian suhteen ja kävi ilmi eräs seikka; DMT:n hyötyosuus yllättäen on nasaalisesti suurempi kuin oraalisesti (+ MAOI ofc). Valmista Yopo-nuuskaa löytyy siis 6-8 siemenestä valmistettu määrä, mikä ei ilmeisesti riitä juotuna. Polttaminen toimisi, mutta kun tuota rakenteeltaan sahanpurun & tuhkan seoksen kaltaista materiaalia tuo määrä painaa muistaakseni lähemmäs kaksi grammaa :/ Eikä kyllä tuo nasaalinenkaan annostelu enää huvittaisi.. No, eipä oo kiire käyttääkkään ;)

FLaT
Moderator

Post by FLaT » Sat 27 Dec 2014, 13:36

En todellakaan suosittele yhdistämään Yopo siemeniä ja MAO* yhdisteitä,
lueskeles miten 5-meo-dmt ja bufo ottaa yhteen jne, ja dmt:n määrä yopo:issa on käsittääkseni aika minimaalinen,

mitä ite oon yopoja "nauttinut" niin ajatuskin et sen boostais harmalalla/caapilla kuulostaa painajaiselta

taudis
Lepakko

Post by taudis » Tue 30 Dec 2014, 00:36

FLaT wrote: lueskeles miten 5-meo-dmt ja bufo ottaa yhteen jne, ja dmt:n määrä yopo:issa on käsittääkseni aika minimaalinen
Tuli vastaan juttua noistakin. Yopo taitaa olla suht. karmeaa nauttia teki sen miten tahansa, ehkä ihan hyvästä syystä :/. Ajattelin, että ei ehkä niin fyysisesti rasittava kokemus olisi, kun Yopon nuuskaamista vertaa perinteisemmän huascan aiheuttamaan pahoinvointiin. No eihän toi nyt ihan niin perinteinen olis, mut..

Aion tosiaan ko. keiton jättää hörppimättä, ihan jo DMT:n riittämättömyyden takiakin.

Mekstori
Psykonautti

Post by Mekstori » Sun 08 Nov 2015, 23:00

Mulla on ollut jo pidemmän aikaa mielessä kokeilla Ayahuascaa. Itseltä löytyy kokemusta useista psykedeeleistä ja DMT:tä olen myös kokeillut isoillakin annoksilla. Olen tosi rationaalinen ja ehkä vähän kyyninenkin. DMT tripin yhteydessä koin paljon hengellisyyttä/yliluonnollisuutta, jonka kuitenkin tripin hälvetessä kuittasin DMT:n sensoritykityksellä ja ajattelin, että ihmisellä on vaan tarve keksiä kaikkia mystisiä kytköksiä asioille jotka on liian vaikea ymmärtää järjellä.

En siis ole millään tavalla hengellinen tai kai se riippuu vähän siitä mitä hengellisyytenä loppujen lopuksi käsitetään. Vakaumukseltani olin ennen ateisti ja nykyään agnostikko ja mietin vaan kun monet sanovat että ayahuasca on jotain "pyhää" ja todella hengellistä, että mitenköhän oma rationaalinen mieli suhtautuu substanssiin. Mikään substanssi ei ole näyttänyt samalla tavalla kaapin paikkaa kuin DMT ja viimeinen trippi olikin aika "bad trip" - antoisa mutta paha. Toisaalta viimeisellä kerralla mukana oli myös MXE:tä joka varmasti vaikutti asiaan ja tästä siis jo puoli vuotta aikaa.

Jotenkin vaan ihmetyttää kun kaikki nostaa Ayahuascan niin korkealla jalustalle ja sanoo että se on pyhää ja että pitää suorittaa kunnon rituaalit ja paastot (tai no onhan tämä oma henkinen valmistautuminenkin eräänlainen rituaali). Kunnioitan toki päihteitäni ja siitä ei ole kysymys. Itsellä tarkoituksena lähinnä löytää uusia näkökulmia ja päästä omista kangistuneista malleista - saada uusi kokemus oli se sitten hyvä tai paha.

Oma vikani vaan tuppaa välillä olemaan se että tunne-/hengellisiin asioihinkin suhtaudun järjen kautta. Olisko kellään mielipiteitä/vinkkejä kuinka valmistautua tai kannattaako tälläsellä settingillä edes vielä yrittää? Sieniä en ole myöskään jostain syystä kokillut niin ehkä sieltä olisi hyvä lähteä liikkeelle? Sori ku tuli tällänen romaani :roll:

frapathea

Post by frapathea » Sun 08 Nov 2015, 23:11

Mekstori wrote:Itsellä tarkoituksena lähinnä löytää uusia näkökulmia ja päästä omista kangistuneista malleista - saada uusi kokemus oli se sitten hyvä tai paha. --

Olisko kellään mielipiteitä/vinkkejä kuinka valmistautua tai kannattaako tälläsellä settingillä edes vielä yrittää?
Jos tarkoituksenasi on löytää uusia näkökulmia ja päästä kangistuneista malleista, mikset hyväksy sitä mahdollisuutta, että kokemus voisi muuttaa kangistuneita käsityksiäsi hengellisyydestä?

Mekstori
Psykonautti

Post by Mekstori » Mon 09 Nov 2015, 00:23

frapathea wrote: Jos tarkoituksenasi on löytää uusia näkökulmia ja päästä kangistuneista malleista, mikset hyväksy sitä mahdollisuutta, että kokemus voisi muuttaa kangistuneita käsityksiäsi hengellisyydestä?
Ehkä oonkin sen jo tavallaan hyväksyny. Ehkä pohjalla on se että ennen olin aika uskontovastanen ja sieltä ajoilta on jääny jotain hampaan koloon. Voihan se olla että hengellisyys on just se puuttuva palanen omasta realistisen kyynisestä mielestä :D Lähinnä vaan mietin sitä että oonko VIELÄ valmis.. ehkä pitäs tutustua koko "hengellisyyteen" käsitteenä vähän paremmin ja ehkä just se että ite liittää sen johonki uskontoon tai ideologiaan vaikka hengellisyys voikin olla paljon muuta..

Oisko ayahuasca yhtään sen hengellisempi ku muutkaan päihteet jos sitä ottas sokkotestissä vai onko sitä vaan toisteltu niin paljon että kaikki on sen nostanu jollekki jalustalle? Varsinkin DMT:n suhteen ite huomasin että tuli koettua aika smanlaisia juttuja kun moni muukin ja en tiiä sit että onko se vaan substanssin luonteessa vai siinä et olin saattanu lukea juttuja ennen trippiä. Ite jotenki LSD:n koen niin rationaalisena ja semmosena älyllisenä ja mietin että ehkä just kaipaiskin vähän erilaista psykedeliaa. Ja totta kai kaikissa psykedeeleissä mitä oon kokeillu on ollu jonkulaista henkisyyttä mukana.

EDIT:
Ehkä oon vaan kuullu niin paljon kaikenlaista pelottelua ja varottelua että huascaan pitäis suhtautua ihan eri tavalla kun muihin huumeisiin ku ite aattelen silleen että pelottelulla vaan luodaan pelkoja. Lähinnä vaan sitä et onks siit jotain näyttöä et huasca ois esmes mielenterveydelle vaarallisempi ku moni muu psyke?

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Mon 09 Nov 2015, 12:33

Ayahuasca on aika hidastemponen kasvi sillai. Jos aikoo syväluodata omaa elämäänsä sen avulla niin se vaatii hirvittömiä määriä aikaa ja kärsivällisyyttä. Ei mikään yhden illan juttu.

Et pari ekaa kertaa kun juot sitä, niin tiedossa voi olla vaan purgafestarointia ja ei mitään sen kummempaa. (Tai siis pinnan alla tapahtuukin sit kaikennäköistä, mut ei me sitä tiedosteta.)

Sit myöhemmin sitä rupee hiffaamaan paremmin.

Et mitään räjäyttäviä tajunnanmuutoksia on turha lähtee odottelemaan.

Ja muutenkin kaikki ne muutokset, mitä mahdollisesti tuut tekemään Ayahuacan katalysoimana, teet sä täysin itse. Ei se kasvi sun puolesta poista niitä kangistumia sun mielestä. Se vaan vähän viittilöi oikeeta suuntaa, mut sä itse teet valinnat joita kautta pääset sinne sun päämäärään.

Sienet vois auttaa alkuun. Mut samat "säännöt" niissäkin pätee, kuin Ayahuascassakin.

Ei näillä lääkkeillä mitään saada aikaan jos me ei itse ponnistella niitä tuloksia.

Oikopolut on illuusioita. Ja umpikujia.

Jos nyt kuitenkin päätät keittää Ayahauscaa niin Otorongo on ladellut aika hyvät ohjeet tonne.

Ruokavalio varsinkin on tosi tärkeä elementti, jos joku aikoo juoda Ayahuascaa. Siihen panostaisin eniten. Selibaatin lisäksi.

Ja kunnioita sitä kasvia. Jo pelkästään sillä pääset pitkälle.
Life = The Trip

Mekstori
Psykonautti

Post by Mekstori » Mon 09 Nov 2015, 23:48

Joo ehkä ensi keväänä/kesällä voisi kokeilla jossain luonnon helmassa :) Mitäs mieltä olette pharmahuascasta, kun oon kuullut ettei aiheuttaisi niin paljon nauseaa kun ei ole kasvimateriaalia mukana. Kunnioitan kyllä kaikkia substansseja ja sitä vaan mietin että viekö tuo paljon kokemuksesta pois jos ottaa puhdasta DMT:tä ja puhdasta MAOI:ta? Olenko oikein ymmärtänyt että kasveissa nämä kuitenkin ovat ainoat vaikuttavat aineet?

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Tue 10 Nov 2015, 12:38

Aina kun lähetään ekstraktoimaan "puhtaita" aineita niin siinä jää jotain oleellista pois.

Mikä se jotain on? Se vähän vaihtelee.

Mut näin rationaalisesti ajateltuna ekstraktoiminen ja yksittäisten molekyylin eristäminen rikkoo sen tasapainon mitä siihen kasviin on suunniteltu. Esim. Bansiteriopsis caapi(Ayahausca)-liaanissa on monia erilaisia harmala-alkaloideja, jotka toimivat synergiassa toistensa kanssa. Eri tavalla eri pitoisuuksina(eri lajikkeet) jne. Sama juttu mm. Kannabiksessa ja kaikissa kasveissa. :D

On mahdotonta luoda samaa tasapainoista vaikutusta ottamalla jotain yhtä ja tiettyä MAO-inhibiittoria.

Suosittelen pysymään kasvimateriaaleissa.

Ja mitä pharmahuascaan tulee niin en osaa kommentoida. Raporttien mukaan kokemus on hyvin erilainen verrattuna Caapi-pitoisiin uutoksiin.
Life = The Trip

Mekstori
Psykonautti

Post by Mekstori » Wed 11 Nov 2015, 05:32

Joo näinhän se on usein. Toi kannabikseen vertaaminen oli kyllä sinänsä hyvä koska esim. puhdas THC oli aika :down: Välillä tietysti hauska tietää miten juuri tietyt yksittäiset aineet vaikuttavat erikseen. Nyt kun luin vähän pharmahuasca kokemuksia niin vaikuttivat kyllä aika erilaisilta verrattuna Ayaan.

Sitä vaan kun itselle se, että nautin luonnossa esiintyvää kasvia ei ajatuksen tasolla eroa juurikaan siitä, että käytän jotain kemiallisesti eroteltua substanssia. Tietysti asia saattaisi ola erilainen jos ois ite keränny kasvin ja siten ehkä sitoutunu hommaan enemmän. Sieniä kun jossain vaiheessa kokeilen niin onhan se itse kerääminen varmasti palkitsevaa :)

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 11 Nov 2015, 10:15

Sieniä kun jossain vaiheessa kokeilen niin onhan se itse kerääminen varmasti palkitsevaa :)
Joo siis se sienien etsiminen ja keruu syksyineen kaikkineen on puolet siitä kokemuksesta. :P Oishan se sienien kasvattaminen sit kans oma juttunsa..

Vähän sama ku vertais ruuan laittoon. Paljon täyteälisempi kokemus, kun sen valmistaa täysin itse. (Ja vaikka itse kasvatetuista raaka-aineista !)

Oikeestaan aina asialle kun asialle omistautuessa siitä saa pidemmällä juoksulla enemmän irti. Rikkaamman kokemuksen. :up:

Ayahuasca-shamanismissa tää omistautuminen näkyy oikein hyvin, kun pelkän keitoksen keittäminen saattaa kestää neljä kokonaista vuorokautta. Siihen sit mukaan vielä tunteja kestävät seremoniat, joiden pitämiseen tarvitaan järkkymätöntä keskittymiskykyä ja pitkäjänteisyyttä. Tuntuu et kärsivällisyys on elinehto niille. Ja onhan se näin yleisestikkin kaikille.

btw. Yhellä toisella foorumilla kuulin Ayahuasqerosta, joka lähti vuoden mittaiselle matkalle hakemaan suolaa. :D Siinä on omistautuminen nimittäin tyypillä kohdallaan.
Life = The Trip

Aukikco
Moderator

Post by Aukikco » Thu 12 Nov 2015, 02:54

psychiCNoob wrote:mitä siihen kasviin on suunniteltu.
Kuka on suunnitellu?

Mekstori, itse koen läheiseksi jokseenkin maanläheiset tulkinnat "henkisyyden" merkityksestä. Yksi hyvä (osittais)määritelmä henkiselle kokemukselle voisi olla "kokemus itsestä osana suurempaa kokonaisuutta", ja "henkisyyden" voisi määritellä vaikkapa itsetuntemuksen harjoittamiseen kytkeytyväksi pyrkimykseksi linjata omaa elämää palvelemaan jotain laajempaa kuin vain omaa egoa -- esimerkiksi kanssaihmisten tai koko biosfäärin hyvinvointia (omaa hyvinvointia tietenkään unohtamatta).

Tämänsuuntaisesti määriteltyyn henkisyyteen ei tarvitse olettaa mukaan mitään luojajumalia, vaan ilmiön voi ymmärtää esimerkiksi niin, että psykedeelien vaikutukset aivoissa (käytännössä esimerkiksi tiettyjen aivoalueiden aktiviteetin vaimeneminen (mm. default mode network), joidenkin alueiden välisen viestinnän tehostuminen ja toisten välisen viestinnän vaimentuminen) johtavat yksilöllisen identiteetin tai minäkuvan tilapäiseen hälvenemiseen. Monet kuvaavat tällaisten kokemusten myötä oivaltaneensa syvemmin paikkaansa osana suurempaa ekologista kokonaisuutta, mikä on johtanut muutoksiin arvomaailmassa ja käytännön elämänvalinnoissa. Tuollainen kokemus, jossa yksilön identiteetti laajenee kattamaan myös itseä laajempia ekologisia kokonaisuuksia on nähdäkseni lähtökohtaisesti täysin linjassa sen kanssa, mitä modernin tieteellinen käsitys toteaa ihmisyksilöstä osana muita elollisia järjestelmiä.

Enemmän mystisten kokemusten aivomekanismeista mm. näissä kahdessa tutkimuspaprussa:
Finding the Self by Losing the Self: Neural Correlates of Ego-Dissolution Under Psilocybin
Homological scaffolds of brain functional networks

Kysymykseesi ayahuascan vaarallisuudesta psyykelle suhteessa muihin deeleihin: mikään näkemäni tutkimusnäyttö ei viittaa tuohon suuntaan. Ayahuascaan liittyviä tutkimuksia voi plärätä vaikka ICEERSin oivalliselta tutkimussivulta.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Thu 12 Nov 2015, 12:52

Aukikco wrote:
psychiCNoob wrote:mitä siihen kasviin on suunniteltu.
Kuka on suunnitellu?
Aika paha. :D

Tohon vois heittää kaikennäköstä yli kaljun lentävää, mut pietään nyt tällänen enemmän maadottautunut lähestymistapa.

Eiköhän se kasvi itse "suunnittele" (skidisti ehkä harhaanjohtava sana, kun suunnittelun katsotaan monesti olevan vain yksinomaan ihmisolennon omistama kyky. Ei sillä etteikö monet viisaat eläimet pystyisi myös suunnittelemaan tekemisiään.) ja syntetisoi ne yhdisteet itseensä, jota kautta se pääsee operoimaan, oli funktio sitten mikä hyvänsä. Onhan kasvit kuitenkin tän planeetan taitavimpia biokemistejä. Joku blueprint kaikessa orgaanisessa luomisessa tuntuu olevan takana. DNA/RNA vaimikäseoli.

Mut että siis kuka? :D En tiiä kannattaako mun tuoda esille omaa subjektiivista näkemystä asiasta, kun se ei olisi yleispätevä kuitenkaan.

Tää tieysti poukkoilee siellä hypoteesin harmaalla vyöhykkeellä, et niin ja näin. Mun omat kokemukset vahvasti heijastuu asioihin mitä mä sanon ja ymmärrän jos niissä ei välttämättä aina tuntuisi olevan päätä eikä häntää. Oon pikkuhiljaa opetellu veistämään niitä keskusteltavampaan muotoon, mut tää on vielä project in progress.

ps. Diggaan tosta sun näkemyksestä.
Life = The Trip

Mekstori
Psykonautti

Post by Mekstori » Tue 17 Nov 2015, 03:19

Auchikon ja psychiCNoobin kommentit kyllä osu ja uppos. Aikas samoilla linjoilla olen. Auchikon määritelmällä olen kyllä jo useita hengellisiä kokemuksia kokenut psykeldeeleillä, juuri ykseyden tunnetta ja egon sulamista enrgiaksi/ympäristön osaksi ym.. Mielenkiiintoisia linkkejä olit myös lisännyt :up:

Ehkä oma (tai aika monen ihmisen taipumus) on vaan rärjestää oma pääkoppa liian suppeisiin laatikoihi keinotekoisesti esm. hengellisyys/tieteellisyys ja rationaalisuus, homous/heterous, hyvyys/pahuus, älykkyys/tyhmyys. Itselläni on tunne että ihmisen on pakko rakentaa laatikoita, jotta ajatukset ei ole täyttä sekamelskaa. Kuitenkin tuntuu että nyt saa psykedeelit riittää kun liian usein tullut otettua ja laatikot tyhjenee joka kerta. On kuitenkin kiva tuntea olevansa varma asioista eikä velloa olotilassa jossa kaikki on ihan yhtä hyviä valintoja ja asioita. Pitäsis rakentaa sitä pääkoppaa ilman psykedeelejä esim vuoden ajan. Tämän takia aattelin että Ayahuasca saa odottaa hetkeä jolloin elämä on mennyt eteenpäin ja aivoihin tullut uutta sisältöä jota voi "muokata".

Tämän takia aattelin että Ayahuascaa tulee kokeiltua sitten kun on elämään tullut vähän sisältöä... :doh:
SORI JOS MENI PAHASTI OFFTOPICIKS

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Tue 17 Nov 2015, 10:33

Jos mä koen ayahuascan jotenkin henkisenä kokemuksena niin ei siihen liity mitään uskontoo tai mitään. Ääääh taas nää termit. Joo hengellinen kokemus. Kait mä joskus oon sellaisen saanut, mutta loppupeleissä huasca auttaa mua lähinnä tarkasteleen omaa elämääni. Se kattoo mikä siinä on pielessä, ehdottaa mulle muutoksia joita voin tehdä. Aivokemiat huascan jälkeen muokkautuu pariksi päiväksi paljon tasaisemmaksi ja asiat ovat paljon motivoivampia. Sitä etsii tripin jälkeen jotain ja ehkä löytää tai sit pitää ottaa uusi trippi jotta pääsee jotenkin jyvälle asioista...

Myös liika trippailu voi tehä nihkeetä. Äkkiä tulee sellainen liian usein tapahtuva juttu eikä ehdi siinä välissä yhtään asioita elämässä rakentaa.

Itse vetelin varmaan vuonna 2009 monta kuukautta viikottain huascaa. Silloin oli kova masennus vaihe ja pääkoppa ei saanut rauhaa. Silloin huasca oli ainut joka vähän pystyi rauhoittaan ja helpotti fiilistä. Silloin se kaikki vaikutti paljon parantavasti vain eikä niin isoina yksittäisinä kokemuksina.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Tue 17 Nov 2015, 11:10

No eipä toi nyt niin off-topicia ollut. :P

Saanen muistuttaa, että Ayahuascaa voi keittää myös pelkästä Banisteriopsis caapista, ilman DMT-pitoista kasvia.

Itseasiassa Amazonilla taidetaan harrastaa pelkän liaanin juomista aika laajaltikin. (Otorongo tais tämänkin mainita tuolla aikasemmin.)

Ei sen tarvi olla psyykettä vääntelevä visiotykitys. Välttämättä.
Ääääh taas nää termit
Niin. Käsittääkseni sä et oo juonu kertaakaan caapia sisältävää keitosta? Eli silloin ei kai voi puhua Ayahuascasta?

Pharmahuasca taitaa olla analogi-keitoksen "oikea" termi.
Life = The Trip

Mekstori
Psykonautti

Post by Mekstori » Wed 18 Nov 2015, 04:50

Dexma wrote:Jos mä koen ayahuascan jotenkin henkisenä kokemuksena niin ei siihen liity mitään uskontoo tai mitään. Ääääh taas nää termit. Joo hengellinen kokemus. Kait mä joskus oon sellaisen saanut, mutta loppupeleissä huasca auttaa mua lähinnä tarkasteleen omaa elämääni. Se kattoo mikä siinä on pielessä, ehdottaa mulle muutoksia joita voin tehdä. Aivokemiat huascan jälkeen muokkautuu pariksi päiväksi paljon tasaisemmaksi ja asiat ovat paljon motivoivampia. Sitä etsii tripin jälkeen jotain ja ehkä löytää tai sit pitää ottaa uusi trippi jotta pääsee jotenkin jyvälle asioista...
Joo termeihin opitaan ja kasvetaan... Mulle toi henkisen kokemuksn kuvaus pätee ainankin LSD:hen tai ainankin ekoihin LSD trippeihin. Välillö tuntuu just että psyket on se absoluuttinen totuus, joka tietää mikä sulla on pielessä mut voihan se olla valheellistakin. Se kokemus ku aluks sulaudut peittoon jossa makoilet ja sit sulat sänkyyn ja lopulta tajuut että ootti sulanu koko maapalloon kiinni :P Mul ainanki ekoilla kerroilla just tripin jälkeenki monta hyvää päivää vaikka muuten mieliala aika rauhaton ja melankolinenkin.

Sitä vaan aina mietin että onko tuo Ayhuaca yleensäkkin jollain poikkeuksella tavalla henkinen? Tottakai psyjkeissä siis eroja on vert 2Cb-LSD mutta lähinnä en oo ihan selkoa saanu että miten toi eroaa kaikista muista? Ehkä siitä poltetun DMT:n kokeilusta sai jo tuntumaa... ja toisaalta kokeilemalla se selviää :mrgreen:
Dexma wrote:Itse vetelin varmaan vuonna 2009 monta kuukautta viikottain huascaa. Silloin oli kova masennus vaihe ja pääkoppa ei saanut rauhaa. Silloin huasca oli ainut joka vähän pystyi rauhoittaan ja helpotti fiilistä. Silloin se kaikki vaikutti paljon parantavasti vain eikä niin isoina yksittäisinä kokemuksina.¨

Aivokemiat huascan jälkeen muokkautuu pariksi päiväksi paljon tasaisemmaksi ja asiat ovat paljon motivoivampia. Sitä etsii tripin jälkeen jotain ja ehkä löytää tai sit pitää ottaa uusi trippi jotta pääsee jotenkin jyvälle asioista...
LSD:ssäkin tulee se positiivinen afterglow pidemmäksikin aikaa mutta usein myös tulee se fiilis että jos ottaa liiaan usein mitä tahansa deeliä niin niistä alkuperäisistä mullistavista ideoista ja oivalluksista lähteee se viehätys ja motivaation kun niistä tulee rutiinia ja se brainfuck vähenee (enkä puhu toleranssista)

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 08 Jun 2016, 23:07

Life = The Trip