Kommentteja kandityön aiheeseen

Keskustelua psykedeeleistä ja hallusinogeeneista.
Pia Sellge
Tuppisuu

Kommentteja kandityön aiheeseen

Post by Pia Sellge » Thu 18 Sep 2008, 17:38

Hei!

Tarkoituksenani on kirjoittaa kandidaatin tutkielma Helsingin yliopistolla (pääaineena sosiaalipolitiikka) aiheesta Psykedeelisten aineiden käyttökulttuuri Suomessa. Aion kirjallisten ja Internet-lähteiden pohjalta tarkastella, mihin psykedeelisten aineiden käyttäjät pyrkivät käytöllään ja liittyykö aineisiin jonkinlaista yleisempää alakulttuuria tai ideologisia virtauksia. Aihetta on tarkoitus taustoittaa historialla ja perustiedoilla eri aineista.

Koska lähteiden käyttö on rajattu valmiisiin lähteisiin (yliopiston puolelta), en ole tässä keräämässä aineistoa, vaan sen sijaan kaipaisin yleisemmällä tasolla ajatuksianne aihevalinnasta ja onko siinä mielestänne jotain huomioitavaa tai peräti typerää. Kaikkia muitakin ajatuksia aiheen tiimoilta saisi minulle lähettää.

Olisin myös kiitollinen, mikäli joku tietäisi, onko psykedeelien käytöstä/käyttäjistä olemassa Suomessa minkäänlaista tilastollista tutkimusta, ainut Stakesin huumeraportista löytämäni edes tuohon suuntaan viittaava maininta kun oli 171 takavarikoitua LSD-annosta. Ja mikäli voisitte suositella joitakin hyviä lähteitä niin niitäkin ottaisin kiitollisuudella vastaan, kaikkein mieluiten Suomen oloihin liittyviä, mutta kaikki periaatteessa käy. Tiedän kyllä Erowidit ja Päihdelinkit ja kirjallisina lähteinä ovat toistaiseksi toimineet
  • Mikko Salasuo: Huumeiden käyttö ajankuvana
    Pauliina Seppälä: Ravekulttuuri ja laittomat päihteet
    Gary Valtentine Lachman: Tajunnan alkemistit
    Jukka Lindfors & Markku Salo: Ensimmäinen aalto
Kandityö ei kuitenkaan ole kovin laajaan tietoisuuteen leviävä opinnäyte, joten sen takia ei ehkä kannata minun vuokseni suunnatonta vaivaa alkaa nähdä, mutta kaikenlainen kommentaari joko tässä, yv:nä tai sähköpostilla (pia.sellge [at] helsinki.fi) on tervetullutta.

Jeshu
OD

Re: Kommentteja kandityön aiheeseen

Post by Jeshu » Thu 18 Sep 2008, 18:05

Moi! Vähän ohi aiheen, eikä niin vähääkään... Ootko Hippi420? Oon aikoinaan lukenut Hipin livejournalia, sekä hänen tekstejään plinkissä ja muistelisin bonganneeni ton nimen jostain.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.

Pia Sellge
Tuppisuu

Post by Pia Sellge » Fri 19 Sep 2008, 10:39

Juu, olenhan minä... LiveJournalia ei oikein nyt ole tullut kirjoiteltua, irkissä ja (hyvin satunnaisesti) jollain keskustelupalstoilla pyörin edelleen nimimerkillä zonja. Vieköhän tämä tunnustus nyt viimeisetkin "tieteellisen uskottavuuden" rippeet :mrgreen:

Jeshu
OD

Post by Jeshu » Fri 19 Sep 2008, 12:51

Pia Sellge wrote:Vieköhän tämä tunnustus nyt viimeisetkin "tieteellisen uskottavuuden" rippeet :mrgreen:
Joo samaa rupesin minäkin miettimään... Jos joku opettajasi/tuttusi lukee tätä... Korvillakin on seinät... Jos liikaa epäilytti niin oisit voinu olla vastaamatta ;)
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Fri 19 Sep 2008, 21:31

Lähteitä lisää netistä...

Ainakin yksi joka toisaalta on vain vähän syvemmälle käyvä vaultista tullut yhteisö
http://tietoiseen.forumotion.com/index.htm

Sitten yleensä ainakin käyttäjien ideologiat vaihtelee paljon, ihmisillä on täysin omat näkemykset, toisilla on uskonnot pakkaa sekoittamassa, toiset taas lähtevät puhtaalta pöydältä kehittämään itseään... Myös on tietenkin hupikäyttökin deelejen kohdalla... Vai voiko se olla vain hupia?

Aihevalintasi on hieno, lähde avoimin silmin ja tiukalla katseella... Harmi, ettei siitä tule yleisesti luettavaa, ainakin täällä porukka voisi olla kiinnostunut aiheesta... Ja varmasti yritämme parhaamme auttaaksemme tutkijaa!
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Ahab

Post by Ahab » Sat 20 Sep 2008, 02:06

Huumeista, huumeiden käyttäjistä ja huumepolitiikasta -ketjusta voi löytyä jotain, tosin suurin osa taitaa keskittyä laajempaan mittakaavaan eikä vaan psykedeeleihin.

Mistä tieteellistä tietoa? -ketjuun on kerätty monta hyvää lähdettä.

Trippipedia on kovin keskeneräinen mutta ehkä sieltä löytyy jotain. Ehkä se kertoo jotain jo olemassaolollaan.

Taikasieniforum on psykedeelipainotteisempi ja ilmapiiri ja suhtautuminen on hieman erilaista kuin vaultissa.

Sitten olisi tälläinen dokumentti http://daath.hu/psychonauts/
Ei ole suomesta mutta psykedeelisuuntautuneiden käyttäjien ajatusmaailma on melko universaali. Tai no on ja ei ole.
Näistä aiheista on muutenkin tehty paljon hyviä dokumentteja joihin tältä forumilta löytyy linkkejä.

Olisi myös kiinnostava nähdä tuo valmis työ sitten joskus.
Pia Sellge wrote:Koska lähteiden käyttö on rajattu valmiisiin lähteisiin (yliopiston puolelta), en ole tässä keräämässä aineistoa
Olisi ehkä pitänyt kiinnittää enemmän huomiota tähän ennen viestini kirjoittamista. En tunne vielä yliopistomaailmaa kovin hyvin mutta kuulostaa melko nihkeältä. Voisitko listata nuo lähteet?

Aukikco
Moderator

Post by Aukikco » Sat 20 Sep 2008, 09:31

Hyvä ja tärkeä aihe, kaikki keskustelunavaus on hyväksi. Harmi tosiaan ettet voi kerätä aineistoa vapaamuotoisesti, olisi aiheesta paljonkin sanottavaa.

Mielestäni ei ole syytä pelätä mitään uskottavuuden katoamista - persoonallisuuttasi ei voida käyttää sinua vastaan mikäli et itse anna siihen aihetta. Älä pyytele anteeksi; on syytä olla nöyrän ylpeä (:

Mihin työtäsi siis käytännössä tullaan käyttämään?

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Sat 20 Sep 2008, 12:56

Pia Sellge wrote:aiheesta Psykedeelisten aineiden käyttökulttuuri Suomessa. Aion kirjallisten ja Internet-lähteiden pohjalta tarkastella, mihin psykedeelisten aineiden käyttäjät pyrkivät käytöllään ja liittyykö aineisiin jonkinlaista yleisempää alakulttuuria tai ideologisia virtauksia. Aihetta on tarkoitus taustoittaa historialla ja perustiedoilla eri aineista.
En osaa kuvitella tän aiheen laajuutta.
Psykedeelinen kokemus on kuitenkin niin henkilökohtanen, et jokainen omista lähtökohdistaan lähtee siitä tilasta hakemaan jotain itselle tärkeää.
On siinä toki paljon universaalia jaettavaa. Äärettömän paljon.
Pia Sellge wrote:Koska lähteiden käyttö on rajattu valmiisiin lähteisiin (yliopiston puolelta), en ole tässä keräämässä aineistoa, vaan sen sijaan kaipaisin yleisemmällä tasolla ajatuksianne aihevalinnasta ja onko siinä mielestänne jotain huomioitavaa tai peräti typerää. Kaikkia muitakin ajatuksia aiheen tiimoilta saisi minulle lähettää.
En kyl yhtään tavottanu koko topicin pointtia, mut noita ajatuksia nyt lähinnä heräs.
Keep it unreal.

Pia Sellge
Tuppisuu

Post by Pia Sellge » Sat 20 Sep 2008, 18:16

jesuiitta wrote:
Pia Sellge wrote:Vieköhän tämä tunnustus nyt viimeisetkin "tieteellisen uskottavuuden" rippeet :mrgreen:
Joo samaa rupesin minäkin miettimään... Jos joku opettajasi/tuttusi lukee tätä... Korvillakin on seinät... Jos liikaa epäilytti niin oisit voinu olla vastaamatta ;)
Ah, tuskinpa tuolla yliopistolla kiinnostaa kovinkaan paljoa mikä on kunkin henkilökohtainen kytkös aiheeseensa kunhan nyt ei mitään hulvatonta huumehehkutusta lähde kirjoittamaan, onhan nuo monet tieteelliset huumetutkimukset hyvin neutraaleja tai jopa positiivisia (esimerkiksi Salasuo antaa mielestäni viihdekäyttäjistä huomattavasti fiksumman kuvan kuin itse olen saanut monesta tuntemastani päihteiden käyttäjistä). Enemmän ajattelin tieteellistä uskottavuutta foorumilaisten silmissä :)
Dexma wrote:Ainakin yksi joka toisaalta on vain vähän syvemmälle käyvä vaultista tullut yhteisö
http://tietoiseen.forumotion.com/index.htm
Kiitos linkistä, vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta tuo foorumi.
Dexma wrote:Sitten yleensä ainakin käyttäjien ideologiat vaihtelee paljon, ihmisillä on täysin omat näkemykset, toisilla on uskonnot pakkaa sekoittamassa, toiset taas lähtevät puhtaalta pöydältä kehittämään itseään... Myös on tietenkin hupikäyttökin deelejen kohdalla... Vai voiko se olla vain hupia?
Olen kyllä tietoinen, että ihmisillä on erilaisia päämääriä enkä suunnitellut koko porukkaa niputtaa yhteen kasaan. Mutta josko olisi löydettävissä jotain yleisiä virtauksia... ja jos ei, niin tuloshan sekin on sitten.
Dexma wrote:Aihevalintasi on hieno, lähde avoimin silmin ja tiukalla katseella... Harmi, ettei siitä tule yleisesti luettavaa, ainakin täällä porukka voisi olla kiinnostunut aiheesta... Ja varmasti yritämme parhaamme auttaaksemme tutkijaa!
Ei kukaan minua varmaankaan estä toimittamasta hengentuotteitani niiden valmistuttua vaikkapa internetin ihmemaahan, lähinnä tarkoitin tuolla varauksellani, että virallisia teitä tuo on tulossa lähinnä seminaariryhmän (10 henkeä) ja -ohjaajan tietoisuuteen. Eli en todennäköisesti pääse mitenkään laajentamaan suuren yleisön tietoisuutta aiheesta ainakaan vielä tässä vaiheessa, mutta onhan aihe sen verran mielenkiintoinen, että graduunkin riittäisi varmaan materiaalia, mutta en ehkä ryhdy tässä enempää visioimaan, varsinkin kun opinnoista on tiedossa äitiyslomaa ensi keväästä lähtien.

Ahab, kiitos linkeistä!!! Varsinkin tuo dokumentti oli jotain ihan uutta ja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta.
Ahab wrote:
Pia Sellge wrote:Koska lähteiden käyttö on rajattu valmiisiin lähteisiin (yliopiston puolelta), en ole tässä keräämässä aineistoa
Olisi ehkä pitänyt kiinnittää enemmän huomiota tähän ennen viestini kirjoittamista. En tunne vielä yliopistomaailmaa kovin hyvin mutta kuulostaa melko nihkeältä. Voisitko listata nuo lähteet?
Anteeksi omasta puolestani tieteellinen kapulakieli, tuo siis tarkoittaa suomeksi ainoastaan, että en voi "luoda" omaa aineistoa esimerkiksi kysymällä teiltä suoraan, miksi käytätte psykedeelejä ja mitä siitä saatte irti, vaan minun tulee tutkia esimerkiksi tämän foorumin valmiita tekstejä ja tehdä niistä päätelmiä :) Mitä tahansa valmiita tekstejä tms. saan käyttää.
Aukikco wrote:Mihin työtäsi siis käytännössä tullaan käyttämään?
Ei sitä oikeastaan tulla mihinkään erityisesti käyttämään, se on vain yksi vaihe opinnoissa. Sen pohjalta tai aihepiiristä voin kyllä kirjoittaa vaikkapa gradun, että ei sen aivan hukkaan tarvitse mennä, mutta mihinkään järin laajaan tietoisuuteen se tuskin nousee. Tiedekunnan sivuilla lukee kandityöstä seuraavasti: "Kandidaatintutkielman tarkoituksena on harjaannuttaa opiskelijaa sosiaalipoliittisten tarkastelutapojen ymmärtämiseen, teorioiden soveltamiseen ja lähteiden käyttöön sekä tieteelliseen kirjalliseen esitystapaan."
tRip wrote:En kyl yhtään tavottanu koko topicin pointtia, mut noita ajatuksia nyt lähinnä heräs.
Niin, no pointtinani oli kai lähinnä haistella ihmisten ajatuksia aiheesta sekä kysellä noiden lähteiden perään.

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Sat 20 Sep 2008, 18:39

Dexma wrote:Aihevalintasi on hieno, lähde avoimin silmin ja tiukalla katseella... Harmi, ettei siitä tule yleisesti luettavaa, ainakin täällä porukka voisi olla kiinnostunut aiheesta... Ja varmasti yritämme parhaamme auttaaksemme tutkijaa!
Pia Sellge wrote:Ei kukaan minua varmaankaan estä toimittamasta hengentuotteitani niiden valmistuttua vaikkapa internetin ihmemaahan, lähinnä tarkoitin tuolla varauksellani, että virallisia teitä tuo on tulossa lähinnä seminaariryhmän (10 henkeä) ja -ohjaajan tietoisuuteen. Eli en todennäköisesti pääse mitenkään laajentamaan suuren yleisön tietoisuutta aiheesta ainakaan vielä tässä vaiheessa, mutta onhan aihe sen verran mielenkiintoinen, että graduunkin riittäisi varmaan materiaalia, mutta en ehkä ryhdy tässä enempää visioimaan, varsinkin kun opinnoista on tiedossa äitiyslomaa ensi keväästä lähtien.
No jos siitä tarttuu edes ykskin oivallus jollekin ja se lähtee seedaamaan sitä oivallusta eteenpäin, niin pikkuhiljaa..
äh kadotin pointin :foil:
Keep it unreal.

Pia Sellge
Tuppisuu

Post by Pia Sellge » Sat 20 Sep 2008, 22:35

Uteliaille tiedoksi, että löysin kuin löysinkin EMCDDA:n sivuilta myös tilastotietoa: vuonna 2006 LSD:tä oli käyttänyt 1,1% kyselyyn vastanneista 15-64-vuotiaista suomalaisista ja 1,2% 15-34-vuotiaista. Eiväthän nuo nyt kovin hurjia lukuja ole, mutta suurempia silti kuin olisin kuvitellut, tuohan tarkoittaa, että joka sadas vastaantulija on joskus käyttänyt (noin niin kuin tilastollisesti ajatellen, varmaan tuo keskittyy esim suuriin kaupunkeihin).

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Sun 21 Sep 2008, 21:53

Pia Sellge wrote:
Anteeksi omasta puolestani tieteellinen kapulakieli, tuo siis tarkoittaa suomeksi ainoastaan, että en voi "luoda" omaa aineistoa esimerkiksi kysymällä teiltä suoraan, miksi käytätte psykedeelejä ja mitä siitä saatte irti, vaan minun tulee tutkia esimerkiksi tämän foorumin valmiita tekstejä ja tehdä niistä päätelmiä :) Mitä tahansa valmiita tekstejä tms. saan käyttää.
Pitäisiköhän meidän tehdä joku "vale" keskustelu jossa sää pääsisit "haastattelemaan" meitä... :lol: :lol:

Ei, mut linkkiä täältä keskusteluista...
viewtopic.php?f=13&t=1618

Huomaatko kuinka innoissamme olemme heti auttaan? :D :D Täähän on vain ihan hiton hieno asia, että joku viitsii tutkia tätä...
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

mauseri
LD50

Post by mauseri » Mon 22 Sep 2008, 17:39

Pia Sellge wrote:Hei!

Kandityö ei kuitenkaan ole kovin laajaan tietoisuuteen leviävä opinnäyte
kai se valmis juttu tulee meidän tietoisuuteen? toivon ainakin, koska mielstäni aiheesi on todella hyvä ja kiinnostava. ja jos teet siitä tarpeeksi hyvän niin voihan siitä tulla vaikka mailmanlaajuinen keskustelun aihe! onnea projektiisi!
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"

Pia Sellge
Tuppisuu

Post by Pia Sellge » Thu 25 Sep 2008, 17:58

Voin kyllä valmiin työn sitten johonkin laittaa nettiin ja tänne vinkata :) Varmaan menee kyllä ainakin johonkin joululle että mitään julkaisukelpoista on, tähän mennessä olen kirjoittanut kymmenisen sivua lopullisesta 20-30, mutta varmaan pitää vielä muokata tuota jo nyt kirjoitettuakin tekstiä ja olen kirjoittanut vain "helpot" kohdat eli eri aineiden ominaisuuksista ja 60-luvun vastakulttuurihistoriasta.

Vaikeinta minulla tällä hetkellä on sen kanssa, että miten kummassa kuvaan psykedeelistä kokemusta tavalliselle ihmiselle ymmärrettävästi. Ehkä se ei ole ylipäätään mahdollista, mutta toisaalta minua kiusaa valtavasti kuvausteni ulkokohtaiset ilmaukset kuten "hän koki elämänsä muuttuneen".

Lisäksi olen huomannut, että Gary Valentine Lachmanin teoksessa Tajunnan alkemistit on erittäin kiusallisella ja paikoin asioita vääristävällä tavalla vedetty mutkia suoriksi. Herra mm. antaa ymmärtää, ettei Leary koskaan mikään vakavastiotettava tutkija ollut ja että halusi tutkia psilosybiinia ainoastaan päästäkseen käyttämään sitä itse :roll: Enpähän minäkään toki tuon ajan Learyn pään sisälle pääse, mutta muista lähteistä kyllä saa aika erilaisen kuvan. Sinänsä kirja on kyllä viihdyttävää luettavaa, mutta en voi olla häiriintymättä tunteesta, että ovatkohan muutkaan faktat aivan kohdillaan, varsinkin kun lähdeviitteet ovat todella ylimalkaisia.

Aukikco
Moderator

Post by Aukikco » Thu 25 Sep 2008, 19:22

Toi Dexman linkittämä topic kannattaa tosiaan tutkia, lähdemateriaalia löytyy varmasti.

Muita topiceja:
viewtopic.php?f=8&t=695
viewtopic.php?f=8&t=858
viewtopic.php?f=8&t=911
viewtopic.php?f=17&t=1232
viewtopic.php?f=5&t=1525
viewtopic.php?f=13&t=1691
viewtopic.php?f=8&t=1888

lisäksi tattifoorumilta:
http://trippi.info/taikasieniforum/view ... ?f=1&t=693
http://trippi.info/taikasieniforum/view ... f=1&t=1664

ehkä noista jotain löytynee, luonnollisesti psykedeelialuetta ja yleiskeskustelua kannattaa selata hanakasti, todella paljon helmiä on.

mauseri
LD50

Post by mauseri » Thu 25 Sep 2008, 19:30

Pia Sellge wrote:
Vaikeinta minulla tällä hetkellä on sen kanssa, että miten kummassa kuvaan psykedeelistä kokemusta tavalliselle ihmiselle ymmärrettävästi.
ota psykedeelejä itse, niin asia helpottuu kummasti. heh heh, tais olla huono idea?
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"

Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing » Thu 25 Sep 2008, 21:25

mauser1911 wrote:
Pia Sellge wrote:
Vaikeinta minulla tällä hetkellä on sen kanssa, että miten kummassa kuvaan psykedeelistä kokemusta tavalliselle ihmiselle ymmärrettävästi.
ota psykedeelejä itse, niin asia helpottuu kummasti. heh heh, tais olla huono idea?
Muodosta jonkunnäköinen "keskiarvo" (varmaan siitä muodostuu jollain tapaa aika leveä, jätä tilaa) kaikista niistä tuhansista raporteista joita on kirjoitettu, ja yleisestä psykedeelisen kokemuksen määritelmästä.
Mieli on mukava paikka asua.

aphos
Kameleontti

Post by aphos » Thu 25 Sep 2008, 21:29

Pia Sellge wrote:Lisäksi olen huomannut, että Gary Valentine Lachmanin teoksessa Tajunnan alkemistit on erittäin kiusallisella ja paikoin asioita vääristävällä tavalla vedetty mutkia suoriksi. Herra mm. antaa ymmärtää, ettei Leary koskaan mikään vakavastiotettava tutkija ollut ja että halusi tutkia psilosybiinia ainoastaan päästäkseen käyttämään sitä itse
Varmaan totta toinen puoli, mutta se ei tarkoita sitä, ettei Leary olisi ollut aidosti kiinostunut psykoaktiiveista muussakin mielessä. Jos on kiinnostunut mielestä ja yleisesti kaikesta, niin ei ihme, että on kiinnostunut psykedeleistä. :mrgreen:

Onnea muuten työhösi!

Pia Sellge
Tuppisuu

Post by Pia Sellge » Thu 25 Sep 2008, 23:50

mauser1911 wrote:
Pia Sellge wrote:
No jaa, enemmän ongelma on se, että en koe pystyväni pukemaan niitä ihmisten kokemuksia sellaiseen muotoon, että tavallinen ihminen, jolla on todennäköisesti omat ennakkokäsityksensä huumeiden käyttäjistä, pystyisi ne hyväksymään edes jotenkin järjellisinä tai tavoiteltavina (siis en tarkoita, että pitäisi herättää ihmisissä halu tehdä perässä, vaan enemmänkin jonkinmoinen ymmärrys, että miksi joku käyttää psykedeelejä vaikka itse ei moiseen ryhtyisikään). Henkilökohtaisella tasolla en lainkaan epäile tai kyseenalaista sitä mahdollisuutta, että psykedeelinen kokemus voi olla järisyttävä tai elämäämuuttava. Mutta joo, ilmaisua pitää harjoittaa, asioita pitää tutkia lisää. Niin kuin sanottu toistaiseksi olen puuhastellut lähinnä tuon 60-luvun kimpussa.

Kovasti kiitän kuitenkin Aukicoa linkeistä, osaa noista keskusteluista olinkin jo hieman ehtinyt silmäillä.
aphos wrote:
Pia Sellge wrote:Lisäksi olen huomannut, että Gary Valentine Lachmanin teoksessa Tajunnan alkemistit on erittäin kiusallisella ja paikoin asioita vääristävällä tavalla vedetty mutkia suoriksi. Herra mm. antaa ymmärtää, ettei Leary koskaan mikään vakavastiotettava tutkija ollut ja että halusi tutkia psilosybiinia ainoastaan päästäkseen käyttämään sitä itse
Varmaan totta toinen puoli, mutta se ei tarkoita sitä, ettei Leary olisi ollut aidosti kiinostunut psykoaktiiveista muussakin mielessä. Jos on kiinnostunut mielestä ja yleisesti kaikesta, niin ei ihme, että on kiinnostunut psykedeleistä. :mrgreen:
Niin, siis varmasti oli kiinnostunut ihan "omistakin lähtökohdista", olihan Leary tuossa vaiheessa kun Harvardin psilosybiiniprojekti alkoi jo kokeillut niitä sieniä. Otin kuitenkin itseeni ihan vain tieteellisestä näkökulmasta Learyn puolesta - hän kuitenkin oli toiminut vuosia tutkijana ja julkaissut laajasti arvostettujakin juttuja; näen, että tuossa kirjassa niiltä pyritään viemään arvo sen perusteella, että hän myöhemmin ajautui tiedeyhteisön ulkopuolelle ja hylkäsi sen normit ja vaatimukset. (Vaikka mistä minä tiedän, vaikka hän olisi kuinka ollut hyvillään jos olisi tiennyt itsensä esitettävän joskus henkilönä, jolla ei ollut muuta kuin tajunnanlaajennus mielessä. Mutta ehkä nyt jossittelu sikseen.)

Mutta joo, kunhan näitä pohdiskelen puoliääneen mitä on tullut matkan varrella mieleen.

Aukikco
Moderator

Post by Aukikco » Sat 27 Sep 2008, 21:06

Pia Sellge wrote:No jaa, enemmän ongelma on se, että en koe pystyväni pukemaan niitä ihmisten kokemuksia sellaiseen muotoon, että tavallinen ihminen, jolla on todennäköisesti omat ennakkokäsityksensä huumeiden käyttäjistä, pystyisi ne hyväksymään edes jotenkin järjellisinä tai tavoiteltavina (siis en tarkoita, että pitäisi herättää ihmisissä halu tehdä perässä, vaan enemmänkin jonkinmoinen ymmärrys, että miksi joku käyttää psykedeelejä vaikka itse ei moiseen ryhtyisikään).
Mitä jos kokeilisit näkökulmaa siitä, että monet kokevat psykedeelien yksinkertaisesti kohentavan terveyttänsä, niin psyykkistä kuin fyysistäkin? Itsekin olen tehnyt todella monia kokonaisvaltaisia elämänmuutoksia psykedeelien inspiroimana - "ihan tavallisten ihmisten maailmassakin hyödyllisinä juttuina" psykedeeliset kokemukset ovat rohkaisseet kiinnittämään entistä enemmän huomiota esimerikiksi ruokavalioon, liikuntaan, perhesuhteisiin ja positiiviseen suhtautumiseen omaan elämään. Tuonkaltaisia muutoksia tapauhtuu psykedelisoituvien ihmisten elämissä paljon. Kaikki olennaiset vaikutukset eivät siis toki ole jotain niin sfääristä ettei asioita kokematon voi samaistua niihin.

Kalastaja

Post by Kalastaja » Fri 10 Oct 2008, 17:40

Kantsii lukea Huxleyn Doors of Perception tosta deelihappening vs. sen kirjottaminen paperille jutusta. Vaikka essee on kirjoitettu yli 50 vuotta sitten on se silti yksi selvimmistä, älykkäimmistä, päräyttävimmistä, innostavimmista ja psykedeelisimmista teksteistä kirjoitettu aiheesta. Yleensä samoissa kansissa tuleva essee Heaven and Hell, joka pohtii enemmän kaikkea teatteria, taidetta, tekniikkaa ym. psykedeelis-mystisestä näkökulmasta on myös lukeamisen arvoinen, vaikka siinä itse psykedeelistä kokemusta nyt ei niin kuvaillakaan.

Sit täs on pari vertausta, joista ehkä on apua:

The Secret Chief Revealed
by Myron J. Stolaroff
MAPS, 2005

Voin katsoa sivunumerot kunhan pääseen selaamaan kirjastoani.

PREPARATION

I'll bring my analogies in here at this point. When I'm talking about a trip to a person who hasn't tripped and they want to know, "What's it like?" It's hard to describe what it's like but I have a couple of analogies that I use.

One is, imagine that you're on a stage, a very large stage, around stage, circular. You're standing in the center of the stage. Around this stage is a huge curtain, very, very high and it's closed and where the curtain comes together there's about say three feet of space, of an opening. You're standing in the middle of that stage and you're looking out through that opening. Everything you see is the totality of your experience of yourself.

What happens on a trip is by some mysterious means the curtain very gradually is pulled back. Very gradually. It's pulled back until it's pulled all the way around the back and you're given the opportunity to see everything that's been there all the time but you couldn't see it before because there was a curtain. All the different levels of experience that it's possible to have, you have. All the different truths, all the different things, you have. You experience it. Then, as you start to come down, very gradually the curtain gets pulled back around until you're all the way down.

When you're all the way down, the difference is that before, you had about three feet of space that was open to look through. You now have about fifteen feet of space. You have really expanded your awareness, which is what they call these materials, awareness-expanders.

Myron: The curtain might have even gotten a little transparent.

Jacob: Yeah, (laughs), that was what I was going to follow with. In addition to that you have a lot of memory of what you did experience before. So in a sense that's true, the curtain has become almost transparent. You don't remember everything, you don't need to remember everything. You don't need to. You remember everything you need to remember.

There's another analogy that I use, too. It's similar to that. That is, imagine a castle, a huge castle, very large. Many rooms, many turrets, many levels of it. There's only one way to get into this castle, and that's the front door. The front door is solid steel. Impregnable. You can knock on that door all you want. You can do everything you can to tear it down. You can't get it down. Every now and then you might somehow or other move it a little bit to get a glimpse of what's behind it, but that's all. There's no way, and you've tried every way possible to get into that castle. Which is yourself.

What happens on a trip is by some mysterious magic means this door is dissolved, and you have the opportunity to go in and explore that castle. Any place you want. You go in and you look around, and you find many, many wonderful places, strange places maybe, scary places and all that. You can go to the top and you can go to the bottom and you get a sense of what the totality of yourself really is like. As you come down, what happens is that the door somehow or other gets back up there. But that's all right, because you have a memory of what possibilities are there and what you've experienced. The biggest experience that it brings to you is that it connects you with feelings that you've never been connected with before. They are now open to you. Not on the level or the intensity that you had in the experience but certainly much more than they ever were before. That gives them an idea. "My God!" they say. "How soon can I have one?" (Laughter.)

http://www.maps.org/books/scr/

Aukikco
Moderator

Post by Aukikco » Tue 14 Oct 2008, 23:15

Olipa jees, kiitti fisustaja!

Pentabarf
Lepakko

Post by Pentabarf » Wed 15 Oct 2008, 11:26

Pia Sellge wrote: Vaikeinta minulla tällä hetkellä on sen kanssa, että miten kummassa kuvaan psykedeelistä kokemusta tavalliselle ihmiselle ymmärrettävästi. Ehkä se ei ole ylipäätään mahdollista, mutta toisaalta minua kiusaa valtavasti kuvausteni ulkokohtaiset ilmaukset kuten "hän koki elämänsä muuttuneen".
Jos sitä itse kokemusta haluaisi kuvata, niin minulle tulee ainakin deeleistä päälimmäisenä mieleen intensiivinen psykoterapia, jossa mieli riisutaan alastomaksi ja päivätajunnan sekä alitajunnan rajat häviää. Kaikki unet ja alitajuntaan kaivautuneet asiat pulppuavat esille käsiteltäviksi. Vasta kun sen kokemuksen on käynyt läpi niin voi alkaa työstämään niitä asioita ja kokea elämänsä muuttuneen. Mihin suuntaan se muuttuu on sitten taas kiinni kyvyistä käsitellä niitä uusia ajatuksia ja tunteita. Ehkä parhaiten psykedeelisiä kokemuksia on kuvattu taiteiden kautta. Sanoilla on vaikea ilmaista psykedeelistä kokemusta, koska usein ihmisillä kuitenkin on erilainen käsitys sanoista.
"Ihmiset, jotka eivät kestä huumeita, tarrautuvat todellisuuteen."

Velho
LD50

Post by Velho » Fri 07 Nov 2008, 17:07

Aukoo solmuja päästä kun käyttää oikein oikeissa paikoissa ja olosuhteet ovat oikeat se hetki on täydellinen.Kiva projekti vai mikä lie onkaan.
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag

Don't drink and drive

Take LSD and teleport

dredi
LD50

Post by dredi » Fri 07 Nov 2008, 20:07

Psykedeelit korjaa aivoja. Ne eliminoi viallisia ajatusmekanismeja ja uudelleenohjelmoi käsitteitä.

LSD on niinku pieni putkimies joka seikkailee aivoissa ja vääntää venttiilin sieltä, mutterin täältä... mä tiedän kun näin sen happotripillä.
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!

Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing » Sat 08 Nov 2008, 14:10

Hmmm. Mä nyt olin ymmärtävinäni että kyseiseen työhön ei oikein saisi ottaa lähteeksi keskustelua tässä topicissa, koska se voitaisiin lukea samanlaiseksi toiminnaksi, kuin se, että Sellge perustaisi kyselytopicin tälle boordille - näin ei siis saanut tehdä, ainoastaan lukea tämän boordin muita topiceita joissa aiheista on keskusteltu, olla ottamatta osaa niihin, ja käyttää niitä lähteinä.

Pia Sellge
Tuppisuu

Post by Pia Sellge » Tue 11 Nov 2008, 19:53

Joo'o, aika epäselvää on tuntunut tuo lähdepolitiikka olevan, kun kerroin tällaisen topicin tänne perustaneeni, kandityön tekemistä ohjaava henkilö käytännössä vaati, että tämähän pitää myös käsitellä jotenkin työssä :) Enemmän tuo, ettei omaa materiaalia kerätä lienee jotenkin suunniteltu opiskelijoiden säästämiseksi, ettei kukaan ihan koko elämäänsä ja vapaa-aikaansa uhraa, kun ei kyseessä ole kuitenkaan mikään tohtoriväitös.

Eli sen kun kertoilette ajatuksistanne, minään pääasiallisena lähteenä en ajatellut tätä topicia käyttää, sen sijaan olen pää höyryten tuolla lukenut trippistooreja ja yrittänyt niistä rakennella jonkinmoista kuvaa asioista. Ainakin itse olen päätynyt siihen, ettei psykedeelistä kokemusta lopullisen tyhjentävästi ole mahdollista välittää "kansankielelle", niin kuin ei montaa muutakaan pään sisäistä asiaa. Pakko kai vain on keskittyä niihin asioihin, jotka ovat välitettävissä (visuaalit, fyysiset ja psyykkiset tuntemukset, ajatuskulut) ja sanoa, ettei siinä vielä kaikki.

Kirjoittaminen on edennyt hieman nykäyksittäin, mutta joulukuun alkupuolella pitäisi olla homma jokseenkin kasassa ja eiköhän tuon jouluksi/alkuvuodeksi saa jossain määrin viimeisteltyä, tai ainakin pitäisi yrittää.

Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing » Wed 12 Nov 2008, 00:30

Pia Sellge wrote:Pakko kai vain on keskittyä niihin asioihin, jotka ovat välitettävissä (visuaalit, fyysiset ja psyykkiset tuntemukset, ajatuskulut) ja sanoa, ettei siinä vielä kaikki.
Pitkän aikavälin vaikutukset! Henkilökohtaiset hyödyt! Hyvät ja huonot flippaamiset! Mielisairaala ja millaiset deeleilijät sinne päätyvät!

Kalastaja

Post by Kalastaja » Fri 14 Nov 2008, 00:32

Swampthing wrote:
Pia Sellge wrote:Pakko kai vain on keskittyä niihin asioihin, jotka ovat välitettävissä (visuaalit, fyysiset ja psyykkiset tuntemukset, ajatuskulut) ja sanoa, ettei siinä vielä kaikki.
Pitkän aikavälin vaikutukset! Henkilökohtaiset hyödyt! Hyvät ja huonot flippaamiset! Mielisairaala ja millaiset deeleilijät sinne päätyvät!
Aihe on "Psykedeelisten aineiden käyttökulttuuri Suomessa". Jos mainitsemastasi teemasta haluaa lässyttää pitäisi lässyttää siitä miten psykedeelien käyttäjät Suomessa kokevat hyödyt ja haitat ja miten niistä keskustellaan, ei niinkän itse siitä miten joku päätyy lataamolle tai tehdä vertailua hyödyistä ja haitoista.

Pia Sellge
Tuppisuu

Post by Pia Sellge » Fri 14 Nov 2008, 00:46

Swampthing wrote:Pitkän aikavälin vaikutukset! Henkilökohtaiset hyödyt! Hyvät ja huonot flippaamiset! Mielisairaala ja millaiset deeleilijät sinne päätyvät!
Noitakin aiheita on tarkoitus käsitellä, viittasin aiemmassa viestissä vain nimenomaan siihen "aktiiviseen" psykedeeliseen kokemukseen, siis siihen, mitä tunnetaan ja nähdään aineen vaikutuksen alaisena. Mielisairaalasta en tosin ehkä kovin paljoa osaa sanoa, siitä ehkä kyllä, että ihmiset pyrkivät itseään suojelemaan mahdollisilta psyykkisiltä haittavaikutuksilta eri tavoin. Mielenkiintoinen on myös tuo keskustelu mielenterveyden olemuksesta, mutta se menee ehkä jo liian kauas filosofisille poluille, että sitä pystyisin sisällyttämään varsinaiseen tekstiin kovin kattavasti. Mutta mielenkiintoista luettavaa näin henkilökohtaisesta näkökulmasta ainakin.

Kalastaja on tietyssä mielessä oikeassa, että en edes yritä leikkiä, että voisin objektiivisesti eritellä psykedeelisten aineiden konkreettisia vaikutuksia ja mahdollisia hyötyjä nettifoorumin tekstien perusteella... Mutta kyllähän ihmisten kokemus noista vaikutuksista, hyödyistä ja flippaamisista on mitä suurimmassa määrin olennaista.