Opiaattien käytön lopettaminen

Keskustelua ja kokemuksia päihteidenkäytön hillitsemisestä. Rakentava ilmapiiri on ehdottomasti sallittu.
FlyingH

Re: Opiaattien käytön lopettaminen

Post by FlyingH » Mon 02 Sep 2013, 15:03

Nyt kannattaisi lopettaa ainakin jos armeijaan aiot mennä. Ei sinne voi mennä koukussa.
kuudelta aamulla refloissa syömään ja siitä koko päivä maastoharjotuksissa ulkona pakkasessa. voi tehdä gutaa..

Scarlett
Lepakko

Post by Scarlett » Wed 04 Sep 2013, 06:24

No mä nyt huudan tästä foorumin täyteen mutta lopettakaa niiden käyttö ennenkun koukututte ja koukussa jo olevat, te pystytte lopettamaan kun vaan päätös on tarpeeksi luja, niin mäkin tein ja sitä taivalta on parissakin topicissa täällä seurattu, enää on paheena rööki ja sekin loppuu just.

Henkisesti päätös lopettaa oli maailman helpoin, fyysiset olikin erijuttu sitten Karseeta paskaa.

Nytkun miettii, en pysty mitenkääm romantisoimaan omaa rappiotani enkä näkemään mitä luulin saavani huumeista.

Ja paskaan kuntoon mä menin, vuooosien vetäminen on jättänyt mun kroppaan jälkensä joita hoidan edelleen. Sisäelimet paskana mm, verenkierrosta puhumattakaan (oli jo valmiiksi verenkiertovika ja sydänvika ja narkkaus toki auttoi niitä not)

Oon muuten saanut ison avun NA:lta purkaa näitä kuivillaolemisjuttuja sunmuuta ja sinne voi mennä oli sitten vaikka eka päivä putsina, kunhan menee putsina sinne. Vertaistuen määrä ja hyöty on aika ihmeellinen! :)
In my world everyone is a pony and they all eat rainbows and poop butterflys

Bukhos
Psykonautti

Post by Bukhos » Wed 02 Oct 2013, 01:01

Tässä on nyt sitten taas tullut retkahdettua ihan huolella Subutexin ankeaan mailmaan..
Eli käyttöä takana noin kolme vuotta joista viimeisin on mennyt lähes päivittäin, annoksella 2-4mg, hihaan tietysti. Nyt haluaisin taas lopettaa mutta ongelmana on koulu, jossa joudun käymään päivittäin, eikä poissaoloja juurikaan sallita.
Kävin paikallisella a-klinikalla(Lahti) josta antoivat vaihtoehdoksi pelkästään katkolle lähtemisen, joka ei oikein sopisi tuon koulun kanssa yhteen. Avokatkolta taas olisi mahdotonta hakea lääkkeitä(jos edes muuta kuin ketipinoria saisi) kun pitäisi olla 8 klinikalla ja koulu alkaa samaan aikaan. Katkolle lähtemistä vaikeuttaa myös koira, jota en oikein saa minnekkään viikoksi pariksi hoitoon.
Lopettaminen coldturkey-menetelmällä on melko mahdotonta, juuri koulun vuoksi ja valtavan ahdistuksen/paniikkikhtausten takia. Olen periaatteessa itselääkinnyt noita oireita subulla nyt jo vuosia ja ilman oleminen on täyttä painajaista. Tokana päivänä viimeistään iskee sellaiset möröt päälle että kouluun ei pysty menemään mitenkään ja pää tuntuu hajoavan heti. Silloin yleensä aukeaakin alkon ovi jos ei muuta ole tarjolla.
Kysynkin teiltä viisammilta että mitä helvettiä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Jonkulainen bento/lyrica-resepti voisi tehdä homman jopa mahdolliseksi mutta kun sellaisia ei tahdota missään kirjoittaa. Yksityiseltä EHKÄ mutta rahatkin on niin saatana tiukassa ettei uskaltaisi lähteä heittämään arpaa.
APUA...
Säästä se huomiseksi.

Petri6
OD

Post by Petri6 » Wed 02 Oct 2013, 03:18

Bukhos wrote:Kysynkin teiltä viisammilta että mitä helvettiä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Jonkulainen bento/lyrica-resepti voisi tehdä homman jopa mahdolliseksi mutta kun sellaisia ei tahdota missään kirjoittaa. Yksityiseltä EHKÄ mutta rahatkin on niin saatana tiukassa ettei uskaltaisi lähteä heittämään arpaa.
APUA...
Suhteellisen hankala tilanne. Itse koittaisin ehkä ratkaista hitaalla annoksen tiputtamisella (näistä löytyy ainakin ulkomaisilta foorumeilta tarkempaa tietoa) ja niin (jos siis mahdollista), että subut olisivat jonkin kaverin takana, joka antaisi ainoastaan ennalta sovitun määrän päivittäin.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

Huiko
LD50

Post by Huiko » Wed 02 Oct 2013, 16:02

Itse ehkä tekisin niin että hankkisin bentsot ja lyricat kaverilta ja/tai kadulta. Hyvinhän noita aina sillon tällön liikkuu, vaikka hinnat saattaakin olla suolaiset. Suunnittele myös näiden annokset, ettei mene ihan överiksi. ;) Jotain oloa helpottavaahan sitä nistin mieli vaatii, jos kerran pitää lopettaa tango.

Suunnittelet niinku silleen etukäteen, ja sitten se kylmäkakkuna. Itselleni sopi ainakin tuo paremmin kuin hiljaksiin tiputtelu. Otin tosin parin viikon saikun, kun en olisi mihinkään kuitenkaan päässyt. Ruuan toimittajan/hakijan joutuu yleensä myös järjestää, ja mielluiten ihmisestä jolle tilantees on tuttu.

Mutta tämä siis vaan ehdotuksena. Jokainen kokee omalla tavallaan kait nämäkin jutut? :D
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.

xPetu
Psykonautti

Post by xPetu » Thu 03 Oct 2013, 11:40

Joo tämä operaatio olisi itselläni edessä myös. Sain onneksi Tramal & lyrica reseptit takaisin ja olen vähitellen myös bentsoja haalinut kaappiin. Subuahan tässä itselläänkin on mennyt nyt 2-3kk päivittäin ja tuo rahan meno alkaa olla todella hullua kun vetäminen siirtyy joka päiväiseksi. Nyt pitää vaa yrittää raahautua salille alottaa treenit pienen paussin jälkeen.

Minkä aikaa bubre näkyy testeissä? Verikokeista puhun... ja kauanko on hyvä olla ottamatta subua että tramali toimisi täysillä? Lyrica on opa refloihin kuulemma jumalten nektariinia mutta mitenkäs neurotin? Kun eikös lyrica ole sen joku sukulaislääke tms? Kerran olin tuon kolmen anteeksi neljän kk ajalta päivittäisen vetämisen aikana 4pv ilman ja silloin ei minusta oloja tullut vielä (ainakaa mintään sietämätöntä) Frendi sanoi että viikon jälkeen alkaa kunnolla oireet puskea? Onko tuossa mitään perää? Minkä aikaa luulisitte että refloja pitää kärsiä ennen kuin alkaa helpottaa...?

Laitos vieroitukseen en suostu lähtemään koska ite oon ongelmani aiheuttanu ja ite taisteluni taistelen. :cheers:

Scarlett
Lepakko

Post by Scarlett » Sun 06 Oct 2013, 07:06

xPetu wrote:Joo tämä operaatio olisi itselläni edessä myös. Sain onneksi Tramal & lyrica reseptit takaisin ja olen vähitellen myös bentsoja haalinut kaappiin. Subuahan tässä itselläänkin on mennyt nyt 2-3kk päivittäin ja tuo rahan meno alkaa olla todella hullua kun vetäminen siirtyy joka päiväiseksi. Nyt pitää vaa yrittää raahautua salille alottaa treenit pienen paussin jälkeen.

Minkä aikaa bubre näkyy testeissä? Verikokeista puhun... ja kauanko on hyvä olla ottamatta subua että tramali toimisi täysillä? Lyrica on opa refloihin kuulemma jumalten nektariinia mutta mitenkäs neurotin? Kun eikös lyrica ole sen joku sukulaislääke tms? Kerran olin tuon kolmen anteeksi neljän kk ajalta päivittäisen vetämisen aikana 4pv ilman ja silloin ei minusta oloja tullut vielä (ainakaa mintään sietämätöntä) Frendi sanoi että viikon jälkeen alkaa kunnolla oireet puskea? Onko tuossa mitään perää? Minkä aikaa luulisitte että refloja pitää kärsiä ennen kuin alkaa helpottaa...?

Laitos vieroitukseen en suostu lähtemään koska ite oon ongelmani aiheuttanu ja ite taisteluni taistelen. :cheers:
Testeissä joku viikko voisi olla passeli arvio.

Lopettaessa mulla päivät 3-8 oli ne ehkä kaikkein pahimmat, siitä se sitten helpottui taas joka päivä vähän. Veikkaisin että kyllä ne ennen viikkoa ne pahimmat oireet tulee. Mutta ennenkun huomaat tulee se reflapäivä jolloin voit todeta että edellinen päivä oli pahempi. :) Ei niihin kuole. Ja minä lopetin vuosien päivittäiskäytön itse seinään ja enemmän elossa sitä ollaan kun ikinä :)

Taistele!

Personaes
OD

Post by Personaes » Mon 07 Oct 2013, 13:21

Kirjottelen tähän topiciin joskus pidempää vastausta.

Mutta lyhyesti niille joilla on opiaattien kanssa ongelmia. Lopettakaa ajoissa!
Siinä vaiheessa kun riippuvuutta on ollut takana vain kuukausia tai vuosi pari, niin tehkää se viisas päätös ja lopettakaa ja pysykää erossa. Mitä pidemmälle sitä touhua jatkatte, sitä eksponentiaalisesti vaikeammaksi eroon pääsystä tulee. Aivot korjautuu ihmeellisen hyvin nuorella ja terveellä ihmisellä. Eli kaikki te nuoret parikymppiset bupre päät, hankkiutukaa eroon. Tossa vaiheessa se tuntuu niin iisiltä vaan jatkaa samaan malliin, mutta joskus se seinä alkaa kohoomaan vastaan.

Tässä pitäisi olla omasta mielestäni yksi huume-ongelman hoidon tärkeimmistä pointeista. Vetää porukka kuiville heti siinä vaiheessa, kun ensimmäiset ongelmat havaitaan, sillon kun käyttöä on takana kuukausia, korkeintaan vuosi/pari. Omasta mielestäni, tällaisiin nuoriin, sanotaan alle 25 vuotiaisiin, voitaisiin vaikka käyttää pakko-keinoja että saataisiin käyttö loppumaan. Tiedän, että kukaan muu kuin nisti itse ei voi päättää että lopettaa, mutta "time-off" tuossa riippuvuuden alkuvaiheessa tekisi hyvää. Kun pää on selvä, sinne saisi ehkä hakattua vähän järkeä hoitohenkilökunnan toimesta, että mihin suuntaan tolla touhulla ollaan menossa.

Tietenkin se tärkein pointti pitäisi olla hyvässä, rehellisessä valistuksessa. Jossa kerrottaan, että viina paitsi että on huume, niin kuuluu koviin ja kaikkein vaarallisimpiin huumeisiin. Sillä viinalla suurinosa kuitenkin sen elämänsä pilaa tavalla tai toisella. Tiedän vitusti tällaista porukkaa, ei pelkästään juoppoja, vaan jotka kännissä tehnyt jotain vitun tyhmää ja siitä joutuu kärsimään tai vastaavasti joutunut känniläisen uhriksi jne.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

Petri6
OD

Post by Petri6 » Mon 07 Oct 2013, 16:26

narcocorrido wrote: Tässä pitäisi olla omasta mielestäni yksi huume-ongelman hoidon tärkeimmistä pointeista. Vetää porukka kuiville heti siinä vaiheessa, kun ensimmäiset ongelmat havaitaan, sillon kun käyttöä on takana kuukausia, korkeintaan vuosi/pari. Omasta mielestäni, tällaisiin nuoriin, sanotaan alle 25 vuotiaisiin, voitaisiin vaikka käyttää pakko-keinoja että saataisiin käyttö loppumaan. Tiedän, että kukaan muu kuin nisti itse ei voi päättää että lopettaa, mutta "time-off" tuossa riippuvuuden alkuvaiheessa tekisi hyvää. Kun pää on selvä, sinne saisi ehkä hakattua vähän järkeä hoitohenkilökunnan toimesta, että mihin suuntaan tolla touhulla ollaan menossa.
Suhteellisen järjetön idea tuo pakkokeinojen käyttö. Itselläni on noin 4,5 vuotta opioidien käyttöä takana (ikää 26 vuotta), runsasta (useamman kertaa viikossa) käyttöä takana noin puoli vuotta. Juhannuksen jälkeen olin 8 päivää vetämättä, eikä se fyysinen puoli ole mitenkään vaikea vaan se erossa pysyminen. Toisaalta ennen opioidien runsaampaa käyttöä, oli alkoholin runsas käyttö ongelma, josta aiheutui runsaasti ongelmia. Mikäli en käyttäisi opioideja (toki niitä voisi hieman vähemmän tiheään käyttää), palaisin todennäköisesti alkoholin runsaaseen käyttöön, josta aiheutuisi huomattavasti enemmän ongelmia. Opioidien käytön lopettaminen kokonaan ei siis tunnu tällä hetkellä edes järkevältä vaihtoehdolta.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

Personaes
OD

Post by Personaes » Mon 07 Oct 2013, 17:00

Petri6 wrote:
narcocorrido wrote: Tässä pitäisi olla omasta mielestäni yksi huume-ongelman hoidon tärkeimmistä pointeista. Vetää porukka kuiville heti siinä vaiheessa, kun ensimmäiset ongelmat havaitaan, sillon kun käyttöä on takana kuukausia, korkeintaan vuosi/pari. Omasta mielestäni, tällaisiin nuoriin, sanotaan alle 25 vuotiaisiin, voitaisiin vaikka käyttää pakko-keinoja että saataisiin käyttö loppumaan. Tiedän, että kukaan muu kuin nisti itse ei voi päättää että lopettaa, mutta "time-off" tuossa riippuvuuden alkuvaiheessa tekisi hyvää. Kun pää on selvä, sinne saisi ehkä hakattua vähän järkeä hoitohenkilökunnan toimesta, että mihin suuntaan tolla touhulla ollaan menossa.
Suhteellisen järjetön idea tuo pakkokeinojen käyttö..
Ei vaan juuri toimiva keino saada katkaistua(vaikka väkisin) päihde-ongelma ennenkuin se on kehittynyt siihen pisteeseen, että prognoosi heikentyy merkittävästi. Moni ei tiedä, mutta keskiverto opiaatti-riippuvaisen taudin ennuste on huonompi kuin keskiverto syöpäpotilaalla. Ennaltaehkäisyn jälkeen tärkeintä on pysäyttää riippuvuuden kehittyminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Homma kuitenkin menee yleensä niin, että ne ekat vuodet on ns. "kuherruskuukautta", kaikki menee kivasti kun toleranssit on matalalla, eikä tarvi välttämättä ottaa joka päivä, aineesta saa hyvät olot jne. Tossa vaiheessa jengi ei itse osaa sitä järkeillä, että tää touhu pitää saada loppumaan, kun ne kokemukset on vielä pääosin positiivisia. Päinvastoin, lisäävät käyttöään, kun kaikki on niin paljon kivempaa pikku oloissa.

Sitten kun ollaan pisteessä että takana on 5v-10v säännöllistä käyttöä, siitä perus subusta ei saa enää notkuja/mielihyvää, vaan normaalin olon. Joka päivälle on pakko saada annokset tai muuten on zombina sohvalla, kunnes annoksen saa. Koko elämä pyörii oravanpyörää, aineen ympärillä. Edes fyysisiä viekkareita ei kestetä ja koska pitkäaikaisen käytön takia dopamiini reseptorit on niin paskana, todellinen eroon pääsy on hyvin epätodennäköistä. Sillä olo on paska, vaikka olisit hyvinkin pitkiä aikoja ilman. Ja porukka retkahtaa lopulta taas käyttämään, kun ne PAWS;it vie voiton. Pitkään (~10v) käyttäneiden PAWS;it kestää useita vuosia, voi kestää kuulema vuosikymmeniä tai lopun iän.

Kyllä se käyttö pitäisi juuri saada katkaistua(vaikka väkisin), juuri siinä vaiheessa, kun ollaan siinä aloitus /kuherruskuukausi vaiheessa(käyttöä takana kuukausia, korkeintaan vuosi tai kaksi). Kun nuo reseptorit vielä palautuu kokonaan tai lähes kokonaan ennalleen, niin pitkänaikavälin kuntoutuminen on ziljoona kertaa todennäköisempää. Näitä pakkokeinoja voitaisiin vaikka käyttää ainakin johonkin 21 ikä-vuoteen asti. Ei omasta mielestäni 18 vuotiaat ole vielä aikuisia, eivätkä osaa tehdä järkeviä päätöksiä omasta elämästään(joo, jotkut on kypsiä jo nuorina, mutta suurinosa ei 18v vielä ole).

Tiedän että käytännössä tällaista systeemiä ei tulla ottamaan käyttöön, ei ainakaan lähitulevaisuudessa.

Kirjoittelen tänne jossain vaiheessa sitten omasta edistymisestäni, mulla aletaan pikkuhiljaa laskemaan korvaushoitoa alas. Vähän jänskättää, mutta oon varautunut hyvin psyykkisesti, fyysisesti ja varannut kuntoutumiseen hyvin aikaa ja resursseja. Siinä vaiheessa kun on korvaushoitolääke laskettu nolliin ja osastolla kärsinyt fyysiset viekkarit. Niin lähden 6-12kk jonnekkin kuntoutumaan, vielä en ole päättänyt minne. Oon ajatellut vähän jotain aktiivilomaa jossain lämpimässä, jossa ei olis kauheesti houkutuksia.

Tuo on ihan pakko tuo jatko kuntoutus, ihan päätöntä että keskiverto korvaushoito potilas, kun lasketaan annos nolliin, niin heitetään vaan suoraan kadulle. Ei minkäänlaista jatkohoitoa. Sitten ihmetellään kun samat kaverit hakee uudestaan hoitoon puolenvuoden päästä.
-Edgar Allan Poe

zerk
Moderator

Post by zerk » Mon 07 Oct 2013, 17:13

narcocorrido wrote:Moni ei tiedä, mutta keskiverto opiaatti-riippuvaisen taudin ennuste on huonompi kuin keskiverto syöpäpotilaalla.
Lähde?

Itse vastustan kaikkia pakkokeinoja jo periaatesyistä. Yksilönvapaus on mulle helvetin tärkeä asia. Pakkovieroituksen sijaan fiksumpi tapa hoitaa asia olisi tarjota opiaattiriippuvaisille douppi yhteiskunnan toimesta paljon helpommin - tällä saataisiin aikaan huomattavat rahalliset säästöt ja vähennettäisiin ihmisten kokemaa kärsimystä. Nykyinen korvaushoito on lähinnä kallis vitsi.
^^@_

Petri6
OD

Post by Petri6 » Mon 07 Oct 2013, 17:18

narcocorrido wrote:
Petri6 wrote:
Suhteellisen järjetön idea tuo pakkokeinojen käyttö..
Ei vaan juuri toimiva keino saada katkaistua(vaikka väkisin) päihde-ongelma ennenkuin se on kehittynyt siihen pisteeseen, että prognoosi heikentyy merkittävästi. Moni ei tiedä, mutta keskiverto opiaatti-riippuvaisen taudin ennuste on huonompi kuin keskiverto syöpäpotilaalla. Ennaltaehkäisyn jälkeen tärkeintä on pysäyttää riippuvuuden kehittyminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Homma kuitenkin menee yleensä niin, että ne ekat vuodet on ns. "kuherruskuukautta", kaikki menee kivasti kun toleranssit on matalalla, eikä tarvi välttämättä ottaa joka päivä, aineesta saa hyvät olot jne. Tossa vaiheessa jengi ei itse osaa sitä järkeillä, että tää touhu pitää saada loppumaan, kun ne kokemukset on vielä pääosin positiivisia. Päinvastoin, lisäävät käyttöään, kun kaikki on niin paljon kivempaa pikku oloissa.
Mitä tarkoitat taudin ennusteella? Opioidit nimittäin eivät ole terveydelle mitenkään hirveä haitallisia, vaan niitä voi käyttää lopun ikäänsä suhteellisen pienin vahingoin. Mitä hyötyä katkohoidosta on, jollei käyttäjä ole motivoitunut lopettamaan? Venäjällä, jossa ainut hoitomuoto on katkohoito, on seurauksena ollut käsiin räjähtänyt HIV-epidemia sekä krokodilin kaltaisten itsekeitettyjen huumeiden esiinmarssi. Kyllä se vaan niin on, että tutkimusten mukaan parhaaseen tulokseen päästään nimenomaan opioidiylläpitohoidolla. Suomessa hoito pitäisi tehdä huomattavasti helpommaksi, jotta opioidiriippuvaiset pystyisivät elämään mahdollisimman normaalia elämää. Toki myös hoidon lopettaminen pitäisi tehdä helpommaksi, jos potilas siihen haluaa pyrkiä.

edit: zerk tuossa jo ehtikin kirjoittaa vähän samankaltaista juttua.

shinsou
Psykonautti

Post by shinsou » Tue 08 Oct 2013, 11:20

Mulla on nyt edes tää subun pois jättäminen.
Normaalisti on menny 2-4 vedot päiväs (2-4.5 mg)
Subuu on tullu vedettyä vähän alle 6kk.

Maanantaina otin 3 vedot(about 2.5milliä)
Tänää aamulla 1.5mg vedot, että jakso töihin lähteä, näillä mennään koko päivä, ellei illalla saa nukutuksi, niin otan vielä pienen n. 1 milliä.

Tätä jatkuu tämän viikon ajan ja ens viikko ois tarkotus selvitä pelkillä bentsoilla, lyricoil, savulla ja auttaisiko melatoniini?

Kaikki apu ja neuvot ovat tervetulleita.

Kuulin, että catepresan olisi suuri apu tähän prosessiin.
Miten tätä lääkettä on mahdollista saada?

Personaes
OD

Post by Personaes » Tue 08 Oct 2013, 11:50

zerk wrote:
narcocorrido wrote:Moni ei tiedä, mutta keskiverto opiaatti-riippuvaisen taudin ennuste on huonompi kuin keskiverto syöpäpotilaalla.
Lähde?
Tuota on ameriikoissa sanonut useampikin päihdelääkäri, yhden kerran muistan kuulleeni haastattelussa tuon, kun oli joku kuuluisa tyyppi kuollut opiaatteihin, niin kommentoimaan pyydetty päihdelääkäri sanoi noin. Ei päde täysin suomeen, kun veikkaisin että tutkimus mistä nuo tulokset on saatu, on tehty jossain jenkeissä, briteissä jne.
mutta kuitenkin, muistampa erään suomalaisenkin tunnetun päihdelääkärin puhuneen samaan tyyliin. Linkkiä mihinkään tutkimukseen ei ole kyllä.
Itse vastustan kaikkia pakkokeinoja jo periaatesyistä. Yksilönvapaus on mulle helvetin tärkeä asia.
Juuri tuosta syystä sanoinkin, että käytännössä tällaista systeemiä ei ole tulossa ainakaan ihan 10-20 vuoteen, jos koskaan, riippuen paheneeko tilanne merkittävästi.
tarjota opiaattiriippuvaisille douppi yhteiskunnan toimesta
Ehkä voisin harkita tätä niille +10v käyttäneille toivottomille tapauksille, tietyillä erittäin tiukoilla ehdoilla(ettei kama valu kadulle). Mutta ajatus että kaikille pikku subun nokittelijoille tarjottaisiin apteekillinen kovia opiaatteja/bentsoja ja sanotaan, otappas tosta, niin helpottaa se kärsimys, kuulostaa hullulta.
Mitä tarkoitat taudin ennusteella?
Sitä että missä kunnossa narkki on fyysisesti/psyykkisesti vuoden päästä, 5 vuoden päästä tai 10 vuoden päästä, vai onko jo kuollut. Eli miltä näyttää potilaan tulevaisuus, jos homma jatkuu sellaisenaan tai pahenee(kuten usein on tapana).
Opioidit nimittäin eivät ole terveydelle mitenkään hirveä haitallisia, vaan niitä voi käyttää lopun ikäänsä suhteellisen pienin vahingoin
Kyllä säännöllinen kovien jarrujen rännäys on terveydelle haitallista monella tavalla, sinällään oot oikeessa, jos käyttö on hallussa ja käytetään puhtaita lääkeaineita suunkautta. Näin mutu pohjalta sanoisin että suuriosa tuosta huonosta prognoosista opiaatti-nisteille johtuu kohtuullisen suuresta yliannostus-riskistä, etenkin heroiinin kanssa. Tulehdukset niin pistämisestä johtuvat kuin siitä, kun notkuessa pääsee oksennusta keuhkoihin ja tulee keuhkokuume, jota ei huomaa kun on jatkuvasti vahvojen kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena. Ihan omankäden kautta lähtevät jotka saaneet tarpeekseen oravanpyörästä, jne.

Itse uskon tuon, "syöpääkin huonompi taudin ennuste", ameriikoihin täysin, siinä vaiheessa kun kaveri on jo ollut pari vuotta koukussa ja säännöllisesti rännää herskaa(mahdollisesti kadulla), ei näytä tulevaisuus lupaavalta. Suomeenkin tuo jollain tavalla pätee mitä tulee noihin oxy ja dol-contineihin. Itse olin näiden käyttäjä ja tunsin paljon muita käyttäjiä, kyllä se oli helvetin rankkaa puuhaa ja huomas miten verotti jengiä jo lyhyissä ajoissa. Semi pienestä oxy-pää klikistä moni heitti henkensä.
Venäjällä, jossa ainut hoitomuoto on katkohoito, on seurauksena ollut käsiin räjähtänyt HIV-epidemia sekä krokodilin kaltaisten itsekeitettyjen huumeiden esiinmarssi.
No venäjän tilannetta nyt ei voi suomeen verrata. Lisäksi se että venäjällä on hoitona vain katko, en usko että vaikuttanee siihen että siellä on paljon HIV:iä, tai itse väsättyjä vaarallisia jarruja. Vaan ihan muista syistä.
Kyllä se vaan niin on, että tutkimusten mukaan parhaaseen tulokseen päästään nimenomaan opioidiylläpitohoidolla.

Ootko muuten ite ollut korvaushoidossa?

Omasta mielestäni se ei todellakaan ole ratkaisu suurimmalle osalle opiaatti/oidi riippuvaisista. Ne joilla on käyttöä kuukausista ---> vuoteen/pariin katkon kautta jatkohoitoon. Ne jotka on ollut jo pidempään koukussa ja katkoista ei ole ollut apua ja takana on 4-6v narkkausta, lähinnä subua kovemmilla jarruilla, niin ne kuntouttavaan korvaushoitoon, jossa siis ollaan väliaikaisesti, kunnes ollaan saatu muu elämä(opiskelut, työ, sosiaaliset suhteet, harrastukset, fyysinen kunto, psyykkinen hyvinvointi) kuntoon ja sitten lasketaan lääke pois. Tällaisen hoidon pitäisi kestää korkeintaan 3-4v(joissain tapauksissa 5v).

Sitten niille, jotka on ollut ~10v tai pidempään koukussa ja ollut korvaushoidoissa(epäonnistuen) ja kovien aineiden käyttö vaan jatkuu. Niin voitaisiin harkita ylläpidohoitoa tyyliin Sveitsi, Hollanti, Tanska, Saksa jne. Eli, annetaan oxyconttiini nistille ne oxyconttiinit sieltä apteekista reseptillä(kenties apteekki voisi väsätä injektoitavaan muotoon sopivan oksikodoni liuoksen? Esim. meillä lähi apteekki valmistaa itse sen metadonin klinikalle).
Mutta tuollaisessa hoidossa pitäisi olla sitten erittäin tiukat säännöt, eli tyyliin, jos luovutat ainetta koskaan yhtään kenellekkään, niin menetät oikeutesi päästä koskaan enää vastaavaan hoitoon ja saat päälle vielä syyteen törkeästä huumausaine rikoksesta.

Korvaushoidossa meillä on vitun naurettavaa se, miten suurinmäärin porukkaa laitetaan suoraan ylläpitohoitoon, sen sijaan että laitettaisiin kuntouttavaan korvaushoitoon! Meidän klinikalla yli 90% on ylläpitohoidossa!
Täysin uskomatonta, varsinkin kun vielä katsoo sitä jengiä, joista tunnen suuren osan. Moni näistä ylläpitolaisista aloitti käyttämään mua vuosia myöhemmin, käyttivät pienempiä määriä, jossain määrin miedompia aineita ja käyttö ei ollut niin tiheää(kun kavereilla ei ollut usein varaa narkata joka päivä, toisinkuin mulla). Menivät hoitoon mua pari vuotta aijemmin ja suoraan ylläpitohoitoon, annokset on omia annoksia tyyliin 50-100% suuremmat! Vaikka pitäisi olla toisinpäin, annoksien pitäisi olla pienempiä kuin mulla.

Se painopiste pitäisi olla korvaushoidossa siinä, että tarkoitus on kuntouttaa potilas opiaateista/opioideista, että voi pärjätä ilman. Ei siinä, että jaetaan jengille joka aamu naurettavat annokset metadonia, bentsot siihen päälle, sitten nämä zombit vaapuvat suoraan kaljakaupan kautta kämpille katsomaan telkkaria/pelailemaan kaljaa sivussa juoden ja pilveä polttaen. Joka päivä, viikosta toiseen, vuodesta toiseen samaa settiä. Ihan helvetin moni ylläpitolainen elää tolla tavalla. Ei tuo mun mielestä ole millään tavalla hyvä tapa hoitaa tätä ongelmaa. Päinvastoin, täysin surkea systeemi ylläpitohoidin suhteen.
Mitä hyötyä katkohoidosta on, jollei käyttäjä ole motivoitunut lopettamaan?
Idea on siinä, että annetaan käyttäjälle aikaa miettiä selvinpäin sitä omaa tilannettaan ja mihin suuntaan on menossa jos jatkaa samaan malliin ja löytää sitäkautta sitä motivaatiota. Ite olin ainakin kun aloitin jarruja käyttämään niin pihalla kaikesta, että en minkäänlaisia järkeviä/vastuullisia päätöksiä olis osanut tehdä. Ei tajunnut omaa tilannettaan, kun oli jatkuvasti pöllyssä, jos jostain syystä ei ollut, niin sen sijaan etta olis kelannut että onkohan tämä nyt fiksua touhua, pyöri mielessä vaan että mistä saan aineita.

Se että vedettäisiin nuori-riippuvainen sieltä usvasta pois, annettaisiin selvitä kunnolla/hoitaa viekkarit pois alta ja puhua järkeä. Että lopeta nyt hyvä ihminen kun vielä voit.

Jos nyt ei mitään pakkohoitoa 18-21v, tai vittuvaikka 18-25v, niin voitaisiin tehdä niin, että jos vaikkapa sosiaalitoimi saa selville että kaverilla on huumeongelma, niin sossu voisi vaatia kyseistä ihmistä hoitoon tai muuten jää tuet saamatta. Tai muita vastaavia painostuskeinoja, joilla yritetään saada ihminen eroon aineista, ennenkuin ollaan pahemmassa jamassa.

Lisäksi, tärkeä pointti!

Pitäisi rueta tutkimaan/kokeilemaan psykedeelien käyttöä opiaatti-riippuvuuden hoidossa! Ja nyt en tarkoita vain ibogainea pahasti riippuvaisille. Vaan tyyliin niille nuorille, alle 2v koukussa olleille, voitaisiin antaa vaikkapa psilosybiiniä, LSD:tä tai omasta mielestäni parhaiten tähän sopivaa Ayahuscaa(tai oraalisesti DMT:tä). Itse siinä kun olin ollut 2-3v koukussa, sain Ayahuscasta aivan uskomattoman hyödyn. Pystyin lopettamaan opiaattiriippuvuuteni seinään ja fyysisetenkin oireiden jälkeen PAWS ei tuntunut ollenkaan pahalta. Ajanmyötä tuo vaikutus kuitenkin hälveni, ja aloin taas käyttää. Pitäisikin antaa näitä aineita muutamia kertoja vuodessa jatkohoidon yhteydessä.

Oon varma että tiettyjen psykedeelien käytöllä, ei vaan opiaatti-riippuvuuden, vaan riippuvuuksien hoidossa yleensäkkin, voitaisiin saada erittäin hyviä tuloksia. Tuosta voisi tulla onnistuneen hoidon tärkeimpiä, ellei tärkein kulmakivi.
Tätähän ollaan jonkun verran jo tutkittu(ameriikoissa?), norjassa taidettiin kokeilla alkoholisteilla? Oli raivostuttavaa, että sen sijaan että media olisi hehkuttanut "ihmelääkettä alkoholismin hoitoon", ruettiin tietämättöminä koko aiheesta, pilkkaamaan ja nauramaan että "joo alkoholisimin hoitoon hUUmetta, siis HUUMETTA, etenkin sillä hulluus-huumetta" jne. Toimittajat on saastaa, yksi yhteiskunnan vastenmielisimpiä ammattiryhmiä.

Tosin tiedän, että tällainenkin hoito/ratkaisu ongelmaan, ei ole ihan kulman takana vielä, mutta sanotaan 5-15v, niin voisi jopa olla.

Ohhoh, tulipas pitkä. Tuli eilen nautittua hivenen piristeitä, niin ilmeisesti on after effectsit vielä päällä... :oops: :doh:
-Edgar Allan Poe

Petri6
OD

Post by Petri6 » Tue 08 Oct 2013, 19:21

Niin kuin arvelinkin, tuo syöpäpotilasjuttu oli täyttä paskaa. Tai siis saattaahan se päteä Jenkeissä johonkin kadulla asuvaan Black Tar -heroiinin tykittelijään, mutta Suomessa on vähän eri tilanne, kun kaikilla kuitenkin lähtökohtaisesti on mahdollisuus asuntoon jne. Eli yhtä absurdia verrata Suomeen kuin Venäjän tilannekin (johon toki muutkin asiat vaikuttavat, mutta opioidiylläpidohoidon puute ja kovat viranomaistoimet, jollaisi ehdotat Suomeenkin, ovat pahentaneet asioita huomattavasti).

Ei, en ole ollut korvaushoidossa, koska se on Suomessa tehty niin naurettavan vaikeaksi. Jos voisin Jenkkilän tapaan hakea kerran kuukaudessa subut apteekista (ja olisin niistä jopa valmis maksamaankin niinkuin muistakin apteekkilääkkeistä), ei minulla olisi ongelmaa olla hoidossa ilman oheiskäyttöä loppuelämäni. Se päihteettömyys ei ole mikään itseisarvo, mihin tulisi pyrkiä, vaan se elämän saaminen mahdollisimman normaaliksi ja hyväksi. En ymmärrä miksi korvaushoidon pitäisikään tähdätä opioidien käytön lopettamiseen, ellei potilas itse niin halua. Mitään oksikodoniylläpitohoitoa ei Suomeen kuitenkaan tällä hetkellä tarvita, koska käyttäjien määrä on niin vähäinen ja tarjonta niin huonoa, että sen käyttäjät kyllä pärjäävät metadonilla.

Siitä olen samaa mieltä, että subupäiden laittaminen matadonihoitoon on suurta hulluutta, buprenorfiinin tulisi olla se ensisijainen korvaushoitoaine.

Skilla
Lepakko

Post by Skilla » Tue 08 Oct 2013, 19:36

Petri6 wrote: Mitään oksikodoniylläpitohoitoa ei Suomeen kuitenkaan tällä hetkellä tarvita, koska käyttäjien määrä on niin vähäinen ja tarjonta niin huonoa, että sen käyttäjät kyllä pärjäävät metadonilla.
Onko jossain päin maailmaa oksikodoniylläpitohoito? Kuulostaa aika uskomattomalta :D

Petri6
OD

Post by Petri6 » Tue 08 Oct 2013, 19:38

Skilla wrote:
Petri6 wrote: Mitään oksikodoniylläpitohoitoa ei Suomeen kuitenkaan tällä hetkellä tarvita, koska käyttäjien määrä on niin vähäinen ja tarjonta niin huonoa, että sen käyttäjät kyllä pärjäävät metadonilla.
Onko jossain päin maailmaa oksikodoniylläpitohoito? Kuulostaa aika uskomattomalta :D
Ei, narcocorridon postissa hän tällaisen mahdollisuuden mainitsi. Sen sijaan heroiiniylläpitohoitoa käytetään muun muassa Sveitsissä (sillekään ei luonnollisesti ole tarvetta Suomessa).

FlyingH

Post by FlyingH » Wed 09 Oct 2013, 09:14

narcocorrido wrote: Pitäisi rueta tutkimaan/kokeilemaan psykedeelien käyttöä opiaatti-riippuvuuden hoidossa! Ja nyt en tarkoita vain ibogainea pahasti riippuvaisille. Vaan tyyliin niille nuorille, alle 2v koukussa olleille, voitaisiin antaa vaikkapa psilosybiiniä, LSD:tä tai omasta mielestäni parhaiten tähän sopivaa Ayahuscaa(tai oraalisesti DMT:tä). Itse siinä kun olin ollut 2-3v koukussa, sain Ayahuscasta aivan uskomattoman hyödyn. Pystyin lopettamaan opiaattiriippuvuuteni seinään ja fyysisetenkin oireiden jälkeen PAWS ei tuntunut ollenkaan pahalta. Ajanmyötä tuo vaikutus kuitenkin hälveni, ja aloin taas käyttää. Pitäisikin antaa näitä aineita muutamia kertoja vuodessa jatkohoidon yhteydessä.
Itsekin katkaisin reilun vuoden subun käytön seinään MDMA+kannabis tripin jälkeen. Suosittelen kokeileen näistä ongelmista kärsiville!

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Thu 10 Oct 2013, 08:38

Petri6 wrote:
Ei, narcocorridon postissa hän tällaisen mahdollisuuden mainitsi. Sen sijaan heroiiniylläpitohoitoa käytetään muun muassa Sveitsissä (sillekään ei luonnollisesti ole tarvetta Suomessa).
Eks kanadassa tarjota herskaa kans. Mä ooon aina vähän kelannut sitä, että herska annosta pikkuhiljaa pudottaen tulisiko LYHYEMMÄT reflat kuin 3 - 4 ja siitäkin pidemmät subu reflat (tietenkin hoidoissa tarotaan lääkkeitä, mut nää suomilääkkeet EI FUTAA TARPEEKSI.)

Mut siis haen sitä, voisko reflat lyhentää ja ylläpitään korvaushoidon hoitaa paremmin just jollain nopeesti toimivalla opiaatilla.

Itse fentanyylillä lähti 3 päivässä subu reflat ja sen jälkeen olo ehkä samanlainen, kuin jonkun parin viikon subu reflojen jälkeen, jos edes sitäkään.

Mut joo. Nyt taas opiaatti käyttö lopetus (kaksi viikkoa) Lyricat vie kaikki reflat pois 300 mg doseilla, alproo ja rivoja. Tuntuu aika hyvältä nyt. Alkanut uusiin harrastuksiin ja yritän saada sitä high on life otetta pikkaisen jostain.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Personaes
OD

Post by Personaes » Thu 10 Oct 2013, 09:47

Omasta mielestäni voitaisiin uudistaa korvaushoitoa suomessa niin, että metadoni pois kokonaan(paitsi varauksella voi saada ne pahimmat herska/fentanyyli nistit).
Buprenorfiinia annetaan pääsääntöisesti niille jotka on käyttänyt vaikkapa opium-teetä, Oksikodonia, Morfiinia jne.

Sitten Bupre nisteille voitaisiin antaa lääkkeenä tramadolia depot muodossa. Tiedän että ei kanna koko vuorokautta edes depottina, mutta potilaat saisisivatkin mukaansa toisen annoksen, joka otetaan illalla.
Sillä kyllä perus bupre nisti, joka saa notkut 2mg vedoista ja tulee helposti päivän toimeen 0.5-2mg bupre määrällä päivän, pärjää tramadolilla helposti korvaushoidossa. Sitten ne bupren suurkäyttäjät, jotka vetää tyyliin 4mg vedoissa, 8-12mg päivässä, voisi saada poikkeuksellisesti buprea kanssa. Sillä Tramadolia ei voi antaa niin isoa annosta mitä tollanen potilas vaatii, kun tulee epileptisiä kohtauksia sivuvaikutuksina.

Mutta joku 0.5-2mg/pv subu habittiin riittäisi varmaan 400-600mg tramadolia depottina aamulla ja sama illalla.

EDIT.

Itse muuten, jos sattuu käymään niin Metadonin lopetettuani ja oltuani vuoden ilman jarruja, että on kuitenkin vitun paska/jaksamaton olo ja olisi varmaa että edessä on uusi opiaatti-riippuvuus.
Niin rupean opiaattien sijaan käyttämään muita aineita. En koskaan halu palata siihen vitun oravanpyörään, opiaattiriippuvuudessa menee koko elämä ohi ja vielä silmänräpäyksessä, kun nistaat opiaatteja, niin aika kuluu 20 kertaa nopeammin, kuin jos olisit selvinpäin. Mutta tuo suunitelma on vaan "worse case scenario".

Oon hyvin varma että mun kuntoutus tulee menemään hyvin, oon varautunut niin hyvin.

Harrastuksia(liikuntaa ja kaikkea muutakin) ajanvietteeksi/sosiaaliseksi jutuksi, kunnon kohottamiseksi ja auttamaan kuntoutumisessa(uskon että myötävaikuttaa reseptoreiden korjaantumiseen). Ajoittaiset Ayahuasca tripit, 1-3krt vuodessa, tarpeen mukaan.
Hyvät sosiaaliset suhteet(kavereihin jotka joko ei käytä ollenkaan tai sitten viihdekäyttää mietoja satunnaisesti). Kiva työpaikka. Ei muuta kamaa, etenkään alkoholia. Muutaman kerran vuoteen voi jonkun ekstaasi, kokaiini tai ketamiini illan sallia. Täytyy ehdottomasti pitää päivä täynnä tekemistä/aktiviteetteja, illalla voi toki makoilla sitten sohvalla jos siltä tuntuu.

Jos nämä pystyn toteuttamaan ja ylläpitämään, niin uskon että mulla on hyvät mahdollisuudet pärjätä ilman.
Voin ilmoitella etenemisestäni! Voi sitten ottaa mahdollisesti muut opiaatti-riippuvaiset mallia mun metodista. Mikäli koen sen niin hyväksi ja toimivaksi kuin uskon sen olevan.
-Edgar Allan Poe

Petri6
OD

Post by Petri6 » Thu 10 Oct 2013, 14:38

narcocorrido wrote:Sitten Bupre nisteille voitaisiin antaa lääkkeenä tramadolia depot muodossa. Tiedän että ei kanna koko vuorokautta edes depottina, mutta potilaat saisisivatkin mukaansa toisen annoksen, joka otetaan illalla.
Sillä kyllä perus bupre nisti, joka saa notkut 2mg vedoista ja tulee helposti päivän toimeen 0.5-2mg bupre määrällä päivän, pärjää tramadolilla helposti korvaushoidossa. Sitten ne bupren suurkäyttäjät, jotka vetää tyyliin 4mg vedoissa, 8-12mg päivässä, voisi saada poikkeuksellisesti buprea kanssa. Sillä Tramadolia ei voi antaa niin isoa annosta mitä tollanen potilas vaatii, kun tulee epileptisiä kohtauksia sivuvaikutuksina.
Edelleen, miksi?

Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis » Thu 10 Oct 2013, 23:30

Petri6 wrote:
narcocorrido wrote:Sitten Bupre nisteille voitaisiin antaa lääkkeenä tramadolia depot muodossa. Tiedän että ei kanna koko vuorokautta edes depottina, mutta potilaat saisisivatkin mukaansa toisen annoksen, joka otetaan illalla.
Edelleen, miksi?
Mä oon kuullut ihmisiltä paljon hyvää tramadolilla vierottautumisesta bupresta, sen lopettaminen on ollut ilmeisesti sitten suht kivutonta kunhan sitä ei jatka tolkuttomiin. Ongelmaks vois tulla toi annostus ja tramadolin tunnettu kramppiherkkyys. Ei sopis kaikille edes noi annokset. Mä ymmärrän ja en ymmärrä tätä bupresta buprella vierottauttaumista kun sieltä haetaan usein isompaa dosee (siis suhteessakin käyttötavasta riippumatta) kun alunperin ollaan narkattukkaan ja sitten totutellaan tähän annokseen "vuositolkulla". Nopeesti alas perkele. Sitten taas uudelleen nistaamisen mahdollisuus on suuri jossei pitkän kaavan mukaan anneta laittaa elämäänsä kuntoon, irrottautua diilereistä ja muista elämää häiritsevistä piirteistä varman annoksen avulla. Mikä tässäkin sitten on se kultainen keskitie? Venäjälle hetekkaan rautoihin med kaurapuuro vai loputon hyysääminen ja sohvalla hiisaaminen (kunhan ei jää kusis kii)?
Parhaat karstat on pohjalla.

Petri6
OD

Post by Petri6 » Thu 10 Oct 2013, 23:49

Infitialis wrote:
Petri6 wrote:
Edelleen, miksi?
Mä oon kuullut ihmisiltä paljon hyvää tramadolilla vierottautumisesta bupresta, sen lopettaminen on ollut ilmeisesti sitten suht kivutonta kunhan sitä ei jatka tolkuttomiin. Ongelmaks vois tulla toi annostus ja tramadolin tunnettu kramppiherkkyys. Ei sopis kaikille edes noi annokset. Mä ymmärrän ja en ymmärrä tätä bupresta buprella vierottauttaumista kun sieltä haetaan usein isompaa dosee (siis suhteessakin käyttötavasta riippumatta) kun alunperin ollaan narkattukkaan ja sitten totutellaan tähän annokseen "vuositolkulla". Nopeesti alas perkele. Sitten taas uudelleen nistaamisen mahdollisuus on suuri jossei pitkän kaavan mukaan anneta laittaa elämäänsä kuntoon, irrottautua diilereistä ja muista elämää häiritsevistä piirteistä varman annoksen avulla. Mikä tässäkin sitten on se kultainen keskitie? Venäjälle hetekkaan rautoihin med kaurapuuro vai loputon hyysääminen ja sohvalla hiisaaminen (kunhan ei jää kusis kii)?
Kyllä, tramadolilla bupren käytön lopettaminen voi olla huomattavasti helpompaa. Sen sijaan sen käyttämisessä korvaushoidossa en näe mitään järkeä. Enkä edelleenkään näe mitään syytä, miksi korvaushoidon tarvitsisi tähdätä bupren käytön lopettamiseen, jollei potilas ole tähän motivoitunut.

Personaes
OD

Post by Personaes » Mon 14 Oct 2013, 13:02

Petri6 wrote:Kyllä, tramadolilla bupren käytön lopettaminen voi olla huomattavasti helpompaa. Sen sijaan sen käyttämisessä korvaushoidossa en näe mitään järkeä. Enkä edelleenkään näe mitään syytä, miksi korvaushoidon tarvitsisi tähdätä bupren käytön lopettamiseen, jollei potilas ole tähän motivoitunut.
Nooh, meillä taitaa olla tässä perustavanlaatuinen näkemysero.

Itse näen korvaushoidon ensisijaisesti kuntouttavana hoitona, jolla laitetaan elämä järjestykseen ja hankkiudutaan lopulta eroon opiaateista. Lopulta eläen tavallista elämää ilman opiaatteja/oideja tai muutakaan ongelmakäyttöä.

Kun taas sun näkemys taitaa olla se, että korvaushoidossa annettaan nistille niin paljon jarruja, kuin nisti haluaa, vaikka koko loppu elämäksi, niin pysyy nisti (keinotekoisesti)tyytyväisenä.

Sinällään kyllä olen tietyllä tavalla samaa mieltä, että sille pienelle joukolle ns "toivottomia tapauksia", jotka ovat narkanneet reseptorinsa pysyvästi paskaksi, eikä ole motivaatiota korjata elämää ja yrittää eroon. Ja jotka eivät siis tavallisissa korvaushoidoissa ole onnistuneet, vaan lentäneet pihalle jatkuvan ohikäytön vuoksi.

Voitaisiin järjestää ylläpitohoitoa samaan tyyliin, kuin mitä vaikkapa sveitsissä ja muutamissa muissa paikoissa annettaan herska-nisteille herskansa. Niin suomessa voitaisiin vaikkapa toivottomille oxycontini nisteille antaa (tiukassa valvonnassa) oksikodoninsa valtion toimesta jne.

Mutta korvaushoidon ensisijainen tavoite pitäisi olla opiaateista eroon hankkiutuminen kuntouttavan-korvaushoidon kautta. Ja tuohon taustaan nähden, tramadolin(depot muodossa) antaminen korvaushoito lääkkeenä käy täysin järkeen. Sillä ihmisillä on eriasteista käyttöhistoriaa ja riippuvuutta. Ei omasta mielestäni ole mitään järkeä antaa potilaalle, jonka käyttö historia on parisen vuotta mietoja opioideja tai pieniä annoksia buprea, niin sitten hoitona isoja annoksia buprea, jos tulisi ihan yhtä hyvin toimeen miedommalla tramadolilla. Sillä sehän hoidon tarkoitus juuri on, annettaan sen vahvuista lääkettä sen verran, että potilas ei kärsi vieroitusoireista, vaan että potilaalla on normaali olo ja voi alkaa korjata elämäänsä.

Ehkä kun et ole ollut korvaushoidoissa, niin et tiedä, että ei se ylläpitohoito-potilaiden elämä ole sellaista mitä voisi ehkä kuvitella sen olevan. Itse näen sen niin että heittävät elämänsä vaan hukkaan ja minkä takia? Että voivat makoilla päivät pitkät sohvalla kaljaa lipittäen&kera bentsojen ja poltella päälle pilveä. Täysin passiivisia zombeja, joiden "elämässä" en näe kyllä minkäänlaista elämisen arvoa enää. Itse mieluummin eläisin perus nistin elämää, kuin menisin tuohon ylläpitohoito-helvettiin.
-Edgar Allan Poe

Petri6
OD

Post by Petri6 » Tue 15 Oct 2013, 01:22

narcocorrido wrote:Ehkä kun et ole ollut korvaushoidoissa, niin et tiedä, että ei se ylläpitohoito-potilaiden elämä ole sellaista mitä voisi ehkä kuvitella sen olevan. Itse näen sen niin että heittävät elämänsä vaan hukkaan ja minkä takia? Että voivat makoilla päivät pitkät sohvalla kaljaa lipittäen&kera bentsojen ja poltella päälle pilveä. Täysin passiivisia zombeja, joiden "elämässä" en näe kyllä minkäänlaista elämisen arvoa enää. Itse mieluummin eläisin perus nistin elämää, kuin menisin tuohon ylläpitohoito-helvettiin.
Nimenomaan olen sitä mieltä, että opioidiriippuvaiselle korvaushoito/ylläpitohoito on nimenomaan sen tarvittavan lääkkeen ottaminen, jotta hän tulee toimeen maailmassa ja on mahdollisimman tyytyväinen elämäänsä, olipa se sitten millainen tahansa. Korvaushoitolääkkeitä ei tulisi kohdella yhtään eri tavalla kuin muitakaan pysyviä lääkityksiä. Esimerkiksi itse otan astamaan joka aamu ja ilta lääkettä, samoin voisin riippuvuuteeni ottaa samalla tavalla lääkettä. Ongelmana on, että tästä on tehty mahdollisimman vaikeaa panttaamalla kotiannoksia.

En ole lainkaan samaa mieltä, että korvaushoidon tarkoituksena pitäisi olla opioidien käytön lopettaminen, jollei potilas tätä itse halua. Toki sitten niille potilaille, jotka oikeasti haluavat eroon opioideista, tulisi antaa siihen mahdollisuus ja tukea kaikin mahdollisin tavoin. Väkisin tätä ei kuitenkaan voida tehdä niin, että oikeasti saataisiin jotain positiivista aikaiseksi.

Scarlett
Lepakko

Post by Scarlett » Thu 17 Oct 2013, 13:29

narcocorrido wrote:Kirjottelen tähän topiciin joskus pidempää vastausta.

Mutta lyhyesti niille joilla on opiaattien kanssa ongelmia. Lopettakaa ajoissa!
Siinä vaiheessa kun riippuvuutta on ollut takana vain kuukausia tai vuosi pari, niin tehkää se viisas päätös ja lopettakaa ja pysykää erossa. Mitä pidemmälle sitä touhua jatkatte, sitä eksponentiaalisesti vaikeammaksi eroon pääsystä tulee. Aivot korjautuu ihmeellisen hyvin nuorella ja terveellä ihmisellä. Eli kaikki te nuoret parikymppiset bupre päät, hankkiutukaa eroon. Tossa vaiheessa se tuntuu niin iisiltä vaan jatkaa samaan malliin, mutta joskus se seinä alkaa kohoomaan vastaan.

Tässä pitäisi olla omasta mielestäni yksi huume-ongelman hoidon tärkeimmistä pointeista. Vetää porukka kuiville heti siinä vaiheessa, kun ensimmäiset ongelmat havaitaan, sillon kun käyttöä on takana kuukausia, korkeintaan vuosi/pari. Omasta mielestäni, tällaisiin nuoriin, sanotaan alle 25 vuotiaisiin, voitaisiin vaikka käyttää pakko-keinoja että saataisiin käyttö loppumaan. Tiedän, että kukaan muu kuin nisti itse ei voi päättää että lopettaa, mutta "time-off" tuossa riippuvuuden alkuvaiheessa tekisi hyvää. Kun pää on selvä, sinne saisi ehkä hakattua vähän järkeä hoitohenkilökunnan toimesta, että mihin suuntaan tolla touhulla ollaan menossa.

Tietenkin se tärkein pointti pitäisi olla hyvässä, rehellisessä valistuksessa. Jossa kerrottaan, että viina paitsi että on huume, niin kuuluu koviin ja kaikkein vaarallisimpiin huumeisiin. Sillä viinalla suurinosa kuitenkin sen elämänsä pilaa tavalla tai toisella. Tiedän vitusti tällaista porukkaa, ei pelkästään juoppoja, vaan jotka kännissä tehnyt jotain vitun tyhmää ja siitä joutuu kärsimään tai vastaavasti joutunut känniläisen uhriksi jne.

Aamen! Itse lopetin juurikin 25 -vuotiaana tosiaan liian pitkän huumeidenkäytön seinään ja subu ja piri ne pahimmat oli liki kymmenen vuotta.

Lopetin myös samalla viinanjuonnin koska alkoholisti ja nisti. Addikti.

Teen nuorisotyötä ja koitan ujuttaa noita ajatuksia nuorille, ketkä ihannoi sitä sex, drugs & rock 'n roll -touhua. Mä kun olen sex ja rock'n roll ilman niitä huumeita. :roll:

Oma elämä meni eka vituiks viinalla, sitten pirillä, sitten viinalla, sitten subulla ja sitten niillä kaikilla ja maustoin koko sopan pillereillä. Aika sekiksissä tuli koko teini-ikä ja varhaisaikuisuus mentyä, on pitkii pimeitä pätkiä ja kuten oon täällä monesti sanonutkin, en toivo subuhelvettiä ees pahimmalle vihamiehelle. Siitä on melkosen nihkee rimpuilla irti ja itse koen käyttömääriini nähden päässeeni todella helpolla lopettaessani. Ehkä juuri siksi kun halu lopettaa oli niin kova ja kovat oli piipussa, olisin menettänyt muuten kaiken. Elämäni rakkauden, työn josta tykkään, perheeni, asuntoni, kissani, terveyteni, henkeni. Henki meinaskin mennä ja terveys menikin siinä rytäkässä. Se ei toki ole pelkän subun syytä vaan se on osasyyllinen.

Nyt mulla on toinen tilaisuus elää tätä elämää eikä mun TARVITSE KÄYTTÄÄ. ja siitä oon kiitollinen ja nöyrryn nyt mielelläni addiktioni edessä kun niin kauan olin rähmälläni huumeiden edessä, ne jos jotkut lyö polvilleen.

Niin, NA:takin oon täällä hehkutellut ja kannattaa oikeesti koittaa jos ei oo koittanut, mulle se toimii valtavana tukena nähdä kun muut toipuvat kipuilee samojen juttujen kanssa, tulokkaat pysyy raittiina ja jengi oikeesti välittää toisitaan. Tässäpä linkki:http://www.nasuomi.org/cms/ Sielt löytyy haulla oman paikkakunnan kokousajat!

Tsemppii ja voimaa lopettajat, kyllä te siihen pystytte! :love:

zerk
Moderator

Post by zerk » Thu 17 Oct 2013, 20:11

Miten voimakkaasti na:ssa on esillä uskonto ja toi uskomus, että ainoastaan jumalan avulla voi päästä narkkaamisesta eroon?
^^@_

Scarlett
Lepakko

Post by Scarlett » Fri 18 Oct 2013, 07:37

zerk wrote:Miten voimakkaasti na:ssa on esillä uskonto ja toi uskomus, että ainoastaan jumalan avulla voi päästä narkkaamisesta eroon?

Sen saa jokainen henkilökohtaisesti päättää. Vaikka jumalasta/korkeemmasra voimasta puhutaan niin esimerkkinä ryhmässä jossa tykkään muutenkin eniten käydä niin valtaosa käsittää ton korkeemman voiman nimenomaan ilmenevän siinä, että ryhmä tukee ja välittäää ja nimenomaan se on se voima. NA:ssa uskotaan että NA:n avulla voi päästä ja pysyä kuiville, se on ainoa asia mitä se seura lupaa.

En ole hurahtanut kristinuskoon tai muuhunkaan ryhmissä mutta olen saamut tukea ja turvaa ja pysynyt kuivilla, siinä on mulle hengellisyyttä jo tarpeeksi :3

gaia
Kameleontti

Post by gaia » Thu 07 Nov 2013, 17:55

Ihan totta tuo että dissosiatiivit auttavat refloihin mitä heti tokassa postauksessa mainittiin. Kun tulin katkolta niin "lääkitsin" itseäni ketamiinilla joka vei ne opanitkut pois miltei kokonaan. Siihen pienet pajatsot päälle niin unohtui koko opiaatti-käsite. Tietystikään en enää piehtaroinut missään hirveissä refloissa kun olin ollut jo kotona katkolta jonkin aikaa kun aloitin tuon ketkukuurin.
Vai toimiiko?

Velho
LD50

Post by Velho » Fri 08 Nov 2013, 15:12

Helpommin sanottu kuin tehty tuo opiaattien käytön lopettaminen :foil: Itse tässä varmaan jo 3 vuotta täysin ogelmakäyttöä ollut ja siihen päälle 2 vuotta alkuun sellasta "viihdekäyttöä" jos sitä siksi voi sanoa ja täytyy myöntää että vaikka bupresta pääsin irti korvasin sen huomattavasti vittumaisemmalla koukulla nimeltään metadoni koukku :oops: :oops: nyt vähän vituttaa se että kun joskus varmasti haluan päästä tuosta metadonista niin se tulee olemaan yhtä helvettiä mitä nyt huomannut vain 1 päivän annoksen saanti jäänyt väliin ja se olotila on jo siinä vaiheessa jotain niin helvetillistä, tulee vain kelattua että metadonissahan on helvetin pitkä puoliintumis aika et ne reflat tulee kestämään varmasti pitkään ja tosi voimakkaina pysyvät varmasti sen ensimmäisen kuukauden. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa :doh:
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag