Kuolemasta

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Blackened
Apteekki

Re: Kuolemasta

Post by Blackened » Sun 10 Apr 2016, 16:46

Minun tulkintani näistä tunnetuimmista uskonnoista on se, että ne koostuvat useista eri kiertävien matkaajien tarinoista. Ajan kanssa niistä on kehkeytynyt "yhtenäinen" tarina ja hahmot ovat saaneet nimiä ja ominaisuuksia. Aivan kuten kreikkalainen mytologia. Tai norjalainen mytologia.

Esimerkiksi Koraanissa ja Raamatussa on paljon yhtäläisyyksiä, mitkä osoittavat samaa aika kautta ja ehkä osittain samoja alueita ja henkilöitä. Kuitenkin jossain vaiheessa on lähdetty eri poluille, syystä jota emme tiedä. Loppujen lopuksi kirjoja ja tarinoitahan nuo vain ovat, siinä missä vaikkapa Charles Bukowskin "Naiset" - joka tosin on ihan oikeasti helvetin hyvä kirja ja kirjailija.

Muistatko Charles Mansonin ja Mansn Familyn? Herra Charleshan koki suoria saavansa viestejä The Beatlesin The White Albumilta. Hän kehitti levyn pohjalta sanoman ja idelologian, ja kaikki tuntee loput. Kehotan ihan oikeasti, että käy juttelemassa vaikka sitten kirkossa papille tai diakonille näistä hengellisistä asioista, ettet lopullisesti sekoa etsiessäsi "lopullista vastausta" Metallican levyiltä.
Cogito, ergo sum

bilehile
Apteekki

Post by bilehile » Sun 10 Apr 2016, 17:58

Mitään lopullisia vastauksia tosiaan turha ruveta ettimään mistään ihmisen tekeleistä, oli kyseessä sitten raamattu tai joku biisi. Jos on uskonnollinen ihminen niin rukoilu ja mietiskely IMO paljon tärkeempää, jos haluaa ittestään tai maailmasta jotain oivaltaa. Mietiskellä voi ilman uskontoakin ja vaara flipata pysyy alhasempana! :up:
Takana loistava tulevaisuus.

Personaes
OD

Post by Personaes » Sun 10 Apr 2016, 18:42

Mitä tulee tuohon musiikkiin ja siitä saatuihin ajatuksiin elämästä.

Niin jo Nikola Tesla sanoi, että on olemassa joku "universumin ydin" mistä me saadaan inspiraatiota ja voimaa. Sit on myös monia fyysikkoja, keksijöitä ja muita älymystöä jotka sanovat että parhaimmat ideansa ovat saaneet unien kautta "universumilta".

Sen takia uskon, että juuri esim. muusikot, on voinut tiedostamattaan luoda musiikkia jossa on pisaroita tästä suuresta mysteeristä.
Last edited by Personaes on Mon 11 Apr 2016, 22:13, edited 4 times in total.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

Mushru
Moderator

Post by Mushru » Sun 10 Apr 2016, 19:16

Noniin. Ymmärrän että kuolemaan liittyy uskonto useinkin, ja keskustelu kuolemasta uskon tiimoilta on fine.

Mä vaan nyt huomautan toisen topikin olemassaolosta, jos haluaa keskittyä siitä uskosta puhumiseen niin menkää tänne jauhamaan. Jos haluu puhua sitten muuten universumista ja sen synnystä ym ym ym. tai joku yleistopikki tommoselle jauhannalle niin sit rohkeasti uusi topikki pystyyn.

Saa täälläkin jauhaa uskosta ja näin kun se kuitenkin liittyy useilla aiheeseen, kunhan se liittyy kuolemaan pitkälti ja ihan hyvin toisinaan siinä on pysynyt tää keskustelu. Nakertaa vaan nähä joka paikassa offtopikkia (joka on ihan OK jos pari viestii tulee joskus, mut KOKO AJAN. )

Kiitos. Tuhkakuppi on sit se mesta jossa ei ole niin väliä. Varsinkin hautaholvissa ja mieluusti yleiskeskustelussa vois pysyy aiheen sisällä.

Pidetään keskustelut aiheessa niin jengi löytää paremmin keskustelut. Sit pystyy lukemaan ja höpöttään aiheesta sekä välttää tahtoessaan uskonnosta jauhamisen (joka muuten useita ärsyttää, kun joka paikassa on jotain uskontoon liittyvää. Siksi on omat topikit).
(Harmillisesti itse en pysty uskonto-keskusteluita välttämään vaikka tahtoisin kyllä...)

Onhan tää keskustelu joten kuten pitänyt kiinni alkuperäisestä aiheesta mutta tosi helposti näyttää menevän eri raiteille tämä keskustelu. Helpompi teillekin jatkaa tiettyjen aiheiden topikeissa niin ei tarvi miettii viitsiikö vastata ettei tule offtopikkia (ja kun yksi vastaa niin vastaa toinenkin, piiri pieni pyörii..), ja helpompi meille kun ei tarvitse huomauttaa. :)

Voin spittailla mut jos vaikka tehää niin että jatketaan täällä kuoleman pohtimista ja sit jos haluaa (kristin)uskosta enemmän ja laajemmin pohdiskella niin sit tonne topikkiin jonka linkkasin viestin alussa. Alempana topikki kaikille uskonnoille.

Tässä vielä pari topikkia; Suuri uskontokysely ja Elämän tarkoitus

Niin ja täähän on aika mainio kaikille kuumottaville ajatuksille ja luupeille Yleinen skitsoilu ja kuumotustriidi
. . . (--) °
~ Foliot hattuun ja oliot vittuun
Dexma wrote:Sä oot mun peppuni henkinen peppumentoori! Sensei Mushru :D

Personaes
OD

Post by Personaes » Wed 13 Apr 2016, 18:15

Liittyen niin sanottuun "simulaatio teoriaan".

Elämä taitaa olla kaikessa yksinkertaisuudessaan vaan yksi iso tietokone peli. Me kaikki pelataan se peli läpi ja lopulta kohdataan "game over", kuolema. Game over, on kollektiivinen ykseys. Olla kaikki vaan yksi.
Me pelataan tätä peliä sen takia, että me kaikki määritellään mitä se "yksi" pitää sisällään.

Kärsimys on se pelin pahis, mitä me yritetään välttää ja voittaa kaikin tavoin. Jokainen tietää tän, että pitää välttää kärsimystä. Mutta moni ei ymmärrä, että muiden kärsimys ja sen voittaminen, on yhtä olennainen osa peliä kuin sun omasi.
Pelin sääntö, on siis juuri se kultainen sääntö. Kohtele muita niinkuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Tää on aika brutaali peli, mutta oikeudenmukainen peli. Sillä kun "game over" pamahtaa ruutuun, on edessä vaan ikuisuus ja sen luonne riippuu täysin siitä, mitä ollaan kollektiivisesti koettu elämiemme aikana.

Tää on jännä ajatus. Onko kärsimys pakollista, jota ei voida poistaa, mutta jonka määrään voidaan vaikuttaa? Vai onko olemassa joku asteikko, jonka toisessa päässä on kärsimys ja toisessa onnellisuus ja meidän kollektiivinen "pistemäärä" tässä pelissä määrittää sen, minne sijoitutaan tuolla asteikolla?

Itse näen siis että tässä teoriassa(joka saattaa olla mun harhainen näkemys ja täten epätosi), kuolema on ikuinen, täysin muuttumaton ja lopullinen "game over", jossa selviää kumpi voittaa, rakkaus/hyväolo vai pelko/viha/kärsimys. Vain yksi hetki, joka jatkuu ikuisesti muuttumattomana ja joka ollaan kaikki yhdessä kollektiivisesti rakennettu.

Salaa toivon että oon väärässä. Missään ei koskaan olla julistettu selkeästi että tästä tässä kaikessa on kysymys ja siispä moni ei edes tiedä että pelaa tätä peliä. Ehkä se on osa peliä? Tehdä vilpittömästi niinkuin sydämmessään tuntee? Jos Jumala olisi alussa kirjoittanut tähtiin säännöt, niin porukka tavallaan huijaisi tässä pelissä, koska tekisivät päätöksensä pelkästään sen takia mitä kokevat hyödyttävän heitä, sen sijaan että tekisivät niinkuin vilpittömästi sydämmessään tuntevat.

"Then the Lord God said, “Behold, the man has become like one of Us, to know good and evil. And now, lest he put out his hand and take also of the tree of life, and eat, and live forever”"
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Wed 25 Jan 2017, 19:16

Mua ahdistaa ku koko ajan ympäriltä kuolee kaikkia kavereita ja tuttuja, viimeks tänää ja joka kerta oon lohduttautunu et onneks ei ollu mun läheisin ystävä, mut oikeesti alkaa pikkuhiljaa pelottaa et millo joku mun läheinen ihminen kuten mun poikaystävä tai veli tai joku muu hyvä ystävä kuolee ku ihan koko ajan kuulee ku vanhoi ja nykysii kavereita ja tuttui kuolee. Suurin osa nyt on kuollu kamaan tai tehny itsarin mut pari on kuollu syöpää tai johonki random sydärii vähä päälle 20 vuotiaana...
ei kai auta muu ku olla vaa kiitollinen et mul on viel läheiset tässä mut kyl tosta ny tulee kaikkii pelkoja..

Thatspecialsomeone
Psykonautti

Post by Thatspecialsomeone » Wed 27 Dec 2017, 22:48

Kuolema on vaan omanlaisensa singulariteetti. Jotain täysin meille vierasta jossa mahdontonkin on mahdollista uusien kaaos-lakien perusteella.
Toinen puoli musta ajattelee, että vitut anna tänne vaan, halun kokea jotain "out of this world", mutta toinen puoli miettii samalla, onkohan tää fiksua?
The blue bus is calling us
Driver, where you taking us?