Meditointi

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
frapathea

Re: Meditointi

Post by frapathea » Mon 05 Dec 2011, 13:56

^ Mitä sä käsität meditaatiolla ja meditatiivisella?

piisamirotta
Karvakuono

Post by piisamirotta » Sat 04 Feb 2012, 02:23

Hekkis wrote:Tais kyl mennä vähän ot:ksi mut en voinu olla kiinnittämättä huomiota syrjäänvetäytymistemperamenttiin.
Huomataan. Erakot on muuallakin kuin täällä yleisen hämmästelyn kohteita. Aito erakko mä olenkin. Metsän keskeltä nytkin kirjottelen. Poljettava sähkögeneraattori antaa kannettavalle virtaa, safkat pilkin viereisestä joesta. Paskapaperi on päässyt loppumaan ja koska puut on niin kivoja etten niistä lehtiä repis vaikka olis mahdollisuus, joutuu pyyhkäsee kädellä. Karua? Niin munkin mielestä. Tätä on vaan pakko sietää; onhan selvää etten erakkona todellakaan mene mihinkään kauppaan ostamaan lisää paperia koska joutuisin TERVEHTIMÄÄN kassatätiä!

Enempää vittuilematta todettakoon temperamentin selittävän osittain vain sen kuinka paljon tarvitsee muiden seuraa, ei sitä tarvitseeko toisten seuraa ylipäätänsä. Kaikki tarvii toisten ihmisten seuraa jonkun verran. Hekkiksen väärinkäsitysten oikomisen jälkeen temperamenttikeskustelu jatkuu muualla jos on jatkuakseen.

On mulla meditaatioonkin liittyvää asiaa. Mun yhellä tutulla on sellanen näkemys, että meditoidessa pitää olla ajattelematta mitään ja keskittyä pelkkään olemiseen. Erikoinen kanta, sillä ajatukset ovat käsityksiä ihmistä ympäröivästä todellisuudesta (maailma missä ihminen elää), käsityksiä omasta itsestään (minä) tai käsityksiä oman itsensä ja ympäröivän todellisuuden suhteesta (maailman ja minän välinen suhde). Pelkällä vaistollakin pystyy ymmärtämään, että ajatukset kohdistuvat aina pohjimmiltaan perustavanlaatuisiin asioihin ja että ne ovat tärkeitä. Ajatusten avulla suunnistetaan maailmassa.

Ajatusten konkreettisen hyödyn on toinenkin syy, miks en pyri eroon ajattelustani meditoidessa. Kehotus keskittymään pelkkään olemiseen sisältää oletuksen siitä että olemisen ja ajattelun välille voi halutessaan tehdä erottelun. Oletuksessa on selvä virhe, jonka näkee kun tarkastelee termien määritelmiä.

Keskittyminen = älyllinen kyky, jonka avulla voimme kohdistaa huomiomme tärkeäksi koettuihin asioihin.

Ajattelu = älyllisten kykyjen mahdollistamaa tulkintojen (ajatusten) luomista. Älyllisiin kykyihin kuuluu keskittyminen, myös monia muita. Pointin ymmärtämisen kannalta ei ole tarpeellista sisällyttää tähän enempää kykyjä, joten jätän ne sivuun.

Koska pelkkä keskittyminen olemassaoloon vaatii ajattelua mahdollistavia kykyjä, on loogisesti mieletöntä vaatia hylkäämään ajattelu kokonaan, jotta voisi keskittyä olemiseensa.

Voima
Lepakko

Post by Voima » Wed 05 Sep 2012, 16:35

wRRa wrote:Mä koen eläväni melko paljon meditatiivisessa tilas, joka ilmenee sillä et tarkkailen ikään kuin jatkuvasti vierest omia tunnereaktioitani, ajatuksiani, itseäni. Pyrin vaa olee tietonen siit mitä mun pääs liikkuu.

Emmä toki aina oo, mut pääasias pidän yllä sitä tilaa aina ku en unohda pitää.

Istumameditaatioo ja joogaa tullu myös harrastettuu.
Oon iteki huomannu ett ku joogaa ja meditoi tulee enemmä tietoseks kehostaan ja tunteistaan, tai helpompi olla tietoine niist. Meditoinnin jälkee tulee aina itselle semmone rauha, sellane olo ett kaikki on just hyvin. Meditaation ja joogan alottamisen jälkee huomannu ett tulee kans ain välil sellasii spontaanei hyvänolon tunteita, kävelee vaa kadul ja yhtäkkii tuleeki sellane olo ett maailma on älyttömän kaunis ja täynnä rakkautta ja tekis mieli auttaa kaikkii ihmisii.

Meditoin joka aamu joogan jälkee ja sit ku pääsen työharjottelusta käyn yleesä jossai metsäs kävelee ja meditoimas. Sit ku pääsen himaa ni meditoin ja joogan viel. Siin rauhottuu sellai ku työharjottelun jälkee voi olla vähä levoton olo ku on liikkunu koko päivän ja muuntaa sen levottomuuden sellaseks fressiks energiaks.

Oon ite harjotellu meditoimaa silmät auki nyt viime aikoin, se oli aluks vaikeeta, mut sit kävin ostaa kauniin Buddhan patsaan ja kyhäsin sille sellasen alttarin ja meditoin sitä.
Astun ulos asunnosta, kastan jalat kuraloskaan, taas uusi päivä mikä ei tuu takas koskaan.

Skilla
Lepakko

Post by Skilla » Wed 05 Sep 2012, 21:11

varsinaisesti meditointia en oo kokeillu kun kerran kaks. Feldenkrais -metodi on tutumpi juttu. Se on siis vähän ku pilates mut silti erilainen. pyritään tekemään tosi simppelisti ja useilla toistoilla ihmisille luontaisia liikeratoja. kannattaa tutustua jos löytyy kiinnostusta. netistä voi ostaa tao ladata niitä opetusvideoita. tyhjentää mielen ja rentouttaa kehon kyllä tosi kivasti.

yks mun suosikki on sellanen olkapääharjoitus. maataan lattialla jalat polvet koukussa ja kädet sivuilla, nyrkissä. ensin käännetään nyrkkejä alaspäin ja nostetaan pää, niin että näkee jalkojen välistä ja pidetään pari sek. sitten nyrkit käännetään ylöspäin ja nostetaan lantiota ilmaan.

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Mon 17 Sep 2012, 22:45

Mä kävin viime maaliskuussa 10 päivän meditaatioretiiritin, jonka aikana tuli lähemmäs 100 tuntia istuttua ja meditoitua opastuksella ja puhumattomuus, "Noble Silence", kesti 9 päivää (viimeisenä päivänä saatiin puhua, jottei tulisi liian isona järkytyksenä kun lähdetään ihmisten ilmoille ja on niin paljon hälinää).

Mä lainaan nyt tätä ihan ekaa viestiä vähän:
Oon päässy joskus aika syvällekki eli sillon en enään kuule musiikkia enkä oikeestaan tiedosta itteeni ollenkaa mut oon kuitenki hereillä,koen kaikkia näkyjä ja kaikkea muita ihme tuntemuksia?? oon kelannu myös et voisin joskus kokeilla meditointia sienissä,pääsiskohän vielä syvemmälle :)
Meditaatiota on niin monenlaista, että mä en voi sanoa "tämä ei ole meditaatiota". Voin kuitenkin sanoa, että suurin osa yleisistä meditaatiotekniikoista ei ole tällaisia ja monet tekniikat kokevat yllä kuvaillun tilan esteenä meditaatiolle (näin ainakin Vipassana-meditaatiossa, jonka kurssin kävin). Tämä kuulostaa enemmänkin sellaiselta unen ja valveen rajatilalta kuin valppaalta tilalta, johon meditaatiossa usein pyritään (sori ko mä sanon "pyritään" vaikkei meditaatios pitäs monien mielest tavallaan pyrkii mihinkää, mut ku en keksi parempaa sanaa tähän). Myös mulla tuli retriitillä ensimmäisenä päivänä välillä tällaisia tiloja ja opettaja kommentoi, että silloin kannattaa nousta hetkeksi ylös ja käydä vaikka parin minuutin happihyppelyllä pihalla, pestä kasvonsa kylmällä vedellä tms. ja palata harjoituksen pariin.

Tila jonka itse lopulta saavutin, tai johon ainakin hetkellisesti (loppupuolella retriittiä useammiksi minuuteiksi tilan katkeamatta, eli suomeksi ajatusten häiritsemättä) pääsin, muistutti jollain oudolla tapaa psykedeelejä, mutta psykedeelitrippi tuntui mulle tämän tilan "halpisversiolta". Siis vähän niin kuin sellainen Made in China -versio. Ei ehkä ihan sinnekään asti yltävä.

Tuntui että mulla oli kaikki filtterit päästä auki. Kaikki aistiärsykkeet pääs suoraan tietoisuuteen, kaikki pienet äänet, pienet yksityiskohdat näköaistissa, ihan kaikki. Tämä ensimmäinen juttu siis oli samanlaista kuin psykedeeleissä. Näin jopa jonkinlaisia pieniä visuaaleja. Kuitenkin erona psykedeeleihin oli rauhallinen ja kaiken tämän informaatiotulvan keskellä todella selkeä olo. Tasainen olo. Vahva olo. Tietoinen olo. Selkeä olo. Ja mikä parasta; ei ainuttakaan ajatusta. Täydellisen tyhjä ja kirkas pää. Jos tarvitsin ajatuksia, saatoin ajatella. Kun en tarvinnut, ei päässäni alkanut turhanpäiväinen ajatusdialogi, vaan siellä oli hiljaista. Ei menneisyyden ja tulevaisuuden luomien mielikuvien parissa vellomista, vaan täydellistä läsnäoloa tässä hetkessä. Ei siis myöskään pelkoa tai kärsimystä menneestä tai tulevasta.

Mä lopetin oikeestaan kamanvetämisenki tän retriitin jälkeen. Ei vaan enää tuntunut siltä. Hain opiskelee ja pääsin yliopistoon. Vaik edelleen on alamäkii, oon silti onnellisempi ku koskaan. Ens vuonna pitäis lähteä uudestaan tällaselle retriitille, ja tällä kertaa ois avomieskin tulos mukaan :)

Jos joku nyt tämän mun hienon mainospuheeni jälkeen kiinnostuu ja päättää vaikka lähteä, niin varoituksen sanasena haluan kuitenkin kaikille sanoa, että kokemukset ovat aina yksilöllisiä, eikä ole sanottua että saisi yhtä paljon irti retriitistä kuin mitä mä sain. Tai samoja asioita, voi saada jotain ihan muuta. Jos kuitenkin pyörinyt mielessä jo pidempään että pitäisi mennä, niin tämä on ilmainen (=toimii kurssin käyneiden antamilla lahjoituksilla), jos vaan löytyy rahaa Ruotsiin asti. Suomessa järjestetään kerran vuodessa, tämän vuoden retriittiin taitaa juuri nyt olla ilmoittautuminen auki, mutta paikat menevät nopeasti http://www.dhamma.org
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."

frapathea

Post by frapathea » Wed 19 Sep 2012, 21:26

wRRa, kuinka paljon, pitkään ja useasti ja kuinka pitkiä aikoja kerralla olit ennen retriitille lähtöä harjoittanut muodollista istumameditaatoo?

VXA
Kameleontti

Post by VXA » Sun 14 Oct 2012, 12:50

Harrastanu jo jonkun aikaa. Itelle tää on yleensä sitä että otan mielekkään asennon, suljen silmät, lasken hengitystä ja keskityn vaan olemaan, vältän ajattelua. En oo enää pitkään aikaan laskenu aikoja joita olen meditoinu, mutta veikkaisin että yleensä yks sessio kestää sen 7-25 minuuttia. Miellyttävää puuhaa, rauhoittaa.
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Sun 14 Oct 2012, 13:49

frapathea wrote:wRRa, kuinka paljon, pitkään ja useasti ja kuinka pitkiä aikoja kerralla olit ennen retriitille lähtöä harjoittanut muodollista istumameditaatoo?
En paljoakaan, pisimmillään ehkä 40min (1-2 kertaa vain), yleensä 20-30min ja tuolloin tein vielä zen-meditaatiota (laskin hengenvetoja). En myöskään säännöllisesti meditoinut. Kyl tollaselle retriitille voi mun mielestä mennä vaikkei olis tyyliin ikinä meditoinut.

Retriitin jälkeen ensimmäisen viikon meditoin 2 tuntia joka päivä, sit poltin pilveä ja siihen jäi harjoitus. Oikeastaan tässä oli syy, miksi tajusin, ettei mua enää kiinnosta mm. kannabis. En ollut aiemmin tajunnut, että se todellakin passivoi noin vahvasti. Nyt se näkyi konkreettisesti harjoituksessani, jota en pystynyt enää tekemään.

Sen jälkeen on ollut kova työ saada harjoitus taas päivittäiseksi. Tällä hetkellä meditoin 15min aamulla ja 15min illalla. Tuntuu että tuo 15min ei oikein enää riitä niin nyt viime kertoina mennyt 20-25min. Tavoitteena taas se 1h + 1h. Kuulostaa hirveen paljolta, mutta sillon kun meditoi tuon verran niin tuntui, että aikaa oli paljon enemmän kun oli paljon aktiivisempi ja pirteämpi ja suoriutui velvollisuuksistakin nopeammin kun keskittymiskyky oli parempi.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."

frapathea

Post by frapathea » Sun 14 Oct 2012, 15:02

wRRa wrote: En paljoakaan, pisimmillään ehkä 40min (1-2 kertaa vain), yleensä 20-30min ja tuolloin tein vielä zen-meditaatiota (laskin hengenvetoja). En myöskään säännöllisesti meditoinut. Kyl tollaselle retriitille voi mun mielestä mennä vaikkei olis tyyliin ikinä meditoinut.
Tää on hyvä kuulla! Rohkaisee. :)

Puhuit ylempänä tuosta, että retriitin loppuvaiheessa sulla oli "filtterit" poissa päältä ja kaikki aistiärsykkeet tuli ikään kuin "puhtaina". Mainitsit myös informaatiotulvan. Tahtoisin mielenkiinnosta ja uteliaisuudeta kysyä, että ootko koskaan ollut tilassa, jossa näet ikään kuin informaatiotulvan "ohitse" tai "taakse", sinne mistä informaatio ikään kuin "kumpuaa", "syntyy" tai "nousee"?

Miten sä oot kokenut noissa informaatiotulvan tiloissa sun ajatukset? Onks ne olleet läsnä ollenkaan? Ootko kokenut myöhemmin muutosta tavassas havaita ajatustes toimintaa ja kulkua, millaista?

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Sun 14 Oct 2012, 16:14

frapathea wrote:Puhuit ylempänä tuosta, että retriitin loppuvaiheessa sulla oli "filtterit" poissa päältä ja kaikki aistiärsykkeet tuli ikään kuin "puhtaina". Mainitsit myös informaatiotulvan. Tahtoisin mielenkiinnosta ja uteliaisuudeta kysyä, että ootko koskaan ollut tilassa, jossa näet ikään kuin informaatiotulvan "ohitse" tai "taakse", sinne mistä informaatio ikään kuin "kumpuaa", "syntyy" tai "nousee"?
En oo ihan täysin varma, mitä haet tällä takaa. Voi sitten olla, etten oo sen informaatiotulvan "taakse" nähnyt. Sen verran oon kuitenkin havaintoja tehdessäni ymmärtänyt, että kaikki aistiärsykkeet vaikuttais perustuvan jonkinlaiselle liikkeelle tai värähtelylle. Samaa liikettä esimerkiksi voi havannoida useammalla aistilla (simppeli esimerkki vaikkapa bassoääni) ja tästä johtuu vaikkapa synestesia. Eli siis kaikki kumpuaa jonkunlaisesta liikkeestä/värähtelystä joka tulee kosketuksiin jonkun mun kehon osan kanssa. Sen enempää en oikein osaa sanoa tuohon.
Miten sä oot kokenut noissa informaatiotulvan tiloissa sun ajatukset? Onks ne olleet läsnä ollenkaan? Ootko kokenut myöhemmin muutosta tavassas havaita ajatustes toimintaa ja kulkua, millaista?
On niitä välillä ollut, mutta oon jotenkin ollut niistä tietoisempi. Ehkä myös myöhemmin oon ollut tietoisempi, mut koen et oon palautunut paljon takaisin aiemmalle tasolle kun en oo meditoinut enää niin paljoa.

frapathea

Post by frapathea » Sun 14 Oct 2012, 16:23

Osaatko kertoa tarkemmin, mitä tarkoitat tietoisella? Osaatko kuvailla tarkasti, mitä siinä ajatusten havaitsemisprosessissa kokeakses tapahtuu?

Haluisin läpättää tähän väliin omista kokemuksistani ja näkemyksistäni, mutta kiinnostaa ihan hirveesti kuulla tavallaan "johdattelemattomia" näkemyksiä. :)

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Sun 14 Oct 2012, 16:31

Rehellisesti sanottuna en osaa, koska tuntuu että se kokemus on jossain sanallisen maailman tuolla puolen. Voisiko sanoa, ettei ole sanoja, jotka kuvailisivat kunnolla sitä kokemusta. Jos yrittää sanoilla avata, niin antaa aina väärän tai harhaanjohtavan kuvan, koska pystyy kuvailemaan asiaa vain sen vierestä. Siksen tiedä, kannattaako (minun) näistä asioista niin hirveän tarkasti puhuakaan.

Tietoisella tarkoitan, että huomaan ne asiat. Huomaan, että päässäni on tällainen ajatus sillä hetkellä, kun se siellä on.

rlsmooth
Apteekki

Re: Meditaatio

Post by rlsmooth » Mon 07 Oct 2013, 20:29

Onks porukalla(esim. Frapa, wRRa?) Suositella mitään perusteosta meditaation eri tekniikoista ja tyyleistä? Tää homma on ruvennut kiinnostelemaan aika huolella.

frapathea

Post by frapathea » Mon 07 Oct 2013, 22:45

Haluun ensiksi sanoa, että mun jutuissa saattaa olla virheitä ja mua ei kannata aukottomasti uskoa, vaan tutustua ite. Amatööri oon miltei millä tahansa mittakaavalla, vasta muutama vuos hiljaa orastanutta kiinnostusta ja pikku hiljaa kasaantunutta tietoa ja ymmärrystä aiheesta löytyypi. Yritän kuitenkin parhaani mukaan selostaa pääpiirteitä aiheesta.
rlsmooth wrote:Onks porukalla(esim. Frapa, wRRa?) Suositella mitään perusteosta meditaation eri tekniikoista ja tyyleistä? Tää homma on ruvennut kiinnostelemaan aika huolella.
Aloituspostauksessa on pääosin ihan hyviä ohjeita ainakin.

Heitän tähän saman sivuston linkin ku toiseen ketjuun – sulle jos et sattunu näkemään, muille jos muitakin kiinnostaa: KennethFolkDharma.com ja sen Quick Start Guide. Siinä on hyvä tiivistys sellasille, jotka pääsee alkuun lyhyellä ohjeistuksella.

DharmaOverGround.comissa on wiki aiheesta.

Ite en oo kokeillut, kun mulla on ollut onnekseni asiaan perehtynyt kumppani auttamassa alkuun, mut jotkut on kokenu ryhmämeditaatiot tai nauhalta tulevat ohjatut meditaatiot myös hyviksi alkuun. Jotkut lähtee suorilta hiljaiselle retriitille ilman mainittavaa aiempaa kokemusta! Jos tykkää yleisesti siitä että joku on ohjaamassa ensalkuun ja/tai kokee et se on hyväks motivaatiolle, ni rohkeesti vaa tyyppaamaan eri vaihtoehtoja. :)

Mitä haet meditaatiolta? Jos haluut yksinkertaisesti vähän rentoutua ja kevyesti hiljentää mieltä, niin suosittelen muodollisen meditaation sijaan ehkä ainakin alkuun jotain meditaation kaltaisia rentoutusharjoitteita/vapaamuotosta meditatiivista toimintaa (eli siis vaikka johonkin puhtaan ruumiilliseen, yksinkertaiseen juttuun keskittymistä, vaikka jonkkaukseen tai poiden heilutteluun). Niillä ei välttämättä tuu samanlaisia juttuja esiin kuin meditaatiolla, mut soveltuvat hyvin jos haluu vaikkist chillaa keskittyneesti.

Sit jos tuntuu tosiaan että oot valmis ja kiinnostunut muodolliseen meditaatioon ja sen mukanaan tuomiin juttuihin, niin muodollista meditaatiota on monenlaista sitäkin. Niitä voi harjoittaa vaikka sekaisin jos haluu. Buddhalaisuuteen kannattaa tutustua sen käsitekartastojen ja yleisten harjoitteiden vuoksi. Sielläkin on eri koulukuntia, josta mainittakoon tässä Zen, Theravada, Mahayana ja Vajrayana, eli tantrinen buddhalaisuus. Näillä koulukunnilla on suurempia ja pienempiä vivahde-eroja keskenään.

Zenbuddhalaisuus saattaa olla etenkin aluks helpoiten lähestyttävä sen kannalta, että siinä on monin tavoin suoraviivaisin suhtautuminen asiaan. En nyt lähde tähän paasaamaan mitään tekstiseinää noista suuntauksista, mutta suosittelen kattomaan läpi niiden käsitekartastot pääpiirteittäin, vaikka ihan kaikkeen ei aikoiskaan uskoa.

Ja siis mihinkään noista ei tosiaan tarvitse sitoutua tai suuntautua, loppupeleissähän meditaatio on meditaatiota ilman mitään buddhalaista tai muutakaan kulttuurillista taustahälyä.

Mutta meditaation edetessä (tai joskus muutenkin) saattaa ilmetä joitain juttuja, jotka on hyvä tietää ennalta varmuuden vuoksi. Näihin lukeutuvat:

- zenissä tunnetut makyot –– harhakuvitelmat, joihin mieli takertuu yrittäessään "selittää" todellisuuden luonnetta ja jotka estävät näkemästä todellisuutta niin kuin se on,

- 4. ñana, "The Arising and Passing Away", kotoisammin "happojeesus-syndrooma", jonka kohdalla moni aloittelija ajattelee valaistuneensa, ja joka saattaa ongelmallisimmissa tapauksissa yltyä jopa tuhoisaksi maniaksi tai erityisyysharhaksi (useimmat tosin selvinnee vaan nololla paasaamisella ja oppii pehmeesti kantapään kautta :D ).

- 5-10 ñanat, "dukkha ñanat" eli kirjaimellisesti ymmärrys kärsimyksen luonteesta. Kristillisestä mystiikasta on lainattu termi "sielun pimeä yö" kuvaamaan tätä vaihetta. Yksinkertaistettuna, näiden vaiheiden aikana tulee tutuksi kärsimyksen perimmäisen luonteen kanssa, suht kaikki on suht vitusta, meditaatio ei jaksais kiinnostaa, ja pahimmillaan saattaa yltyä tosi epätoivoisiin mittasuhteisiin. Tuhoisat kulttijohtajat ja 4. ñanan "valaistumis"kokemuksen muiston perään haikailevat itsemurhakandidaatit käy yleensä tätä läpi kovalla intensiteetillä, etenkin noita tän osan viimeisiä rippeitä (kärsimyksen intensiteetti tuntuu vaan kasvavan jossain vaiheessa joka askeleella).

Jos on onnekas niin saattaa selvitä tästä ihan vaan sillä et istuminen on perseestä, eli kannattaa muistaa että nihkeet fiilikset kuuluu asiaan (luonnollisestikin, kun puhutaan harjoitteesta, joka tähtää inhimillisen kärsimyksen perimmäisen luonteen ymmärtämiseen), purra hammasta, muistaa että sä et oo sun tunteet tai ajatukset, ja jatkaa istumista. Aika monet lopettaa tässä vaiheessa koska vituttaa, ja joskus se onkin tarpeen jos tuntuu että alkaa oikeesti kypärä hajoilla, mutta jos suinkaan kestää niin kannattaa ainakin yrittää jatkaa säännöllistä istumista vaikkei se aina oliskaan yhtä kivaa kun silloin aluks ku oli kaikkii siistei oivalluksii ja energinen olo jne jne jne

Mut tosiaan, meditaatiotyylit! Näitähän on myös useita, ja niillä on kaikenlaisia outoja termejä, jotka nyt toivottavasti muistan oikein. :D

Vipassana lienee tunnetuimpia – se on yksinkertaistettuna mielenliikkeiden ja huomion kohteiden tarkkailuun keskittyvää meditaatiota, niin sanotusti analyyttistä tai valpasta meditaatiota, joka tähtää oivalluksiin ja jatkuvasti tiedostavaan olemiseen. Sit on Samatha, joka tähtää mielen rauhoittamiseen ja seisauttamiseen. Anapana on hengityksen kontrollointiin keskittyvä meditaation laji (tsekkaa pranayama). Zazeniin, zenbuddhalaisuuden istumameditaatioon, sisältyy yleensä useita eri "osia", hengityksen laskemista/kontrollointia ja koaneita (eräänlaisia "arvoituksia", miltä kuulostaa yhden käden taputus jne.) kai lähinnä. Sit on kävelymeditaatiota, seisomameditaatiota, mantraan keskittyvää meditaatiota, myötätuntomeditaatiota... You name it.

Toivottavasti tästä oli nyt ainakin alkuun apua (ja toivottavasti ei tullu liikaa informaatioo kerralla), saa kysyä jos jotain tulee mieleen ni yritän vastata parhaan tietämykseni mukaan. Ja jos joku spottaa virheitä ni saa korjata ni opin minäki jotain! :D Kyselkää, jutelkaa, kokeilkaa, tutustukaa muihin kiinnostuneisiin, lukekaa, tää on sellanen aihe josta löytyy loputtomasti tutkittavaa!

Laitan oheen vielä taulukon josta näkee noi jhana/ñana-jutut pähkinänkuoressa, selkeyttänee vähän noita kaikkia outoja sanoja mitä paremman puutteessa käytän aiheesta kirjoittaessani. :D KennethFolkDharmassa on kans tällanen kätevä lyhyehkö idiootin opas dharmadiagnoosiin.

rlsmooth
Apteekki

Post by rlsmooth » Tue 08 Oct 2013, 12:20

Kiitos vastauksesta! Täytyy perehtyä linkkeihin ja ottaa selkoa asiasta muutenkin, kuhan tää tämän hetkinen arkinen kiire helpottaa. :)

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Tue 08 Oct 2013, 12:50

frapathea wrote:Anapana on hengityksen kontrollointiin keskittyvä meditaation laji (tsekkaa pranayama).
Mulle opetettu anapana ei ole ainakaan hengityksen kontrollointia, kuten pranayama, vaan hengityksen tarkkailua. Anapanasta usein aloitetaan, sillä se on tosi yksinkertainen ja hyvä pohja muille tekniikoille. Minulle opetettiin anapana siis niin, että keskitetään tarkkaavaisuus kolmionmuotoiselle alueelle, joka kattaa nenän sekä sierainten ja ylähuulen välisen alueen. Sit tarkkailtiin sillä alueella esiintyviä tuntemuksia ja erityisesti hengitystä, miltä se tuntuu. Myöhemmin rajattiin alue sierainten ja ylähuulen väliselle alueelle. Edelleen siis tarkkailtiin hengitystä, sitä miten se on lämpimämpää virratessaan ulos, viileämpää virratessaan sisään jne. Sen sijaan hengitystä ei saanut kontrolloida mitenkään, paitsi jos oli vaikeuksia tuntea sitä. Silloin sai ottaa muutaman (vain muutaman) syvemmän hengenvedon, mutta pääasiassa oli tarkoitus ettei pyrkisi kontrolloimaan mitään vaan antaisi hengityksen kulkea luonnollisena.

Zenissä käsittääkseni usein lähdetään siitä, että lasketaan hengenvetoja. Vipassana-kurssilla opetetussa anapanassa taas ei saanut laskea, sillä silloin keskittyminen on enemmän siinä ajatuspuheessa joka sanoo "1, 2..." kuin varsinaisessa hengityksessä.

Tärkeintä meditaatiossa ehkä on se, että kun huomaa ajattelevansa jotain muuta, niin lempeästi vaan palauttaa keskittymisensä takaisin esimerkiks siihen hengitykseen. Ei pidä syytellä itseään tai kokea olevansa jotenkin huono, kun ei kykene sekuntia kauempaa keskittymään hengitykseen :D Varsinkin alkuun tuota ajatusten harhailua tapahtuu tosi paljon, kyllä myöhemminkin.

Mutta joo, opetuksessa voi olla paljon eroja eri opettajien välillä. Vaikka tekniikoista käytetään samaa nimeä, saattaa tekniikan luonne muuttua paljonkin opettajan myötä.

frapathea

Post by frapathea » Tue 08 Oct 2013, 14:23

wRRa wrote:
frapathea wrote:Anapana on hengityksen kontrollointiin keskittyvä meditaation laji (tsekkaa pranayama).
Mulle opetettu anapana ei ole ainakaan hengityksen kontrollointia, kuten pranayama, vaan hengityksen tarkkailua.
Hmm joo aivan! Mä jotenki aina mielessäni yhistän nää koska ne tietääkseni yleensä kuuluu kumpikin zen-meditaatioon osina sitä. :D Kiitti korjauksesta.
Anapanasta usein aloitetaan, sillä se on tosi yksinkertainen ja hyvä pohja muille tekniikoille.
Monille varmaan sopiikin, koska hengitys on niin helppo asia huomata, ku se on selkeesti fyysinen + sellanen asia joka tapahtuu jatkuvasti väistämättä. Ite en oo kyl osannu, koska krooniset hengityksessä avustavien lihasten jännitystilat. Oon tehny pranayamaa ja Reichilaista kehotyöskentelyä et sais avattua hengityksen keuhkoistakin (nyt se menee miltei kaikki vatsaan) eikä kävis niin niheeks hengityksen tarkkailu.

Se on muuten jännää, miten meditaation oheen tuntuu kuin itestään kasaantuvan erilaisia oheisharjoitteita, ku alkaa huomata mikä kehossa on jäykkänä tai jumissa. Sille on yleensä ihan syynsä miks meditointiin liittyy tietynlaiset kehoharjoitteet, tietyntyyppinen ruokavalio ja tietynlainen elämänasenne. :)
Vipassana-kurssilla opetetussa anapanassa taas ei saanut laskea, sillä silloin keskittyminen on enemmän siinä ajatuspuheessa joka sanoo "1, 2..." kuin varsinaisessa hengityksessä.
Jep, tää olikin hyvä esimerkki siitä mitä meinasin "analyyttisella meditaatiolla" :D Vipassanan perusideahan on siis keskittyä mielen tuottamiin "muodostelmiin". Eli pitkälti selityksiin ja ajatuksiin.
Tärkeintä meditaatiossa ehkä on se, että kun huomaa ajattelevansa jotain muuta, niin lempeästi vaan palauttaa keskittymisensä takaisin esimerkiks siihen hengitykseen. Ei pidä syytellä itseään tai kokea olevansa jotenkin huono, kun ei kykene sekuntia kauempaa keskittymään hengitykseen :D Varsinkin alkuun tuota ajatusten harhailua tapahtuu tosi paljon, kyllä myöhemminkin.
Ihan samaa mieltä. Musta tuntuu että aika monilla kaatuu harjoitteen aloittaminen tähän. "En mä pystyny siihen, ärsytti ku ajatukset harhaili, ei musta varmaan oo istumaan" jne... Kun tosiasiassa varmaan miltei jokainen mahdollisesti vielä aika pitkään harjoitteen alussa tulee kokemaan ihan helvetisti ylimäärästä läpätystä päässään. Ja ku sehän on just meditaation keskeisin juttu! Et sitä tapahtuu. Ja sitä tulee tapahtumaan aikas pitkään luultavastikin. Ja sit sitä treenaillaan. Ihan samoin kuin pianonsoiton opettelua ei lopeteta vaan koska sattuu virheitä, ei meditaatiotakaan tarvii lopettaa siks et ei oo heti alkuun kaamee keskittymisen mestari.

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Tue 08 Oct 2013, 14:35

Joo, toinen mistä mun opettaja varoitti on se, että kun muutaman kerran saa todella miellyttäviä ja päräyttäviä meditaatiokokemuksia, ja seuraavalla kerralla ei tulekaan niitä ihania fiiliksiä, niin kelaa että "tänään mun meditaatio meni tosi huonosti" :D Ei saisi siis jäädä koukkuun niihin hyviin fiiliksiin, mitä toisinaan meditaatiosta voi tulla, vaan muistaa että hyvät ja pahat tuntemukset on aivan yhtä arvokkaita ja kumpikin opettavaisia.

Ihmisen käyttäytymisen perusmekanismihan on tämä: poispäin niistä asioista, jotka aiheuttaa pahoja fiiliksiä, ja niitä asioita kohti, jotka aiheuttaa hyviä fiiliksiä. Itse asiassa kaikki elämä toimii tällä tavalla. Toisin sanoen elämä siis on jatkuvaa tavoittelua ja pakenemista. Meditoidessa tästä ketjusta ja näiden tuntemusten herättämistä reaktioista tulee tietoisemmaksi, jolloin toisinaan voi olla mahdollista pysäyttää näitä muuten melko automaattisia reaktioketjuja. Ei ehkä ole enää ihan niin pahasti ulkopuolelta ohjailtavissa oleva sätkynukke.

Mulle tosiaan opetettiin niin, että kun huomaan että mun kehossa joku tuntuu hyvältä, mun tulee tarkkailla minkälaisen reaktion se saa mussa aikaan. Alanko haluta sitä lisää? Tulenko onnettomaksi, kun ei enää tunnukaan hyvältä? Takerrunko siihen hyvänolon tunteeseen, vaikka se onkin ohimenevä? Sama pahojen tuntemusten kanssa. Jos joku tuntuu pahalta, pyrinkö pääsemään siitä tunteesta heti eroon? Miksi teen niin, kun pahatkin tuntemukset ovat ohimenmeviä?

Itse pääsin noissa Frapathean kuvaamissa ñanoissa tuonne dukkha ñanoihin asti ilmeisesti. Vaikken ole aiemmin noista tiennyt. Oon siis kaks kertaa käynyt ton retriitin, ekan retriitin jälkeen sanoisin olleeni ehkä tossa 4. ñanassa, olin tosi hurmiossa siitä retriitistä. Tokalla retriitillä sit alkoi nää vaikeet asiat tulla pintaan. Alkoi pyöriä traumaattiset tapahtumat menneisyydestä mielessä, maailman pahuus, hirveä ahdistus nousi pintaan monien asioiden suhteen, meditaatio tuntui vaikealta ja ahdistavalta. Mulla oikeastaan tähän tyssäsikin se meditaatio lopulta. Toisaalta koen tän tosi hyväksi, koska ne vaikeat jutut vaikutti pinnan alta mun elämään tosi paljon. Nyt oon menossa terapiaan selvittelemään niitä ja ehkä alotan meditaation uudestaan kun terapia on päässyt vauhtiin :)

frapathea

Post by frapathea » Tue 08 Oct 2013, 15:15

wRRa wrote:Joo, toinen mistä mun opettaja varoitti on se, että kun muutaman kerran saa todella miellyttäviä ja päräyttäviä meditaatiokokemuksia, ja seuraavalla kerralla ei tulekaan niitä ihania fiiliksiä, niin kelaa että "tänään mun meditaatio meni tosi huonosti" :D Ei saisi siis jäädä koukkuun niihin hyviin fiiliksiin, mitä toisinaan meditaatiosta voi tulla, vaan muistaa että hyvät ja pahat tuntemukset on aivan yhtä arvokkaita ja kumpikin opettavaisia.
Musta meditaatio ei voi koskaan mennä "huonosti" jos vaan tekee aina parhaansa palauttaakseen huomionsa siihen mitä milloinkin on huomioimassa ku huomaa sen herpaantuneen! Mut joo toi on aika yleinen kuvio tosiaan. Tosi usein kuulee hehkutusta että oon tässä aloittanut meditaation ja on kyl tosi hyvän tuntusta jne jne jne. Must kannattaa pitää mielessä et meditaation tarkoitus ei oo saada "oloja".
Alkoi pyöriä traumaattiset tapahtumat menneisyydestä mielessä, maailman pahuus, hirveä ahdistus nousi pintaan monien asioiden suhteen, meditaatio tuntui vaikealta ja ahdistavalta. Mulla oikeastaan tähän tyssäsikin se meditaatio lopulta. Toisaalta koen tän tosi hyväksi, koska ne vaikeat jutut vaikutti pinnan alta mun elämään tosi paljon. Nyt oon menossa terapiaan selvittelemään niitä ja ehkä alotan meditaation uudestaan kun terapia on päässyt vauhtiin :)
Mulla kesti eka kerta noita dukkha ñanoja (miten hitossa toi pitäis taivuttaa :D ) jotain yli vuoden, tietty sillai vaihtelevalla intensiteetillä ja se oli muutenki sellasta seilaamista aina takas alempiin ñanoihin ja sit takas kauheen pyllyy hiertävän kärsimyksen ääreen, ja täytyy sanoa että oli aika ainutlaatuista ku ekaa kertaa niistä pääs yli.

Noihan on siis sellasia, että ne (varmaankin) jatkaa toistumista uudestaan ja uudestaan (jopa se paljon puhuttu "nirvana" on enemmän syklin sulkeuma kuin joku päätepiste, ja aika monet traditiot tietääkseni viel käsittää että sekin pitää käydä useita kertoja läpi ennenku se kunnolla uppoaa) mut ajan myötä oppii olemaan samaistumatta sen kärsimyksen kanssa ja just kuten sanoit, oppii olemaan reagoimatta sellasilla automaattisilla ja toisinaan oikestaan pitkällä tähtäimellä enemmän haittaa tuovilla tavoilla siihen.

Hei muutes! Yks juttu mitä suosittelen kaikille meditaatioharrastusta aloitteleville on meditaatiopäiväkirjan pitäminen. Vaikka ihan vaan että kuinka pitkään, ehkä päivämäärä ja aika jos on sellasta ihmistyyppiä joka tykkää pitää minuutintarkkaa kirjaa kaikesta (myönnän o/ ). Ja sitten jos tuntuu että on jotain ylöskirjattavaa kokemuksen luonteesta. Hyödyllistä mm. siks et sit voi myöhemmin kattoo miten erilailla koki asioita joskus (ollu ainaki itelleni tosi tärkeetä tää). Ja koska jotkut virstanpylväät tuntuu tajuuvan kunnolla vast jälkeen päin.

SahkoinenVelho
Kameleontti

Post by SahkoinenVelho » Tue 08 Oct 2013, 15:42

Shikantaza.

Perus hengityksenlaskenta-zazenin lisäks tullu harjoitettua tätä välillä. Pelkistetyin mahdollinen meditaation muoto. Vain istumista. Vittuun kaikki nanat ja dukkat ja makyot ja energiavirrat sun muut. Shikantaza-zazenia istuessa on lähimpänä todellisuuden ja maailmankaikkeuden perimmäistä luonnetta. Ydintä. Tyhjyyttä. Shikantaza on kaikki ja ei mitään. Ikuinen pysymättömyys ja maailmankaikkeuden jatkumo. Maailman yksinkertaisinta paskaa.

Toisaalta kuitenkin tosi kaukana yhtään mistään ytimistä. Fiksumpaa ois vaikka tiskata. Ihan vitun turhaa ja tylsää paskaahan se on. :D Mut toisaalta eikö elämä just sitä olekin...?

Ja se siitä...

frapathea

Post by frapathea » Tue 08 Oct 2013, 16:28

SahkoinenVelho wrote:Vittuun kaikki nanat ja dukkat ja makyot ja energiavirrat sun muut. Shikantaza-zazenia istuessa on lähimpänä todellisuuden ja maailmankaikkeuden perimmäistä luonnetta. Ydintä.
Miksei sit kuitenkaan vittuun joku shikantanza ja zazen? :D Tai siis eiks ne oo ihan yhtä lailla aihepiirin jäsentelyä helpottavia käsitteitä, jotka kuvaa harjoitetta, ja niiden yhteydessä käytetään käsitteistöä, joka kuvaa siihen liittyviä ilmiöitä?

Siis noiden termienhän on just tarkoitus kiinnittää huomio siihen, mikä ei oo sitä perimmäistä luonnetta. Negaatio toimii koska epäselviä asioita on usein käytännöllisempi lähestyä lukemalla pois asioita. Aika usein on vaikuttanu siltä, että kun kuvittelee olevansa lähimpänä ydintä, niin kyseessä on nimenomaan makyo – harhatulkinta – todellisuuden perimmäisestä luonteesta. Ja mitä enemmän niihin tulkintoihin kiintyy, sitä vähemmän kykenee lähestymään sitä paljonpuhuttuu ydintä.

Jos todellisuuden ydin on kaikki just tässä ja aina ja kaikkialla, mut kokemus siitä puuttuu... ??? Musta makyot on just siks tärkee oppii tunnistamaan meditoidessa, että ne on niitä puita, jotka estää näkemästä metsää.

Nii ja makyo on muuten just zenbuddhalaisuuden ydinkäsitteitä. Joissain muissa buddhalaisuuden suuntauksissa oikeastaan saatetaan jopa tavoitella visioita yms.

Plus et musta monille on tärkeetäkin se tieto et meditaatioon saattaa liittyy tosi inhottavan tuntusii vaiheita, meinaan ei oo jääny yhteen noi vähän liian kierroksille menneet ja kaulakiikkuun heittäytyneet tyypit.

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Tue 08 Oct 2013, 16:45

Shikantaza on joku japanilainen versio tosta, mutta vipassanassa on lopulta hyvin samanlaista. Loppupuolella vain istutaan ja ollaan tietoisia.

Vipassanassa käytetään tietoisuuden lisäämisen apuna kuitenkin sitä, että alkuun ollaan tietoisia jostain keskitetyistä kohdista kehossa. Koko keho käydään pala palalta ensin läpi niin, että saavutetaan tietoisuus koko kehosta. Sen jälkeen alueita laajennetaan niin, että voidaan olla isommasta osasta kehoa tietoisia samalla hetkellä. Lopulta pystyy olemaan tietoinen koko kehostansa, eikä tarvitse kuin istua ja olla tietoinen.

Jos suoriltaan "vaan istuu", voi keskittyminen helposti harhailla niin, että tulee epätasaisesti tietoiseksi asioista. Kehoon jää kohtia, joista ei ole tietoinen. Siksi vipassanassa suositellaan ennen "vain istumista" että harjaannuttaisi tietoisuutta koko kehosta ja ikään kuin "skannaisi" tietoisuudella kehonsa läpi.

Neste
OD

Post by Neste » Mon 21 Oct 2013, 23:35

Täytyisi taas aloittaa. En vaan älyä miten sitä on muka olevinaan niin kiireinen/laiska/kärsimätön/whatever ettei saa edes kymmentä minuuttia päivässä tuohon uhrattua :doh: Kait se vaan täytyisi tehdä joku päiväohjelma missä pysyy. Täytyisikin aloittaa varmaan heti huomenna!

Viime talvena tuli meditoitua muutama kerta (~tunti/kerta) viikossa yhteismeditaatiossa ja kyllä ne positiiviset vaikutukset alkoi huomata tosi nopeasti mutta elämäntilanne muuttui niin radikaalisti että se sitten jäi. Varsinkin joogan jälkeen erityisen päräyttävää :up:

Mä en ole kyllä koskaan kokenut mitään varsinaisia huonoja viboja meditaatiosta, tai siis kun kaikki on kuitenkin niin ohimenevää. Korkeintaan saattaa vähän tylsistyttää tai ajatukset harhailla todella paljon.

Harmittaa kyllä edelleen että jouduin keskeyttämään vipassana kurssin kun mulla oli tikkejä jotka repesi ja jouduin sitten lähtemään sairaalaan patchattavaksi kun vuosin niin pahasti. Suomessa kursseja on valitettavan harvoin eikä nyt näin opiskelujen ohella tuskin edes ehtisi osallistumaankaan. Seuraavalla Aasian matkalla ehkä sitten mutta siihenkin menee varmaan ainakin pari vuotta :roll:

Se on muuten hauska miten pitkään (+10v) meditoinneista henkilöistä huokuu heti sellainen ihan omanlaisensa fiilis.
Last edited by Neste on Tue 22 Oct 2013, 01:06, edited 2 times in total.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake

frapathea

Post by frapathea » Tue 22 Oct 2013, 00:36

Neste wrote:Täytyisikin aloittaa varmaan heti huomenna!
Image
Tee se jo tänään! Edes kaks minuuttia. Kunhan istut alas ja hyppäät sen aloittamisen kynnyksen yli. :) :up: "Huomenna" on pöntöin tekosyy, mitä ihminen voi keksiä.

Neste
OD

Post by Neste » Tue 22 Oct 2013, 01:04

Naureskelin itsekkin tuolle. Muuten tekisin heti mutta olisi pitänyt olla nukkumassa jo 3 tuntia sitten :roll: Oikeesti... jos mä en tee sitä huomenna niin saat lyödä jos ikinä tavataan.

edit: niin tai siis varsinaisestihan mä teen sen jo tänään kun kello on mitä on ;)
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Tue 22 Oct 2013, 08:45

Mutta Neste, esim. tuon viestin kirjoittamisen sijaan olisit voinut meditoida minuutin ;)

Neste
OD

Post by Neste » Tue 22 Oct 2013, 14:33

Totta sekin ;)

edit: noniin! sujui paljon paremmin kuin odotinkaan. 10min/päivä (mahdollisesti 2 kertaa jos aamulla ehtii) olisi tarkoitus aloittaa ja hilata 5min lisää/viikko.

nyymi
Tuppisuu

Post by nyymi » Wed 23 Oct 2013, 19:48

Olen nyt pitänyt tasan kuukauden kuvallista meditaatiopäiväkirjaa. Siihen olen siis piirtänyt pienet kuvat kaikista näkymistä jokaisen session ajalta ja kirjoittanut sitten lyhyet selostukset mitä näin sekä tunsin. Samoin myös koittanut merkata mahdollisimman tarkasti milloin mm. kädet irtoavat kehosta, ympäristö värähtelee tai pyörii jne. On varsin mukava huomata kuinka sitä oikeasti onkin kehittynyt, kun on pitänyt kirjaa. Samalla kun oppii näistä merkatuista kokemuksista niin pystyy myös itse hallitsemaan paremmin tilanteita jossa tarkkailee näkyjä tai on irtaantunut kehosta.

Aluksi koitin myös tehdä yksittäisiä digimaalauksia koko sessioista, mutta se oli yllättävän rankaa ja sain helposti yhteen kuvaan käytettyä monta tuntia... :doh:

Meditoin päivittäin, 35min tai enemmän. Riippuen siitä miltä nyt sisimmässä sattuu tuntumaan. Kun päätin aloittaa päivittäisen meditoinnin, koitin muutamia tapoja jotka koin mieleiseksi ja olen niistä karsinut sekä muutellut matkan varrella itselle sopivan yhdistelmän. Joskus kun on riittävästi aikaa voisi kokeilla ilman ajastinta, että katoaako sitä ihan tyystin tästä todellisuudesta ja herää jostain rinnakkaisuniversumissa! ;)

frapathea

Post by frapathea » Thu 24 Oct 2013, 03:44

Uh ah oon lainannu lempiviestiäni lempiketjustani jo pari kertaa viimesen neljän vuoden sisään (... :D ) mut teen sen taas:

Re: Mielenkiinto huumeisiin hävinnyt
Lymykonna wrote:
Touchet wrote:Samaa mieltä.

Paitsi siltä osin, että meditaatiossa ei ole kyse tajunnan muuntamisesta, vaan tulemisesta sinuiksi tajunnantilojen muutosten kanssa. Jos sillä pyrkii saavuttamaan jonkin ... tilan, niin kyse ei ole enää meditaatiosta. Eikä ... tiloihin samaistuminen ole meditaatiota. Mutta ei sillä oikeastaan ole mitään merkitystä!

Sosan - Shinjin-no-mei (On Believing In Mind:) http://home.primusonline.com.au/peony/faith_in_mind.htm

"Älä pyri saavuttamaan totuutta; lopeta vain mielipiteiden esittäminen."
Mitä on meditaatio?

Sanakirjamääritelmien ja yleisten mielipiteiden mukaan se voisi olla mietiskelyä, visualisointia, keskittymistä tai hiljentymistä. Kuitenkaan ulkoapäin ja ilman omaa kokemusta asiaa tutkivien määritelmät eivät ole tyydyttäviä.

Se, että tulee sinuiksi tajunnantilojen muutosten kanssa on muutos tajunnantilassa. Se on syvä muutos tavassa katsoa maailmaa.
<3

Retiisi
Karvakuono

Post by Retiisi » Fri 25 Oct 2013, 06:14

Päivittäinen meditaatio on tullut alotettua ja lopetettua monta kertaa, mutta onneks siihen voi palata aina uudestaan. Ehkä tauko onkin välillä paikallaan, jos meinaa mennä liian intensiiviseksi. Tällä hetkellä joka päivä tulee kyllä istuttua alas olemaan hiljaa, ja olen todennut tämän erittäin tarpeelliseksi tässä vaiheessa.

Yleensä meditoin niin että istun tyynyllä risti-istunnassa, hiljaisuudessa tai hiljaisen musiikin soidessa, ja tarkkailen ajatuksia ja kehonsisäisiä fiiliksiä keskittyen samalla hengitykseen. Pikku hiljaa alkanut erottua paremmin toisistaan fyysiset ja emotionaaliset fiilikset, ja tässä kun ruokavaliotani korjailen niin paljon kevyemmältähän tämä alkaa tuntua. Keho täynnä prosessoitua mättöä meditoiminen on aika masokistinen harjoitus. :D

Päiväkirjaa tästä tulee pidettyä ja koen sen kyllä helvetin hyödyllisenä. Meditaation jälkeen kirjaan vain ylös tärkeimmät havaitsemani asiat ja mahdollisesti hyödylliset ideat/kelat. Sitten ne on siellä paperilla, eikä tarvitse säilyttää niitä päässä :) Ei tuu semmosta paniikkia että mitähän mun nyt piti muistaa yms. ja välillä kun selailee sitä päiväkirjaa, huomaa joitakin toistuvia teemoja, jotka ovat mitä ilmeisimmin sellaisia joihin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota.
frapathea wrote: Monille varmaan sopiikin, koska hengitys on niin helppo asia huomata, ku se on selkeesti fyysinen + sellanen asia joka tapahtuu jatkuvasti väistämättä. Ite en oo kyl osannu, koska krooniset hengityksessä avustavien lihasten jännitystilat. Oon tehny pranayamaa ja Reichilaista kehotyöskentelyä et sais avattua hengityksen keuhkoistakin (nyt se menee miltei kaikki vatsaan) eikä kävis niin niheeks hengityksen tarkkailu.
Hengittelin kans kauan melkein pelkästään vatsaan (mikä oli puolitietoinen vastareaktio sille, että luin jostain useimpien ihmisten hengittävän vain keuhkojen yläosalla), mutta mulla siihen tuntuis auttavan palleahengitys, ainakin jotenkin. Palleaan kai varastoituu paljon noita lihasjännitteitä. Välillä aika outoa kun huomaan hengittäväni vatsalla ja keuhkojen yläosalla, mutta pallean kohdalla on kauheat tukokset. Välillä koitan hengitellä koko kehoon ja välillä esimerkiks jalkoihin, jotka on aika jumissa kans. Ja yläselkä keskeltä,, ja ... Olis varmaan helpompi listata ne muutamat kehon osat jotka ei oo jotenkin jumissa. :D Mikäli sellaisia on.

Tota Reichilaista kehotyöskentelyäkin aloitin tekemään jossain vaiheessa, mutta sitten jostain syystä lopetin. Aika alkuun jäi kyllä se. Osaatko sanoa jotakin tiettyä harjoitetta, mikä auttaa juuri tähän hengityksessä avustavien lihasten vapauttamiseen? Vaiko onko edes järkevää tehdä vaan jotain yhtä harjoitusta? Ai niin, mulla on joku kirjakin kesken siitä :o Pitänee palata sen äärelle, "sitten kun ehtii."
wRRa wrote: Jos suoriltaan "vaan istuu", voi keskittyminen helposti harhailla niin, että tulee epätasaisesti tietoiseksi asioista. Kehoon jää kohtia, joista ei ole tietoinen. Siksi vipassanassa suositellaan ennen "vain istumista" että harjaannuttaisi tietoisuutta koko kehosta ja ikään kuin "skannaisi" tietoisuudella kehonsa läpi.
Toi on kyllä hyvä pointti :) Vaikka kehotietoisuuden kehittämistä olen käsittänyt harjoittavani, niin en tiedä oonko edes oikeasti tietoinen läheskään koko kehostani muulloin kuin harvoina hetkinä jolloin olen kunnolla rentoutunut.
...and all turned into nonsense...