Kasvissyönnistä

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
CaptainZ
Lepakko

Re: Kasvissyönnistä

Post by CaptainZ » Sat 09 Jan 2016, 12:07

sublime wrote:
Swampthing wrote:Ihmisen "luontainen omnivorisuus" on hauska yleinen näkemys. Oli hienoa lukea tuostakin vaihtoehtoinen kanta.
Tuollaiset hippitohtorien väittämät voi jättää täysin omaan arvoonsa. Miten voi valmistua tohtoriksi tietämättä, ettei ole teoriassakaan mahdollista, että ihminen saisi kaikkia välttämättömiä aminohappoja syömällä pelkkiä kasvikunnan tuotteita? :?
Huomasin kyllä, että tää kommentti on 7 vuotta vanha, mutta koska noin varmaan edelleen ajatellaan, pakko kommentoida.

Välttämätön tarkoittaa kai tässä yhteydessä jotain, mikä on terveyden tai hengen kannalta oleellista? Jos ei ole teoriassakaan mahdollista, että kasvikunnan tuotteista saisi välttämättömät aminohapot, niin miten on mahdollista, että käytännössä maailmassa on miljoonia terveitä vegaaneja?

Mutta mitäs jos käy salilla, ei taida kasviproteiineilla paljon tuloksia näkyä? Täällä esitellään vegaanibodareita ja muita -urheilijoita http://www.greatveganathletes.com/bodybuilders , tsekatkaa ja päätelkää.

Joku sanoi tässä(kin) ketjussa ettei ole yhtään vakuuttunut, että lihantuotannon päästöt olisivat ilmastonmuutoksen kannalta mikään iso juttu. No, kyllä ne asiantuntijoiden mukaan ovat merkittävämpi ilmastonlämmittäjä kuin vaikkapa liikenne. Jos joku katsoo voivansa mutupohjalta ilman mitään tietoa ja perusteluja voivansa kyseenalaistaa kaiken tutkimustiedon aiheesta, niin mitäpä siihen enää lisäämään.
Hei hei mutsi... (Y) ...Mä söin sunkin lääkkeet.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Sat 09 Jan 2016, 14:30

Joo on kyl seitsemän vuoden aikana mielipiteet muuttuneet monella ja tiedot päivitetty usealta saraa. Tietyst aina löytyy niitä jotka tuntuu elävän ämpäri päässä omissa mutuissaan. (Kukapa nyt ei välillä toisaalta.. :P ) Jos vähäänkään asiaa jaksaa tutkia niin löytää ruokia, jotka ovat täydellisiä aminohappolähteitä esim. hampun siemen.

Ja toi ettei lihasmassaa vois kasvattaa kasviproteiinilla.. :D Nii, mitäpä siihen lisäämään.

Hyviä pointteja kapu.
Life = The Trip

Personaes
OD

Post by Personaes » Thu 14 Jan 2016, 01:53

Ihan hyvin on alkanut oma kasvisyönti. En siis syö mitään eläinperäistä, poikkeuksena maito, koska kahvi ilman maitoa on yäk ja juusto.

Ei tää kyllä mitään kovin helppoa ole. Ne helposti valmistetut pöperöt ei maistu kovin hyviltä ja vaikeempiin menee sit aikaa. Eli aika paljon vie energiaa suunnitella aina seuraavan päivän ruokavalio.
Mutta EI, en ole lannistunut ja aijon jatkaa tällä tiellä.

Mua nimittäin kuvottaa tää eläinmaailman hyväksikäyttö mitä ihmiskunta harrastaa. Me ihmiset ollaan eläimille, mitä Adolf Hitler oli juutalaisille. Itseasiassa me ollaan varmaan pahempia eläimille, mitä hitler oli juutalaisille(jos nyt unohdetaan se fakta että ihmiselämä on pirusti arvokkaampi kuin jonkun kanan). Hitlerin tavoitteena oli hävittää juutalaiset tältä planeetalta. Eläimiä me taas piinataan ikuisesti-jatkuvana oravanpyöränä, kun eläin on tietyssä iässä(yleensä puhutaan kuukausista) ja on saavuttanut tavoite painonsta, se tapetaan ja teurastetaan. Mutta sen jälkeen sen lehmän, porsaan, kanan whatever tilalle kasvatetaan uusia eläimiä, jotka käy ikuisesti tätä samaa sykliä läpi. Juutalaiset pystyi kärsimään rajallisesti, kun heitä oli rajallisesti, mutta elintarvike-teollisuus on luonut loppumattoman "liukuhihnan" joka tuottaa loputtomasti eläimiä, koskaan päättymättömänä virtana, tuon saatanallisen systeemin tarpeisiin.

Ja alhaisimpina olentoina eläinmaailmaa piinaamassa, on ne ase-hullut-pelkurit, usein amerikkalaiset ase-hullut. Jotka maksaa isot rahat siitä että pääsee ampumaan jonkun leijonan, gasellin tai kirahvin.
Mitä helvettiä saa irti siitä, että pääset aseistetun possen, joka on sua suojelemassa, kanssa ajamaan joku savannin tai viidakon eläin ansaan ja siinä sitten ampua se 100m päästä.
Sillon ehkä ymmärtäisin paremmin, jos lähtisit yksin sinne pirun savannille ja yrittäisit tappaa sen leijonan paljain käsin, siinä edes olis jotain haastetta ja ehkä jopa kunniaa. Mutta että hanuttaa jossain pirun puskassa ja sitten ampuu jonkun täysin luonnonvaraisen, monesti kannoiltaan laskusuunnassa olevan leijonan tai whatever minkä vaan. Miksi?

Pääsee kehystään leijonan pään seinälleen ja voi elvistellä kavereilleen että minäpä tapoin tuon leijonan(kun se oli ensin ajettu paikkaan, missä 10vuotiaskin pystyisi sen ampumaan). Onneksi olkoon vaan kaikille noille trophy-hunter surkimuksille, valitan kuitenkin, että se leijonan pää seinällä ei lisää kaatajan peniksen kokoa, päinvastoin, se voi lyhentää sitä...

Mun mielestä sivilisaation surkeuden/mahtavuuden määrittelee ehkä parhaiten se, miten se kohtelee heikompiaan ja mä lasken tähän ehdottomasti eläinmaailman kohtelun. Suuret osat ihmisistä elää lapsellisessa harhassa.
Ton harhan mukaan, me "ollaan se mahtavin", me ollaan sivilisaatioiden huippua, ei edes universumista ole löytynyt mitään meidän super-sivilisaation vertaista. Jumala loi MEIDÄT ja antoi universumin ja kaiken mitä se sisältää meidän käyttöömme. Me ollaan tiedon ja materian huipulla.

Tosiasia vaan on sellainen, että me ollaan universumin mittakaavassa vielä vauvan iässä, joka juuri opettelee ensimmäisiä askeleitaan. Kaikkien todennäköisyyksien mukaan, universumissa on tuhansia, ellei miljoonia meitä kehittyneempiä sivilisaatioita. En ihmettelis, jos nuo muut sivilisaatiot näkis meidät sairaana, itsetuhoisena ja vihamielisenä viruksena.
Kuten Bill Hicks sanoi osuvasti. "Im tired of this back-slappin, "isn't humanity neat". Bullshit, We're a virus with shoes. Thats all we are."

Mitä jos nuo oikeasti super-edistyneet sivilisaatiot joku päivä tulee kiistattomaan lopputulokseen, että ihmiskunta, on tän planeetan syöpä ja ainut keino pelastaa planeetta, on hävittää ihmisrotu maanpäältä. Meidän itse käyttämän logiikan mukaan tuo olisi täysin perusteltu ja oikeudenmukainen teko. Mehän uskotaan käytännössä että edistynyt sivilisaatio joka on älyllisesti edellä muita eläviä olentoja saa kohdella alempia elämänmuotoja ihan millä tavalla tahansa, niinkuin me ollaan tehty kun ollaan hävitetty esim. tuhansia harvinaisia lajeja sukupuuttoon ja orjuutettu kaikki hyödylliset lajit ruuan tuotantoon jne.

Eli tervetuloa vaan kaikki vieraat sivilisaatiot planeetta maahan. Eiköhän olis aika pyyhkiä ihminen pois kartalta, ennenkuin me saadaan taas joku uusi älynväläys millä tuhota luontoa ja eläinmaailmaa. Saatte takuulla parempaa jälkeä aikaan, se ei nimittäin paljoa vaadi...
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Thu 14 Jan 2016, 04:12

(jos nyt unohdetaan se fakta että ihmiselämä on pirusti arvokkaampi kuin jonkun kanan)
Ekaks, mikä saa sut ajattelemaan, että toisen elävän olennon elämä olisi jotenki "arvokkaampi" kuin toisen? :roll:
Mua nimittäin kuvottaa tää eläinmaailman hyväksikäyttö mitä ihmiskunta harrastaa.
Ja toiseks, jos sua niin paljon kuvottaa eläinten hyväksikäyttö niin miksi tuet sitä ostamalla juustoa ja maitoa? :doh:

Jos et kattonu tota mun linkkaamaa videota maidon tuotannosta niin suosittelen sen tekemään.

Just wondering...
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Thu 14 Jan 2016, 18:57

Personaes wrote:poikkeuksena maito, koska kahvi ilman maitoa on yäk
Alpron mantelimaito ja lidlin soijamaito ainakin pelittää.
Personaes wrote: Ei tää kyllä mitään kovin helppoa ole. Ne helposti valmistetut pöperöt ei maistu kovin hyviltä ja vaikeempiin menee sit aikaa.
Nopeesti siihen oppii. Kantsii selailla netistä vegaaniblogeja ja kokeilla reippaasti erilaisia juttuja. Jos et vielä osaa käyttää monipuolisesti mausteita niin nyt on sen aika. Nappaa reippaasti maustehyllyltä pussukoita mukaan, sellasiakin joita en oo aiemmin käyttäny. Se on halpaa hupia josta saa paljon makua. Esim. lakritsinjuuri on mauste, jota harvat tulee ajatelleeks mut jolla saa tosi jännää fiilistä safkaan. Muissakin ruoka-aineissa kannattaa seikkailla totutun ulkopuolella. Käy esim. Punnitse&Säästä-kaupassa kiertelee ja kattoo millasia aineksia niillä on myynnissä, ja ota sit selvää miten niitä voi käyttää. Jos et jo fiilistele, niin kantsii opetella fiilistelemään juureksia joissa on voimakas ominaismaku, kuten punajuurta ja bataattia. Kasvissyöjänä ei kannata muutenkaan nirsoilla vihannesten ja juuresten suhteen.

Kantsii myös käydä monipuolista kasvisruokaa tarjoavissa ravintoloissa maistelemassa ja hakemassa inspiraatioo. Helsingissä muun muassa Fafas (falafelii), Sandro (marokkolaista), Zucchini (loistavaa peruskasvislounasta), Soi Soi (mättöö), ja sit tietty lukemattomat Itä- ja Kaakkois-Aasialaiset mestat, jotka lähes poikkeuksetta tarjoaa useampia kasvisvaihtoehtoja.

ferox
OD

Post by ferox » Mon 18 Jan 2016, 17:50

psychiCNoob wrote:Ekaks, mikä saa sut ajattelemaan, että toisen elävän olennon elämä olisi jotenki "arvokkaampi" kuin toisen? :roll:
Ne idut joita sinä syöt ovat myös eläviä olentoja. Ettäs kehtaat.
 “ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ”  — frapa

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Mon 18 Jan 2016, 18:55

Todellakin ovat.

Ja niiden(sen) elämä on ihan yhtä arvokas kuin mun omanikin. Ei elämä toisessa solussa(olennossa) oo yhtään sen arvokkaampaa kuin toisessa. Jos joku syö mut metsäretkellä, mä oon fine sen kanssa. Jos käyn kalassa, kunnioitan sitä kalaa joka antautuu mun vieheeseen. Jos käyn metsällä(pyynnillä vinkvink) kunnioitan kaatunutta eläintä. Annan tilalle enemmän kuin saan. Tässä on kyse asenteesta elämää kohtaan eikä siitä että tapetaanko jotain vai ei. Kuolema on tärkee komponentti tässä syklissä.

Elämä. Thäts the thing. Ei me yksittäisinä osasina, vaan elämä kokonaisuudessaan. Vitut meidän egoista ja tärkeyden tunteista. Kunhan elämä jatkuu, sillä on vain väliä. Se on kaikista arvokkainta itsessään.

Sori paasaus sun vitsikkääseen heittoon, mut teki mieli. :D
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Mon 18 Jan 2016, 23:54

ferox wrote:Ne idut joita sinä syöt ovat myös eläviä olentoja. Ettäs kehtaat.
Useimmat kasvit ei sillai samalla tavalla tajuu olevansa täällä ku eläimet, taikka koe kovin jalostuneita kärsimyksen muotoja. Tiiän koska oon kysyny niiltä. Tietenkin mieluummin kannattaa syödä rakkaudella kasvatettuja ku tehotuotettuja ituja jos suinkaan voi.

ferox
OD

Post by ferox » Wed 20 Jan 2016, 21:19

frapathea wrote:
Useimmat kasvit ei sillai samalla tavalla tajuu olevansa täällä ku eläimet, taikka koe kovin jalostuneita kärsimyksen muotoja. Tiiän koska oon kysyny niiltä.
Kiitos siitä, kun perustelit puolestani psychicNoobille, miksi toisen elävän olennon elämä on toista arvokkaampi. Tästä päästään tietenkin myös johtopäätökseen, että koska ihmisen tietoisuus on pidemmälle kehittynyt kuin minkään muun eläimen, ihmisen elämä on arvokkaampaa kuin muiden eläinten.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 20 Jan 2016, 22:07

Onhan se tietyst omasta näkemyksestä (ja kokemuksista) taas kiinni et miten asian näkee. Sä itse maalaat oman todellisuustunnelis värit.

Mut rohkenen väittää et meillä ihmisillä on hiton biasoitunut käsitys siitä, että kuinka tietoisia kasvit todellisuudessa on. :D Jos feroxin malliin arvokkuutta mitattaisiin tietoisuudella niin ihminenhän ois yks hiton ripuliläikkä vaan.
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Thu 21 Jan 2016, 13:05

ferox wrote:
frapathea wrote:
Useimmat kasvit ei sillai samalla tavalla tajuu olevansa täällä ku eläimet, taikka koe kovin jalostuneita kärsimyksen muotoja. Tiiän koska oon kysyny niiltä.
Kiitos siitä, kun perustelit puolestani psychicNoobille, miksi toisen elävän olennon elämä on toista arvokkaampi. Tästä päästään tietenkin myös johtopäätökseen, että koska ihmisen tietoisuus on pidemmälle kehittynyt kuin minkään muun eläimen, ihmisen elämä on arvokkaampaa kuin muiden eläinten.
Totta kai on. Tuskin kovin moni täällä miettis kahteen kertaan, pelastaisko ensin ihmisen vai lemmikkikilpikonnan palavasta asunnosta. Kasvissyönnistä puhuttaessa on kuitenkin otettava huomioon myös muita näkökulmia: sen lisäksi, että kasvit ovat vähemmän itsetietoisia eivätkä koe yhtä jalostuneita kärsimyksen muotoja kuin eläimet, on kasvisten suosiminen ja tehotuotetun lihan välttäminen ekologisesti huomattavasti kestävämpää.

Luotan siihen että olet riittävän älykäs tajuumaan itsekin, että rationalisoit pinttynyttä näkökulmaasi välttääksesi kognitiivisen dissonanssin tuottaman hämmennyksen tunteen kohtaamisen.

ferox
OD

Post by ferox » Thu 21 Jan 2016, 19:40

Minusta on huvittavaa, että teille kahdelle, siitä huolimatta että olette asiasta täysin eri mieltä, on tärkeämpää olla samaa mieltä siitä että olen väärässä.

Onko nyt sitten kaikki elämänmuodot a) yhtä arvokkaita vai b) eriarvoisia? Vaihtoehto a:sta seuraa esimerkiksi, että eläimiä on kohdeltava kuten muita ihmisiäkin.

soulmate
Lepakko

Post by soulmate » Thu 21 Jan 2016, 20:18

Hahaha sinällään mietin, onko ylläolevassa väittelyssä mitäään ideaa. Sama kun kysyisi kumpi on hienompi väri sininen vai punainen?

No mut joo, mähän oon tällanen objektiivisuusjumala et mul on oikeus tulla tähän pätemään.

Objektiivisesti tarkasteltuna on fakta, että kaikki oleva on samanarvoista, sillä millään olevalla ei ole arvoa ellei jokin tulkitsija sitä sille anna/määritä.

Mut oikeesti vitut mun mieleipiteestä, se on yhtä subjektiivinen kun teidänkin.

Mut kasvisruokavaliosta yleisesti voisin sanoa, että olitte mitä mieltä tahansa, pyrkikää olemaan mahdollisimman ekologisia. Mitä ikinä syöttekään, tehkää se mahdollisimmman ekologisesti. Itsekin yritän parhaani, joskus onnistuen, joskus epäonnistuen karseasti halujeni vietävänä opittujen tapojen mukana.

Mut parhaani teen.
Mutta minä olin tulehen tuijottaja
jolle tuli niin tukalasti kuuma.

frapathea

Post by frapathea » Thu 21 Jan 2016, 22:32

ferox wrote:Onko nyt sitten kaikki elämänmuodot a) yhtä arvokkaita vai b) eriarvoisia? Vaihtoehto a:sta seuraa esimerkiksi, että eläimiä on kohdeltava kuten muita ihmisiäkin.
Mä en näe, että kyse on näin yksiselitteisestä asetelmasta, vaan asiaa on käsiteltävä useasta näkökulmasta ja muodostettava monipuolisen pohdinnan perusteella jonkinlainen kokonaisvaltainen näkemys aiheesta. Mulla ei nyt oo energiaa alkaa vatvomaan pitkän kaavan kautta asiasta kun ei välity sellainen kuva, että haluaisit oikeesti keskustella avartavasti ja oivaltavasti, mutta laitetaan tällaseen pähkinänkuoreen:

Ensinnäkin, mikäli ihmisellä on mahdollisuus kohdella toista elävää olentoa inhimillisella myötätunnolla minimoiden aiheuttamansa kärsimyksen kykynsä mukaan, ni olis ihan kiva jos tämä toimis täten.

Toiseksi, mikäli ihmisellä on mahdollisuus toimia siten, että tämä toiminnallaan vähentää yhteistä planeettaamme kohtaan kohdistuvaa tuhoa ja haittaa, ni olis ihan kiva jos tämä toimis täten.

Personaes
OD

Post by Personaes » Sun 07 Feb 2016, 19:14

Oi että tekee tiukkaa katsoa edes vilaukselta noita TV;n ruoka ohjelmia, joissa ne syö uskomattoman maukkaan näköisiä liharuokia. Meinaa ite retkahtaa. Kumpi voittaa sielun-terveys vai burning desire.
Tekis niin mieli polttaa läskit paukut ja mennä johonkin pihvipaikkaan vetään kunnon pihvi.

En tiiä, aijon kyl jatkaa tätä, mutta ehkä harkitsen jossain vaiheessa satunnaista herkuttelua lihalla, oon niin heikko näihin houkutuksiin...
-Edgar Allan Poe

BMCH
Psykonautti

Post by BMCH » Fri 19 Feb 2016, 14:19

Personaes wrote:Oi että tekee tiukkaa katsoa edes vilaukselta noita TV;n ruoka ohjelmia, joissa ne syö uskomattoman maukkaan näköisiä liharuokia. Meinaa ite retkahtaa. Kumpi voittaa sielun-terveys vai burning desire.
...........En tiiä, aijon kyl jatkaa tätä, mutta ehkä harkitsen jossain vaiheessa satunnaista herkuttelua lihalla, oon niin heikko näihin houkutuksiin...
Mä en oo koskaan oikeen lopulta sisäistäny sitä asiaa, että minkä vuoksi kasvissyöntipäätöksen pitäisi olla jotenkin sitova, että et vois sillon tällöin käydä vaikka syömässä sen pihvin siellä pihvipaikassa jos se niin kovasti himottaa? Tai siis kai nyt järkiki sen sanoo, että jos tietää jo valmiiks hankkivansa huonon omatunnon (tässä tapauksessa lihaa syömällä), että sillon pitää vaa punnita että onko se sit kuinka paha morkkis ja miksi siitä täytys tulla tai tulee morkkis? Vaikka kai ny periaatteensa kaikilla ja niihin puuttumatta....

Itse kyllä suosin kasvisruokavalioo ja ostan hyvin harvoin kaupasta lihaa: lähinnä silloin jos se on reippaasti tarjouksessa eli pakastimeen menee pahanpäivän varalle, tai jos tulee tehtyä jotain spessuruokaa jolloin ostan lihan (tai kalan) suoraan lihatiskiltä.
Myös roskiksesta käyttökuntoinen liha lähtee mukaan ja lautaselle menee yleensä aina jos joku muu tarjoaa liharuokaa. Imo siinä oo mitään väärää vaikka ois miten kasvissyöjä, parempi syödä kuin antaa mennä kaatopaikalle.

frapathea

Post by frapathea » Fri 19 Feb 2016, 14:34

BMCH wrote:
Personaes wrote:Oi että tekee tiukkaa katsoa edes vilaukselta noita TV;n ruoka ohjelmia, joissa ne syö uskomattoman maukkaan näköisiä liharuokia. Meinaa ite retkahtaa. Kumpi voittaa sielun-terveys vai burning desire.
...........En tiiä, aijon kyl jatkaa tätä, mutta ehkä harkitsen jossain vaiheessa satunnaista herkuttelua lihalla, oon niin heikko näihin houkutuksiin...
Mä en oo koskaan oikeen lopulta sisäistäny sitä asiaa, että minkä vuoksi kasvissyöntipäätöksen pitäisi olla jotenkin sitova, että et vois sillon tällöin käydä vaikka syömässä sen pihvin siellä pihvipaikassa jos se niin kovasti himottaa?
No eihän se olekaan ellet allekirjoita jotain juridisesti pitävää sopimusta tai ellei joku toinen kontrolloi täysin saamaasi ravintoa. Tai siis häh. Varmaan useimmilla se himoja vastaan kamppailu liittyy juuri siihen, että päätös kasvissyönnistä on syntynyt kärsimystä vähentävistä lähtökohdista ja lihan syöminen omien himojen takia toimis vähänniinku kyseistä periaatetta vastaan. Puhumattakaan siitä, miten monilla ihmisillä on vaikee pitää retkadukset yhdessä kerrassa.

Personaes
OD

Post by Personaes » Tue 23 Feb 2016, 22:54

BMCH wrote:
Mä en oo koskaan oikeen lopulta sisäistäny sitä asiaa, että minkä vuoksi kasvissyöntipäätöksen pitäisi olla jotenkin sitova, että et vois sillon tällöin käydä vaikka syömässä sen pihvin siellä pihvipaikassa jos se niin kovasti himottaa?
Oon vähän miettinyt tätä ja oon tullut tulokseen, että en aijo edes satunnaisesti herkutella. Se että söis satunnaisesti lihaa, on mun kirjoissa sama kuin että tappais vaan satunnaisesti. Samalla tavalla se on epä eettistä. Onhan tää vähän vaikeeta, mutta en aloittanut tätä omien mielihyvieni takia.

Välillä kyllä mietin, että "whats the fucking difference", ei yksikään eläin säästy kärsimykseltä ja kuolemalta sen takia että juuri minä en niitä syö. Joten kait mulla on tässä sopassa omakin lusikka mukana, päätän olla syömättä jotta itelle tulis parempi olo ja vastalauseena tälle eläinten orjuuttamiselle.

Rakastan eläimiä, mulle tuo mielenrauhaa se että saa olla eläinten kanssa. Etenkin koirat on mahtavia, mutta myös muut eläimet. En tiedä yhtään eläintä josta en pitäisi. Eläimet on rehellisiä, ylväitä ja kunnioitettavia.

Olin faijan kanssa syömässä yksi päivä, ite söin vege-hampparin ja faija söi karitsaa. Mietin vaan että miten vitun sairaassa maailmassa me eletään, jos me kasvatetaan lammas-vauvoja vain sillä tarkoituksella että ne voidaan vauvoina teurastaa jonkun ihmisen lautaselle. Hyi vittu tää on sairas maailma.
-Edgar Allan Poe

zerk
Moderator

Post by zerk » Wed 24 Feb 2016, 14:19

Sä et selkeesti ole ikinä tavannut supikoiraa. :D
^^@_

Personaes
OD

Post by Personaes » Wed 24 Feb 2016, 15:51

zerk wrote:Sä et selkeesti ole ikinä tavannut supikoiraa. :D
Enkä ole koskaan tavannut supikoiraa joka raiskaa ja tappaa lajitoverinsa.

Eläimet ei tapa tai aiheuta vahinkoa toisilleen huvikseen, toisinkuin ihmiset. Eläimet on rehellisiä ja kunnioitettavia, ihmiset ei.
-Edgar Allan Poe

zerk
Moderator

Post by zerk » Wed 24 Feb 2016, 16:52

Personaes wrote:
zerk wrote:Sä et selkeesti ole ikinä tavannut supikoiraa. :D
Enkä ole koskaan tavannut supikoiraa joka raiskaa ja tappaa lajitoverinsa.

Eläimet ei tapa tai aiheuta vahinkoa toisilleen huvikseen, toisinkuin ihmiset. Eläimet on rehellisiä ja kunnioitettavia, ihmiset ei.
Sä et kyl selkeesti tunne eläinkuntaa kovin hyvin.
^^@_

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Wed 22 Jun 2016, 12:03

Mä yritän tehä pääasiassa ruuat vegaanisina, lihaa yms syön herkkuna, et vähän sama meininki mitä köyhemmis maissa ja ennenvanhaan suomessa.mut nyt on aika ruokakriisi, koska mul on ärtyvän suolen oireyhtymä ja tosi isoa osaa kasviksista en voi syödä, enkä oikee palkokasvejakaan paitsi linssejä, ja soija on ehdoton nounou ja gluteeniviljat..... ni sitte ku ei voi syödä tyylii mitää muuta ku tofua ja kurpitsoja ja en haluis lihaa alkaa syömää joka päivä ni ruuan teko on hirvee ongelma ni sit tää on menny siihen etten syö mitään mkä on tosi terveellistä tällee jo valmiika luikulla ruumiinrakenteella...

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 22 Jun 2016, 13:40

Köyhien maiden ja entisaikojen hiilaririkas ja kasvipohjainen ruokavalio on itseasiassa osottautunu aika hyväks ruokastrategiaks. Kiinassakin kehittymisen myötä noussut lihan kulutus on saanut aikaan aikamoisia nousuja käyriin sairauksien kohdalla. Esim. diabetes siellä on yleistynyt huomattavasti.

Mut tätä jäin kelaamaan sun viestistä.
ja soija on ehdoton nounou ja gluteeniviljat..... ni sitte ku ei voi syödä tyylii mitää muuta ku tofua
Tofu... on soijaa?

Jännä tilanne kyl sulla. Ehkä jos saat suolesi kuntoon joku päivä niin voisit alkaa syömään vähän monipuolisemmin. (Lihan syöminen ei ainakaa salee jeesaa.. :D ) Mut mitä kaikkea sä et voi tarkalleen syödä?

Yks helppo tapa saada kaloreita ja ravinteita kehoon on syödä vitusti hedelmiä. Hedelmät sulaa tosi helposti ja niistä saa tasaista energiaa. Sit kun täydentää lehtivihanneksilla niin avot.
Life = The Trip

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Thu 23 Jun 2016, 14:46

Heihoin vastausta odotellessa tuli mieleen aihe, joka varsinkin vegaaneille tuodaan jatkuvasti esille ja aihe josta aina vaan jauhetaan. Eli mistä vegaanit saa proteiininsa. :foil:

Joten mä päätin näyttää että mistä ne saadaan.

Image

Siinä on mun eiliset safkat aika tarkasti. (Oli muuten semi piinaavaa pistää joka fakin ikinen ruoka mahdollisimman tarkasti tonne. :D ) Siinä on abouttirallaa 3000 kcal. Listassa näkyvien aktiviteettien lisäksi kävin parin tunnin kävelyllä ja vähän soittamassa kannuja. Eli ihan sopivasti energiaa päivälle. Aika yleinen kalorimäärä on siinä 2500 - 3000 kcal/päivä aktiivisuustasosta vähän riippuen. Eiliseltä päivältä macroravinnesuhteet jakautu niin että hiilareita oli 81%, rasvoja 10% ja proteiineja 9% kaikista kaloreista.

Jotenka..

Image

Fakin 80g proteiinia.. :D Ja koko päivänä syönyt hyvin vähän varsinaista "proteiiniruokaa". Ennemmin tässä pitäs miettiä et pitäskö rajottaa proteiinin saantia ku lisätä sitä. No mut ihan tarpeeks tota kuitenkin tulee.

Eli mistä mä saan mun proteiinit? Kasveilta. Yksinkertaisesti. 8)

Ei, proteiini ei ole ongelma. Kaikista haastavinta tässä on saada tietyt mineraalit kohtaamaan päivätarpeet niin että ei käytä lisäravinteita. Lähinnä natrium(jos ei halua käyttää suolaa), sinkki ja kalsium. (ja seleeni ehkä vielä). Se vaatii vähän kikkailua erillaisten lehtivihannesten kanssa. Nokkonen, vuohenputki, maitohorsma on aika hyviä apuja, perinteisempiä lehtivihanneksia unohtamatta.

Kattokaa omat ravintosaannit jos kiinnostaa. Saatatte yllättyä. https://cronometer.com/ Ei tosin sokeesti kannata luottaa ton antamiin lukemiin ja suositusprosentteihin, mutta kun mitataan macroja eli proteiineja/rasvoja/hiilareita niin veikkaisin että toi on aika luotettava.
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Thu 23 Jun 2016, 14:49

Mul on kyl välillä ollut ongelmia saada proteiinintarve täytettyä. Yksinkertainen ratkaisu siihen on ollut härkäpapu- ja herneproteiinirouheen lisäileminen ruokiin. :) Mitä tulee hivenaineisiin niin ellei nyt välttämättä haluu laittaa isoa osaa ajastaan niistä huolehtimiseen niin ravintolisät on ihan ok ja kantsii vetää sitä B12 + D ja ehkä jodia ja kalsiumia. Pysykää terveinä <3

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Thu 23 Jun 2016, 15:16

Jännä. Musta tuon proteiinitarpeen saavuttaminen tuntuu niin helpolta. Kun vaan syö tarpeeks kaloreita niin ne tulee ikään ku siinä kylkiäisinä. Mut kaikki on mahollista ei siinä.

B12 kyl joo ollu mietinnässä hetken aikaa. Sen tasot kehossa ois mielenkiintosta tietää. Ja D ofc, sitä täs tankkaillut auringosta aina kun mahollista. Talvella sit on siirryttävä toisenlaisiin toimenpiteisiin. Ehkä silloin suplementoin muikuilla tai jtn. Saa nähä.
Life = The Trip

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Mon 27 Jun 2016, 16:13

psychiCNoob wrote:Köyhien maiden ja entisaikojen hiilaririkas ja kasvipohjainen ruokavalio on itseasiassa osottautunu aika hyväks ruokastrategiaks. Kiinassakin kehittymisen myötä noussut lihan kulutus on saanut aikaan aikamoisia nousuja käyriin sairauksien kohdalla. Esim. diabetes siellä on yleistynyt huomattavasti.

Mut tätä jäin kelaamaan sun viestistä.
ja soija on ehdoton nounou ja gluteeniviljat..... ni sitte ku ei voi syödä tyylii mitää muuta ku tofua
Tofu... on soijaa?

Jännä tilanne kyl sulla. Ehkä jos saat suolesi kuntoon joku päivä niin voisit alkaa syömään vähän monipuolisemmin. (Lihan syöminen ei ainakaa salee jeesaa.. :D ) Mut mitä kaikkea sä et voi tarkalleen syödä?

Yks helppo tapa saada kaloreita ja ravinteita kehoon on syödä vitusti hedelmiä. Hedelmät sulaa tosi helposti ja niistä saa tasaista energiaa. Sit kun täydentää lehtivihanneksilla niin avot.
Joo siis tofussa soija on jotenki sellases muodos et käy mun mahalle. Mut en jaksa luetella mitä en saa syödä ku niit on nii paljo mut täs jotai: kaikki kaalit, palkokasvit, sienet, sipuli, muut soijatuotteet, suurin osa pähkinöist, gluteeniviljat, kivelliset hedelmät ja vihannekset, punajuuri, laktoosi tällee suurin osa, mut on noit paljo lisääki :D
ja ainoo mite siis voi välttää oireita on välttää noit ruoka-aineita ni monipuolisemmaks ei tuu ruokavalio muuttuu..
Mut siis emmä siis kuole jos mä joskus syön vähä ruisleipää tai kikherneitä, usein ei tuu mitään oireita mut välillä sit on monta päivää nii karsee vatsakipu et oikeesti pelottaa henkeni edestä et onks mul syöpyny joku reikä mun paksusuolee :D et pääpiirteittäin pitäs välttää suurint osaa kaikist kasviksist ja kasviproteiineistki ainoo mikä mun mahalle sopii on tofu ja punaset linssit vähän ni ohan tää nyt ihan vitun perseestä ja vaikeeta :D
Kananmunii tulee itelki syötyy paljon ku se on kätevä välipala ja aamupala, sit kylkee usein smoothie.

Ruuaks vedän usein jotai riisinuudeli-tofuhässäkkää tai sit jotai tomaattist linssimössöö ja riisii ja sit jotai maissileipää, kuulostaa ehk paperil hyvältä mut melheen ainoot rehut mitä noihin voin tunkee on erilaiset kurpitsat,paprika ja porkkana ja pinaatti. Pakchoi käy myös mutpitää ain ajaa aasialaisee kauppaa
et saa sitä. Ja sellaset palkopavut ja peruna ja oli niit jotai muut viel. Ni ku aina vaa samaaaaa ni hajoo pää :D ja sit en syö mitää.
Last edited by heihoi on Mon 27 Jun 2016, 18:56, edited 1 time in total.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Mon 27 Jun 2016, 18:18

Aika härski tilanne kyl. Mietityttää et mistä se suoli on sit alunperin lähteny sairastamaan. Harvoin kukaan varmaa syntyy tollasten rajoitteiden kanssa. :shock:

Ooks kokeillu tattaria btw? :D
Life = The Trip

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Mon 27 Jun 2016, 18:53

psychiCNoob wrote:Aika härski tilanne kyl. Mietityttää et mistä se suoli on sit alunperin lähteny sairastamaan. Harvoin kukaan varmaa syntyy tollasten rajoitteiden kanssa. :shock:

Ooks kokeillu tattaria btw? :D
No siis tää IBS mikä mul on ni on ihan tosi yleinen nykyään ja on just tutkittu paljon et se johtuu just siit ku ruoka on nykyää nii hiton prosessoituu paskaa ja se sitte vaikuttaa niihi suoliston bakteereihi negatiivisesti.
Samoin muutki sata kertaa hooceemmatki suolistosairaudet kuten haavainen paksusuole tulehdus ja crohnin tauti on yleistyny iha räjähdysmäisesti alle 30 vuotiail just samaisesta syystä.

Ja hitto en oo VIELÄKÄÄN saanu kokeiltuu sitä, kaikki kehuu et siit sais hyvii leipii yms ja sit oon maistanu niit kokonaisii suurimoita ja ne oli tosi hyviä! :D

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Mon 27 Jun 2016, 23:08

Vähän olikin sellanen kutina et prosessoidut ruuan kaltaiset feikkisafkat aiheuttais jotain tollasta. Mut toisaalta positiivista tässä on se et mahdollisesti tulevaisuudessa pystyt laajentamaan ruokavaliotas, jos et raiskaa sitä suolta enempää ja annat sen parantua. Joku paasto vois tehä melkein ihmeitä, dno. Mut se vie aikaa. Lykkyy pyttyy.

Joo kyl. 8) Tattari kaikissa muodoissaan on ihan huippua. Niin monikäyttönen, ravitseva ja herkullinen "vilja". Yks lemppareist ehottomasti. Kvinoa kans.
Life = The Trip