Kasvissyönnistä

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Poppy
Lepakko

Re: Kasvissyönnistä

Post by Poppy » Mon 21 Dec 2009, 13:35

sxoxyvg wrote:
eNZYMe wrote:Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat eettisistä tai terveydellisistä syistä ryhtyä vegeksi. Hienoa, että kaikilla on vapaus valita. En kyl itse siirtyisi mistään hinnasta täysin kasvisruokaan. Syön pääosin terveellisesti, paljon tuoreita vihanneksia, sieniä, marjoja ja hedelmia, mutta rakastan lihaa. Eläinproteiini, varsinkin rasvainen liha ja kala hyvin maustettuna, on ihan parhaan makuista tavaraa. maku ja täyteläisyys on siinä rasvassa, esim. joku pekoni tai grillikylki pieksee kuivan vähärasvaisen lihapalan 5-0. Härän- ja lampaanfile on kyl sika hyvää kypyys asteella raaka - medium-. Eläinrasva kohtuudella ei ole muutenkaan nykytiedon mukaan välttämättä ollenkaan niin pahaa tavaraa, kuin 80- ja 90 lukujen vähärasvainen trendin aikoina toitotettiin. Insuliinipiikin aiheuttavat sokerit ja muut nopeat hiilarit on todennäköisesti paljon pahempaa myrkkyä elimistölle.
En tajua tuota "liha on hyvää" juttua, ei se sikanauta kovin hyvää sellaisenaan ole. Maustamalla saa taiottua gluteenista herkullisia "liharuokia". Ankkaa(tällä huijasin lihistiä syömään pupujenruokaa), poronkäristystä, makkaraa, pihvejä.. superseitan666
Niinkuin eNZYMe tuossa jo aiemmin sanoi, parhaimpia on ne rasvaiset lihat ja kalat. Normaalin ylikypsennetyn possunsuikaleen voi korvata vaikka puutarhaletkulla, mutta esim. lohta, grillikylkeä medium- lammasta, härkää, poroa jne. on kyllä mahdotonta korvata. Liha on hyvää.

lahke

Post by lahke » Wed 30 Dec 2009, 05:46

mä en oikeestaan oo kasvissyöjä, vaik en oo lihaa syönykkää nyt taas moneen kuukauteen.. hmm, en vaan jostain syystä HALUA syödä lihaa, mutta voisin kyllä syödä, eip siinä mitää.. viimeks söin nälissäni kebabbia jossai vieraas kaupungis mis ei ollu muita ruokaloita auki ja sielt kebabmestasta ei saanu mitää kasvista :o EI EDES ollu niin erityisen hyvää...... kasvisruoka se vaan maistuukin paremmalle

frapathea

Post by frapathea » Mon 08 Feb 2010, 15:59

Mä tuossa vuoden vaihteen paikkeilla päätin lopettaa tämän vajaa kolme vuotta kestäneen lihansyöntini ja kattoa sitten hitaasti josko jättäisin muutkin eläinjutut, mutta hitaasti. Ai hitaasti vai. Lähestulkoon vegaanilla linjalla nyt. En oo ehdoton mutta pyrin noudattamaan mahdollisimman osuvasti. Eikä kaduta pimpin vertaa. Päinvastoin.

Kyllä mä periaatteessa ehkä ehkä voisin kalaa syödä tässä hmm, mut emt, en tunne tarvetta sillekään. Dum dum dumdudum hmm. Vittu käyn pilkkii omat loheni saatana :D

Postatkaa reseptei!

Poppy
Lepakko

Post by Poppy » Mon 08 Feb 2010, 21:34

frapathea wrote:Mä tuossa vuoden vaihteen paikkeilla päätin lopettaa tämän vajaa kolme vuotta kestäneen lihansyöntini ja kattoa sitten hitaasti josko jättäisin muutkin eläinjutut, mutta hitaasti. Ai hitaasti vai. Lähestulkoon vegaanilla linjalla nyt. En oo ehdoton mutta pyrin noudattamaan mahdollisimman osuvasti. Eikä kaduta pimpin vertaa. Päinvastoin.

Kyllä mä periaatteessa ehkä ehkä voisin kalaa syödä tässä hmm, mut emt, en tunne tarvetta sillekään. Dum dum dumdudum hmm. Vittu käyn pilkkii omat loheni saatana :D

Postatkaa reseptei!
Itse olin n. 2 vuotta ihan täysin kasvis linjalla. Missään vaiheessa ei tuntunut siltä, että pitäisi "pakottaa" itsensä välttämään lihaa. Lopetin silloin lihan syönnin ihan sen takia ettei vain tehnyt enään mieli lihaa ja myöskin ihan kokeilumielessä. Olotilassani tai terveydessä yms. en huomannut mitään eroa edelliseen, mutta löysin kyllä raaka-aineita mitä en tiennyt edes olevan olemassakaan. Tekee hyvää jos tykkää kokkailla.

Kotikokista löytyy hyviä ihan perus kasvismättö reseptejä.

frapathea

Post by frapathea » Tue 09 Feb 2010, 00:46

Poppy wrote:
Kotikokista löytyy hyviä ihan perus kasvismättö reseptejä.
Tiiän? Mut postatkaa silti? Ite oon postannu tänne reseptejä ja saanu kiitosta, hei reseptikerho kasaan nyt aeaeaeaeaeaetsdhf

palekastro

Post by palekastro » Sun 07 Mar 2010, 05:51

aloin suosimaan kasviksia 5.lk kiitos Jimi Pääkallon mahtavan esikuvan xD nyttemmin veganisoituneena oon niin
Lentävän Spagettihirviön vasta-organisaatiossa... Eli kun FSM kohtaa LSD:nsä tulkoot Lucia-neitokaisen Pyhät falafel-pullat yössä hohtamaan!
Image

tässä Frapa sulle ja teille kaikille

Pastafarin resepti joka menee päähän:
1. Hommaa puna-kelta-vihreä sävyistä nauhapastaa (pyöreäkin käy)
2.Tarvitset myös normi-spaghettia sekä normi-makaroonia. jos haluat tummat pastarastat niin huomioi tämä kauppa-vaiheessa.
3.Niin ja jos haluat olla Kaunotar niin poista myös Falafel-pullat poskiksi
4. +pieni pränttäys asiaLListan loppuun jos koet Bisse-ksuaalista suuntautumista

Keitä ainekset Al Denteksi, sekoita herrasmiehekkäillä otteilla ja valuta.
1.Käytä nauhapastaan otteena normaalia virkkaustyyliä eli lehmänlenkkiä rinkulasta spiraalimuotona pipoksi asti, puikkoja et tarvitse. Jos hahmotus on tällä asteella vaikeaa, käytä apunasi kookospähkinää.
Laita ensin 2 kerrosta punaista, sitten keltaista ja lopuksi vihreää "nauhaa". Toista kunnes saat pipo-muodon.
2. SITTEN hyvin varovaisia otteita ja huolellisuutta apuna käyttäen pujota makarooneja per 1 spaghetti ylhäältä alas asti, HUOM tämä onnistuu helpoiten jos päässä on solmu :) Kiinnitä spaghetit pipoon ja syö pääsi!

frapathea

Post by frapathea » Sun 07 Mar 2010, 07:11

rakastuin suhun ehkä t. frapa

siqqe
Apteekki

Post by siqqe » Sun 21 Mar 2010, 22:54

Pienenä poikana jo söin mielummin hernemaissipaprika-sekoitusta kuin jotain lihamättöä, mutta kyllä lihaa suht usein syön kun muut tässä talossa siitä pitävät. Ja kyllähän se välillä onkin ihan jees, mutta luulen että kunhan tästä kohta saan aikaiseksi pois muuttaa, niin omassa kämpässä ei turhan usein liharuokia tule kyhättyä. Nykyään alkanut tuntua vähän pahalta syömään tuollaista ennen elänyttä ruokaa, mutta sitten pohdittiin että eläähän ne tomaatitkin että mitä sitä sitten uskaltaa tolla menolla syödä (ei siis mitenkään liian vakavasti ajateltu mutta happoreissun jälkeisenä päivänä ajatus lensi kuitenkin :heh: )
ʘʘ

Uke
LD50

Post by Uke » Sun 21 Mar 2010, 23:26

siqqe wrote:Pienenä poikana jo söin mielummin hernemaissipaprika-sekoitusta kuin jotain lihamättöä, mutta kyllä lihaa suht usein syön kun muut tässä talossa siitä pitävät. Ja kyllähän se välillä onkin ihan jees, mutta luulen että kunhan tästä kohta saan aikaiseksi pois muuttaa, niin omassa kämpässä ei turhan usein liharuokia tule kyhättyä. Nykyään alkanut tuntua vähän pahalta syömään tuollaista ennen elänyttä ruokaa, mutta sitten pohdittiin että eläähän ne tomaatitkin että mitä sitä sitten uskaltaa tolla menolla syödä (ei siis mitenkään liian vakavasti ajateltu mutta happoreissun jälkeisenä päivänä ajatus lensi kuitenkin :heh: )
Jeah.. Onhan niitä vegejä mitkä ei syö kun tyyliin pudonneita omppuja (en nyt muista vegetaristityyppiä enkä jaksa googlata), siinäpä vasta elämää kerrakseen, ku pitää ettiä oikeesti ruokaa, että elää.
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.

lonecell

Post by lonecell » Mon 22 Mar 2010, 17:34

Uke wrote:Onhan niitä vegejä mitkä ei syö kun tyyliin pudonneita omppuja (en nyt muista vegetaristityyppiä enkä jaksa googlata), siinäpä vasta elämää kerrakseen, ku pitää ettiä oikeesti ruokaa, että elää.
Fruitarismi taitaa olla suomenkielinen termi tuolle pelkkien hedelmien ja siemenien syönnille. Itse olen kanssa ollut jostain joulusta asti kasvisruokavaliolla lukuunottamatta satunnaisia kännilipsahduksia, ja ainakin maha voi nykyään paljon paremmin.

peemies
Lepakko

Post by peemies » Mon 22 Mar 2010, 18:02

lonecell wrote:
Uke wrote:Onhan niitä vegejä mitkä ei syö kun tyyliin pudonneita omppuja (en nyt muista vegetaristityyppiä enkä jaksa googlata), siinäpä vasta elämää kerrakseen, ku pitää ettiä oikeesti ruokaa, että elää.
Fruitarismi taitaa olla suomenkielinen termi tuolle pelkkien hedelmien ja siemenien syönnille. Itse olen kanssa ollut jostain joulusta asti kasvisruokavaliolla lukuunottamatta satunnaisia kännilipsahduksia, ja ainakin maha voi nykyään paljon paremmin.
Mikäs kännissä vetää lihan perään? Yhtälailla sitä kasvispitsaa/burgeria saa jos roskaruokaa mielii
It's 4:30 in the morning, it's always 4:30 in the morning. -Bukowski

lonecell

Post by lonecell » Mon 22 Mar 2010, 20:45

peemies wrote:Mikäs kännissä vetää lihan perään? Yhtälailla sitä kasvispitsaa/burgeria saa jos roskaruokaa mielii
No aika heikkoa on esim. juustotonta pizzaa saada joskus neljän aikaan aamulla, eikä muutenkaan silloin jaksa nysvätä joka välissä että onko esim. jossain majoneesissa kananmunaa. Kännissä pitää kuitenkin ruoan olla sen verran substantiaalista että ihan pelkkä salaatti ei riitä. Sitä paitsi joskus joku saattaa jopa tarjota jotain itse laittamaansa ruokaa, tuossa tosin joustan joskus ihan selvänäkin kun ei sitä valintaa ole silloin itse ostovaiheessa tehnyt, ja kohteliaisuus menee periaatteiden edelle toisinaan.

peemies
Lepakko

Post by peemies » Mon 22 Mar 2010, 21:53

lonecell wrote:
peemies wrote:Mikäs kännissä vetää lihan perään? Yhtälailla sitä kasvispitsaa/burgeria saa jos roskaruokaa mielii
No aika heikkoa on esim. juustotonta pizzaa saada joskus neljän aikaan aamulla, eikä muutenkaan silloin jaksa nysvätä joka välissä että onko esim. jossain majoneesissa kananmunaa. Kännissä pitää kuitenkin ruoan olla sen verran substantiaalista että ihan pelkkä salaatti ei riitä. Sitä paitsi joskus joku saattaa jopa tarjota jotain itse laittamaansa ruokaa, tuossa tosin joustan joskus ihan selvänäkin kun ei sitä valintaa ole silloin itse ostovaiheessa tehnyt, ja kohteliaisuus menee periaatteiden edelle toisinaan.
Ah, siis täysin vegaanista safkaa, aivan. Ymmärsin että pelkästään lihatonta. Jatkakaa.
It's 4:30 in the morning, it's always 4:30 in the morning. -Bukowski

Poliklinikka
OD

Post by Poliklinikka » Thu 14 Jul 2011, 22:44

Ite oon ollu ovo-lakto linjalla jostain talvesta asti. Aluksi eettisistä syistä. Nykyään myös ekologisista syistä. Naudanliha on epäekologisinta ruokaa mitä tältä pallolta löytyy. Välillä miettiny kokonaan vegaaniksi ryhtymistä. Rakkaus pitsaan kuitenkin estää menemästä sille tielle :D. Tällähetkellä testaan lisäaineetonta (e-kooditonta) dieettiä, huonoin menestyksin tosin, ku kerpele suolassakin on lisäainetta :x.

seesee
Lepakko

Post by seesee » Thu 21 Jul 2011, 20:21

Poliklinikka wrote:Välillä miettiny kokonaan vegaaniksi ryhtymistä. Rakkaus pitsaan kuitenkin estää menemästä sille tielle :D.
Kyllä aika monista paikoista ainakin paikanpäällä saa pitsan ilman juustoa. Jos ottaa mukaan tai tilaa kotiin niin siihen voi itse laittaa päälle soijajuustoa. Eihän se tietenkään yhtään samalta maistu kuin tavallinen juusto, mutta ainakin mulla toimii. Ainakin, kun en enää edes muista miltä eritejuusto maistuu. :P

e/
^^
Vaikka jo vanhoja viestejä onkin, niin auttaa jos entuudestaan tietä äpaikat ja tuotteet, silloin ei edes kännissä tarvi miettiä kauhhesti. Tietysti eri jos tietää ettei lähellä ole sopivaa paikkaa, tai ei ainakaan tiedä että olisi. :| No Hese aika monessa paikkaa. Ainakin täällä Treel.
Siis tottakai tyhmä saa olla..
Mut ei noin vitu aivokuollu
- puslu

Personaes
OD

Post by Personaes » Wed 30 Dec 2015, 12:44

Nyt uutenavuotena oon tekemässä isoimman lupauksen mun elämässä. Oon siirtymässä vegaaniin ruokavalioon. Eli kaikki eläin peräiset tuotteet pois.

Tätä oon pitkään jo harkinnut ja olinhan mä joskus teininä vuoden kasvisyöjänä. Eilen katsoin dokumentin "cowspiracy"joka vahvisti mun päätöstä.

Päällimmäinen syy on, että super eläinrakkaana ihmisenä en halu enää olla osana tätä eläinten kannalta saatanallista systeemiä. Toine syy on ilmastonmuutos.

tiesittekö että 51% kasvihuone päästöistä on maatalouden syytä? Esim. Kaikki liikenne autoilla, rekoilla, laivoilla ja lentokoneilla tuottaa vain 13% kaikista päästöistä.

Ainut tapa pelastaa meidän sivilisaatio ilmastonmuutokselta on se että kaikkien ihmisten pitäisi erittäin merkittävästi vähentää lihansyöntiä. Tyyliin kerran viikossa nykyisen joka päivä parisataa grammaa sijaan.

tätä en usko että tulee tapahtumaan ihan heti. Syy tähän on, no ihmiset. Ihminen ei koskaan opi vasta kuin sitten kun on jo paskat housuissa.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 30 Dec 2015, 14:41

Joo. Nautabisnes on kyl härskii touhuu. Sitä ite ees vaikee hahmottaa, et kuinka haitallista ja kieroutunutta se todellisuudessa on. Oikeestaan maidon tuotanto pahimpana osa-alueena. Tässä on hyvin tiivistetty. :D https://www.youtube.com/watch?v=UcN7SGGoCNI Sinällään perseestä, koska ostin just paketin goudajuustoa jääkaappiin pitkästä aikaa.. Mut kai mä sen kehtaan syödä pois.

Tää on oikeesti aika vaikee pala. Voin kohdalla varsinkin. Voi on jotain mitä mä diggailen tosi paljon. Ei muut maitotuotteet oikeestaan mut voi.. yyh.

Hei mut onnee Personaes elämänmuutokseen. 8)
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Wed 30 Dec 2015, 17:15

psychiCNoob wrote:Oikeestaan maidon tuotanto pahimpana osa-alueena.
Tää on kyl niin sääli, ja syy sille miks multa on pudonnu jälleen pois maitotuotteet aika pitkälti.

Oon itse hieman outo tapaus – mulle kelpaa riista, hyönteiset ja ekologisesti kestävä kala, mutta tehotuotettuja eläintuotteita ei huvita käyttää. Kärsimys on mulle isompi ongelma kuin kuolema.

Aika pitkälti tulee kyllä vegesti ja vegaanisti syötyä tuostakin huolimatta, se tulee jotenkin luonnostaan kun olin jossain vaiheessa raivovegaani sen verran monta vuotta pienestä elämästäni. Hieman kun ko. ruokavalioon perehtyy niin se on loppujen lopuksi niin pieni vaiva, etten pääsääntöisesti näe syytä olla syömättä vegaanisesti

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 30 Dec 2015, 18:31

Joo. Itse oon miettiny maitotuotteiden käytön lopettamista jo vähän aikaa ja muutenkin satunnaisia juusto-ostoksia lukuunottamatta on mennyt maitotuotteista pelkästään tanskalaista luomuvoita. Se vaan tuntuu välillä tosi "pieneltä pahalta" ostaa paketti sitä ihanaa keltaista rasvaa. :D

Mut joo. Miltein vegaanisesti mennään spontaanisti täälläkin. Kanojen munia menee vielä about kuuden munan kenno viikossa, koska koen että Suomen luomukanafarmit on aika eettisiä ja asiansa osaavia. (Toisaalta luomu-sertifikaatti ei takaa eläinten hyvinvointia vielä, mut mä luulen, et me osataa nähdä sen todellisen luomuperiaatteen ytimeen, ainakin kanojen kohdalla. Jenkkilän luomumeininkiin en menis luottamaan täysillä.)

Maistuuko frapalle muna? :foil:
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Wed 30 Dec 2015, 19:24

psychiCNoob wrote:Maistuuko frapalle muna? :foil:
Luomumunaa tulee välillä käytettyä, oon kyllä sitäkin joutunut pohtimaan. Mut kuten sanottu, jos pitää täbei siit minkä tilan munia ostaa niin mahdollisuudet saada eettisehkösti tuotettua tavaraa on ihan hyvät. Nii ja hunaja 4 lyfe. Mehiläiskannan ylläpito ja vaaliminen on maailman tärkeimpiä asioita ja märakastanmehiläisiä.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 30 Dec 2015, 20:19

Kyl. Jos ostaa niitä hitusen arvokkaampia luomumunia niin hyvät tsäännssit saada eettistä munaa rahansa korvikkeeksi. Mehiläiset on pop kans, vaikka en hunajaa niin fanitakkaan. Mehiläiskennojen ylläpito on, niinkuin sanoit, tosi tärkeetä ja ekologisesti kannattavaa. Pör pör.

Joku permakulttuuriviljely + mehiläiset. :love:

Oot varmaan personaes tietoinen asioista mitä sun on tärkeetä saada kehoon jos aiot vegaaniseksi ryhtyä? Lähinnä B12- ja D-vitamiineja tarkoitan tässä.

Omega3-rasvoihin on kans hyvä perehtyä. Sama likka kun tossa aikasemmassa videossa on tehny näköjään hyvin kiteteytetyn videon aiheesta myös. https://www.youtube.com/watch?v=gdGLYBhfMT0
Life = The Trip

ferox
OD

Post by ferox » Thu 31 Dec 2015, 13:27

Personaes wrote:Ainut tapa pelastaa meidän sivilisaatio ilmastonmuutokselta on se että kaikkien ihmisten pitäisi erittäin merkittävästi vähentää lihansyöntiä. Tyyliin kerran viikossa nykyisen joka päivä parisataa grammaa sijaan.
Voit varmaan itsekin todeta yksinkertaista matematiikkaa käyttäen, ettei se riitä mihinkään. Viime kädessä sekä sinä että kaikki muut maapallon tämänhetkiset ihmiset joutuisivat luopumaan varsin monesta ylellisyydestä päästäkseen niihin ilmastotavoitteisiin, jotka nyt on enemmän tai vähemmän virallistettu. Lisäksi tämäkään ei pidemmän päälle auta, mikäli väestön on tarkoitus jatkaa kasvuaan (jotain pitää kuitenkin syödä). Väittäisin pikemminkin, että ainut tapa, ja samalla ratkaisu moneen ongelmaan on saada maapallon liikakansoitus kuriin.

Kasvissyönti eettisistä syistä kuulostaa erityisen haastavalta. Miten aiot välttyä syömästä liivatetta?
 “ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ”  — frapa

Personaes
OD

Post by Personaes » Thu 31 Dec 2015, 13:44

ferox wrote:
Personaes wrote:Ainut tapa pelastaa meidän sivilisaatio ilmastonmuutokselta on se että kaikkien ihmisten pitäisi erittäin merkittävästi vähentää lihansyöntiä. Tyyliin kerran viikossa nykyisen joka päivä parisataa grammaa sijaan.
Voit varmaan itsekin todeta yksinkertaista matematiikkaa käyttäen, ettei se riitä mihinkään. Viime kädessä sekä sinä että kaikki muut maapallon tämänhetkiset ihmiset joutuisivat luopumaan varsin monesta ylellisyydestä päästäkseen niihin ilmastotavoitteisiin, jotka nyt on enemmän tai vähemmän virallistettu. Lisäksi tämäkään ei pidemmän päälle auta, mikäli väestön on tarkoitus jatkaa kasvuaan (jotain pitää kuitenkin syödä). Väittäisin pikemminkin, että ainut tapa, ja samalla ratkaisu moneen ongelmaan on saada maapallon liikakansoitus kuriin.

Kasvissyönti eettisistä syistä kuulostaa erityisen haastavalta. Miten aiot välttyä syömästä liivatetta?
Njoo, ihan totta, pitkällä aikavälillä ei edes riitä se että lihansyöntiä reilusti vähennettäisiin. Ylikansoittuminen on ongelma ydin. Joka päivä syntyy, mitä, 250 000 uutta ihmistä.

Mikäköhän on muuten syynä, että tohon ongelmaan ei puututa missään tai aiheesta juurikaan puhuta politiikassa? Onko se sitten niin iso tabu, eivät uskalla poliitikot nostaa esille,
Se on uskomatonta, että 100v sitten täällä oli about 1.5miljardia ihmistä nyt on melkein 7.5 miljardia.

Ja joo, tiedän että karkeissakin on jotain liivatetta, mutta en ehkä ole niin ehdoton ton vegaaniuden kanssa. En vain syö mitään eläinperäistä liharuokaa, enkä käytä maito tai muna tuotteita.

Aika jännä muuten nähdä miltä maailma näyttää sadan vuoden päästä. Uskoisin että on kaksi vaihtoehtoa. Toisessa ihmiset on kasvis-syöjiä, toisessa taas ihmis-syöjiä.
-Edgar Allan Poe

ferox
OD

Post by ferox » Thu 31 Dec 2015, 14:05

Personaes wrote:Njoo, ihan totta, pitkällä aikavälillä ei edes riitä se että lihansyöntiä reilusti vähennettäisiin. Ylikansoittuminen on ongelma ydin. Joka päivä syntyy, mitä, 250 000 uutta ihmistä.

Mikäköhän on muuten syynä, että tohon ongelmaan ei puututa missään tai aiheesta juurikaan puhuta politiikassa? Onko se sitten niin iso tabu, eivät uskalla poliitikot nostaa esille,
Se on uskomatonta, että 100v sitten täällä oli about 1.5miljardia ihmistä nyt on melkein 7.5 miljardia.
Länsimaissa lisääntyminen on kutakuinkin nollassa tai jopa miinuksen puolella ja väestönkasvua ylläpitää vain maahanmuutto. Kehitysmaissa lapsia hankitaan elättämään vanhempansa eikä päin vastoin. Tällöin enempi on parempi, jolloin kehitys on täysin kestämätöntä. Lääketieteen ja teknologian jättiharppaukset ovat saaneet aikaan sen, ettei luonto enää karsi pois jälkikasvua riittävään tahtiin.
Personaes wrote:Ja joo, tiedän että karkeissakin on jotain liivatetta, mutta en ehkä ole niin ehdoton ton vegaaniuden kanssa. En vain syö mitään eläinperäistä liharuokaa, enkä käytä maito tai muna tuotteita.
Koska perustelit valintaasi eettisillä syillä, herää kysymys, miksi tuotantoeläinten päätyminen liivatteeksi on mielestäsi eläinten kannalta vähemmän "saatanallinen systeemi" kuin esimerkiksi pihveiksi tai maitoautomaatiksi.
 “ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ”  — frapa

Personaes
OD

Post by Personaes » Thu 31 Dec 2015, 14:27

ferox wrote:
Personaes wrote:Njoo, ihan totta, pitkällä aikavälillä ei edes riitä se että lihansyöntiä reilusti vähennettäisiin. Ylikansoittuminen on ongelma ydin. Joka päivä syntyy, mitä, 250 000 uutta ihmistä.

Länsimaissa lisääntyminen on kutakuinkin nollassa tai jopa miinuksen puolella ja väestönkasvua ylläpitää vain maahanmuutto. Kehitysmaissa lapsia hankitaan elättämään vanhempansa eikä päin vastoin. Tällöin enempi on parempi, jolloin kehitys on täysin kestämätöntä. Lääketieteen ja teknologian jättiharppaukset ovat saaneet aikaan sen, ettei luonto enää karsi pois jälkikasvua riittävään tahtiin.
Personaes wrote:Ja joo, tiedän että karkeissakin on jotain liivatetta, mutta en ehkä ole niin ehdoton ton vegaaniuden kanssa. En vain syö mitään eläinperäistä liharuokaa, enkä käytä maito tai muna tuotteita.
Koska perustelit valintaasi eettisillä syillä, herää kysymys, miksi tuotantoeläinten päätyminen liivatteeksi on mielestäsi eläinten kannalta vähemmän "saatanallinen systeemi" kuin esimerkiksi pihveiksi tai maitoautomaatiksi.
Tohon jälkimmäiseen.

Se nyt olis aika mahdotonta välttää KAIKKI eläimiin liittyvät negatiiviset vaikutukset. Se että lopetan kaiken lihansyönnin ja maito/muna tuotteet, on mun mielestä ihan riittävä "statement" eläinten puolesta.
-Edgar Allan Poe

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Thu 31 Dec 2015, 15:42

Mun mielestä liivatteen välttäminen on aika easy cake. Missä kaikessa muussa sitä ees onkaan ku leivonnaisissa, makeisissa ja kapseleissa? (Ja hyytelöissä?)
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Thu 31 Dec 2015, 19:49

Joo kyllä se täysvegaaninen elämä on ihan mahdollista. Nykyään ei tarvii ees miettiä sikalakuvauksen eettisyyttä, kun ei tarvii filmiä kameraan. Osa lääkkeistä lienee ainoita ongelmakohtia.

Ei oo koskaan ollu vegaanius niin helppoa kuin nyt. Puhumattakaan siitä, että edes jonkin verran pyrkii välttämään tukemasta karmivaa tehotuotantobisnestä. Melkeinpä helpompaa kuin sen selittely, miksei tee niin. :)

Personaes
OD

Post by Personaes » Thu 31 Dec 2015, 21:28

Menee nyt vähän offariksi, mutta kun tää kasvisyönti ja sen aloittaminen liittyy kuitenkin tuohon maailman ruoka tilanteeseen ja globaaliin ilmastoon, niin kysyn täällä.

Miksi ei ole ylikansoittumisen ongelmaan kukaan tekemässä mitään? Sehän on selvä että tuo on nyt se uhka nro1 meidän planeetalla? Onko tää joku tabu vai miksi tästä ei keskustella?
-Edgar Allan Poe

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Mon 04 Jan 2016, 18:32

Mites lähti personaeksen vegaanielämä käyntiin? :P Maitoviekkareita, lihahimoja? Jauhelihapaketit tanssii unissa ja kananmunat laulaa viettelylauluja?

Mä oon aika vakuuttunu myös siitä et jätän maitotuotteet mun elämästä nyt. Thats it. (Luomukaupasta saattaa joskus tarttua mukaan purkki raakamaitoa tai juustoa vielä.) Ainoat epävegaanit ruuat mitä sit syön on kananmunat ja suomalainen järvikala.
Life = The Trip

Personaes
OD

Post by Personaes » Mon 04 Jan 2016, 21:24

psychiCNoob wrote:Mites lähti personaeksen vegaanielämä käyntiin? :P Maitoviekkareita, lihahimoja? Jauhelihapaketit tanssii unissa ja kananmunat laulaa viettelylauluja?

Mä oon aika vakuuttunu myös siitä et jätän maitotuotteet mun elämästä nyt. Thats it. (Luomukaupasta saattaa joskus tarttua mukaan purkki raakamaitoa tai juustoa vielä.) Ainoat epävegaanit ruuat mitä sit syön on kananmunat ja suomalainen järvikala.
Ihan hyvin lähtenyt, paitsi että hanutin vähän ja oon syönyt nyt vähän maitotuotteita. Eli kahviin hivenen maitoa laitan. Varmaan tässä pikkuhiljaa jää sekin pois.

Mitään himoja ei ole lihaan, kun sain siitä jo ihan tarpeekseni jo ennen tän elämäntapa muutoksen alkua, ällöttää vaan.

Joo, joku vapaana elänyt järvikala ei kait ole mikään paha juttu, vaikka ite pidän senkin poissa.
-Edgar Allan Poe