Kasvissyönnistä

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Isavela
Lepakko

Re: Kasvissyönnistä

Post by Isavela » Sun 03 Jul 2016, 11:11

Itse vasta aloittelen kasvissyöntiä ja opettelen uutta tietoa. Joten jos olen väärässä jossain, korjatkaa.
Niin, mites jos haluaa karpata, niin miten saa minimoitua kasvisruokavaliosta liian sokerin ja hiilihydraatit? Hedelmistä tulee ainakin sokeria ja peruna on hiilaripommi. Samoin tietty riisi, pasta, leipä.
Käytän proteiinilisää, täl hetkellä vetelen jämäpussia heraproteiinia, mut se menee vaihtoon heti, kun pussi on tyhjä. Oisko riisiproteiini tai hamppu hyvä? Herne tekee mulle vatsavaivoja.

Luomumunia käyn ostamassa paikalliselta tilalta, jossa kanat saa olla ihan vapaasti ulkona, niillä on varmaan puolen hehtaarin aitaus, kanoja on 10 + kukko. Saavat siis viljaa syödäkseen ja tuoreita kasveja tms mitä ne nyt syö. Mielelläni tuen tuommoista pienimuotoista toimintaa, koska tuttavien kanat ja hoitavat ne hyvin.
Sit käyn näin kesällä ongella kaloja, ahvenia ym. Ja kaverit tuo kuhaa jos ovat saaneet paljon saalista. Ihan hyvä diili, annan vastineeksi pienen summan rahaa. Ja maaseudulla kun asun, niin saan ostettua suoraan tilalta luomujuureksia ja -kasviksia, kaupasta ostan hedelmiä, torilta mansikat ym. Ihan kaikkea ei rahatilanne anna myöten ostaa luomuna. Sit jos ostan jotain nahkatuotteita, ostan ne kirppikseltä, toki suurimman osan ostan muutenkin kirppiksiltä, ihan huonekaluista ja astioista lähtien.

Vegaanista ruokavaliota halusin lähteä toteuttamaan, koska en voi sietää tehotuotantoa, en halua tukea sitä enkä syödä ruokaa, jonka tiedän kärsineen sen vuoksi, jotta minä ja muut sen syö. Luomulihaa (hirveä, poroa, hevosta) voin syödä, mutta se ei kuulu jokapäiväiseen käyttöön. Hapanmaitotuotteet pyrin ostamaan luomuna, enkä osta usein niitäkään. Leipää en syö ollenkaan, enkä pastaakaan. Mitäs vielä.. No, tosiaan tässä opettelen uutta elämäntapaa, ja kaikki vinkit tervetulleita.

Mun lemppariruokaa on esim porkkanapihvit. Niihin tulee hienoksi raastettua porkkanaa, perunaa, sipulia, valkosipulia, palsternakkaa ja kananmunaa, mausteiksi käy esim chili (kasvatan itse), suola, pippurit, rakuuna. Puristetaan liiat mehut taikinasta pois ennen munan lisäämistä, sekaan voi halutessaan laittaa korppujauhoja. Paistetaan miedolla lämmöllä hitaasti kypsiksi. Nam.
"I'm a living wreck i live in tooting bec, i'm cosmic ted spaced out of my head.."

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Sun 03 Jul 2016, 16:13

Hyvältä meiningiltä kuullostaa.

Hiilareita ei kyl kannata välttää. Me kuitenkin käytetään niitä polttoaineena. Kaikki kehossa toimii hiilareilla. Söi niitä tai ei, glukoosia konvertoidaan kehon toimesta proteiineista ja rasvoista mut se on tosi epätehokas prosessi, johon kuluu jo itessään paljon energiaa. Tehokkaampaa on antaa keholle niitä hiilareita suoraan ruuasta. Tietyst ketoosi silloin tällöin on salee edullinen tila, mut en sit tiiä kannattaako sitä tähdätä jatkuvaan ketoosi-tilaan kuitenkaan. Mikä on sun motiivi karppaamiselle?

Ku lähtee funtsii et miten isot sivilisaatiot on eläneet niin aina niillä on ollu dieetissä pääosana joku hiilihydraatti. Idässä ollaan puksutettu riisin voimin, Etelä- ja Väli-Amerikassa alkuperäiskansat hyödynsivät perunaa, kvinoaa, maissia. Hedelmiä tietenkään lukuunottamatta.

Itekkin kaikenlaisia ruokavalioita tullut koettua, mut tollanen entisajan high carb low fat-tyylinen meininki on kyl toiminu kaikista parhaiten. (Oon myös tosin huomannut et mä pystyn hyödyntämään tarpeen tulleen aika hyvin rasvaa polttoaineena. Johtuneeko sit siitä että ollaan täällä pohjosessa sopeuduttu siihen tai jtn. Ja talven tullen se rasvan antama eristys tuntuu ihan kätevältä muutenkin.)

Oppinu arvostamaan perunaa tänä vuonna erityisesti. Se on tälläsiin oloihin aika ideaali hiilarin lähde mun mielestä. Se kasvaa täällä ja säilyy hyvin talven yli. Onko Suomen kasvu sitten ollut osittain sen ansiota? En tiiä. Ei tää ois kyl ehkä sama paikka ilman perunaa, voisin veikata. Muita mun arvostuksen ansaitsevia kasveja "pohjolan polttoaineina" on tattari, kvinoa, lanttu, nauris, palsternakka ja porkkana. Maissikin oikeestaan, mut se on enemmän sellanen kesän ja alkusyksyn juttu. Hype hype.
Life = The Trip

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Wed 06 Jul 2016, 14:12

vitsiii mun on jo pitkää tehny ihan törkeenä mieli jotai överiöykytys vegaaniburgeria. oon outo sillee et syön myös lihaa ja eläintuotteita, ja juusto on yks suurin syy miks en halua alkaa vegaaniks :D mut silti mul tosi usei himottaa sikana kaikki vegaani juustot/jugurtit/majoneesit ymsa kaikki vegaaniset eläintuotteita jäljittelevät tuotteet. et vaik esim. eläinperäne juusto on must huomattavasti parempaa esim ni silti usein himottaa kaikki vegaaniset versiot.
Löysin viel intterneetistä hyvän tattarileipäohjeen ni voisin laittaa sen välii jutut. Vähän joudun kyl uhmaa ruokarajotteita ku vois viel väsää jotai hyvää vegaanimajoneesii ja vaikka paistettuu punasipuliii ja jotai porkkanasalaattii ja salaatinlehtii vaa ja jotai ja jotai en tiiä vinkkei saa antaa! :D

frapathea

Post by frapathea » Wed 06 Jul 2016, 14:31

heihoi wrote:juusto on yks suurin syy miks en halua alkaa vegaaniks
Maailman helpoin ruoka-aine luopua imo. Kelasin kans ite et juusto olis se syy miks ei pystyis irtautuu maitobisneksen hirveydestä, mut meniköhän siinä lopulta pari viikkoa kun se alkoi vaikuttaa vaan yksinkertaisesti ravinnoks kelpaamattomalta. Mitään vegaanijuustojakaan harvoin tulee syötyä, ei vaan tee yhtään mieli. Ravintohiivaa laitan pastan sekaan ja pizzan päälle kyllä. Mut esim. pizzassa tuntuu kaikki maut tulevan paljon paremmin esiin ilman turhia juustoja.

Itelläni kala lienee vaikein mistä luopua. Mun keho vaan tuntuu digaavan vitusti kalan rasvoja ja sillee. Kauhee painiminen ton kanssa, viime viikolla taas maistelin innoissani kaverin savusiikaa (tosin enhän mä siinä kulutusvalintaa tehnyt, joten shrug). Kaikenlaisii lihankorvikkeita kyllä löytyy soijarouheesta nyhtökauraan, mut feikkikalaa ei oikein saa mistään enkä usko et siit tulis sitä samaa rasvahappofiilistä kehoon ku oikeest kalasta.

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Wed 06 Jul 2016, 14:56

frapathea wrote:
heihoi wrote:juusto on yks suurin syy miks en halua alkaa vegaaniks
Maailman helpoin ruoka-aine luopua imo. Kelasin kans ite et juusto olis se syy miks ei pystyis irtautuu maitobisneksen hirveydestä, mut meniköhän siinä lopulta pari viikkoa kun se alkoi vaikuttaa vaan yksinkertaisesti ravinnoks kelpaamattomalta. Mitään vegaanijuustojakaan harvoin tulee syötyä, ei vaan tee yhtään mieli. Ravintohiivaa laitan pastan sekaan ja pizzan päälle kyllä. Mut esim. pizzassa tuntuu kaikki maut tulevan paljon paremmin esiin ilman turhia juustoja.
no kyllä mäkin yhdyn siihen että pastaa voi syyä ilman juustoo ja leivänpäälle nyt keksii miljoonaa muuta yhtä hyvää tai parempaa juttuu ku juusto vaik en leipää oikeestaa syökää mahan takia. Ja jos tekee kasvishampparia tai muuta kasvisruokaa ni niihi se ei mun mielestä oikeestaa ees sovi. Mut meinasin siis tässä enemmän tollasii spessujuustoi niinku jotku hullut sini-ja valkohomejuustot koska ne on musta about parasta mitä voi suuhunsa laittaa ja se on mun tapa hemmotella itteäni välillä ja vegaanituotteil iha mahotont korvaa jotai ylikypsää lötköö gorgonzolaa tai camembertia. Mut en usko et sil on nii paljoo merkitystä koska muutenki syön noit ihan tosi harvoin, ihan max. kerran kuussa tai harvemmin koska ne on nii kalliita ja sellasta spessua, eikä kuulu must jokapäiväsee ruokavalioo.
Herkkupäivät on herkkupäiviä ja ne aijon itelleni sallia, koska mun mielestä jos pääasiassa oikeesti katon mitä oikeen tuen ku rahani jonnekki laitan ni välillä sen poikkeuksen sitte ansaitsee :P

frapathea

Post by frapathea » Wed 06 Jul 2016, 15:13

Tjooh, tottahan sekin että vähäinen kulutus on edelleen vähäistä ja suurin ongelma ekologiselta kannalta eritoten on nimen omaan eläintuotteiden liikakulutus. Mulla lyö edelleen pää tyhjää siitä kuinka monet ihmiset syö joka_vitun_päivä lihaa ja eläintuotteita. Siis ettei osata ees valmistaa yhtäkään vegaanista ateriaa. On se musta aika älytöntä.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Wed 06 Jul 2016, 19:55

Juuston pois jättäminen oli semi haastava askel itelle. Ainakin alkuun. Sit se yks kaks vaan jäi pois. Nykyään ois salee tosi haastavaa saada sitä tavaraa alas.. :D Mulla itseasiassa lojuu jääkaappissa slaissi BioWelleä viime keväältä jolloin harvakseltaan sitä vielä söin. En tiiä mitä tekis sen kanssa.
Life = The Trip

Isavela
Lepakko

Post by Isavela » Tue 12 Jul 2016, 11:26

psychiCNoob wrote: Mikä on sun motiivi karppaamiselle?.

Energisyys on yksi ja se, kun mulla herkästi tulee suoranainen sokerikoukku, et syön joka pvä jotan makeaa, leivonnaiset ja suklaa on se mihin "addiktoidun". Kun olen karsinut "näkyvät" hiilarit vähemmälle, niin ei tee mieli makeaa tai leipää tms ollenkaan. Tosin nyt olen lisäillyt ihan huoletta myös hiilareita ruokavalioon, kun ei meinaa päivän kalorisaldo tulla täyteen, ja on toiminut ihan hyvin. Unenlaatu on parantunut ihan älyttömästi kasvissyönnin myötä!

Eilen tein ensimmäisen kerran pavuista ja linsseistä pihvejä, muuntelin vaan ton porkkanapihvireseptin; muussattuja kikherneitä ja kidneypapuja (tölkistä, pirkka), raastettua porkkanaa, pottua ja sipulia kaikkia suunnilleen saman verran. Sekaan (yrtti)suolaa, pippuria, currya, papikajauhetta ja rakuunaa, jonkin verran korppujauhoa (saa myös luomuna), kermankorviketta (itse käytin mantelimaitoa) ja muna, sekä kuumassa vedessä hetken aikaa liotettuja punaisia linssejä (saavat olla napakan rapeita) ja seesaminsiemeniä. Paistetaan öljyssä (kookos) hitaasti rapeapintaisiksi (~4min/puoli). Kuulostaa sekasotkulta, mut on hyvää! Itse söin kaali-kurkku-paprikasalaatin ja kuumalla pannulla öljyssä paistetun(itketetyn, ts suolalla nesteet herutettu ja paperilla pyyhitty) kesäkurpitsan kanssa.

Mites, käytättekö lisäravinteita? Mitä ja miksi?

Mulla aikamoinen arsenaali ollut käytössä jo aika pitkään, osa kuureittain ja osa päivittäistä.
*Magnesium-bisglysinaatti ja - tauraatti. Helpottaa unensaantia ja ehkäisee lihaskramppeja, hyvä sydämelle.
*omega -3kapselit, tehostaa rasva - aineenvaihduntaa ja piristää, tasaa verenpainetta.
*MSM, Osallistuu lähes kaikkiin kehon toimintoihin, lisää kollageenin tuotantoa, hiustenkasvua, auttaa nivelkipuihin ja fibromyalgiakipuihin.
*D-vitamiini, tehostaa kalsiumin imeytymistä ja pitää mielen virkeänä, tärkeä vastustuskyvylle, nostaa testosteronitasoa.
*Maca-jauhe, tasapainottaa hormonitoimintaa, paljon b-ryhmän vitamiineja sekä kivennäisaineita, antaa energiaa.
*Ashwagandha, helpottaa stressiä ja rentouttaa.
*Rautavalmiste, nestemäinen sis.B12, kasvissyöjälle tarpeellinen, immuunipuolustusta tukeva.
*Sinkki, ehkäisee flunssaa, hyvä iholle, tasaa hormonitoimintaa erityisesti miehillä.
*monivitamiini, varmistaa kaikkien vitamiinien vähimmäissaannin.

Lisäilen jos unohtui jotain. Ja kirjoitin vain lyhyesti mitä ekana tuli mieleen noista lisäravinteista/vitamiineista, onhan niillä paljon muitakin tehtäviä elimistössä.
"I'm a living wreck i live in tooting bec, i'm cosmic ted spaced out of my head.."

frapathea

Post by frapathea » Tue 12 Jul 2016, 11:33

Isavela wrote:
psychiCNoob wrote: Mikä on sun motiivi karppaamiselle?.

Energisyys on yksi ja se, kun mulla herkästi tulee suoranainen sokerikoukku, et syön joka pvä jotan makeaa, leivonnaiset ja suklaa on se mihin "addiktoidun". Kun olen karsinut "näkyvät" hiilarit vähemmälle, niin ei tee mieli makeaa tai leipää tms ollenkaan.
Siis kasvisruokavaliollahan tulee väistämättä syötyä paljon hitaasti imeytyviä hiilareita anyway palkokasveista, vihanneksista, juureksista ym. mut eihän ne oo yhtään sama asia ku vaalee vilja, puhdistettu sokeri jne. Varmaan kyl tiesitkin jo ettei kasvisruokavaliolla kovin helposti ketokarpata juuri tästä syystä.

Mä syön kasvisruokavalion takia b-complexia ja d-vitamiinii, ja pitäis kai syyä jodii ja kalsiumiiki, ja sit lisäks ruusunjuurta, maitohappovalmisteita ja ashwagandhaa ja joskus spirulinaa ja inkivääriuutetta.

MSM:llä ei muuten oo mitään todistettuja vaikutuksia, kallista uskomushöttöilmaa vaikuttais lähinnä olevan. Mut mikäs siin jos homeopatia nappaa.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Tue 12 Jul 2016, 13:19

Energisyys on yksi
Tuleehan siinä ketoosissa hetkeksi sellanen energiapiikki joo mut ei se mitään pidemmän tähtäimen energiaa ole sillai. Se on tyyliin sellanen last resort-juttu mikä kestää vaan hetken. Mistään muusta ei mun mielestä saa samanlaista energiaa ku hyvästä kasvisruuasta. (Tarkalleen ottaen hedelmäateriasta.) Sellasta tasasta energiaa moneksi tunniksi ilman mitään stimuloivia energiapiikkejä mitä saa juurikin valkosesta sokerista ja joistain viljoista.

Kannattaa muistaa et sokeri banaanissa ei oo sama asia ku sokeri sokeripussissa tai pullassa. Kasveissa sokerin pikanen imeytyminen estyy siinä olevan kuidun takia, eikä se saa aikaan samanlaista sokerinousua. Jopa tyyliin sellasetki sokeripommit ku taatelit on tasapainosempaa safkaa IME ku mitkään sokerileivonnaiset, koska niissä on se kuitu bufferoimassa. Ja kun kelaa et mistä se sokeri tulee niin sielläkin on nää bufferit toiminnassa, sokerijuurikas ja sokeriruoko on täynnä kuitua. Ekstraktointi tekee sokerista myrkyllistä.
Mites, käytättekö lisäravinteita? Mitä ja miksi?
Mä nään marjat, sienet ja villiyrtitkin vähän sellasina lisäravinteina. Et niitä aika paljon. Nokkosta on talven varalle kuivattuna aika aimo satsi ja marjojen varastointikin on alkanut. Ne auttaa hyvin pääsemään talven yli.

Sit muita mitä käytän: spirulina, maca, merileväjauhe, D-vitamiini, B12 kerta viikkoon/pariin, vehnänorasta tulee kans litkittyä kun siihen on varaa.

Sit kannabiksen ravintokäyttö on ollu vähän sellasessa täydentävässä asemassa mulla sillon kun se on mahdollista. Tulevaisuudessa ois tarkotus ottaa se melkein päivittäiseks raaka-aineeks keittiössä. Tänne pohjolaan kyl ihan mieletön lahja täydentämään ravinnesaantia. Ympäri vuoden kasvava huippuvihannes. 8)
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Tue 12 Jul 2016, 14:26

psychiCNoob wrote:Tuleehan siinä ketoosissa hetkeksi sellanen energiapiikki joo mut ei se mitään pidemmän tähtäimen energiaa ole sillai. Se on tyyliin sellanen last resort-juttu mikä kestää vaan hetken. Mistään muusta ei mun mielestä saa samanlaista energiaa ku hyvästä kasvisruuasta. (Tarkalleen ottaen hedelmäateriasta.)
Ehkä kans vähän yksilökohtaista. Meil on erilaiset aineenvaihdunnat, kehot, elintavat, suolistofloora jne. Mikä toimii sulle ei vältsii toimi jollekin muulle ja toisin päin. Mul on esim paljon tuttui jotka vannoo pariin isompaan ateriaan per päivä ilman välinaposteluu ku itellä taas menee siitä päivä ihan pilalle ja pienet ateriat jatkuvasti pitkin päivää on se mun juttu. Kehonsa kullakin.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Tue 12 Jul 2016, 15:55

Ehkä kans vähän yksilökohtaista.

Kehonsa kullakin.
Täysin totta kyllä.

Mut mitä tulee energianlähteisiin niin meiän kehot kuitenki pystyy käyttämään tehokkaimmin hiilareita suoraan energiaksi. Se on se meiän primäärienergia. Rasva ja proteiini on sekundääri-kamaa energianlähteenä. Ja täähän on fakta. Jos kropalla mahdollisuus hyödyntää hiilihydraatteja niin se tekee sen kyllä, ensimmäisenä. Yksilöllisyys tulee enemmän esille just ateriaväleissä, ajoissa ja määrissä. En tietyst poissulje sitä mahdollisuutta etteikö yksilöllisyys ulottuis energian muodostamisen alueellekkin, muttei ainakaan yhtä ratkaisevasti.

(Huvittavaa kyl toisaalta miten oon joskus railattanu täysillä rasvan perään, olin ihan varma siitä et Rasva on se main thing. Mut sit tapahtu jotain ja ajauduin tän kevään ja kesän aikana kokemaan kokemuksia jotka morffas mun perspektiiviä aika radikaalisti. Huh. Digaan vieläkin esim. hampunsiemenistä ja pähkinöistä, mut ihan eri määrissä ku ennen.)

Mut kyyl. Tehään sitä mikä tuntuu oikealta. Jos jollekkin se on tällä hetkellä ketoosi niin why not. Kokeilemallahan asiat selviää. Trial&Error.
Life = The Trip

Isavela
Lepakko

Post by Isavela » Tue 12 Jul 2016, 19:40

Msm:stä kieltämättä aika monenlaista tietoa, otin kokeiluun, kun mulla hiukset kasvaa ihan tajuttoman hitaasti vaikka vahvat ja paksut ovatkin.

Siis en halua ketoosiin, vaan pitää verensokerin mahdollisimman tasaisena ilman isoja verensokeripiikkejä, mitä nopeasti imeytyvistä hiilareista tulee. Mitä hitaammin imeytyvää ruokaa syön, sitä enemmän mulla on energiaa. Jos syön vaikka sokeria/jäätelöä/karkkia/pastaa, niin hetkeksi on kyl virtaa mut alle tunnissa tulee uudelleen himo syödä lisää jotain ja varsinkin hiilihydraattipitoista ruokaa. Ja nimenomaan kasviksista, marjoista ja juureksista saa niitä hyviä ja hitaita hiilareita, mistä vapautuu tasaisemmin energiaa.

Mullekin sopii paremmin syödä pieniä aterioita 2-4 tunnin välein, en napostele enkä syö muulloin, kuin ruoka-aikana. Mulla on siinä aika hyvä rutiini ja elimistö on oppinut ja tottunut saamaan aina samoihin aikoihin sapuskaa ja maha kyllä muistuttaa, jos ateriaväli venyy liikaa.

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Tue 12 Jul 2016, 20:31

Siis en halua ketoosiin, vaan pitää verensokerin mahdollisimman tasaisena ilman isoja verensokeripiikkejä, mitä nopeasti imeytyvistä hiilareista tulee. Mitä hitaammin imeytyvää ruokaa syön, sitä enemmän mulla on energiaa. Jos syön vaikka sokeria/jäätelöä/karkkia/pastaa, niin hetkeksi on kyl virtaa mut alle tunnissa tulee uudelleen himo syödä lisää jotain ja varsinkin hiilihydraattipitoista ruokaa.
No sithän ratkasu on aika yksinkertainen vai mitä oot mieltä? :P
Life = The Trip

frapathea

Post by frapathea » Tue 12 Jul 2016, 21:18

psychiCNoob wrote:Mut mitä tulee energianlähteisiin niin meiän kehot kuitenki pystyy käyttämään tehokkaimmin hiilareita suoraan energiaksi. Se on se meiän primäärienergia. Rasva ja proteiini on sekundääri-kamaa energianlähteenä. Ja täähän on fakta. Jos kropalla mahdollisuus hyödyntää hiilihydraatteja niin se tekee sen kyllä, ensimmäisenä. Yksilöllisyys tulee enemmän esille just ateriaväleissä, ajoissa ja määrissä.
Toki, mut aineenvaihdunta, elintavat jne vaikuttaa varmaan joiltain osin yksilön subjektiiviseen kokemukseen siitä, mikä tuntuu niinku parhaalta ja energisoivalta. On ihan sama kuinka paljon ja nopeesti sulla sitä hiilaria imeytyy kehossa jos sulle tulee siitä vatsavaivoja, väsyny/tukkoinen olo tmv. Sä et aiemmassa viestissä puhunu asiasta fysiologiselta kannalta, vaan siitä, mikä subjektiivisesti tuntuu parhaalta.

Isavela: msm:n ei tosiaan oo hiuksiinkaan todettu vaikuttavan. Kasvutahti on yksilöllinen ja yleensä pitkälti geneettinen, mut jotkut kokee biotiinin auttavan (tutkimus sen vaikutuksesta paksuuteen http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3509882/). Tosin se sit vaikuttaa muihinkin karvoihin ku hiuksiin, mul on ainakin niin tajuton kasvuvauhti kaikella karvoituksella hiuksista varpaisiin muutenki et biotiinia syödessä sais ajella sääret kolme kertaa päivässä jos haluis pitää ne sileinä :D

Isavela
Lepakko

Post by Isavela » Wed 13 Jul 2016, 07:11

psychiCNoob wrote:
Siis en halua ketoosiin, vaan pitää verensokerin mahdollisimman tasaisena ilman isoja verensokeripiikkejä, mitä nopeasti imeytyvistä hiilareista tulee. Mitä hitaammin imeytyvää ruokaa syön, sitä enemmän mulla on energiaa. Jos syön vaikka sokeria/jäätelöä/karkkia/pastaa, niin hetkeksi on kyl virtaa mut alle tunnissa tulee uudelleen himo syödä lisää jotain ja varsinkin hiilihydraattipitoista ruokaa.
No sithän ratkasu on aika yksinkertainen vai mitä oot mieltä? :P
Siltähän tuo kyllä näyttää :) Vielä täytyis keksiä, mitkä kasvikunnan tuotteet sisältää oikeasti paljon (yli 15g per 100g vähintään) proteiinia, jotta se vieläkin enemmän hidastaa verensokerin nopeaa nousua.
Kun on ennen lastannut lautaselle 200g filettä ja varhaiskaalista, paprikasta ja kurkusta tehtyä salaattia sekä parsakaalia, on tuon fileen korvaaminen vielä itellä hakusessa ja opeteltava asia.

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Thu 09 Feb 2017, 17:19

Nyt on menny kyl nii lihan mussuttamiseks tää touhu et melkee hävettää.. joka päivä melkee tulee vedettyy kaikkii chicken wingsei ja muit kanaruokii ja possuu yms :D ku ne on nii hemmetin halpoi ku lähi äs marketista saa klo 21 jälkee kaikki -30% tuotteet -60% alennuksella ni ne ei maksa melkee mitää sillo ni ei voi vastustaaaa :D mut sitte taas mietin sitä et onks se sillon ees epäeettistä jos kauppa on menos ihan kohta kiinni ja siel on sika paljo niit alennustuptteita, ni jos ne kuitenki lentäis roskii 10 minuutin kuluttua??

frapathea

Post by frapathea » Thu 09 Feb 2017, 21:16

^ On se kyl edellee epäeettistä ku sit kauppa tilaa niit sen verran ku niit menee. Jos niit menis enemmän roskiin ne hankkis niit vähemmän. Dyykkaaminen olis se eettinen valinta tossa kohtaa.

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Thu 09 Feb 2017, 22:25

frapathea wrote:^ On se kyl edellee epäeettistä ku sit kauppa tilaa niit sen verran ku niit menee. Jos niit menis enemmän roskiin ne hankkis niit vähemmän. Dyykkaaminen olis se eettinen valinta tossa kohtaa.
Ääh nii titenki tota en tullu ajatelleeks

Yamaxanadu
Tuppisuu

Post by Yamaxanadu » Mon 27 Mar 2017, 23:28

Itse aloitin kasvissyönnin noin kolme viikkoa sitten ja syy on eettinen ja hengellinen.
Työni puolesta 'täydellinen' kasvissyönti ei ole kuitenkaan mahdollista, vaan maistelen pieniä määriä lihaa. Syön siis pääsääntöisesti kasvisruokaa.

Eettinen ja hengellinen puoli kuitenkin kärsii, kun valmistan asiakkaille liharuokaa, mutta harjoittelen sivussa kasvisruokien valmistusta ja olen päättänyt tekeväni jotain ylenpaattisen lihankulutuksen tasapainottamiseksi.

Huonolta karmalta ei voi välttyä (koska elämä on kärsimystä ja emme tiedosta jokaista syy-seurausta), mutta hyvillä teoilla voi vaikuttaa siihen miten paljon hyvää karmaa kertyy. Vaaroja ei voi aina poistaa, mutta riskien minimoimisella voi vaikuttaa vaaran todennäköisyyteen.

Haluan tuoda myös muutosta nykyaikaiseen ruokailuhetkeen, missä ihmiset ahmivat ruokaa kun diisseliä koneeseen. Mielestäni on väärin että kunnioitus ruokaa ja sen alkuperää kohtaan on haihtunut. Ihmisten olisi hyvä palata vanhoihin tapoihin ja syödä enemmän yhdessä.
Without music, life would be a mistake.
-Friedrich Nietzsche

Isavela
Lepakko

Post by Isavela » Fri 21 Apr 2017, 09:08

Ähh, itselläkin lipsuu tuo lihan ja eläinperäisten tuotteiden välttäminen :oops: Tullu syötyä kuukauden aikana salamia, sikanautajauhelihaa, broilerinkoipia ja mitä vielä.. Olossa en muuta ole huomannut, kuin stressitasojen nousun ja väsymyksen. Tällä viikolla olen tiukasti pysytellyt erossa lihatuotteista. Tänään voisi tehdä jotain sienistä, härkäpapurouheesta, porkkanasta ja purjosta, varmaan pihvejä ja jotain kukkakaalimuusia siihen lisäksi.

Tein yks päivä kasvisversion(ei vegaaninen) pasta carbonarasta ja se oli tosi hyvää; vähän suikaloitua keräkaalia, sipulia, valkosipulia, herneitä, savujuustoruokakermaa, munankeltuainen, tagliatellea ja tuoretta basilikaa.
Kuullota kaalisuikaleet ja sipulit öljyssä pehmeiksi miedolla lämmöllä, mausta suolalla ja pippurilla. Lisää kermaa ja anna hautua hiljalleen kannen alla sen aikaa, kun tagliatelle kiehuu melkein kypsäksi. Valuta pasta ja lisää se kastikkeen joukkoon, nosta pois levyltä ja sekoita. Lisää munankeltuainen, herneet ja reilusti silputtua basilikaa, sekoita ja anna hetki vetäytyä kannen alla. Tarkista maku ja lisää mausteita tarpeen mukaan. Tarjoile salaatin kera. Nam!

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Tue 20 Jun 2017, 02:00

Äh vitsi hankala homma ku nyt mun on varmaa vähä pakko alkaa lisää taas lihaa enemmän ruokavalioon ku ei tää kasvissyönti vaa tunnu sopivan mulle. Ja siis en ikinä oo ollukaan siis vegaani mut kotiin en juuri koskaan osta lihaa tai maitotuotteita.

Mut en vaan oikeesti saa koostettuu tasapainosta ruokavalioo pelkäl kasvisruualla koska vatsan takia en voi syödä ku linssei ja tofuu kasviproteiineist ja papui pienissä määrin ja sit ku jokainen ateria pitää miettii niin huolella ja rahaaki on rajallisesti ni sit on vaa ne samat kasvikset mitä vetää ja sit alkaa vaa vituttaa se koko safkan teko ja syöminen ku ei keksi mitää ja sit alkaa vaa himoitsee kaikkee epterveellist .

Ja joo kyllä tiedän että halvallakin saa syötyä hyvin ja sen homman handlaanki ettei rahaa mee paljoo ja netti on pulloillaan ohjeita kyl tiiän ja oon oikeesti aika hiton hyvä kokkaa kasvisruokaa kaikki kaverit ketkä on vuosia ollu vegaaneita kehuu mun safkoja maasta taivaisiin et ei oo siitä kyse etten osais tehä ruokaa mut kasvisruuat kuitenki maistuu kasvisruuilta ja sit välil vaa vituttaa koko ajatus siit papucurrysta ja vegeburgerista ja ne jää homehtuu kaappii ja mä meen johonki mäkkii ku alkaa himoitsee kaikkee roskaa ku vituttaa ne omat safkat :D
Ni sit jos söisin vaikka jokatoinen ruoka lihaa ni ne vegeruuatki maistuis paremmilta ku sais jotai vaihteluu niihin ja sit just tulis enemmän syötyy kaikkii terveellisii juttui ku ne alkas maistuu paremmalta eikä vaa puulta ku niit vetää koko ajan. Ja sit ei tulis himo mihinkää paskaan ku nauttis niist kaikis perussafkoistaki.

Mut sit en tiiä miten mun omatunto antaa periks alkaa syömää kunnol lihaa ku tunnen itteni vaa iha sika huonoks ihmiseks jos oman nirsoilun takia alan tuhoo maapalloo ja kiduttaa söpöi lehmii ja possuja entist enemmä.. aaargh en tiiä mitä pitäs tehä

frapathea

Post by frapathea » Wed 21 Jun 2017, 14:40

Mä aina mietin ku luen ihmisten syitä olla olematta vegaaneja et

Noiko on susta tarpeeks hyviä syitä a) tuhota meidän yhteistä planeettaa ja b) aiheuttaa mittavaa kärsimystä älykkäille, syvästi tunteville eläimille

Syökää itämeren silliä ja citykanipaistia jos haluutte välttämättä eläinperäistä safkaa mättää, ne on suhteellisen kestäviä ja eettisiä valintoja ainaki siihe sikanautaan ja munamaitoon verrattuna. Kaikki tehotuotettu eläinperäinen ruoka on vaan hirveetä syöpäpaskaa. Ja joo oon raivovegaani mutku TE TUHOOTTE MUN ASUINPLANEETTAA JA SALLITTE SILMITTÖMÄN VÄKIVALLAN (joka muuten näkyy myös mm. teurasalan duunareiden perheväkivaltatilastoissa) ihan helvetin hatarien tekosyiden varjolla ja jos sen ääneen toteeminen tekee musta "ärsyttävän raivovegaanin" ni so be it :D

LAKATKAA SATUTTAMASTA TOISIA JA KEKSIMÄSTÄ SILLE TEKOSYITÄ

Mä haastan jokaisen teistä kattomaan JOKA KERTA kun syötte jotain eläinperäistä tehotuotettua ruokaa YHDEN videopätkän teurastamolta ruokailua aloitellessanne. I double dare you mother fucker. Lautasliinana käytätte tilastoja ilmastonmuutoksesta ja mietitte et jos me oikeesti jo suunnitellaan kivisen, pölyisen, elottoman ja sellaisenaan täysin elinkelvottoman naapuriplaneettamme asuttamista niin KUINKA VITUN KUSESSA ME JO OLLAAN TÄN VIELÄ TOVI SITTEN PUHTAAN JA ELINKELPOISEN PLANEETAN KANSSA

frapathea

Post by frapathea » Wed 21 Jun 2017, 16:33

Puuh puuh tuplapostaus mut meni vitun tunteisiin niin tässä vielä tällainen päiväunien jälkeinen informatiivisempi pikakommentti prodeasiaan

Meinaan sitä proteiinia ei oikeesti tarvii niin hirveesti ellei kasvata lihasta, kunhan yhdistelee monipuolisesti erilaisia kasviksia niin proteiinia kyllä kerääntyy päivän mittaan ihan riittävästi, esim. parsakaalissa, pinaatissa, lehtikaalissa, iduissa, sienissä, ruusukaalissa ja maississa on ihan hyvin kaikkia ravintoaineita.

Jos taas kasvattaa lihasta niin I present you with ruskeasta idätetystä riisistä tehty riisiproteiinijauhe, esim. puhdistamolta, ässää kamaa, hyvin siedettyä myös herkkävatsaisten keskuudessa. Ite treenaan 3-5 krt/vko raskasta liikuntaa (potkunyrkkeily ja salilla vapaapainoilla) ja treenipäivinä vedän riisiprodejauhetta, muuten saan proteiinini pääasiallisesti ihan tavallisesta ruoasta ja ehkä maapähkinöitä tulee mätettyä välillä. Ja hyvin riittää jaksaminen & tulee tuloksia.

Prodensaantia liioitellaan ihan helvetisti ja tärkeintä on päästä irti siitä sekaanin ajatusmallista että ruoat jakautuis peruna/liha/voi x hiilari/prode/rasva -akseleille ja pyrkiä saamaan monipuolisesti ravintoaineita kaikesta safkasta.

#noexcuses #motherfuckers

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Wed 21 Jun 2017, 22:22

Joo itekkin pitkään uskoin only to lihaprotskuun, mutta kattomalla juurikin aminohapporakennetta niin voi nähdä, että kasvisproteiini ei ole niin selvän huono. Juurikin pähkinät ovat hyvää ruokaa siinä kokonaisuudessa. Kasvisprode tuotteista itse suosittelen asiakkaille monesti hamppuprodee tällä hetkellä. (Muutenkin hamppu on oiva ruoka) Toki riisi ja herne proteiini on monesti maulta vähän joillekkin parempaa.

Enemmän täysi vegaanin rasvojen saanniltaa olisin huolissani, mutta taas se hamppu on aika kova, pellavansiemenöljy ja avokadot.

Kovia rasvoja saa myös kookoksesta. Kookoksesta saa hyvää maidonkorviketta ruuassa. Vaikkei se nyt välttämättä ekologista vielä ole. Soija ehkä voittaa hieman kookosmaitoa juomana jossain määrin.

Nykyään olen paljon sitä mieltä, että monesti ruuastaan tietoiset kasvissyöjät syövät terveellisemmin kuin lihansyöjät.

Kasvissyöjille monesti ohjaan juurikin b-vitamiineja (varsinkin jos jättää viljatkin syömättä), sinkit, omegat ja raudan saanti äkkiä monella hittii ja samalla röökiä ja kahvia ym vetelevällä hipillä on mahdollisesti vähissä. Nämä loppupeleissä on ihan ne fukin samat lisäravinteet joita ihan peruslihansyöjille myös markkinoin.

Yleensä lihansyöjät varsinkin tällä foorumilla syö sitä paskinta mahdollisinta halpaa lihaa ja ei ole rahaa siihen tärkeimpään lihaan eli KALAAN.

Oikeastaan rahallisesti kasvissyönti on yhtä kallista kuin huonolaatuisen lihansyönti. Jos haluaa lihaa syödä terveellisten syiden takia kantsii siihen sit sijoittaa vähän enemmän.

Kannattaa alkaa se ruokamuutos pienestä. Ottaa yhden lihan kerralla pois. Ja jos tykkää lihasta niin sen rahan minkä säästää kasvisruualla niin voi tukea vaikka riistan syöntiä ja juuri sitä kalaa. Ei ole sitä tehotuotettua lihaa ainakaan.

Itelläkin ollut enemmän lihaa viimeaikoina. Vähän liikaa taas päivittäistä pikaruokaa. Kun päivältä loppuu aika valmistaa ruokaa. Turhan paljon menee sitä lihamuodossa, kun työpaikkojen vieressä ei ole hyvää kasvismättöö tarjoavia rafloja kotona taas tekee aina nopeesti vain jotain pakastepizzoja sit juokseen tai nukkuun. Onneksi näitä saa ilman lihaa. :mrgreen:

Mut itse tyytyväinen itseeni suhde lihaan muuttuu kokoajan ja tärkeimpänä itselle pidän sitä, että nauta pysyy omasta keittiöstä poissa (olei syön mä juustoo vielä). Sekin on jo alku.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

psychiCNoob
Moderator

Post by psychiCNoob » Fri 23 Jun 2017, 19:32

Fakta on raakaa.

https://www.youtube.com/watch?v=W3SIfll07Hw Tää aikalailla kertoo kaiken. Kasvipohjainen ruokavalio vaan toimii. Tietyst kantsii kyseenalaistaa toi kaikki ja varmistaa ite. (Tai sit on kattomatta ollenkaan ja pitää laput silmillään lopun elämänsä.)

Mut silti. Kaikelle löytyy aina marginaalinsa musta tuntuu. Mitä vaikutusta sillä olis jos kerran vuodessa söis jonku kanan tai uunijuuston? Niin, ei mitään. :D

Mullaki yks frendi, joka täydentää ruokavaliotaan eläintuotteilla, koska jotku vegaaniruuat aiheuttaa sille ongelmia ruuansulatuksessa. Vaikee lähtä sanoo et löytyskö siihe jotain muuta ratkasua kun kuolleen eläimen lihasmassan syöminen, dno. Sil on protskuruokien lisäks ongelmia joidenki juuresten kanssa kuten lantun ja porkkanan. Ihmettelen aina suuresti sitä että voi syödä lihaa, mut sit kuitenki jotain juureksia ei. (Nii tärkkelykset, tiiän.) Wtf.

Ihmetyksen aiheena myös se et miten ylipäätään ihmiskeho pystyy prosessoimaan lihaa. Kun kaiken logiikan mukaan meillä kuitenki on kasvisyöjän ruuansulatus. Kertoo jotain ihmiskehon kyvystä sopeutua. Koitettaisko syöttää jollekki gorillalle lihapullia? :D Mitähä sille kävis.

Voiko tätä postia edes ottaa tosissaan.
Life = The Trip

zerk
Moderator

Post by zerk » Fri 23 Jun 2017, 19:55

psychiCNoob wrote: Ihmetyksen aiheena myös se et miten ylipäätään ihmiskeho pystyy prosessoimaan lihaa. Kun kaiken logiikan mukaan meillä kuitenki on kasvisyöjän ruuansulatus. Kertoo jotain ihmiskehon kyvystä sopeutua. Koitettaisko syöttää jollekki gorillalle lihapullia? :D Mitähä sille kävis.
Avaatkos tätä vähän? Lähteineen, kiitos. Ottaisin tuon dokkarin myös aika kriittisesti. Esimerkiksi heti herra Gregerin väitteet vaikutti hieman kummallisilta, niin parissa sekunnissa löytyi seuraavaa wikipediasta; "Retired physician Harriet A. Hall, who is known for applying critical thinking to health claims, has written that, while it is well accepted that it is more healthy to eat a plant-based diet than a western pattern diet, Greger often overstates the known benefits of such a diet as well as the harm caused by eating animal products (for example, in a talk he claimed that a single meal rich in animal products can "cripple" one's arteries), and he sometimes does not discuss evidence that contradicts his strong claims."

Mä syön ihan tyytyväisenä pirun terveellistä riistaa enkä tunne mitään syyllisyyttä siitä, että otan sen söpön kauriin hengiltä. Jotkut siitä valittaa, mutta se loppuu sitten siihen kun se kauris tuleekin auton tuulilasista läpi satasen vauhdissa.

Onko muuten ulkomailta tuotujen hedelmien, juuresten tai vihannesten syöminen ok?
^^@_

frapathea

Post by frapathea » Sat 24 Jun 2017, 10:10

Ihmiset on melko sopeutuvia, suurin osa meistä pystyy hyödyntämään erilaisia ruoka-aineita suhteellisen hyvin pl. joku vitun selluloosa. Sillä ei ole kuitenkaan mitään väliä, mistä tykkää tai mihin masu reagoi parhaiten (luultavasti hakemalla ja totuttelemalla saa vatsan tasapainoon ajan kanssa anyway). Pointti on siinä, että SULLA EI OO OIKEUTTA PASKOA MEIDÄN YHTEISTÄ PLANEETTAA. EIKÄ SULLA OO OIKEUTTA OSALLISTUA KORKEASTI TUNTEVIEN ELÄVIEN OLENTOJEN KIDUTUKSEEN. EIKÄ SULLA OO OIKEUTTA ANTAA VIHREETÄ VALOO SILLE, ETTÄ TEURASTAMOILLA TYÖSKENTELEVÄT VETÄÄ PERHETTÄÄN PATAAN KESKIMÄÄRÄISTÄ USEAMMIN.

Vittu fight me. Selitä alle miks se, et sä "tykkäät" (eli sut on opetettu tykkäämään) jauhelihasta ja juustosta olis millään tavoin tärkeempää kuin se, että meidän planeetta pysyis hengissä ja me saatais minimoituu turha kärsimys täällä. Selitä alle miks se et sä et "jaksa" pyrkii vegaaniseen elämäntapaan olis jotenkin oikeutus sille, et sä vedät lukemattomia muita olentoja turpaan vaikka sulle on tyrkyllä yltäkylläisesti kivuttomampia vaihtoehtoja. Selitä mulle, miks mä en sit saman tien vois tulla vetää sua pataan aina ku kiikutat sieltä marketista jonkun vitun sikanautapaketin ja oltermannia.

Hiffaan et joissain harvinaisissa tapauksissa ihminen ei kykene ryhtymään vegaaniks siks et esim. asuu oikeesti jossain paikassa missä ei oo tarjontaa (ykskään suomen kaupungeista ei oo tällainen, pahin lande ehkä), on vaikeesti vammainen tai ruoka-aineallergiat niin laaja-alaisia ja pahoja et ei olis mahdollista pysyä hengissä vegaanisella ruokavaliolla. Mut kysy itteltäs onko se sulle oikeesti mahdotonta vai onks kyse jostain "pavut pierettää" -tason inkonvienssista.

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Sat 24 Jun 2017, 23:31

frapathea wrote: Vittu fight me. Selitä alle miks se, et sä "tykkäät" (eli sut on opetettu tykkäämään) jauhelihasta ja juustosta olis millään tavoin tärkeempää kuin se, että meidän planeetta pysyis hengissä ja me saatais minimoituu turha kärsimys täällä. Selitä alle miks se et sä et "jaksa" pyrkii vegaaniseen elämäntapaan olis jotenkin oikeutus sille, et sä vedät lukemattomia muita olentoja turpaan vaikka sulle on tyrkyllä yltäkylläisesti kivuttomampia vaihtoehtoja. Selitä mulle, miks mä en sit saman tien vois tulla vetää sua pataan aina ku kiikutat sieltä marketista jonkun vitun sikanautapaketin ja oltermannia.
.
Ööö. Koska ei kiinnosta... Elän omassa hedonistisessa kuplassa jossa syön lihaa, paskat muista. Planeetta tuhoutuu, mutta toivottovasti se kestää sen ajan, kun mä elän. Saathan sä kokeilla tulla vetään mua pataan. Näinhän tavallaan sitä äkkiä ajattelee jollain tasolla vähän kaikki. (Tämä oli se paska selitys, mutta yllättävän oikee) Olis muuten kova jos kasvissyöjät alkais tekeen tollasia iskuja, että menis ja hyökkäis joidenkin siviilien kimppuun vain, koska lihansyönti on varmaan ihmiskunnalle pahempi riski kuin tyyliin "islam terroristit". Okeiokei maailmassa on muitakin riskejä maapallolle, kuin lihansyönti, mutta kyl te tiedätte ja tajuutte.

On joskus hauskaa, kuinka joillekkin ihmisille tulee yllätyksenä kuulla, kuinka paljon meidän yhteistä elämää pilaa se, että lihansyönti tekee paljon hallaa planeetalle. Kasvissyönti varmaan lisäis ihmisten työpaikkoja ja parantais monelle elämäntasoa tätäkin kautta. Esimerkiksi suurimalle osalle ihmisistä maailmassa tämä on aika iso uutinen. Tähän vielä lisätään se, että moni maa tienaa aika hitosti rahaa omalla "lihan viljelyllä". Riistokapitalismi kusee meidän kaikkien päälle taas! :D

Suurin osa oikeastaan ihmisistä ei maailmassa tätä tiedä, ja länsimaissakin vielä kasvissyönnistä keskustelu jää sen jälkeen sille tasolle, että "no mut eihän se ole terveellistä". Mitä väliä, kun maapallo pilantuu ja ensinmäiset ilmastopakolaiset on jo olemassa? Ihmisten terveellisestä ruokavaliosta puhuminen tuon asian tajuamisen jälkeen on kovin omituista. Valitettavasti vielä monelle ihmiselle kyyninen ajattelu alkaa olemaan jo niin pitkällä (kuin joskus itellä), että "fukit tää planeetta on jo pilattu"... Paljon vielä voitais tehdä jos "me kaikki" tehtäis edes pienet muutokset. Oikeasti maapallon kannalta olis jo iso veto, jos me lopetettais edes naudanlihan syönti. Se itsessään jo tekis ison palveluksen, myös jos ne laidunmaat käytettäis fiksumpien ruoka-aineiden kehittämiseen niin voitais helpottaa aika paljon tulevaisuuden ilmastoamme ja isoja nälänhätiä joita meidän ilmastonmuutos teettää myös. Puhumattakaan ekokatastrofista ja muiden eläimien tilanteesta joita lihansyönti tällä tasolla maapallolla tukee.

Toisaalta on taas helppo ymmärtää myös ihmisiä, että kun heidän elämänsä pyörii kumminkin isojen henkilökohtaisten ongelmien ympärillä: Työpaikat, on pari skidii, on pari autoo, on aika vitusti lainaa, on koira ja on kissa (joille myös tehdään paljon liharuokaa joka saastuttaa kokopaskan) paskat parisuhteet ja muutenkin tyyliin koko heidän omat yksilölliset tavoitteet elämässä. Tämän jälkeen jokaisen henkilökohtainen muutos lihansyöjästä kasvissyöjäksi on yllättävän raskasta.

Sit jos ajattelee tämän foorumin ihmisiä (joilla ei ole tyyliin yhtään noita asioita joita suurimmalla osalla perussuomalaisella on jotka äänestää tämänkin maan päättäjät) Niin on adhd, masennus, päihdeongelmaa, muutenkin aika impulsiivisia ihmisiä, työttömyys ja syrjäytyminen ja vitusti velkaa ulosotossa eikä tahdo millään tasolla päästä omassa yksilöllisessä elämässä eteenpäin, että kuinka hankalaa on alkaa kasvissyöjäksi niin kyllä sitä on pakko ymmärtää myös, että kasvissyönnin alkaminen isolla skaalalla maailmassa tulee olemaan älyttömän hidasprojekti. Eihän se kellään ikinä tapahdu hetkessä muutenkaan.

Loppupeleissä se todellinen ongelma mun mielestä piileekin siinä, että aika moni suomalainen ihminen joka edes vähän uutisia ja yleistä keskustelua seuraa niin tajuaa, että "hei pitäis tehdä mun itseni jotain mun lihansyönnille". Pitkään meni, että saatiin suomessa perusomakotiasukkailla edes jonkinlainen kierrättäminen alkuun. Moni voisi tehdä maailman hyväksi sen, että vähentäis bensan kulutusta autollaan jne jne. Yllättävän paljon peruselämän kiireet ja paineet saa meidät jättämään tekemättä ne hyvät päätökset ja toimintatavat joita varsinkin tässä kohtaa maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuutta pitäisi jokaisen meistä tehdä, samalla kun tiedemiehet heittelevät väitteitä 4 asteen maapallon keskilämpötilan noususta alle 100 vuoteen. Mä uskon, että se on ne muut ongelmat elämässä jotka saa meidät pilaamaan meidän yhteisen kotiplaneettamme. Sillä suomalaisella kotiäidillä on aika paljon enemmän sen mielessä pyöriviä asioita kuin kasvissafakailu tai puhumattakaan siitä koti äidistä joka elää etelä-afrikassa Johannesburgissa. Pikkuhiljaa silti saadaan muutoksia tehtyä. Yksi tärkeimpiä juttuja mitä kaikki voi tehdä on yrittää vähentää omaa lihankulutusta ja jatkakaa niitä reseptien kirjoittamista ja ruokien kuvaamista netissä. Etsikää niitä keinoja joilla kasvissyönnistä tulee helppo ratkaisu kaikille. Äänestäkää niitä ihmisiä jotka on valmiita laittamaan "lihat verolle" ja kasvisten viljelyn pitäisi tulla paljon voitokkaammaksi yrityksille ja viljelijöille. Kasvissyönnistä pitäisi tulla pop-juttu ja coolimpi juttu kuin lihasta. Tätä tulee lihateollisuus taisteleen vastaan kovaa, mutta tämän hetken kasvisbuumi on parhaimmillaan meidän historiassa. (jännästi silti syömme tällä hetkellä lihaa enempi kuin koskaan suomessakin)

Lihan vähentäminen on vähän kuin päihteiden käytön vähentäminen muuten. Liha ei ole millään tavalla hyvä ratkaisu silti sitä jatkaa kokoajan moni. Siinä on aika paljon opettelemista ja sille pitää antaa aikaa useimmiten.

Asiasta toiseen. Syön varmaan tänä iltana lihaa joka on riistaa (sillä on neljä jalkaa ja se on saanut hyvän elämän). Tänään olen myös syönyt itse hommaamani lihan ja itse tappamani lihan omin kätösin. Katselin sitä elävää otusta silmiin, kun sen veret tirskahti mun päälle. Ei tuntunut kivalta. Yritin tehdä näiden olentojen viimeisistä elin sekunneista kummiskin kaikista mukavimman. Ennen kuin murhasin nämä eläimet annoin heille raikasta vettä ja sen seassa happea joita hekin hengittävät niinkuin minä mahdollisimman paljon, että he eivät hätääntyisi, silti kun kaadoin heidät saavista tiskialtaalle mökillä jossa heidän viimeinen hetki käy niin pelon joka tuntuu hyvin inhimilliseltä ja siltä, että samassa tilanteessa itsekkin varmasti pelkäisin juuri näin. Käytin näiden olentojen joiden nimet oli Aatu, Armi ja Arska (raitapaitaisia veijareita jotka olivat jo muutaman kerran päässeet elämässä lisääntymään ja kasvattamaan heidän kantaansa rakkaalla mökkijärvellä) nappaamiseen koukkua joka varmasti heitä sattui, mutta kun otin nämä koukut niistä pois niin tein sen hanskalla ja pihdeillä joilla pystyn sen tekemään mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Toivottovasti se aito kalsiumi ja d-vitamiini jonka heistä sai oli tämän murhan arvoista. Toivottovasti se kokemus jossa yhdyn ympärillä olevaan luontoon ensin veneen päällä ja sitten ruokapöydässä on edes jollain tasolla sen kaiken arvoista. Toivoisin kovasti, että jos itselläni olisi joskus perillisiä jotka jäävät tähän maailmaan minun jälkeeni voisivat myös nauttia Suomen järvistä, hyisistä ja karuista järvistä ei sameista ja lisäaineita täynnä olevista teollisuus jätteitä täynnä olevista pienistä kuralätäköistä. Saisivat kalastaa samoja terveellisiä ahvenia ja kokisivat sen mikä mun perheessä on ollut kovin tärkeä harrastus kesäisin ja joka on tuonut mulle iloa enemmän kuin moni muu asia elämässä. Toivottovasti minä itse ehdin vielä jonkun verran hiihtämään Tampereella Mannerheimin kalliolla ympyrää vanhempana veljeni kanssa kisaamalla. Toivottovasti vielä pääsen laskettelemaan pohjois-Suomessa monta kertaa Pallaksen rinteillä ja valloittamaan Alppien korkeimpia huippuja, kun niissä on jäätä ja lunta. Pistää vähän kelaan, kantsisko mun huomenna sittenkin ostaa vain salaattia ja papuja työpaikka lounaaksi kuin nopean epäterveellisen työläisten oikeuksia paskoneen firman ja tuon kaiken mistä puhuin pilaamisen puolesta toimivan firman paskan nopean pikaruuan?
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Mon 26 Jun 2017, 10:02

Jootää on just hankala ku itellä ois vähän pakko alkaa syödä eläimii koska tästä suolistojutust(en jaksa alkaa selittää mikä mulla on ja mitä en saa syödä ja miks) o alkanut tulee ihan sikana kaikkii erilaisiin terveysongelmia ku tosiaa lääkäri on mulle sanonu et kaikki palkokasvit ois nounou ja tietenki vitu moni muukin juttu ja et ei suosittele mulle kasvisruokavalioo ku jäisi nii ykspuoliseks mut oon vaa uhmannut sitä ja syöny noit juttuja ku en oo vaa halunnu ostaa mitää eläinjuttuja. Mitään ongelmaahan ei ois jos voisin syödä vapaasti papuja, linssejä soijasuikaleita, soijarouhetta, hernerouhetta, härkäpapurouhetta, seitania, härkistä tai nyhtistä tai muuta tollasta hyvää. mut nyt tosiaa ku alkaa olee terveys nii huonos jamassa tän yks puolisen ja vääränlaisen ruuan takia ni pakko mut sit just ku omatunto ei anna periksi mut jos en oikeesti ala syömää eri tavalla ni en tiiä oonko tyylii hengissä 15 tai 20 vuoden päästä ja jos oon ni aivan vitu huonos kunnos enkä voi elää normaaliin elämää.
Ni tosiaan onko mulla oikeus tuhota kaikkea siks et pysyisin TERVEENÄ? Ku tosiaan edullisempaahan se luonnolle ois jos vaa kuolisin pois täältä kuluttamasta ja en oo millään tavalla tärkeä henkilö tässä maailmassa että mun henkiinjääminen ei puolusta millään tavalla mitää yhteistä hyvää ni voinko käyttää sitä terveyttä ja henkiin jäämistä syynä ostaa epäeettisiä juttuja??