Kasvissyönnistä

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Ahab

Kasvissyönnistä

Post by Ahab » Fri 30 Jan 2009, 19:28

MODE: Jaoin tämän keskustelun Eläinten rääkkäys väärin ketjusta. -Ahab
Aukikco wrote:luulisin että jokainen ihminen pystyy tekemään mitä tahansa yhtä kauheaa kuin kuka tahansa muutkin. kaikista eniten taitaa kuitenkin sit käytännössä tehä ne joita on kaikista eniten ehdottomasti kielletty tekemästä.
en tiedä tarkoititko tätä samaa asiaa mutta turha on mennä puhumaan köyhissä maissa salametsästyksen tai turkistarhauksen epäeettisyydestä kun se voi olla jollekkin ainoa keino ruokkia perheensä. ratkaisu lähtee muualta.

Tähän väliin voisi ohimennen heittää näkemyksen että itseasiassa loiset ovat ruokaketjun huipulla. Jokaista eläintä kohden on keskimäärin kolme loiseläintä.
sublime wrote:En näe syytä aiheuttaa muille turhaa kärsimystä omilla teoillani, mutta esimerkiksi lihan syömistä en viitsi lopettaa siksi, että eläimet ovat kuolleet, jotta saisin jauhelihaa lautaselleni.
Jos kysyntä laskee, laskee myös tuotanto. Ei ole lyhyt prosessi mutta kuka nyt realistisesti odottaa että Jumalan valtakunta tulee maan päälle omana elinaikanaan?
sublime wrote:Ihminen on kuitenkin kehittynyt omnivoriksi.
Näin olen itsekkin kelannut että ei ihminen pystyisi käyttämään lihaa ravinnokseen jos näin ei olisi tarkoitus mutta ymmärtääkseni on muitakin eläimiä joille voi syöttää lihaa ilman että ne sitä luonnostaan syövät. Olen myös kuullut että tämä saattaa johtaa radikaaleihin muutoksiin käytöksessä. Saatta olla urbaanilegenda.
sublime wrote:Se on meille luonnollinen tapa saada ravintomme, eikä ihmiskunta tule koskaan lopettamaan eläinten syömistä, joten niitä tullaan aina tappamaan ihmisten ruoaksi. Kyseiseen asiaan vaikuttaminen ei ole mittakaavassani. Miksi minun siis pitäisi kieltää itseltäni se hyöty ja ilo, mitä lihan syömisestä saan?
Miten lihaa on ennen syöty ja miten lihaa syödään nykyään? On mielestäni kaksi eri asiaa metsästää liha kuin tehotuottaa se. Liha on ennen ollut juhlaruoka, ei päivittäinen ateria. Lihan syöntiä ei tarvitse lopettaa lopullisesti. Riittää jos tyytyy syömään metsästettyä lihaa harvoin.
sublime wrote:Saman energian voin käyttää asioihin, joihin oikeasti pystyn vaikuttamaan.
Kun kasvisruuan tekemisen on kerran opetellut ei sen tekemiseen mene sen enempää energiaa kuin liharuaan tekemiseenkään. Hipiksi ei myöksään tarvitse tulla yhdessä yössä. Voi alkaa pikku hiljaa tekemään tietoisempia valintoja ja parin vuoden päästä huomata että on kääntänyt kulutustottumuksensa täysin.
Mihin asioihin sitten oikeasti pystyt vaikuttamaan? Ei näihin asioihin voi kukaan muu vaikuttaa yhtään sen enempää. Koko maailma ei ole sinun harteillasi, riittää kun teet oman pienen osuutesi.

Jos ei eettiset syyt kiinnosta niin esimerkiksi soija on terveellisempää, halvempaa ja säilyvämpää kuin liha. Kun olen tarjonnut lihaa syöville tutuilleni ruokaa jossa on jauhelihan sijasta soijarouhetta tai kanasuikaleiden sijaan soijasuikaleita, eivät he ole edes huomanneet eroa ja ovat olleet ällistyneitä kun olen ruuan jälkeen kertonut reseptin. Et menetä mitään, päinvastoin.

Joka tapauksessa lopullinen pakottava syy on se että resurssit ei vaan riitä lihan syömiseen.
http://areena.yle.fi/toista?id=1810666

Mulla on myös kaveri joka sanoo "ihan sama. maailma on jo paskana. tää meni vituiks jo."

frapathea

Re: Eläinten rääkkäys väärin

Post by frapathea » Fri 30 Jan 2009, 21:03

Ahab wrote:
Jos ei eettiset syyt kiinnosta niin esimerkiksi soija on terveellisempää, halvempaa ja säilyvämpää kuin liha. Kun olen tarjonnut lihaa syöville tutuilleni ruokaa jossa on jauhelihan sijasta soijarouhetta tai kanasuikaleiden sijaan soijasuikaleita, eivät he ole edes huomanneet eroa ja ovat olleet ällistyneitä kun olen ruuan jälkeen kertonut reseptin. Et menetä mitään, päinvastoin.
Tuo on muuten totta. Esim. hyvin maustettu soijamakaronilaatikko on miljoonat kerrat perus jauhelihamakaronilaatikkoa parempaa. Eivät monet ole eroa huomanneet, jos en ole kertonut, ettei safka sisällä lihaa ollenkaan. Sellaisetkin ovat tykänneet, joilla on pinttynyt asenne, että kasvisruoka on väistämättä mautonta mössöä. Liha on aivan älyttömän herkullista parhaimmillaan, mutta imo kasvisruoat monessa tapauksessa jyräävät yli.

dredi
LD50

Post by dredi » Fri 30 Jan 2009, 22:02

Soijarouhe on kyllä ihan hyvää.
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!

PsykedeelinenSaatana
Karvakuono

Post by PsykedeelinenSaatana » Sat 31 Jan 2009, 03:27

Outoa kyllä minua tuo ei liikuta yhtään. :) :|

Ahab

Post by Ahab » Sat 31 Jan 2009, 13:38

PsykedeelinenSaatana wrote:Outoa kyllä minua tuo ei liikuta yhtään. :) :|
Et oo vetäny tarpeeks deelejä? :mrgreen:

sublime
Rotta

Post by sublime » Mon 02 Feb 2009, 19:04

Ahab wrote: Jos kysyntä laskee, laskee myös tuotanto. Ei ole lyhyt prosessi mutta kuka nyt realistisesti odottaa että Jumalan valtakunta tulee maan päälle omana elinaikanaan?
Totta. Yhtenä ihmisenä en kuitenkaan kyseiseen yhtälöön voi vaikuttaa paskan vertaa, jos rehellisiä ollaan. Toki jos kaikki näin ajattelisivat, kysyntä ei koskaan tulisi laskemaankaan, mutta eipä se todennäköisesti tulekaan, vaikka mitä tekisin. Päinvastoin kysyntä ja täten myös tarjonta lisääntyvät jatkuvasti maapallon väkiluvun kasvaessa ja maiden teollistuessa.
Ahab wrote:Miten lihaa on ennen syöty ja miten lihaa syödään nykyään? On mielestäni kaksi eri asiaa metsästää liha kuin tehotuottaa se. Liha on ennen ollut juhlaruoka, ei päivittäinen ateria. Lihan syöntiä ei tarvitse lopettaa lopullisesti. Riittää jos tyytyy syömään metsästettyä lihaa harvoin.
Siinä olen samaa mieltä, että ruokaa ei enää kunnioiteta samalla tavalla, kun sen eteen ei itse hirveästi nähdä vaivaa... Ellei oteta huomioon työtä, jonka joutuu tekemään saadakseen rahaa kyseiseen ruokaan, mikä tarkoittaa rahaa myös tuotteen myyjälle, valmistajalle ym. asiaankuuluville tahoille. Ellei siis ole sossupummi ja elä muiden kustannuksella, mutta joku sen lihapalan eteen raataa joka tapauksessa. Näinhän nyky-yhteiskunta toimii. Olemme pelinappuloita isommassa kokonaisuudessa sen sijaan, että kaikki tehtäisiin omin käsin. Kehitys ole enää tässä vaiheessa kääntymässä takaisin päin. En siis tunne tarvetta järjestää tunnin pituista rituaalia ennen jokaista haukkaamaani lihapalaa, sillä se ei kuollutta nautaa enää ilahduta. Olen jo tehnyt osuuteni lihasta maksaessani.

Tehotuotanto kuluttaa planeettamme resursseja paljon ns. luomutuotantoa vähemmän. Siksihän nykyiseen käytäntöön ollaan päädytty, että se on todettu tehokkaaksi, thus _teho_tuotanto.
Ahab wrote:Mihin asioihin sitten oikeasti pystyt vaikuttamaan? Ei näihin asioihin voi kukaan muu vaikuttaa yhtään sen enempää. Koko maailma ei ole sinun harteillasi, riittää kun teet oman pienen osuutesi.
Tehtävien delegointi (yllämainittu nyky-yhteiskunnan toimintamalli) on huomattavasti kannattavampaa, kuin se, että jokainen yrittäisi itse tehdä kaiken niin hyvin kuin osaa, yhteisiä resursseja prosessissa kuluttaen. Ihmisen evoluutio alkoi aikoinaan yhdestä solusta. Lopputuloksena on monipuolinen organismi, jonka jokainen solu on erikoistunut tietyn tehtävän hoitamiseen. Solujani saattaa harmittaa, etteivät ne enää ole omia herrojaan, mutta eivät ne asialle silti mitään mahda. Ne ovat vain pieni osa isoa palapeliä, minua, ja minä taas olen pieni osa vielä isompaa palapeliä, joka taas on osa jotain vielä isompaa... Ja niin edelleen. Vaikka minulla onkin kehittynyt tietoisuus, joka antaa minulle mahdollisuuden tehdä päätöksiä omaan elämääni ja elinympäristööni liittyen, todelliseen kokonaisuuteen en vaikuta yhtä valkosolua enempää. Mieluummin saan läheiseni nauramaan, kuin yritän turhaan pelastaa koko maailman.
Ahab wrote:Kun kasvisruuan tekemisen on kerran opetellut ei sen tekemiseen mene sen enempää energiaa kuin liharuaan tekemiseenkään.
Kokeilen toki innokkaana uusia asioita, mutta ellen totea niiden olevan itselleni ja lähipiirilleni parempia kuin vakiintunut toimintamallini, ne jäävät yleensä pelkäksi kokeiluksi tai ajottaiseksi vaihteluksi. Lihasta saa tiettyjä välttämättömiä aminohappoja, joita kasvisruoat eivät voi tarjota. Yleisesti ottaen liha on monessa mielessä todella hyvä ravinnonlähde ihmiselle.
Ahab wrote:Jos ei eettiset syyt kiinnosta niin esimerkiksi soija on terveellisempää, halvempaa ja säilyvämpää kuin liha.
Tämän topicin innoittamana ostin tänään kaupasta purkillisen marinoitua tofua. Mikäli sinulla on joku hyvä ohje sen valmistamiseen, kerro ihmeessä vaikka yksityisviestillä. Yleinen käsitys kuitenkin on, että tofusta on vaikea saada hyvää. Ei-hipihtäviltä tutuiltani kuulemani kommentit rajoittuvat yleensä "mauttomaan" ja "kummalliseen". Itse en muista, olenko aiemmin maistanut. Nähtäväksi siis jää :)
Ahab wrote:Mulla on myös kaveri joka sanoo "ihan sama. maailma on jo paskana. tää meni vituiks jo."
Oikeassa kaverisi aika pitkälti on, aiemminkin mainitsemistani syistä. Resurssit eivät tule kuitenkaan riittämään, sillä ihmiset lisääntyvät liian tehokkaasti, ja luonto tulee kyllä ajallaan keksimään tavan, jolla se saa aiheuttamaamme kuormaa vähennettyä. Oli se sitten nääntymys tai epidemia, en lähde spekuloimaan. Ainoa todellinen pelastuskeino lienee väestönkasvun rajoittaminen keinolla tai toisella.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.

Ahab

Post by Ahab » Mon 02 Feb 2009, 22:19

sublime wrote:Tämän topicin innoittamana ostin tänään kaupasta purkillisen marinoitua tofua. Mikäli sinulla on joku hyvä ohje sen valmistamiseen, kerro ihmeessä vaikka yksityisviestillä. Yleinen käsitys kuitenkin on, että tofusta on vaikea saada hyvää. Ei-hipihtäviltä tutuiltani kuulemani kommentit rajoittuvat yleensä "mauttomaan" ja "kummalliseen". Itse en muista, olenko aiemmin maistanut. Nähtäväksi siis jää :)
En ole koskaan itseasiassa kokannut tofusta mitään joten kiinnostaa kuulla miten kävi. Joku muutamista ruokaiheisista ketjuista voisi olla parempi paikka jatkaa tofu keskustelua.
sublime wrote:Mieluummin saan läheiseni nauramaan, kuin yritän turhaan pelastaa koko maailman.
Mun mielestä noi ei ole ristiriidassa, varsinkin jos osaa nauraa itselleen.

Dagga
Apteekki

Post by Dagga » Mon 02 Feb 2009, 22:40

Ajattelinpa nyt tähän topiciin pistää kysymykseni kun tuosta soijasta puhutte: Karppaus.infossa olen lueskellut lihasta nauttivien sekasyöjien ja eri asteisten vegejen hassuja väittelyjä. Siellä on monesti otettu esille pointti soijan mahdollisesta vaarallisuudesta tai myrkyllisyydestä, onko kukaan täällä perehtynyt enempi asiaan? Aloin vaan pohtimaan että onko soijaa turvallista syödä lähes päivittäin?
Image

Ahab

Post by Ahab » Mon 02 Feb 2009, 22:46

Dagga wrote:Ajattelinpa nyt tähän topiciin pistää kysymykseni kun tuosta soijasta puhutte: Karppaus.infossa olen lueskellut lihasta nauttivien sekasyöjien ja eri asteisten vegejen hassuja väittelyjä. Siellä on monesti otettu esille pointti soijan mahdollisesta vaarallisuudesta tai myrkyllisyydestä, onko kukaan täällä perehtynyt enempi asiaan? Aloin vaan pohtimaan että onko soijaa turvallista syödä lähes päivittäin?
Hyvä kysymys, en tiedä. Toisaalta onko turvallista syödä lihaa lähes päivittäin? Varsinkin kun se liha on eläessään syönyt todennäköisesti soijaa päivittäin.

chibbo

Re: Kasvissyönnistä

Post by chibbo » Mon 02 Feb 2009, 23:12

Itse olen kuullut vain sitä perus SISÄLTÄÄ ESTROGEENEJÄ SINULLE KASVAA TISSIT -juttua. Mitä haittaa liiallisella estrogeenien saannilla on?

Touchet
Moderator

Post by Touchet » Mon 02 Feb 2009, 23:20

Soija aiheuttaa ilmavaivoja. Mitäpä luulette, että mistä se tuotantoeläimien tonneittain pieremä metaani syntyy? No mut, soijan sisältämien kasviestrogeenien terveysvaikutuksista on jankattu jo pari vuosikymmentä. Ei sillä ainakaan puhtaasti todettuja täysin välittömiä haittoja elimistön toiminnalle ole - paitsi että se vähentää miesten testosteronin määrää, joka voi olla sekä hyvä että huono juttu - mutta esim. tämä tutkimus toteaa runsaan tofun syönnin korreloivan aivojen vauroitumisen kanssa: http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/2/242 - kuitenkin käytännössä tofua syövät ihmiset myös elävät keskimääräisesti kauemmin kuin muut.

Slavoj Žižek on vegetarians: http://www.youtube.com/watch?v=_TqyKsnQD38
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924

Uke
LD50

Post by Uke » Tue 03 Feb 2009, 00:28

Tofu on aika mautonta ja ei mun mielestä korvaa millään tavalla esim. lihaa. Soija on kyllä ihan hyvää, mutta kyllä siitäkin pientä eroa löytyy maultaan lihan kanssa (esim. jauhelihamakaroonilaatikko -> soijamakaroonilaatikko). Halloum niminen vuohenjuusto on kans tosi hyvää lihan korvikkeena. Paistaa pannulla sitä ja salaatin kanssa tarjolle.
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.

frapathea

Post by frapathea » Tue 03 Feb 2009, 00:29

Sublime: kaikesta saa mautonta, jos oikein yrittää. Ei imo lihakaan sellaisenaan ole mitenkään erityisen maukasta, se pitää maustaa ym. sopivaksi. Sama tofun kanssa, ja soijan, ja vaikka minkä. Varmana netistä löytyy paljon reseptejä joka makuun. Esim. johonkin muhennoksiin se vois sopia. Pehmeä tofu on hyvää vaikka miso-keitossa. Se on muuten aivan vitun hyvää. Tokaisipa joskus eräs tuttu mun misokeittoa maistettuaan, että jos joku olis vielä pari tuntia sitte väittäny, että söisin nyt merilevä-tofu-kasvissoppaa ja vielä tykkäisin siitä, ni olisin nauranu itteni kipeeks. Kertooko jotain ennakkoluuloista.

Myös esim. pavuista ja linsseistä saa hyviä vegeruokia. Ne tuskin ovat kenellekään tuntemattomia. Linssipaketeissa ym. on yleensä jopa joku linssipataohje kyljessä.

Kasviksista saa hyviä safkoja, jos osaa kokkauksen perusjutut ja on ehkä vähän luova homman kanssa. Tietty jos on tottunu mättämään vaan jauhelihaa ja makaronia sen kummemmin maustamatta sekasin ni joo... Mutta en vaan pysty ymmärtämään sekasyöjiä, jotka eivät missään nimessä voi syödä vegesafkaa.

Gandalffi: riippuu kanssa siitä, osaako väsätä vaikkapa sen makaronilaatikon ;) monet ovat täälläpäin kehuneet jopa paremmaksi.

Dagga
Apteekki

Post by Dagga » Tue 03 Feb 2009, 00:33

Tofu ei ole koskaan oikein napannut, mutta soijaleikkeet ym. suikaleet on hyviä. ne on vähän kuin pesusieniä jotka imee kaikki maut joita niihin asennat. Vielä ei kyllä tunnu libido heikentyneen...
Image

Uke
LD50

Post by Uke » Tue 03 Feb 2009, 00:42

frapathea wrote:Gandalffi: riippuu kanssa siitä, osaako väsätä vaikkapa sen makaronilaatikon ;) monet ovat täälläpäin kehuneet jopa paremmaksi.
Kyllä. Sitä en väitä vastaan, etteikö siiä hyvää saisi, mutta ei voi myöskään väittää, että jauhelihasta oikeilla mausteilla ja oikeaoppisella paistamisella ei saisi hyvää? Tofusta vielä sen verta, että aika paljon sai laittaa siihen muita mausteita / makuja ennenkuin ruoka alkoi maistumaan ja sillon ei tofusta tullut esiin muuta kuin se sen rakenne. Kasvisruoasta saa todella maukasta ja ei sekään ole aina niin terveellistä, niin kuin monella saattaa mielikuvana olla, mutta lihansyöntiä en lopettaisi hevillä ;)
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Tue 03 Feb 2009, 00:48

Marinoikaa se tofu! Google kyllä kertoo reseptit.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO

Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli » Tue 03 Feb 2009, 02:05

Soijassa on natriumglutamaattia! BUU!!
Mut hyvää se o. Ainakinj oikein marineeradduna.
:shock:

h.s.t.

Post by h.s.t. » Tue 03 Feb 2009, 18:06

Juu, infoa soijasta on moneen lähtöön. Tässäkin yks tietoisku:

http://www.youtube.com/watch?v=RjZs0DGW ... re=related

sublime
Rotta

Post by sublime » Tue 03 Feb 2009, 19:38

Ahab wrote:En ole koskaan itseasiassa kokannut tofusta mitään joten kiinnostaa kuulla miten kävi.
Aloitin kokeiluni tänään tofusalaatin väsäämisellä, tätä ohjetta omien resurssien ja makumieltymysten mukaiseksi soveltaen. Ruskistin jo valmiiksi marinoidun tofun Thai Kitchenin chilikastikkeessa ja Flora Culinessessa, päälle heitin ripauksen mustapippuria. Ennen kypsentämistä tofu oli marinaadista huolimatta sanalla sanoen mautonta. Ruskistamisen jälkeen se oli imenyt itseensä vivahduksen chiliä ja muutoin muistutti vähäsen kanaa oman, erikoisen sivumakunsa kanssa - melko mautonta yhäkin. Tomaatti-kurkku-kiinankaali-salaatin (sekä Thousand Islands ja Sweet Chili -kastikkeiden) kanssa tofu sopi kohtalaisen hyvin, mutta sen kummallinen, hiukan epämiellyttävä ominaismaku paistoi kaiken tuonkin läpi.

Ei mikään ihan epäonnistunut ensikosketus, mutta enpä kovin iloisesti yllättynytkään... Puolet tofusta säästin padan sekaan. Se on vielä kokeilematta siiis.
frapathea wrote:Sublime: kaikesta saa mautonta, jos oikein yrittää. Ei imo lihakaan sellaisenaan ole mitenkään erityisen maukasta, se pitää maustaa ym. sopivaksi.
Lihan kanssa mausteilla korostetaan sen omia makuja halutulla tavalla, tofuun yritetään imeyttää mahdollisimman paljon muita makuja, jotta sen oma, hyvin häilyvä aromi saataisiin kokonaan peitettyä ja kokonaisuudesta tulisi jossain määrin syötävä :D Pitää todella yrittää, jos tofusta haluaa maukasta. Lihan kanssa on toisin päin.

Vaikka lihasta pidänkin, ei minulla todellakaan ole mitään kasvisruokaa vastaan. Kasvikset ovat erittäin hyviä lisukkeita ja sellaisenaankin varsin maukkaita oikein kokattuina. Väkisin en kuitenkaan halua tofua alkaa syömään vain siksi, ettei se ole lihaa, jos se osoittautuu loppujenkin kokeilujen jälkeen mauttomammaksi ja on vieläpä epäterveellisempää.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.

UltraViolet
Kameleontti

Post by UltraViolet » Tue 03 Feb 2009, 23:26

hei beibi, ostatko lihasi valmiiksi marinoituna, vai marinoitko sen itse? Jauhelihaa tarttee laitttaa musta aika paljon myös maustetta sekaan, vai syökö joku sitä paljaaltaan?

No siis itse marinoin tofua vähintään muutaman tunnin, yleensä yön ylikin. Ja marinaadiksi sopii vaikka yksinkertaisimmillaan soijakastike. ainiin paitsi siinä on ehkä natriumglutamaattia myös.. no voi käyttää vaikka valkosipulia ja jotain..keksiä voi keksi

Ehkä tämä teidän "tofu on mautonta"- juttu johtuu pääosin kuitekin siitä, että, kuten me kaikki kasvinsyöjät tiedämme, teidän makuhermonne ovat tottuneet kaikenlaiseen härskii suolaan ja ku siirtyy kasveihi kokonaan, aluksi voi tuntua mauttomalta. Se on kuulkaas luonnollista jos on tottunut kakkaan. hahah.
eikun siis.
Kun on jonkun aikaa ollut kasvisruokavaliolla, niin alkaa huomata muitakin makuja kuin lllliiiihhhhaaann. ja ne on tosi mukavia.

Tai sitten jos vaan on sellanen asenne, että joo niin, niin sitten se tuskin vaihtuu mihinkään.

terveisin ultraviolent kasvinsyöjä

frapathea

Post by frapathea » Wed 04 Feb 2009, 00:00

sublime wrote:
frapathea wrote:Sublime: kaikesta saa mautonta, jos oikein yrittää. Ei imo lihakaan sellaisenaan ole mitenkään erityisen maukasta, se pitää maustaa ym. sopivaksi.
Lihan kanssa mausteilla korostetaan sen omia makuja halutulla tavalla, tofuun yritetään imeyttää mahdollisimman paljon muita makuja, jotta sen oma, hyvin häilyvä aromi saataisiin kokonaan peitettyä ja kokonaisuudesta tulisi jossain määrin syötävä :D Pitää todella yrittää, jos tofusta haluaa maukasta. Lihan kanssa on toisin päin.
Do not agree.

Musta sellanen ihan perus maustamaton ja marinoimaton jiiännee liha on yleensä vitun tylsän makuista, mut ehkä mä sit oon vaan kermaperse. OIkestaan ainoa elukka, joka maistuu maustamattomanakin hyvältä, on lohi. Kaikkeen muuhun saa imo lisätä reippaalla kädellä mausteita ja yrttejä. Niitä kannattaakin kokeilla sekä kasvis- että liharuoissa reippaasti ja rohkeesti vaan. Kaikki on helppoa kun sen osaa, ja asioita oppii harjoittelemalla.

Ja kannattaa edelleen kokeilla niitä linssejä ja papuja. Ja vaikka kikherneitä. Mahtavat kyllä olla papuja mut w/e. Niistä saa herkullisia muhennoksia ja patoja. Ja ovat käsittääkseni hyvä proteiininlähde.

Oon kelannu tässä että vois taas lopetella lihansyöntiä, tai sillai, että söisin vaan riistaa, ku voisin saada helposti iha itsepyydettyä hirvenlihaa (mutsin mies omistaa metsää ja käy välillä pitämässä hirvikantaa kurissa) ja musta se on eettisesti ok, se ei kuluta paljoa luontoa eli mun HIILIJALANJÄLKI!!!! pienenis ja se on kaiken lisäksi vielä jotain teurasporsasta maukkaampaa. Eli kaikin tavoin JEES. Muutenki liha tuntuu edelleen jotenkin raskaalta, ku aloin tosi nuorena vegeks ja tällai, vaikka sekaruokavalioon siirtymisestä onkin jo kulunu tovi. Mut riista (Y)

Jeshu
OD

Post by Jeshu » Wed 04 Feb 2009, 01:24

Gandalffi wrote:Tofu on aika mautonta ja ei mun mielestä korvaa millään tavalla esim. lihaa. Soija on kyllä ihan hyvää, mutta kyllä siitäkin pientä eroa löytyy maultaan lihan kanssa (esim. jauhelihamakaroonilaatikko -> soijamakaroonilaatikko). Halloum niminen vuohenjuusto on kans tosi hyvää lihan korvikkeena. Paistaa pannulla sitä ja salaatin kanssa tarjolle.
Musta marinoitu tofu on ollu tollein Halloumin tapaan erinomaista salaatissa, vähän niin kuin fetaa korvaamassa. Tofu on kyllä turhan kallista kulutettavaksi kuin vain harvoin.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.

Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli » Wed 04 Feb 2009, 02:55

Tofussa sellaisenaan (ja huonosti marinoituna) on mun mielestä sellainen omituinen, vähän häiritsevä sienimäinen vivahde.

Oon miettinyt että miten vegaanit suhtautuu sieniin, kun ne ei ole eläimiä eikä kasviksia? En itekään miten pitäis... oon kyllä täysin kunnioittamatta syönyt ainakin psiloja ja amanitoja.

Mitä tohon soijan hintaan tulee, niin esim. soijarouheet nyt ei kuitenkaan mitään maailman kalleinta ravintoa ole jos lihan kilohintaan vertaa (riippuu tietysti minkä tasoisesta lihasta on kyse).

UltraViolet
Kameleontti

Post by UltraViolet » Wed 04 Feb 2009, 12:30

Pointtini oli se, että jos haluatte lihan makuista niin tofu ei varmasti ole oikea aine teille. Kokeilkaa seitania! Se on vehnägluteenia ja se näyttää+maistuu aika paljon lihalta. Paitsi siinä ei ole niitä jänteitä.
Voi tehdä itte vehnäjauhoista ja vedestä. Sen valmistaminen on vaan aika hidasta hommaa.. mutta joissain kaupoissa myydään valmista vehnägluteenijauhoa, josta seitanin tekeminen on helpompaa. Ja siis kyllä sitä myydään valmiinakin.
Tässon vähän linkkejä aiheesta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Seitan
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/59808/Seitan
http://kurpitsamoska.livejournal.com/9660.html

Uke
LD50

Post by Uke » Wed 04 Feb 2009, 16:50

Iha btw, toi kotikokki on pirun hieno sivusto. Kannattaa tsekkailla sieltä kaikkea, jos vähänkään tykkää ruuanteosta ;)
Image

Chakra
Lepakko

Post by Chakra » Wed 04 Feb 2009, 17:44

Mua ei ole koskaan vegeily kiinnostanut pätkääkään. Syön toki kasviksia , mutta myös paljon eläinperäisiä tuotteita. Enkä ole ollenkaan vakuuttunut , että kasvihuonepäästöt olisivat niin suuri tai edes minkäänlainen ilmaston lämpenemisen kiihdyttäjä kuin väitetään.
Eettiset syytkään eivät paljoa paina mun vaakakupissa. Ne elukat on vuosituhansien aikana jalostettu kasvatukseen tarhauksissa , häkeissa ym ja lihomaan mahd. isoiksi ja nopsaan. Toivottavasti meidän ei tarvitse vähentää eläimien syöntiä sen takia ,että kiinalaiset alkavat vetää pihviä. Onneksi meillä on poroja ja hirviä. :D
Soijan terveellisyyteen en usko pätkääkään! Olipas kriittinen posti..
Sprunk - The essence of life

mauseri
LD50

Post by mauseri » Wed 04 Feb 2009, 18:47

Chakra wrote:Mua ei ole koskaan vegeily kiinnostanut pätkääkään. Syön toki kasviksia , mutta myös paljon eläinperäisiä tuotteita. Enkä ole ollenkaan vakuuttunut , että kasvihuonepäästöt olisivat niin suuri tai edes minkäänlainen ilmaston lämpenemisen kiihdyttäjä kuin väitetään.
Eettiset syytkään eivät paljoa paina mun vaakakupissa. Ne elukat on vuosituhansien aikana jalostettu kasvatukseen tarhauksissa , häkeissa ym ja lihomaan mahd. isoiksi ja nopsaan. Toivottavasti meidän ei tarvitse vähentää eläimien syöntiä sen takia ,että kiinalaiset alkavat vetää pihviä. Onneksi meillä on poroja ja hirviä. :D
ehkä kriittinen, mutta olen täysin samaa mieltä.
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"

frapathea

Post by frapathea » Thu 05 Feb 2009, 00:09

Tässä muuten hyvä ja edullinen kasvisruokaresepti teille pikku höpönassuille.

Elikkäs. Pilko ensin jotain vihanneksia ja juureksia ja tällasta, ei tarvii kauheen pieneks hienontaa, koska ne soseutetaan. Ite käytin tänään palsternakkaa, porkkanaa ja sipulia, mutta mielikuvitusta voitoki käyttää, esim. parsakaali on aika hyvä kanssa. Sitten niitä vihanneksia voi vähän pehmitellä öljyn kanssa kattilassa. Sopivasti vettä, ehkä pari litraa jos ei kauheesti laita nuita juureksia, ja muutama desi punaisia linssejä. Paha sanoa kun teen silmämääräisesti. SOPIVASTI kuitenkin. Ja vaikka kasvisliemikuutio mukaan. Sitten keitellään siitä diudiu. Ja kun linssit ovat keittyneet. Niin sitten maustetaan oman maun mukaan ja soseutetaan hyvin. Vitun hyvää, herkullista, edullista, täyttävää, nopea valmistaa, helppo. Kannataa kokeilla vaikka oliskin raavas isäm maan pulustaja tosi mies lihan syöjä B-) Linssit on hyväxi ja hyväääää

Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing » Thu 05 Feb 2009, 01:17

Chakra wrote:Mua ei ole koskaan vegeily kiinnostanut pätkääkään. Syön toki kasviksia , mutta myös paljon eläinperäisiä tuotteita. Enkä ole ollenkaan vakuuttunut , että kasvihuonepäästöt olisivat niin suuri tai edes minkäänlainen ilmaston lämpenemisen kiihdyttäjä kuin väitetään.
Onks jotain erityistä linkkiä näistä kasvihuonepäästöistä? Ei niin, että oisin itse asiaan pahemmin tutustunut.
Eettiset syytkään eivät paljoa paina mun vaakakupissa. Ne elukat on vuosituhansien aikana jalostettu kasvatukseen tarhauksissa , häkeissa ym ja lihomaan mahd. isoiksi ja nopsaan.
Onks näitten kahden lauseen välillä joku syy-seuraussuhde tai jokin joka linkkaa ne toisiinsa?
Ei se varsinaisesti uskomisesta tunnu olevan kiinni. Kyllä mäkin voin sanoa etten usko vaikka palmuöljyssä paistetun pekonin jatkuvan nauttimisen epäterveellisyyteen, mutta se ei maagisesti rassaa mun valtimoitani puhtaaksi tai pudota niitä kymmentä kiloa pois.

Ennen kaikkea oman terveyden ja tehotuotannon vittumaisuuden takia ei huvita kauheasti nauttia eläintuotteita. Hiljalleen veganoitumassa, en ota turhia paineita tai dogmia. Kun on pitkän kasvissyöntiajanjakson jälkeen kokeillut maistaa esim. herkullista nepalilaista kanaa tai muita lihoja, huomaa, ettei ne todellakaan ole sen hypen arvoisia. Ihan yhtä mautonta se aines pohjimmiltaan on kuin joku tofu, mutta rutkasti epäterveellisempää ja jättää ainakin itselleni jotenkin tunkkaisen ja tönkön olon (aika monet kasvissyöjät tuntuu puhuvan tästä?)

Ihmisen "luontainen omnivorisuus" on hauska yleinen näkemys. Oli hienoa lukea tuostakin vaihtoehtoinen kanta.
It's always seemed strange to me that we're the only species on Earth that has to cook flesh in order to eat it without getting sick. Look at our bodies: We're just not meant to eat flesh. Like all herbivores, almost all of our teeth are flat and blunt (the mouths of carnivores and omnivores are full of sharp incisors). Like all herbivores, our intestines are looooong (carnivores and omnivores have short intestines so they can get the rotting flesh they eat out quickly). We don't have sharp claws to seize and hold down prey. The list goes on. We may have had a need to eat meat thousands of years ago, in times of scarcity as hunter-gatherers, but we don't need to now, and we'll be better off if we don't. Dr William C. Roberts, M.D., editor of the American Journal of Cardiology, says, "Although we think we are one, and we act as if we are one, human beings are not natural carnivores. When we kill animals to eat them, they end up killing us, because their flesh, which contains cholesterol and saturated fat, was never intended for human beings, who are natural herbivores."
Mieli on mukava paikka asua.

sublime
Rotta

Post by sublime » Thu 05 Feb 2009, 17:09

Swampthing wrote:Ihmisen "luontainen omnivorisuus" on hauska yleinen näkemys. Oli hienoa lukea tuostakin vaihtoehtoinen kanta.
Tuollaiset hippitohtorien väittämät voi jättää täysin omaan arvoonsa. Miten voi valmistua tohtoriksi tietämättä, ettei ole teoriassakaan mahdollista, että ihminen saisi kaikkia välttämättömiä aminohappoja syömällä pelkkiä kasvikunnan tuotteita? :?