Deelit ja dissot - mitä eroa?

Keskustelua dissosiatiiveista ja delirianteista.
CaptainZ
Lepakko

Deelit ja dissot - mitä eroa?

Post by CaptainZ » Wed 13 Apr 2011, 04:19

Olen yrittänyt etsiä jotain tyhjentävää vastausta tai selkeää vertailua, että miten psykedeelit ja dissosiatiivit eroavat toisistaan (ja miten deliriantit eroavat edellisistä). En oiken ole löytänyt tältä foorumilta ymmärrettävää selontekoa. Voisko joku fiksu ja ilmaisutaitoinen psykonautti selittää sen mulle?
Hei hei mutsi... (Y) ...Mä söin sunkin lääkkeet.

Dexma
Moderator

Re: Deelit ja dissot - mitä eroa?

Post by Dexma » Wed 13 Apr 2011, 13:36

No siis.

Tämä on mun omiin kokemuksiin ja tietoihin perustuva. Eli korjatkaa pliiis jos oon hakoteilla :D Koska mä saatan olla tosi pihalla näistä.

Dissosiatiivit, ovat mun mielestä enemmän kokemuksia siitä tilasta, kun tietyt aistitoiminnat lähtee "pois päältä". Esim, jos lähtee dexmiä ottaan, pienillä annoksilla huomaa pienen pörinän päässä, yhtäkkiä alkaa tulemaan sellaisia tiloja, joissa, maku, haju, tunto aisti vähenee. Loppupisteessä alkaa tietoisuus ympärillä olevasta maailmasta väheneen. Oon monesti ollut kuin kuollut ihminen (no hengitys toiminut hyvin hitaasti) isoilla dexmi annoksilla.

Useimmat dissosiatiivit vaikuttavat sigma, gaba, nmda reseptoreille, jotkut myös opioidit, että dopamiini reseptoreihin (joku vois valaista mua tästä dopamiini hässäkästä enemmän jos jaksaa...)

Psykedeelit taas, ovat enemmän serotoniiniin vaikuttavia aineita, tietyllä tapaa, ainakin musta kuvaus nopeuttaa ajatuksenjuoksua on hyvä kuvaus. Jännästi, myös tekevät hyvin kaaottiseksi mielen toiminnan, hallitsemattomaksi (voiko sitä mieltään nyt mitenkään täysin hallita muutenkaan).. Ehkä itelle juurikin deelitrippien terapia on niiden maaginen, ajatuksenjuoksun nopeutuminen tai sillä mä kuvaisin sitä mikä musta tekee deelit mielenkiintoiseksi.

Deliranteista tuleva tila taas muistuttaa enemmän hulluttaa, alkaa jutella seinille, näkee aitoja hallusinaatioita (joka nyt kaikissa on mahollista myös selvinkinpäin). Kyseessä on yleensä tosi vaarallinen tila jo itse keholle saatikaan, että kyseinen mielentila on sitä kantavalleen jo aika vaarallinen, että hänen ympäristölleen.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Rastis
Lepakko
Location: I'm everywhere. I'm in the air you breath, and in the ground you walk on.

Post by Rastis » Wed 13 Apr 2011, 16:11

Dexma wrote:No siis.

Tämä on mun omiin kokemuksiin ja tietoihin perustuva. Eli korjatkaa pliiis jos oon hakoteilla :D Koska mä saatan olla tosi pihalla näistä.

Dissosiatiivit, ovat mun mielestä enemmän kokemuksia siitä tilasta, kun tietyt aistitoiminnat lähtee "pois päältä". Esim, jos lähtee dexmiä ottaan, pienillä annoksilla huomaa pienen pörinän päässä, yhtäkkiä alkaa tulemaan sellaisia tiloja, joissa, maku, haju, tunto aisti vähenee. Loppupisteessä alkaa tietoisuus ympärillä olevasta maailmasta väheneen. Oon monesti ollut kuin kuollut ihminen (no hengitys toiminut hyvin hitaasti) isoilla dexmi annoksilla.

Useimmat dissosiatiivit vaikuttavat sigma, gaba, nmda reseptoreille, jotkut myös opioidit, että dopamiini reseptoreihin (joku vois valaista mua tästä dopamiini hässäkästä enemmän jos jaksaa...)

Psykedeelit taas, ovat enemmän serotoniiniin vaikuttavia aineita, tietyllä tapaa, ainakin musta kuvaus nopeuttaa ajatuksenjuoksua on hyvä kuvaus. Jännästi, myös tekevät hyvin kaaottiseksi mielen toiminnan, hallitsemattomaksi (voiko sitä mieltään nyt mitenkään täysin hallita muutenkaan).. Ehkä itelle juurikin deelitrippien terapia on niiden maaginen, ajatuksenjuoksun nopeutuminen tai sillä mä kuvaisin sitä mikä musta tekee deelit mielenkiintoiseksi.

Deliranteista tuleva tila taas muistuttaa enemmän hulluttaa, alkaa jutella seinille, näkee aitoja hallusinaatioita (joka nyt kaikissa on mahollista myös selvinkinpäin). Kyseessä on yleensä tosi vaarallinen tila jo itse keholle saatikaan, että kyseinen mielentila on sitä kantavalleen jo aika vaarallinen, että hänen ympäristölleen.
Samalla kannalla olen, mutta lisäisin että deelit ovat aineita jotka vaikuttavat psyykkeeseen(hyvässä tai pahassa) ja tuovat uusia ja ihmeellisiä mielentilaan vaikuttavia kokemuksia, juurikin mm. tuolla ajatuksen juoksun nopeutumisella.
"Kaikki tässä maailmassa on joko moraalitonta, laitonta tai lihottaa"

Downfallen
Psykonautti

Post by Downfallen » Wed 13 Apr 2011, 16:40

eilinen DXM trippi oli kyllä hyvin psykedeelinen ja tripauttava mutta hyvin erilainen kuin esim LSA:sta saamani kokemukset. en kyllä osaa selittää oikein trippien eroa. kellekkään en mitään vetämistä suosittele mutta kokeminen on ehkä ainut tapa ymmärtää erot, ehkä, kai(?)
Ever seen fire in zero gravity?

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Wed 13 Apr 2011, 16:51

Rastis wrote: Samalla kannalla olen, mutta lisäisin että deelit ovat aineita jotka vaikuttavat psyykkeeseen(hyvässä tai pahassa)
No en mä tiiä.
Musta vaikuttaa vähän kaikki psyykkeeseen... Myös dissot että sokerit.

ja ainakin ymmärtääkseni myös dxm esim vaikuttaa sinne serotoniinin puolelle, mutta ei niin ehkä dominoivasti, kun muut vaikutukset tulevat sen päälle... Juurikin sigma nmda reseptoreista.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Silmä
Karvakuono

Post by Silmä » Thu 14 Apr 2011, 14:52

Dexma wrote:Useimmat dissosiatiivit vaikuttavat sigma, gaba, nmda reseptoreille, jotkut myös opioidit, että dopamiini reseptoreihin (joku vois valaista mua tästä dopamiini hässäkästä enemmän jos jaksaa...)
Se vähä mitä näistä tiedän, niin noita opioidireseptoreita on monessa paikassa aivoissa sekä erityisesti (tässä tapauksessa) aivojen mielihyväalueella ja opiaattien vaikutus soluissa on ehkäisevä tai hillitsevä. Kun opiaatit hillitsevät kohde solujensa toimintaa, niin mm. silloin pääsee dopamiinia erittymään enemmän, kun nuo dopamiiniakin hillitsevät solut, hummm, nukkuvat. Opiaatit itsessään eivät siis vaikuta dopamiinireseptoreihin vaan vaikutus on välillinen.

Dissosiatiivien vaikutusta en tähän systeemiin tunne lainkaan...

Silmä
Karvakuono

Post by Silmä » Sat 23 Apr 2011, 17:22

Tuolla on hyvää keskustelua dissoista.

http://psyvault.net/viewtopic.php?f=5&t=1614

gaia
Kameleontti

Post by gaia » Sat 25 May 2013, 19:10

Onhan psykedeeleillä ja dissosiatiiveillä suuriakin eroja. En ala väittelemään tai ottamaan kantaa siihen miten kukin aine toimii aivoissa, vaan otan esille omakohtaisia seikkoja joita olen ko. aineista huomannut.

Dissosiatiiveillä on mielestäni yleensä taipumus tehdä matkustajasta hieman muista helposti erkaantuva kun taas psykedeeleissä kaikki ovat useasti mielellään yhdessä ryhmittymässä. Ylipäänsä olen huomannut että dissosiatiivi-trippi onkin paljon enemmän ns. "omissa oloissa" tapahtuva kun taas psykedeeleissä (useimmiten) pyrkii purkamaan ajatuksiaan ja oivalluksiaan jatkuvasti puheella. Olettaen siis että liikutaan annoksissa jolloin puhe on vielä mahdollista. Tämän takia etenkin dissosiatiiveissä yritän kirjoittaa kelojani ylös kun taas psykedeeleissä mielummin nauhoitan ne. Miksi? Siksi että omalla kohdallani pystyn ainakin helpommin tulkitsemaan omaa dissosiatiivien vaikutuksen alla olevaa mieltäni helpommin kuvista, tekstistä yms. kuin puheesta. Jos nauhoitan jotain joka kuulostaa suurinpiirtein tältä "mmmmmmmhhmmrffff kello (leuan väpätystä) ööööööö jooooooo mmmmmm tstststststs viitsiit joo" niin olen aika varma että jutun pointti menee ohi. Psykedeeleissä puheeni pysyy useimmiten hyvin kontrolloituna ja aiheessa vaikka kyseessä olisi suhteellisen isot annokset. Sen takia: Dissosiatiivit = Paperi ja kynä. Psykedeelit = Nauhuri.

Tää on vaikea aihe kyllä.
Vai toimiiko?

Velho
OD

Post by Velho » Sun 18 Aug 2013, 17:00

Dexma wrote:No siis.

Itse olisin ilmaissut asian juuri näin :up:
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag

nupari
Karvakuono

Post by nupari » Tue 22 Oct 2013, 17:18

Dissosiatiivit lisäävät välimatkaa silmien ja tietoisuuden välillä, mutta psykedeelit puolestaan lyhentävät sitä. :P

frapathea

Post by frapathea » Tue 22 Oct 2013, 22:37

nupari wrote:Dissosiatiivit lisäävät välimatkaa silmien ja tietoisuuden välillä, mutta psykedeelit puolestaan lyhentävät sitä. :P
Puit selkeiks sanoiks sen, mitä oon koettanut jokusen vuoden verbalisoida. Just näin, ei lisättävää.

veke
Psykonautti

Post by veke » Wed 04 Jun 2014, 14:53

dissot on helpompii, kevyempii, ne kyl vie sinne jonnekki "ei minnekkää" mut tekee sen sillee kevyesti...deelit ku iskee kunnol siin ei paljoo pulista :P
...

Pen
OD

Post by Pen » Wed 04 Jun 2014, 22:07

^ saako kysyä mitä dissoja oot käyttänyt?

omat kokemukset MXE:stä ja S-isomeerin ketamiinista 200 mg+ kerta-annoksilla ei ainakaan ole kevyitä. 3- ja 4-MeO-PCP:tkään, joskaan niitä en käyttänyt kuin pari grammaa kumpaakin, oli suht intensiivisiä.

Parasta toki on ottaa molempia yhdessä. Happoa joku 300µg/sieniä muutama ketsi ja 50-100 mg ketku/MXE -laineja pari kappaletta, ketkua toki enemmän ja isompia.

DXM ja erityisesti salvia extract dissoista kuitenkin on ollut intensiivisempiä kuin mitkään DMT -breakthrough annokset (ainoa deeli jota oikein jaksan nykyään) tai järkyttävän kokoiset happo/5-MeO-MiPT/25B-nBOME doset (mielestäni voimakkain nBOME noista perus I, C, B)

Pharmahuasca ja ayahuasca tosin tossa oottaa vielä testausta, joten saattaa olla että mielipide muuttuu noiden myötä. Kuitenkin alkavat olemaan vahvimmasta päästä deelejen listalla.

Mutta onhan noi toki tosi erilaisia, että ei silleen voi verrata.

Deliriantit silti varmaan kuitenkin se härskein valinta, saa nähdä millon uskaltaa daturaa ottaa enemmänkin kuin vain vähän maistiaistestiannosta.

DMT pitäisi toisaalta koittaa IV:nä, kuten myös MXE ja ketamiini - mitään en siis ole IV/IM koittanut kuin morfiinia. Sitten voisi sanoa kunnolla että mikä on sitä intensiivimpää.

veke
Psykonautti

Post by veke » Thu 05 Jun 2014, 08:48

Pen wrote:^ saako kysyä mitä dissoja oot käyttänyt?

omat kokemukset MXE:stä ja S-isomeerin ketamiinista 200 mg+ kerta-annoksilla ei ainakaan ole kevyitä. 3- ja 4-MeO-PCP:tkään, joskaan niitä en käyttänyt kuin pari grammaa kumpaakin, oli suht intensiivisiä.

Parasta toki on ottaa molempia yhdessä. Happoa joku 300µg/sieniä muutama ketsi ja 50-100 mg ketku/MXE -laineja pari kappaletta, ketkua toki enemmän ja isompia.

DXM ja erityisesti salvia extract dissoista kuitenkin on ollut intensiivisempiä kuin mitkään DMT -breakthrough annokset (ainoa deeli jota oikein jaksan nykyään) tai järkyttävän kokoiset happo/5-MeO-MiPT/25B-nBOME doset (mielestäni voimakkain nBOME noista perus I, C, B)

Pharmahuasca ja ayahuasca tosin tossa oottaa vielä testausta, joten saattaa olla että mielipide muuttuu noiden myötä. Kuitenkin alkavat olemaan vahvimmasta päästä deelejen listalla.

Mutta onhan noi toki tosi erilaisia, että ei silleen voi verrata.

Deliriantit silti varmaan kuitenkin se härskein valinta, saa nähdä millon uskaltaa daturaa ottaa enemmänkin kuin vain vähän maistiaistestiannosta.

DMT pitäisi toisaalta koittaa IV:nä, kuten myös MXE ja ketamiini - mitään en siis ole IV/IM koittanut kuin morfiinia. Sitten voisi sanoa kunnolla että mikä on sitä intensiivimpää.
oon lähinnä MXE tä käyttäny..DXM pieni annoksil myös..joskus sekotinetyyli fenidaatit ja mexit keskenää ku väsäsin vedot sinne meni joku 0,15 mekkenii hihaan ihanku pesukonees olis ollu totallyout of this world mut eise kokemus olli henkisesti niin syvällinen ja rankka kuitenkaan ku deeli trippimatka sinne vaan meni ja siel aikansa pyöri ja siihen kokemukseen ei liitynyt tajunnan tason nousua sitä ominaisuutta mikä deeleil et kaikki tuntuu kirkaammalta tunteet voimistunu yms
...

veke
Psykonautti

Post by veke » Thu 05 Jun 2014, 08:54

toi MXE voi olla hyvä jos pelkää et tulee paha trippi deeleistä mut haluusilti matkailla kyl se ihan tehtävänsä tekee eikä sekään nyt oikestaa kovin kevyttä ole muuten ku et VERRATTUNA deeleihin
...

bom
Lepakko

Post by bom » Fri 06 Jun 2014, 12:58

Muistaakseni tää juuri edesmennyt Shulgin mielsi psykedeelit ja dissosiatiivit vastakohdiksi, vähän niinkuin jotkut tässä ketjussa on sanonut kokevansa.
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki

veke
Psykonautti

Post by veke » Wed 11 Jun 2014, 08:46

dissot vie pois maailmast deelit taas vahvistaa kokemusta siitä..
...

Mekstori
Psykonautti

Post by Mekstori » Wed 02 Mar 2016, 23:24

veke wrote:dissot vie pois maailmast deelit taas vahvistaa kokemusta siitä..
Toi on just se mitä itekkin ajattelen. Dissot on ku avaruusalus joka vie sut aina äärettömyyteen asti ja sä unohdat tän maailman ja sit taas psykedeeleissä sä syleilet tätä meijän yhteistä sinistä palloa :D

Dissot on escapismia ja psyket taas voi auttaa pääsemään kiinni asioihin. Ehkä vähän mustavalkonen statementti.

Ainoo poikkeus tähän on kyl DMT. Se on jotenki niin vahva psykedeeli et se kyl vie sut hyperavaruuteen etkä tiiä mitään tästä maailmasta. Voisko olla vaan että resptorit on niin ylikuormituksessa että näköreseptoritkaan ei vastaanota tätä maailmaa vaan oot omassa psykelandiassa. Alun visuaalithan ainankin itellä muistuttaa sieniä nyt kun niitä on jälkikäteen tullu testannu.

Ja sit taas salviasta (en oo ite kokeillu) on kuullu et se ei vie pois vaan vetää kaikki tän maailman geometriat uusiks. Eli pitää tässä maailmassa??

Ehkä ne pitäs voimakkuudessaan olla vaan ihan omassa kategoriassaan. No onhan koiranpommi ja atomipommikin toisaalta molemmat pommeja :D Ihmisillä on vaan vahva tapa lokeroida asiota mustavalkosesti..

PsykeAnonyymi
Psykonautti

Post by PsykeAnonyymi » Thu 03 Mar 2016, 05:10

Joo kokisin just silleen, että dissot auttaa sua astraaliprojektoimaan ja lentelemään toisissa maailmoissa, ja ovat ainakin itselleni hyvin hallittavissa, MXE:ssä oli myös aina positiivinen olo.

Psykeissä homma menee taas silleen, että "mä oon tässä" ja voit jutella vaikka luonnon hengille, ja filosofioida oman itsesi kanssa. Juttu voi karata käsistä enemmän ja tulla huonoja trippejä.

Elikkä silleen, että dissot tavallaan projisoi sut ulos uusiin svääreihin, kun taas sienet tyyliin vie sut sisälle omaan itseesi.

Jos pitäis valita, niin mielummin dissot mulle (mieluiten MXE:tä 1000 gramman pussi jostain :D), kuin psyket jotka voi horjuttaa mun psyykettä. Tykkäsin niistä valokuvamaisista muistoista MXE:ssä ja se ohjailtavuus oli niin ihanaa, se vihreen mustan punainen avaruus oli niin ihana ja se salmiakkinen maku suussa + sellanen analoginen rahinaolo. :D
*** Anonyymi Huumeblogi: http://psykeanonyymi.wordpress.com/ ***
*** Anonyymejä Huumevlogivideoita yms: http://vimeo.com/psykeanonyymi ***
Elämällä on tarkoitus, se olet sinä.

Mekstori
Psykonautti

Post by Mekstori » Thu 03 Mar 2016, 08:38

^ Rakastan dissoja enemmän kun mitään muuta päihderyhmää mut mun järkimieli sanoo et jos näitten kahen välillä pitäs valita ni terveellisempää ja kehittävämpää se on ottaa deelejä imo. :)

Ja nimenomaan se on niin siistiä leijua siellä puna-viheer-musta avaruudessa musan vietävänä. ja joo on se ohjailtavissa. Usein kun ajattellee että haluun liikkua vasemmalle siellä avaruudesa ni se onnistuu. Voi välillä niinku ohjata sitä lentävää mattoa/avaruusalusta jonka päällä leijailee.

EI nää yhdessäkään huono juttu oo. Ite oon vaan 2CB kanssa yhdistäny dissoja, lähinnä kyllä krtamiinia ja vie tosi paljon pois alun kroppa jännityksiä. Ja sit ku putoo takas sieltä disso+psykemaailmasta pelkkään psykemaailmaan ni on jotenki kaikki tripin jännitys putkautunu.

Pitäs kokeilla tota vahvemmilla ja henkisemmillä deeleillä ja Sienien/LSD:n kestoon toi MXE just vois sopia paremmin alku jännityksen poistajana. Kun sä käyt dissoissa niin kaukana ihmisyydestä ni on mukava taas tulla pykedeliaan jossa ihmisyys ja tää maailma on tutkailun alla. Vähän ku joku astronautti joka palais maahan :D

Olin meinaan kuulemassa yhen astronautin puhetta (Leland Melvin) yhdessä tapahtumassa ja sen kuvausta omasta matkastaan ni siitä tuli mieleen just disso+psyke, kun se sano että aluks tuntu niin oudolta lähteä/olla varuudessa ettei sitä ees pelänny tavallan. Ja sano et sit ku vihdoin näki maapallon ikkunasta ja tajus että lähdetään kotiin ni ymmärs, että kaikki ihmiset on yhtä ja jos jokainen kävis avaruudessa niin ei ois sotia. Se nyt ei tietenkään oo mahollista, eikä terveellistä kaikille, mut Putinille ja Obamalle ehdottomasti disso+psyke kombo pitää salakuljettaa niitten kahvikuppiin :DD

md5
Tuppisuu

Post by md5 » Thu 09 Mar 2017, 23:28

Pidemmän päälle olen alkanut pitämään dissoja opettavaisempana työkaluna kuin deelejä. Deelit auttavat itsetutkiskeluun, kun taas dissot itseilmaisuun. Lopulta kuitenkin yhtälailla toimivat samaan tarkoitukseen.

Jonkin aikaa testaillessani uutta tapaa meditoida, sain seuraavan analogian mieleeni.

Deelit mielletään psyykeen suurennuslasiksi. Väitän tietoisuuden itsessään olevan tämä suurennuslasi, ja deelit zoomaavat lähemmäs psyykettä paljastaen sen yksityiskohtia, kun taas dissot zoomaavat kauemmas näyttäen kokonaisuuden. Emootiot ovat tämän psyykeen virtauksia, jotka ohjaavat suurennuslasia tavallaan automaatiolla.

Deelit zoomaavat niin lähelle psyykettä, jotta emootioiden vaikutus korostuu siinä, minne tämä tietoisuuden suurennuslasi kulkee. Se pakottaa päästämään irti, koska rationaalisilla valinnoilla ei ole niin suurta merkitystä suurennuslasin kontrolloimiseen. Dissot taas zoomaavat niin kauas, että emootioiden merkitys vähenee, mutta tietoisuuden on mahdotonta sisäistää niin suurta määrää dataa, jolloin rationaalinen mieli korostuu poimittaessa psyykeestä niitä elementtejä, joihin kokee haluavansa kiinnittää huomiota. Tämä on ehkä päinvastainen tulkinta siitä, että deelit tarjoaisivat jotenkin enemmän dataa mielelle, mutta nähdäkseni tämä määrä pysyy vakiona. Vain emotionaalisesti merkittävä osuus kasvaa deelejä nauttiessa.

Meditaatio on vapaasta tahdosta tapahtuvaa irti päästämistä, mihin deelit suurina annoksina otettuina pakottavat. Siksi pidänkin deelejä hiukan arvelluttavina työkaluina itsetutkiskeluun, koska ne pureutuvat niin tiukasti psyykeen yksityiskohtiin, jotta niistä saatavat kokemukset olisi sulatettavissa arkiajatteluun. Mikrodosettaminen voi olla poikkeus.

Deelit ovat olleet itselle yleensä rankkoja, joskus miellyttäviä, mutta juuri koskaan eivät ole saaneet aikaa minussa mitään pysyvää muutosta. Dissot ovat olleet taiteellinen työkalu mielelle, jolloin olen kokenut aina voivani tehdä asioita, jotka eivät ole olleet luontaisia itselle, ja siten koen ne arvokkaammaksi työkaluksi laajentaa minäkuvaa ja kasvaa ihmisenä. Juuri nimenomaan itseilmaisun kautta.

bilehile
Apteekki

Post by bilehile » Fri 10 Mar 2017, 00:21

Deeleis värimaailma kirkkaampi ja nopeempire. Dissoissa värimaailma rummage ja olo hitaampi. Ja sekin et tuntuu ku lats elis Itteendä ulkopuolis en silmin. Joku sano osuvasti et dee lot this tää muihi/mailman kun taas dissot Eritrea siitä.
Takana loistava tulevaisuus.