Lisdeksamfetamiini (Elvanse)

Stimulantit & empatogeenit. Keskustelua stimulanteista, stimuloivista yrttivalmisteista ja empatogeeneistä.
Msdeath
Tuppisuu

Lisdeksamfetamiini (Elvanse)

Post by Msdeath » Sat 09 Aug 2014, 11:48

Tästä minun piti kysymäni, että onko kukaan kerinnyt saamaan kokemuksia tästä uudesta lääkkeestä?

http://sic.fimea.fi/1_2014/lisdeksamfetamiini

Etsin kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja sekä kaikkea niihin liittyvää tietoa, joilla voi vähentää kroonisen fatiikin oireita, ja tämä tuli täysin uutena esiin hiljattain. 20.8. on neurologin aika, ja siihen mennessä minulla pitäisi olla hyvin hallussa stimulantti-oppi, että osaan pitää puoleni ja vaatia oikeanlaista lääkitystä. Perussairautenani on harvinainen parantumaton ja etenevä neuropatia, joka aiheuttaa massiiviset hermokivut ja tolkuttoman väsymyksen. Ei tämä ole elämää :(

Tulossa on aika myös kipupolille loppukuusta, olen miettinyt että uskaltaisinkohan ottaa puheeksi lääkekannabiksen kipujeni kohdalla? Onko täällä ketään joka saa sitä reseptillä?

Kaikki apu vastaanotetaan suurella kiitollisuudella :love:

9.8. Edit: tekstinmuotoilu
Hampuusitar kuulostaa mielestäni paremmalta kuin herttuatar ^_^

tRip
Me Gusta

Re: Lisdeksamfetamiini

Post by tRip » Fri 15 Aug 2014, 01:05

En ehkä ole kovinkaan vakuuttunut ko. lääkkeestä, tai että eroaako se todellisuudessa dexamfetamiinista muutakuin hinnassa. ?.

http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/ ... 219147.pdf
Last edited by tRip on Tue 26 Aug 2014, 23:26, edited 1 time in total.
Reason: editedit..
Keep it unreal.

gerotimo
Kameleontti

Post by gerotimo » Thu 21 Aug 2014, 22:01

"Hyvin yleisiä haittavaikutuksia ovat vähentynyt ruokahalu, painonlasku, ylävatsakipu, suun kuivuminen, päänsärky sekä unettomuus. Yleisiä haittavaikutuksia ovat muun muassa takykardia ja verenpaineen nousu. Stimulantteja ei pidä käyttää potilaille, joilla on sydämen rakennepoikkeamia, sydänlihassairaus, vakavia rytmihäiriöitä tai muita vakavia kardiologisia ongelmia. Lisäksi haittavaikutuksina on kuvattu erityyppisiä psyykkisiä häiriöitä, joiden frekvenssi vaihtelee melko harvinaisesta yleiseen."

Huhhuh mitä settiä tuo tuotekuvaus. Nyt siis muksuille laitetaan amfetamiinia, joka imeytyy vasta suolesta. :D Mitään mainintaa siitä millä suhteella lisdeksamfetaamini muuttuu deksamfetamiiniksi, ei tarjottu. Hienoja 7 vkoja kestäneitä kokeita, joissa kaikki laihtu ja oli tooodella energisiä. JES :doh:

6-12 vuotiaat kaipaa eniten amfetamiinia. :doh: Ainii joo myös altistavat geenit mainittu.

Lääkekannabista pitäisin paljon todennäköisempänä saatavana sairauteesi kuin tätä.
as far back as i can remember all my heroes had trouble in their eyes
well it might have been drugs or it might have been love but thei all knew it was time to die

Msdeath
Tuppisuu

Post by Msdeath » Fri 22 Aug 2014, 14:35

Tälle itse sairaudelle kun ei voi mitään, parannusta ei ole, niin olisi elämän laadun kannalta suotavaa lääkitä sitten edes oireita.
Riittävä hermokipulääkitys minulle on tämän 11 vuoden aikana saatu kasattua, mutta väsymykseen en ole saanut mitään apuja, ja nytkin se kaatui täysin väkisin haettuun syyhyn. Eli psykiatrilleni olen joskus kertonut, että olen joskus kokeillut kannabista (juu rehellisyys ei peri maata) ja siihen vedoten nyt sitten kieltäytyivät määräämästä stimulanttia. Vaikka heidän ex-tempore määräämänsä huumeseula olikin heidän pettymyksekseen putipuhdas, tätä joskus tapahtunutta kokeilua pidettiin riittävänä syynä.
Aikaisemmin (tätä on siis vuosia suunniteltu) oli esteenä käyttämäni Tramal-lääkitys. Sen lopetin oma-aloitteisesti ennen 2014 vuodenvaihdetta. Sitten annettiin pitkän vitkuttelun jälkeen aika neurologille, ja hän määräsi Amantadiinia, ja sanoi että jos se ei auta, siirrytään sitten vahvempiin stimulantteihin. Noh, söin Amantadiinia pari kk eikä siitä tuntunut olevan mitään apua, ja sovin uuden ajan neurologille, tai siis yritin, mutta puhelimessa minulle sanottiin, että psykiatrini on kieltänyt ehdottomasti stimulantit minulta.
Olin ihan että WTF??? Laitoin sitten piiiitkän mailin psykalle, ja hän pyörsikin kantansa tämän jälkeen, ja sanoi ettei näe mitään estettä miksi stimulantteja ei voi kokeilla. Tapasimme tällöin osastolla jossa olin tiputuksessa. Siitä hän meni sitten neurologin juttusille, ja minun ymmärtääkseni hänen piti kertoa juurikin tuo asia neurologille, että ei ole psykiatrian puolesta estettä stimulanttien määräämiselle, jatkakaa olkaa hyvät. Mutta ei... kun pyysin hoitajaa soittamaan neurolle, että mihin johtopäätökseen nyt on tultu, niin edelleen tuli kielto, ilman mitään selitystä miksi. Sanoi vain että keskustellaan asiasta sitten lisää kun 3vkon päästä tulet seurantakäynnille jokatapauksessa...

Se käynti oli toissapäivänä, ja meni niin perseelleen kuin suinkin saattaa. Ensinnäkin, asialle laitettiin toinen neurologi, edellisellä ei ilmeisesti ollut munaa tulla kieltämään minulta sitä minkä oli jo luvannut. Tämä neurologi ei antanut minulle edes puheenvuoroa, minulla oli muistiinpanoja 4 a4:sta ja yhtään riviä en saanut tuotua esiin, kun hän vain hoki sitä että :
'Me olemme oikein porukalla tätä miettineet ja et tule saamaan stimulantteja, koska sinulla on ollut kannabiksen käyttöä historiassasi!' Hän teki minut täysin ponnettomaksi, enkä jaksanut enää taistella omasta puolestani... luovutin ja totesin vain hänelle, että
'Ette te hoida minua, te ette tee työtänne. Olette vastapuolella, eli vihollisia joita vastaan minun täytyy taistella, jos meinaan saada elämänlaatuani parannettua. En luota teihin enää, enkä aio tulla tiputuksiinkaan enää, kerta vaihtoehtoja hoidolle ei anneta, tai itseasiassa tästä topicista et suostunut edes keskustelemaan, vaan jatkoit vaahtoamistasi stimulanteista. Te ette anna minulle muuta vaihtoehtoa kuin tappaa itseni tai hakea kadulta lääkkeeni' (tuo tiputushoito ja sen vaihtoehdot ovatkin sitten eri juttu, ei niinkään liity tähän)
Nyt olisi mentävä potilasasiamiehen juttusille, ainakin liittyen siihen, ettei minulle tarjota vaihtoehtoa tiputushoidon lisäksi, vaan asia sivuutetaan. Ja kun kieltäydyn hoidosta, minulle ei tarjota silloinkaan mitään, eli jään heitteille.

Nyt ystäväni, joka on nähnyt kuinka surkeasti voin, enkä apua julkiselta saa, on tarjoutunut maksamaan yksityisellä käynnit.
Siihen minun vaan pitää valmistautua todella hyvin, että osaan sanoa oikeat asiat.. Neuvoja vast. otetaan.

@Gerotimo Lääkekannabista voisinkin joo pyytää hermokipuihin, mutta väsymysoireita tuo yrtti valitettavasti vain pahentaa, ja postauksessani on siis pointtina löytää lääke joka auttaisi väsymykseen. Nukun n. 15 h yöunet ja siihen päälle useamman tunnin päikkärit. Saatan nukkua kolme päivää putkeen (vessareissut ja jokin nopea syömistoiminto välissä) jonkin minulle raskaan tapahtuman jälkeen. Esim, jos käyn isossa marketissa, ja tulee käveltyä liikaa huomaamattaan. Kun en nuku, istun tässä nojatuolissa ja olen netissä, kerta se ainoa mitä yleensä jaksan. Monesti nukahdan istualleen tähän tuoliin.

Ei tämä ole elämää, ja vaikka kuinka nuo stimut olisi tarkoitettu ja muihin sairauksiin (esim. adhd) ei se mielestäni saa olla este sille, että niitä käytettäisiin oireenmukaiseen hoitoon. Se että katsotaan lääkkeen tiedoista että 'tätä ei ole tarkoitettu cidp:n hoitoon' on aika pyllystä, koska itseasiassa missään lääkkeessä eitaida niin lukea, ainakaan niissä mitä mie otan.
Jos kerran CIDP:stä johtuvia kipujani hoidetaan nimikkeellä 'hermokipu' ja niitä lääkitään ei-cidp-lääkkeillä, miksi väsymystä ei voi irrottaa tuosta diagnoosista yhtälailla ja lääkitä?

Huoh.. /rant over :P

gerotimo
Kameleontti

Post by gerotimo » Sat 23 Aug 2014, 21:52

Tuohtumukseni ei siis missään nimessä kohdistunut sinuun tai sinun oikeuteesi saada oikeita lääkkeitä. Oli vain hyvin järkyttävää luettavaa tuo :D

Saitko jo kuulla mitä stimulanttia olisit saanut? Rehellisen kusipäinen meno. Ei yhtään peitellä edes.
as far back as i can remember all my heroes had trouble in their eyes
well it might have been drugs or it might have been love but thei all knew it was time to die

Msdeath
Tuppisuu

Post by Msdeath » Tue 26 Aug 2014, 16:00

En ottanut henk. koht. :) mun tekstit tulee vaan niin suoraan sydämestä aina, en suunnittele enkä editoi, kirjoitan vaan 'straight from the head... or heart'
Käsittääkseni kyse olisi ollut metyylifenidaateista, tyyliin Concerta tms.
Dexamfetamiini on varmaan tiukemmassa saada, mutta jos Consut ei auta, niin niihin sitten kai lopulta päädytään.
Tälläkin hetkellä taistelen ankarasti etten nukahtaisi tähän tuoliin istualteen...

Toivottavasti yksityisneurologi osaa asiansa, ja ymmärtää miten suuri ongelma on että nukkuu n. 18h vuorokaudessa (kahdessa osassa) ja välillä useita vuorokausia putkeen rasituksen vuoksi, joka voi olla muille aivan jokapäiväinen asia, esim. marketissa ja muiden asioiden hoitaminen kylillä. Minut se vie päiväkausiksi sängynpohjalle. Aikaa lähdetään tällä viikolla varailemaan, ja pyrimme siihen että saamme ajan sopimaan siihen kahden viikon ikkunaan mitä ystäväni on täällä ensi kuun lopulla käymässä lomallaan, tarvitsen ylimääräisen silmä- ja korvaparin mukaani, jotta lääkäri älyää toivottavasti käyttäytyä niin ettei valitukseen tule aihetta. :foil:
Vaihtoehdot ovat Terveystalo ja Mehiläinen, toivon vaan sitäkin ettei ole järjettömiä jonoja heidän neuroilleen :/

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Fri 06 Feb 2015, 01:36

taudis wrote: Itsellä olisi tarkoituksen kokeilla tuotetta ensimmäisen kerran huomenna. Jakakaahan kokemuksia, kysymyksiä, mielipiteitä jne. aineen käytöstä lääkkeenä, lisäpotkuna arkeen sekä mahdollisesta viihdekäyttöpotentiaalista.
Kerrothan sit..
Auttaako pitämään yllä keskittymistä koko päivän?
Oletko dexamfetamiinia aijemmin käyttänyt/muuta/mitään?

Alkanut jopa miettiä tätä vaihtoehtona, vaikka kauheesti mitään hyvää tästä ole lukenut.
Sen verran kallis lääke, että mieluusti lukisin mielipiteitä.

Ainoa asia mikä itseä kiehtoo, on se, ettei tulisi tarvetta väärinkäyttää, ja riittäisi? se yksi dose aamulla.
Redosettamalla helposti saa ittesä pahaan luuppiin ja aivan jäiseen solmuun.
Last edited by tRip on Fri 06 Feb 2015, 01:37, edited 1 time in total.
Reason: muokkasin topicciin tavan mukaan myös valmisteen nimen.
Keep it unreal.

taudis
Lepakko

Re: Lisdeksamfetamiini (Elvanse)

Post by taudis » Fri 06 Feb 2015, 07:54

Voi kuule trip kun juuri äsken kirjoitin nöyrät anteeksipyyntöni siitä, että turhan topicin tein kun en löytänyt sitä alkuperäistä etsiessäni. Rustasin kaiken mahdollisen vaikutuksista, olosta, sivuoireista jne. vertailin eri annoskokoja keskenään, vertailin sitä eri apteekkispiidien kanssa...

sit painoin et lähetä

ni sit homma vähäc levis enkä tiiä oikee et mitäs

MUTTA kysymyksiisi vastaan;
60 mg annos alkoi vaikuttaa noin 90 min sisään ja vaikutus kesti 'hyvis' helposti 6-7 h ja vaikutus hupeni huomaamattomasti seuraavan 4-6 h aikana, eli melko pitkään pitää skarppina. Ei sen isompia nukahtamisvaikeutta ilman lääkkeitä reilu 11 h nauttimisen jälkeen.

120-150 mg vaikutus sen sijaan lähempänä alfametyylifeneä kuin dextroa. Kiinteä ruoka ei mennyt alas ja valvotti jonnekin aamuneljään ja olin päivällä kahen-kolmen aikoihin nautin nappulani
Stimuista näiden perisuomalaisten laillisuuksien lisäksi koluttu ainakin amfetamiini, metamfetamiini, metyylifenidaatti, "kokaiini"(?), modafiniili, dexamfetamiini, bupropioni, 2-FMA, ~5 muuta stimututkaria tietoisesti ja lukuisia muita tutkariylläreitä on varmasti sattunut vastaan 'piriä' ostaessa. Tulis noi nyt yheltä istumalta mieleen. Mut kaiken kattavaa listaa vetämistäni doupeista en nyt tähän ala kirjottamaan.

Parin päivän subjektiivisen kokemuksen lisäksi mulle on muodostunut lukemalla kokemuksia ja artikkeleita sellainen kuva, että elvansella on muihin vaihtoehtoin verrattuna ollut huomattavasti keskimääräistä vähemmän haittavaikutuksia ja suurempi hoitovaste & potilastyytyväisyys. Ja omalla kohallahan se meni just näin.
Come up with your own damn quotes.

frapathea

Post by frapathea » Fri 06 Feb 2015, 10:42

taudis wrote:Voi kuule trip kun juuri äsken kirjoitin nöyrät anteeksipyyntöni siitä, että turhan topicin tein kun en löytänyt sitä alkuperäistä etsiessäni. Rustasin kaiken mahdollisen vaikutuksista, olosta, sivuoireista jne. vertailin eri annoskokoja keskenään, vertailin sitä eri apteekkispiidien kanssa... -- enkä tiiä oikee et mitäs
Tänne voi tosiaan kirjoitella. Toinen jäsen olikin löytänyt tämän olemassaolevan ketjun.

Ollaanko tän määräämisestä kuinka nihkeitä?

taudis
Lepakko

Post by taudis » Sat 07 Feb 2015, 00:56

Mun mielestä on vaan hyvä ettei ole liikaa turhia topicceja vaultti täynnä kun kaikenmailman taudikset ei tee tarpeeksi taustatukimusta uutta lankaa luodessaan. Ja käytin joo hakua, mutten muka löytänyt tätä ketjua?häh?

Toinen tosiasia on se, että heti kun näin että tästä olikin jo topicci pystyssä niin ryntäsin tähän kirjoittelemaan pahoittelujani turhan topicin pystyttämisestä (eikös sitä muuten poisteta?) ja kaiken muun mitä mieleen nyt itse lisdexistä juolahti mieleen siltä seisomalta. Ja sit panostamatta verbaaliseen ulosantoon myönsin virheeni topicin tekemisessä ja jotenkin sit osotinkin sen sulle :D

In conclusion, tuun kirjottaa tänne vielä monet kerrat Lissen ylivoimaisuudesta verrattuna muihin 'ei bile' stimuhin.

Mut nyt kyl ottaa univaje ohjat jne.

Edit: korjasin parit typot & tää unohtu
frapathea wrote: Ollaanko tän määräämisestä kuinka nihkeitä?
Käsittääkseni Suomessa vielä niitä 'kun kakki muut on kokeiltu'-lääkkeitä ja kaikki muu mitä nyt diagnoosin saamiseen vaaditaan ellei ole jo hoidettuna. Uskoisin myös että huumausainereseptin tarvii.
Last edited by Huiko on Sat 07 Feb 2015, 18:20, edited 1 time in total.
Reason: Lainauksen korjasin.

frapathea

Post by frapathea » Sat 07 Feb 2015, 17:09

Moderointitoimista voi puhua lisää täällä: http://psyvault.net/viewtopic.php?f=11&t=6439 mutta tässä ketjussa se on offtopicia.
taudis wrote:Käsittääkseni Suomessa vielä niitä 'kun kakki muut on kokeiltu'-lääkkeitä ja kaikki muu mitä nyt diagnoosin saamiseen vaaditaan ellei ole jo hoidettuna. Uskoisin myös että huumausainereseptin tarvii.
Njoo. Palasin pitkästä aikaa lääkitykselle ja tää kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Pitkävaikutteisuus ehkä epäilyttää, mulla on niin vaihteleva aikataulu että dexe on lyhytvaikutteisuutensa ansiosta toiminut hyvin kun voi doussailla sitä sen mukaan kuinka monta tuntia on kulloinkin koulua jne.

Täähän kuitenkin hajoaa elimistössä deksamfetamiiniksi, miten tätä kokeilleet vertaisitte deksamfetamiiniin? Mä löysin vertailua ainoastaan metfeniin tältä istumalta.

taudis
Lepakko

Post by taudis » Wed 11 Feb 2015, 16:16

frapathea wrote:Täähän kuitenkin hajoaa elimistössä deksamfetamiiniksi, miten tätä kokeilleet vertaisitte deksamfetamiiniin?

Nää kaks eroaa yllättävän paljon toisistaan (noh, morfiini vs. kodeiini). Varsinkin toi melkeen kaksinkertainen kesto (subj. kokemus) on musta omituista, kun ei ole edes depotteina. Sanoisinko, että lisde on luonnollisemman tuntuinen. Puhtaampi, dynaamisempi ja sosiaalisempi. Dexe sen sijaan rauhallisempi mutta samaan aikaan katupirimäisempi.
Huomioonottaen sen, että se dexehän se on mikä näissä molemmissa futaa, niin tuon keston ohella toinen hyvin merkillinen seikka on miten lisde tuntuu vaikuttavan paljonkin lujempaa 'samalla annoksella'; vajaa kolmasosa lisdestä muuntuu dexeksi, mutta omalla kohdalla tuntuisi 30 mg lisdeä (~8,9 mg dex.) vastaavaan ennemminkin 20-25 mg dexamfetamiinia. Toki metabolian yksilölliset erothan saantoon vaikuttaa. Noh, sen yksilöllisyyden ympärillehän koko kokemus ja mielipiteet muodostuu, mutta veikkaan että lisden vaikutusmekanismi on hienovaraisempi kokonaisuus kuin "pelkkä" dexe ja dexe doing its thing.

Kun tässä tovin tätä oon popsinut niin eipä vieläkään mitään pahaa sanottavaa oo. Negatiiviset sivuvaikutukset käytännössä olemattomat, poislukien viihdekäyttöannoksesta seuranneet 'laskut', jotka koostuivat vain lievästä sosiaalisen eristäytymisen tarpeesta. Ei kuitenkaan mitään mihin ei kamomillatee riittäisi laskuvarjoksi.

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Mon 16 Feb 2015, 14:10

Tullut nyt tämäkin sit testailtua.. Diggailen kyl paljon enemmän rehellisestä dexestä.

Jännä kyl, miten loppujenlopuksi niin paljon nämä aineet eroaa toisistaan.

Omituisuus on siinä, että huomaan enemmän sivuvaikutuksia vähemmällä vasteella.
Nousu-utuisuus ei ota laantuakseen, vaan tuntuu että vaikutus jää polkemaan paikallaan, ja sydän hakkaa tavallista lujempaa, ja ahdistuskin on omituisempaa. Siis ahdistus fyysisenä tunteena, jota stimulantit helposti itsellä aiheuttaa.

30mg on vähän liian vähän, mut ilmeisesti just sopiva.
60mg ehdottomasti 'liikaa', mutta siltikään oikein jeesaa mihin pitäisi.

Jos jotain positiivista, niin ainakin se ettei samallatapaa iske nousukireyttä/pakottavaa oloa mihinkään suuntaan, yllättävän smuutti siis.
Mutta ehkei siksi mulla oikein tahdo toimia tämä lääkkeenä, kun tarvitsen sen kipinän, joka pistää tekemisen aluilleen.
Keep it unreal.

viixi
Karvakuono

Post by viixi » Mon 16 Feb 2015, 18:31

dexedrinet on vaan parhaita lääkkeitä kyseiseen vaivaan, kunnes toisin määritellään. metyylifenidaatti ottaa liikaa pumppuun ja palaa ikäviksi yhdisteiksi..
huom. en omista keskittymiskyvyttömyyttä missään muodossa, kommentoin vaan sivuvaikutuksista..

Hupu
Psykonautti

Post by Hupu » Tue 24 Feb 2015, 14:19

Niin siis onko tämä jo Suomessa virallisessa käytössä ADHD:n ja narkolepsian hoitoon samaan tapaan kuten metyylifenidaatti valmisteet ja deksamfetamiini? KELA korvattavuutta tällä ei vissiin ole? Ja vaatii ilmeisesti erityisluvan kuten deksamfetamiinikin?

frapathea

Post by frapathea » Tue 24 Feb 2015, 22:02

Hupu wrote:Niin siis onko tämä jo Suomessa virallisessa käytössä ADHD:n ja narkolepsian hoitoon samaan tapaan kuten metyylifenidaatti valmisteet ja deksamfetamiini? KELA korvattavuutta tällä ei vissiin ole? Ja vaatii ilmeisesti erityisluvan kuten deksamfetamiinikin?
Ei vaadi lupaa, tavallinen punarespa riittää, ja on korvattavissa oikealla sairausnumerolla. Hintaa jää kyllä silti nk. ihan vitusti. Ilman korvauksia esim. 30mg on 3,65e/kapseli. Eli jos syö päivittäin yhden niin kuukauden lääkkeisiin menee veikeät 108e.

frapathea

Post by frapathea » Sat 21 Mar 2015, 01:42

Mites, miksi Elvansen pakkausselosteessa käsketään keskustelemaan lääkärin kanssa, jos vetää C-vitamiinia? Mä tykkään kiskoo sitä 1000mg aamuisin, mikä haitta tästä voi syntyä? :( Kusen pH:n kanssa ilmeisesti jotain tekemistä, mutta mitä?

Petri6
OD

Post by Petri6 » Sun 22 Mar 2015, 02:56

frapathea wrote:Mites, miksi Elvansen pakkausselosteessa käsketään keskustelemaan lääkärin kanssa, jos vetää C-vitamiinia? Mä tykkään kiskoo sitä 1000mg aamuisin, mikä haitta tästä voi syntyä? :( Kusen pH:n kanssa ilmeisesti jotain tekemistä, mutta mitä?
PH:ltaan happamaan virtsaan poistuu suurempi määrä amretamiinin tyylisiä stimulantteja. Runsas C-vitamiinin nauttiminen saattaa siis nopeuttaa amfetamminin piuhdistumaa ja heikentää näin ollen lääkkeen tehoa. Mistään vaarallisesta interaktiosta ei siis ole kysymys.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

frapathea

Post by frapathea » Sun 22 Mar 2015, 15:03

Petri6 wrote: PH:ltaan happamaan virtsaan poistuu suurempi määrä amretamiinin tyylisiä stimulantteja. Runsas C-vitamiinin nauttiminen saattaa siis nopeuttaa amfetamminin piuhdistumaa ja heikentää näin ollen lääkkeen tehoa. Mistään vaarallisesta interaktiosta ei siis ole kysymys.
Ok, kiitos! Tää löytyikin itseasiassa sitten tarkemmasta tuoteselosteesta fimean sivuilta, itse paketin tuoteselosteesta en löytänyt tarkempaa selvennystä ja olin ihan kysymysmerkkinä. :)

Aloitin eilen testailun, otin eilen n. kahdelta iltapäivällä ~puolet 30mg kapselista. Tunnin päästä tuntu hieman epämiellyttävän stimuloituneelta mut se oli vielä siedettävää koska olin silloin liikkeellä ja oli muita asioita joihin keskittyä. Vaikutus ei ollut lähellekään pakkauksessa luvattua 13 tuntia, alkoi väsyttää jo joskus kymmeneltä illalla ja sain puolilta öin ihan hyvin unta. Arvioisin vaikutusta omalla kohdallani lähemmäs ~5h.

Tänään otin tossa joskus yhdentoista maissa kokonaisen 30mg kapselin tyhjään vatsaan ja puoleenpäivään mennessä potki vähän liiankin lujaa. Valehtelematta ja liioittelematta muistuttaa lähimmin metamfetamiinia nuo vaikutukset omalla kohdallani. Nyt olo on vähän tasoittunut kun kävin ulkoilemassa mutta edelleen kyllä selvästi huomaa olevansa stimulanttien vaikutuksen alaisena, mitä en lääkkeeltäni toivo ollenkaan.

Tbh oon toistaiseksi ainakin hieman pettynyt, koska tätä on hieman hankala annostella pienemmissä erissä kun kapseleiden avaaminen johtaa jauheen pöllyämiseen joka puolelle. Dexejä oli todella helppo annostella päivän mittaan sen mukaan kuin tarvitsi, söin sitä itse n. 5-7,5mg päivässä jossain 1,25-2,5mg erissä. Tää pitäis jakaa valmiiksi pienempiin annoksiin jos haluais syödä pienemmissä erissä esim. koulupäivän aikana.

Tosta metaboloitumisesta en jotenkin ota yhtään selvää, että miten se vaikuttais redoussailuun, menee mun ymmärryksen ohi. Arvostaisin suuresti jos joku asiasta enemmän ymmärtävä haluais selventää – noi pakkausselosteet on ainakin vähän sinne päin selitettyjä. Epäilin aluks että amfetamiinien tapaan tää olis CYP2D6:n substraatti, mikä olis selittänyt ton nopean vaikutuksen ja voimakkaat nousut, kun oon ilmeisesti ultranopee metaboloija, mutta löysin pakkausselosteesta vain maininnan siitä että tää olis luultavasti heikko inhibiittori ja wikipedia kertoo vaan että punasolujen (nimeltämainitsemattomat) entsyymit hajottaa tän.

Suboxoneprinssi
Lepakko

Post by Suboxoneprinssi » Tue 13 Sep 2016, 00:14

Petri6 wrote:
frapathea wrote:Mites, miksi Elvansen pakkausselosteessa käsketään keskustelemaan lääkärin kanssa, jos vetää C-vitamiinia? Mä tykkään kiskoo sitä 1000mg aamuisin, mikä haitta tästä voi syntyä? :( Kusen pH:n kanssa ilmeisesti jotain tekemistä, mutta mitä?
PH:ltaan happamaan virtsaan poistuu suurempi määrä amretamiinin tyylisiä stimulantteja. Runsas C-vitamiinin nauttiminen saattaa siis nopeuttaa amfetamminin piuhdistumaa ja heikentää näin ollen lääkkeen tehoa. Mistään vaarallisesta interaktiosta ei siis ole kysymys.
Lisdexamfetamiinin metabolian takia ruoansulatuskanavan tai virtsan happamuus ei vaikuta sen metaboliaan, eli tuon ei pitäisi vaikuttaa. Amfetamiiniin yleensä kyllä, mutta lisdexeen ei.

KORJAUS: Käsittääkseni vaikuttaa toisaan amfetamiinin ja sen metaboliittien poistumiseen verenkierrosta virtsasta, olit oikeassa, eli puoliintumisaika voi vaihdella dramaattisestikin. Sen sijaan imeytyvyyteen ja hyötyosuuteen ei vaikuta.
Last edited by Suboxoneprinssi on Wed 14 Sep 2016, 03:20, edited 1 time in total.

Suboxoneprinssi
Lepakko

Post by Suboxoneprinssi » Wed 14 Sep 2016, 02:50

frapathea wrote:Ollaanko tän määräämisestä kuinka nihkeitä?
Veikkaan et jos Dexedrine on ollu respalla, niin ei kovin nihkeitä. Väärinkäyttöpotentiaali on pienempi, toimivuus on tasaisempi potilaiden kesken, ja sillä on patentti. Se on siis kalliimpi, ja lääkärit voi tietty hyötyä siitä et myy paljon tietyn firman uutta lääkettä.
frapathea wrote:Njoo. Palasin pitkästä aikaa lääkitykselle ja tää kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Pitkävaikutteisuus ehkä epäilyttää, mulla on niin vaihteleva aikataulu että dexe on lyhytvaikutteisuutensa ansiosta toiminut hyvin kun voi doussailla sitä sen mukaan kuinka monta tuntia on kulloinkin koulua jne.

Täähän kuitenkin hajoaa elimistössä deksamfetamiiniksi, miten tätä kokeilleet vertaisitte deksamfetamiiniin? Mä löysin vertailua ainoastaan metfeniin tältä istumalta.
Itsekin tykkäsin dexen lyhytvaikutteisuuden tuomasta monikäyttöisyydestä - 4-8h duunipäivälle pystyi doussata hyvin sopivan määrän ja jos piti pöhistä 12h, niin lisää vaan nappia naamaan!
Pitkävaikutteisuus on kuitenkin joissain tapauksissa etu - ajattele depot-valmisteita, vaikkei tämä sellainen olekaan.

Vertaisinkin näitä nopeaan ja depot-alpratsolaamiin. Ensimmäinen toimii niin lyhyen aikaa, että ellei ole pilkuntarkka dosejen kanssa ja tunne omaa metaboliaansa, saattaa huomata yhtäkkiä lääkkeen laskeneen (mulle on tullut paniikkikohtaus ku tajusin, et suojapeitto onki yhtäkkiä nykästy pois) ja joutuu redosettaa. Jos sama käy dexen kans, keskitys herpaantuu. Vaikutus muutenkin "aaltoilee" vähän, eikä se ole minusta funktionaalisessa stimussa hyvä asia.

Paitsi vaikutusaika, myös vaikutuksen dynamiikka eroaa. Elvansen voi tuntea jo 30-45min päästä, mutta se jatkaa nousua tasaisesti aina 2h asti, ainakin mulla. Sen jälkeen seuraavat 8h ovat smoothia, hyvin keskushermostoa stimuloivaa muttei juurikaan "piristä" tai fyysistä, kliiniä stimulaatiota, energiaa ja fokusta. Tunnit 10-12 ei terapeuttisilla doseilla ilman putkia tuo mitään laskuja mulle ainakaan.

Lisäksi nämä on nautittava oraalisesti - nokkaan ei voi vetää, eikä hihaan. Joillekin tämä on ongelma, mutta itse söin aina dexenikin eli ei haittaa pätkän vertaa. En yhdy taudiksen mielipiteeseen että lisdexamfe toimisi jollain 80% teholla tms. potenssin suhteen, mutta koen kyllä sen futaavan vähän lujempaa. Ilmeisesti 70mg lisdexamfetamiinia pitäisi vastata 20,6mg dextroo (suhde vähän vajaa 0,3x), mut mun mielestä tuntuu toimivan kuin 25-30. Tollaset 20-30mg dexamfetamiinia ei myöskään futais mulla ku vähän jos pitäis jakaa vaikutus 12 tunnille - vaik 4 ja myöhemmin 2, tai 3 ja 3, ja kävisin vajareilla. 70mg Elvanse piisaa vitun hyvin.

Syy tähän voi löytyä metaboliasta. Ruoansulatusjärjestelmän ollessa emäksinen, enemmän amfea on "freebase" muodossa ja imeytyy rasvaliukoisena paremmin. Matala pH taas tarkoittaa suuremman osan olevan suolamuodossa, joka imeytyy vähemmän tehokkaasti. Suurin osa amfetamiineista (ja lääkeaineista yleensä joku 25%) metabolisoituu CYP2D6 -entsyymin avulla, kun taas lisdexe imeytyy eri metaboliansa takia paitsi tehokkaammin, myös tasaisesti riippumatta vatsalaukun sisällöstä.
Äkkiä kuin tsiigasin, niin kaikki "terveellinen" nostaa mahan pH:ta, ja lihat, leivät, kaikki perusmättö ja piripäiden laskuissa epätoivosesti pakkosyötöllä vetämät setit taas tekee siitä happamampaa. Suurimmalla osalla ihmisistä siis dexamfetamiinin oraalinen hyötyosuus on paljon pienempi kuin lisdexamfetamiinilla, ja se on ilmeisesti edes vähän parempi kaikilla - eikä vaihtele niin paljon ihmisten välillä.

Tuo pitkä kesto et pitää sitoutua olemaan kellon ympäri vauhdeissa on pieni miinus, muttei kovinkaan paha, ja monissa tilanteissa tuo on mielestäni parempi tuo tasainen, selväpäinen, motivoitunut ja joka tavoin skarppi olo joka ei missään vaiheessa yhtäkkiä lerpahda ja saa kaivelemaan pilleripurkkia. Tehoaa mielestäni vähän paremmin kuin vastaavan määrän dexeä pitäisi, varsinkin jos vastaava määrä pitäisi saada riittämään 10-12 tunniksi. Mulla 70mg on sopiva dose. 140mg on viihdedose ja liikaa ilman kovaa tolea, ja mielellään bentso kylkeen.

Summa summarum: tämä ohittaa Dexedrinen ykkössijalle mun apteekkistimuista:

1) Elvanse
2) Dexedrine
3) Adderall
4) Concerta
5) Ritalin

Desoxyn vielä kokeilematta.

EDIT:
frapathea wrote:Aloitin eilen testailun, otin eilen n. kahdelta iltapäivällä ~puolet 30mg kapselista. Tunnin päästä tuntu hieman epämiellyttävän stimuloituneelta mut se oli vielä siedettävää koska olin silloin liikkeellä ja oli muita asioita joihin keskittyä. Vaikutus ei ollut lähellekään pakkauksessa luvattua 13 tuntia, alkoi väsyttää jo joskus kymmeneltä illalla ja sain puolilta öin ihan hyvin unta. Arvioisin vaikutusta omalla kohdallani lähemmäs ~5h.

Tänään otin tossa joskus yhdentoista maissa kokonaisen 30mg kapselin tyhjään vatsaan ja puoleenpäivään mennessä potki vähän liiankin lujaa. Valehtelematta ja liioittelematta muistuttaa lähimmin metamfetamiinia nuo vaikutukset omalla kohdallani. Nyt olo on vähän tasoittunut kun kävin ulkoilemassa mutta edelleen kyllä selvästi huomaa olevansa stimulanttien vaikutuksen alaisena, mitä en lääkkeeltäni toivo ollenkaan.
15mg liian vähän, 30mg liikaa. Olisiko 20 sopiva dose? Tai sitten ottaisit tuon puolikkaan kapselin eka, ja sit joskus 4-6h myöhemmin toisen? Ainakin itselläni jos meinaa käyttää stimua funktionaalisesti eikä viihteellisesti, raja on hiuksenhieno (ja puhdas d-amfetamiini on potenttia kamaa). 20mg d-amfea voi olla loistava dose opiskeluun, mut 25mg pistää ylikierroksille ja fokus häviää.

Suboxoneprinssi
Lepakko

Post by Suboxoneprinssi » Wed 04 Jan 2017, 13:34

Ah, on tää selkeesti paras stimu mitä Suomessa saa (kolan laatu ku on mitä on). Tuntuu mulla toimivan noin 1,5x tolla teholla mitä väitetään (70mg pitäs olla joku vähän reilu 20mg dexamfee, mut musta tuntuu siltä et about 30mg) sekä pärtsii 11-13h. Koko ton ajan paitsi vikat pari tuntii toimii ihan täysillä, et 70mg kapseli on kellon ympäri samaa oloa ku 30mg dexedrinee on siinä 1-2h kohdalla.

Tasanen, kliini, tehokas. :love:

kissankorva
Apteekki

Post by kissankorva » Sun 22 Jan 2017, 14:13

Joo edellistä lainaten 70mg on kyl mahtavat olot.. aijai. ykkös stimu näist lääkejutuist.

Suboxoneprinssi
Lepakko

Post by Suboxoneprinssi » Tue 24 Jan 2017, 04:32

Ilmeisesti deksamfetamiinisulfaatti on poistunut markkinoilta ja lääkevalikoimasta, ja tilalle tullut tämä lisdeksamfeamiini. Onhan tuossa objektiivisesti paljon selkeitä hyötyjä yleisesti katsoen verrattuna dekstroamfetamiiniin, ja aivan yhtä lailla metyylifenidaattihoidoissa luotetaan enemmän jollain depot-mekanismilla toimiviin lääkkeisiin kuin koskaan.

kissankorva
Apteekki

Post by kissankorva » Sun 05 Feb 2017, 10:50

Ootteko huomannu että aika juoksee näissä satakertaa nopeammin ku muissa stimuissa, näin siis mulla.

Suboxoneprinssi
Lepakko

Post by Suboxoneprinssi » Wed 08 Feb 2017, 17:40

kissankorva wrote:Ootteko huomannu että aika juoksee näissä satakertaa nopeammin ku muissa stimuissa, näin siis mulla.
En oo huomannu et menis yhtään nopeemmin ku poreis yleensä, mut ehkä toi vaikutelma syntyy siitä ettei oo kyttäämässä kelloa ja ottamassa tasureita, kun se yks annos pöhisee kellon ympäri?

Otin tos taas pari pv sitten 90mg ja on tää vaan vitun hyvä stimu, ei siitä mihinkään pääse.

Tiberius
Lepakko

Post by Tiberius » Fri 31 Mar 2017, 22:07

Uus tuttavuus...30mg oraalisesti raporttia seuraa kunhan alkaa toimimaan

Noniin kevyt ja miellyttävä olo olen kauppatorilla turussa ja tosiaan olo alkaa olemaan melko euforisesti stimuloitunut.alla 4mg buprea ja ton 30mg lisäksi lisäsin n.10-15mg oraalisesti myöskin.kaupungin valokyltit hiukan niinku essoissa mut olo ei mitenkään sekava.lisäraporttia seuraa kun nousut etenee.
-=€ukataforia eis pathoS=-

Suboxoneprinssi
Lepakko

Post by Suboxoneprinssi » Thu 06 Apr 2017, 23:15

Tiberius wrote:Uus tuttavuus...30mg oraalisesti raporttia seuraa kunhan alkaa toimimaan

Noniin kevyt ja miellyttävä olo olen kauppatorilla turussa ja tosiaan olo alkaa olemaan melko euforisesti stimuloitunut.alla 4mg buprea ja ton 30mg lisäksi lisäsin n.10-15mg oraalisesti myöskin.kaupungin valokyltit hiukan niinku essoissa mut olo ei mitenkään sekava.lisäraporttia seuraa kun nousut etenee.
No mitäs tykkäsit?

Urheilijanuorukainen
Tuppisuu

Post by Urheilijanuorukainen » Thu 11 May 2017, 01:22

Näitä moni kehunut maasta taivaisiin. Mulla veti 50mg täysin veteläksi. Puolikas rentouttaa. Moni kaveri sanonut, että kolahtaa todella lujaa ja sitte mennää lujaa.

Kyllä sen huomaa katu/netti pirien kans myös, että mitä puhtaammin dextro/levo amfetamiinia, ilman tutkareita, väsyttää ja rentouttaa.

Sanoisin etä nyt parin vuoden aikana mennyt yhä enemmän tuohon suuntaan. adhd/add on, vaikka diagnoosia ei olekaan. Mutta mistä muusta tuo kertoo? Reseptorit rikki? Riippuvuus pahentunut ja alkaa olla selkeesti fyysisestikin riippuvainen?

somniferuum
Karvakuono

Post by somniferuum » Wed 06 Sep 2017, 10:29

Näihin nousee tosi nopeasti toleranssi viihdekäytössä, nopeammin kuin katupiriin IMO. Viime amfekerrasta oli aikaa 6kk eli siis nollatolet oli ja ekana päivänä riitti 1 kapseli 50mg ja toinen iltapäivällä, seuraavana päivänä meni jo neljä, kolmantena tarvitsi jo 7x50mg, ja nyt neljäntenä olen ottanut yhteensä 350mg silti ei tunnut potkivan tarpeeksi. Onhan tää aika kliinisen tuntuista, tulee ihan ok nousut, mutta katupiri kun on yleensä metasotkua, niin se selvästi potkii kovempaa. Pitkäkestoisuudesta en menisi sanomaan samaa mitä muut, itsellä kestää varsinaiset "pärinät" 2-3 tuntia jonka jälken stimulaatio jatkuu seuraavat 6 tuntia. Summasummarum valitsen jatkossa mielummin hyvän katupirin. Jos katukaupasta näitä ostaa, niin tulee normi katupiri selvästi halvemmaksi. yksi purkki 30x50mg kesti neljä päivää viihdekäytössä. No toki tolet nousee jos ei pidä ävlipäiviä, mutta pirillä helposti menee tuo neljä päivää hyvissä oloissa eikä ole niin kovaa tolenousua.