Stimulanttireseptin saaminen?

Stimulantit & empatogeenit. Keskustelua stimulanteista, stimuloivista yrttivalmisteista ja empatogeeneistä.
CaptainZ
Lepakko

Stimulanttireseptin saaminen?

Post by CaptainZ »

Miten helpoksi tai vaikeaksi olette kokeneet stimulanttireseptin (Concerta, dexamfetamiini, efedriini, mitä näitä nyt on) saamisen lääkäriltä?

Mitä reseptin saaminen vaatii? Millaista diagnoosia se vaatii? Pitääkö olla todistetusti narkoleptikko, tarvitaanko ADHD-diagnoosi tai jotain vastaavaa?

Olen aina saanut äärimmäisen helposti haluamani unilääkkeet ja rauhoittavat. Viime aikoina on tuntunut, että tarvitsisin joihinkin tilanteisiin paremminkin piristeitä. Joskus joku dexamfetamiini tai katupirikin saa asiat vaan menemään niin paljon paremmin, suoriudun työstäni niin paljon paremmin, kohtaan ihmiset ja itseni skarpimmin, ja keskityn niin paljon paremmin siihen mitä olen tekemässä. Stimulanttien hallitulla käytöllä on kerta kaikkiaan elämänlaatuani parantava vaikutus.

Mitä luulette, ymmärtääkö lääkäri tämän, jos vetoan vaikkapa vuorotyön aiheuttamiin vaikeuksiin? Tuntuu vaan, että olisi ongelmallista perustella stimulanttipyyntöä lääkärille sillä, että piristeiden teho on todettu laittomilla piristeillä..
Hei hei mutsi... (Y) ...Mä söin sunkin lääkkeet.
tRip
Me Gusta

Re: Stimulanttireseptin saaminen?

Post by tRip »

Käsittääkseni ADHD/ADD -diagnoosi tai narkolepsia ovat stimulanttien ainoita käyttöaiheita suomessa.
Korjatkaa toki jos elän harhaisessa illuusiossani tämän suhteen.

ADHD:n diagnosointi taasen tapahtuu pääasiassa neuropsykologisten tutkimusten kautta.

Itse jouduin kokeilla ensin Ritalinit ja Concertat, ennenkuin sain Dexen..
(metyylifenidaatti aiheutti mulla aivan liikaa sivuvaikutuksia)

ja käsittääkseni Valviran toimesta dexamfea nykyisin yhä harvemalle määrätään.. Ihme wammailua tää suomen adhd-politiikka.

Mut sit mm. päivä-väsymykseen voidaan ymmärtääkseni määrätä modafiniilia (Provigil) , joka nyt sinällään oikeen stimulanttikaan ole kait.
Keep it unreal.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Yksityiseltä ADHD-diagnoosi irtoaa kyllä ilman neuropsykologisia tutkimuksiakin, mutta siihen tarvitset avuksi esimerkiksi vanhempaasi, joka kertoo sitten lääkärille, että olet ollut ylivilkas ja keskittymishäiriöinen jo lapsena. Mihinkään väsymykseen tai yleiseen elämänlaadun parantamiseen ei puoskarikaan reseptiä kirjoita.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

tRip wrote: Mut sit mm. päivä-väsymykseen voidaan ymmärtääkseni määrätä modafiniilia (Provigil) , joka nyt sinällään oikeen stimulanttikaan ole kait.
Onks tää muuten kuinka yleistä tai helppoa, onks porukka onnannut ja minkälaiselta lääkäriltä. Vois oikeesti mennä pyytään jeesais mun elämää ihan oikeesti.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!
jaabajaaba
Psykonautti

Post by jaabajaaba »

Ainakin muita stimuja kuin metyylifenidaattia tahtoo olla aika hankala saada vaikka olisi ihan tutkittu ja spykologisilla testeillä todettu ADHD olemassa josta paljon muutakin näyttöä mm. useita duuni paikkoja, useita kesken jääneitä kouluja paljon kaverien vaihtumista ja hyperaktiivisuutta. Näin ainakin siis itsellä vaikka lekurilla ei edes ole tietoa laittomien huumeiden käytöstä.
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

Petri6 wrote:Yksityiseltä ADHD-diagnoosi irtoaa kyllä ilman neuropsykologisia tutkimuksiakin
Yksityiseltä joo.. tai kyl joo, ja joo, nimenomaan.
Ois kiintoisaa tietää millä tolalla julkisella puolella ollaan ADHD:n diagnosoinnissa..?

Silti suosittelen todellakin käymään läpi neuropsyk. tutkimukset, jos epäilee adhd:ta olevan.

Vaikka muinoin sainkin ritalinit ja dexet ilman tutkimuksia, niin nyt dexe-lääkityksen saaminen olisi miltei mahdotonta jos diagnooseillani ei olisi pohjaa.
Dexma wrote:
tRip wrote: Mut sit mm. päivä-väsymykseen voidaan ymmärtääkseni määrätä modafiniilia (Provigil) , joka nyt sinällään oikeen stimulanttikaan ole kait.
Onks tää muuten kuinka yleistä tai helppoa, onks porukka onnannut ja minkälaiselta lääkäriltä. Vois oikeesti mennä pyytään jeesais mun elämää ihan oikeesti.
Mulla lopetettiin modafiniilin määrääminen kun Valvira tuli kehiin.

Erikoislääkäri noita perustellusta syystä voi viellä määrätä.

Mut maksaa sen joku 300e/90zip, ni eipä juuri itseäni houkuta, varsinkin kun pitäisi viellä löytää sopiva erikoislääkäri ja sivuvaikutukset ovat epämääräistä luokkaa. (vähänkuin kofeiiniövereissä koko päivän, jos vähänkään liikaa)
jaabajaaba wrote:Ainakin muita stimuja kuin metyylifenidaattia tahtoo olla aika hankala saada vaikka olisi ihan tutkittu ja spykologisilla testeillä todettu ADHD olemassa josta paljon muutakin näyttöä
Joo.. Hetikun valelääkärijupakat tuli kehiin, dexen määrääminen romahti 200 uutta respaa/vuosi -> 2 uutta resp/vuosi.

Sinänsä tosi perseestä, ja vitun Valvira, koska on ihmisiä joille ei tosiaan mf sovi, kuten itselle. Mielummin sit ilman lääkitystä..
..ja ilman lääkitystä olisin vaan yhteiskunnalle ongelma.
Keep it unreal.
Micke
Psykonautti

Post by Micke »

tRip wrote:Käsittääkseni ADHD/ADD -diagnoosi tai narkolepsia ovat stimulanttien ainoita käyttöaiheita suomessa.
Korjatkaa toki jos elän harhaisessa illuusiossani tämän suhteen.

ADHD:n diagnosointi taasen tapahtuu pääasiassa neuropsykologisten tutkimusten kautta.

ja käsittääkseni Valviran toimesta dexamfea nykyisin yhä harvemalle määrätään.. Ihme wammailua tää suomen adhd-politiikka.

Mut sit mm. päivä-väsymykseen voidaan ymmärtääkseni määrätä modafiniilia (Provigil) , joka nyt sinällään oikeen stimulanttikaan ole kait.
Itselläni myös näin, tosin Ritalin (erityisrespa) jäi välistä.. Efexor aiemmin.. Nousi hirveä haloo viime vuonna kun mf poistettiin yli 25v kela-korvauksesta. Nyt korvaus lähtenyt dexestä :twisted: :twisted: :down:

En voi käyttää mf:ää sivuoireiden takia, joudun maksamaan suuria määriä vain tästä lääkkeestä/v.. Tarpeeksi ei ole käyttäjiä protestiin.. Ruotsissa kokeillaan ensin tämä ja sen jälkeen mf.. Kaupunki vaikuttaa todella paljon.. :? Kuten aina..
Still looking for something....
eerika11
Karvakuono

Post by eerika11 »

En kokeilis pyytää, ei pian anna sulle niitä bentsojakaan, jos tommosii kyselet lääkäriltä. Tietenkin asia on eri jos eri lääkäri. Ei suomessa olis masiksesta kärsiviä jos piristäviä sais apteekin hyllyltä kuka vaan, vahinko
eerika11
Karvakuono

Post by eerika11 »

Provigil eli modafiinia ei saa ku lääkelaitoksen erityisluvalla kertoo wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Modafiniili
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Eräässä nimeltämainitsemattomassa lehdessä oli muuten hiljattain artikkeli, jonka voisi yhteenvetää näin: "Concerta on hUUUUUmetta." Saa nähdä kuinka moni vanhempi on taas kauhuissaan, kun lekuri tarjoaa pikku-Villen ADHD:n hoitoon ko. lääkettä. :P
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

eerika11 wrote:Ei suomessa olis masiksesta kärsiviä jos piristäviä sais apteekin hyllyltä kuka vaan, vahinko
Kyllä tavallaan ainakin yksi käsi nousee ilmaan.
Ei se punainen respa takaa autuasta onnea.
emmä kyl ylipäätään ymmärrä miksi stimulantit monet kokee enemmän huumeeksi, tai kummajaiseen kategoriaan kuin, muut psyykenlääkkeet, Drugs'R'Drugz..eh?

ja eikös lääkärin tehtävä ole määrätä tarvittaessa tarvittavaan vaivaan tarvittava lääkitys

ja kyllävaan, kuka vaan, kuka saa tahtonsa saa läpi. Usko pois.

Miltei pitäisi olla kansalaisvelvollisuus.. olla erilainensamanlainen, ja käydä siellä lekurilla, sielunlekurilla, diilerillä tai monopolilla..

Gotta catch'em all!
Micke wrote:
tRip wrote:Käsittääkseni ADHD/ADD -diagnoosi tai narkolepsia ovat stimulanttien ainoita käyttöaiheita suomessa.

Itselläni myös näin, tosin Ritalin (erityisrespa) jäi välistä.. Efexor aiemmin.. Nousi hirveä haloo viime vuonna kun mf poistettiin yli 25v kela-korvauksesta. Nyt korvaus lähtenyt dexestä :twisted: :twisted: :down:

En voi käyttää mf:ää sivuoireiden takia, joudun maksamaan suuria määriä vain tästä lääkkeestä/v.. Tarpeeksi ei ole käyttäjiä protestiin.. Ruotsissa kokeillaan ensin tämä ja sen jälkeen mf.. Kaupunki vaikuttaa todella paljon.. :? Kuten aina..
Sekin, et fuk tha shit, suomi on sen verran maajussikrapulatakapajula, et esim.Focalinia (dex-metyylifenidaattia) ei vaan jostainsyystä voida saada suomen markkinoille, näillä säädöksillä.
Dex-metamfetamiini vois olla oikeesti ehkä paras lääkkeenä.. :twisted: :P ;)
ei tarvis kolmen-neljän tunnin välein naukkaa dexee, ku metaa vois ottaa vaan aamulla, ja sillä pärjäis koko päivän:)
Keep it unreal.
frapathea

Post by frapathea »

Itse sain equasymiin respan heti ekalla käynnillä ADHD:een erikoistuneen lääkärin vastaanotolla, mutta jatko oli riippuvainen pitkistä (ja hintavista) tutkimuksista, joissa mulle sitten todettiinkin vaikea ADHD. Vaihdoin tosin tuolloin dexedrineen, koska metfen oli vähän liian rajua mulle pienilläkin annoksilla. Väittäisin, ettei todellakaan yhtä kevyesti saa stimulantteja kuin purkin pameja, ei ainakaan pitkäaikaiseen käyttöön. Kehottaisin myös pysymään asiasta loitolla ellei sulla ole oikeasti elämää selkeästi häiritsevää ADHD-oireilua, koska meidän ADHD-aikuisten elämästä tehdään rajoituksilla ja paperisodalla jo muutenkin ihan tarpeeks vaikeeta. :/

Sivunoottina: mulla vaikutti positiivisesti lääkityksen saamiseen se, kun (täysin totuudenmukaisesti) kerroin paria vuotta aiemmin käyttäneeni katupiriä IV arkielämästä selviämiseen.
tRip
Me Gusta

Post by tRip »

Mä en tiedä oks se vaan jotain psykologista, mut kun sain dexen respalle, mun elämä rauhottu tosi paljon, kaikinpuolin.
Mut et mulle stimut on siit asti kun ne respalle sain, ollu todella ristiriitanen kompleksi.
Tavallaan ne jeesaa mua pärjään arjessa kiinni (tai siihen mä niitä just tarviin), toisaalta mä vihaan tavallaan itteeni stimupäissäni..
siin kadottaa itessään jotain, mikä tekee musta just tällasen persoonan kun mä olen.

Siinämielessä yhdyn täysin frapathean kommenttiin, et mun mielestä turha edes harkita, jos ei todella ole elämää hankaloittavaa add/adhd-oireistoa.

Se on kuin sienirihmasto.. ongelmat on niit tattei.. ja niit tupsahtelee vähän jokapuolel..
lääkitys tylysti mätkii tatit muusiks, eikä niist sit enää o samaltapaa iloa.
Keep it unreal.