Energia juomat (tauriini, kofeiini, guarana)

Stimulantit & empatogeenit. Keskustelua stimulanteista, stimuloivista yrttivalmisteista ja empatogeeneistä.
lanttu
Apteekki

Energia juomat (tauriini, kofeiini, guarana)

Post by lanttu »

Itse olen aivan koukussa tai ainakin luulen niin :| keskimäärin juon 1l päivässä kyseisiä aines osia sisältäviä juomia kuten batterya.
Joskus kun join kahvia en kyllä jäänyt siihen millään tavalla "koukkuun" olisikkohan mahdollista että, energia juomien 3 aines osaa jotenkin lisäävät riippuvuus riskiä? Kerran ei ollut rahaa keitin yhden kupin kahvia jossa oli 4 kupin annos kahvia eli aivan tervaa mustana join vähän helpotti mutta jtn puuttui.
Eli ketkä muut tunnustavat olevansa koukussa energia juomiin tai muihin laillisiin piristeisiin kuten vaikka guarana tabletit? :roll:
Olisi kiva tietää onko muitakin samassa pirullisten energia juomien valloissa :twisted:
wtf
growy
Kameleontti

Re: Energia juomat (tauriini, kofeiini, guarana)

Post by growy »

Ylä-asteella litkin energiajuomia ihan päivittäin,rahaa paloi,sanoisinko turhaan..
Ei se mua koukuttanu, se vaan oli pirun hyvää. Monet tosin silloin väitti olevansa koukussa näihin, ITSE en usko näiden koukuttavan minkään sisältävän aineen takia,vaan sen maun takia, ja osasyynä on varmaan se että sitä vaan ostaa,jos se saa olon paremmaksi,tottakai se on jonkinlainen koukku..
En mä edes piristy noista enää,jos oon koskaan oikeesti edes piristyny..
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Riippuu aika paljon elintavoista kuinka sen vaikutuksen tuntee. Jos vetelee jotain koksua nokkaan ja perään energiajuomaa niin ei se energiajuoma varmaan hirveästi tunnu. Samaten jos jatkuvasti juo kahvia ja päälle noita niin sitä menee niin jumiin, ettei enää huomaa vaikutuksia.

Mutta koululaisethan näitä litkivät. Radiossa oli joskus joku juttu, että oltiin huolestuneita kun skippasivat ruokatunnin sitten, joivat vaan energiajuomia. Tekee varmaan hyvää keskittymiskyvylle. Ei varmaan fyysisesti kovin koukuttavaa, mutta kummasti vaan olen törmännyt tapauksiin jotka vittuuntuvat jos eivät saa energiajuomaansa ja vittuuntuvat jos asiasta puhuu.

Ainakin itselläni pari purkkia piristää selvästi ja juttu alkaa kulkemaan.
lanttu
Apteekki

Post by lanttu »

Niin voihan se hyvinkin olla todellakin vaan henkistä mutta, jos en saa sitä pulloa/tölkkiä paria päivässä niin en saa mtn aikaseksi oikein ja pään särky on yksi minkä olen havainnut kun olen vaikka herännyt klo.10.00 aamulla niin siinä klo 13.00-14.00 välillä en mieti mitään muuta kun sitä battery/xxl pulloa (tätä uutta energia juomaa) se maku ja kun se on vielä kylmää suoraan kylmä kaapista juon sen parilla kolmella huikalla tunnen oikein kuin jotenki olo vaan helpottuu en tiä sit onko placeboa vai ei mutta en todellakaan usko että, olisi jotenki ongelma lopettaa näitten käyttö meinasin siirtyä kofeiini tabletti linjalle tai sitten guaranaa vielä perään :)
wtf
Ahab

Post by Ahab »

Lidlin energiajuoma on jotenki peitonnu kaikki muut maullaan et enää ei pysty mitään batteryä juomaankaan.
Addiktio on mulla enemmänkin tohon makuun. Jo se maku on niin päräyttävä. Tuntuu olevan myös paljon mahaystävällisempää kuin vaikkapa ED mutta ei totakaan pysty tyhjään mahaan ottamaan. Halpaa on myös. Nykyään tullu vähennettyä jo varmaan ihan kyllästymisestä kun on tullut juotua niin paljon. Hampaiden ja vatsan terveys myös mielessä. Välillä tuntuu myös häiritsevän keskittymiskykyä kun on niin täpinöissään.

Kofeiinitablettaja en ole koskaan testannut mutta ginsengtabletit on todella hyvää työhuumetta. Gerimax tekee ainakin kahdenlaista. Miedommassa on ginsengiä, vitamiineja, hivenaineita ja antioksidantteja. Hyvä meininki. Vahvempi Extreme energy sisältää ginsengiä, guaranaa ja ruusunjuurta. Kuin duracelia söis. Nämä on iisimpiä vatsallekkin kun ei ole happoja ja muuta paskaa mitä noissa juomissa on. Ei myöskään tauriinia. Tosin makunautinto puuttuu.

btw. maistoin juuri uutta vihreää EDiä. kuin joisi niitä kirpeitä mansikkaremmejä.
kivahan noita makuja on bongailla mut lidlin shitti on ykkönen.
lanttu
Apteekki

Post by lanttu »

Ai ahab kans koukussa :D joo kylse maku taitaa olla ja kyllähä se ny hemmetti piristää vähä mut noit energia tabui söin kans sillon ku asuin samal paikkakunnal siel prisman luontaistuote kaupas oli niit sillo mistää näistä tääl olevista en oo löytäny muutaku guaranaa :(
wtf
Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing »

Energiajuomat on täyttä paskaa, hirveetä kusetusta. Tauriini ei oikeasti tee tasan mitään, ja "guaranaa" ei yhdessäkään näistä ole oikeasti (guaraniinia ehkä, mutta se on sama kuin kofeiini). Maku on kyllä hyvä, mutta liikaa epäterveellistä paskaa joutuisi tunkemaan kehoonsa kofun takia. Suosin tabletteja.
Mieli on mukava paikka asua.
SAWANISTI
Apteekki

Post by SAWANISTI »

Noihin EDeihin, batteryihin ym. on kaavailtu 18v ikärajaa kait :roll:..
...bensaahan ne pojat tuli hakemaan...
Ahab

Post by Ahab »

Aikaisemmin kesällä kuulin radiosta tuota jupinaa että toiset kaupat eivät myy noita juomia aivan nuorimmille ja toiset myyvät, ajattelin että turhaa hössötystä. Mutta myöhemmin samana päivänä näin kun kaksi ala-aste ikäistä poikaa joi enegiajuomaa ostarilla puolenlitran tölkeistä. Tuossa iässä oli muutenkin niin täpinää täynnä että energiajuoman jälkeen ilkivalta-alttius varmaan kasvaa.

Joisin noita juomia tosiaan ihan mielelläni välillä maun vuoksi niin ettei niissä olisi muuta psykoaktiivista kuin sokeri. Varsinkin iltaisin. Suomessa ei saa edes kofeiinitonta kokista niinkuin jenkeissä. Meidät halutaan pitää doupattuna näillä työhuumeilla.
tropic
Apteekki

Post by tropic »

Päivät menee koulussa ja illat duunissa, niin olen havainnut energiajuomien olevan hyödyllisiä pitkiä päiviä kun toistaiseksi teen. Ensimmäiseksi kun herään 06:00, niin kylmä battery parin hedelmän kanssa alas, sama n.17:00 duuniin meno matkalla. En oikeastaan haluaisi juoda näitä sillä mitä nyt olen lukenut joitain tutkimuksia energiajuomien terveellisyydestä, niin ei niissä ainakaan kovin terveelliseksi näitä ole kehuttu. Toisaalta aika satunnaisesti ja väsymyksen mukaan tulee juotua, sillä ainakin mulle piristävä vaikutus on selkeä, joskin makukin on koukuttava pidemmän päälle.

Koukku on luultavasti näihin sen takia vahvempi kuin esim. kahviin, koska tauriini on aine jonka on tarkoitus buustata kofeiinia energiajuomissa, muuta vaikutusta sillä ei ainakaan erään tutkimuksen mukaan ole, sekä guaranalla (vai mitä se on?) ei tiedettävästi ole käytännössä mitään vaikutusta energiajuomissa.

Tiedän kyllä ihmisiä jotka vaikuttaisivat olevan selkeästi todella koukussa energiajuomiin, tai sitten kyseessä on vain oma psykologinen luulo riippuvuudesta.
Can it be all so simple?
dwrx
Psykonautti

Post by dwrx »

Pystyisköhän itse tekemään juotavan makuista energiajuomaa jos tilaisi kofeiinia, guaranaa ja tauriinia pulverina? Jos vaikka heittäisi johonkin halpaan Lidlin Freeway Lemonin sekaan. Kaupan energiajuomat on kyllä sen verran hintavia ettei niitä jaksa kiskoa.
I say no to drugs, but they don’t listen.
Tofupekoni
Kameleontti

Post by Tofupekoni »

dwrx wrote:Pystyisköhän itse tekemään juotavan makuista energiajuomaa jos tilaisi kofeiinia, guaranaa ja tauriinia pulverina? Jos vaikka heittäisi johonkin halpaan Lidlin Freeway Lemonin sekaan. Kaupan energiajuomat on kyllä sen verran hintavia ettei niitä jaksa kiskoa.
Ei. Ainakin kofeiini on ihan vitun kitkerää. Ei niistä energiajuomista tahallaan pahan makuisia tehdä. Tai siis ihan vitusti niitä makeutetaan, että saadaan edes näin hyviä. Itse asiassa mä diggaan siitä mausta ihan vitusti! Mut ymmärrän kyllä jos joku toinen ei...

Kannattaa kuunnella Jon Hannan haastattelu energiajuomista ja muusta psychedelic salonin podcasteista. Muutenkin loistavaa matskua siellä.

http://www.matrixmasters.net/blogs/?p=178

Otteita:

PROGRAM NOTES:
(Minutes : Seconds into program)

06:19 Jon tells about starting the publication of The Psychedelic Resource List.

Jon Hanna enjoying an energy drink while visition the shulgins

08:32 Lorenzo and Jon discuss articles in the current issue of Entheogen Review, including "DMT for the Masses" and "Security Issues in the Underground".

13:14 Jon talks about the problem of mis-labeling of botanicals that are sold on the Internet.

18:29 The discussion turns to security issues in the psychedelic community.

23:33 Halperngate and John Halpern as a DEA snitch discussed at Burning
Man.

28:08 Jon Hanna: "Kind of the Golden Rule in our community is ‘Thou shallt not snitch.’ That’s the glue, the trust, that holds us all together as a community."

31:54 Jon talks about his current research into energy drinks.

46:11 The horrors of a $6.57 a day energy drink habit?!?

50:06 Jon reads the warning label on an energy drink can :!: :!: :!: Tosi vitun hauskaa kuultavaa! :!: :!: :!:

1:04:46 Jon raves about the apocalyptic visionary painter, Joe Coleman.
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
tropic
Apteekki

Post by tropic »

Joo, kyllähän energiajuomia pystyy teoriassa itsekin valmistamaan, tosin ongelma on juuri se, että siitä on luultavasti vaikea tehdä juotavan makuista settiä.
Can it be all so simple?
ihmislaji
Psykonautti

Post by ihmislaji »

Murskasin joskus kofutabun (tai saattoi olla kaksi) puoleen litraan mustaherukkamehua. Oli ihan juotavaa, ei muistaakseni maistunut kofeiini yhtään.

Guaranahan on samaa kamaa kuin kofeiini, ja tauriini ei tietääkseni virkistä yhtään, joten niistä ei tarvitse välittää. Kofeiini riittää.
What is a mind, if not something to be messed with? What is consciousness, if not a state to be altered?
Tofupekoni
Kameleontti

Post by Tofupekoni »

Täytyy muistaa myös niasiini ja b vitamiinit. Mitä niitä oli? 5, 6, 12? Jotain tommosia lukuja. Ainakin b12 vitamiinii on 20mikkii/ugee, se on jotenkin huvittavaa.
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
Shavu
Psykonautti

Post by Shavu »

Onhan nää energiajuomat ihan hyviä. Lidlin juomat varsinkin! mutta aika turhia loppujen lopuks keittää sit vaikka kahvia tai teetä...
tropic
Apteekki

Post by tropic »

ihmislaji wrote:Guaranahan on samaa kamaa kuin kofeiini, ja tauriini ei tietääkseni virkistä yhtään, joten niistä ei tarvitse välittää. Kofeiini riittää.
Niin, en tiedä mutta ainakin jonkun tutkimuksen mukaan tauriini tehostaa jollain tavoin kofeiinin vaikutusta. Pelkiltään tauriinilla ei taida olla piristävää vaikutusta.
Can it be all so simple?
Aukikco
Moderator

Post by Aukikco »

Muutama testikerta taas takana energiajuomilla - kyllä toimii. Itelläni todella hidasvaikutteista, akuuttia piristystä (=parin tunnin aikana) ei juuri yhtään, mutta tuntuu että ainakin 12 tunnin ajan vaikuttaa vireystilaan. Unensaanti on vaikeampaa ja ajatus juoksee - muutenkin hyperaktiivinen minäni hyperisoituu lisääkin.

Tuntuu jotenkin tekevän äreämmäksi ja kireämmäksi, vähemmän leppoisasti. Joka ei tosiaan oo yllättävää kun stimulanteista puhutaan. En käyttäis kovin usein mutta satunnaisena eksperimentaationa kiehtovaa ihan siinäkin mielessä, että valottavat jotain persoonallisuuteni puolia.
pyty
Psykonautti

Post by pyty »

Toimii itsellä hyvänä kombona lääkkeiden kans :mrgreen: Oon huomannu et kofeiini nostaa reilusti mun vireystilaa metyylifenidaatin vaikutuksen alla ollessani. Orastava energiajuomakoukku nyt ku työharjottelun alotin.
Velho
LD50

Post by Velho »

pyty wrote:Toimii itsellä hyvänä kombona lääkkeiden kans :mrgreen: Oon huomannu et kofeiini nostaa reilusti mun vireystilaa metyylifenidaatin vaikutuksen alla ollessani. Orastava energiajuomakoukku nyt ku työharjottelun alotin.
Jep tuo on iha totta ton aineen kanssa et paljo veikeemmin toimii. Ite huomasin pienet nousut paremmi. Mut muuten ei nois oo muutaku se hyvä maku ja hyvä lantrinki viinojenkanssa muuten iha turhia.
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag

Don't drink and drive

Take LSD and teleport
Shavu
Psykonautti

Post by Shavu »

Kannattaa kokeilla Euro-shopperin energy drinkkiä ja sitten sitä R2O+ vai mikä se oli? suht hyviä molemmat.
tropic
Apteekki

Post by tropic »

Shavu wrote:R2O+
Onkohan toi sitä mikä on niissä isoissa muovipulloissa ja halpaa. Mkäli on, niin mielestäni maku on ehkä nrg juomien pahimmasta päästä.
Can it be all so simple?
dredi
LD50

Post by dredi »

Energiajuomat on täyttä kusetusta. Ne ei piristä yhtään sen enempää kuin kahvi, ja kaikesta siitä ylimääräsestä kofeiinista tulee vaan ihan hirveä olo.
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
Shavu
Psykonautti

Post by Shavu »

tropic wrote:
Shavu wrote:R2O+
Onkohan toi sitä mikä on niissä isoissa muovipulloissa ja halpaa. Mkäli on, niin mielestäni maku on ehkä nrg juomien pahimmasta päästä.

Juu on, onhan toi halvalla tehtyä mut silti mun mielestä ihan ok. Tosin mun mielestä kaikki noi maistuu ihan suhtkoht samalta. :roll:
Zeke
Lepakko

Post by Zeke »

Juon energia juomia ja kahvia melko säännöllisesti, mutta oikeastaan vain maun vuoksi. Kahvi edesauttaa myös aamupaskan saavuttamisessa, mikä on positiivinen asia. :p

Mulla ei ole ikinä toiminut kofeiinin ja kumppaneiden muka "piristävä vaikutus". Pikemminkin tuntuu siltä, että juotua kupin koffeeta tai energia juomaa illalla olen saanut unen päästä paremmin kiinni.
Älä välitä sun välittäjäaineista, sanoi välittäjä aineista.
lanttu
Apteekki

Post by lanttu »

kävin tossa alku syksystä bulgariassa! olin aikasemmin kironnut et miks energia juomia ei voi olla 1,5l pulloissa tottakai syyn tiedän! siellä oli 2l pulloissa buldog merkkistä energia juomaa mut pahaa petyin :(

Huom. itse huomasin että, päätä rupes särkee kun päätin olla 7vrk juomatta yhtään energia juomia ja sitten siinä välissä keksin mateen ja pää kipu hävis ku tuhkat tulee varmaa toi kofeiini kummiskin noin 1l-1,5l sitä meni per päivä tätä edin punanen versio kummiskin että, kyllä jtn siinä on, ja hiilihappoihin olen monta vuotta sitten jäänyt koukkuun joten jos en energia juomaa ota niin jokin muu limppari/kivennäis vedet esim.
wtf
jantardi
Psykonautti

Post by jantardi »

Kukaan kokeillut TEHO-poretabletteja? Ärrällä maksaa 3,99e/purkki.
Anonyymi

Post by Anonyymi »

jantardi wrote:Kukaan kokeillut TEHO-poretabletteja? Ärrällä maksaa 3,99e/purkki.
Vähän säälittävän kuuloista, ei millään pahalla :lol:
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Anonyymi wrote:
jantardi wrote:Kukaan kokeillut TEHO-poretabletteja? Ärrällä maksaa 3,99e/purkki.
Vähän säälittävän kuuloista, ei millään pahalla :lol:
Ei mutta nämä juurikin energia juomina toimii, toisaalta mää oon sitä mieltä että espresso se meikäläisen tiellä pitää :D
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!
Ahab

Post by Ahab »

Joskus sain työkaverilta jonkun energiaporeen ja tuntui siltä että ei oo sama ku puuttuu hiilidioksidi. Jos lisäisi vaikka vissyyn ni sit vois toimia mut miks ei osta sit samantien vaan sitä energiajuomaa. Jos hiilihapottomuus ei haittaa ni sit ehkä erijuttu mutta mulle se on ehkä tärkeempi osa sitä päräyttävyyttä kun se itse kofeiini.