Dexma wrote:
ja jos joku jatkaa tätä opiaatti vertailu aihetta niin ilmoittaa mulle niin tehään sit uusitopikki tai jotain.
Hep! Pistän nyt tähän, kun nämä viestit saa varmaan erotettua tästä omaksi topikikseen? Itsellänikään ei valitettavasti ole hydromorfonista kokemusta, mutta olen kuullut, että siinä nimenomaan IV-nousut on se tajunnan räjäyttävä juttu, mutta muuten olo jää ilmeisesti vähän pliisuksi. Sen sijaan oksimorfonin pitäisi kuulemma sisältää sekä upeat nousut että upean olon. Oma listani olisi jotakuinkin tällainen:
1) Morfiini
2) Unikkotee/Oksikodoni
3) Etyylimorfiini (nykyään vaadittaisiin jo aivan järjetön annos)
4) Metadoni/Buprenorfiini
5) Fentanyyli
6) Tramadoli (pienellä toleranssilla tämä oli oikein hyvää)
7) Kodeiini (ei ole oikein koskaan sanonut mitään)
Itse pidän juurikin sellaisesta nuokuttavammasta olosta, joten morfiini kiilaa selvästi oksikodonin edelle (heroiinista ei kokemuksia, joten se menisi varmaan ykköseksi). Kotateen olen huomannut vielä nuokuttavammaksi kuin puhtaan morfiinin, mutta sen sijaan euforia ei ole mielestäni aivan yhtä kovaa, joten menee tasoihin oksikodonin kanssa. Etyylimorfiinista taas saa suhteellisen puhtaan morfiiniolon, mutta on lyhytkestoinen ja vaatii toleranssin kera todella suuria annoksia.
Metadoni pienellä toleranssilla yksi parhaimpia nuokuttavuuden ja pitkän keston takia, jää kuitenkin euforiassa selvästi edellä mainittujen jälkeen. Rankkaisin meatadonin buprenorfiinin edelle, koska bupretoleranssin omaavakin voi vielä metadonista jotain oloja saada. Fentanyyli jää bupren taakse vaarallisuuden ja lyhyen keston vuoksi, mutta toisaalta saa pisteitä täysagonismista. Olot kuitenkin euforiassa jäävät jopa metadonin taakse. Buprenorfiini pienellä toleranssilla aivan mahtava ja pitkäkestoinen, plussaa myös halvasta hinnasta. Pitemmän päälle taas toimii ainoastaan masennuslääkkeenä.
Tramadoli oli joskus aikoinaan pienellä toleranssilla melkein bupren tasolla, plussaa pitkästä kestosta ja halvasta hinnasta, miinusta taas epileptisen kohtauksen riskistä ja siitä, että toleranssin omaava ei tästä saa enää mitään irti.
Kodeiini ei itselläni ole oikeastaan koskaan tominut miellyttävästi, kumma juttu koska etyylimorfiini ja tramadoli kuitenkin ovat toimineet (kaikki siis vaativat opioidivaikutusten saamiseen metaboliaa CYP2D6-entsyymin kautta).
Ketobemidonia käytin yhdessä ainoan IV-morfiinikerran yhteydessä, joten sitä en osaa oikein kommentoida. Alfentaniia olen saanut ainoastaan kivunhoitoannoksen ambulanssissa.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun