OpportuNisti wrote: ↑Tue 25 Jan 2022, 03:11
Tuntuu että alkaisin olla valmis korvaushoitoon, mutta epätietoisuus prosessista pelottaa. Kaikki tieto ja neuvot kelpaisivat liittyen korvayshoidon aloittamiseen. Asun HUS-alueella mutta en PKS. Edellisen pidemmän tauon jälkeen jatkuvaa (bupren) päivittäiskäyttöä takana reilu nelisen vuotta 4-8mg/vrk IV.
Erityisesti arveluttaa seuraavat asiat.
* Saako työnantaja/työterveys tiedon korvaushoidosta, tai onko työntekijällä jonkinlainen velvollisuus ilmoittaa asiasta? (En tee töitä sote/lasu- tms. alalla)
* Voiko k-hoitoon päästä käymättä katkoa? En nimittäin voi olla edes viikkoa pois töistä ottamatta palkatonta, eikä sekään välttämättä onnistuisi.
* Teen kolmivuorotyötä, eli joka-aamuinen ramppaamimen klinikalla ei ole vaihtoehto - kosahtaako k-hoito siis jo heti tähän?
* Oma motivaatio on hoitoon ja sen sääntöihin erittäin korkealla, kaiken oheiskäytön jättänyt jo pois, omaan hyvän työpaikan ja oman asunnon jne. - Millainen painoarvo näillä seikoilla mahtanee olla hoidon "räätälöinnin" suhteen? Vai onko odotettavissa että tarjotaan vain se yksi muotti ja sen on sitten kelvattava?
Kiitos jo etukäteen jos viitsit jättää kommentin!
Edit: Unohtui mainita, että hartaana toiveena olisi ehdottomasti nimenomaan kuukausittainen Buvidal-injektio.
HUS:in alueella korvaushoitoon pääsee parhaiten perusterveydenhuollon (psykiatrian/TK tms) lähetteellä husin päihdepsykiatriaan.
Toki en tiedä miten sinne ilman lähetettä voi hakea -
Katkolla tarvitsee kyllä käydä. Käytännössä 3pv:kin riittää. Tietenkään mitään virallista ala-aikarajaa ei ole, mutta omalla kohdalla meni näin. Kysyin ja varmistin vielä että ”oon ollu täällä kolme päivää, riittäiskö tää?”.
Ennen meni prosessiin vuosi.. Nykyisin käsittääkseni voi päästä jo puolessakin vuodessa tai alle?
Mitään julkista rekisteriä ei ole josta työnantaja voisi nähdä onko joku kh:ssa. Sosiaalitoimi näkee.
-/-
Itse en suoraan ainakaan ottaisi kuukausi Buvidal piikkiä. Itsellä se kantoi vähän reilut kaksi viikko, ja vko-injektio 5 päivää.
Vaihdoin itse takaisin filmeille - kummassakin (buvi/filmi) puolensa. Eniten Buvidalissa häiritsi se että joka ikinen vkloppu meni letargiassa ja löysällä vatsalla, ja altisti kaikenlaiselle oheiskäytölle. Plussana että todella on tasainen sen kaks kolmasosaa ajasta.. KK-injektiota en itse enää edes harkitse. Viikon vähintään sai aina kitua.
Nykyisin kait injektio hoito on enemmän valtavirtaa kuin filmeille pääsy? En tiedä. Mielestäni aika vähän yhä huomioidaan mitään kovin yksilöllisesti.
Nykyisin Suomessa käytössä jo joillain paikkakunnilla Subutex-injektio.. (Sublocade) - puoliintumisajaltaan 2kk, eli hieman toisenlainen lääke Buvidaliin verrattuna.
Onko täällä muuten kenelläkään kokemuksia vielä tuosta Subutex-injektiosta?
Vaihtoehtoja ainakin tuntuu olevan nykyisin enemmän kuin koskaan historiassa: Metadoni, levometadoni, Suboxone, (Subutex), Buvidal, Subutex-injektio..
-/-
Mutta tosiaan. Korvaushoidon käytännöt laahaavat yhä kivikaudella, mutta uusilla lääkemuodoilla ollaan potilaille saatu se viikko tai kuukausi klinikasta vapaata aikaa. Toki osa saa fliminsäkin viikon välein jne.
Itse sanoisin että kannnattaa aloittaa jokatapauksessa viikkoinjektiolla, ja miettiä mitä ylipäätään tuumailee injektio-hoidosta, ja että sopiiko se.
Useimmille se kait sopii ja paljon kuullut hyvää sanottavan. Aika vähän mitään negatiivista, joka itseasiassa hämmentää minua, koska Itse taas kuulun niihin, joilla Buvidal syystä tai toisesta ei kanna tarpeeksi, ts. Osan viikosta övereissä, osan refloissa.. puolet viikosta tasaista ja täydellistä. Mutta sitä luuppia en vain enää jaksanut.
Olen tyytyväinen filmeillä.. ja korvaushoitoon yleisestikin.
Ehkä vielä joskus kokeilen jotakin injektiota, parasta siinä on tasasuus. Pahinta ettei nykyinen Buvidal itsellä kanna riittävästi.
Ja linjauksien vuoksi niin jähmeää, että ei pysty ottamaan 5-6pv välein. Ei voi saada boosteri annosta. Ei sitä ja ei tätä -> Filmeille.
Subutex injektio kuulostaa perjaatteessa mielenkiintoiselta, toisaalta vähän jopa pelottavalta.. Miten helvetissä noista sit vieroitutaan? (Jos ainetta puolen vuoden käytön jälkeen vielä vuosi elimistössä..).
Arvostan itse ylipäätään nykyisin sitä että voi tarvittaessa aina vähän laskea annosta..
vaikka korvaushoidossa olisinkin lopun ikäni, niin tavoite on siinä jossain 2-4mg/pv