Korvaushoito

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
Whirl
Psykonautti

Re: Korvaushoito

Post by Whirl » Thu 29 Jun 2017, 08:36

Petri6 wrote:
Se sitten taas on aivan täysin paikkakuntakohtaista. Usein pariin ensimmäiseen kuukauteen ei anneta kotilääkkeitä ollenkaan. Tämän jälkeen se, missä tahdissa niitä voi saada, vaihtelee järkyttävän paljon. Nopeimmillaan yhden kotilääkepäivän voi saada neljän viikon välein, hitaimmillaan taas jopa puolen vuoden välein. Edellytyksenä luonnollisesti on, että seulat ovat poikkeuksetta puhtaat. Seulojen tiheys yleensä vaikuttaa myös tähän, joten kannattaa pyytää, että seulan saa antaa joka viikko (ts. kotilääkepäivän saisi neljästä perättäisestä puhtaasta seulasta). Myös se, mitä tapahtuu "ansaituille" kotilääkepäiville, jos seula on likainen, vaihtelee (eli lähtevätkö kaikki vai vaan osa kotilääkkeistä ja saako lähteneet kerralla takaisin vai pitääkö ansaita takasin normaalissa tahdissa).

Työssäkäyville saatetaan tehdä sellainen poikkeus, että mikäli työmatkan ja työaikojen puitteissa on mahdotonta (ei siis pelkästään hankalaa, vaikeaa tai ikävää) ehtiä hakemaan lääkettä, voidaan seuraavan työpäivän lääke antaa kotiin. Tosin tässäkin voivat yrittää ensin saada suostuteltua sellaiseen, että lääke annetaankin vasta töiden jälkeen (mikäli se on mahdollista työaikojen puitteissa). Subun kohdalla tuo seuraavan/seuraavien työpäivien lääkkeen saaminen kotiin on oletettavasti helpompaa, koska sille on olemassa sellaisia kotiannosbokseja, josta teoriassa ei pitäisi saada kuin sen nimenomaisen päivän lääke ulos kerrallaan. Pahimmillaan jotkut ovat jopa lopettaneet työnsä, kun lääkkeiden kanssa ei ole suostuttu riittävästi joustamaan.

Viimeiseen kysymykseen taas on erittäin helppo vastata: Koska metadonihoito on yhteiskunnalle 2-3 kertaa halvempaa kuin subuhoito.

Näistä asioista on jauhettu lähes koko ketjun ajan, joten kannattaa lukaista se kokonaisuudessaan läpi (paras tietysti olisi ollut tehdä se jo ennen hoitoon hakeutumista).
Joo siis arvelinki ton olevan syy metadoniin, mutta toisaalta vähä ollu olettamus metadoni on täysagonistien käyttäjälle enempi ja jos pelkkää bupree käyttäny pääasiassa niin buprelle sit lähtökohtasesti.
Oikeastaa aivan sama kumpi on sit lopullinen tuomio kun ei metadonista päivittäis käytössä oo sen isompia kokemuksia ku iha random päivä pari käyttöä. Pitää tosiaa täs asioiden edetessä selvitellä onko tuos metadonis haastava saada noita seuraavan päivän annoksia työvuorojen takia vs bupre. Tääl on tosi moni ainaki suitsuttanu metadonin puolesta ja moni vanha vaulttilainen nimeomaa vaihtanu buprelta metikselle.

Kuha tosiaa ton sais ees että työpäivä jälkee sais hakea seuraavan aamun annoksen yms niin homma toimis tarpeeksi hyvin. Tuohon siis nimeomaan halusin vastauksen eikä niinkää miten noita jatkos saa sitte lisäpäiviä yms. Ainaki oli helpotus näin työssäkäyvänä kun noi "pakolliset" laitoskatkot ennen arviointia on poistettu eli jos käyny laitoskatkoi ja avohoitoja aikasemmin niin ne nyt riittää. Muuten tämäki ois ollu 100% mahdottomuus nii kauanku töissä olen. Ei meinaa työpaikka ois kattonu mitään 1kk katoamisia vaan ois näytetty ovea. Kiitos petrille paljo tästä infopaketista :) ei valu hukkaan näpyttelys <3

Tosiaan olin jo ite valmis katkolle (Taas kerran) meneen, mutta tuumittiin lääkärin kans josko tää alkais oleenki parempi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä. Kuitenki oma sitoutuminen hommaan vaikka niitä kotilääkkeitä rupes saamaan yms.

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Fri 30 Jun 2017, 02:31

Mulla on semmonen olettamus , että metadonista on vääristynyt mielikuva, kun siitä puhutaan "saattohoitona"
Kun sillon joskus ollu niitä tosi korkeita annoksia 200-300mg , niin kyllähän siinä lamaantuu.
Nykyään alhasemmat annokset tyyliin 10-100mg. On varmasti joillaki isoja annoksia vieläkin.
Mutta on niitä työssäkäyviä metadoni potilaita, kun annokset saatu hyvälle tasolle.
Minulla piakkoin alkamassa tuo metadon, koska bupre hoito ei tepsinyt tarpeeksi.
Oli oheiskäyttöä jne. , saapa nähdä miten itsellä oisko tämä pelastus.

Isavela
Lepakko

Post by Isavela » Sat 01 Jul 2017, 09:00

Noista tuplasulatuksista. Ne on ihan ok, jos asennoituu oikein, eli uskoo ja haluaa niiden kantavan. Tokihan se alkuun on outoo ja vaatii pari viikkoa totutteluun, mut äkkiä niihin tottuu ja sulatuspäivinä saa hirveästi aikaiseksi sekä energiaa on paljon. Tosin jos annos on kovin pieni, niin kerkeää tulla hiukan "kipeäksi" ja tuplat jopa päihdyttävät alkuun ennenku kroppa ja etenkin mieli tottuu joka toinen päivä saatavaan lääkkeeseen.
"I'm a living wreck i live in tooting bec, i'm cosmic ted spaced out of my head.."

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Sat 01 Jul 2017, 15:44

Kasiko wrote:Mulla on semmonen olettamus , että metadonista on vääristynyt mielikuva, kun siitä puhutaan "saattohoitona"
Kun sillon joskus ollu niitä tosi korkeita annoksia 200-300mg , niin kyllähän siinä lamaantuu.
Nykyään alhasemmat annokset tyyliin 10-100mg. On varmasti joillaki isoja annoksia vieläkin.
Mutta on niitä työssäkäyviä metadoni potilaita, kun annokset saatu hyvälle tasolle.
Minulla piakkoin alkamassa tuo metadon, koska bupre hoito ei tepsinyt tarpeeksi.
Oli oheiskäyttöä jne. , saapa nähdä miten itsellä oisko tämä pelastus.
Kerroppa sittne miten metis hoito lähti menemään.. Ite oon tosiaa nyt jonon kärjessä ja arviointi tehty. kestänee 2-3kk lääkrin mukaa ennenku alotetaan ja sit lähempänä päätetään alotetaanko metis vai bupre.
Itelle sinäns aika sama kumpi alkaa kuhan alkaa. Ja saa vaan sen yhe päivä kotilääkkeen mahd nopeaa niin homma skulaa sit tarpeeksi hyvin näin työssäkäyvänä..

On muuten hyvä ku se "pakollinen" katkolla käynti ennen arviointia on poistunu. Helpotti kyl tuon alotusta huomattavasti kun siihen luettiin aikasemmat avokatkot + laitoskatkot eli ne kriteerit täytty sen kohdalta sitten :) ei tarvi lähtä pariks viikkoa katkolle raitistuu ja sit taas retkahtaa niin voidaan arvioida. Jotaki sentää menny parempaa suuntaan :up:

Muuten kun aamusin pitää alkaa lääkkeet hakeen niin mites työantajalle jengi ilmottanu? suoraan sanonu menevänsä hakee subua klinikalta vaikko jotaki muuta? =D mietin täs miten työnantaja suhtautuu, et tuleeko monoa perseelle :down:

zerk
Moderator

Post by zerk » Sat 01 Jul 2017, 17:00

Whirl wrote: Muuten kun aamusin pitää alkaa lääkkeet hakeen niin mites työantajalle jengi ilmottanu? suoraan sanonu menevänsä hakee subua klinikalta vaikko jotaki muuta? =D mietin täs miten työnantaja suhtautuu, et tuleeko monoa perseelle :down:
Ikävä kyllä täytyy antaa sellainen ohje, että älä helvetissä mene kertomaan töissä korvaushoidosta. Ei kannata riskeerata työpaikkaa, varsinkaan nykytilanteessa kun niitä töitä on perkeleen vaikeaa löytää. Todella monella on huonoja kokemuksia rehellisyydestä korvaushoidon suhteen. Se ei vain kannata. Se ei myöskään kuulu työnantajalle tai työkavereille, paitsi tietysti jos opioidihoito estäisi työn tekemisen esimerkiksi turvallisuussyistä, ja vaatisi jonkinlaisen selvityksen siitä, miten hoito vaikuttaa vaikka tarkkaavaisuuteen tai reaktioaikaan.
^^@_

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Sat 01 Jul 2017, 17:46

zerk wrote:
Whirl wrote: Muuten kun aamusin pitää alkaa lääkkeet hakeen niin mites työantajalle jengi ilmottanu? suoraan sanonu menevänsä hakee subua klinikalta vaikko jotaki muuta? =D mietin täs miten työnantaja suhtautuu, et tuleeko monoa perseelle :down:
Ikävä kyllä täytyy antaa sellainen ohje, että älä helvetissä mene kertomaan töissä korvaushoidosta. Ei kannata riskeerata työpaikkaa, varsinkaan nykytilanteessa kun niitä töitä on perkeleen vaikeaa löytää. Todella monella on huonoja kokemuksia rehellisyydestä korvaushoidon suhteen. Se ei vain kannata. Se ei myöskään kuulu työnantajalle tai työkavereille, paitsi tietysti jos opioidihoito estäisi työn tekemisen esimerkiksi turvallisuussyistä, ja vaatisi jonkinlaisen selvityksen siitä, miten hoito vaikuttaa vaikka tarkkaavaisuuteen tai reaktioaikaan.
Joo tätä mie mietinki ja pelkään pahinta. Oon vakinainen työntekijä tosin enkä pätkätyöläinen. Eihän vakinaisessa periaatesa voi potkia pihalle ton takia? vai voiko? Miten sit neuvotta tekemään ton? ku joudun joka aamu käymää 1-2kk ajan siellä klinikalla hakee lääkkeet. Pitääkö sanoa että alotetaan joku kova kipulääkitys ja sen takia joudun hakee ne terveyskeskukseta päivittäin 1kk ajan tjsp? ennenku niitä annetaan kotia väärinkäytön estämiseksi tjsp.

Ainaki lääkäri sano että työ on plussaa siinä että saatais mahd nopee edes yhden päivä kotilääkkeet vs siihen että ois työtön yms. Siksi tässä funtsin että koitanko päästä buprelle hoitoon enkä metikselle kun noi lääkeannokset pitäs mahd nopee saada ees yhelle päivälle niin ei tarvi aamusin ravata missään.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Sun 02 Jul 2017, 10:18

no mut potkittiin pihalle kun kuulivat että olen päihdepuolen asiakas ja opiaattikorvaushoidossa. Olin työssäoppimassa / TEIN DUUNINI IHAN VITUN HYVIN. siis moni sano siellä isossa marketissa niistä että puran tosi hyvä vauhtia aina kuormat hyllyihin ja kaiki on järjestyksess.

SITTEN KAPPAS KUMMAA: seuraava päivä kun tästä mainitsin yhdelle työntekijällle(vakkari) niin seuraavana päivänä kku pomo oli paikalla nii minusta oli tehty nimetön valitus. olin ollut asiakkaalle muka TÖYKEÄ & ILKEÄ / ilkkunut vielä jotenki ylimieisesti. Mä muistan tuolta vkolta kaiki asiakkaat jotka tuli kysymään apua ja mä todella olin kaikille yhtä ystävällinen mitä tuossa ammatissa nyt odotetaan. Eli en ollut ylimielinen vaan hymyilin ja asiallisesti kerroin että olen ollut muutaman vkon vasta töissä eten ihan kaikkia vielä muista mutta lähdetään yhdeessä kattomaan.

Ja sitte heitin kevennyksenä että minulla on aikaa että olen täällä orjapalkalla töissä ajohon asiakaskin nauroi että vaisniin.

noh kuitenki. Ei sanottu syytä mikä varmaankin oli tuo perätön ilmianto vielä pitänyt keksiä.
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma

Petri6
OD

Post by Petri6 » Sun 02 Jul 2017, 16:24

Whirl wrote:
zerk wrote:
Joo tätä mie mietinki ja pelkään pahinta. Oon vakinainen työntekijä tosin enkä pätkätyöläinen. Eihän vakinaisessa periaatesa voi potkia pihalle ton takia? vai voiko? Miten sit neuvotta tekemään ton? ku joudun joka aamu käymää 1-2kk ajan siellä klinikalla hakee lääkkeet. Pitääkö sanoa että alotetaan joku kova kipulääkitys ja sen takia joudun hakee ne terveyskeskukseta päivittäin 1kk ajan tjsp? ennenku niitä annetaan kotia väärinkäytön estämiseksi tjsp.

Ainaki lääkäri sano että työ on plussaa siinä että saatais mahd nopee edes yhden päivä kotilääkkeet vs siihen että ois työtön yms. Siksi tässä funtsin että koitanko päästä buprelle hoitoon enkä metikselle kun noi lääkeannokset pitäs mahd nopee saada ees yhelle päivälle niin ei tarvi aamusin ravata missään.
Siis tietenkin sovit sen klinikan kanssa, että pääset hakemaan ne lääkkeet ennen töiden alkamista, jottei tarvitse työajalla olla poissa. Tarpeen mukaan sitten sovitte vaikka sellaisesta järjestelystä, että haet terveyskeskuksesta tai jostain vastaavasta paikasta, missä on lääkkeiden antamiseen kykenevä henkilö, jos ei klinikalta onnistu sellaiseen kellonaikaan eivätkä suostu antamaan seuraavan työpäivän lääkeannosta valmiiksi kotiin. Tai sitten vaihtoehtoisesti, että lääkkeenhakuaikasi on vasta töittesi päättymisen jälkeen, mikäli se on heidän mielestään ainoa keino hoitaa asia (toki tämä voi olla äärimmäisen veemäistä tehdä päivä duunia ennenku saa lääkkeen varsinkin, jos annokset ei oo kohillaan). Yleensä joku näistä vaihtoehdoista kuitenkin onnistuu, saattaa tosin vaatia esim. työvuorolistan esittämistä ja tosiaan sitä, ettei kyse ole vaan siitä, ettei viitsi herätä tuntia aikaisemmin. Itse kyllä otan lääkkeeni aina vasta iltapäivisin, mutta olen tottunut siihen ja mulla menee lyrica siinä kyljessä.

Kaikkein huonoin vaihtoehto on kuitenkin tuo, että joutuisi työajallasi ne hakemaan (se kun on kuitenkin nimenomaan työaikaa joka pitäisi sitten lähtökohtaisesti jotenkin korvata työnantajalle esim. lyhentämällä lounastuntia tai tekemällä pidempää päivää). Jos se jää ainoaksi vaihtoehdoksi, niin sitten siinä kannattaa kuitenkin olla mielestäni rehellinen, koska epärehellisyys työnantajaa kohtaan voi olla kyllä työsuhteen päättämisperuste, mutta sairaudenhoito ei.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Mon 03 Jul 2017, 20:55

Nyt sain vihdoin tiedon siitä , että metadon hoito alkaa ensi viikolla :)
Alko olemaan jo melko tukalat oltavat , ettei tarvinnu alkaa oikein urakalla säätään douppien eteen.
Tuntu kyllä tosi hyvältä , kun tuli soitto tuntemattomasta numerosta , kun ensin aattelin että joku lehti kauppias kumminkin ,
mutta ei onneksi ollutkaan vaan soittivat , että on tullu paikka kh alotukseen osastolta. :up:

NatiHero
Apteekki

Post by NatiHero » Tue 04 Jul 2017, 09:39

^^Itellä kans toinen verkosto palaveri ens viikolla, oon ymmärtäny, et sen jälkee ei mee kauaa et pääsee alotusjaksolle. Olivat jo soitelleet paikkaa osastolta :) Itsekkin siis metikselle menossa. Tekee todella hyvää päästä laitosjaksolle hetkeks, tän hetkinen elämän tilanne on niiin luonnotoman stressaava. Pitäkää peukkuja et jo ens viikol alkais hoito :up:

Lupaan kertoilla kuulumisia alotuksesta tässä topicissa ja ehkä pohdiskella asioita ääneen(tekstillä :doh: )

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Thu 06 Jul 2017, 15:30

Mahtavaa!!! Ite tykännyt metadonista.. Nyt vuosi tuli täyteen... Ainut Kauheen inhottava sivuvaikutus on hikoilu!!! Soijaa pukkaa niin perkeleesti aina iltapäivällä.. Todella huono talvella ku pakkasta ni märkänä vaatteet. Ja kesällä tuplaantuu se soijan määrä..

Ainiin annan vinkin.. Älkää missään nimessä alkako boostaileen bentsoilla koska siihen jää koukkuun ku Euforia vahvistuu ja sit ku ottaa pelkän metadonin niin se ei riitä. Nyt ollut viikon ilman ja tuli semmone 2-3kk todella kuoseissa. Siis todella typeriä settejä. Kouratolkulla eli PALJON.

Saa. Nähdä miten pärjää ku nyt tulee lauantai ja sunnuntai ilman metadonia.. En saanut lomalääkettä vaikka 30v synttärit. Asiasta päätti lääkäri joka ei tiedä metadonista mitään.. Mulla o gabojA muutamia ja yks 225mg lyrica.. Saa nähdä. Kosmoksile huomenna :) toivon Todella ettei mene pilalle festarit tuo takia.. Koitan kuitenkin olla murehtimatta sen enempää.. Moni sanonut myös että kyllä se. Menee. Mutta 3.päivä saattaa olla paha. Noh se jää nähtäväksi..

Oikein paljon onnea hoitoon pääsystä. Natihero ja kasiko.. Kyllä sitä osaa arvostaa jos toinen vaihtoehto on hoidon lopetus..

Valosini
Psykonautti

Post by Valosini » Sun 09 Jul 2017, 21:10

Samaistun Pandaan sivuvaikutusten suhteen, ainut ikävä sivuvaikutus on hikoilu. Itsellä se korostuu etenkin öisin. Mulla on nyt tullut hoidossa hieman takapakkia.. Oksikodonia ottanut jonkin verran (aika vähän, koska se ei vaan toimi edes 160mg vedoilla metiksen päälle) mutta pregabaliini ja bentsodiatsepiinit ovatkin sitten maistuneet. Onneksi ei mitään fyysistä koukkua ole ehtinyt syntyä. Sitten kun nuo 15kpl Insominia, pari xanoria ja 1 rivatril on syöty onkin mietinnän paikka. Varmaan omahoitajakeskustelun voisi järjestää. Onneksi meillä ei sentään tule mitään sanktioita oheiskäytöstä.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Wed 12 Jul 2017, 11:06

Tuli koettua ensimäistä kertaa elämässäni METADONIVIEROITUSOIREEET. otin perjantaia aamuna 04:50 90mg. sitte olin ilman maanantai 12:00 asti kunnes sain metkun.OIN SANOA ETTÄ OLI HORRORIA. sisäelimiä ihanku joku olis puristellu ja runnonut oksentelin vähän väliä ja ripuli lenti siis 2min välein..

EI IKINÄ ENÄÄ MITÄ REISSUA ILMAN LOMALÄÄKKEITÄ. oikeasti ei se ole kivaa. mutta ajattelin että tuo oi koettelemus ja sillee. jotenki nyt hyvä tunne ku kotona taas ja festarit juhlittu.l 30v täytin eilen,.. Kaippa tässä vois rauhottua. ja miettiä sen kuntouttavan kh:n jatkamista. Mutta katttoo nyt miten tämä etenee...

EI HELKATTI. siis nyt mä tiedän miksi ihmiset sanoo että subureflat on funssa metsku refloihin verrattuna. TOSIAAN aivan kyllä siijnä tuli ikävä äitiä ja siis semmone epätoivo valtas pään. oli kuitenki happoa, sieniä , lyricoita, 3 . eri amfetamiinia. yms. et ihan ihmekkään ja ei tullu syötyä.

Petri6
OD

Post by Petri6 » Wed 12 Jul 2017, 22:10

En viittiny Panda etukäteen pilata sun reissua huomauttamalla tosta, kun vaikutti, että olit jo päätöksesi asiasta tehnyt. Mitä itse olen ymmärtänyt niin yksi välipäivä vielä onnistuu ja silloinkin on sitten jo aamulla ennen lääkkeen saamista aika kamala olo. Toisenkin päivän ilmeisesti vielä pystyy sinnittelemään, jos saa tyyliin puolet lääkemäärästä, mutta jos kokonaan ilman niin vaikutukset juurikin kuvailemasi. Sitten tossa on vielä se, että kun lääkkeen lopulta saa, pitäisi se onnistua pitämään sisällä tarpeeksi kauan, että ehtii vaikuttamaan. Jossain paikoissa annetaankin uudestaan tyyliin tunnin sisään, jos on oksentanut pois. Eli mikäli mahdollista, niin kannattaa varmaan jäädä hengailemaan annostelupaikkaan siksi aikaa, että voi varmistua siitä, että lääke pysyy sisällä. En tiedä onko isoilla annoksilla helpompaa (kertymisen vuoksi) vai onko niin, että annoksella ei ole väliä, jos se on ehtinyt vakiintumaan.

Miten kauan sulla kesti, että muutu olo sietämättömäksi?
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Thu 13 Jul 2017, 06:40

Petri6 wrote:En viittiny Panda etukäteen pilata sun reissua huomauttamalla tosta, kun vaikutti, että olit jo päätöksesi asiasta tehnyt. Mitä itse olen ymmärtänyt niin yksi välipäivä vielä onnistuu ja silloinkin on sitten jo aamulla ennen lääkkeen saamista aika kamala olo. Toisenkin päivän ilmeisesti vielä pystyy sinnittelemään, jos saa tyyliin puolet lääkemäärästä, mutta jos kokonaan ilman niin vaikutukset juurikin kuvailemasi. Sitten tossa on vielä se, että kun lääkkeen lopulta saa, pitäisi se onnistua pitämään sisällä tarpeeksi kauan, että ehtii vaikuttamaan. Jossain paikoissa annetaankin uudestaan tyyliin tunnin sisään, jos on oksentanut pois. Eli mikäli mahdollista, niin kannattaa varmaan jäädä hengailemaan annostelupaikkaan siksi aikaa, että voi varmistua siitä, että lääke pysyy sisällä. En tiedä onko isoilla annoksilla helpompaa (kertymisen vuoksi) vai onko niin, että annoksella ei ole väliä, jos se on ehtinyt vakiintumaan.

Miten kauan sulla kesti, että muutu olo sietämättömäksi?
No se oli oikeastaan lauantai yö-aamuyö. SS SUNNUNTAI AAMUINEN herätys teltasta kovalta patjalta (ei mitään apua missään ei tuttuja ei mitään. KAUHEETA ) se oli oikeasti kävi mielessä että hyppään hirteen mutta ajattelin että vittu täs ole enää ku tää koko sunnuntai päivä ja koitin elää hetken kerrallaan. VENYTTELY Auttoi. mutta tosiaan sunnuntai yö oli sitte jotain aivan muta. HUHHU. EI UNTA (vaikka univelkaa monelta päivältä) ja sit vielä ku oli tampannut sen pe-la illan ja yön. niin aivan todela jalat oli TULESSA. mä hakkasin niitä ja heiluttelin siis ne oli ni levottomat siitä kivusta että pakko oli heilutella kokoajan. siis semmosta tietynlaista liikettä. sitte viimeinen bussimatka oli tuo oulu - kmo. 3h. sillon tiesin että perillä odottaa klinikalla lääkepullo. sain täydenannoksen. kyllä oli taitolaji pidätellä se sisällä. meni joku 20min NIIN SE TUNNE. SE TUNNE. VOI VITTU. IHANKU OLISIN SAANUT JANNOONI JOTAKI ELIKSIIRIÄ. siinä sivussa sitte tajusin miten henkinen puoli oli romuna myös. mutta kun fyysiset oireet oli niin pahat että ne vei vallan. EI IKINÄ ENÄÄ NO THANKS :D ompahan nyt kosmokset nähty ..ja hrr :D HYVÄ PUOLI TÄS ON SE ETÄ EIPÄ ENÄÄ OLE AAMUSIN "KIPEÄ" ku tietää mitä o olla TOSISSAA KIPEÄ :D

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Thu 13 Jul 2017, 21:28

Mulla on nyt alkanu tämä metku ja vaikuttaa kyllä paljon paremmalta ainakin minun tapauksessani mitä bupre. Vie tosiaan muidenkin aineiden himoa pois. Lisäksi pystynyt pudottaan muita lääkkeitä alemmas , mikä myös parantanut oloa. En viitsi tarkkoja annoksia mainita , mutta alle sadan millin on reilusti ja tulee myös olemaan, koska käsitän täysin sen , että sivuvaikutukset vaan lisääntyy jne. Pahin sivuvaikutus on ummetus ja melko kuuma on välillä.
Muuten tämä tuntuu olevan mulle paras vaihtoehto. Nyt myös tajuan taas sen miten olen aiemmin leikkinyt todella vaarallisilla aineilla esim. Fentanyyli analogit, polakka ja hydromorfoni.
Onneksi elossa ollaan ja kiinnostus opintojen pariin palaamisesta pyörii taas mielessä. :up:

Valosini
Psykonautti

Post by Valosini » Mon 17 Jul 2017, 23:45

Kasiko wrote:Mulla on nyt alkanu tämä metku ja vaikuttaa kyllä paljon paremmalta ainakin minun tapauksessani mitä bupre. Vie tosiaan muidenkin aineiden himoa pois. Lisäksi pystynyt pudottaan muita lääkkeitä alemmas , mikä myös parantanut oloa. En viitsi tarkkoja annoksia mainita , mutta alle sadan millin on reilusti ja tulee myös olemaan, koska käsitän täysin sen , että sivuvaikutukset vaan lisääntyy jne. Pahin sivuvaikutus on ummetus ja melko kuuma on välillä.
Muuten tämä tuntuu olevan mulle paras vaihtoehto. Nyt myös tajuan taas sen miten olen aiemmin leikkinyt todella vaarallisilla aineilla esim. Fentanyyli analogit, polakka ja hydromorfoni.
Onneksi elossa ollaan ja kiinnostus opintojen pariin palaamisesta pyörii taas mielessä. :up:
Minulle lääkäri sanoi, että 60mg metadonia olisi se kaikista optimaalisin annos suurimmalle osalle. Sivuvaikutukset eivät ole vielä kovin suuret, pitää tutkimusten mukaan aineen himon poissa ja tietysti reflat poissa. Valitettavasti itselle ei tuo 60mg aivan riitä, veikkaan että oma annokseni tulee asettumaan nyt kuitenkin loppujen lopuksi tasolle 70-90mg. Katsotaan, tietenkin pysäytän heti, kun tuntuu oikealta. Ei oikeastaan kiinnosta vaikka annos jouduttaisiin hilaamaan jonnekkin +120mg, kunhan lääke auttaa minua pysymään muuten putsina. Pitää vain toivoa, että sivuvaikutukset pysyvät kurissa.

Tämä nyt ei ole todellakaan ajankohtaista vielä pitkään aikaan, mutta onko kellään täällä pitkäaikaisen metadonkorvaushoidon lopetuksesta kokemusta? Olen itse pohtinut sitä, että kannattaisiko muutaman vuoden ja annoslaskujen jälkeen vaihtaa vielä buprenorfiinille. Sitten olla vaikka vuosi-kaksi buprenorfiinilla annosta tiputtaen ja lopulta katkaisuhoitoon tiputtamaan loput bupret pois. Vai kannattaisiko vain suoraan metadonin annostusta laskea sinne tasolle 10mg tai jopa 5mg ja sitten katkolla nolliin Britlojen yms. avulla.

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Tue 18 Jul 2017, 15:04

Widdu ku stimupäille ois oma korvaushoito.

Ku ei meigän juttu o metis tai bupre..

KetQ tai dopamiinin boosterit, ei ehkä amfe ois ku viimenen oljenkorsi.

Mut oppareiden täysagonisteihin sit vaan huomaamatta alkaa ajautuun..sekään nyt niin hyvä juttu ollenkaan.

Onkohan stimupäät sit vaan mun kaltaisia toivottomia tapauksia¿ :|
Keep it unreal.

NatiHero
Apteekki

Post by NatiHero » Tue 18 Jul 2017, 17:01

Nonii, tänään meni ekat 10mg metistä, huomenna 20mg. Todella voimaton olo, varsinkin aamulla ja kylmää pukkaa. Onneks on iha ok tukilääkitys, rivat, catapresan, naprometiini ja atarax. Illalla menee 150mg levozin ja mirtazapiini 15mg.

Kertoilen lisää sitä mukaa kun on kerrottavaa ja enemmän jaksamista. Oon tosi uupunu nyt.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Wed 19 Jul 2017, 04:56

NE oli aivan kauheita ne aamut siellä alotuksessa sillonku annos oli sen 30-60mg hyh. :D heräsin joka aamu tulikuumaan suihkuun 03:00 tjsp. siell sit lämmittelin tunnin pari. sit 60+ alkoi kantaa sillee paremmin että sai edes nukuttua koko yön. nyt annos 90mg ja todllakin kantaa. siis nuo reflat koettuani siis mitkä koin Kosmos festareilla ja sieltä pois lähdettyäni. otin siis perjantai aamuna 04:50 90mg metadonia( kysyin kylä että saanko ottaa puolet mukaan tai et juon sit siellä ku tuun kipeeks ja ei eie ie) no kuitenki seuraavan annoksen sain maanantaina 90mg klo12:20.. ja voin sanoa että sitä oloa ku miettiii niin enpä ole enää aamuisin ollu kipeä tai ettei annos olisi kantanut :D eli mieli tekee todella helposti kepposen...

vuosi sitten annos nostettii klinikalla suoraan 60mg sain vielä ruinattua 10mg noston siellä eli 70mg piti jäädä annokseksi. se kantoi hetken mutta sitten alkoi tulla taas sitä että heräilin ennen aamuyötä. pätkissä nukkumista. sit menin kuntoutukseen missä nostettiin 80-> ja vielä ennen lähtöä 90mg. et ei ollu mikään "helppo" prosessi ainakana täälä saada nostetua se noinki korkealle. mutta pääasia ett kantaa.

^Gangsteri^
Lepakko

Post by ^Gangsteri^ » Wed 19 Jul 2017, 12:35

Moi! Pitkästä aikaa foorumille takas. On sattunu ja tapahtunu, kavereita kuollu, vankilassa tullu taas käytyä... Nyt pistin sekoilulle tos n. 2 kk sitten stopin. Muutin eri kaupunkiin, alotin uuden ajanjakson. Pääsin taas korvaushoitoon. Buprelle pääsin, nyt 16mg filmillä mennään. 2kk aikana en ole juonutkaan kun 4-5 kertaa. Nyt alkaa pikkuhiljaa menemään elämä taas raiteilleen. Ei ole ollut yhtään oheiskäyttöäkään. Syy on selvä. Tässä kaupungissa hoidetaan kh potilaat erikseen yksilöhoitoina, ja bentsot saa mennä, vaikkakin vain yhtä merkkiä kaikilla, ja tietty maksimi milligramma määrä. Nyt aloitettiin myös Voxra ässässärriin rinnalle, mikä olikin mieluisa idea. Se kylläkin annetaan aamusin hoitopaikalta, muut lääkkeet saa pitää tietty itsellään, exept sulatus, of koos. :) Nostalginen ja mukava fiilis tulla takaa foorumille!
Lesson number one: Don't underestimate the other guy's greed!
Lesson number two: Don't get high on your own supply.

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Wed 19 Jul 2017, 14:46

Hyvä kuulla Gangsteri et viel elos :up:

Liian moni taas deletoitunu maankamaralta, ja Dexman quote kertookin jo lopun.

Takas alkuun siis..

Tää on ihan kiehtova topicci kaikesmieles, ehkä eniten jengi avautuu kuulumisiaa täs Vaultis.. täs topicis.
Pitäkäähän ittennne hengis.. kyl se päivä viel koittaa ku hyväläisyys voittaa maailman tuskan ja pahuudet.

Ei riippuvuus ja addiktius o mikään ylpeydenaihe, vaan ihan vaan todellisuus, minkä kanssa moni kamppailee yksin turhaa.. yksin vai turhaa, sitä en osaa päättää kumpi on kaameempi ajatus. Tai ois.

Kuhan ketään ei jäis yksin ongelmiensa kanssa, ja löytäis syyn todella elää.. (myös ilman ulkopuolista kemiaa - vielä joskus).

Nimim.Nisti henkeen ja vereen & ylpee siitä. Kuhan onni löytyy takaraivos, ja tyytyväisyys ei ole mikään olosuhteiden aikaansaama hyve, vaan vilpitön tunne, et kaikki viel hyvin käy.

Ohan tää taistelua..

Ohan tää elämää..¿

Ohan tää aivan widun hienoo.
Keep it unreal.

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Wed 19 Jul 2017, 17:18

Miten onnistuu saada bentsot korvaushoidon rinnalle?
Mulla on sellanen tilanne että pudotetaan tuo triptyl pois.
Samoin varmaan tuo atarax , ja nämä lääkkeet ovat nimen omaan ahdistukseen määrätty.
Ilman noita en tule toimeen , enkä oikeen tule noillakaan.
Pitäisi saada edes risolid tai klotriptyl niin pärjäis varmasti tosi hyvin.
Sitten on toi neurontin yks vaihtoehto.
Oon vaan melko varma , että tuskin näihin lääkäri suostuu.
Olis vähän pakko saada joku toimiva lääke, eikä mitään ssri snri , kun niitä on helvetin monta kertaa kokeiltu. Ilman toimivaa lääkettä en voi alottaa opiskeluita , koska ahdistus tästä metadon hoidosta huolimatta on silti niin korkea.
Olisko antaa vinkkiä miten saan lääkärin ymmärtämään lääkityksen tärkeyden?

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Wed 19 Jul 2017, 22:34

Kasiko wrote: .
Selittämällä lääkärille, että on opiskelupaikka ja ahdistaa. Sit lääkäri päättää. Eihän siinä muutakaan oikeastaan voi tehdä.

Jos sulla on just aloitettu hoito, niin toisaalta ehkä kantsii vähän aikaa olla iisisti. Kattoo sen metadonin kuntoon ensin ja sit miettii ne opiskelut ym. Ei siitä opiskelustakaan tahdo mitään tulla jos sinne bentsoja tarttee. Bentsoissa pänttääminen tai ahdistuneena pänttäys... Tai no riippuu opiskelusta tietenkin, mut nyt ensin se metadon kuvio edes alkuun kunnolla. Nyt sun elämä menee pienin askelin tässä jonkun aikaa kantsii ajatella.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Thu 20 Jul 2017, 10:36

Vortioksetiini on mun choise of thöùs.
Keep it unreal.

NatiHero
Apteekki

Post by NatiHero » Thu 20 Jul 2017, 17:13

Nyt 30mg ekan kerran ja tällä vielä 2pv, sit 40mg. Sillo varmaa alkaa paranee, nyt loppuu kantoaika päivällä. Luultavasti 60-80mg lopullinen annos. Näin lääkäri meinas kanssa.

Tänää loppuu saldo, nii päivittelen myöhemmin sit. Ellei tuu saldoa. Hyvä fiilis ja motivaatio kohillaa :up:

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Thu 27 Jul 2017, 06:05

Motivaatioo joo, sitä on totisesti oltava.

Alkuun voi tuntuu helpoltaki.. sit hetken hämääntyy ja taas tuntuu helpolta sittenkin.. kunnes tuudittautuuki siihen liiaks ja taas sortuu.

Nistannu kumminkin kymmenen vuotta. Lopettamisia takana niin lukuisia et pysy laskuis.. ja nousui yhä haikailen.

Puol vuotta viel on iisii motivaation voimalla.

Mut sen jälkeen aletaan vasta puntaroimaan oliks ihan tosi se motivaatio, ja vaikka kuin oiski, addiktius on syvään juurtunu jos sen on päästänyt vajoon aina uusilta pohjilta taas huipulle..

Vasta siinä vaiheessa kun tajuntaan iskee niin lujaA se, et jumalauta, nyt saatto olla viimenen silmäys tätä elämää..

Vasta se herätti itteni tajuumaan et ei vittu nyt oikeesti trippi..

Elämäni hurjin trippi.. kun näin lähimmin kuoleman silmiin..
Oon joo eläessäni syntyny ja kuollu monestiki jo..

Mut tää oli eka kerta ku hogasin et en mä kuolemaa pelkää.. mut perkele mä tahdon kyl oikeesti elää .. tää on niin upee mahdollisuus kokea.. et.. sen tajuuminen et se voi päättyä silmänräpäyksessä.. ja ihan oikeesti. Humala ei auta.

En o sen jälkeen murehtinu menneitä, eikä mua huoleta muovinen materia.. jo se et oon hengissä, on must aivan helvetin upeeta.

Nyt oon itsekin kypsä.. haen itelleni hoitoa.. yksin en tän riippuvuuden kanssa enää pärjää. Ja mulla on niin valtava halu elää. Et tää on todennäkösesti vika mahis. Sit se on kuumaa kaakaoo kalloon jos nyt en tajuu kääntyy. Tää fukin kärsimys päättyi siihen paikkaan kun melkein kuolin. Ehkä. Hitostako minä tiedän, kun et mun aika ei ole vielä.

Mut mikä se mun 'korvaushoito' sit tulee oleen, en tiedä.

Mut opparit ne vei meigänkin vaikka stimupääksi vannouduinkin.

Vanno enää mitään, enkä itelleni vakuutA.

Akuutisti tarviis aina jotain muka.

Mä annan elämän kantaa ja antaa elämän korjaa sadon, kun vilja on viisas karma enää pellolla ja vapaa kaikesta olemassaolon tuulahduksista, sielu on vapaa kun osaa päästää irti ja vapahtaa itsensä kaunoista.

Vierottautuminen lopullisesti.. todennäköisesti se tulee kestään lopun ikää. Sitäkää kysytä enää ku se lukee papereissa.

Mut korvaavat hoidot on nyt niitetty.. nitistin melkein itteni.
Ja mitä mä nyt oon lopettanu/korvaushoidossa, eli sekakäyttölääkepäissään, mut legitisti reseptillä...... 6 vuotta ainakin.

Onnee siis todellakin ketä lähette tälle matkalle. Vierottautuminenkin on viel iisii.. ekat puol vuottakin ilman on viel iisii..

Mut elämä siitä..

Jatkuuko suunta eteenpäin vai mielihyvään...

Siihen sitä motivaatioo kandee säästellä ihan widun huolella.

Niin loputtoman kyllästyny & väsynyt oleen yhä se sama-fukin-nisti.

Kiitti, nyt aika ottaa lunkisti.

Tulla uskoon.

Olla se kassajonossa jäkättävä fabu ku harmala valittiin sillisalaatiks.

Ja kauppakassistakin saa pulittaa sen pennin enemmän kun ennen.

Ja sit kuuden uutisten jälkeen jo simahdankin.

Herään monta kertaa yössä vessaan, kunnes lopulta makaan mielummin vaan vaipoissa, ku en enää jaksa hiihtää tiristämään josko morun lousuisi.. eikä viitsiz kusta myöskää housuihi..

Ainii, mut missä iässä aikuisesta tulikaan takas lapsi.. ja miskohti tuli housuvaipat muotiin ja maapallo ylilanansotettiin ja kasvatettiin valtavat kertakäyttöjätevuoret.. muovit ja paskat samassa.

Mut saa mieluiten sit tuhkata ja plutoon mieluiten kiertoradoille.

Kasvihuoneen sinnekin vois kyhää..
tarvi ees natikkoi eikä ees ledei..
ku ilmastonmuutos osataan jo.

Mut luovutaan silti pidätyskyvyn jalostamisen taidosta, ku kerran jo opeteltiin muksuna kuivaks.

En o alkoholisti, ja harvoin oikee jano. Paha sanoo kumpi on pahempi.

Janoan suoneeni nautintoo..

Ja rasvaimun valitsen vaik prosentit ois jo nolla.

Ku osais vaa olla.

Ja sit ku must tulee iso ja vanha.. mä kiipeen vuorille ja kuolen sinne.

Kuset jäätyköön hanoihin..

Parrasta kasvatan viisaAn ja wanhan.

Vuosikertakertakäyttölautasta käytän jo kolmatta vuotta.
Mukista jäljellä kun kahva enää vaan.

Samaa paskaa, mut silti aijon nauttii jokaisesta hetkestä.

Kahvi, mustana kiitos.. kupista, ei laarista.

Aamen.

(Ja siltisanomien mukaan huomenna tuulee kuusta ja Marzin ilmakehästä on löydetty sapiendsia).

Levolle lasken luojani..

Jos Vanhuus vertautuu vaippoihin, ni musta tuli taas pikkulapsi, kuosit synapseissa kryptattuna jA kuset pitkin lattioita.. kyvyn opin jo nuorena, paitsi koodaamaan kuosini suoraan mielihyväkeskuksiin by infinity. Pidätin osan, mut osan laskin päässäni laskimella.

Kolmannen asteen funktiopäissäni kiikustuoli ei narise, enkä kyvystäni laske numeroa, muistan sen yhä ulkoa

00000 ulkomaanterminali, kuulusteluhuone.

Luulin et seulat voin antaa vuosikertavaipoista.

Laskin alleni ku luulin sen olevan potta.

Kaikee sitä jää päähän ku on muksulle setä.
Siihen ei kysytä rivosrefidtediä.

Kuka pissaa pisimmälle, otetaAn kisa,!

<¤>
Keep it unreal.

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Thu 27 Jul 2017, 09:42

Dexma wrote:
Kasiko wrote: .
Selittämällä lääkärille, että on opiskelupaikka ja ahdistaa. Sit lääkäri päättää. Eihän siinä muutakaan oikeastaan voi tehdä.

Jos sulla on just aloitettu hoito, niin toisaalta ehkä kantsii vähän aikaa olla iisisti. Kattoo sen metadonin kuntoon ensin ja sit miettii ne opiskelut ym. Ei siitä opiskelustakaan tahdo mitään tulla jos sinne bentsoja tarttee. Bentsoissa pänttääminen tai ahdistuneena pänttäys... Tai no riippuu opiskelusta tietenkin, mut nyt ensin se metadon kuvio edes alkuun kunnolla. Nyt sun elämä menee pienin askelin tässä jonkun aikaa kantsii ajatella.
Oot ihan oikeessa , turhaa aloin noista lääkkeistä stressaan tässä vaiheessa.
Ja vaikutti tuo osastolla oloki ahdistuksen tuntemukseen yllättävän paljon.
Nyt pääsin tällä viikolla pois ja alkaa tottua tähän metadoniin hiljalleen 3 viikkoa vasta hoitoa takana , niin stressasin jo noista lääkkeistä ihan hulluna. Nyt tuntuu että taitaa tuo 50mg triptyliä ja 100mg ataraxia päivässä riittävän ihan hyvin. Enempi hyötyä oikeastaan ku tiputettiin 100mg tuo triptyl 50mg , siinä oli kuitenki niin paljo haittavaikutuksia. Nyt saa mennä nykyisellä lääkityksellä pidemmän aikaa ja katella sitten muutoksia , kun ne tulee ajankohtasiksi.

Lääkäri mainitsi , että vortioksetiini vois olla hyvä lääke mulle tuohon ahdistukseen.
Kiitos Dexma , kun pudotit realismia tiskiin. :)

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Thu 27 Jul 2017, 10:00

Kasiko wrote:
Lääkäri mainitsi , että vortioksetiini vois olla hyvä lääke mulle tuohon ahdistukseen.
Mun mielestä Brintellix on yks ehkä nerokkaimpia masennuslääkkeitä pitkiin aikoihin.
Jeesaa oikeesti jos on masentunut, ja auttaa myös ahdistuneisuuteen.

Toimii myös stimulanttina ja nootrooppina NMDA-vaikutus (ago-vai antago, menee aina väärinpäin mulla, mutta sama mitä dissoilla & myös asetyylikoliiniin vaikuttaa. Eli käytännössä paljon samankaltaisuutta rasetaamien kanssa .

..ja mullahan meni ihan väärinkäytön puolelle tää lääke :D

Myös tosi harmiton aine keholle, eikä yhteisvaikutuksia oikeestaan minkään kanssa.
Helposti vielä määrätään, mutta veikkaan että kun pian nistitkin tän aineen löytää käyttöönsä, niin aletaan rajoittaa tän määräämistä^^ jotenkin ihan vakuuttunut tästä skenaariosta.

Vatsansuojalääkettä kandee rinnalle pyyytää, jeesaa pahoinvointiin jos siihen on taipumusta alkuvaiheessa.

Widdu mulle ei edes tuota uusittu tk- eikä päihdepyolella. Ja taatusti eivät olleet tietoisia että joku tätäkin voisi käyttää väärin ^^
Keep it unreal.

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Wed 02 Aug 2017, 17:14

Menee vähä ohi aiheen , mutta onkohan tuo venlafaksiinin tapanen lääke?
Siitä mulla tuli tosi levoton olo , pupillitki pamahti lautasiksi melkeen heti lääkkeen imeydyttyä.
Ei voinu nukkua , eikä mihinkään kunnolla pystyny keskittymäänkään tai nukkumaan.
Muuten stimut on aina toiminu , kun tarvinu apua keskittymyyden puutteeseen.
Mutta tosiaan efexorit oli kaukana siitä.
Eli jos tiiätte vortioksetiinin ja venlafaksiinin niin kertokaa onko samankaltaisuutta?