Korvaushoito

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
Dexma
Moderator

Re: Korvaushoito

Post by Dexma » Thu 04 May 2017, 12:57

SadPanda wrote: mutta silti ne päivittäiset käynnit klinikalla ja juttelut on mua auttanu ja olen mä kasvanut aikuiseksi tässä vaika välillä repsahduksia on tullutkin: Ärsyttää ku moni kelaa että jos on haittoja vähentävässä hoidossa että se olis jotenki huono juttu.
Joo siis. Kelataan juurikin niinpäin, että kaikilla käyttäjillä jotka vetää sitä sun tätä niin on turvallista ja hyvä juttu jos silti sais jostain hoidosta sen päivittäisen opparidosen ja hoitokontaktin yleensä. Itse olin a-klinkalla kokoajan, kun käytin huumeita jotta sitten, kun kaikki menisi vituiksi niin saisin nopeasti apua ja se pystyttäis suunnittelemaan. Aina kun joku potkitaan kesken kaiken hoidosta vain sen takia, että nyt on mennyt pari viikkoa lujaa pirillä niin se hoidon loppuminen ei auta sen ihmisen tilannetta mitenkään. Näitä kun itse näin Turussa paljon niin vaik ihminen kuinka pohjalle yhtäkkiä putoaa niin se jos siltä lopetetaan lääkkeet niin se on aina tosi paha tilanne. Tottakai kuosipäät ittensä siihen välillä ajaa, mut kh-elämä repsahduksineen on osa sitä koko prosessia.

Oon tunnustellut tän topikin kautta, että monia vituttaa se, että juurikin se korvaushoitoon pääseminen vaatii aika täydellisen elämän romahtamisen ensiksi. Moni ihminen tietää vuosien ajan, että on pakko lopettaa tai mennä korvaushoitoon, että sais elämänsä takaisin sellaiselle radalle jossa se elämä kehittyy haluamaan suuntaan. Tietyille tyypeille se vaatii just jotain työn tai koulun keskeyttämistä ja muita asioita jotka on tällä hetkellä elämässä hyvin ja hyvässä kunnossa. Näille ihmisille on aina suuri vitutus nähdä niitä ihmisiä, jotka kuosaa ja on hoidossa ja saa sen avun joka olis niille jotka ns "on vähän paremmassa asemassa", myös ihan yhtälailla tarpeellista. Sitten musta tuntuu myös, että joillain ihmisillä on ihan liian helppo kuva siitä korvaushoidosta. "Haetaan napit, voi jatkaa riippuvaisena oloa ja sithän kaikki on kunnossa", kun juurikin siihen jutteluun terapiaan ym on myös lähettävä ja se korvaushoito jotenkin tuntuu aina ajavan siihen lopetukseen jossain kohtaa ja monille tulee ihan ylimääräistä stressiä siitä, kun hoitohenkilökunta pahimmillaan päättää asioita liikaa toisten ihmisten puolesta ja ehkä ajaa ihmistä liian nopeasti hoitaan lääkkeiden alasajoa ym. Tässä kohtaa haluan painottaa sitä, että mun mielestä korvaushoito systeemin pitäisi olla huomattavasti erilainen, mutta nykyisen lainsäädännön takia tämän hetkinen korvaushoito on yhtälailla paska valinta jos ajattelee pitkällä aikavälillä.

Opiaatti päät on vähän sillai jännä jengi kuosiporukoissa, kun ne pystyy elämään aika monia vuosia niin, että niiden ongelmat ei "näy" verrattuna vaik stimuilijoihin jotka on yleensä, kun se käyttö alkaa lähteen kovalle rundille niin vuoden sisään fyysisesti paskana ja henkisesti myös ja heistä näkee sen, että heillä ei ole mitään tsänssejä itseään jeesata usein. Opiaatti käyttäjät kokee stressiä ja ainakin itelläni pää hajoili ihan vitusti loppuvaiheessa jatkuvan käytön takia, mutta pitkän aikaa sen kaiken käytön ongelmat voidaan pyyhkiä tavallaan sillä, että on ne päivittäiset annokset käsillä. Silloin henkiset ongelmat ja eräänlainen syrjäytyminen alkaa muhimaan tosi pahasti padassa ja sit, kun se alkaa kiehuun yli niin se tapahtuu hitaasti ja pikkuhiljaa, mutta joka päätyy yhtä pahoihin juttuihin kun monilla muulla käyttäjäryhmällä. Kaikille pitäisi olla yksilökohtaisempi hoito aina.

Mun kohdalla opiaatit jumitti mun elämän moneksi vuodeksi. Säätää niitä päivädoseja ja käyttää niihin rahansa. Olla riippuvainen jostain aineesta jota ilman en nouse edes sängystä oli mun elämässä aika ... No paskinta mahollista. Vaikka mulla oli koukussa ollessaan moni asia hyvin "oli työ, nainen ja blaa blaa blaa" niin mulla ei ollut esimerkiksi mahollisuutta tehdä mitä vain mun elämässä, koska ensisijainen asia on hoitaa fyysistä riippuvuutta. Ei oikein voi lähteä matkustaan, kun pitäis olla doupit mukana. Kuukaudessa menee monia satasia douppiin. Se niistä palkoista mitä töistä sai. Parisuhde oli aika vääntämistä välillä, kun kaksi ihmistä on koukussa samaan aikaan. Ei ollut mitään mahdollisuutta sitoutua omiin projekteihin ja harrastuksiin, koska ensisijainen asia on silti arjessa se fyysisen koukun hoitaminen. Se töissä käyntikin menee vituiks välillä jos on refla viikko tulossa ja ei saa säädettyä kuosia tai posti ei kulje. Se käy ihan vitun pahasti kaaliin ja vie voimii. Tämän tietää jokainen joka tähän topikkiin on kirjoittanut. Äkkiä ajattelee, että on tärkeetä pysyä siinä työelämässä on tärkeetä pitää joku asia elämässä kunnossa, mut se opiaatti koukku ja sen ongelmat iskee jossain kohtaa niin pahasti ja lähes LAUKEE SUN NAAMALLES, että jossain kohtaa vain jotta elämässä olisi jotain järkee ja mielekkyyttä niin kaiken, ihan fukin kaiken ykkös prioriteetiksi kasvaa se, että pystyy lopettaan ne opparit, koska ne tuppaa kuseen aika paljon kaikki elämässä. Se päätös kandee tehdä ajoissa ja kantsii miettiä tietenkin sitä, että meneekö kh vai avokatkoille vai millä ikinä sen tekeekään, mut silloin kun se tilanne napsahtaa, että oma pääkoppa sanoo, että nyt on pakko lopettaa niin ei oikeastaan ole mitään väliä duuneil, ihmissuhteilla tai millään muulla, kun ne kaikki muukin elämän osa alue menee vituiks tulevaisuudessa. Silloin kun tuon tiedostaa ja kokee, että tästä noustaan vain ylöspäin niin kaikista ihanin juttu ja totuus on se, että siinä kohtaa oppareiden lopettaminen on yllättävän helppoa ja jokainen askel sitä kohden on elämän paras juttu.

Sori tuo viimekappaleen vuodatus, tuli vain mieleen paljon tunteita omasta lopetusprojektista meni vähän offtopikiksi. Nyt kohta vuoden ollut ilman päivittäiskäyttöö. Pari kertaa tullut kuosattua oppareilla, mutta ei sen enempää enkä ole ollut kovin onnellinen vuosiin. Nyt olen loppupeleissä. Pitäis varmaan jossain kohtaa kirjoittaa joku pieni kertomus tästä viimeisestä vuodesta, miten kaikki loppupeleissä mulla on käynyt ja tavallaan, kuinka helposti sit se lopettaminen onnistui, kun oli aidosti sen aika.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Petri6
OD

Post by Petri6 » Thu 04 May 2017, 17:26

Dexma wrote:Itse olin monesti sillain, että olin avohoidoissa ajat jolloin ei ollut duunia ja sit koulussa fucked up bentso, lyrica yms päissäni reflailemassa paskalta haisevana koulussa pulpetilla. (Oli muuten hienoo olla lääkealalla opiskelemasaa tos kuosis) Muista sairaslomaa saa ottaa katkoa varten ja sua ei voida potkia sen takia ulos töistä.
True, ei voida potkia pois duunista, mutta sen sijaan on aloja (jotenkin kuvittelin lääkealankin yhdeksi näistä), joilla päihderiippuvuus (ja varsinkin riippuvuus laittomista päihteistä) voidaan katsoa aiheuttavan sopimattomuuden kyseisiin tehtäviin ja lopputulos olisi sama.

On muuten kyllä todellista herkkua tehdä unelmatyötään tietäen, että se on koko ajan opioidiriippuvuuden takia katkolla ja jos ykskin säätö menee jossain kohtaa vituiksi, niin voi olla, ettet enää koskaan loppuelämäsi aikana voi tätä yhtä haluamaasi duunia tehdä. Koitapa tässä sitten miettiä, mikä olisi vähiten paskamaisin tapa ratkaista ongelma.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

Sidney
Lepakko

Post by Sidney » Fri 05 May 2017, 14:17

Eikä pidä unohtaa nykyajan trendiä, eli määräaikaisia sopimuksia toisensa perään, henkilöstövuokrausfirmoilla pelailua yms.
Ilmoitappa määräaikaisessa työsuhteessa, että lähden tästä pariksi viikoksi katkolle. Jo useampi sairasloma määräaikaisessa työsuhteessa tarkoittaa yleisesti kengänkuvaa perseessä. Tämä on tietysti täysin ymmärrettävää, työnantajana en itsekään vakinaistaisi työsopimusta tyypille jolla on sairaslomapäiviä keskiarvoa moninkertaisesti enemmän.
Kuten olen aikaisemminkin tässä topicissa tuumannut, on nykyinen korvaushoitojärjestelmä moneltakin kantilta erittäin tehoton ja kannustamaton, mutta varsinkin jos kyseessä on 'ei niin pohjalla oleva' töissäkäyvä opiaattiriippuvainen.
Vaikka korvaushoitopotilas on kustannuksiltaan murto-osa katunistin hinnasta valtiolle (sairaalakeikat, rikokset, vankila ym.) on silti minun ja muiden verorahoilla juhliminen väärin ja perseestä. Tällä tarkoitan runsasta oheiskäyttöä, lääkkeiden myymistä ja muuta perseilyä.
Perseestä on myöskin se, että korvaushoito antaa eniten siimaa potilaille jotka ovat narkanneet itselleen menetetyn tapauksen statuksen, eikä näinollen tule koskaan tuottamaan valtiolle verotuloja.

Tuleeko muuten muille SadPandan kirjoitustyylistä mieleen Teston ja Raudon seikkailut? :mrgreen:

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Sat 06 May 2017, 10:00

Pitäsköhän mulla tehä semonen SadPandan mollaus topic ihan erikseen :D Allkaa tuntua kohta siltä.. .

Ja pakko vielä sanoa että vaikka kuinka mun kirjotustyyli antaisi suuntaa antavaa mm ja sillee että moni lluulee tietävänsä munki tilanteen ihan täysin.. Elikkä sama ku mä alkasin pätemään / arvostelemaan jonku muun elämää sen kirjotusten perusteella(yleensä ei ole tapana) yleensä on tapana olla ystävällinen kaikile... Mut eikai voikai sitä sitte olla loppupeleissä niin katkera tuosta korvaushoidosta. Mutta seki on valintoja . Jos näkee että se korvaushoito on ainut vaihtoehto tai sitte parempi vaihtoehto ni eikö nyt yhet potkut sen eteen ota että helpottaa. Ehkä ei olisi tarkoitettu että opiaattiriippuvainen olisi töissä? sitä paitsi on aloja missä tuo opiaattien vetäminen tuskin olisi muutenkaan sallittua oli koukussa tai ei.. Mua ärsyttää tommonen katkeruus. En mä ite ollu koskaa katkera kellekkää kh:ssa olevalle (esim ne vuodet mitkä salasin käyttöä lähimmäisiltä ja reflailin kotona ja kiukuttelin ja yritin olla normaalisti. sekin esti mua menemästä hoitoon ja oli siinä vaika mitä muutaki. En mä silti kovin helposti ala arvostelemaan muiden valintoja ja niiden elämää :D

elämä on valintoja. TUskipa se täällä vittuilu/ päteminen kovin paljo loppupeleissä lohdutta. Juuri sain potkut työharjottelupaikasta ku menin puhumaan korvaushoidosta siellä. Että kyllä mä ymmärrän niitäki jotka on töissä ja ei sen takia pysty menemään kh. Mutta silti jotaki rajaa..

Mulla on sairalreissuja nyt 0 sen jälkeen ku alotin hoidon. Että eiköhän tämä ole juurikin meikälle hyvä paikka..Tai no ei mulla ole tarvetta siitä päteä tai olu tarkotus hehkuttaa kuosia. Ja nytkun vaihtuit tuo haittojavähentävä nii kyllä se on silti vaatinut vitunmoista ravaamista tuolla että se oli mahdollista. 4v mä olen kohta ollut korvaushoidon piirissä. Ja niin. TOsiaanki kannattaa miettiä sitä että onko loppupeleissä edes valmis koko hoitoon. Ei se pelkästään riitä että olet pohjalla ja työtön että pääset hoitoon... ja edelleen jotenki vaan tuntuu että ihmisten katkeruudella ei ole mitään rajaa. Ei auta valittaa ku kuitenkin ne suurin osa niistä valinnoista on semmosia että ei joko ole valmis sitoutumaan päivittäiseen käyntiin tai kokee etät se olis jotenki väärin että heti pitäs saada kotiin lääkkeet ja niin. ja missään vaiheessa ei ole kyllä kukaan sanonut mulle että mä olen menetetty tapaus.-> mun mielestä hoitohenkilökunta ei sais koskaan ajatella siten kenestäkään. Itse olen ehkä ajatellut niin mutta huomannut että kyllä tässä on vielä mahollisuus..
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma

Sidney
Lepakko

Post by Sidney » Sat 06 May 2017, 13:20

Tekisi mieli kirjoittaa paljon enemmänkin, mutta tyydytään nyt vähään.
ni eikö nyt yhet potkut sen eteen ota että helpottaa
Ehkä ei olisi tarkoitettu että opiaattiriippuvainen olisi töissä?
Jo yksi ainoa viesti ja pari lainausta paljastaa, että kuinka pahasti realiteetit onkaan hakusessa.

OpportuNisti
Psykonautti

Post by OpportuNisti » Sat 06 May 2017, 13:51

Pyydän henkilökohtaisesti anteeksi sinulta Sadpanda. Olin turhan jyrkkä, tuomitseva ja kulmikas sanoissani. Seison kyllä edelleen sanomani takana, mutta en sanojeni takana.
Life is like a box of chocolates; most of the stuff in it sucks.

Mushru
Moderator

Post by Mushru » Sat 06 May 2017, 21:45

Ehkä ei olisi tarkoitettu että opiaattiriippuvainen olisi töissä?
Niin no, opiaattiriippuvaisia on töissä mooonia tuhansia. Mieti vaikka ihan reseptillä käyttävät tai omalääkityksellä käyttävät. Eipä siinä mitään sen kummempaa eikä sen pitäisi mun mielestä kuulua kenellekään jos on toimintakykyinen ja hoitaa hommansa. Ongelma voi silti olla vaikkei oo hulluis kuoseis 24/7. Ei sen pitäisi olla mikään este ja se olisi epäreilua joutua lopettaa duuni korvaushoidon takia. Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus siihen jos on siihen tarvetta. Ei sen pitäisi olla edellytys et pitäis olla "pohjalla" ensin. Solidaarisuutta kehiin pandu. o/

Monen asian pitäisi muuttua tossa systeemissä. Korvaushoidon ei pitäisi olla mikään leima otsassa joka vaikuttaa moneen asiaan ja tekee ihmisestä monen silmissä "ala-arvoisen". Ja se negatiivinen kuva mikä tavantallaajilla on, et muka kaikki korvaushoidossa olevat on "kunnon räkänarkkei jotka kusettaa ilmaiset huumeet ja myy/rännää ne meidän verorahoilla". Ihmisil on ennakkoasenteit. Ku kuitenkin ihmisiä on laidasta laitaan erilaisine tilanteineen. Kun siis joo onhan niitäkin epeleitä jotka hyväksikäyttää hoitoa eikä edes häpee sitä. Ne tyypit tekee hallaa lopuille. Ja Pandaa en pidä semmosena tyyppinä. Jos on vähääkään seurannut pandaa täällä niin hitto, asiat on paljon paremmin vrt. muutama vuosi sitten. <3 Snadi oheiskäyttö on imo pieni paha. Kaikilla on vain eri tavoitteet, toiset asettaa ensin sen että saa elämästä taas kiinni, ja toiset kelaa jo sitä lopettamista. Mut elämänhallinnasta taitaa olla kaikilla kyse.

Ja jeah. Koitetaan pitää asiallista ilmapiiriä täällä (y'all). Tärkeä aihe kuitenkin Se on hyvä pitää mielessä että kaikilla on eri tilanne. Eli joo, eikä saarnata muille ellei joku sano piikittävänsä 5mg fentanyylia. :D "Kuules poika"... Tietäjät tietää öhöhö. Mielipiteitä saa sanoa tottakai, loukkaamatta toista.

Mä oon miettinyt että mitä kaikkea tarjotaan siihen korvaushoidon ohelle? Tiedän että on ainakin mahdollista hoitajan kanssa puhua mut onks mitään muuta? Ryhmiä? Aktiviteetteja? Vaikken itse harkitse edes korvaushoitoa, niin aihe kiinnostaa silti. Ja on tosiaan tärkeetä kerätä tänne asioita ja kokemuksia et jengi voi lukee ja löytää vastauksia. Ne vaan sekottuu välillä muun keskustelun sekaan, siksi ajattelinkin alkaa kerätä juttuja topikin ekalle sivulle.

Mitkä olisi korvaushoidon FAQ? Kysyn tässä sitä koska teiltä (foorumin)käyttäjiltä ja korvaushoidossa olevilta on parasta kysyä. Kasataan ekalle sivulle kysymykset ja vastaukset.
. . . (--) °
~ Foliot hattuun ja oliot vittuun
Dexma wrote:Sä oot mun peppuni henkinen peppumentoori! Sensei Mushru :D

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Mon 08 May 2017, 18:47

Sain justiin tietää, että korvaushoitoo pääseminen ei vaadi enää laitoskatkasua :O
vittu mulle on tuolla klinikalla valehdeltu päi naamaa yli vuosi tuosta asiasta. Tai sitten eivät oo tienny emt?
Päihdeasiamiehen kautta rupesin ny lykkää asioita eteepäi itse. ois pitäny ehkä aikasemmin jo, mutta tosin ollu vähä hakuses mitä haluan sieltä. Haluanko vaan ilmasta douppia oloihin vaan haluanko itteni irti tästä touhusta ja elämäntyylistä. Ja alkaa ettii asioita mistä diggaa niinku dexma sanoi. Nyt vaan elämä pyörii yhen ja saman ympärillä mitään päämäärää ja se vie kaiken energian. Joutunu vuosien aikana luopuu kaikesta, että saa pidettyä ittensä fyysisesti terveenä. Ehkä tää tästä, toivottavasti pääsen ny arviointii ilman laitoskatkasua koska töistä ei voi lähtä pariksi viikkoa mihinkää.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Tue 09 May 2017, 08:20

SIIS JOO PÄIHDEASIAMIES on se keneen kannattaa ottaa yhteyttä AINA näissä asioissa tai jos kokee saavansa vääränlaista kohtelua.

Toi oliki uutta että ei vaadi katkoja. Se on ainakin fakta että tähän ei ole mitään tiettyjä sääntöjä tai vaikka onkin niin joka paikkakunnalla tehdään niinku tuntuu huvittavan.

Ja jatkan vielä loppuun mä olin tuona aamuna aivan helvetin pahalla päällä muutenkin että pyydän nyt anteeksi sitä aiempaa viestiä. Olin todella hermona.... Siis en pelkästään tässä lukemaani vaan siis oli mennyt muutenkin tuo päivä päin helvettiä... :) Ja joo tottakai. Mä ehkä ajattelen tän asian vähä erillälailla. Koska koen kuitenkin tän olevan mulle ainut ratkasu. Vähän vaikea asettua toisen asemaan tässä kuitenkin mutta ymmärrän myös teitä jotka sanotte sen hoidoon pääsemisen olevan vaikeaa. TOTUUS VAAN ON SE ETTÄSINNE PÄÄSEE JOKAINEN JOKA ON VALMIS JÄTTÄMÄÄN KAIKEN MUUN ELÄMÄSSÄ. aluksi. vaikka . vieläköhän väitetään vastaan että ei pääse? kysykääpä tuolta päihdeasiamieheltä tästä. että eikö pääse jokainen

Valosini
Psykonautti

Post by Valosini » Wed 10 May 2017, 09:33

Tuli muuten mieleen, että Tampereella tehdään nykyään metadon aloituksia myös avohoidossa. En ole kuullut, että muualla olisi näin. Mullakin ilmeisesti aloitetaan avohoidossa metadon. Jos nyt kaikki menee suunnitellusti, aloitan hoidon ensi viikon maanantaina. Päivitän varmaan tänne sitten kuulumisia ja fiiliksiä kuntouttavasta korvaushoidosta metadonilla.

E: Sen lisäksi Tampereella on nykyään sellainen "Kukaan ei putoa" -periaate, eli jos olen oikein ymmärtänyt niin hoidosta ei lennä pihalle ainakaan oheiskäytön takia. Koskee siis myös kuntouttavaa korvaushoitoa. Tosin luulisin, että jos oheiskäyttö jatkuu niin ensin suositetaan katkoa ja sitten jos se ei sovi tai ei onnistu niin henkilö siirretään ylläpitohoitoon. Tosin kahden hoitopaikan (Hämeenpuiston Breikki ja Tullintorin Jeesi) välillä on myös eroja. Breikin korvaushoidossa amfe saa näkyä ja Jeesin seuloissa taas ei. Nämä ovat kuitenkin vain kuulopuheita, saletti tieto on vain tuo, että Breikki ainakin tekee metis aloituksia myös avohoidossa :).

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Wed 10 May 2017, 14:00

Go Tampere go

Joo kerro miten homma menee. Jos näin olisi niin olisi kyllä upea kehitysaskel.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Velho
LD50

Post by Velho » Wed 10 May 2017, 18:16

Toi on hyvä juttu tampereella et on tollane käytäntö ettei tarvi pelätä hoidon loppumista koska kaikki ei pääse hetkessä irti kaikesta muusta ja pitäs muuallakin antaa aikaa siihen eikä heti katkasta hoitoa(niiku mulla on käyny et on kaikki ollu suht ok ja ei lääkettä ja loppupeleissä en edes enää 4vrk jälkeä lähtee hakee edes)

Ja ainaki itellä kävi opintojen kanssa että sanottiin että pitöä olla puhtaana ja ei KH:n kanssa. Sinne meni 6v työ (3v oli normaali aika mut päihdeongema syveni ja ei kyenny enää kouluun ja 3v yritin viellä enkä onnistunu muuta saamaan ku teoriat koska aina ei ollu seula puhas ku jaksanu enää sitä että joutuu 2-3vrk viimeisestä bupre annoksesta eli reflasena käymää eka a-klinikalla antaa seulaa ja sit kouluun jos oli puhas mutta fyysisesti ja henkisesti iha rikki jollei seuloje jälkee köyny vedoilla. Tollane elämä kulutti enemmän ku mitä anto ja olin loppujelopuks siinä pisteessä et itsemurha on ainoa ratkaisu...)
Last edited by Velho on Fri 12 May 2017, 18:51, edited 1 time in total.
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Fri 12 May 2017, 18:37

SadPanda wrote:SIIS JOO PÄIHDEASIAMIES on se keneen kannattaa ottaa yhteyttä AINA näissä asioissa tai jos kokee saavansa vääränlaista kohtelua.

Toi oliki uutta että ei vaadi katkoja. Se on ainakin fakta että tähän ei ole mitään tiettyjä sääntöjä tai vaikka onkin niin joka paikkakunnalla tehdään niinku tuntuu huvittavan.

Ja jatkan vielä loppuun mä olin tuona aamuna aivan helvetin pahalla päällä muutenkin että pyydän nyt anteeksi sitä aiempaa viestiä. Olin todella hermona.... Siis en pelkästään tässä lukemaani vaan siis oli mennyt muutenkin tuo päivä päin helvettiä... :) Ja joo tottakai. Mä ehkä ajattelen tän asian vähä erillälailla. Koska koen kuitenkin tän olevan mulle ainut ratkasu. Vähän vaikea asettua toisen asemaan tässä kuitenkin mutta ymmärrän myös teitä jotka sanotte sen hoidoon pääsemisen olevan vaikeaa. TOTUUS VAAN ON SE ETTÄSINNE PÄÄSEE JOKAINEN JOKA ON VALMIS JÄTTÄMÄÄN KAIKEN MUUN ELÄMÄSSÄ. aluksi. vaikka . vieläköhän väitetään vastaan että ei pääse? kysykääpä tuolta päihdeasiamieheltä tästä. että eikö pääse jokainen
Nii siis meinasin että arvionnin voi myös avona suorittaa. eli ei tarvi töistä otella mitää monen viikkojen saikkua vaan sen takia että käy sen pakollisen laitoskatkon ja sit on mahd ees päästä arviointii. Eipä tuotakaa kerrottu klinikal enneku tulin tuloksee, että otan päihdeasiamiehee yhteyden. Yllätyin kuin "tehokas" virastotäti siel oli. Avausviestii vastas samanapäivänä ja ois soittanu takasi yms. Oletin että virastoonku soittaa saa viikkoja odotella :) Mikäli tätä lukee päihdemies niin :up: (emt lukevatko vaulttia, tuskin :cheers: )

Valosini
Psykonautti

Post by Valosini » Fri 12 May 2017, 22:27

Eilen oli tosiaan korvaushoidon verkostotapaaminen. Päädyttiin nyt kuitenkin lääkärin ja sairaanhoitajan suosituksesta laitosaloitukseen, koska on bentsodiatsepiinien käyttöä taustalla myös. Ensi viikon tiistaina tapaan lääkärin, jonka kanssa tehdään suunnitelma bentsodiatsepiinien annoslaskuista sekä metadonin suhteen suunnitelmaa, että missä aikataulussa nostetaan annosta. Tuo induktiovaihe (sopivan annoksen etsiminen) on kuitenkin aika rankkaa ja reflojakin pitää kärsiä. Laitosaloitus on siinä mielessä ihan hyvä idea omastakin mielestä. Ilmeisesti heti seuraavana päivänä lääkärin tapaamisesta pääsen sisälle katkolle ja oliskohan se sitten niin, että metis aloitetaan torstaina. Et pitääköhän siellä katkolla olla se eka päivä ihan putsina ennen kuin voidaan aloittaa. Päivittelen kuulumisia katkolta sitten, jos siellä saa olla puhelin ja/tai tietokone. Ei ole kokemusta muista katkoista kuin Helsingin kaupugin ylläpitämistä, joten uudet kujeet meikälle :).

Ps. Ilmeisesti Suomessa on nyt kahdelle potilaalle aloitettu metadon Tampereella avohoidollisesti, ja kuulemma kumpikin aloitus sujunut hyvin. Käytännössä tämä on toiminut siten, että lääkäri tekee suunnitelman annostuksen nostosta, ja asiakas istuu hoitavan tahon tiloissa ainakin ensimmäiset päivät suht pitkään. Siellä sitten seurataan vitaaleja (verenpainetta, happisaturaatiota yms) sekä asiakkaan yleistä vointia.

Tsemppiä kaikille meille korvaushoitolaisille!

zerk
Moderator

Post by zerk » Fri 12 May 2017, 23:40

KH:n aloitusta avoihoidossa on kyllä kaivattu kipeästi. Moni työssäkäyvä opiaattiriippuvainen on jumissa älyttömässä tilanteessa kun olisi todella kova motivaatio sitoutua korvaushoitoon, mutta sinne pääseminen on mahdotonta jos meinaa pitää työpaikkansa. Työpaikka on nykyään niin arvokas juttu, ettei siitä yksinkertaisesti ole varaa luopua juuri kenelläkään. Suomeen on valitettavasti juurtunut todella syvälle se ajattelutapa, että huumeidenkäyttäjiä pitää rangaista eikä hoitaa. Toivottavasti siitä ollaan hiljalleen pääsemässä eroon ja siirtymässä sivistyneempään ja oikeasti toimivaan hoitokulttuuriin.
^^@_

Valosini
Psykonautti

Post by Valosini » Sat 13 May 2017, 14:19

zerk wrote:KH:n aloitusta avoihoidossa on kyllä kaivattu kipeästi. Moni työssäkäyvä opiaattiriippuvainen on jumissa älyttömässä tilanteessa kun olisi todella kova motivaatio sitoutua korvaushoitoon, mutta sinne pääseminen on mahdotonta jos meinaa pitää työpaikkansa. Työpaikka on nykyään niin arvokas juttu, ettei siitä yksinkertaisesti ole varaa luopua juuri kenelläkään. Suomeen on valitettavasti juurtunut todella syvälle se ajattelutapa, että huumeidenkäyttäjiä pitää rangaista eikä hoitaa. Toivottavasti siitä ollaan hiljalleen pääsemässä eroon ja siirtymässä sivistyneempään ja oikeasti toimivaan hoitokulttuuriin.
Täysin samaa mieltä. Korvaushoidon pitäisi olla mahdollistaja opiskeluun tai työssäkäyntiin, ei este sille. Suboxonella hoitoja on ainakin Tampereella aloitettu suht. paljon ja jonkin aikaa avohoidollisesti. Metadon on sitten vähän uudempi juttu avohoidollisen aloituksen suhteen. Varmaan johtuu metadonin laajemmasta haittavaikutusprofiilista. Sillähän on mahdollisesti mm. kardiovaskulaarisia haittoja (QT-ajan pidentyminen) ja onhan se paljon vaarallisempi opioidi vrt. buprenorfiiniin.

Voisin selittää tässä, että mitä QT-ajalla/QT-intervallilla tarkoitetaan :D. Jos joku toinen metadon aloittaja/potilas on joskus miettinyt, että mikä ihmeen QT-aika. Eli EKG:ssa tutkitaan sydämmen sähköistä toimintaa tietyltä aikajaksolta. QT-aika on yksi tälläinen mitattava aikaväli sydämen sähköisessä toiminnassa. EKG:ssa se nähdään Q-aallon ja T-aallon välisenä aikaintervallina. QT-aika edustaa sydämen kammioiden depolarisaatiota ja repolarisaatiota. Depolarisaatiossa sydänsolujen sähköinen varaus muuttuu vähemmän negatiiviseksi, jolloin impulssit siirtyvät eteenpäin. Repolarisaatiossa taas varaus palautetaan takaisin normaalitilaan. Pidentynyt QT-aika voi aiheuttaa erilaisia häiriötiloja sydämen toimintaan, kuten kammiotakykardiaa.
Last edited by Valosini on Sat 13 May 2017, 15:22, edited 1 time in total.

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Sat 13 May 2017, 14:43

zerk wrote:KH:n aloitusta avoihoidossa on kyllä kaivattu kipeästi. Moni työssäkäyvä opiaattiriippuvainen on jumissa älyttömässä tilanteessa kun olisi todella kova motivaatio sitoutua korvaushoitoon, mutta sinne pääseminen on mahdotonta jos meinaa pitää työpaikkansa. Työpaikka on nykyään niin arvokas juttu, ettei siitä yksinkertaisesti ole varaa luopua juuri kenelläkään. Suomeen on valitettavasti juurtunut todella syvälle se ajattelutapa, että huumeidenkäyttäjiä pitää rangaista eikä hoitaa. Toivottavasti siitä ollaan hiljalleen pääsemässä eroon ja siirtymässä sivistyneempään ja oikeasti toimivaan hoitokulttuuriin.
Tämä hyvinki. Itellä junnannu paikoillaa touhu ja ainoa ratkasu koittaa katkoja kerra vuodes ja siihe menis kesäloma. eli pirun rankkaa ku ei sais töistä pitää lomia ja neki ajat katkolla käydä ja suoraa töihi siitä. Senhä tietää idioottiki ettei lopettaminen onnistu tuollee.

Onko tää laki vaihtunu millon sitte? ku ei noi klinikallakaa tienny tuosta että avona voi käydä ton arvioinnin? Joo en kans tajua mikä tää juttu että kaikki pitäs menettää ja lopettaa työt ja koulut et pääsee kh. Toiseksee ketä palvelee että opioidi riippuvainen lopettais duunin ja alkais elää valtion rahoilla? Jos saadaa työssäkäyvätki pysyy töissä niin nehä maksaa veroina moninkertasesti takasi ton korvaushoidon + ei elele valtion tuilla. Siksi kummastuttanu tää asenne, että töissä ei sais käydä jos on riippuvuus. Jotenki tuntu, että osa hoitohenkilökunnasta näki punasta ku sain 3vuotta sitte vakkariduunin vaik oon vitun nisti. Eivät yhtää ollut että hyvä homma vaan heti tuli "miten sää ny töissä voit käydä kun oot sairaslomalla kokoaika ja sekasin". Selvästi pahoittivat mielensä ku narkkari sai vakitöitä jotka on harvinaisia nykyään suomessa. :cheers:

Jotenki käsittämätöntä kohtelua ku raivasin itelleni kaiken tään oheiskäytön ohella vakkarityön ja muuta niin sekin oli väärin ilmiselvästi. Lääkäri lisäksi uhkaili ilmotella työnantajalle mun käytöstä kun piti työtodistus hakea. Ihme touhua vittu

tosiaa nytki joudun venaa 2kk lääkäri käyntiä kun ei pääse. sanottii vaa että oot nytki 4v pärjänny niin etköhä sää tänki.. törkeetä kohtelua kyl nykysin saa kun on huume leima terveyskeskuksen papereissa

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Mon 29 May 2017, 17:40

Onko kukaan kokeillu bupren kans tuota 2 kertasen annoksen liotus?
Kantaako se tosiaan niin että kävis joka toinen päivä?

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Tue 30 May 2017, 05:28

Kasiko wrote:Onko kukaan kokeillu bupren kans tuota 2 kertasen annoksen liotus?
Kantaako se tosiaan niin että kävis joka toinen päivä?
Osalla kantaa osalla ei... Mulla kyllä pääosin kantoi. siihen pitää vähä uskoa koska ne reflat voi hyvin kehitellä ite mielensä avulla. mutta pienenä vinkkinä liota tosiaan ne lääkkeet kahdessa osassa eli jos sun annos on 16mg ni liota eka 16mg (älä puhu tuona aikana koska syljeneritys liottaa ne nopeammin ja valuu kurkkkuun :D ) ja sit toiset 16mg perään ja taas puhumatta.

Mä menin joskus liottaa kua annos oli 18mg niin sen 36mg kerralla ni vittu ne suli kyl iha pi vittua ja kaikki valu keralla kurkkuun ku ne muuttuivat nesteeksi ni nopeet.. ja monest jos napit suli tosi nopeaa ni ei mujka kantanu. Olen kuullut että linnassa tehdään perjantaisin 3päivän liotuksia eli 3päivän lääkkkeet kerralla suuhuun.... se ei kanna ainakaan kaiki sanonu.

Hippisaukko
Apteekki

Post by Hippisaukko » Tue 30 May 2017, 14:40

Ihanaa, että täällä on tamperelaisia.

Mun pitäis saada apua. Mä tahtoisin saada apua. Oon edelleen subukoukussa, vaikka elämänhallinnan kanssa kaikki on hyvin.

Haluaisin KH tai laitokseen lopettamaan, onhan tätä subua tullut vedettyä jo liian kauan. KH Ei liene mulle vaihtoehto, kun ilman budia en halua elää.

Eniten kai haluaisin jonnekin maalle laitokseen, jossa kärsisin tän paskan kehosta pois ja opettelisin arkee.

Mistä mä saisin apua, joka auttaisi?
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Tue 30 May 2017, 21:20

Hippisaukko wrote:Ihanaa, että täällä on tamperelaisia.

Mun pitäis saada apua. Mä tahtoisin saada apua. Oon edelleen subukoukussa, vaikka elämänhallinnan kanssa kaikki on hyvin.

Haluaisin KH tai laitokseen lopettamaan, onhan tätä subua tullut vedettyä jo liian kauan. KH Ei liene mulle vaihtoehto, kun ilman budia en halua elää.

Eniten kai haluaisin jonnekin maalle laitokseen, jossa kärsisin tän paskan kehosta pois ja opettelisin arkee.

Mistä mä saisin apua, joka auttaisi?
Voithan mennä haittoja vähentävään hoitoon.
Mullekkin sanottiin , kun olin korvaushoidossa , että haittoja vähentävä hoito ois lopetettu.
Mutta kyllä siihen pitäs ihan lakien mukaankin päästä. :up:

Hippisaukko
Apteekki

Post by Hippisaukko » Thu 01 Jun 2017, 10:46

Mut mistä, kuka auttaa, minne soitan, meen, varaan ajan? Voinko vaa kävellä jonkin, "oon ihan loppu, auta mua?". Oon yrittänyt - voi pojat kun oon yrittänyt. Päihdepalvelut ei välitä, kun oon myös hullu. Mielenterveyspalvelut ei välitä kun oon nisti. En oo nähny muita päihteitä käyttäviä kuukausiin. Elän aika normia elämää, on duunia ja ties mitä. Mut se subu. Alkoi en juo yhtään, ikinä, en koskaan, mutta Kukka on mun juttu.
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Tue 06 Jun 2017, 04:51

Mä oon haittojavähentäväs hoidos pääsin sihen tai siirrryin siihen kuntouttavasta hoidosta.Tuli niiit retkahduksia ni usein niin (ei iha tiheään mut kuitenki) ni toine vaihtoehto olis ollu et hoito loppuu konaan... Täällä tvaoteutetaan kuntouttavaa koraushoitoa lähinä suboxonela ja haittojavähentävää metadonilla.. mä olin valmiiks metadonilla ni se sit tavalaa svaihtu se hoito muoto ja nyt voi olla turvallisin mielin et ei lennä pihalle.. voi polltela pilvee iha mitä vaan ( mutt kotilääkeit en tule saama aedes vkolopuks eli rapata joka vitun aamu siellä)

Oon alkanu puhumaan Kosmos festivaalille lähdöstä (siisku on jo liput ihan kaikki festariliput , bussikyydit yms) Niin ne miettii että antavatko mulle "lomalääkkeitä" mukaan.. Perkele toivon kyl suuresti et antasvat edes yhden pullon ni vois vetästä lauantaina puolet ja sununtaina puolet. oon kokeilu ni hyvin pärjä päivän pari puolikkaala annoksella. sry meni väh off-

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Mon 19 Jun 2017, 13:12

Hippisaukko wrote:Mut mistä, kuka auttaa, minne soitan, meen, varaan ajan? Voinko vaa kävellä jonkin, "oon ihan loppu, auta mua?". Oon yrittänyt - voi pojat kun oon yrittänyt. Päihdepalvelut ei välitä, kun oon myös hullu. Mielenterveyspalvelut ei välitä kun oon nisti. En oo nähny muita päihteitä käyttäviä kuukausiin. Elän aika normia elämää, on duunia ja ties mitä. Mut se subu. Alkoi en juo yhtään, ikinä, en koskaan, mutta Kukka on mun juttu.
Pääsenhä niihin katkoille aika nopeeta jos haluaa.. senku klinikalle vaan ja sanot että haluat laitoskatkoa. Ainaki omalla kohdalla muutama vuos sitten pääsi kk sisään sinne kun eka vaa se maksusitoomus saadaa kunnalta hyväksytyksi.. Kallista touhua tosiaa jos käyt töis.. koko lasku jää sulle.. itelläki sossu lupas jeesiä mut sitku laskun aika tuli niin itelleppä se jäi kun tuli tuloja sillo tällö.. tosin ei se kallista oo jos sen avulla saat oikeesti lopetettua. Itellä kesti viikko kaks niin repsahti niin oli vähä turhauttavaa käydä se läpi eikä mtn hyötyä ollu. tosin olin sillon niin naivi että luulin vaan reflojen pelon olevan käytön syy mikä ei kyllä pitänyt paikkaansa yhtään vaan käytön syyt on paljo syvemmällä. Minkä nyt tajunnu vuosien päästä..

koht ois lääkäri käynti jos päätetään pääsenkö ees arviointiin. Koittanu itelle hokea etten pääse näin "nopeesti", kun elättelee turhia toiveita niin tulee viel huono mieli :P
Kauanko tuossa menee yleensä jos päätetään, että tehdään arviointi. Eli siis tuosta ajasta about monta kk, että hoito voidaan alottaa? mikäli jonoa ei esim oo sillä hetkellä

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Tue 20 Jun 2017, 10:21

Miten tuon metadonin kans menee tuo alotus jakso?
Siis annokset ja miten niitä hiljalleen nostetaan?
2 vko laitos jakso edessä suljetulla, nyt itellä tuon metadonin alotus.
Miten muilla menny alotus doset ja miten on kantanu?

Valosini
Psykonautti

Post by Valosini » Sun 25 Jun 2017, 16:18

Hippisaukko wrote:Mut mistä, kuka auttaa, minne soitan, meen, varaan ajan? Voinko vaa kävellä jonkin, "oon ihan loppu, auta mua?". Oon yrittänyt - voi pojat kun oon yrittänyt. Päihdepalvelut ei välitä, kun oon myös hullu. Mielenterveyspalvelut ei välitä kun oon nisti. En oo nähny muita päihteitä käyttäviä kuukausiin. Elän aika normia elämää, on duunia ja ties mitä. Mut se subu. Alkoi en juo yhtään, ikinä, en koskaan, mutta Kukka on mun juttu.
Asuit siis ilmeisesti Tampereella? Voit hakeutua esim. Jeesiin tai Hämeenpuiston Breikkiin. Nuo tahot laittavat Tamperelaisille korvaushoitoarviot aluilleen. En oo ihan varma, mutta Breikissä pääsee ehkä hitusen nopeammin hoitoon. Se on vielä niin uusi toimija, 2017 alussa perustettu. Kyllä sun apua täytyy ehdottomasti saada. Mulle saa laittaa vaikka yksityisviestiä, jos on jotain kysymystä Tampereen päihdepalveluista. Oon ainakin jollain tasolla perillä ja osaan mahdollisesti ohjata oikeaan paikkaan :).

Mulla on nyt kohta kuukauden ollut korvaushoito metadonilla. On mennyt yllättävän hyvin, annos on nyt 60mg joka riittää suht. hyvin. Vielä vähän aamusin on vieroitusoireinen olo, mutta aion odottaa viikon-pari ennen kuin mahdollisesti pyydän vielä yhtä annosnostoa. Todellakin mun kohdalla hyödyllinen hoito, toimii just niin kuin paperilla sanotaan. Mahdollistaa sen, että pystyn keskittymään 100% kuntoutumiseen enkä siihen et tavallaan väkisin pysyttelen selvinpäin ja voin tosi huonosti muuten. Ei edes juurikaan tee mieli kamaa, opioideja satunnaisesti mutta oon pystynyt diilaamaan sen kanssa ihan hyvin. Bentsotkin lopetin hemmetti kokonaan! Olisin saanu jatkaa vielä jollain 30-45mg oksatsepaamia/pvä, mut päätin jo siellä katkolla lopettaa ne. Kannatti todellakin, paljon selkeämpi olo eikä tosiaan tee mieli rauhottavia. Ainoa lääke metadonin lisäksi on nyt melatoniini 3-6mg iltaisin :D. Päivärytmi on vielä hakusessa, lääkkeelle oon selviytynyt hyvin joka päivä, mutta tarvisin jotain täytettä päiviin. Tosin hyvä tietysti ottaa tää eka kuukausi ihan rauhassa ja totutella vaan siihen, että jaksaa hakea lääkkeen joka päivä jne. Pienin askelin eteenpäin :).

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Wed 28 Jun 2017, 16:39

Osaako joku sanoa, että mites toi metadoni?

siis normi kuntouttavassa. saako sen kotilääkkeenä jossai vaiheessa niinku bupren? ku oon jotenki käsittäny, että metadonilla hoidossa ollessa ei mtn kotilääkkeitä anneta? Lääkäri tosin oli sitä mieltä että mut laitetais metadonille eikä subulle vaikka pääasiassa käyttäny subua kohta 5v päivittäin. hitto oon hyvällä mielellä kun arviointi tehtiin nyt heti vaikka oletin että siinäkin venyy kuukausi kaks enneku siihe suostutaan. Tosiaan aukasin nyt vasta lääkärille suuni korvaushoidosta ekaa kertaa tässä pari vuode sisällä. ku nyt alkaa olee moti siihen aika valmis kun aikasemmi viel pohdin josko ne katkot auttais.

Nykyään ei enää tarvi käydä arviointia varten sitä katkoa vaan riittää aikasemmat katkot + avohoidot... lääkäri sano että 2-3kk realistinen niin voitais jopa alottaa hoito. prkl jos näin käviski. Pitänee valmistautua kuitenki ettei pääse koska iskee vitullinen pettymys jos fiilistelen tässä, että elämä rupeis helpottuu kaiken tämän jälkeen.

Petri6
OD

Post by Petri6 » Wed 28 Jun 2017, 20:36

Whirl wrote:Osaako joku sanoa, että mites toi metadoni?

siis normi kuntouttavassa. saako sen kotilääkkeenä jossai vaiheessa niinku bupren? ku oon jotenki käsittäny, että metadonilla hoidossa ollessa ei mtn kotilääkkeitä anneta? Lääkäri tosin oli sitä mieltä että mut laitetais metadonille eikä subulle vaikka pääasiassa käyttäny subua kohta 5v päivittäin. hitto oon hyvällä mielellä kun arviointi tehtiin nyt heti vaikka oletin että siinäkin venyy kuukausi kaks enneku siihe suostutaan. Tosiaan aukasin nyt vasta lääkärille suuni korvaushoidosta ekaa kertaa tässä pari vuode sisällä. ku nyt alkaa olee moti siihen aika valmis kun aikasemmi viel pohdin josko ne katkot auttais.
Tekisi mieleni vastata, että tottakai saa. Mutta käytännöt näissä vaihtelevat niin helvetisti muutenkin, että varmaksi en mene väittämään. Mutta siis mitään lainsäädännöllistä tai muutakaan estettä sille ei ole ja itse ainakin nostaisin ihan helvetillisen äläkän, jollei sitä annettaisi kotilääkkeeksi aivan samoin ehdoin kuin sitä xoneakin. Lisäksi rikkoisi niin räikeästi yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta vastaan, etten usko missään tällaista käytäntöä olevan.

Ainoa rajoitus on, että apteekkijakelun piiriin metadonipotilaalla ei ole mahdollisuutta päästä. Tosin tuo apteekkijakelu on xonenkin kohdalla äärimmäisen harvinaista ja korvaushoitoasetus jättää senkin auki, että voidaanko apteekkijakelussakaan poiketa siitä max kahdeksan vuorokauden rajasta.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Wed 28 Jun 2017, 20:47

Petri6 wrote:

Tekisi mieleni vastata, että tottakai saa. Mutta käytännöt näissä vaihtelevat niin helvetisti muutenkin, että varmaksi en mene väittämään. Mutta siis mitään lainsäädännöllistä tai muutakaan estettä sille ei ole ja itse ainakin nostaisin ihan helvetillisen äläkän, jollei sitä annettaisi kotilääkkeeksi aivan samoin ehdoin kuin sitä xoneakin. Lisäksi rikkoisi niin räikeästi yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta vastaan, etten usko missään tällaista käytäntöä olevan.

Ainoa rajoitus on, että apteekkijakelun piiriin metadonipotilaalla ei ole mahdollisuutta päästä. Tosin tuo apteekkijakelu on xonenkin kohdalla äärimmäisen harvinaista ja korvaushoitoasetus jättää senkin auki, että voidaanko apteekkijakelussakaan poiketa siitä max kahdeksan vuorokauden rajasta.
Missä ajassa noita kotilääkkeitä alkaa saamaan sitten? kun lääkäri sano että työ yms nopeuttaa noita huomattavasti. mulle riittäis periaattessa päivän kahenki annos.. ku työ tekee hankalaa joka aamu kliniikalla ravaamisen. Oletan ny että kotilääkkeille jossai vaihees tarkotus päästä kun käyn töissä yms niin ei toi jatkuva kliniikka ravaaminen voi olla pitkä aikasta

Tosiaan mietin viellä miksi lääkäri halus ajaa metadonia läpi eikä xonelle vaikka pääasias subua käyttäny kaikki nää vuodet sillee vakkaristi. fenta ainut toinen sit toki

Petri6
OD

Post by Petri6 » Wed 28 Jun 2017, 22:18

Whirl wrote:
Petri6 wrote:

Missä ajassa noita kotilääkkeitä alkaa saamaan sitten? kun lääkäri sano että työ yms nopeuttaa noita huomattavasti. mulle riittäis periaattessa päivän kahenki annos.. ku työ tekee hankalaa joka aamu kliniikalla ravaamisen. Oletan ny että kotilääkkeille jossai vaihees tarkotus päästä kun käyn töissä yms niin ei toi jatkuva kliniikka ravaaminen voi olla pitkä aikasta

Tosiaan mietin viellä miksi lääkäri halus ajaa metadonia läpi eikä xonelle vaikka pääasias subua käyttäny kaikki nää vuodet sillee vakkaristi. fenta ainut toinen sit toki
Se sitten taas on aivan täysin paikkakuntakohtaista. Usein pariin ensimmäiseen kuukauteen ei anneta kotilääkkeitä ollenkaan. Tämän jälkeen se, missä tahdissa niitä voi saada, vaihtelee järkyttävän paljon. Nopeimmillaan yhden kotilääkepäivän voi saada neljän viikon välein, hitaimmillaan taas jopa puolen vuoden välein. Edellytyksenä luonnollisesti on, että seulat ovat poikkeuksetta puhtaat. Seulojen tiheys yleensä vaikuttaa myös tähän, joten kannattaa pyytää, että seulan saa antaa joka viikko (ts. kotilääkepäivän saisi neljästä perättäisestä puhtaasta seulasta). Myös se, mitä tapahtuu "ansaituille" kotilääkepäiville, jos seula on likainen, vaihtelee (eli lähtevätkö kaikki vai vaan osa kotilääkkeistä ja saako lähteneet kerralla takaisin vai pitääkö ansaita takasin normaalissa tahdissa).

Työssäkäyville saatetaan tehdä sellainen poikkeus, että mikäli työmatkan ja työaikojen puitteissa on mahdotonta (ei siis pelkästään hankalaa, vaikeaa tai ikävää) ehtiä hakemaan lääkettä, voidaan seuraavan työpäivän lääke antaa kotiin. Tosin tässäkin voivat yrittää ensin saada suostuteltua sellaiseen, että lääke annetaankin vasta töiden jälkeen (mikäli se on mahdollista työaikojen puitteissa). Subun kohdalla tuo seuraavan/seuraavien työpäivien lääkkeen saaminen kotiin on oletettavasti helpompaa, koska sille on olemassa sellaisia kotiannosbokseja, josta teoriassa ei pitäisi saada kuin sen nimenomaisen päivän lääke ulos kerrallaan. Pahimmillaan jotkut ovat jopa lopettaneet työnsä, kun lääkkeiden kanssa ei ole suostuttu riittävästi joustamaan.

Viimeiseen kysymykseen taas on erittäin helppo vastata: Koska metadonihoito on yhteiskunnalle 2-3 kertaa halvempaa kuin subuhoito.

Näistä asioista on jauhettu lähes koko ketjun ajan, joten kannattaa lukaista se kokonaisuudessaan läpi (paras tietysti olisi ollut tehdä se jo ennen hoitoon hakeutumista).