iv./im.

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
Huiko
LD50

Re: iv./im.

Post by Huiko » Wed 22 Jun 2016, 11:21

Pistit. Ihan varmasti. Ja sun pitäisi ammattilaisena tämä itsekin tietää. :roll: Nyt kohtelet sitä kuin valtimohaavaa yleensä.

Äläkä enää ikinä pistä paikoihin, missä on suurempi riski osua valtimosuoniin. Aseptiikkahan sulla kuitenkin oli kunnossa, vai oliko? Välillä mä oikeasti mietin, kun sä sanoit joskus olevasi ihan laillistettu hoitsu, niin MITÄ VITTUA!?! :doh:
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.

LeFairylette
OD

Post by LeFairylette » Wed 22 Jun 2016, 13:48

Juu kyllä siinä vaiheessa pitäis jo hälytyskellojen soida ku veri tulee paineella pumppuun.
Ei se rännääminen oikeesti oo niin pirun vaikeeta. Paitsi jäätäväs kuosissa :D
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!

zerk
Moderator

Post by zerk » Wed 22 Jun 2016, 17:05

En yleensä tykkää lähtee motkottaa toisten ihmisten toiminnasta kummemmin, mutta ootko sä renttuni miettinyt mitä sä teet? Tää näyttää kyl ulkopuolisen silmään hiton huonolta. Etkö sä ollut vielä ammatiltasi sairaanhoitaja? :/ Älä hyppää takas sinne syvään päähän.
^^@_

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Wed 22 Jun 2016, 20:40

Oon tumpannu eka itelle isot määrät jotain 2C- sarjalaista jonka jälkeen tumppasin kaverille. Oli vähän vaikeeta ku kaikki meinas muljuu mut hyvä tuli. Näistä typeryyksist huolimatta valtimoon en ikinä oo osunu. JÄTTÄKÄÄ RANTEET RAUHAAN!!!
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO

Blackened
Apteekki

Post by Blackened » Fri 24 Jun 2016, 12:13

renttuni wrote:Kertokaapa, pistinkö vahingossa valtimoon. Ranteessa.

Veri tuli todella voimakkaalla paineella pumppuun. Näin jälkeenpäin ajateltuna se hieman vaahtosi. Laitoin amfetamiinia ihan vähän, kunnes polttava kipu sai automaattisesti ottamaan neulan pois. Hirveä kipu ja kauhea polte levisi ranteesta kämmeneen, sormiin jne. Eli siis pois päin sydämestä. Kun eikös laskimoissa veri kulje sydämeen päin. Ainakin joskus kun pistää niin tuntee kun aine liikkuu suonissa eteenpäin, siis just pienenä poltteluna jne.

Käsi ranteesta alaspäin muuttui ihan punaiseksi, ja tuntui siltä niinku käsi ois käynyt kiehuvassa vedessä. Oireet lakkasivat 10 minuutissa, mutta käteen jäi pari pientä palovammarakkulaa.

Mistähän tämä johtui? Neula oli todella pieni, pienempi siis kuin "perusneulat" joita on stoppipusseissa. Tosi ohut. Pistojälki vuosi jonkun aikaa, kauemmin kuin tavallisesti. Pitääkö mun nyt kiinnittää huomiota mahdollisiin oireisiin? Vai mitä tää on?
Minulla kävi täsmälleen sama homma about puolivuotta sitten konttien kanssa, taisin mainitakin asiasta jossain ketjussa. Ensin äkillinen sähköiskumainen kipu, sitten käsivarresta kämmeneen karmea polte, ja käsivarresta sormien päähän asto meni punaiseksi ja tuli paukamia. Kesti juurikin kymmenisen minuuttia, kunnes polte hävisi ja punoitus alkoi haihtua. Paukamatkin pikkuhiljaa hävisivät.

Itse en kerennyt kuin laittaa neulan sisään, onneksi en painanut mäntää lainkaan. Tuo vasen kyynärtaive on aikanaan piikitetty niin paskaksi mm. fimaamattomilla stilkkareilla ja bentsoilla, että sinne ei pitäisi ronkkia enää. Tuon yhden kerran sitten päätin kuitenkin yrittää...

Niin, tosiaan luulin ensin tökänneeni johonkin hermoon tms. Aiemminkin on tuossa vasemmassa taipeessa tullut tökättyä huonoon kohtaan ja se on tuntunut tuollaisena sähköiskumaisena kipuna, mutta tuota kuumotusta, punoitusta ja paukamia ei ole aiemmin ollut.
Cogito, ergo sum

renttuni
Apteekki

Post by renttuni » Mon 27 Jun 2016, 17:56

Mä olin samasta kohti pistänyt useaan kertaan, siis laskimoon. Nyt ilmeisesti sitten vahingossa valtimoon joka on laskimon lähellä. En tee vastaisuudessa enää tuota virhettä.

renttuni
Apteekki

Post by renttuni » Tue 28 Jun 2016, 20:30

Ja siis mitä liittyy, että olen lähihoitaja? Ei siellä koulussa opeteta kun yhdellä tunnilla iv-pistoksista. En ole työkseni pistellyt. Tiedän valtimoiden ja laskimoiden erot.. siitä huolimatta voi pistää vahingossa valtimoon. Kysyin täältä koska en löytänyt netistä tietoa että miltä tuntuu jos amfetamiinia pistetään valtimoon. Joitakin lääkkeitä voi laittaa valtimoon, ja olen monesti ollut mukana kun ranteesta otetaan valtimoverinäyte. Suoni johon pistin, oli todella pieni, en kerennyt juurikaan tuupata itse ainetta sinne. Ja kyllä mulla ainakin verta tulee pumppuun vaikka pistäisikin laskimoon.. siis ilman että pitää vetää pakkeja.

En ollut varma että mitä tuo oli, mutta hyvä että selvisi että oli varmastikin valtimo. En pistele saman kohdan lähelle enää. Siinä siis on laskimoitakin joihin olen pistänyt useita kertoja, ranteen ulkosyrjän puolella.

Tässäpä siis heille tietoa, jotka haluavat tietää miltä tuntuu pistää valtimoon: polte ja kipu menee pistokohdasta katsottuna pois päin sydämestä. Tiesin etukäteen että valtimosta verta menee pois päin sydämestä, veri tulee kovemmalla paineella ja voi olla vaahtoavaa ja vaaleampaa. Mutta kuinka moni tiesi että miltä se konkreettisesti tuntuu kun ainetta menee valtimoon?
Mistähän muuten johtuu että tuli sellainen palovamman tapainen rakkula? Ja semmonen niinku ois palanut se käsi. Hoitajakoulussa ei opetettu mitä tapahtuu jos amfetamiinia menee valtimoon, joten anteeksi kun kysyn.

Mushru
Moderator

Post by Mushru » Tue 28 Jun 2016, 21:10

^ Vähän offina, mutta on tullut ymmärrettyä että olet sairaanhoitaja (puheet hoitsuna olemisesta, ei tule heti mieleen lähihoitaja). Siksi reaktio oli vahva.

Mut sen verran pakko sanoo et kovin moni täällä tuskin on pistänyt valtimoon mitään niin siksi kukaan ei osannut vastata miltä tuntuu tunkea amfea sinne... Seuraavan kerran tiedät olla pistämättä mitään sinne, kuitenkin aika selkeät merkit oli siinä. Jos osuu valtimoon niin älä niitä aineita ainakaan sinne sitten laita.
. . . (--) °
~ Foliot hattuun ja oliot vittuun
Dexma wrote:Sä oot mun peppuni henkinen peppumentoori! Sensei Mushru :D

Friidu
Psykonautti

Post by Friidu » Wed 29 Jun 2016, 00:27

Mun mielestä hyvä, kun kysyit ja täähän oli varoittava esimerkki muillekin iv-käyttäjille, varsinkin kokemattomille!
Itsekin välillä joudun pistään ranteen puolelle pieniin suoniin, mutta pistän niihin laskimoihin jotka on ihan ihon pinnassa näkyvissä. Valtimot on vähän syvemmällä ja mun mielestä yksi hyvä tapa erottaa kumpaan meni (jos moista joutuu pohtimaan), on veren väri. Valtimoissa se on aina kirkkaammaan punaista ja laskimoissa tummempaa..koska se ei ole laskimoissa hapekasta verta. Paineella tuleva veri on kyllä merkki valtimoon osumisesta, mutta jos staassi on tosi tiukalla, niin kyllä laskimostakin paineella saa verta tulemaan, ilman apirointia..

Kaikenlainen kirvely on myös huono merkki ja silloin pitää vetää neula pois, ja ettii uus paikka. Valtimoon en ole osunut koskaan ja en oo kudokseen myöskään pistäny aineita koskaan, sillä kirvelystä heti oon huomannu, jos suoni meniki puhki tai neula liian pitkälle, vaikka ensin vaikuttikin olevan jees.. Mut suoni on kyllä tulehtunut pari kertaa, aineiden aiheuttamasta ärsytyksestä ja varmasti siitä, kun useasti samaan suoneen pistänyt, eli mekaanisesti ärsyttänyt.. Silloin toimii hirudoid forte ja trombosol (vähän nyt meni offtopic).

Mulle tulee toisinaan muuten sellaisia paukamia, vähän niinkuin rakkuloita pistoalueen ympärille, mutta ne eivät siis ole pistämääni ainetta ihon alla, vaan selkeesti jonkin sortin histamiini reaktio..vähän kuin nokkosihottumaa, joka häviää sitten itsekseen hetken päästä. Ne "paukamat" on sellasii vaaleita, hieman kohollaan ihon pinnasta, läikittäisiä.. esimerkiksi morfiini tekee mulle niitä. Ne ei kutia kuitenkaan. Ja niitä siis tulee huolimatta siitä, että aine menee suoneen täydellisesti. Onko muilla vastaavia kokemuksia, vai oonko mä vaan vähän herkempi?

Ja mitä nyt tuohon hoitsuna olemiseen tulee, niin lähihoitajat eivät pistele suoneen,elleivät sitten omiinsa :D

Huiko
LD50

Post by Huiko » Wed 29 Jun 2016, 20:01

:doh: Jätän kokonaan väliin kaiken sen minkä haluaisin kertoa inhimillisistä tunteista jotka, renttuni, sun kirjoittelus mussa aiheuttaa, joten tässä nämä oleelliset:

a) Tutustu aloitusviestiin tässä topikissa, tai siis: LUE SE TARKKAAN.

b) Tutustu ainakin näihin i.v. aiheisiin oppaisiin. Tulosta ne vaikka itsellesi, niin on heti luettavissa kun jotain tuollasta taas touhuat. :left:

Näistä molemmista löytyy vähintään osin vastaus (ilman ihmiskokeita) kysymääsi kysymykseen.

Sitten vielä sulle, ja muille jotka aikoo jotakin ainetta nauttia: Tutustukaa ihan helvetin tarkkaan kaikkeen siihen liittyvään! (itse aine, käyttötavat, yms.) Vanhat käyttäjät kun jatkavat vain eteen päin omia huonoja tapojaan, ja myyjiin voi yleensä luottaa ku englannin kaikkien aikojen parhaaseen fudis-joukkueeseen. :roll:

Meillä on tämä Vaultti, josta löytää vastauksen lähes kysymykseen ku kysymykseen melko pienellä vaivalla. Käyttäkää sitä etsi-toimintoa.

Muistuttaisin vielä tästä meidän motostamme, tuolla Vaultin nimen yhteydessä, eli: Vastuullista ja järkevää keskustelua psykoaktiivisista substansseista.

btw, Kyllä muuten lähäritkin pistää, ottaa niitä näytteitä, rokottaa, yms, vaikka anestesiahoitajia (tms.) eivät olekkaan. Riippuu paljon siitä missä työskentelee. Lähäri on silti lähäri, eikä hoitsu. Se on vähä ku sanois muulia ratsuhevoseksi. :P

Friidu
Psykonautti

Post by Friidu » Thu 30 Jun 2016, 00:09

Jankataan ny vielä vähän tästä aiheesta LÄHÄRIT JA IV-luvat.. vaikka ei tänne kyllä tod. kuuulu...

Lähärit eli nykyiset "nimikesuojatut ammattihenkilöt" eivät nykyisten VALVIRAN ASETUSTEN JA LAKIEN mukaan suoneen pistä. Toimipaikkakohtaisesti voi olla niitä, jotka ovat saaneet suorittaa erityisen luvan, jolla saavat vaihtaa lääkkeettömän nestepussin, jo valmiiseen tippaan ja huuhdella antb jälkeen letkun esim. keittiksellä.. he eivät kuitenkaan anna iv lääkkeitä eivätkä kanyloi. Ennen saivat kanyloida ambulanssissa, mutta mielestäni sekin muuttui kun perustason ja hoitotason meiningit meni uusiks, ja sitä myöntä suppeni myös jonkin verran lähihoitajien oikeudet antaa niitä lääkkeitä esim lihakseen..suonesta puhumattakaan (perustason lanssista ei taida enää ees löytyä sitä lääkearsenaalia mitä aiemmin). No oli miten oli, harvemmin kyllä lh kanyloi ambulanssin ulkopuolella...

Rokotuslupaa ei nykyjään pitäisi myöskään olla lähäreillä..jos on niin varmasti sekin vanhaaperua ja toimipaikkakoht. (esim lanssissa ollut lähärillä tetanus lupa?). "Tartuntatautiasetuksen 786/1986 mukaan rokotteen saa pistoksena antaa vain lääkäri. Lääkärin valvonnassa rokotteen saa antaa asianmukaisen koulutuksen saanut terveydenhoitaja, kätilö tai sairaanhoitaja. Lääkärin valvonta ei välttämättä tarkoita konkreettista läsnäoloa rokotushetkellä, mutta lääkäri on vastuussa siitä, että
rokottaja on saanut asianmukaisen koulutuksen rokottamiseen, rokottajan ammattitaito on ajan tasalla käytettävissä on asianmukainen välineistö paitsi rokottamiseen myös rokotuskomplikaatioiden, kuten anafylaktisen reaktion, hoitamiseen" Lainaus THL sivuilta, päivitetty 2015..

Suonivereinäytteitä ovat ainakin ennen toimipaikkakohtaisen koulutuksen saaneet lähärit ottaa esim. joissakin kotihoidon yksiköissä ja yleensä niiillä lähäreillä, jotka suuntautuvat sairaanhoitoon ja huolenpitoon kuuluu jokin pieni oppimäärä suoniverinäytteenottoa..ei siis kuulu kaikille lähäreille koulussa, toisin kuin kuuluu kaikille sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille. Mutta sairaaloissakaan eivät lähärit niitä veirnäytteitä ota.

Kyllä se niin on, että lähihoitajien lääkkeenanto-oikeudet mitä pistämiseen tulee, pyörivät suurimmaksi osaksi ihan sc. insuliini ja klexane tasolla.. Harvemmin lähärit lihakseenkaan pistävät.. paitsi poikkeuksena yhä ambulanssissa.. Koska lääkehoito on useimmissa paikoissa järjestetty niin, että se on sairaanhoitajan vastuulla, niin lähärit antavat vain insuliinia,klexaneja ja spiiralääkkeitä. Verikokeiden ottokin on useinmiten labrahoitajan ja hänen poissaollessaan/ai puuttuessa kokonaan sairaanhoitajan hommaa. Yliopistosairaaloissa ei lähäreillä ole lääkkeenjakolupiakaan, mutta kaupungin vanhuspalveluissa he saavat osallistua lääkehoitoon enemmän ja kuten jo mainitsin, ambulanssissa myös. Kyllä on usein perustason lanssi tullut käymään ea-polilla pelkästään siksi, että heillä ei ole lupaa antaa potilaalle suoneen lääkettä mitä hän tarvitsisi. Sitten hoidetaan iv hommat ja he jatkavat potilaan kuljetusta seuraavaan paikkaan..

Joten loppurutistuksena tästä vääntämisestä; ei ihme ettei "renttuni" ammattinsa puolesta tätä hommaa ehkä niin handlaa ja on hyvä, että hän täällä kyselee neuvoja :) Lähihoitajissa, kuten myös sairaanhoitajissa ja lääkäriessä on monenkirjavaa sakkia, eikä kaikkien ammattitaito ole aina ihan sitä priimaa..vaikka paperit kouraan onkin saatu.

Mushru
Moderator

Post by Mushru » Thu 30 Jun 2016, 00:36

Lol :D Pointti oli että hoitsuksi luultiin puheiden perusteella ja sen verran ainakin tietävän mitkä ovat valtimoon pistämisen enteet ja olla työntämättä sinne mitään.

Ammatti tai ei, kannattaa silti perehtyä jos näitä hommia tekee jos edes vähän oma terveys kiinnostaa.

Mä en tiedä lähärien luvista tehdä mitään, mut ainakin tiedän että Huiko tietää. Joten siihen asiaan en sano mitään.

Eli pliiiiiiis oikeesti, toivon et jengi perehtyy enemmän ellei ole menettänyt otettaan jo kokonaan. Pitäkää vielä kiinni terveydestänne. En moralisoi, vaan aidosti haluan että jengi ei tuhoa itseään asioilla jotka on helppo välttää. Pistopaikatkin pysyy olemassa kun pitää vaan asioista huolta. <3

LUKEKAA TOPIKIN ENSIMMÄINEN POSTAUS, VARSINKIN JOS ET OLE JO LUKENUT ETKÄ KUNNOLLA PEREHTYNYT
En osottele ketään tällä vaan kaikille tasapuolisesti.
. . . (--) °

renttuni
Apteekki

Post by renttuni » Thu 30 Jun 2016, 19:21

Öö siis mähän lopetin välittömästi pistämisen kun huomasin asian. Suoni tosiaan sen verran pieni, että verta ei millään paineella tullut. Olen melko kokenut iv-käyttäjä ja tiedän edelleen valtimon ja laskimon erot. Siks just kysyin täällä, koska suoni oli niin pieni että merkit eivät olleet niin selvät kuin oppikirjoissa.

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Thu 30 Jun 2016, 21:23

Joko oltas syyllistetty ja haukuttu lähäriä tarpeeks? Elicks aiheesee, mitä tarkottaa ku suoni antaa pikkutilkan verta mut pakkeja ei saa vedettyä? Neula on siis kunnolla suonessa. Pistokohta on rustoinen ja vanha, joten suoni on jollain tavalla vahingoittunut. Kuitenkaan kokonaan se ei ole romahtanut.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.

Mushru
Moderator

Post by Mushru » Thu 30 Jun 2016, 21:47

renttuni wrote: Veri tuli todella voimakkaalla paineella pumppuun. Näin jälkeenpäin ajateltuna se hieman vaahtosi. Laitoin amfetamiinia ihan vähän, kunnes polttava kipu sai automaattisesti ottamaan neulan pois.
renttuni wrote:Öö siis mähän lopetin välittömästi pistämisen kun huomasin asian. Suoni tosiaan sen verran pieni, että verta ei millään paineella tullut.
Puhut vähän ristiin. :/ Hyvä jos lopetit sen heti ja nyt opit tästä. Toivottavasti ei osu enää sinne. Ei mun tarkotus ainakaan ole ollut syyllistää, vaan korostaa sitä perehtymistä. Harmi jos tuntu et jengi käy kimppuu, mut jengii jää keljuttaa iisisti vältettävät virheet.

Pääasia et käsi voi hyvin(?) ja jatkossa ei tee niin. Ja mä en enää tiedä mitä kysyit, "Miltä tuntuu työntää amfea valtimoon" vai "työnsinkö valtimoon"? Vähän vaihtelee pointtisi..Mut annetaan olla? Eiköhän kaikki jo selvinnyt.

Ilmeisimmin pistit, ja nyt joku voi lukea sinun kokemuksestasi miltä se tuntuu. Joten toit informaatiota tänne ja jatkos joku muu voi saada tiedon asiasta. "Hyvähän" että on joku sit joka osaa sanoo (ei sillee hyvä mut sillee :D ).

Ja sxoxyvg. Mua vaan häiritsee kun jutut menee ristiin. Eikä täällä olla minusta suoranaisesti haukuttu, ehkä aiemmin kun oli eri käsitykset jutuist mut se tais loppuu lyhyeen? Koitettu kertoa (ilmeisesti jo vittumaisen monta kertaa) mitä on väärin tehty ja koitettu korostaa sitä perehtymistä. Ja hyvä vaan jos ei tee toiste ja joku muukin hiffas olla tekemättä sitä myöskään ja varoa sit. En mielestäni ole hyökkinyt täällä henkilökohtaisesti kenenkään kimppuun vaan kirjottanu yleisesti, kirjottanu nätimmin ku sinä useimmiten. <3

Kunhan haluan korostaa, et vaikka kokenut käyttäjä ni perehtyisi silti koska mahdollista että on jotain mitä ei tiedä kuitenkaam, koska monet kokeneetkin tekee monet asiat "väärin", vahingossa tai aktiivisesti kun kun kelaa tekevänsä oikein. Ehkä liian suuret mittapuut sai vaan tää kun jengii alkoi vaan ärsyttää. Ku pienestäkin vahingosta voi käydä iso o-ou. :/

Mut vahinkoja sattuu, se on totta et pitäis neutraalisti vastata vaikka tuntuis jonkun hölmöilevän, pitäishän täällä olla aina mahdollisuus kysyä ilman ettei tarvi pelkää jengin hyökkäävän. Sitä jää joskus ihmettelee joitakin juttuja.... Anygay, mä vaan en halua et kovin moni tekee noita erheitä, olkoonkin että oon liian empaattinen luuseri.

Mut annetaan vaik asian olla tässä jos alkaa käymää kaikilla ns. tunteisiin. Asiat selvis jo salettiin? Jatketaan nyt aihees. Sori jos olin ilkee ja jos muutkin oli. Mut mä nyt jaarittelen, eiköhän pointti tullut selväks aikoja sitten. XD ääääghhh mut nyt riittää.

Sxoxyvgn kysymykseen en osaa vastaa. Huiko vaan sano että vissiin veri ei vaan kulje enää, menetetty tapaus jo? :o Oisko? No se ite tulee vastaa myöhemmi. :D Mut natsaaks ne vedot muuten?
. . . (--) °

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Fri 01 Jul 2016, 05:06

Suoneen pystyy lyömään silloin tällöin(tai sit ton homman takia vaikeeta sanoo millo on kunnolla suonessa).Suoni kuitenkin näkyy selvästi pistokohdasta kämmeneenpäin mennessä, jos veri ei kulkisi niin eihän tuo myöskään pullottaisi sillai? Voisko olla että suonen läppä on jotenkin tuhoutunut?
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.

Huiko
LD50

Post by Huiko » Fri 01 Jul 2016, 20:23

^Tämä on nyt taas tällaista mutuilua, mutta, voi. Jos käytät samaa suonta usein, juurikin nuo läpät ymmärtääkseni jotenkin väliaikaisesti blokkaa sen injektoinnin suoneen. En tiedä, johtuuko se siitä, että vesi jotenkin turvottaa niitä, vai mikä on varsinainen syy?
Voi johtua monestakin syystä, esim. injektoitavan aineen viskositeetistakin. Siihenkin lienee syynsä, ettei kannattaisi sekoitella injektoitavia aineita hanaveteen.
Pitäisi lukea aiheesta enemmän. :/ Jos jaksat kaivaa tietoa, niin kerro ihmeessä täälläkin. Niissä pistämis-oppaissa oli muistaakseni jotakin tästäkin? :)

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Fri 01 Jul 2016, 23:50

Ei kyl mun lukemis oo tullu tommost vastaan. Jossain oli vähän tarkemmin selitetty noitten läppien toimintaa, pitää koittaa kaivella esiin se. Bluelightista varmaan löytyy.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.

Friidu
Psykonautti

Post by Friidu » Sat 02 Jul 2016, 01:12

Mäkin veikkaisin, että pienessä suonessa se veteen laimennettu kama ja kenties laimennoksen voimakkuus syynä? vois aiheuttaa kirvelyn, vaikka suoni ei oo puhki. Kudosläpäisevyyskin vois lisääntyä siitä vedestä (laimee osmolaliteetti ? ). Mulla esim tutkari u-4770 iv kirvelee tosi paljon, vaikka suoni kunnossa. Pari kertaa jopa luulin siksi että meni kudokseen, mut ei, se vaan aine vaan kirveli niin pirusti.. Harmi, muuten ois kiva aine.

LeFairylette
OD

Post by LeFairylette » Sat 02 Jul 2016, 10:19

Kyllä voi kirvellä ihan muutenkin. Ainakin kun contit väsää sitruunahapon kanssa niin tekee aika kipiää välillä kun ne heittää hihaan. Mut onhan se kirvely nyt merkki ettei oo ihan jees.
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Sat 02 Jul 2016, 12:52

Mistäs te ny puhutte? Ei meikän keissii kirvely liittyny mitenkään. Ja Fairy, ei ne sittiskonttivedot(turhaa muuten lisästä konttivetoihi) pitäs jos se suonessa on.
osmolaliteetti
Ööö.. Mitehä tää taas liittyy? :D
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.

Friidu
Psykonautti

Post by Friidu » Sat 02 Jul 2016, 13:42

niin tuli mieleen, että esim punasoluthan menee rikki jos veren osmolaliteetti on matala, eli aattelin jos hanaveteen laimentaessa ja suoneen sitä lyödessä kävis vähän sama juttu, että kudosläpäisevyys siten lisääntyis.. Saatoin toki mennä metsäänkin tätä pohtiessani.. Tuli vaan mieleen, että siksihän keittosuola jota iv hommissa useinmiten käytetään on hypertonista, eli osmolaliteetiltaan sama kuin veri.. Ja en kyl contteihin lisäis sitruunahappoa tai muutakaan.. Ja tää mun pohdinta liittyy siis niihin kommentteihin, mitä renttuni tuossa puhui, "kirvely ja polte.."

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Sat 02 Jul 2016, 19:24

Niin et MIKSI amfetamiini kirvelee valtioon tumpattaessa? Sori oon vähä vammane enkä oikee ymmärrä aina juttuja. Selitäs vielä veren osmolaliteetti. Mitä se tarkottaa.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.

ferox
OD

Post by ferox » Sun 03 Jul 2016, 16:59

Friidu wrote:Tuli vaan mieleen, että siksihän keittosuola jota iv hommissa useinmiten käytetään on hypertonista, eli osmolaliteetiltaan sama kuin veri..
Suolaliuoksen tulee olla veren kanssa isotoninen.
 “ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ”  — frapa

renttuni
Apteekki

Post by renttuni » Mon 04 Jul 2016, 14:10

Joo siis verta tuli paineella pumppuun, mutta niin sitä tulee laskimostakin niin en heti hoksannut. Ja tarkoitin että jälkeenpäin suoni ei paljon enemmän vuotanut kuin tavallisestikaan. Ilmeisesti siksi kun mulla oli todella ohut neula josta ei muutenkaan jää edes jälkeä. Nuo neulat on tarkoitettu ihon alle pistämiseen, mutta käytän niitä jos joudun pistämään pieniin suoniin.

Varmasti olisin asian hoksannut heti, jos olisin pistänyt vaikka kyynärtaipeen isoihin valtimoihin; niistähän aina noissa varoitusteksteissä kerrotaan. Mutta kyse on siis ranteen pienistä suonista, tuossa jotka lähtee peukalon tyvestä. Ja olen aiemminkin siihen kohtaan laskimoon pistänyt ihan onnistuneesti.

Tiesin teoriassa tasan tarkkaan miltä valtimoon pistämisen pitäisi näyttää. Mutta käytännössä en ollutkaan ihan varma, siksi kysyin täältä. Ja kuten sanoin, asia olisi varmasti ollut minulle selvä jos olisin pistänyt johonkin isoon valtimoon.

Personaes
OD

Post by Personaes » Mon 04 Jul 2016, 18:52

Miten yleistä on saada horkka, cotton fever tai verenmyrkytys jos ottaa I.V:sti, käyttää puhdasta ainetta. Puhtaita välineitä ja desinfioi pistopaikan ennen vetoja?

Oon kerran elämässäni saanut kunnon verenmyrkytyksen, kun vedin tyhmänä-teininä dormicumeja kiehauttamalla ne, kun en tiennyt että liukenee kylmään veteen ihan hyvin. Oli ilmeisesti sitä mustaa paskaa mennyt vetoihin ja vetojen jälkeen rupesin tärisemään ihan helvetisti, tuli myös kylmä. Pääsin hädin tuskin porukoille, jossa tipahdin sänkyyn.

Sit pari kertaa tullut cottonfever kun tyhmänä taas teininä tuli pidettyä käytettyjä fimoja samassa laatikossa puhtaiden kanssa. Cottonfever ei vaan ollut lähellekkään niin paha kuin se DC verenmyrkytys.

Kärsin jonkun tyyppisestä paranoidisuudesta nykyään. Niin kuumotan tällaisia juttuja ihan vitusti. Mutta jos hoitaa hommat niinkuin ne pitäisi, niin eihän tossa mitään todellista riskiä ole?
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe

Friidu
Psykonautti

Post by Friidu » Wed 06 Jul 2016, 22:59

Hups,kyllä ,ISOTONINEN :D kirjoitin väärin, mutta tuota ajoin takaa. Ja sitä,että vesilaimennokset on hypotonisia.. Kiitti korjauksesta.
Cottonfever tulee kyllä helposti, jos ei oo tarkkana ja käytä puhtaita välineitä. Mut, jos joka vaiheessa toimii aseptisesti niin ei hätää.. iho kannattaa puhdistaa huolella. Ja jos saat käsiisi ihan ampullikamaa nii great! Useampi cottonfever takana (3-4kpl), omasta huolimattomuudesta pillereiden väsäämisessä..menny kyllä jokainen ohi noin 2-3 h aikana..kuume käyny 40 ja sitten laskenu, seuraavana päivänä kaikki ok. Tyhmäähän tää iv-tykitys on..mutta kun ei oo sen veroista. Ja mitä pillereiden väsäämiseen tulee, niin nykyään puhdistan alkolla sen kuoren pilleristä pois ja vältän koskemasta paljailla sormilla siihen.

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Sun 07 Aug 2016, 17:00

Huiko wrote:
Blackened wrote:Anteeksi, mutta hyi hitto sitä aikaa kun vedeltiin vetoja yksillä vanhoilla värkeillä jossain Mäkkärin vessoissa, metikössä, tai rannalla jonkun kämäsen kukkapuskan takana. Toivon ihan vlipittömästi että saat käyttöäsi paremmin hallintaan, ihan siis hygienian puolesta. En tiedä ikääsi, mutta toivottavasti et ole vielä kovin vanha. Tarkoitan vain sitä, että nelikymppinen joka väsää vetoja metsiköissä tai junan vessoissa kuulostaa aika lost causelta...Itse IV-käytöstä ja oppareista minulla ei ole mitään sanottavaa, siinä mielessä olemme samassa veneessä.

Toivottavasti et pahastunut viestistäni. Saatan olla ajoittain hieman kulmikas ja yleensä sanavalmis. Tuossa ei ollut kuitenkaan ripaustakaan sääliä, nenänvartta katsomista tai arvostelua. Viha/kateus/katkeruus tappaa, parempi vain toivoa hyvää.
Sitä tarvii pyydellä vähemmän anteeksi kun miettii vähän mitä kirjoittaa. :roll: Ei tarvinne kuitenkaan yrittää profiloitua vaultin omaks samu-sirkaksi ihan ehdoin tahdoin?

Tuossa filtteröinti tekniikassa ei minusta ollut mitään sen likaisempaa kuin muissakaan röökinfima/vanulappu viritelmissä. Mua kyllä välillä ihmetyttää miksi hankitaan kyllä muut värkit ja aine minkä tietää rännäävänsä, muttei sitten kuitenkaan investoida filtteröintiin. :left: Ei vaikka tiedossa(/-issa) olisi talkkoosi, tai huomaisi näkönsä vaurioituvan. Päivittäiskäyttäjällä tuo rappeutuminen voi olla jopa yllättävän nopeaa. (Tässä keskustelua aiheesta aiemmin samassa topikissa.)

Mutta. Jokainenhan on kuitenkin viime kädessä vastuussa vain itselleen terveyteensä vaikuttavista valinnoistaan, joten en minäkään jaksa yleensä kovin kauaa uhrata ihmettelyilleni. :D (Kunhan ei täällä foorumilla huudeltas mistään yhtä tyhmästä kuten filtteröimättä rännäämisestä. :roll: )
Emt, must ihan asiallinen kommentti Blackenedilta. Profiloitua?

Kait mä sit olen profiloitunut iv-nistiks tän topicin myötä, vaikka todellisuudessa koskaan o piikkiin koskenut (tai oon mä koskenut) , enkä tule koskaan piikkiin sortumaankaan. Piste.

Mitä tulee filtteröimiseen, niin kaikkia muita värkkejä saa iisisti normi taviksena/frendeiltä, mut fimaamistyökalut on monopolisoinut Vinkit sun muut truu nisteille tarkoitetut mestat (enkä tässä halveeraa ketään, kuhan koitan selittää), mihin tällanen normi tavis ei uskalla edes mennä.
Ei leiman pelossa, vaan mua ahdistaa mennä jo ihan tavallisen ruokakauppaan.

Ja silti mä oon niin vitun nisti, et välil menee jotain helkkarin epämääräistä sotkua tonne elimistöön, sama se mitä kautta sen sinne tunkee, ois se kivampi putsina sinne änkee. Mut..

Sterifimoja tai muitakaan kun ei ihan lähimarketista saa. Klikkejä ja ruuttia saa jo vaik ku ois yskä ja pitäs käydä apos.

Mut ehkä tää ihmetys nyt sitten materialisoitui, vaikkei kysymyksen muotoon ollutkaan kiteytettynä.
Keep it unreal.

nikolaikopeloi
Karvakuono

Post by nikolaikopeloi » Thu 11 Aug 2016, 18:35

rufftuff wrote:En lihakseen tökkäis mitää muutaku ampullitavaraa. Oon nähny ihan vitun kipeitä paiseita, jälkiä ja mustelmia ku on tökitty just näitä mdpv/a-pvp yms myrkkyjä IM. Ja muutenkin ns ohivetoja suonesta, Ei oo hyvännäköstä touhua yhtään. Ja tahallisiakin ohivetoja kun ei oo saatu suoneen menee ni lyödään sit ronskisti ohi vaan.
Pahimmat varmaa nähty just noista tutkareista ja fentasta ja norspan laastareista erotelluista litkuista. Hyi vittu
:down:
myöhässä tulee vähän tää mun mielipide. osuit asian ytimeen. itsellä oli hiljattain 10cm syvä iso avanne kankussa, just siksi että en kiireessä löytänyt putkea, ja vedin norspan litkua pakaraan. en yleensä käytä kuin iv. mut sekin kerta olis saanu jäädä tekemättä. en meinaan enää ikinä laita lihakseen mitään! voin kertoa että liveleakin jossain ekoilla sivuilla oli just video, ku joku akka oli lääkärin kidutettavana koska koko alaselkä oli täynnä mätää!!! ei ollut kivuton toimenpide munkaan pistoveitsi hanurissa toimenpide. märkää lensi kaaressa lekureiden vaatteille. jos ei muuta vaihtoehtoa ole, niin tämä kannattaa unohtaa!!! :down:
AURINKO PAISTAA RISUKASAAN, MUTTA OLENKIN SYNTYNYT PASKAKASAAN!

nikolaikopeloi
Karvakuono

Post by nikolaikopeloi » Thu 11 Aug 2016, 22:19

sxoxyvg wrote:Suoneen pystyy lyömään silloin tällöin(tai sit ton homman takia vaikeeta sanoo millo on kunnolla suonessa).Suoni kuitenkin näkyy selvästi pistokohdasta kämmeneenpäin mennessä, jos veri ei kulkisi niin eihän tuo myöskään pullottaisi sillai? Voisko olla että suonen läppä on jotenkin tuhoutunut?
jännä juttu noi(kutsun noita haamusuoniksi) itsellä on muutama pieni joissa virtaa veri, mut ei anna pakkeja... olen niihin kyllä lyönyt, koska tuntee neulan olevan sisällä. toimii hyvinkin, mutta pitää painaa melko hitaasti ettei pamahda putki. kyllä se sieltä kummasti lähtee kiertoon kun tempaa neulan pois. en suosittele kyllä sellaiselle jolla on vähän vain kokemusta tökkimisestä, koska on pirun tarkka homma ujuttaa se (itellä 0.5 neula) sinne hajottamatta suonta. kyllähän sitä yleensä tulee kunnon putki haettua vaikka jalasta, sieltä kun nimittäin löytyy ainakin tunnustelemalla aika isoja putkia.... niin ja sen jälkeen kantsii nostaa hetkeksi lattialla maaten ketara pystyyn notta lähtee hyvin sutimaan kiertoon.
AURINKO PAISTAA RISUKASAAN, MUTTA OLENKIN SYNTYNYT PASKAKASAAN!