Psykedeelit ja oppiminen

Alue, jolle kuuluu keskustelu lähinnä luonnontieteistä, tutkimuksista ja tieteellisistä löydöistä.
Dexma
Moderator

Re: Psykedeelit ja oppiminen

Post by Dexma » Sun 22 Mar 2009, 16:16

Ahab wrote:Eärän enlgatniliasen tuktiemlan preusetella on saamnteekvää msisä jäjresytkssesä kijraiemt snasasa oavt, anioa täkreä on se että esnimäminen ja vimienien krijian oavt okiella paiklala. Lpopu voi olla tyättä hlöypnölyä mtuta viot kiuteknin imlan viakekusia llukea tsektiä. Tmää oninstuu sen tädhen että me emme lue yskitätisiä kijraiima vaan kookniasia snaoja.
Vitun tyylikästä. Tkkyään.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Aukikco
Moderator

Post by Aukikco » Wed 08 Apr 2009, 02:34

dredi
LD50

Post by dredi » Sat 09 May 2009, 17:13

Uskoisin että psykedeelit tarjoavat kekseliäitä, omalaatuisia ajatusmalleja ongelmien ratkaisuun, kyvyn ajatella asioita sellaisin metodein ja ajatusmekanismein etteivät useimmat "normaalit" ihmiset moiseen psyykeen vääntämiseen kykene. Tämän vuoksi psykedeelinen kokemus voi antaa jonkinlaisen edun käyttäjälleen ongelmien ratkaisussa, ja varsinkin abstraktin ajattelun saralla. Luulisin että kolmiulotteinen hahmottamiskyky paranee ainakin huomattavasti. Joskus kun tripeillä sujuu ihan sulavasti vaikka neli-, viisi- tai kuusiulotteinenkin hahmotus... ;)
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!

Ahab

Post by Ahab » Sun 10 May 2009, 16:42

Näkisin että psykedeelien ja empatogeenien käytön myötä pystyy sijoittamaan itseään paremmin toisen tilanteeseen ja näin esim. palvelutyössä tai muissa asiakaslähtöisissä jutuissa voi löytää toimivia ratkaisuja.

dredi
LD50

Post by dredi » Sun 10 May 2009, 19:11

Kyllä, se on juurikin sama asia että kykenee eläytymään eri tilanteisiin, että osaa nähdä asiat muistakin näkökulmista kuin omastaan.
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!

purple
Karvakuono

Post by purple » Tue 26 May 2009, 11:47

Elikkäs tilanne on tämä en osaa näyttää tai ilmaista tunteita oikein. vihaisuutta en osaa näyttää/ilmaista,
itkeminen ei onnistu, rakastuminen jne jne. pää/ajatukset solmussa? :D

Tarkoitus olisi koittaa herättää nämä sisältä taas, kunhan huasca tarvikkeet tulevat.
Ja lähinnä sillä kyselen, että onko teillä ollut tällä saralla positiivisia tuloksia?

HiisaajaHiisi
Lepakko

Post by HiisaajaHiisi » Thu 28 May 2009, 00:14

Itse aloitin kitaran harjoittelemisen muutama kuukausi sitten, ei tullut harjoiteltua oikeastaan paljonkaan ensimmäiseen pariin kuukauteen. Söin pitkästä aikaa sieniä ja kiinnostukseni heräsi taas todella vahvasti esille soitinta kohtaan. Tuntuu myös, että harjoittelu sujuu huomattavasti paremmin nyt ja mielenkiintoa riittää ;)
Hiljempaa hyvät ihmiset... hiljempaa! :)

Ensiö
Lepakko

Post by Ensiö » Sun 31 May 2009, 01:30

HiisaajaHiisi wrote:Itse aloitin kitaran harjoittelemisen muutama kuukausi sitten, ei tullut harjoiteltua oikeastaan paljonkaan ensimmäiseen pariin kuukauteen. Söin pitkästä aikaa sieniä ja kiinnostukseni heräsi taas todella vahvasti esille soitinta kohtaan. Tuntuu myös, että harjoittelu sujuu huomattavasti paremmin nyt ja mielenkiintoa riittää ;)
Heh. Aloitin myös kitaran harjoittelemisen tossa pari kuukautta sitten ja hyvin tuntuu oppiminen sujuvan, mahdollisesti jonkinlaisesta psykdelisoitumisesta johtuen. Ne kielet vaan alkaa tuntumaan niin loogisilta ja geometria alkaa löytymään siitä kaulasta. Näkyy se hämähäkin seitti siellä miten ne sävelkorkeudet puolittuu ja alemman kielen suhde yhtä ylempään yms. Ja aina kun uppoutuu kunnolla soittamaan niin se alkaa tuntumaan omalta pieneltä maailmalta kuten deelipäissään kun keskittyy riisipuuron klönttien tutkimiseen. Kitara on psykedeeli!
Minä. Nimeni on Puks. Olen ainoa elollinen Saturnuksessa. Muks!

W10
Kameleontti

Post by W10 » Sun 31 May 2009, 10:52

Ensiö wrote:
HiisaajaHiisi wrote:Itse aloitin kitaran harjoittelemisen muutama kuukausi sitten, ei tullut harjoiteltua oikeastaan paljonkaan ensimmäiseen pariin kuukauteen. Söin pitkästä aikaa sieniä ja kiinnostukseni heräsi taas todella vahvasti esille soitinta kohtaan. Tuntuu myös, että harjoittelu sujuu huomattavasti paremmin nyt ja mielenkiintoa riittää ;)
Heh. Aloitin myös kitaran harjoittelemisen tossa pari kuukautta sitten ja hyvin tuntuu oppiminen sujuvan, mahdollisesti jonkinlaisesta psykdelisoitumisesta johtuen. Ne kielet vaan alkaa tuntumaan niin loogisilta ja geometria alkaa löytymään siitä kaulasta. Näkyy se hämähäkin seitti siellä miten ne sävelkorkeudet puolittuu ja alemman kielen suhde yhtä ylempään yms. Ja aina kun uppoutuu kunnolla soittamaan niin se alkaa tuntumaan omalta pieneltä maailmalta kuten deelipäissään kun keskittyy riisipuuron klönttien tutkimiseen. Kitara on psykedeeli!
Sepä se. Kannattaa myös harjoitella soittamaan opitut kappaleet omina versioina, eikä liiaksi seurata miten ne teknisesti menevät oikein. Jokainen kumminkin kuulee musiikin hieman eri tavalla, joten jos saa jotain omaa mukaan soitteluun niin se kuulostaa paljon persoonallisemmalta.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."

Aukikco
Moderator

Post by Aukikco » Sun 31 May 2009, 22:00

W10 wrote:Sepä se. Kannattaa myös harjoitella soittamaan opitut kappaleet omina versioina, eikä liiaksi seurata miten ne teknisesti menevät oikein. Jokainen kumminkin kuulee musiikin hieman eri tavalla, joten jos saa jotain omaa mukaan soitteluun niin se kuulostaa paljon persoonallisemmalta.
Mun kitarointiani jumitti ihan helvetin monen vuoden ajan se kun yritin soittaa jostain tabeista suoraan ja tiukasti silleen ku alkuperäsissä biiseissä. En tajunnut, että fiilis on ydin. Luulin että tekniikka.

Jossain vaiheessa tää muljahti, ja voi helevetti. Nykyään on ihana soittaa.

Ensiö
Lepakko

Post by Ensiö » Sun 31 May 2009, 23:58

En oikeastaan ole kyllä harjoitellut mitään "oikeita" biisejä vaan olen säveltänyt omia. Jotain neljä vuotta oon säveltämistä harrastanut mutta konemusiikkina. Nyt sitten kitaralla. Itse kun keksii nuotit ja sävelet niin ne oppii nopeasti soittamaan ulkoa ja teknisesti puhtaammin. Ja tuntuu muuten hyvältä kuulla omaa sävellystä kun samalla soittaa sitä, saavuttaa sellasen tietyn minä-hetken.
Minä. Nimeni on Puks. Olen ainoa elollinen Saturnuksessa. Muks!

gaia
Kameleontti

Post by gaia » Tue 30 Jun 2009, 05:32

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, jotenka en tiedä jos tästä on jo joku puhunut. Itse olen tätä viimeaikoina useasti miettinyt.
Olen miettinyt sitä miten eritavalla kannabis ja jokin ns. "oikea" psykedeeli (itse pidän kannabista psykedeelinä) avartavat katsetta koskien itseä ja ympäristöä. Esim. viime syksynä kun tuli viimeksi syötyä silokkeja niin ne asiat mitä sienet olivat opettaneet saattoivat tulla esille vasta pitkänkin aikajakson jälkeen. Yhtäkkiä saattoi oivaltaa jonkun asian mitä oli sienessä miettinyt voimakkaan "AHAA" kokemuksen saattelemana.

Mutta sitten taas kannabiksella mielestäni tajuaa asioita välittömästi. Outoa ajatella että vahvemmat psykedeelit avaavat katsetta hitaasti (mutta varmasti) kun taas kannabis avaa silmät kerralla sepposenselälleen (vaikka ne eivät siltä näytäkkään). Näin omalla kohdallani. Tosin on myös mahdollista että ne kannabiksen tuomat oivallukset ovat jo aiemmin opittuja asioita jotka tulevat esille eri näkökulmasta, jolloin ne vaikuttavat tuoreilta.
Vai toimiiko?

W10
Kameleontti

Post by W10 » Tue 30 Jun 2009, 08:31

gaia wrote:En jaksanut lukea koko ketjua läpi, jotenka en tiedä jos tästä on jo joku puhunut. Itse olen tätä viimeaikoina useasti miettinyt.
Olen miettinyt sitä miten eritavalla kannabis ja jokin ns. "oikea" psykedeeli (itse pidän kannabista psykedeelinä) avartavat katsetta koskien itseä ja ympäristöä. Esim. viime syksynä kun tuli viimeksi syötyä silokkeja niin ne asiat mitä sienet olivat opettaneet saattoivat tulla esille vasta pitkänkin aikajakson jälkeen. Yhtäkkiä saattoi oivaltaa jonkun asian mitä oli sienessä miettinyt voimakkaan "AHAA" kokemuksen saattelemana.

Mutta sitten taas kannabiksella mielestäni tajuaa asioita välittömästi. Outoa ajatella että vahvemmat psykedeelit avaavat katsetta hitaasti (mutta varmasti) kun taas kannabis avaa silmät kerralla sepposenselälleen (vaikka ne eivät siltä näytäkkään). Näin omalla kohdallani. Tosin on myös mahdollista että ne kannabiksen tuomat oivallukset ovat jo aiemmin opittuja asioita jotka tulevat esille eri näkökulmasta, jolloin ne vaikuttavat tuoreilta.
Mä oon huomannu että kannabis on vähän semmonen huijaripuijari noissa tajuamisissa. Niitä keloja voi pohtia tosi pitkälle, mutta semmonen skeptisyys usein tulee vasta myöhemmin ja usein pitkäänkin kelatut jutut lentää roskakoriin koska huomaa, että ne pystyy kumoamaan aika helposti ajattelemalla täysin päinvastaisella tavalla. Nuo "oikeat" deelit taas mahdollistavat sellaisen moninaisemman pohdinnan, että pystyy käsittelemään ne asian kummatkin puolet yhtä aikaa ja ei niin helposti harhaudu sivuraiteille. Savuilla en tunnu pääsevän kovin paljon eteenpäin, koska se on kiemuraisempaa ja lähimuisti on muutenkin usein ihan hukassa, että loppupelissä löytää itsensä vain jostain ja ei ole mitään muistikuvaa miten sinne päätyi. Välillä tosi turhauttavaa.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."

anomaali
Psykonautti

Post by anomaali » Wed 28 Apr 2010, 00:48

Tuolta toisesta ketjusta löytyi vähän aiheeseen liittyen
Kalastaja wrote:
Entheogens & education: Exploring the potential of psychoactives as educational tools.
Tupper, K.W.
Journal of Drug Education and Awareness, (2003). 1(2), 145-161.

This paper looks at the possible applications of entheogens (i.e. psychoactive plants and
chemicals used as spiritual "sacraments) as potential educational tools to stimulate foundational
types ofunderstanding. The prescient observations of Aldous Huxley concerning what he saw
as a malaise in contemporary education-no less relevant today in the 21st century than when
he first made them fifty years ago--offer an impetus to reconsider the value of traditionally-used ''plant teachers." I outline the ideas of educational theorist Kieran Egan and philosopher Richard Shusterman, who portray mythic and somatic forms of understanding as foundational, yet largely neglected in modem pedagogy and philosophy, and show how entheogens might
function within their theoretical frameworks to provide richer educational experiences.

http://www.kentupper.com/resources/Enth ... A+2003.pdf

Entheogens and existential intelligence: The use of plant teachers as cognitive tools.
Tupper, K.W.
Canadian Journal of Education, 27(4), 499-516. 2002.

In light of recent specific liberalizations in drug laws in some countries, I have investigated
the potential of entheogens (i.e., psychoactive plants used as spiritual sacraments) as tools
to facilitate existential intelligence. “Plant teachers” from the Americas such as ayahuasca,
psilocybin mushrooms, and peyote, and the Indo-Aryan soma of Eurasia, are examples of
entheogens that have been used used in both the past and present. These have all been
revered as spiritual or cognitive tools to provide a richer cosmological understanding of
the world for both individuals and cultures. I used Gardner’s (1999a) revised multiple
intelligence theory and his postulation of an “existential” intelligence as a theoretical lens
through which to account for the cognitive possibilities of entheogens and explore potential
ramifications for education.

http://www.csse.ca/CJE/Articles/FullTex ... tupper.pdf

BrokenFinger
Lepakko

Post by BrokenFinger » Sat 21 Aug 2010, 12:27

Pikkulapsethan oppii kieltä (ja kaikkea muutakin) sen takia paremmin että aivoissa on vielä paljon enemmän aivosoluja ja yhdistymättömia synapseja, on ylimääräistä tavaraa paljon mistä rakentaa lisää.. Eikä ole vielä vahvoja opittuja "reittejä" joten kaikki uudet järjestelmät alkavat rakentua enemmän omana, selkeänä koknaisuutenaan, kun taas vanhempana on jo niin paljon kokonaisuuksia että uudet asiat lähinnä assosioituvat vanhoihin ja kokonaan uudenlaisten asioiden -joilla ei ole tarttumapintaa vanhasta- oppiminen vaikeutuu huomattavasti. esimerkiksi aikuinen joka oppii uuden kielen rakentaa sen vanhan kielen päälle, jolloin vanha kieli tottaki näkyy läpi kun taas pikkulapsi rakentaa päähänsä koknaan uuden kielellisen järjestelmän. Eli lapsen oppimisen tasolle ei pääse takaisin mitenkään, ei edes pyhillä kasveilla tai kemikaaleilla. :roll:

fortuneteller

Post by fortuneteller » Tue 13 Sep 2011, 18:57

En olisi niin skeptinen tuosta. Voi olla, että koska sitä tavaraa myös menee jatkuvasti roskakoriin, niin tilalle tulee no... tilaa. Mutta en perusta väitettäni millekkään, joten puhun omasta tuntumastani.

Olen testaillut vähän kannabista ja koulunkäyntiä(lukio). Siinä saa itsensä helpommin motivoitua opiskelemaan ja tuntuu aika olevan ikäänkuin "hitaampi" ja se ajatuksenlento tuo tiettyä moninaista näkökulmaa pulmaan. Mutta jos ei ole täysin motivoitunut, niin homma kaatuu aika pitkälti. Ja tarkoitan tosiaan pientä pilveä vain!

Ensimmäistä kertaa huomasin, että ajattelin tunnilla jotain. :D Huomasin kuinka ainakin meidän psykologian opettaja on aika pätijä ja dominoiva. Ja kunhan sivuutti nuo toteamukset, niin se mitä hän sanoi sai paljon aivoja raksuttamaan. Suosittelen kokeilemaan jos ei pelkää niitä kuumotuksia! Itse kirjoitan tästä varmaan paremmin, kun olen testannut kaikkiin aineisiin ja laatinut pienen tutkimuksen...

Tietääkö kukaan teistä vaikka pirin käyttöpotentiaalia kirjoituksissa? Tai MDMA potentiaalia psykologiassa? Tekisi mieli testata, mutta toisaalta ne on jo aika vahvoja oloja missä olla...

Neste
OD

Post by Neste » Tue 13 Sep 2011, 20:19

fortuneteller wrote:Tietääkö kukaan teistä vaikka pirin käyttöpotentiaalia kirjoituksissa?
Terapeuttisilla annoksilla parantaa keskittymistä
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake

fortuneteller

Post by fortuneteller » Tue 13 Sep 2011, 20:21

Neste wrote:
fortuneteller wrote:Tietääkö kukaan teistä vaikka pirin käyttöpotentiaalia kirjoituksissa?
Terapeuttisilla annoksilla parantaa keskittymistä
Itse olen vain MDPV:tä kokeillut ja sitäkin pianon soittamiseen - paranti nimenomaan tuota keskittymistä ja kohotti tietenkin nopeutta millä tekee asioita. En tiedä uskaltaako kouluun vaikka ruotsinpistokokeisiin ottaa, kun ehkä huomaa vähän käyttäytymisessä sen... :D

testeri420
OD

Post by testeri420 » Sat 24 Sep 2011, 16:35

En tiedä mistä johtuu mutta ottaessani essoja tai piriä niin saatan muistaa asioita,yllättäviä pikkuseikkoja pilkun tarkasti joita en luultavasti muuten muistaisi.
Ja jokainen kerta kun olen ottanut lsd:tä niin se on muutanut ajatusmaailmaani,ja aina vain parempaan suuntaan.
Mielenkiintoista.
Ja jotain stimulantteja ottaessani pystyn tai oikeastaan osaan piirtää mielestäni todella hyvin. Muuten/selvinpäin en osaa piirtää edes tikku ukkoja.
En kadu mitään mitä olen tehnyt. Kadun vain sitä mitä en ole vielä kerennyt tekemään.
onlydeadfishgo with the flow..
"The water bong is so smooth that you dont realize how high youre getting, until its too late..." -Bubbles
Music is a saint.

Aesma
OD

Post by Aesma » Sat 24 Sep 2011, 20:39

testeri420 wrote:En tiedä mistä johtuu mutta ottaessani essoja tai piriä niin saatan muistaa asioita,yllättäviä pikkuseikkoja pilkun tarkasti joita en luultavasti muuten muistaisi.
Ja jokainen kerta kun olen ottanut lsd:tä niin se on muutanut ajatusmaailmaani,ja aina vain parempaan suuntaan.
Mielenkiintoista.
Psykedeelit puhdistaa sun kehoa ja mieltä :) Siksi niin

testeri420
OD

Post by testeri420 » Mon 03 Oct 2011, 05:01

Aesma wrote:
testeri420 wrote:En tiedä mistä johtuu mutta ottaessani essoja tai piriä niin saatan muistaa asioita,yllättäviä pikkuseikkoja pilkun tarkasti joita en luultavasti muuten muistaisi.
Mielenkiintoista.
Psykedeelit puhdistaa sun kehoa ja mieltä :) Siksi niin
Letkeetä :D
Siis kyllähän minä tuon tiesin että ne puhdistaa mieltä mutta että kehoakin vielä?
Iteasiassa kun miettii niin tuntuu kyllä välillä että on muuten putsattu aivot ja keho aika hyvin :up:

Ei vainen, siis siinä tilassa kun vetää hyvät@quosit.com niin on ihminen puhtaimmillaan että sitä ajat takaa?
En kadu mitään mitä olen tehnyt. Kadun vain sitä mitä en ole vielä kerennyt tekemään.
onlydeadfishgo with the flow..
"The water bong is so smooth that you dont realize how high youre getting, until its too late..." -Bubbles
Music is a saint.

anaganja
Psykonautti

Post by anaganja » Fri 21 Oct 2011, 14:37

Muistelen lukeneeni jostain että tuo DNA-rakenteen keksijä käytti pieniä annoksia LSD:tä stimuloimaan ajatuksiaan tutkimuksen aikana.
Mielenkiintoinen juttu josta voisi lukea enemmänkin jos löytäisi jotain asiaan kuuluvaa tekstiä. Oliskohan ollut joku Hofmannin teos? :roll:

frapathea

Post by frapathea » Fri 21 Oct 2011, 14:42

anaganja wrote:DNA-rakenteen keksijä
http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Crick

Vltr
Lepakko

Post by Vltr » Sun 23 Oct 2011, 06:25

Itse olen pohtiessani tullut tulokseen että psykedeelit (lähinnä sienet toistaiseksi ollut omien pohdintojen kohteena, johtuen kokemuksien runsaudesta, joka on mahdollistanut kokemuksien vertailun.) ovat opettavaisia, suurimmaksi osaksi niiden vahvojen kokemuksien ansiosta. Psykonauteille lienee selvää, että trippi koostuu lähinnä erinlaisista vahvoista tunteista. Nämä tunteet ovat mahdollisesti verrattavissa ''tosielämän'' suuriin kokemuksiin.

Esimerkiksi ''huonolla'' tripillä mahdollisesti koettu pelko tai suru, on mielestäni (ihmisestä riippuen) koettavissa erinlaisissa ''tosielämän'' tuomissa tilanteissa kuten vaikka läheisen menettämisessä, vaikean sairauden iskiessä tai jonkin muun radikaalin ja yhtäkkisen elämän muutoksen yhteydessä. Tällaisten radikaalien tilannemuutosten yhteydessä ihmisen käsitys todellisuudesta on muuttunut, eikä k.o henkilö tule koskaan olemaan samanlainen kuin ennen kokemusta (tietenkin muutosta tapahtuu ihmisessä jatkuvasti, ja vähemmän radikaaleissa tilanteissa, tosin hitaammalla aikavälillä).

Tosin täytyy pitää mielessä että ihminen oppii elämään asioitten kanssa suhteellisen nopeasti, onhan muutoksiin sopeutuminen kuitenkin (ironista kyllä) ihmisluonnon suurimpia piirteitä ja selviytymiskeinoja. Yleensä ihminen ajan kanssa pääsee asioista yli ja jatkaa elämäänsä kokemusta (ja usein myös uutta näkökulmaa) rikkaampana ja sen myötä tuon verran viisaampana. Myös on oletettavissa että suurimmaksi osaksi vanhemman sukupolven ihmiset ovat nuorempiaan viisaampia elämänkokemuksensa ansiosta. Ja tässä välissä huomioikaa myös että missä tahansa taitoa vaativassa aktiviteetissä kehittyy vain pitkäjänteisen harjoituksen myötä.

Ymmärtääkseni siis psykedeelinen kokemus voi olla opettavainen sekä sen vahvojen kokemusten ansiosta, että myös kokemuksen tuoman uuden näkökulman avartavuudesta johtuen. Lopuksi huvittaa sanoa vielä että maailmassa on loputon määrä asioita joita emme ymmärrä tai välttämättä voi ymmärtää, ja se pitää elämän mielenkiintoisena :cheers:
All in all there are two types of a madman, a person and a madman.

Peikko
Karvakuono

Post by Peikko » Thu 12 Dec 2013, 19:51

Vaikuttaa mielenkiintoselta tuo kielten oppiminen. Deeleissä tosiaan oppii yhdistämään asioita.

Ensimmäisellä ja viimeisimmällä (muttei todellakaan viimeisellä) sienitripillä huomasin sen vaikutukset oppimiseen. Olin edeltävänä iltana päntännyt päivemmällä pidettyyn psykologian kokeeseen. Tripin tasaannuttua ja ajatuksen pinkaistua liikkeelle, luetut asiat muuttuivat pintasuuntautuneesta oppimisesta syväsuuntautumiseen. Oppiminen tapahtuu yhdistämällä asiat, ja omien esimerkkien keksiminen todella hyödyllinen keino. Ymmärsin luetut asiat käytännössä.
Pitää tajuta, että ei halua tajuta.[/b]