Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Alue, jolle kuuluu keskustelu lähinnä luonnontieteistä, tutkimuksista ja tieteellisistä löydöistä.
oxycontin
Psykonautti
Posts: 68
Joined: Wed 14 Dec 2005, 23:12

Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by oxycontin »

https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1

Tässä todella laadukas artikkeli keskustelua herättämään! :)
Näin lyhyesti & ytimekkäästi linkkaan sen vain tähän ja paremmalla ajalla palailen itsekin aiheeseen... ehkä... ;P
Hyvät väliotsikot esim. Glutamaatti, nikotiini, kasvutekijä ja muista järjestelmistä
Käsitellyistä aineista, jos pitäisi valita yksi joka itseä kiinnostaa eniten, mainittakoon Tianeptiini (SSRE)

Tässä vielä tiivistelmä:
Maailmalla masennuksen elinaikaiseksi prevalenssiksi on arvioitu jopa 21 % maailman väestöstä. Suomessa lievistä masennustiloista kärsii elinaikanaan noin 10–15 %, vakavista masennustiloista noin 5 % ja psykoottisista depressioista vajaa 1 % aikuisväestöstä. Koska masennustilat ovat yleisiä jo nuorilla, niiden hoidon tarve on suuri ja ne aiheuttavat työ- ja toimintakyvyttömyyttä sekä itsemurhakuolleisuutta, niiden kansanterveydellinen merkittävyys on suuri. Tällä hetkellä markkinoilla olevista masennuslääkkeistä SSRI-lääkkeet ovat laajimmin käytettyjä masennuslääkkeitä, koska niiden haittavaikutukset ovat vähäisiä verrattuna muihin käytössä oleviin masennuslääkkeisiin. Kliinisissä kokeissa jopa 20 % potilaista lopettaa lääkehoidon haittavaikutusten vuoksi tai muista hoitomyöntyvyyteen vaikuttavista syistä.

Tämän työn, masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät, tarkoituksena oli koota yhteen tutkimuksia uusista lupaavista masennuslääkevaihtoehdoista. Olemme keskittyneet erityisesti agomelatiiniin, hermokasvutekijöihin vaikuttaviin aineisiin ja antiglukokortikoideihin. Kävimme läpi 22 tutkimusta, joista osa täytti laadukkaan tutkimuksen kriteerit sokkoutuksineen ja placebokontrolleineen ja osa taas oli vasta hypoteesin asteella.

Agomelatiini näyttäisi tutkimusten perusteella olevan vähintään yhtä tehokas masennuslääke kuin markkinoilla jo olevat masennuslääkkeet. Lisäksi sen vaikutus alkaa nopeasti eikä sen antoajankohdalla näyttäisi olevan merkitystä. Pitkäaikaiskäytössä se vaikuttaisi ehkäisevän relapseja. Sivuvaikutusprofiililtaan agomelatiini on plasebon kaltainen, eikä se näytä aiheuttavan vieroitusoireita. Tianeptiini on osoittautunut useissa hyvin tehdyissä tutkimuksissa tehokkaaksi ja hyvin siedetyksi masennuslääkkeeksi verrattuna sekä plaseboon että nykyisiin masennuslääkkeisiin. Hermokasvutekijä BDNF:n merkitystä depressiossa ja itse BDNF:n antidepressiivisiä vaikutuksia on hypotetisoitu ja hypoteeseja tukevat myös useat eläinkokeet. AMPA-reseptoreita potentoivilla aineilla on mahdollisesti synergisiä vaikutuksia kliinisesti tehokkaiden masennuslääkkeiden kanssa, ja niillä voidaan nopeuttaa terapeuttisen vaikutuksen alkua. Kiertävä kortisolitaso on yhteydessä depressio-oireisiin ja eksogeeninen kortikosteroidi-injektio näyttäisi vähentävän masennuksen oireita. Tämän vuoksi myös kortikotropiinia vapauttavaan hormoniin (CRH) vaikuttamalla voidaan vaikuttaa masennuksen oireisiin. Ainakin eläinkokeissa CRH1-antagonistin on todettu vähentävän ahdistusta. Galaniini on neuropeptidi, joka vaikuttaa moniin välittäjäainejärjestelmiin. Sen vuoksi galaniinin anksiolyyttinen ja anksiogeeninen vaikutus riippuu muun muassa vaikutuspaikasta. Galaniinireseptoriantagonistin on todettu aiheuttavan anksiolyyttisiä vaikutuksia eläinkokeissa. Lukuisissa eläinkokeissa on havaittu nikotiini-injektion anksiolyyttinen vaikutus. Laajat tutkimukset ovat paljastaneet, että nikotiini helpottaa ahdistusoireita vain tupakasta vierottuvilla yksilöillä eikä sillä ole yksinään anksiolyyttistä vaikutusta tupakoimattomiin henkilöihin. Nikotiini stimuloi HPA-akselia ja dopamiinijärjestelmää ja sillä saattaa olla vaikutusta myös muihin masennusoireita sääteleviin järjestelmiin. Eläinkokeissa on havaittu endokannabinoidijärjestelmään liittyvällä FAAH-inhibiittorilla olevan annoksesta riippuvainen ja serotonergisten antidepressanttien kaltainen vaste masennusoireisiin ilman tyypillisiä endokannabinoidireseptorivälitteisiä haittavaikutuksia. Sillä ei näytä olevan väärinkäyttöpotentiaalia tai merkittäviä lääkeinteraktioita.

Asiasanat:Depressio, agomelatiini, tianeptiini, BDNF, glukokortikoidit
frapathea

Re: Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by frapathea »

Agomelatiini on markkinoilla nimellä Valdoxan
User avatar
tRip
Moderator
Posts: 6177
Joined: Thu 22 Sep 2005, 02:40

Re: Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by tRip »

oxycontin wrote:https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1

Tässä todella laadukas artikkeli keskustelua herättämään ..
Käsitellyistä aineista, jos pitäisi valita yksi joka itseä kiinnostaa eniten, mainittakoon Tianeptiini (SSRE)


Tämän työn, masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät..

Asiasanat:Depressio, agomelatiini, tianeptiini, BDNF, glukokortikoidit
Tianeptiini. Sain itse siitä valtavan .... tunteen siitä, et tää on mun juttu.

Voisin nukutun yön jälkeen pasteilla vähän tietoa mikä siinä niin kolahti muhun.

Mut jos tosiaan puhutaan masennuksen hoidon tulevaisuudesta... tianeptiini mielestäni on lähinnä sitä, mitä serotonergisvaikutuksen kuuluisi olevan.. ei tsörgivän agonisti/antagonistisesti eri ht-reseptoreja, vaan 'Serotoniinin takaisinoton lisääjä' .

Mutta joo.. kirjoitin tän ikäänkuin bookmarkiksi itselle, palaan aiheeseen vireämmin aivoin.
Keep it unreal.
User avatar
OpportuNisti
Psykonautti
Posts: 82
Joined: Sat 22 Apr 2017, 17:27
Location: Tellus

Re: Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by OpportuNisti »

Suomessa(kin) on ketamiini jo ihmistutkimusvaiheessa ja tulokset ovat todella positiivisia. Ketamiiniä otetaan toetyin väliajoin sairaalassa, ja se ymmärtääkseni vie ahdistuksen ja masennuksen tunteen pois.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4243034/
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositu ... d=nak08360
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/nopein ... -24225185/

Future looks promising... :)
"My name isch Bond, Jamesch Bond" - Schean Connery
somniferuum
Karvakuono
Posts: 18
Joined: Tue 05 Sep 2017, 13:59

Re: Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by somniferuum »

Nikotiini pieninä annoksina tutkimusten mukaan vähentää depression oireita: https://psychcentral.com/news/2006/09/1 ... t/258.html

Itse aloitin polttamisen vähäksi aikaa kun tipahdin taas masennukeen ja kyllähän se nosti mielialaa, tosin polttaminen vain vähäksi aikaa, mutta nuuskasta tulee hyvä olo sen aikaa kun pitää huulen alla, tunninkin helposti toimii.
User avatar
SadPanda
LD50
Posts: 3190
Joined: Wed 27 May 2009, 15:26

Re: Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by SadPanda »

Mulla menee tämä "uudensukupolven" masari elikkä brintellix annoksella 20mg. (vortioksetiini (vortioxetine)

Aluksi auttoi keskittymiseen niin että en voinut kuvitellla että se on totta. sit massennukseen kait tää on auttanu. mut en mä silti tästä sohvalta ole päässyt ylös ku tykkään olla tässä. mut ei mua masenna enää. oikeastaan ainut mistä kärsin on AHDISTUS. ja siihen tämä ei oikeen tunnu tehoavan. olen syönyt aika kauan jo tällä annoksella (20mg) eka aoitettiin 10mg ja siitä nostetttii 20mg.

Osaako kukaan sanoa mikä tämä tarkallleen ottaen on? joku teistä jotka on erikoistunu näihin. kannattaako ttä syödä vai pitäskö lopettaa.... ihan ikeasti jännä ku tällä on nonadrenaliinin ja dopamiinin kans myös tekemisttä ni a-pvp iv:nä tuntu ekstaasilta tämän kans mutta tämä lääke myös nostaa kouristuskynnystä. anteeksi sekava kirjoitusmuoto mut jos tiedätte tstä enemmän et kannattaako tätä syödä ni kertokaa toki....tämä ei ole siis mikää perinteinen ssri ....
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
User avatar
Dexma
Moderator
Posts: 8708
Joined: Sat 01 Mar 2008, 19:42
Location: Manse <3

Re: Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by Dexma »

Kai sitä kantsii syödä jos siitä on apua. Ottaen huomioon kaiken muun mitä sä vedät niin varmasti on järkevämmästä päästä. Jos siis ajattelee mielenterveyttä ja aivokemioita.
User avatar
tRip
Moderator
Posts: 6177
Joined: Thu 22 Sep 2005, 02:40

Re: Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by tRip »

SadPanda wrote: Thu 16 Nov 2017, 11:05 Mulla menee tämä "uudensukupolven" masari elikkä brintellix annoksella 20mg. (vortioksetiini (vortioxetine)

Aluksi auttoi keskittymiseen niin että en voinut kuvitellla että se on totta. sit massennukseen kait tää on auttanu. mut en mä silti tästä sohvalta ole päässyt ylös ku tykkään olla tässä. mut ei mua masenna enää. oikeastaan ainut mistä kärsin on AHDISTUS. ja siihen tämä ei oikeen tunnu tehoavan. olen syönyt aika kauan jo tällä annoksella (20mg) eka aoitettiin 10mg ja siitä nostetttii 20mg.

Osaako kukaan sanoa mikä tämä tarkallleen ottaen on? joku teistä jotka on erikoistunu näihin. kannattaako ttä syödä vai pitäskö lopettaa.... ihan ikeasti jännä ku tällä on nonadrenaliinin ja dopamiinin kans myös tekemisttä ni a-pvp iv:nä tuntu ekstaasilta tämän kans mutta tämä lääke myös nostaa kouristuskynnystä. anteeksi sekava kirjoitusmuoto mut jos tiedätte tstä enemmän et kannattaako tätä syödä ni kertokaa toki....tämä ei ole siis mikää perinteinen ssri ....
Mun kokemuksen mukaan siinä on jotain mystisen hämärää.. Ottaen huomioon et sillä on poikkeuslupa olla tullut myyntiin maailmanlaajuisesti -aluks se toimiikin just niin et miettii pienessä mielessään, et "helvetti, kerrankin kehiteltiin jotain oikeesti toimivaa, ja viel annettiin sille lääkkeen status, kun se vois olla myös yhtähyvin tutkarihuume.

Mä selvittelin sitä tossa yks päivä (kauan sitten) ja päädyin - kas.. Ureasta saatu aikaan mielenkiintoinen yhdiste.

Mua ei kande uskoo, toi voi olla myös ihan päätön juttu.

Eniten mä mietin vaan sitä, että tollanen ylipäätään hyväksyttiin niin nopeesti lääkeaineeks masennukseen, et perinteinen lääke ois vielä placeboiden joukossa monta-monta kertaa ennenkun päästetään se ihmisten päihin.

Jokatapauksessa.. EN tiedä ainetta, josta tulis yhtä pahoinvoivaa oloa, niin sietämättömän satunnaisotannalla, et en voi puhua päivistä tai viikoista, vaan ihan vaan hetkistä.. joku hetki on ku taivaassa, ja joku hetki kiroo sitä miten saatanan kelvotonta ainetta sitä kuvittelikaan hyväätekeväks aineeks.

ja se hedari ku lopetti... pahempi ku kroonisen kahvinjuonnin lopettaminen.

ei o ihan terve aine, say I...mut.. se on yks mielipiden vaan.

(ja tokihan se vaikuttaa glutamaattiin (NMDA) , asetyylikoliiniin ja nikotiinireseptoreihin.. agonisti-antagonisti eri serotoniinireseptoreihin (joka kyllä jo yksinään riittää selittämään, miksen voi sietää sitä ainetta vaan päässäni)

Vähänkuin noorooppi, stimulantti ja vanhanajan serotoniinin takaisinoton eipäsläpäistäkään..... ja sensellaista.

:::
Varsinkin kun miettii, et ei kaikki stimulantit edes ole mitään sisältä syöviä torakantappo-aineita.

Mä nään ehkä KUMMINKIN paljon suuremman potentiaalin rasetaameissa, noopeptissa, tianeptiinissa, ja erinäisissä NMDA antagonisteissa.. vai agonisti? ... kuten memantiini, 3-meo-pcp, ketamiini, magnesiumi, jaja... niitä sensellasia.

Noita yhdistelemällä kun saa pääkopan niin hyvään kuntoon, ettei ois uskonu et jotkut aineet on vaan luonteeltaan sellasii, eikä reikäätekeviä ja sitäsuntätä.

Kohtuudella kaikkea, enmä nää vortiOKSEtiinissa sinällään mitään erityisen HUONoakaan, jos se sopii sulle?
Keep it unreal.
User avatar
JOHNSSON
Lepakko
Posts: 207
Joined: Tue 28 Jun 2011, 20:23

Re: Masennuslääkehoidon tulevaisuuden näkymät

Post by JOHNSSON »

Suositteletteko tätä? Lääkäri määräsi ssri tilalle. Onko sivuoireet kovia? Sain 10mg näitä. Jos alotan 5mg?