Kuuluisat "pahat tripit" ja niihin suhtautuminen

Kertomuksia, pohdintoja ja ajatuksia kokemuksista eri tajunnantiloissa.
wRRa
Moderator

Re: Kuuluisat "pahat tripit" ja niihin suhtautuminen

Post by wRRa » Wed 08 Jan 2014, 17:10

Joo, ymmärrän kyllä. Ja usein on oikeasti vaikea tietää tälleen netin välityksellä, että minkälainen apu toimii parhaiten ja kuinka vakavasta tilanteesta oikeasti on kyse. Tapoja voi olla monia, toisilla toimii toiset paremmin ja toisilla toiset. Toisilla sitten joku tapa, joka jollain muulla auttaa, voikin pahentaa tilannetta.

Mut puhumista pidetään usein aika terapeuttisena ja siinä mielessä toimivana keinona. Meditaation kaltainen harjoitus, jossa ei varsinaisesti kiellä itseään ajattelemasta, vaan huomatessaan ajattelevansa, siirtää keskittymisensä takaisin esim. hengitykseen, saattaa toimia myös varsin hyvin.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Wed 08 Jan 2014, 17:16

frapathea wrote: Lämpimikseen läpättelylle on aikansa ja paikkansa. Toisen ahdingon edessä ei mielestäni tilaa moiselle ole, etenkään ahdingon juontaessa juurensa ilmiselvästi asioiden liiallisesta käsitteellistämisestä ja turhan tiukkaan juuttuneista ajatuskiemuroista.
Musta ainakin kaikin puolin toi Frapan tapa lähestyä tollasta tilannetta kuulostaa kaikista rakentavimmalta tai näin kanssa itse aikoinaan tuli selvittyä omista astraalipsykoosista (kiitos frapsu uudesta termistä).

Mä muistan, kun näin wRRan ensimmäistä kertaa. Se oli silloin aika hyvis henkisesti kaikin puolin varmaan, musta tuntui että meillä molemmilla oli sellainen psykedeelipuheripuli. Taidettiin puhua valaistumisesta tunti pari. Musta valaistuminen on nykyään esimerkiksi kovin tylsä aihe, koska tuntuu, että se on vain niin abstrakti kokemus, että hiton nihkeetä siitä on puhua päivästä toiseen (ja siis joo oon siitä jaksanut hölistä ja kelata ihan tarpeeksi), kun siihen ei saa sellaista pistettä iin päälle. Tai oikeastaan ehkä juurikin sellainen maadoittuminen ja hetkeen pysähtyminen ja sen asian vatvominen ja muuttaminen teoksi tai joksikin rakentavammaksi on se piste iin päällä.

Olisi kovin kamalaa, että jos mä näkisin wRRan tänään ja en osais puhua sille mistään muusta noin 3 tai 4 vuoden jälkeen jos mun kaikkien kelojen suuunta viivat ois kohdistettuna edelleen samoihin suuntiin ja mä painaisin edelleen läpi uudestaan ja uudestaan niitä omia psykedeelikokemuksia läpi ja en sais ikinä yhtään eteenpäin sitä kunnolla. Vaik siis psykedeeleistä puhuttaessa mun silmät kirkastuu edelleen ja tuntuu, että nyt puhutaan ASIAA, mut silti ois kiva päästä aina omissa keloissa maaliin. Eikait maalin pidä olla tarkoitus, mut asiat ilman sellaista selvää lopputulosta tai ilman selviä porrasaskelia tuntuu kovin harhaanjohtavalta ja loppupeleissä ei merkityksettömältä, mutta sellaiselta etten itse viitsisi niin kovaa painaa siihen omaa energiaani.

Ratkaisukeskeiset ihmiset jotka eivät vain haluu jättää niitä ratkaisematta... huoh. :D

Mut joo. Ehdottomasti kun on vetänyt esim deelejä ensimmäisiä kertoja ja kokenut oikeasti mitä suurimpia elämänkokemuksia jotka oikeasti heilauttaa vitusti niin on kait tärkee päästä ne puhumaan läpi ja ehkä ois hyvä, että olisi ympärillä joitain ihmisiä jotka on jotenkin samassa pisteessä. Niinkuin aikoinaa, kun esim tietoisfoorumi lähti päälle niin pysty huomaan, kuinka jengi meni tietyllä tapaa ton tilanteen ohi aina jossain kohtaa ja paljon niiden tartti purkaa sitä toisille vain puhumalla niitä luuppeja. Tollainen frapan tapa lähestyä asiaa on oikeasti ainut tapa luupata se ulos jollain rakentavalla tavalla mun mielestä.

Ite huomannut itessäni sen, että kun oon nähnyt näitä psykedeelisiä puheripuleita tulleen ja menneen jengillä niin alkaa osaltaan oleen aika loppuun kuullut ne omalla tavalla en mä osaa enään ottaa niitä niin tosissaan, kun silloin toivoin muiden ottavan ne, kun mä puhuin niistä. En haluu vähätellä haluun ymmärtää, mut en osaa sanoa järkevästi takas.

Musta oli tosi tärkeetä puhua wRRan kanssa pari tuntia valaistumisesta ja kaikesta mitä silloin olikin päässä se varmasti piti tapahtua edetäkseen omissa keloissa, mut loppupeleissä se piste iin päälle oli loppupeleissä frapan taikahymy ja hetket jolloin sain syödä hänen kanssaan chiliä olohuoneeni matolla kuunnellen Frank Zappaa.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Wed 08 Jan 2014, 18:40

Joo siis, toki olen Dexma ja Frapa teidän kanssa samaa mieltä siitä, että loputon jaarittelu näistä asioista ei varmaan ole kovin hyväksi. Siis jos ei osaa liikkua eteenpäin noista keloista :). Mutta näkisin silti, että monille se puheripulivaihe voi olla ihan tarpeellinen ja kuulua osaksi käsittelyprosessia. Yleensä se menee kuitenkin ohi, jälkeenpäin asiasta voi joskus puhua, mutta ei se enää pyöri niin paljoa mielessä ja siihen on sillä tavalla jo vähän "kyllästynyt".

Juteltiin varmaan Dexman kans joo joskus valaistumisest paljon, samoin Aukikcon kaa oon puhunu. Mut mulle oli ainaki sillon tosi tärkeet päästä puhuu niist asioist, ja et oli ihmisii, jotka lähti siihen keskusteluun mukaan. Jos en ois päässyt pyöritteleen niitä keloja tarpeeks, oisinko koskaan huomannu, miten turhia ne oli? Hassu juttu kyllä :). Mutta siis sillon kun oli sen puheripulin aika, niin halusin puhua, ja ei siihen auttanut se, että jotkut mulle jo silloin sanoivat, että noista jutuista on ihan turha puhua, kun ei voi tietää mitään. Sisäistin sen vasta, kun olin puhunut tarpeeksi.

Mulla on kans takaraivos ollu jotain menneisyyden tapahtumii, jotka oon vaa työntäny pois tietosuudesta, mut ne on kuitenki aiheuttanu mulle oireita. Oon kokenu, et puhumalla oon saanu niitä ulos ja et joskus pitää vaa puhuu niistä jutuist nii kaua et kyllästyy. Se kun kyllästyy siihen puhumiseen on aika hyvä merkki. Se tarkottaa, et on valmis siirtyy eteenpäin.

Alkaakohan tää mennä jo vähän ohi topicin alkuperäisestä aiheesta?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."

Iimei
Psykonautti

Post by Iimei » Thu 09 Jan 2014, 00:00

frapathea wrote:
ingenious wrote:
frapathea wrote:
Ymmärrän ehkä puhumisen ja jauhamisen tilanteissa, joissa on kyseessä jotkut maalliset ongelmat, joihin on oikeesti olemassa käytännön ratkaisuja, joita auttais näkökulmien ja lähestymistapojen pohdiskelu. Olevaisuuden luonteen ja polariteettien yksinäisen erillisyyden ongelma ei oo sellainen.
Mitä väärää siinä näet että ihmiset käsittelevät, oppivat ja jopa saa käytännön voimia tälläisistäkin kokemuksista? Vai oliko pointtisi se että näin saa tapahtua, mutta ei keskustelemalla, vaikka tämä toimisi kyseiselle ihmiselle parhaiten?
Musta olis jotenkin alentavaa lukijaa kohtaan alleviivata jokaisen viestini yhteydessä, että tää on hei sit niinku hei niinku mun mielipide vaan älkää musta välittäkö, koska oletan jokaisen lukijan olevan sen verran älykäs, että ymmärtää tämän muutenkin. Mut hei, pähkinänkuoressa: niinku niinku mun mielestä on niinku turhaa tiätsä niinku jauhaa loputtomiin jostain metafyysisistä solmuista ja eksistentiaalisista kriisitiloista, koska tiäksä niinku mun mielestä ne on arkijärkeilyn ja sanallistamisen tuolla puolen ja vaatii toisenlaista perehtymistä. Ja siks tarjosin niinku tätä näkemystä, ku näkemyksiä kysyttiin. Mut tää on niinku mun mielipide et älkää nyt musta välittäkö.
Jos ei koe poikkeuksellisen pahaa trippiä niin jauhaminen jostain astraalitasoist sun muist saattaa jopa olla jopa ihan tervettä ja hauskaa. Lienee selvää että oikeasti järisyttävän tripin kokeneelle noihin asioihin uppoamisella on kuolettavat riskit.

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Fri 10 Jan 2014, 14:18

ingenious wrote:Lienee selvää että oikeasti järisyttävän tripin kokeneelle noihin asioihin uppoamisella on kuolettavat riskit.
Mä en kyl osaa nähä sitä puhumist pahana asiana siitäkään huolimat, et ois tosi kauhee trippi ollut. Esimerkiks puhuminen voi auttaa traumaattisten kokemusten käsittelemisessä. Eri asia on tietty sit se, jos sille puheelle ei koskaan tule loppua, vaan se synnyttää vaan lisää puhetta...

DarkPath
Psykonautti

Post by DarkPath » Tue 14 Jan 2014, 01:02

wRRa wrote:
ingenious wrote:Lienee selvää että oikeasti järisyttävän tripin kokeneelle noihin asioihin uppoamisella on kuolettavat riskit.
Mä en kyl osaa nähä sitä puhumist pahana asiana siitäkään huolimat, et ois tosi kauhee trippi ollut. Esimerkiks puhuminen voi auttaa traumaattisten kokemusten käsittelemisessä. Eri asia on tietty sit se, jos sille puheelle ei koskaan tule loppua, vaan se synnyttää vaan lisää puhetta...
Periaatteessa tämähän se ongelma on... Ainakin minulla... Puhun asiasta edelleen päivittäin...

frapathea

Post by frapathea » Tue 14 Jan 2014, 19:41

Oon miettiny tätä asiaa, ja tässäpä mietteitä:

Tärkeetä ei oo musta tosiaan puhua siitä pitkäaikaisesta metafyysisestä solmusta itestään. Se on oireen lievittämistä. Etenkin puheripulin ollessa jatkuvaa ja filosofisen solmun pysyessä visusti ummessa, kuten DarkPathin tapauksessa nyt ilmeisesti on. Ei-käsitteellisten asioiden käsitteellistäminen johtaa väistämättäkin siihen, että tehdään johtopäätöksiä asioiden olevaisuuden luonteesta: mä olen jumalan kuva; kaikki muut on heijastumia samasta jumalasta; kaikki on samaa; mä olen yksin.

Ajattele asiaa näin: todellisuudella on jo kaikki hyvin, ei siit tarvii kantaa huolta. Todellisuudessa kaikki on jo hyvin. All shall be well and all manner of thing shall be well.

Henkinen kehitys kyl virtaa kuten pitääkin, kunhan opettelee olemaan haraamatta liikaa vastaan. Löytää sen tasapainon, löytää oikeenlaisen vastavuoroisen dynamiikan ääripäiden, polariteettien ja yhteensulaumien lomaan. Vähän niinku kakan kanssa – ei liian löysää, ei liian kovaa. Lihaksilla pitää olla voimaa pitää pystyssä, ja notkeutta joustaa. Hermostolla saa olla energiaa kasata jännitettä, mut letkeyttä antaa mennä. Sen sijaan, että yrittäisit väen vängällä saada asioiden laidan ja olotilan muuttumaan, tee sen tapahtumisesta vaivatonta. Tee asioita, jotka tekee niin fyysisen, henkisen kuin hermostollisenkin hyvinvoinnin pidemmällä aikavälillä helpommaks. Kyl se siit lähtee luistaa!

DarkPath
Psykonautti

Post by DarkPath » Tue 14 Jan 2014, 21:34

frapathea wrote:Oon miettiny tätä asiaa, ja tässäpä mietteitä:

Tärkeetä ei oo musta tosiaan puhua siitä pitkäaikaisesta metafyysisestä solmusta itestään. Se on oireen lievittämistä. Etenkin puheripulin ollessa jatkuvaa ja filosofisen solmun pysyessä visusti ummessa, kuten DarkPathin tapauksessa nyt ilmeisesti on. Ei-käsitteellisten asioiden käsitteellistäminen johtaa väistämättäkin siihen, että tehdään johtopäätöksiä asioiden olevaisuuden luonteesta: mä olen jumalan kuva; kaikki muut on heijastumia samasta jumalasta; kaikki on samaa; mä olen yksin.

Ajattele asiaa näin: todellisuudella on jo kaikki hyvin, ei siit tarvii kantaa huolta. Todellisuudessa kaikki on jo hyvin. All shall be well and all manner of thing shall be well.

Henkinen kehitys kyl virtaa kuten pitääkin, kunhan opettelee olemaan haraamatta liikaa vastaan. Löytää sen tasapainon, löytää oikeenlaisen vastavuoroisen dynamiikan ääripäiden, polariteettien ja yhteensulaumien lomaan. Vähän niinku kakan kanssa – ei liian löysää, ei liian kovaa. Lihaksilla pitää olla voimaa pitää pystyssä, ja notkeutta joustaa. Hermostolla saa olla energiaa kasata jännitettä, mut letkeyttä antaa mennä. Sen sijaan, että yrittäisit väen vängällä saada asioiden laidan ja olotilan muuttumaan, tee sen tapahtumisesta vaivatonta. Tee asioita, jotka tekee niin fyysisen, henkisen kuin hermostollisenkin hyvinvoinnin pidemmällä aikavälillä helpommaks. Kyl se siit lähtee luistaa!
Tää oli kyl hyvin kirjoitettu. Mun tapauksessa taidan kuitenkin tarvita vielä rutkasti aikaa rauhoittua ja toipua viimekesän ajatusmyrskystä.

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Fri 17 Jan 2014, 22:53

DarkPath, no siinä tapauksessa Frapathean neuvo lienee sinulle paras...

Jotkin asiat ovat tosiaan sellaisia, että vaikka niistä kuinka puhuisi, puheesta ei vastausta löydy. Mä itse aikoinaan yritin jonkin tripin jälkeen älyllistämällä ja selittämällä ymmärtää, mitä on todellisuus. Todellisuus ei kuitenkaan mahdu sanoihin, sillä kaikki sanat aina pelkistävät todellisuutta. Oma ajatuslooppini loppui siihen, että totesin pääni sisällä "No vittu en tiedä, eikä mun tarviikaan tietää" :D.

Voi tehdä siis myös ihan hyvää joskus myöntää se, että kaikkiin kysymyksiin ei ole olemassa vastauksia, tai jos olisikin, niitä ei voi kukaan tietää. Erityisesti silloin, kun esim. tripillä on tapahtunut jotain, mitä ei oikein ymmärrä tai käsitä, aivot yrittävät väkisinkin rationalisoida sitä ja käsitteellistää sitä. Lopulta olkien kohauttaminen asialle voi olla se oikea vastaus. Eli irti päästäminen.

//edit: Tämän keskustelun uudelleen lukeneena myönnän, että Frapathean neuvo oli alusta parempi ja selkeämpi kuin oma jaaritteluni, erityisesti tässä tapauksessa. Sen mun aiemman viestin voi unohtaa :D.

PinballWizard
Psykonautti

Post by PinballWizard » Sat 18 Jan 2014, 15:21

Haluisin (en oo lukenu koko threadia että ehkä oon missannu vastauksen tähän) kysyä että miten suhtaudutte termiin / asiaan psykoosi? Pidättekö sitä pitkään jatkuneena huonona / käsittelemättömänä trippinä vai niin kuin topicin aloittaja tossa sano että "vuorena jonka yli ei voi kiivetä" eli mikä on tilanne / ihmisen suhde deeleihin joka sairastaa psykoosia, kuten minä?

Eli voiko ottaa ollenkaan ja pahentavatko kaikki tai deelit / dissot psykoosia yleensä, on se minkä haluisin tietää? Oon nimittäin tän sairauden kanssa nyt 3 vuotta kamppaillu, joskus huonommill vesillä joskus paremmilla, tällä hetkellä ihan hyvillä ja paluu trippailuun kiinnostaisi suuresti koska oli aikoinaan iso osa elämää ja nyt joutunut sairauden takia jättämään pois sen pelosta että sekoaa lopullisesti.

Aiemmin oli tosin se haitta ettei ollut lääkitystä eikä tiennyt asioista niin paljoa kuin olisi pitänyt, toisin sanoen tuli lähettyä leikkimään tulella ilman että tiesi mitä siitä voi seurata.

Eli jonkin näköinen solmuja avaava vastauis olis jees. Kiitos. :cheers:
"Kaaos teorialla voidaan mahdollisesti selittää monimutkaisten järjestelmien käyttäytymistä, kuten lajien sukupuuttoon kuolemista - Ian Malcolm"

frapathea

Post by frapathea » Sat 18 Jan 2014, 19:21

Hmm. No, en oo mikään alan ammattilainen, mutta oman tarkkailun, kokemusten ja itseopiskelun perusteella uumoilisin psykoosipotilaiden suurimpien ongelmia olevan liian suuri informaatiotulva aivojen käsittelykykyyn nähden + liian vähäinen maadottuminen. Eli otetaan liian isoja paloja mielelle purtavaksi ja sitten jäädään sinne pääkoppaan pyörimään.

Eli vertauskuvallisesti vois sanoa, että psykoosipotilas on kuin laiva myrskyssä ilman ankkuria tai majakkaa taikka maata näkyvissä. Sun vaihtoehdot on:

älä nostata myrskyä

ja/tai

älä lähde liian kauas rannasta ilman keinoja selvitä myrskyistä.

Jos oot tosiaan kamppaillut psykoottisuuden kanssa useempia vuosia, niin kehottaisin harkitsemaan tarkkan, onko pari hassua trippiä riskien arvoisia. Mutta jos kuitenkin päätät lähteä matkailemaan, varmista, että sulla on maadoittumiskeinoja, ja sellasia jotka varmasti toimii kans ja tulee helposti kriisitilanteessa. Tarviit jotain, mikä ikään kuin neutraloi psykoottisuuden, mikäli se osuu kohdalle. Mun on vaikee sanoo, mikä vois oikeesti toimia, kun et kerro sen tarkemmin oireista etkä elämäntilanteesta. Mutta jos kerrot niin voin halutessas kyllä auttaa miettimään konsteja.

PinballWizard
Psykonautti

Post by PinballWizard » Sat 18 Jan 2014, 19:40

Noh ite kärsin siis lähinnä paniikkihäiriöstä ja vainoharhasuudesta. Normisti yleensä menee viikko ilman mitää oireita mut aina välil iskee - psykedeelit kokonaa täytyny jättää ku aiheuttaaa liian sairait oloi.
Dxmin keittely näyttää onnistuvan kunhan sen pitää aisoissa ja ottaa noin 10 kertaa korkeintaan vuodessa.

Itellä se paniikkihiäriö alkaa aina jostain oudoista tilanteista et meen esim. kauppaan ja siel on joku mies jol on verta paita täynnä sit alkaa kuumottaa.

Yleensä sen osaa ennakoida ku se alkaa ja siihen sit on erilaisii selviytymiskeinoja.

Noh toisaalta nykyään ku oppinu elämään tän kans nii paljon helpompaa.
"Kaaos teorialla voidaan mahdollisesti selittää monimutkaisten järjestelmien käyttäytymistä, kuten lajien sukupuuttoon kuolemista - Ian Malcolm"

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Sun 19 Jan 2014, 01:12

PinballWizard, haluaisit varmaan kuulla keinoja, joilla voisit käyttää psykedeelejä turvallisesti. Ikävä kyllä minullakaan ei ole niitä sinulle tarjota. Henkilökohtaisesti en voi suositella mitään ajatusvirtaa lisääviä aineita ihmiselle, jolla on psykooseihin taipumusta.

Ja sitten tosiaan, JOS päättäisitkin neuvoista huolimatta kokeilla, niin annos kannattaa ainakin ekalla kerralla pitää varsin minimaalisena.

Psykoosi on siitä hankala, että koska sairaudentuntoa ei välttämättä ole, et ehkä huomaa minkään olevan vialla. Päinvastoin, olohan saattaa tuntua jopa normaalia paremmalta ja siltä, että nyt on tajunnut jotain tärkeää... Toki psykooseja on paljon erilaisia. En myöskään kiellä sitä mahdollisuutta, etteikö psykedeelit voisi jonkinlaisiin psykooseihin joissain tilanteissa jopa auttaa. Mut tätä on vaikea etukäteen tietää, siksi niitä ei oikein voi suositella.

Usein dissosiatiivit, kuten dexmi, saattavat enemmän "pirstaloida" maailmaa, kun taas psykedeelit "yhdistävät" asioita. Mutu-tuntumalta luulisin, että tää yhdistäminen voi psykoosin kannalta olla pahempi juttu, sillä sit näkee enemmän yhteyksiä asioiden välillä kuin ehkä oikeasti olisi, ja saattaa päätellä että asia A johtaa asiaan Ö, vaikka se ei käytännössä ihan niin menisi.

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Sun 19 Jan 2014, 03:57

Tosta sun diagnoosista olisi mukava tietää lisää jos haluaisit kertoa? Onko siis kyseessä ollut doupinvedon laukaisema psykoosi, minkälaisia oireita, onko tila tullut takaisin vaikka et ole vetänyt kamaa, millainen lääkitys ollut ja onko auttanut yms.

Vaikka meikäläisen vastaus kyllä on ehdoton ei psykedeeleille/dissoille jos pääkoppa ei ole ollut kunnossa hetkeen. Kyllä sitä kerkeää sitten myöhemminkin, anna(vielä kasvavien?) aivojen levätä.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO

PinballWizard
Psykonautti

Post by PinballWizard » Sun 19 Jan 2014, 09:28

Itellä on siis psykoottinen maanisdepressio. Kestäny nyt jonku 3 vuotta - uusiutunu pari kertaan doupin käytön takii - viime vuonna ekstaasin oton takia (en tiedä oliko puhdasta) ja saman aikasen psyykelääkityksen lopettamisen takia.

En tosiaan tiedä siis että pystynkö mitään kiskomaan muuta kuin bissee ja rauhottavii - psykedeleeihin en uskalla ees koskea koska tiedän että ne hajottaa sen psyyken mitä oon saanu täs vuoden aikana kasattuu.

Eilen keitin pienen pullon ressuu, toimi hyvin lievä kuumotus lähti parilla bissellä ja temestalla ja kaikin puolin helvetin hyvä matka.

Tulin siihen tulokseen että voin ehkä ottaa ressua pari kertaa vuodessa tai päälle kunhan se ei mee sen pidemmälle - en haluu uudestaan sotkea itteeni siihen samaan jamaan jossa olin jotain vuosia sitten. 8)

PinballWizard
Psykonautti

Post by PinballWizard » Sun 19 Jan 2014, 09:37

joo mut wRRa oot kyl ihan oikees ton suhteen että psykoosissa nimenomaan se psykedeelien aiheuttama informaatiotulva on se mikä laukasee mulla ainakin paniikkihäiriön - liikaa käsiteltävää liian lyhyessä ajassa - ja monesti täysin sellaista informaatiota mikä ei ole mitenkään olennaista kokonaisuuden kannalta - ei nää metsää puilta.

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Sun 19 Jan 2014, 12:31

PinballWizard wrote:joo mut wRRa oot kyl ihan oikees ton suhteen että psykoosissa nimenomaan se psykedeelien aiheuttama informaatiotulva on se mikä laukasee mulla ainakin paniikkihäiriön - liikaa käsiteltävää liian lyhyessä ajassa - ja monesti täysin sellaista informaatiota mikä ei ole mitenkään olennaista kokonaisuuden kannalta - ei nää metsää puilta.
Itsehän sen sanoit :).

Mä sanoisin että myös stimulantit voi olla tosi haitallisia, sillä nekin usein lisää tota ajatusvirtaa tai levottomuutta. Varsinkin jos maanisdepressiivisyys on ongelmasi, kannattaa ehkä välttää kaikkia aineita, jotka aiheuttaa tunne-elämään sellasta heiluriliikettä/tekee sen, että tunteet menee vuoristorataa.

Jos ajattelis tunne-elämäänsä veden pintana, niin aineiden käyttö on vähän niin kuin heittäs kiven sinne veteen. Se aiheuttaa sellasta aaltoilua, eikä mieli oo sit kovin tyyni.

Psykedeeleistä mä luulisin, että sienet ja ayahuasca on varmaan vähiten haitallisesta päästä. Sen sijaan esimerkiks LSD voi aiheuttaa maniaa ihan muutenkin. LSD on sitä paitsi myös aikamoinen stimulantti. Jos siis ihan välttämättä haluaisi kokeilla, cubensiksia joku 0,5g saattais olla jo ihan tarpeeksi. Mutta sit toisaalta, onko se riskin ottamisen arvosta?

Oiskohan sulle mitään muita tapoja saada psykedeelisiä kokemuksia kuin psykedeelit? Esimerkiks meditaatioretriitti on ihan kokeilemisen arvonen juttu :).

frapathea

Post by frapathea » Sun 19 Jan 2014, 13:45

Suosittelen pitkäjänteistä maadottumisen opettelemista, mulla helpotti ja myöhemmin parantui kokonaan paniikkihäiriö kun opettelin rentoutumaan niin et se rentouden tunne oikeesti iskostu selkärankaan et sitä pystyi siinä paniikinkin aikana hyödyntämään tuomalla lihasmuistista sen rentouden tilan kehoon. Makaa päivittäin lattialla ja tunnustele kehontuntemuksia, sitten hetken tunnusteltuasi ala rentouttaa jännittyneitä kohtia. Keho oppii uuden rennomman tavan olla sen ahdistuneen jännittyneisyyden sijaan. Kun kohtaus iskee niin luotat siihen että osaat kyllä rentoutua tarpeeks kunnes se menee ohi. Tärkeetä on ettei lähde sen kohtauksen mukaan joko panikoimalla paniikistaan tai yrittämällä estää sitä vaan ikään kuin katsoo vierestä: nyt mä panikoin, ok, se menee ohi. Harjotusta se vaatii mut imo kaiken sen arvoista.

Mielialaoireisiin saattaa auttaa se, että opettelet pitkällä aikavälillä tunnistamaan mielialan epävakautta ja jälleen kerran et mene niihin mukaan, eli opettelet tunnistamaan, että sä et oo sun tuntees ja sun tunteet ei oo sä. Niitä ei aina tarvii uskoa. Kannattaa hankkii jotain majakoita, sellasia asioita tai ihmisiä jotka pystyy ohjaamaan sua ulos niin masennuksesta kuin maniastakin, palauttamaan maan pinnalle ja ikään kuin neutraloimaan sen tilan. Ja sitten sun pitää jämptisti päättää uskoa ja luottaa niihin vaikka kuinka vainottais tai epäilyttäis.

En tiiä varmistaako noikaan sitä, että psykoosialtis henkilö pystyis ikinä turvallisesti vetämään deelejä, mutta kai selviytymiskeinojen haaliminen ainakin nostaa todennäköisyyksiä, tai ainakin vähän korjaa jo tehtyä vahinkoa. Ja nää toimii siis varmasti myös normaalisti ei-psykoottisille ihmisille keinoina selvitä akuuteista pahoista tripeistä, tai mulle ainaki.

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Sun 19 Jan 2014, 14:17

Itse suosittelen myös joogaa, meditaatiota ja TRE:tä (trauma releasing excercise) kaikille. Myös toi Frapathean rentoutumisharjoitus kuulostaa aika hyvältä.

Jooga ja meditaatio on varmaan monille tuttuja, TRE ei niinkään. TRE on siis eräänlainen tärinäharjoitus, jossa tiettyjen liikkeiden avulla saadaan alkuun jalat tärisemään. Kun harjoitusta tekee enemmän, tärinä alkaa yleensä levitä muualle kehoon. Kannattaa googlata tästä enemmän.

Joku tutkija keksi tämän menetelmän tutkittuaan sitä, miten eläimet käyttäytyvät stressaavissa tilanteissa. Eläimet siis tärisevät. Ihmisiltä tää tärinä on jäänyt pois tai sitä saatetaan yritetään estää sosiaalisten normien vuoksi. Tärinä joka tapauksessa ilmeisesti vapauttaa stressihormoneja.

Tärisemisen jälkeen pitäisi aina tehdä tuollainen rentoutumisharjoitus, jossa makaa vaan selällään rauhassa, ja rentouttaa kehoa käyden läpi koko kehon päästä varpaisiin vaikka pala palalta. Mielellään näin myös ennen tärinäharjoitusta.

TRE:tä en välttämättä päihtyneenä suosittele. Säännöllisenä harjoituksena se voi kuitenkin olla ihan hyödyllinen vaikka rankan tripin jälkeen, jos tuntuu että on jäänyt jotain hankalia tunnetiloja päälle.

Ja sit viel hauska juttu jonka luin Duodecimista aikoinaan, et jos teillä sattuu olemaan neuroleptilääkitys psykoosiin, niin kannattaa vetää kilo puolukoita päivässä, sillä se voi tehostaa merkittävästi lääkkeiden maadoittavia vaikutuksia :D. Puolukoissa on siis bentsoehappoa, joka on tässä avainsana.

Niitä kannattaa ehkä syödä päivittäin ihan muutenkin jo siksi että ovat terveellisiä.

PinballWizard
Psykonautti

Post by PinballWizard » Sun 19 Jan 2014, 16:06

Täytyy kokeilla tota puolukoiden syöntiä, kuulostaa hyvältä idealta, terveellisemmät elintavat tekis hyvää. Ja varsinkin ku itellä on noit neuroleptejä niin vois olla mielenkiintosta kokeilla jos se tehostais niiden vaikutuksia. Ainoa ongelma että ovat suhteellisen kalliita joka päiväiseen syöntiin.

PinballWizard
Psykonautti

Post by PinballWizard » Sun 19 Jan 2014, 16:08

Noh oon oppinu raittiina olo aikana että elämä on ihan itessään tarpeeks psykedeelistä, ei siihen tarvii mitään aineita ottaa sitä tehostamaan ellei se sitten tunnu oikeelta. :)

frapathea

Post by frapathea » Sun 19 Jan 2014, 21:32

Joo wRRa, yleensä suosittelisin noiden mainitsemieni harjoitusten jatko-osaa joogaa ja meditaatioo :) Ja ainaki täällä päin on nähty tärinää ilmenevän näiden yhteisvaikutuksesta ihan itestään! Hengitysharjoitukset on kans yks mikä auttaa sekä tripillä että muuten ahdistukseen ja paniikkiin. Mut kuten kaikkeen niin näihinkin pitää sit oikeesti olla omaa motivaatioo ja jaksamista jotta saa niistä muodostettua rutiinin et ne oikeesti alkaa vaikuttaa jokapäiväiseen elämään positiivisella tavalla. Psyykenongelmaisille kuitenki iha ässii juttui.

PinballWizard
Psykonautti

Post by PinballWizard » Wed 22 Jan 2014, 09:59

Hengitys harjotuksii tuli ainakin kokeiltuu kun lataamos olin ja omaks ihmeekse täytyy sanoo että ne toimi ihan helvetin hyvin - harvoin ollu parempaa oloo ku sillon ku ihan vaan keskitty siihen hengittämiseen ja anto koko kropan rentoutua samalla ja keskittää ajatukset samaan aikaan rentoutumiseen, harhailuun ja ei mihinkään 8) .

Olin 9kk kuivilla - ehkä 10 kertaa tuli dokattuu tona aikana - pikkasen enemmän ehkä ja teki niin helvetin hyvää psyykelle että huh huh. Nyt uskaltauduin ottaa muutamana päivänä DXM:mää ja tripit oli aika mukavia hankalia ja nostagisia osittain mutta muutaman bissen avulla taittu pahin kärki siltä negatiivisuudelta mikä meinas yhessä vaiheessa valtaa mielialan.
Last edited by wRRa on Wed 22 Jan 2014, 23:39, edited 1 time in total.
Reason: tuplapostaukset yhdistetty

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Wed 22 Jan 2014, 23:42

frapathea wrote:Joo wRRa, yleensä suosittelisin noiden mainitsemieni harjoitusten jatko-osaa joogaa ja meditaatioo :) Ja ainaki täällä päin on nähty tärinää ilmenevän näiden yhteisvaikutuksesta ihan itestään! Hengitysharjoitukset on kans yks mikä auttaa sekä tripillä että muuten ahdistukseen ja paniikkiin. Mut kuten kaikkeen niin näihinkin pitää sit oikeesti olla omaa motivaatioo ja jaksamista jotta saa niistä muodostettua rutiinin et ne oikeesti alkaa vaikuttaa jokapäiväiseen elämään positiivisella tavalla. Psyykenongelmaisille kuitenki iha ässii juttui.
Oikeessa oot. Ja jjoo mulkin on joskus tärinää ilmennyt myös näissä yhteyksis, mut jos kiinnostaa yhtään, niin suosittelen, että kokeilet tota TRE:täkin. Saattaisit saada siitä ihan hyödyllisen työkalun, luulen että voisit mieltyä siihen. Mut ei tiiä ennen ku kokeilee. Itelle se oli jotenkin psykedeelinen kokemus... Se oli tosi outoa, alkoi vaan naurattaa, kun tärisi. Ja varsinkin sit kun tarina seuraavilla kerroilla lähti leviämään ja esim. mun käsi hakkasi ihan kummallisesti lattiaa vasten :D.

7/11 on kans hyväks havattu hengitysharjoitus sillon, kun on jotenkin ahdistava tai vaikea olo. Siinä siis lasketaan 7 kun hengitetään sisään ja 11 kun hengitetään ulos. Luulisin, että tää voi auttaa myös paniikkiin, sillä se, että uloshengitys on sisäänhengitystä pidempi, kai jotenkin rauhoittaa...

Sudenkatse
Tuppisuu

Post by Sudenkatse » Fri 17 Apr 2015, 20:47

Mua vähän kuumottaa kokeilla seuraavan kerran deelejä. Oon kerran kokeillu sieniä ja se meni hyvin, ei tullut mitään sen kummosempia ahdistuksia tai paniikkia. 0ikeastaan ymmärsin omista aivoista lisää, tuntu ihan niinku aivojen päällimmäinen kuori olis jotenkin irronnut ja olis päässyt itse kurkkaamaan että mitä sitä tuleekaan mietittyä alitajuisesti.

MUTTA... nyt on alkanut kuumottamaan että entä jos seuraava deelikokemukseni onkin huono, että tulee paha trippi jota en kestä ja vaivun psykoosiin. Kaverilla olis jotain happoa varastossa, mitä se haluais mun kanssa kokeilla. En vaan yhtään tiedä kannattaisiko, varsinkin kun on alkanut jo itseään epäilemään että pystyykö siihen. Tämä saattaa juontaa juurensa essokuumotuksiin, jotka mulle tuli tossa aika vasta kun niitä ekan kerran kokeilin. Olettaisin kuitenkin että kuumoilut johtui seurasta, ei ollut hirveän tuttua ja välillä lensi tosi outoa settiä tyyppien suusta.

Mitä olette mieltä, kannattaisiko kokeilla nyt toisenkin kerran vai jätänkö väliin ja kasvan henkisesti vielä lisää ennenkuin otan? Tiedän kyllä että huono trippi voi olla jokseenkin opettavaisempikin kuin hyvä. Auttais varmaan pääsemään myös menneisyyden möröistä irti paremmin.

MicroDamian
Psykonautti

Post by MicroDamian » Sat 18 Apr 2015, 07:36

Viitaten ylempään, jos susta vähänkää tuntuu epävarmalta ja kuumottelet mitä sieltä tulee, älä ota vaan odottele sellasta hetkee ko oot henkisesti valmis ja sit set/setting on kunnossa.
Sillon se voi kääntyä just huonoks reissuks, alko se miten. Tää on tietysti mun mielipide ja pohjaa omiin kokemuksiin

Pari huonoo trippiä läpikäyneenä sanon jälkikäteen että nimenomaan tuo set/setting ois voinu olla parempi, ja frendin ois pitäny muistaa ettei saa päästää muita ihmisiä sillon (huoneessa tuntemattomia ihmisiä tuli kesken kaiken = sosialisten tilanteitten pelko = automaattinen ahdistus) joka sitten aiheutti mulle paniikkia joka sitten heijastu siinä tripissä.

Mutta tosiaan, jos yhtään tuntuu epävarmalta ni odota. c:

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Tue 21 Jun 2016, 14:29

Cooooll siisti topicci, löytäny täältä paljon ajatuksia ja kokemuksia mihin pystyy samaistua. Itellä ongelmana ihan törkeen monta käsittelemätöntä pahaa trippiä, ku joskus teininä meni liian lujaa ja olin ihan flibannu ja koitin lääkitä mun kamapsykooseja vetämällä lisää psykedeelejä isoilla annostuksilla samalla ku yks sosiopaatti psyykkailee vieressä ku siinä tilassa luulin että se haluu auttaa mua..... tästä seurannut se, että koen mun henkisen kasvun jotenki pysähtyneen, koska päänsisällä on tapahtunu niin sairaita asioita mitä en usko pystyväni koskaan ymmärtämään. En oo ottanu deelejä 4 vuoteen, myssyäki polttaessa tulee välillä ihan sairaita dissosiaatiokohtauksia mihi sisältyy usein jotai demoneiden puhetta ja ties mitä ihanaa :) välillä kuitenki on ihan kivaa polttaa paukut mut deeleistä en tiiä. Ja harmittaa sillee noi jutut koska ois just kivaa kasvaa ja päästä jotenki avaamaan näitä lukkoja mut en vaa pysty käsittää mitään ni en tiedä yhtään mitä tehdä. Eli pahat tripit voi olla muutakin ku kasvattavia... mun kokemuksen mukaan. Ja meditaatiota kaikki suosittelee ja oon yrittäny jonii verran mutta en oo kokenu siitä olevan hyötyä koska ne sairaimmat asiat menee niin yli ymmärryksen..

Sidney
Lepakko

Post by Sidney » Tue 21 Jun 2016, 16:08

heihoi wrote:Cooooll siisti topicci, löytäny täältä paljon ajatuksia ja kokemuksia mihin pystyy samaistua. Itellä ongelmana ihan törkeen monta käsittelemätöntä pahaa trippiä, ku joskus teininä meni liian lujaa ja olin ihan flibannu ja koitin lääkitä mun kamapsykooseja vetämällä lisää psykedeelejä isoilla annostuksilla samalla ku yks sosiopaatti psyykkailee vieressä ku siinä tilassa luulin että se haluu auttaa mua..... tästä seurannut se, että koen mun henkisen kasvun jotenki pysähtyneen, koska päänsisällä on tapahtunu niin sairaita asioita mitä en usko pystyväni koskaan ymmärtämään. En oo ottanu deelejä 4 vuoteen, myssyäki polttaessa tulee välillä ihan sairaita dissosiaatiokohtauksia mihi sisältyy usein jotai demoneiden puhetta ja ties mitä ihanaa :) välillä kuitenki on ihan kivaa polttaa paukut mut deeleistä en tiiä. Ja harmittaa sillee noi jutut koska ois just kivaa kasvaa ja päästä jotenki avaamaan näitä lukkoja mut en vaa pysty käsittää mitään ni en tiedä yhtään mitä tehdä. Eli pahat tripit voi olla muutakin ku kasvattavia... mun kokemuksen mukaan. Ja meditaatiota kaikki suosittelee ja oon yrittäny jonii verran mutta en oo kokenu siitä olevan hyötyä koska ne sairaimmat asiat menee niin yli ymmärryksen..
Jos ei mene liian henkilökohtaiseksi, niin kerro ihmeessä lisää. Kuulostaa ikävältä, mutta mielenkiintoiselta.

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Wed 22 Jun 2016, 01:06

Uijjuma jotain kiinostaa mun postaus wuhuu! :D Ja siis ei ole liian henkilökohtaista, tai siis on mutta tekee hyvää puhua.. Mutta siis ne jutut on vaan tosi mahotonta selittää sanoin mutta selitän mitä pystyn

eli siis tää eräs henkilö on riivatuin ja flipannein henkilö kenet oon tavannu, hän siis luuli olevasa jumala, ta vähänniinku uoku jeesus tms yliluonnollinen olento, ja hän ties kaikki mun ajatuskiemurat ihan fraktaalitasolla minkä avulla hän pysty uskottelemaan mullekkin tämän kun olin tosi sekaisin ja paskana noihin aikoihin. Ne asiat mitä tripeillä tapahtu oli jotain sellaisia, että hän uskoi että pystymme muokkaamaan fyysistä todellisuutta ja maailmankaikkeuden rakennetta psykedeelien avulla, kuten liikuttamaan atomeita yms. Ja silloin kun trippasimme niin koin ihan tällaisoa samanlaisia kuolemanpelko riivauslooppeja mitä täälläkin on puhuttu, mutta vaan niin helvetin paljon pidemmälle vietynä, ja jo jonkun tietyn pisteen yli. Et kun tuli niitä ahistusflippauskeloja niin tuntui että asiat tapahtuivat "materiatason oikeasti" että ihankuin mieleni olisi atomitasolla sulutunit fyysiseen todellisiuteen ja täten nämä hirveät tunteeni vaikuttivat materiatasolla kaikkeen että muidenkin keho ja mieli alkoivatmennä helvettiin ja sen saman demonin pauloihin, atomitasolla. Näissä oloissa näin paljon kaikkea ihan vitun kuumottavia olentoja ja verenhimoisia pahuutta hehkuvia käärmeitä.
Ja aina psykedeeleissä kun näkee sellaista fraktaalia ja värejä kaiken päällä, niin silloin näin jotain puhtan pahuuden ja tyulii Satanan energiaa, mikä näytti sellaiselta karvaiselta ja joltain niin kauhealta mitä ei vaan halua nähdä tai muuten vaan kuolee. Ja tätä tapahtui siis silloin kun tää tyyppi sanoi olevansa jumalan kassa yhtä ja se auttaa häntä hänen kehonsa välityksellä tekemään ihmeitä, näin tätä samaa demonia todellisuudessa, ja silloin alkoi se psyykkays että hän sai uskoteltua että hänen flippauskelansa olivat mun ajatuksia eikä hänen. Samassa tilassa alko myös se että kummatki sanoo jotain tosi outoja sanoja mitkä pureutu jostain helvetin syövereistä mitkä toi sen tähän todellisuuteen.

Ja häiritsee sikana puhua tästä kosla aina jos näitä yrittää selittää sanoin se ei kuulosta ollenkaan niin pahalta mitä se oli. Mutta uskon kohdanneeni tyylii jotain ihan oikeita demoneita kun en keksi mitään muuta mikä vois aiheuttaa sellasia oloja mitä tolloin koin. Ja nykyäänki välillä jos puhkee jotku deliriumtilat päälle esim paukuissa nii alan kuulee jotain saatanan ja helvetin ääniä ja näke tota saman näköst demonin emergiaa ja meen vaa siitä ihan vitun paniikkiin ku oon nii voimaton sen edessä ja yleensä fiilis menee ohi pajarin laskettua.. ja tää ei auta mun kuolemanpelkoa koska musta tuntuu että joudun ton saman demonin pauloihin kun kuolen.. enkä voi sille mutään koska koen etten mitenkään voi voittaa sitä.. ja kuulistan joko ihan vitun kahjolta tai sitte vaa nynnyltä kuka ei osaa handlata jitain ihan normaaleja asioita mutta ei voi mitään, traumat mulla tästä on jääny olin sitten tyhmä nynny tai ei.. Mutta voin sanoa että jos ei ole kokenut kun voimakas psykoosista kärsivä henkilö kuka on ollu suljetulla melkee vuoden psyykkaa sua ihan vitun huolella isojen psykedeeliannostrn vaikutuksen alaisena silloin kun itse olet heikoimmassa kunnossa elämässäsi ja koko mielenterveytes on päin persettä , ei voi sitä tunnetta kuvitella..

heihoi
Lepakko

Post by heihoi » Wed 22 Jun 2016, 01:37

^ja toho ylempään vielä viitaten, että tekis välillä mieli vaa itkeä miten pahalta tuntuu, koska mun tunne-elämä on vähän köyhällä mallilla ku joku jatkuva pieni dissosiaatio päällä ja tuntuu syylliseltä koska mun asiat on päällisin puolin niin hyvin ja ku ei voi kokea ihan sellasta kokonaisvaltaista onnellisuutta tästä kaikesta ku on toinen jalka tuonelaan... Jos voisin kokea että henkimaailman on muutakin ku pahantahtoisia demoneita vois helpottaa asiaa.. Olen oman mieleni vanki mistä haluais kaikin keinoin paeta :(