Hurmaavan huumaavat surahtelut

Kertomuksia, pohdintoja ja ajatuksia kokemuksista eri tajunnantiloissa.
_FOOL_
Apteekki

Re: Hurmaavan huumaavat surahtelut

Post by _FOOL_ » Mon 27 Apr 2009, 06:38

Muutama kuukausi takaperin yöllä kömmin sohvalta vaimokkeen viereen joka nukkui makuuhuoneessa. Kun olin nukahtamassa tuli surahdus ja vaimoke heräsi siihen. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun näin käy. :shock:
Image

Touchet
Moderator

Post by Touchet » Mon 04 May 2009, 18:52

J. M. Pearce - Clinical features of the exploding head syndrome (full text)
(J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1989 July; 52(7): 907–910.)
Fifty patients suffering from the "exploding head syndrome" are described. This hitherto unreported syndrome is characterised by a sense of an explosive noise in the head usually in the twilight stage of sleep. The associated symptoms are varied, but the benign nature of the condition is emphasised and neither extensive investigation nor treatment are indicated.
Sachs & Svanborg - The exploding head syndrome: polysomnographic recordings and therapeutic suggestions
(Sleep. 1991 Jun;14(3):263-6.)
Attention has recently been drawn to a condition termed the exploding head syndrome, which is characterized by unpleasant, even terrifying sensations of flashing lights and/or sounds during reported sleep. Nine patients complaining of sensations of explosions in the head during sleep or drowsiness were investigated with polysomnographic recordings. None of them had any neurological disorder. Five patients reported explosions during the recording sessions. According to the recordings, the attacks always took place when the patients were awake and relaxed. In two cases abrupt electroencephalographic (EEG) and electromyographic changes indicating increasing alertness were recorded at the time of the reported attacks. In the remaining three cases no EEG changes were seen. Thus, there were no indications of an epileptic etiology to the condition. In all patients the symptoms ameliorated spontaneously with time. The severity of the symptoms was reduced by reassurance of the harmlessness of the condition. Clomipramine was prescribed to three patients who all reported immediate relief of symptoms. It is concluded that symptoms of this type are probably not true hypnagogic phenomena but may be an expression of emotional stress in the awake state.
Ask the Brains: What Is Sleep Paralysis?
(December 2008 Scientific American Mind)
Although the cause of the syndrome is unknown, some doctors speculate that it comes about when the brain stem reticular formation, an important regulator of sleep and wakefulness, fails to power down at the right moment. This area, which adjoins the spinal cord, may temporarily malfunction and cause hallucinations—but nobody knows exactly why the symptoms manifest as bangs or roars. Though loud, the noise is typically not painful or dangerous, and it usually is not indicative of any other neurological disorders. Stress or exhaustion may trigger episodes, which usually stop on their own over time and with reassurance that the phenomenon, though strange, is benign.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924

teknopaavi
Karvakuono

Post by teknopaavi » Sun 21 Jun 2009, 19:34

Hmm, mielenkiintoista. Onkohan nää samanlaisia kuin joidenkin ssri-lääkkeiden sivuvaikutuksena tulevat 'surahtelut' tai 'brain zapit'? Kun ite alotin Cipralex-lääkityksen pari vuotta sitten, tuli noin viikon verran sellasia kummallisia, noin sekunnin tai pari kestäviä surahduksia, tavallaan niinku kovia ääniä jotka ravistaa näkökenttää. Ei varsinaisesti epämiellyttäviä, ellei joudu samalla keskittymään johonkin fyysiseen työhön. Nykyään jos jätän lääkkeet ottamatta yli pariksi vuorokaudeksi niitä alkaa tulla taas. Voi olla ihan eri ilmiökin...
Repugnant is a creature who would squander the ability
to lift an eye to heaven, conscious of his fleeting time here...

Shavu
Psykonautti

Post by Shavu » Wed 01 Jul 2009, 18:33

Ahab wrote:Mulla nämä kuulumisen lisäksi myös tuntuvat ja silmien ollessa kiinni myös näkyvät joten koskaan ei ole ollut epäselvää että tuleeko tämä ulko- vai sisäpuolelta.

Miten ne "näkyy" sulla? Mulla menee joskus koko näkökenttä ihan kirkkaaks surahduksen aikana. :o

Ahab

Post by Ahab » Wed 01 Jul 2009, 20:37

Shavu wrote:
Ahab wrote:Mulla nämä kuulumisen lisäksi myös tuntuvat ja silmien ollessa kiinni myös näkyvät joten koskaan ei ole ollut epäselvää että tuleeko tämä ulko- vai sisäpuolelta.
Miten ne "näkyy" sulla? Mulla menee joskus koko näkökenttä ihan kirkkaaks surahduksen aikana. :o
Mulla on kai aina surahduksen aika olleet tai menneet silmät kiinni ja silloin pimeys muuttuu vähän telkkarin lumisateen tyyliseks ja ottaa kummasti lisää syvyyttä. Jollain ayahuasca tripillä kun on ollut CEV näkyjen keskellä muutenkin niin surahdus on kiihdyttänyt nopeutta ja yksityiskohtien määrää hetkellisesti. Kuin varppaisi useamman tason syvemmälle.

happosieni
Karvakuono

Post by happosieni » Wed 20 Jan 2010, 18:13

itselläni on tullut Lsd:n ja Bromojen kanssa noita , nykyään tulee selvinpäinkin , psykedeelien aikana niitä tulee välillä kymmeniä minuuttien sisällä joskus voisi olla lähes satoja tunnin sisällä :O onkohan asia positiivista vai negatiivista ? :P tuntuu että kaikki kirkastuisi ja visualeja lisääntyisi joka kerta ...

happosieni
Karvakuono

Post by happosieni » Wed 20 Jan 2010, 18:16

ja mulla surahduksen jälkeen jää useimmiten pysyvästi jos en itse halua sitä kirkkautta ja maailman kuokistusta niiden jälkeen pois :O , ja välillä niitä saa jos vaan haluaa , tai itse pystyy "tekemään" niitä

lahke

Post by lahke » Wed 20 Jan 2010, 21:31

tää on kyl jännä : D mul tulee nukahtaessa aaltoina joku 5-10 surahdusta ennenku siirryn unitilaan.. unis tulee toisinaan viel uudestaan surahdus ja tajunta muuttuu taas (ja uni samal). joskus siihen unessa tapahtuneeseen huahdukseen herää, tai joskus menee vaa niinku syvemmälle siihe unimaailmaan.. o.O psykedeeleis siin nousuvaiheessa se humina on jotenki venyttynyttä.. selvästi sama ilmiö kun nukahtaessa, mut se kestää monta minuuttia.. ku nukahtaes vaa muutaman sekunnin. nykyään nukahtaessa kuulen sen saman surinan sellasena outona musiikkina, niinku xylofonina tai jonai..

eka kuulen iha muutaman nuotin oikeella korvalla ja hetken pääst vähä pidemmän melodian vasemmalla.. ja sit tää jatkuu puolelta toiselle ja koko ajan pidentyen ni kauan et menetän tajuntani ja nukahdan unitietoisuuteen 8) joskus suunnittelin herääväni kesken sen prosessin ja laittasin ylös ne sävelmät mitä kuulen, mut se on kyl niin euforisoivaa ettei tee mieli keskeyttää :D ehk joskus saan ne tallennettua

Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna » Thu 21 Jan 2010, 19:15

Näitä on tullu viime aikoina enenevissä määrin kun olen opetellut rentoutumaan syvästi. Vaikuttavat tosiaan samanlaisilta kuin nukahtaessa tuntuvat surahdukset.

Jussi
Apteekki

Post by Jussi » Wed 05 May 2010, 14:28

Happonousuissa tuli kerran. Pidin sitä negatiivisena, koska ajattelin sen olevan epäterveellistä.
Ja se tuntu siis takaraivossa.
Last edited by Jussi on Wed 05 May 2010, 15:57, edited 1 time in total.
Kun matkalle kerran on lähdetty, ei paluuta takaisin enää ole.

King Ink
Moderator

Post by King Ink » Wed 05 May 2010, 14:47

Syötiin ystävän kanssa ekaa kertaa sieniä,
itse 40 ja kaveri muistaakseni 25.

Hän koki nouisuissa käsittääkseni tämmöisen 'surahduksen',
hän jäi tuijottamaan mehupurkkia ja korvissaan kuuli kokoajan voimistuvan ja ilmeisesti surisevan,, tai humisevan äänen.
En ole täysin varma mitä hän siitä kertoi,
pitää kysyä ja sitten lainata tänne.
Mutta käsittääkseni samasta asiasta oli kyse.

Mielenkiintoisia juttuja tästä, todellakin.

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Wed 05 May 2010, 16:30

Mä suosittelen kaikkia AMBIENT musiikin ystäviä ottamaan joskus psykedeelejä tilassa jossa ei ole musiikkia, ai vitsit mitä soundeja voikaan kuulla.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

wRRa
Moderator

Post by wRRa » Thu 02 Sep 2010, 17:01

Täähän onkin jännä ketju! Oon nimittäin monta kertaa miettinyt, mitä nää samanmoiset "surahdukset" joita psykedeeleissä on tullut mahtavat olla... Ihan hienoa tietää, että muillakin on ainakin jotain samankaltaisia kokemuksia.

Mulla on pääasiassa näitä tullut hapoissa, kerran 2c-e:ssä. Eli vähän sellanen olo kuin jos sun tajuntas on radiokanava jota kuuntelet, ja yhtäkkiä siihen tulee joku katkos, rätinää ja suhinaa ja taajuudet menee sekaisin, ja sekunnin päästä kanava toimii taas normaalisti.... vaikka niinku ajais autolla tunneliin ja kanava alkas rätistä siks aikaa ja tunnelin ulkopuolella taas kuuluis normaalisti.

Mulla on jäänyt ajatukseksi näistä surahduksista ns. "täydellinen hulluus", eli hetkellinen tila jossa en tunnu tajuavan todellisuudesta mitään, tai jollain tapaa todellisuusreseptorini napsahtavat väärälle taajuudelle enkä otakaan vastaan sitä signaalia jota normaalisti... Nää kokemukset on ollut todella pelottavia ja ahdistavia pääasiassa, mutta silti niissä on ollut jotain hyvin kiehtovaa ja mystistä.

Siis on siinä jotain kuumottavaa kun normaali todellisuudentaju hetkellisesti hajoaa täysin...

//e

niin ja joskus nää surahdukset tuntuu sellasilta, kuin aikaa pikakelattaisi eteenpäin, ja kaikki äänet ym. muuttuu sellaseks ZZZUUMMMM-viuhahdukseks ja sitä vähän hämmentyy kun tajuaa että pari sekuntia meni nyt paljon nopeammin kuin mitä ois pitänyt. taisiis. hankala selittää mutta ehkä te jotenkin käsitätte. en tiedä onko kyse vaan tunteesta joka liittyy tähän surahdukseen vai koenko oikeasti asian niin...
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."

siqqe
Apteekki

Post by siqqe » Sun 05 Sep 2010, 21:57

Dexma wrote:Mä suosittelen kaikkia AMBIENT musiikin ystäviä ottamaan joskus psykedeelejä tilassa jossa ei ole musiikkia, ai vitsit mitä soundeja voikaan kuulla.
Tai sitten laittaa aivan hiljaiselle avaruusääniä soimaan, sekoittuu mainiosti maailman ääntelyyn.
ʘʘ

Flood
Lepakko

Post by Flood » Tue 29 Nov 2011, 01:53

Oli niin jännä ketju että oli pakko nostaa... :roll:

Tosiaan.. Itsekin koen toisinaan näitä surahteluita. Lähinnä 2c-e + runsas alkoholi näitä on aiheuttanut. Hauska lukea että näitä on muillakin ja ovat ilmeisesti kovinkin yleisiä.

Ensimmäistä kertaa tällaisen koettuani mietin että nyt ei kyllä kaikki ole ihan niinkuin pitää ja että jokin päässäni meni rikki.

Muistan ensimmäisen kerran todella kirkkaasti vaikka siitä on kohta jo vuosi.
Lähdin käymään vessassa kesken trippailuiden.
Kävellessäni vessaan kuului todella voimakas, kova ja jotenkin metallinen surahdus jonka taajuus laski ja nousi rauhallisesti sinikäyrän mukaisesti.
Taajuuden muuttuessa surahdus tuntui tulevan eri puolelta päätäni. Se kiersi 360 astetta pääni sisällä täyttäen koko pään ja loppui.
Samaan aikaan näkökenttä tärisi niin voimakkaasti että ei meinannut eteensä nähdä ja tasapaino tai painovoima tai molemmat heittivät iloisesti häränpyllyä jonka johdosta onnistuin kaatumaankin.

Koko episodi kesti ehkä 3-5 sekuntia, mutta oli todella vakuuttava.
Loppumatka meni ihan kivasti. En siis pelästynyt tuota kovinkaan paljon, mutta seuraavana päivänä alkoi jonkun verran kuumottaa että menikös eiliset setit hieman pitkälle. :foil:

Tuon ensimmäisen kerran jälkeen näitä on tullut tuolla samalla 2c-e + alkoholi kombolla käytännössä joka kerta. Yleisemmin tällaisen saa kun matkailee rauhassa sohvalla maaten silmät kiinni ja musiikki loppuu. Usein on mennyt jo muutamia minuutteja siitä kun musiikki on loppunut ja tajuan että en kuulekkaan musiikkia vaan tätä samaa metallista surinaa. Myös näillä myöhemmillä kerroilla on tullut joitain muitakin efektejä mukaan. Yleisemmin se on ollut tuo painovoiman suunnan äkillinen muuttuminen tai koko painovoiman poistuminen sekä silmät avattaessa näkökentän tärinä surinan tahtiin.

Hassu juttu tuossa on muuten, että nämä painovoima efektit ovat tulleet vasta sen jälkeen kun tiedostan kuulevani surinaa. Olisikohan jokin "flashback" tuosta ensimmäisestä kerrasta? :P

Itse en osaa mieltää tätä surahtelua mihinkään tämän topicin ensimmäisillä sivuilla mainittuihin asioihin. Nämä surahtelut ovat jotenkin niin etäisiä (vaikka ovatkin todella läsnä ja kokonaisvaltaisia), kylmiä ja hm.. konemaisia.. Tosin miellän 2c-e:n muutenkin todella konemaiseksi, kylmäksi ja matemaattiseksi.

Mutta tosiaan. Onko foorumilla vielä joku joka näitä surahteluja kokee?
Jos on niin millaisena koet nämä?
"welcome to the world of your mindless life; away from the reality of your lifeless mind"

Neste
OD

Post by Neste » Tue 29 Nov 2011, 17:19

Flood wrote:Mutta tosiaan. Onko foorumilla vielä joku joka näitä surahteluja kokee?
Jos on niin millaisena koet nämä?
Juu, 2C-E:n kanssa tullut koettua muistaakseni joka kerta. Kuulostaa ihan siltä kuin kärpäset pörräisivät pään ympärillä miten sattuu. Joskus surina on vähän tasaisempaa tai rytmikkäämpää.

2C-B:n ja 2C-E:n kanssa on tullut koettua myös fyysistä surinaa/värähtelyä hyvin voimakkaasti ja jotenkin tuntuisi että kuullulla (öm.. olisikohan auditiivinen oikea sana?) surinalla ja fyysisellä surinalla olisi joku yhteys vaikkakaan en muista että olisin kokenut niitä koskaan samaan aikaan.

Silmien ummistaminen tuntuu vahvistavan fyysistä surinaa ja kerran 2C-B:n kanssa tuntui siltä että tasopaino alkoi heittää kun ummisti silmiä ja "antautui" tälle surinalle. Tuntui että jos sitä olisi jatkanut niin olisi lähtenyt taju tai ainakin jalat alta. Joku epileptinen tsydeemi(?) :o Joka tapauksessa erittäin euforisen ja hypnoottisen tuntuista.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake

anomaali
Psykonautti

Post by anomaali » Fri 09 Dec 2011, 02:28

SSRI lääkkeistä voi ymmärtääkseni olla vieroitusoireina "sähköiskuja" päässä. No arvatenkin serotoniinireseptoreihin jotenkin liittyy.

zerk
Moderator

Post by zerk » Fri 09 Dec 2011, 02:50

anomaali wrote:SSRI lääkkeistä voi ymmärtääkseni olla vieroitusoireina "sähköiskuja" päässä. No arvatenkin serotoniinireseptoreihin jotenkin liittyy.
Noi sähköiskut on ainakin mun kohdalla ihan eri asia kun nää surahdukset.
^^@_

frapathea

Post by frapathea » Fri 09 Dec 2011, 05:08

Mulle ei oo koskaan tullut näitä psykedeeleistä, mutta tramadolista kerran kyllä. Ne oli viel niin intensiivisen tuntusia siinä tilassa (oon superherkkä tramadolille) et tuntu ku olisin pyörtyny jokasella surahduksella. Psykedeeleis on sit tullu kyl kaikenlaist hitaampaa huminaa ja sellast äänt ku olisin kristallilasin sisällä ku sillä tehään sitä.. Sitä et pyöritetään sormee siin reunal.. Sellast hidast resonointii.. Mut surrur surahduksia ei muistaakseni koskaan muusta ku tramalista!
wRRa wrote: Mulla on pääasiassa näitä tullut hapoissa, kerran 2c-e:ssä. Eli vähän sellanen olo kuin jos sun tajuntas on radiokanava jota kuuntelet, ja yhtäkkiä siihen tulee joku katkos, rätinää ja suhinaa ja taajuudet menee sekaisin, ja sekunnin päästä kanava toimii taas normaalisti.... vaikka niinku ajais autolla tunneliin ja kanava alkas rätistä siks aikaa ja tunnelin ulkopuolella taas kuuluis normaalisti.
Tähän en tosin osaa samaistua... Mun surahtelut ovat olleet kirjaimellisesti surahteluja, niinku ihan vierestä lentäis iso kärpänen välillä helvetin nopeesti.

Flood
Lepakko

Post by Flood » Thu 12 Jan 2012, 12:07

Hmm..
Voisikohan EHS:llä (Exploding Head Syndrome) olla mitään yhteistä näiden surahteluiden kanssa? :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome

Tuosta Wikipedia-artikkelista saa tosin kuvan, että tuo kohtaus olisi todella raju ja epämiellyttävä, mutta itse ainakaan en koe näitä surahduksia niin kovin rankoiksi, vaikka ne voimakkaita kokemuksia ovatkin.

Artikkelissa kerrotaan, että näitä kohtauksia sattuu nukkuessa tai juuri kun on nukahtamassa ja samalla saattaa näkyä myös valonvälähdyksiä.
Itselleni sattui tällainen kohtaus noin vuosi sitten.

Olin juuri nukahtamassa, kun pääni sisältä alkoi kuulua jonkinlaista kolinaa ja pauketta ja silmät kiinni näin todella nopeasti välkkyvää ja voimakasta keltaista ja punaista valoa. :shock:
Heti kun avasin silmät kohtaus loppui (heräsin) ja kohta nukahdin normaalisti.
Wikipedia wrote:This noise usually occurs within an hour or two of falling asleep, but is not necessarily the result of a dream and can happen while awake as well... Attacks are also often accompanied by perceived flashes of light (when perceived on their own, known as a "visual sleep start") or difficulty in breathing.
Mielenkiintoista....

edit: niin ja siis olin täysin selvinpäin kun tuo uniepisodi tapahtui
"welcome to the world of your mindless life; away from the reality of your lifeless mind"

reseptorit
Karvakuono

Post by reseptorit » Mon 15 Dec 2014, 20:17

Mietin tässä että olen kokenut noita surahteluja makropsian ja mikropsian yhteydessä joskus 7-8-vuotiaana ja ensimmäisellä happotripillä. Samalla äänet ovat suurentuneet, etäisyydet pidentyneet ja asiat suurentuneet. Olen tuntenut myös ennen kohtauksia ajatuksissa sekavuutta ja keskittymisen vaikeutumista. Muilla samankaltaisia kokemuksia? :roll: