Vihreästä teestä rento olo - teaniini

Keskustelua muille alueille sopimattomista kasveista ja yhdisteistä.
Thoxium

Vihreästä teestä rento olo - teaniini

Post by Thoxium » Sun 22 Apr 2007, 22:35

Heh, eli tämä ei ole vitsi, olen huomannut että eritoten vihreästä teestä minulle tulee mukavan rento olo, sekä se auttaa myös nukahtamaan paremmin. Kerran katsellessani tv:tä join kaksi mukia vihreää teetä, niin viimeisen mukin jälkeen iski oikein rentoutunut ja mukava fiilis, piti oikein mennä sänkyyn nautiskelemaan olotilasta. Teessähän on psykoaktiivisesti vaikuttavaa teaniinia jonkin verran, jolla onkin juuri tuonkaltaisia vaikutuksia, mutta on se kumma että vasta nyt olen huomannut kunnolla tuon vaikutukset, johtuukohan pilvestä tai dexmeistä mitä on tullut harrasteltua vähän aikaan sitten? Muilla samanlaisia kokemuksia?

Miasma
OD

Post by Miasma » Sun 22 Apr 2007, 23:08

Empä ole huomannut tuollaisi vaikutuksia.
Pitääpä joskus oikein kokeilla kunnon annoksilla jos jotain vaikutuksia saisi aikaiseksi. :lol:
"Jesus! Did I say that? Or just think it? Was I talking? Did they hear me?"
"Life is a joke and death is the punchline."

Dagga
Apteekki

Post by Dagga » Mon 23 Apr 2007, 13:36

Hehee! Vihdoin joku muukin on huomannut tuon! Mäkin tykkään etenkin vihreän teen aiheuttamasta miellyttävästä tunteesta, siitä kuinka se hyväilee rintakehää, henkiteitä tahi jotain! Mut hyvältä tuntuu, etenkin parin kupin jälkeen, rennossa mielentilassa! Pitäisköhän mennä heti keittämään kupillinen... :lol:

CharlieBigPpotato
Kameleontti
Location: Current Short Duration Personal Saviors: Dr. Tom, FMAN, DToX, Crowley, Nietcshe, Artaud

Post by CharlieBigPpotato » Mon 23 Apr 2007, 19:13

Mulla on 100mg L-teaniini kapseleita. En ainakaan yhdellä huomannut olevan paljoa mitään vaikutusta.
Yes, YOU can rape your own mind. Fake it till you make it! YOU can finally relax in the safety of your own delusions. Just pray to "Bob", bend over, heil BULLSHIT 3x times, and inject often!
http://www.subgenius.com/bigfist/classic/classic.html

tRip
Me Gusta

Post by tRip » Wed 25 Apr 2007, 15:19

Vihreä tee piristää tai rentouttaa tarpeen mukaan.. placeboa tai ei, niin hyvää se kuitenkin on.

jonza
Psykonautti

Post by jonza » Thu 03 May 2007, 00:15

Teaiinia ei ole olemassa. L-teaiini on vieläkin pölömpi väite, koska ksantiinit eivät ole stereokeskisiä (niillä ei voi olla levo- tai dextroisomeerejä). Rakenteellisia isomeerejä tosin on: kofeiini, teofylliini, teobromiini ja paraksantiini. Ainakin 2-3 ekaa on melkein kaikessa missä on joitakin niistä. Kaikilla niillä on jossain määrin samanlainen vaikutus. Kahvissa on kaikkea muuta paskaa aiheuttamassa niitä sivuvaikutuksia, ja lisäksi siinä on vähemmän noita "miellyttävämpiä" ksantiineja. Siitä johtuu siis se että vihreä tee vaikutta eri lailla kuin kahvi. Sitten on sellainen kummallinen juttu että jos ottaa kofeiinia tiiviissä muodossa paljon nopeasti, niin siitä ei tule (ainakaan mulle) juurikaan sivuvaikutuksia. Vihreä tee sisältää huomattavasti kahvia enemmän kofeiinia. Sama koskee muitakin "vaihtoehtokofeiineja", kuten Guaranaa ja Matea. Sanoisin että sama koskee jossain määrin myös kofeiinitabletteja.

h.s.t.

Post by h.s.t. » Thu 03 May 2007, 16:14

jonza wrote:Vihreä tee sisältää huomattavasti kahvia enemmän kofeiinia.
Onko noin? Itse olen ollut siinä uskossa, että vihreässä teessä on kahvia ja mustaa teetä vähemmän kofeiinia, mutta mene ja tiedä sitten. Tai mielestäni useassa yhteydessä kun puhutaan vihreästä teestä, mainitaan että siinä on näihin verrattuna vähemmän kofeiinia. :roll:

Inovix
Apteekki

Post by Inovix » Thu 03 May 2007, 17:02

Teiinin ainakin pitäisi olla stimulantti. Tee ekstrakti ja lähde kokeilemaan jos innostusta on ja rapostoi. :)

Inovix

kissankorva
Apteekki

Post by kissankorva » Thu 03 May 2007, 18:32

mitä vihreätä teetä tämä oli, valmistaja ?

immuzu

Post by immuzu » Thu 03 May 2007, 18:49

Ihan mitä vaan periaatteessa. :roll:

Ahab

Post by Ahab » Thu 03 May 2007, 20:41

En ole seurannut topicia enkä jaksa lukea mitä olette jutustelleet mutta tulin vaan postaamaan että eräs smartshop lähetti tänään mailia uusista tuotteistaan ja siellä oli tällänen: Green Tea dry extract PE 50% EGCG 95% polyphenol (Camellia sinensis).

CharlieBigPpotato
Kameleontti
Location: Current Short Duration Personal Saviors: Dr. Tom, FMAN, DToX, Crowley, Nietcshe, Artaud

Post by CharlieBigPpotato » Thu 03 May 2007, 22:45

jonza wrote:Teaiinia ei ole olemassa. L-teaiini on vieläkin pölömpi väite, koska ksantiinit eivät ole stereokeskisiä (niillä ei voi olla levo- tai dextroisomeerejä).
http://en.wikipedia.org/wiki/L-theanine
Yes, YOU can rape your own mind. Fake it till you make it! YOU can finally relax in the safety of your own delusions. Just pray to "Bob", bend over, heil BULLSHIT 3x times, and inject often!
http://www.subgenius.com/bigfist/classic/classic.html

Inovix
Apteekki

Post by Inovix » Fri 04 May 2007, 15:06

Mateiini, jota saadaan yearbapuun lehdistä on erittäin mielenkiintoinen ja IMO paljon mukavampi stimulantti kofeiiniin verrattuna. Mieliala kohoaa ja aineenvaihdunta saa hurjaa buustia. :) OT

Inovix

h.s.t.

Post by h.s.t. » Sun 06 May 2007, 15:49

Ite en oo taas huomannu matella mitään vaikutusta...

jonza
Psykonautti

Post by jonza » Tue 08 May 2007, 13:51

CharlieBigPpotato wrote:
jonza wrote:Teaiinia ei ole olemassa. L-teaiini on vieläkin pölömpi väite, koska ksantiinit eivät ole stereokeskisiä (niillä ei voi olla levo- tai dextroisomeerejä).
http://en.wikipedia.org/wiki/L-theanine
Yhdistin ton teaniinin siihen vanhaan teiini höpöhöpöön. Hiukan kriittinen kannattaa kuitenkin olla. Theanine on aiemmin tunnettu englanniksi nimellä "theonine" tai "L-theonine". Itselläni on pienoinen epäilys siitä että kyseessä on aika pitkälle Unileverin/Liptonin teaniinia hypettävästä markkinointikampanjasta, jonka yhteydessä on keksitty yhdisteelle vielä uusi nimikin. Liptonin sivuilla viitataan ainoastaan varhaiseen tutkimukseen jossa sanotaan teaniinin vaikuttavan alfa-aaltoihin. Ilmeisesti tiedetään kuitenkin että teaniinia on paljon juuri niissä samoissa teepensaan osissa joissa on myös paljon kofeiinia. Väittäisin että kofeiinilla on kuitenkin suurempi merkitys teen vaikutuksissa. Vihreästä teestä tehdyillä tuotteilla on mielestäni paljon enemmän puhdasta kofeiinia, tai esim guaranaa, muistuttava vaikutus kuin vaikkapa kahvilla.

Teiini, mateiini ja guaraniini ovat kaikki kofeiinin synonyymejä, mitään mateiinia ei ole olemassa.

jonza
Psykonautti

Post by jonza » Tue 08 May 2007, 14:01

h.s.t. wrote:Ite en oo taas huomannu matella mitään vaikutusta...
Et ilmeisestikään osaa valmistaa matea? Monet sanovat samaa kuin sinäkin, johtuen aina siitä että ovat valmistaneet juoman samalla tavalla kuin hauduttaisivat teetä. Oikein valmistetussa matessa on niin tolkuttomia määriä kofeiinia että olisi vähintäänkin outoa jos ei huomaisi vaikutusta. Matessa mate-jauhetta käytetään yleensä n. 1/2 kuppia kupillista kohden (vrt. teelusikallinen teetä per kuppi)

Tossa on ohjeet: http://www.nativayerbamate.com/prep.html

En tosin allekirjoittaisi tota kahvinkeitinmetodia (luulen et tulee aika laimeaa matea)

h.s.t.

Post by h.s.t. » Tue 08 May 2007, 21:01

Kiitos ohjeesta! Pitää kokeilla.

h.s.t.

Post by h.s.t. » Tue 15 May 2007, 18:32

Kokeiltiin kutakuinkin tuolla ohjeella tRipin kans ja tuli nuokut...
Alla oli kyl Gammaa, pl:ää ja sen seassa hieman salviaa.
Mut ainaki joku vaikutus...

Metku
Kameleontti

Re: Vihreästä teestä rento olo - teaniini

Post by Metku » Tue 20 Oct 2015, 18:38

Tässä pirikuurin aikana tutustuin vihreään teehen vähän aikaa sitten kun oli todella huono ruokavalio ja vitamiini vajeet painoi kehoa niin tuolloin piti etsiä jotain josta olisi terveydellistä hyötyä ja pitäisi elimistöä kondiksessa.
Luin, että teaniini ( engl. theanine ) auttaisi torjumaan amfetamiinin aihettamia neurotoksisia haittavaikutuksia ym. joka tapauksessa löysin tästä hyvän vaihtoehdon kahville, kahvi käy välillä kiristää pumppua aivan liikaa mut anyway, yllätyin positiivisesti.

Teaniinista luin niin vaikuttaa aivoissa vähän kaikkeen, oli juttua että vaikuttaisi jollain tavalla GABAn toimintaan, lisäisi dopamiinin eritystä aivoissa (vihreän teen muodossa synergiassa kofeiinin kanssa, hieman mutuilen kyl tässä) ja vihreällä teellä olisi antioksidanttisia vaikutuksia, sopi siis täydelliseksi välijuomaksi tuona pirikuurina lepyttelemään hermoja. Kai tämä unensaantiikin auttoi hieman?
Olen tyhmä kuin saapas ja en ilman lähteitä lähde tällä hetkellä enempää aiheeseen, mutta bluelight:in seudulla ja perus wikissä: theanine löytyy jotain yleistietoa.

TL;DR: Chillimpi vaihtoehto kahville, loistavaa shittii, musta tuli nyt teen juoja :mrgreen:
Last edited by Metku on Wed 21 Oct 2015, 16:37, edited 1 time in total.
In the land of the blind, one-eyed man is the king

frapathea

Post by frapathea » Tue 20 Oct 2015, 22:06

Mä siirryin kanssa pari viikkoa sitten kahvista vihreään teehen. Kävin Théhuoneella hakemassa jotain samana päivänä niille toimitettua eli aivan tuoretta kiinalaista tavaraa. Kannattaa tyypata kaupan "vihreän" teen sijaan – ihan eri kamaa. Tää nimenomainen kama on vaalean vihertävänkeltaista, melkein väritöntä, ja oon juonut myös ihan kirkkaanvihreää; kaupan "vihreä" tee taas on yleensä hapettumisen takia rusehtavaa. Matcha toimii kans. Muistaa kannattaa et vihreellä teellä on alhaisempi haudutuslämpötila kuin muilla teelaaduilla, n. 70-80 °C!

Mut joo. Todellakin preferoin yli kahvin. Ei tee enää mieli aamukahviakaan. Kusettamaanhan toi tosin pistää, paljon pahemmin kuin kahvi, joten nestetasapainosta kannattaa huolehtia mikäli paljon vihreetä teetä menee. Mut kyl se vaan virkistää!

Metku
Kameleontti

Post by Metku » Sun 25 Oct 2015, 00:48

frapathea wrote:Muistaa kannattaa et vihreellä teellä on alhaisempi haudutuslämpötila kuin muilla teelaaduilla, n. 70-80 °C!
Alright, pidetään mielessä. Toi hoitukin täällä aika hyvin kun keitin vedet perus moccamasterilla, hieman rienausta ehkä teetä kohtaan, mutta lämpötila tais olla melkein oikeassa lukemissa.
Pitää kyllä koittaa joskus jotain kauko-aasialaista teetä ja ostaa jos löytyy/tulee vastaan. Kuitenkin ehdottomasti pitää tutustua enemmän näihin, good shit!
In the land of the blind, one-eyed man is the king

bilehile
Apteekki

Post by bilehile » Tue 27 Oct 2015, 21:22

Mä oon aina ollu teen ystävä, kahvi on vaan niin pahaa. Mut veikkaan et ainaki mul teetä seuraava rentoutuminen johtuu suurimmaks osaks siitä että maistuu hyvältä ja lämmittää kivasti. Eli sellasta kuuman juoman mielihyvää vaan, en oikeen usko et kofeiinit yms oikeesti piristää, meta on se mikä piristää! Mut enivei taidanki juoda iltateet :)
Takana loistava tulevaisuus.

lp420
Karvakuono

Post by lp420 » Thu 29 Oct 2015, 13:46

Otin tässä hommaksi ihan itse kokeilla ja testata tämän väitetyn vihreän teen vaikutukset kun alkoi kiinnostaa tosissaan ennenkuin postaan tähän aiheeseen mitään. Halusin päästä eroon kahvista, koska huomasin sen aiheuttavan levotonta oloa,sekavuutta ja päänsärkyä. Luin vähän kofeiineista enemmänkin tietoa ja tulin siihen tulokseen että jos kerran jo ihan perus tee pensaassakin näitä erilaisia kofeiineja on sekä paljon muuta terveellistä mitä kahvissa ei ole ja ne terveellisempiä kahviin verrattuna ovat teen vaikuttavat aineet niin kokeiltavahan se on.

Hurahdin sitten vähän näihin tee-puuhin enemänkin ja on nyt tullut testailua vähän monenkinlaista teetä vime aikoina kaikista mahdollisista tunnetuista yrteistä ja kasveista ja vaikutukset ovat todella vaikuttavia. Jottei nyt menisi offtopiciksi niin pysytään kuitenkin vihreän teen ja sen kanssa otettujen yrttien vaikutuksissa ja sen huomioissa.

Olen nyt kahden viikon ajan tässä juonut päivässä kahvin sijasta 5-6 kuppia vihreää teetä (ihan kaverin itse kasvattamaa teepensasta camellia sinensistä eli ainakin on luomua ja sisältää nämä jo aijemmin ketjussa mainitut kofeiinit) sekä sen lisäksi tai siihen sekoitettuna Gotu Kolaa eli Hydrocotyle asiaticaa ja olen huomannut että vihreästä teestä todella saa kun sitä paljon juo ja oikealla tavalla tuon tekee hyvinkin rauhallisen ja mukavan olon, ihan luonnollisesti. Kärsin myös paniikkihäiriöstä ja sanotaan että kyllä on tuonkin taudin oireet vähentyneet kun on vaihtanut kahvin teehen. Aamupiristys on jopa voimakkaampi aamuteellä kuin aamukahvilla. Sekavuus ja päänsärky on jäänyt lähes kokonaan pois. Kahvin oireista tympein eli levottomuus on myös lähes kokonaan väistynyt. Osuutensa voi olla toki vihreän teen kanssa otetulla Gotu Kolallakin mutta ajatustenjuoksu on myös selkeästi kirkastunut ja olo muutenkin kaikinpuolin paljon selkeämpi.

Näin ollen voisin sanoa että kyllä vihreästä teestä saa paremman ja rennoman olon kun siihen kahvin sijastas siirtyy ja vaikkei siirtyisikään kyllä siitä itse ainakin olen iltaisin sellaisen pienen normaalia rennomman mukavan olotilan saanut. Kuten aijemminkin mainittu olipa placeboa tämä tai ei niin hyvää se on :)

-lp
"Onko kuvittelu totuutta oikeaa, vai totuus onttoa kuvitelmaa?" :shock: :shock: :shock: