Melatoniini

Keskustelua muille alueille sopimattomista kasveista ja yhdisteistä.
bUkkA

Re: Melatoniini

Post by bUkkA » Thu 30 Jun 2011, 03:13

Melatoniinin puoliintumisaika on 35-60min, joten ei ole mitenkään mahdollista, että se olisi aiheuttanut jonkunlaisen "tokkuran" vielä aamuksi.

Kottonmouth

Post by Kottonmouth » Thu 30 Jun 2011, 04:09

^^ mulla tulee jo pelkästä pitkästä nukkumisesta jonkunlainen tokkura moneksi tunniksi :D

AlproRusi

Post by AlproRusi » Fri 01 Jul 2011, 00:22

bUkkA wrote:Melatoniinin puoliintumisaika on 35-60min, joten ei ole mitenkään mahdollista, että se olisi aiheuttanut jonkunlaisen "tokkuran" vielä aamuksi.
Ei voi pitää paikkaansa, kun kyseessä on depotti. Ruuan kanssa otettuna hidastuu imeytyminen vielä paljon enemmän. Circadinilla on omat nettisivut, käy katsomassa.

Kai ainoa suomen apteekeissa myytävä melatoniini eli circadin ei ole mikään nukahtamislääke vaan pitempivaikutteinen. Lääkärit antaa tsopiklonia/tsolpideemiä nukahtamisvaikeuteen ja samalla sanovat että ei toimi koko yötä välttämättä että voit herätä sitten jossain vaiheessa.

Mutta itsellä ainakin toimii hyvin Z-lääke. Olen ottanut tuota melatoniinia pari tablettia normaalistikin ja helvetinmoinen tokkura tuli seuraavaksi päiväksi. Samalla tuli paniikkihäiriön oireita marketissa kun ei ollut saanut kunnon unta. Heti kun kassalta pääsi pois niin alkoi helpottaa.

On kyllä vittumaisen paska lääke kaikenkaikkiaan. Ehkä vois ottaa 2mg ennen nukkumaanmenoa tasaisen unen tueksi kun on ottanut viinaa ja haluaa nukkuu koko yön ilman lisää viinanhimoa. Pääsis sinne aamuun asti jolloin voi kevyellä bentsolla jatkaa...

Olio
Kameleontti

Post by Olio » Fri 01 Jul 2011, 12:31

AlproRusi wrote:Kai ainoa suomen apteekeissa myytävä melatoniini eli circadin ei ole mikään nukahtamislääke vaan pitempivaikutteinen.
Ei pidä paikkaansa mul on reseptillä ihan melatonin nimellä 3mg ja lyhytvaikutteisia.

AlproRusi

Post by AlproRusi » Fri 01 Jul 2011, 16:17

Totta, jotku apteekit tekee myös itse noita tabuja. Lääkeluettelosta vaan ei löytynyt vaikuttavalla aineella muita.

Aika nopeesti nuo debotitkin alkaa vaikuttaa kun ottaa tyhjään mahaan.

Feya
OD

Post by Feya » Fri 01 Jul 2011, 20:33

Mä sain 3mg melatoniinia jetlagiin ja olen nyt käyttänyt sitä reilun viikon. Se auttaa ehkä hitusen nukahtamiseen, mutta eniten siitä on mulle apua unen ylläpitämisessä. Ei tarvitse heräillä pitkin yötä. :up:

Dreamer
Psykonautti

Post by Dreamer » Sun 03 Jul 2011, 11:05

Feya wrote:Mä sain 3mg melatoniinia jetlagiin ja olen nyt käyttänyt sitä reilun viikon. Se auttaa ehkä hitusen nukahtamiseen, mutta eniten siitä on mulle apua unen ylläpitämisessä. Ei tarvitse heräillä pitkin yötä. :up:
juuri tähän se auttoi itsellä. Aikoinaan heräilin 5-10 kertaa yössä ilman mitään syytä.
circadinilla hoidin kuntoo. Aika paljon lihotti melatoniini minua. Normaalisti en lihonnut millään, mutta 13 viikkoa keestäneen circadin
kuurin aikana lihosin 10 kiloa.

muovailuvaha
Karvakuono

Post by muovailuvaha » Sat 30 Jul 2011, 00:35

Hei miten jengi on noin yleisesti saanut apua unensaantiin tällä melatoniinilla (ihmisen luonnollinen hormoni). Tuntuisi ainakin terveelliseltä vaihtoehdolta jos siis haluaa ihan vaan juurikin unettomuutta korjata. Pyysin lekurin skriivaan mulle ressun noita koska oon juuri viime aikoina kärsinyt Todella pahoista univaikeuksista (masennus&ahdistus tarkennetaaan itseasiassa just ens viikol psykan polil ettei olis jopa Bipo, tähän asti yleislääkärit määränneet vuoronperään eri masislääkkeitä, mut viimesin lekuri sano et tunnun aivan selvästi olevan täl hetkel aivan liian yliaktiivinen nii se kielsi varmuudeks syömästä Cymbaltaa ennen psykiatril käyntiä ens viikol). Lekuri vaan totes et toi olis todellakin terveellinen tapa päästä nukkumaan mutta kuulemma valitettavan usealla potilaalla ei ole kunnolla toiminut. Itel on Tenoxei vaan täl hetkel nukkumiseen, mut ku pidän niin paljon noista pameista niin en haluis turhaan unilääkkeil alkaa nostamaan mun tolea myös pameihin. Pulmallista.

muovailuvaha
Karvakuono

Post by muovailuvaha » Sat 06 Aug 2011, 15:26

Itselläni tuntuu tuo 3mg melatoniini toimivan ihan jees, tarvii vaan aina muistaa ottaa toi ajoissa koska vaikutus alkaa vasta 1-2h välillä. Tosin osalti juuri aloitettu neuroleptikuuri voi myös puolestaan buustata väsymystä ja helpottaa uneenpääsyä. Mut joo, kaikilla toi melatoniini kuulemani mukaan ei toimi joko ollenkaan tai ne saa ikäviä hikoilusivuoireita.

EDIT: Olen onnistunut jättämään Tenoxin veks mun ilta-annoksestani. Eli ainoastaan neurolepti + toi 3mg tabu tota melatoniinia ja hyvät unet tulee.

Touchet
Moderator

Post by Touchet » Thu 08 Mar 2012, 04:42

Miksi ei löydy Fimean tietokannoista melatoniinivalmisteita?
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924

horna
Kameleontti

Post by horna » Sat 07 Apr 2012, 00:18

Touchet wrote:Miksi ei löydy Fimean tietokannoista melatoniinivalmisteita?
Jos en ihan väärässä ole, niin Suomessa on vaan yksi "virallinen" melatoniini valmiste eli Circadin. Eikö sitä löydy sieltä? Muut melatoniini valmisteet ovat apteekkien omia valmisteita, eli ei löydy Fimeasta.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings. Drugs just flies you. Choose!

maakari
Karvakuono

Post by maakari » Tue 29 May 2012, 23:29

Tämä on nyt ainakin toistaiseksi kadonnut Life-kaupoista. Vasta pari kertaa olen testannut mutta kyllä havaitsin viimeksi kunnon luonnollista väsymistä. En saa unta oikein tsolpideemin tai tsopiklonin (eikä respaa edes) avulla niin tällainen luonnollinen rauhoittaja olisi kyllä ihan toivottu. Annoksena oli 5 mg ja tässä valmisteessa on myös GABA:a (joka ei ymmärtääkseni läpäise aivoveriestettä niin en tiedä onko siitä mitään hyötyä tai vaikuttaako muualla kehossa).

Kemikaalihullu
Karvakuono

Post by Kemikaalihullu » Wed 30 May 2012, 13:26

Mulla on respa tohon 3mg melatoniiniin. Alussa ei oikein tuntunut auttavan ja näin painajaisia sekä ihmeellisiä unia jatkuvasti. Uni oli hyvin pätkittäistä. Lopetin käytön, mutta myöhemmin päätin antaa vielä mahdollisuuden käyttäen pitempään. Pari viikkon säännöllisen käytön jälkeen hävisi nuo edellämainitut sivuvaikutukset. Nykysin tulee popsittua joka ilta tuota kun koen saavani siitä hyötyä. Tulee napattua noin tuntia ennen nukkumaan käymistä 6mg. Siitä isommasta annoksesta en ole havainnut olevan hyötyä. Unen laatu on kyllä parantunut kun ei tule nukuttua kuin 7-8h ja se tuntuu täysin riittävältä. Olen ennen usein nukkunut 9-10h yöunia ja silti kokenut väsymystä herätessä :shock: Välillä olen kokenut jonkinlaista tokkuraa aamulla herätessä, etenkin kuin aloitin käytön. Ei ole kyllä hajua mistä moinen tulee.

Esso iltanakin saan aika hyvin unta kun olen popsinut melatoniina :)

b8s
Karvakuono

Post by b8s » Wed 30 May 2012, 19:14

Mulla kanssa hyvät kokemukset. Vedän vain 0,1 mg kerralla, mutta sekin jo vaikuttaa. Täällä Hollannissa reseptivapaita.

Dreamer
Psykonautti

Post by Dreamer » Fri 01 Jun 2012, 02:09

Joo onhan toi melko paskaa, että tarvitsee reseptin tuollaseen aineeseen. Tilannut itse netistä tähän päivään asti, kun 240x 3mg Time Release (+ 10mg B6 vihamiinia) maksaa alle 10 dollaria. Circadin nimiset depotit maksaa vissiin ~20e se 21 pillerin rasia?

Neste
OD

Post by Neste » Sun 03 Jun 2012, 10:04

Jos sulla on respa niin EU:n sisältähän saa tilata 3kk tarpeen verran ihan laillisesti.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake

ag00
Psykonautti

Post by ag00 » Tue 02 Oct 2012, 13:23

itse en saanu unta tuolla melatoniinilla.. ei toimi mun kohalla.

doof
Kameleontti

Post by doof » Tue 02 Oct 2012, 14:09

Jos nappaan 2mg, niin saa unta ehkä vähän paremmin. Mutta jos otan tyyliin 5mg niin se toimii päinvastoin, eli nukahtaminen venähtää ja unet jää muistiin, mikä on iha kiwa kyl. unet on kivoja, ei se valvominen

e. Ja kun ottaa sen 4-6mg, niin aamulla on ihan törkeen väsy vaikkei nuo mitään debotteja ole.

Saukko

Post by Saukko » Tue 02 Oct 2012, 22:15

Reseptin antovat näihin. Apteekissa sitten sanovat että eolee pikkupurnukoita enää jälellä, mutta haittaako jos laitetaan sadan kappaleen paketti? No eipä se mitään haitannu. Omalla kohdallani ainakin helpottaneet unen saantia, ja uni ei "rakoile" yön aikana. Aamuisen väsymyksenkin saa hiiteen kahvilla. 6mg yleensä nappaan ja se riittänyt helpottamaan unensaantia ja aamulla on mukavan levännyt olo.

Edit: Typoja, typoja kaikkialla.

Harold
Kameleontti

Post by Harold » Tue 20 Nov 2012, 11:39

ja paketti tullissa. vittu tätä nykymaailmaa.

niin 3kk määrän saa EU:n sisällä tilata itselleen ? mutta jos jenkeistä asti on tilannut niin tilanne on eri ?

ja respa siis löytyy...

paketissa kaikkee muuta lisäravinnetta ja kosmetiikkatuotteita, ei viittis jättää selvittämättä koko pakettia. mut toisaalta ei kiinnosta lääkeainerikos...
hyvästi jää, et koskaan minua täällä enää nää

palez
Karvakuono

Post by palez » Sat 24 Nov 2012, 23:04

Itselle lääkäri lääkäri määräsi melatoniinia parantamaan unen laatua, unilääkkeiden ohella käytettäväksi. Kun ottaa sen 6 mg, niin alkaa väsyttää jo ihan mukavasti. Mietoihin univaikeuksiin auttaa hyvin. Vaikeampaan unettomuuteen onkin sitten Ketipinor ja Tenox. Tenox ei kyllä sano yhtään mitään, mutta tuo Ketipinor kyllä vie tajun aika nopeaan.

Metsäläinen
Tuppisuu

Post by Metsäläinen » Wed 06 Feb 2013, 18:04

Itse olen kiskonut tryptofaania ennen nukkumaan menoa mutta se on vähän siinä ja siinä onko siitä apua. Uniongelmia on jäykän niskan ja yövuoro painotteisen työn vuoksi joten kiinnostaisi itseäkin jos siitä jotain apua on. Kuulemma lasketaan lääkeaineeksi eli en sitten osaa sanoa miten helposti saa reseptin. Nykyään kun kaikki on niin olevinaan potentiaalista huumetta ;)

KarstaFari

Post by KarstaFari » Sun 17 Feb 2013, 16:54

Testailin n. viikon ajan, annoksesta ei tietoa.
Sain noita kourallisen, eitietoa milligrammoista mutta tenoxeilta näyttivät.
Söin 2-4 tablettia iltaisin n. 15-30min ennen nukkumaanmenoa, en osaa sanoa toimivatko vai eivät?
Melkein väittäisin lumelääkkeeksi ellen tietäisi mitä melatoniini on..

Summa Summarum: itselle täysin turhia, toisille ehkä auttaa. Antipsykootteja vain jos nukkua haluaa.. :cheers:

Sivustakatsoja
Lepakko

Post by Sivustakatsoja » Thu 21 Feb 2013, 19:39

itselläni myös melatoniinia reseptillä. Toimii itellä ainaki. Melatoniini siis omalla kohalla ei ala väsyttään vaa auttaa saamaan unen päästä kiinni ja se otetaan yleensä tuntia ennen nukkumaan menoa.
Foorumihahmoni on täysin fiktiivinen ja kirjoitukseni/kysymykseni perustuvat kirjaani

VXA
Kameleontti

Post by VXA » Thu 21 Feb 2013, 21:24

Metsäläinen wrote:Itse olen kiskonut tryptofaania ennen nukkumaan menoa mutta se on vähän siinä ja siinä onko siitä apua. Uniongelmia on jäykän niskan ja yövuoro painotteisen työn vuoksi joten kiinnostaisi itseäkin jos siitä jotain apua on. Kuulemma lasketaan lääkeaineeksi eli en sitten osaa sanoa miten helposti saa reseptin. Nykyään kun kaikki on niin olevinaan potentiaalista huumetta ;)
Nykyään melatoniini on ihan käsikauppatavaraa, painu vaa sinne apteekkii :D
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.

jumalatjalassa
Lepakko

Post by jumalatjalassa » Thu 21 Feb 2013, 23:06

VanXskua wrote:Nykyään melatoniini on ihan käsikauppatavaraa, painu vaa sinne apteekkii :D
Oho, tämä oli uutta tietoa! En meinannut aluksi uskoa, mutta googlailinpa sitten vähän. Kerrankin voi kumartaa EU:n suuntaan! Ihanaaupeaamahtavaa, olen pidemmän aikaa miettinyt, että pitäisi ehkä näitä taas hankkia, mutta ei oikein huvittanut mennä lääkärin puheille.

CrystalBanana
Psykonautti

Post by CrystalBanana » Tue 12 Mar 2013, 01:13

What, ai melatoniini on nyt sitten tullut taas reseptittömäksi? Milläs nimellä/nimilllä tuota apteekissa myydään? Onko samaa kamaa kuin respetillä saatavat, varmaan miedompia?

Mulla joskus ollut toi melatoniini univaikeuksiin. Ei auttanut, ei yhtään, ei kertaakaan. Käsitykseni mukaan nuo auttavat vain, jos käpyrauhanen ei normaalisti tuota melatoniinia tarpeeksi. Tällöin melatoniinia otettaessa tuo tilanne korjaantuu normaaliiksi, eli aivoissa on melatoniinia saman verran kuin ihmisillä joilla tuo käpyrauhasen toiminta on normaalia. Eli varsinaisestihan tämä ei ole unilääke eikä auta nukahtamaan, puutostilassa se vain lisää mahdollisuutta saada unta luonnollisesti. Näin käsittäisin, saatan olla täysin väärässäkin. Mulle tätä aikoinaan määräsi arvauskeskuksen lääkäri tokalla käynnillä (ensin suositeltuaan mua juomaan iltaisin lämmintä maitoa, lopettamaan tupakanpolton ja ajattelemaan iloisia juttuja nukkumaan mentäessä... hänen mukaansa nuorilla ihmisillä EI voi olla uniongelmia (olin tuolloin kumminkin täysi-ikäinen), se on täysi mahdottomuus. Mua muutama vuotta vanhempi systerini sai kyllä heti käteen Imovanea vaikkei oikeasti hänellä ongelmaa edes ole nukkumisen kanssa, syrjintää, olen katkera :mrgreen: ). Myöhemmin jouduin päivystykseen jonkun jutun takia, joku tulehdus tms, siellä asiallinen osaavan oloinen lääkäri katseli mitä reseptejä mulla on viime aikoina ollut ja kysyi käytänkö tuota melatoniinia. Vastasin etten käytä sillä se ei mulle auta. Lekuri naureskeli ja totesi jota kuinkin näin; "Miksi sinulle on tällaista määrätty? Tämä auttaa vanhoille ihmisille joiden käpyrauhanen ei tuota enää melatoniinia tarpeeksi, vanhukset heräilevät siksi usein monesti yön aikana. Melatoniini korjaa tilanteen ja antaa heille mahdollisuuden nukkua heräilemättä öisin."

Jaah. Kai sitä vois huvikseen vielä kerran kokeilla jos reseptimättömästi nykyään saa. Nykyinen unilääke tekee liian zombieksi. Hyvä jos toi melatoniini kaikesta huolimatta teille joillekin jeesaa!

zerk
Moderator

Post by zerk » Wed 13 Mar 2013, 17:14

Mä en kyllä käsitä miten niin moni tk-lääkäri yrittää määrätä vaikeisiin uniongelmiin melatoniinia. Tää on täysin vitsi useimmissa tapauksissa ja mulla on itsellänikin kokemusta tästä; uusi lääkäri yritti korvata vuosia jatkunutta voimakasta unilääkitystä melatoniinilla. Mulla meinas kärsivällisyys loppua kun tää nuori neiti väitti kivenkovaan, että kyllä se melatoniini toimii ainakin yhtä hyvin kuin mun silloinen unilääkekombo mikä oli insomin+dormicum.
^^@_

veke
Psykonautti

Post by veke » Mon 06 May 2013, 22:43

jotenki wörkki et vähän pehmeni mut pään särkyy messis nii ei oikein toiminu ilman siit mielellään hämmentäis olotila
...

damazca
Lepakko

Post by damazca » Tue 21 May 2013, 19:51

Itsellä ollut nyt vuoden ajan reseptillä, ensin kokeiltiin noita Circadinejä, ja ne on ainakin IMO ihan haistapaska-tavaraa. Tosin mulla on ongelmana nimenomaan se nukahtaminen, sitten kun uneen pääseen niin nukun kyllä. Noin vuoden ajan popsin noita 3mg tabletteja, ja reaktioni oli luokkaa "vittu, miksen tajunnut mennä lääkäriin jo vuosia sitten". Nyt sitten viimeisen kahden viikon ajan ollut yhtä helvettiä, jatkuvasta unenpuutteesta johtuen. Tänään nostettiin sitten annos heti kerral 2x5mg. Saa nähdä auttaako, vai joutuuko jotain muuta ruinaamaan vielä. Mutta itse olen kyllä tykännyt, melatoniineilla nukahtaa sillain luonnollisesti, ei heräile kesken yötä (mulla ei ole ikinä ollut ongelmaa nukahtaa uudestaan jos herään yöllä), ja aamulla on levännyt ja pirteä olo, saatan jopa herätä pari minuuttia ennen kuin kello soi. Paras lääke unettomuuteen mitä on, jos vaan auttaa, ei mitään aamupöhnää tms, ja unenlaatukin paranee.
Methylenedioxypyrovalerone. Not for human consumption.
Juuan kokista ja nussitaan.